چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۳
براي مقايسه
امور رفاهي دانش آموزان در سوئد
004440.jpg
عبدالعظيم حكيمي -پژوهشكده تعليم و تربيت
اشاره؛بهبود وضعيت آموزش و پرورش و ارتقاي سطح كيفي مدارس از جمله دغدغه هايي است كه ذهن اقشار مختلف اعم از سياستگذاران،  كارگزاران، متصديان امر آموزش و خانواده ها را به خود مشغول مي دارد. ظاهراً  امكانات و شرايط كنوني وضعيت مدارس پاسخگوي سطح انتظار مورد نظر دست اندركاران و اولياء دانش آموزان نبوده و از طرفي نيز بعيد است كه با ادامه اين روند و منابع موجود بتوان تحول چشمگيري به وجود آورد. لذا يكي از راههايي كه مي تواند موجب گشايشي در اين زمينه شود بررسي اين موضوع در ديگر نظام هاي آموزش و پرورش كشورهاي جهان است.مطلب زير ترجمه بخشي از كتاب آموزش و پرورش كشور سوئد است كه ابعاد مختلف امور رفاهي دانش آموزان را از ابعاد مختلف و همچنين چگونگي مشاركت ديگر نهادها مطرح مي كند. اميد است مطالبي از اين دست بتواند افق ديگري براي بهبود وضعيت كنوني مدارس بگشايد.
«يكي از وظايف اصلي مدارس برانگيختن حس يادگيري و رشد كودك است. يادگيري فعال به محيط آموزشي نياز دارد كه در آن محيط همه افراد بزرگسال تا پايان كار با هم هماهنگ بوده و همكاري نمايند. مدارس در قبال انواع مختلف مشكلات دانش آموزان داراي مسئوليت خاصي هستند.
امور رفاهي دانش آموز به همه آن معيارهايي برمي گردد كه به ترتيب دانش آموز در مدرسه مرتبط شود و لذا مي توان ادعا كرد كه اين حيطه همان بخش مشترك كار مدارس است. هدايت امور رفاهي نيز مسئوليت مشترك معلم مدرسه و منزل، مدير و كاركنان ويژه امور رفاهي دانش آموزان است و مضافاً  اين كه براي تعدادي از دانش آموزاني كه نيازمند توجه ويژه هستند نيز معلمان خاصي وجود دارد.
علاوه بر موارد فوق،  فعاليتهاي مدرسه بايد براساس معيارهاي اصلي آزادي و آزادمنشي طراحي شود. قوانين آموزش و پرورش بر اين موضوع تأكيد دارد كه وظيفه همه اعضاي فعال در حوزه مدرسه اين است كه سعي نمايند از هر حركتي كه منجر به رفتار ناشايست در دانش آموزان شود جلوگيري كنند.
وظايف افراد
در مجموع مسئوليت امور رفاهي دانش آموزان به عهده مدير مدرسه است. اما به هر حال سازمان امور رفاهي دانش آموزان در يك شهرداري نسبت به يكي ديگر متفاوت است. براي نمونه اين موضوع به تعداد دانش  آموزان در هر شهرداري و يا ديگر شرايط محلي آن حوزه بستگي دارد.
در بعضي از شهرداريها يك نفر به عنوان مسئول امور رفاهي دانش آموزان در هر مدرسه حضور دارد، در حالي كه در جاهاي ديگر مددكار اجتماعي و روانشناسان در مدارس (به طور دائم) مستقر بوده و از خدمات آنها براي موارد مورد نياز استفاده مي شود. سومين روش كار اين است كه شهرداريها با اختصاص سرمايه به مدارس امكان خريد خدمات مورد نياز خود از مددكاران اجتماعي و روانشناسان را فراهم مي آورند.
در دوره آموزش اجباري مدارس، چندين كلاس با يكديگر ادغام شده تا واحدهاي كاري كه توسط معلمان به صورت كار گروهي طراحي شده و اغلب همراه با معلمان خاصي انجام مي گيرد را تشكيل دهند. اين واحدهاي كاري در اكثر موارد زمينه فعاليتهاي رفاهي شاگردان را مورد بحث قرار مي دهند و در بعضي مواقع نيز اين كار با حمايت كاركنان ويژه امور رفاهي دانش آموزان انجام مي شود. موضوع اخير مورد اشاره شامل پرستار مدرسه، دكتر مدرسه، مددكار اجتماعي مدرسه، روانشناس و مشاور مدرسه مي شود.
قوانين آموزش و پرورش الزام مي نمايد كه مراقبتهاي بهداشتي بايستي همه دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهد. خدمات بهداشتي مدارس توسط پرستار و دكتر مدرسه اعمال مي شود.
مددكار اجتماعي مدرسه پاسخگوي سؤالات اجتماعي است و اين كار مي تواند به صورت مشاوره هاي گروهي و يا انفرادي انجام شود، براي مثال موضوعاتي در زمينه مسائل و كمكهاي مالي و يا سؤالاتي در مورد وضعيت خانوادگي و سكونت يك يك افراد.
كار روانشناس مدرسه مي تواند به هنگام لزوم شامل حمايت خاص در هر دو جنبه رفتاري و مطالعات فردي و يا گروهي دانش آموزان باشد. توسعه تشكيلاتي مدارس نيز از موضوعات كاري روانشناس مدرسه است.
مشاور مدرسه نيز وظيفه دارد همه دانش آموزان را با مقررات، اطلاعات و راهنمايي هاي لازم در مورد فرصت هاي مختلف آموزشي و حرفه اي آشنا سازد و براي بعضي دانش آموزان كه دچار مشكل هستند، مي تواند مطالعات سازگاري مانند كاهش ميزان حضور در مدرسه را تجويز نموده و يا به دانش آموز اجازه دهد كه (به جاي مدرسه) در محيط كار فعاليت نمايد.
كيفيت امور رفاهي دانش  آموزان در زمينه پزشكي، اجتماعي و روانشناسي مكمل كيفيت آموزشي معلماني است كه به امور رفاهي آنها تأكيد دارند. غالباً  امكان ياري دانش آموزان در شرايط سخت بستگي كامل به اين موضوع دارد كه تا چقدر همكاري لازم ارائه شود.
مجمع امور رفاهي دانش آموزان
اين مجمع با حضور كاركنان امور رفاهي دانش آموزان و مدير مدرسه تشكيل مي گردد. در بعضي مواقع نيز شاگردان با توجه به مورد به همراه والدين و معلمان خود در آن جلسه حضور پيدا مي كنند. مشكلاتي كه نمي تواند در قالب واحدهاي كاري مرتفع گردد و يا يافتن راه حل معضلات مختلفي كه در مدرسه اتفاق مي افتد، در اين جلسه مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. براي مثال، مجمع امور رفاهي تصميم مي گيرد كه آيا بايستي به يك شاگرد آموزش خاصي داد و يا اين كه او را در گروه آموزشي متفاوت ديگري جاي داد. در مجموع، رسيدگي به سؤالات مربوط به امور رفاهي دانش آموزان، سازماندهي و تخصيص منابع مدرسه نيز با اين گونه مجامع سروكار پيدا مي كند.
محرمانه بودن اطلاعات در مدارس
بسياري از مدارك مربوط به دانش آموزان جنبه عمومي دارد. اين موارد براي نمونه شامل اطلاعات مربوط به نمرات و مدارك ثبت نام مي باشد. در عين حال هر يك از اشخاصي كه در زمينه امور رفاهي و يا به نحوي در ارتباط با آنها كار مي كنند به نوعي وظيفه دارند رعايت رازداري را با توجه به قانون حفظ اسرار كه ضامن حقوق افراد است بنمايند. اين موارد شامل مذاكرات بين دانش آموز و يا والدين با پرستار مدرسه، مددكار اجتماعي و يا روانشناس مدرسه شده و امكان ندارد كه اطلاعات بدون صدور دستور خاص و يا رضايت شاگرد مربوطه افشا شود. قانون حفظ اسرار در بعضي موارد شامل والدين دانش آموز نيز مي شود.

نگاه فرهنگ
نوايي روح نواز و موزون
004434.jpg
گوش كن. بادقت! يك لحظه همان جا كه هستي بايست، حرف نزن و فقط گوش كن. چه مي شنوي؟ به صداهاي ريز اطرافت دقت كن. چه صداهايي اطرافت زنگ مي زنند؟ وقتي روي آنها دقيق مي شوي، مي بيني خيلي زيادند. اول از همه صداي تيك تيك ساعت، بعد صداي اعضاي خانواده كه با هم حرف مي زنند يا شايد صداي اتومبيل ها كه پشت سر هم مي آيند و مي روند و چه با شتاب از جلوي خانه رد مي شوند و چه با سرعت به سمت مقصدها حركت مي كنند يا شايد صداهاي بلند ديگر.
حالا گوش هايت را محكم بگير و برو جلوي آينه بايست. بگو چه مي شنوي؟ من مي دانم. صداي قلبت را، نه صداي تپش آن كه دكترها با گوشي قادر به شنيدن آن هستند، نه! اگر دقت كني مي تواني موسيقي قلبت را بشنوي. به خودت نگاه كن، به آنچه پشت سر داري. به آنچه براي خود اندوختي، به آنچه حقيقتاً اندوختي براي روزگاري نه چندان دور و بسيار قريب چه كرده اي؟ به پشت سر نگاه كن. اگر پلي ساختي به خودت ببال و اگر خراب كردي، براي ساختن دوباره اش اقدام كن. اگر قلبي را به دست آورده اي بخند و اگر قلبي را شكسته اي براي مرهم شدن بر آن تلاش كن. تمام بدي ها را خوب كن،  تمام سهل انگاري ها را جبران كن و فقط خوبي كن. زيرا خيلي زود، زودتر از آنچه فكر مي كنيم و خيلي نامعلوم و ناگهاني كوله بارمان را خواهيم بست و در جاده  يك طرفه اي خواهيم افتاد كه مقصدش به واسطه اعمالمان تعيين مي شود و ديگر راه برگشتي براي پشيمان شدگان وجود ندارد. پس تا فرصت داري، به سوي او كه خالق تو و همه زيبايي هاست، رو بياور و آرام  رها شو. من دوست دارم تمام مردم شهرم، وقتي به صداي وجدان خود در مقابل آينه يا حتي با چشماني بسته، قبل از خواب گوش مي كنند، فقط موسيقي ملايم و روح نوازي بشنوند كه مايه آرامش و اطمينان آنها شود. كاش همه مردم شهر چنان بودند كه شب ها بعد از تعطيل شدن كارخانه ها و مغازه ها و مدرسه ها و ... وقتي همه در خانه هايشان هستند و خيابان ساكت است، تنها صدايي كه از خانه ها شنيده مي شود، نواي روح نواز و ملايم وجدان هاي راحتشان باشد.
سيده فاطمه خلخالي

۲
همكاران عزيز، مردم نيكوكار دست نگه داريد!

004443.jpg
چندي پيش در مطب نشسته بودم، خانم و آقايي كه به نظر مي رسيد مادر و فرزند هستند مراجعه كردند و آقا عنوان كردند كه مادرشان بعد از ضربه دچار «سردرد و باد غش» شده اند. در ضمن از شهر دوري آمده اند و مشكل مالي هم دارند. بنده هم با دقت، شرح حال ايشان را گرفتم و معاينه كردم و اقدامات لازم را از جمله سي تي اسكن مغز، نوار مغز و آزمايش درخواست نمودم. اصرار كردند كه چون MRI عكس دقيق تري است، قيمت بالاي آن برايشان مهم نيست و به جاي سي تي اسكن، MRI مغز درخواست كنم. بنده هم پذيرفتم، ولي بعد از رفتن ايشان تعجب كردم كه چطور كسي كه هزينه MRI برايش مهم نيست، حق ويزيت ناچيز بنده را با خواهش و تمنا پس گرفت!
مدتي بعد دو نفر با شرح حال مشابه مراجعه كردند. باز هم با همان دقت معاينه كردم و درخواست سي تي اسكن مغز، نوار مغز و آزمايش نوشتم. نيم ساعت بعد، فرد ناشناسي به مطب زنگ زد و قصد داشت تا در صورت صحت نسخه هاي بنده به بيمار كمك مالي كند.
كمي بعد، خانم و آقاي جواني، بچه به بغل، بازهم با شكايت «سردرد و باد غش» مراجعه كردند، اين بار شك كردم و عليرغم اصرار فراوان ايشان براي نوشتن MRI مغز، از اين كار پرهيز كردم و وقتي ديدم ايشان از شدت عصبانيت حتي حاضر نشدند نسخه دارويي مرا با خود ببرند يقين پيدا كردم كه اينها هم از همان «گروه» هستند.سه هفته بعد خانم و آقايي كه بعداً متوجه شديم همان خانم و آقا، ولي بدون بچه بودند، در حالي كه با وقاحت تمام مراجعه قبلي خود را انكار مي كردند، با همان شرح حال مراجعه و باز داستان هاي قبلي را تكرار كردند و ليكن اين بار لطف كردند و عليرغم نارضايتي از بنده، نسخه دارويي مرا پذيرفتند. بنده هم مطمئن شدم كه اين «سردرد» نيست «درد كلاهبرداري» است و اين «باد غش» نيست، گردباد ذلت و زبوني گروهي است كه اعتماد و اطمينان و حس همكاري امثال بنده را در خود مي بلعد و نابود مي كند.
دكتر شكوفه علايي

خبر فرهنگ ۱
هجدهمين نمايشگاه كتابهاي دانشگاهي
هجدهمين  نمايشگاه  بزرگ  كتاب  دانشگاهي  كه با حضور ناشران  داخلي  و خارجي    در محل  كتابخانه  مركزي  دانشگاه  تهران  برگزارشده،تا فردا ۲۳مهرماه  برپا خواهد بود. در اين نمايشگاه بيش  از ۲۰ هزار كتاب  ازناشران  داخلي  و خارجي  به  نمايش  گذاشته  شده  است .ناشران  داخلي  و خارجي  دراين  نمايشگاه كتاب هاي  خود را در ۳۱ غرفه به  نمايش گذاشتند كه  ۳۰ درصد اين  كتاب ها خارجي  و ۷۰ درصد داخلي  است .مدير اجرايي  هجدهمين  نمايشگاه  كتاب  دانشگاهي  گفت: ناشران  خارجي  در اين  نمايشگاه  كتاب هاي  خود را در هشت  غرفه  به نمايش  گذاشتند كه  كشورهاي  انگليس ،ايتاليا، اسپانيا، فرانسه ، بلژيك  و قبرس بيشترين  كتاب هاي  خارجي  را در اين  نمايشگاه  عرضه  كردند. ۱۴ درصد كتاب هاي  خارجي  اين  نمايشگاه  به ناشران  آمريكايي  و ۱۴ درصدنيز به  ناشران  كشورهاي  چين ، مالزي  و هند اختصاص  دارد.
وي  بااشاره  به  افزايش  تعداد ناشران  شركت كننده  دراين  نمايشگاه  نسبت  به سال  گذشته ، افزود: در نمايشگاه  سالجاري  انتشارات  سمت ، مركز نشر دانشگاهي ،دانشگاه  تهران  و نشر معارف  براي  نخستين  بار شركت  كردند.
قلي پور گفت : دراين  نمايشگاه  كتاب هاي  داخلي  حداقل  با ده  درصد تخفيف  وكتاب هاي  ناشران  خارجي  باهر دلار به قيمت  ۱۵۰ تا ۶۰۰ تومان  به بازديدكنندگان عرضه  مي شود.

۲
تفاهم نامه وزارت ارشاد و بنياد شهيد

وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي و بنياد شهيد و امور ايثارگران  انقلاب  اسلامي  براي  ترويج  فرهنگ  ايثار و شهادت  تفاهم  نامه  همكاري  امضا كردند.
اين  تفاهم  نامه  با هدف  ترويج  فرهنگ  ايثار، تبيين  حق  شهيدان  در جامعه  ودر راستاي  بهره گيري  بهينه  از امكانات  و منابع  فرهنگي  كشور به  امضاي احمد مسجد جامعي  و حسين  دهقان  رئيس  بنياد شهيد و امور ايثارگران  رسيده  است . به  گزارش  دبيرخانه  شوراي  هماهنگي  و نظارت  بر امر ترويج  فرهنگ  ايثار و شهادت ، دبير شوراي  فرهنگ  عمومي  گفت : توليد سمفوني هاي  ويژه  ايثار، شهادت ، مقاومت ، پايداري  و طراحي  و اجراي  يادمان ها و حمايت  از آثار تاليفي مرتبط با فرهنگ  ايثار و شهادت  از مفاد اين  تفاهم  نامه  است . محمد حسين  ايماني  افزود: وزارت  ارشاد با توجه  به  ظرفيت هاي  موجود و استقرار دبيرخانه  شوراي  هماهنگي  و نظارت  برامر ترويج  فرهنگ  و ايثار و شهادت  درصدد تنظيم  تفاهم  نامه هاي  همكاري  با دستگاه ها و نهادهاي  مرتبط بافرهنگ  ايثار و شهادت  است . وي  گفت : برگزاري  همايش هاي  علمي ، فرهنگي  و هنري  در ارتباط با موضوع  فوق ، توليد فيلم هايي  در ارتباط با شهادت  به ويژه  درباره  آزادسازي  خرمشهر، نمايشگاه هاي  متعدد فيلم ، عكس ، كتاب ، نقاشي  و تئاتر با موضوع  ايثار و شهادت  در دستور كار اين  شورا قرار دارد. هيات  دولت  براساس  آيين  نامه  پيشنهادي  سال  ۱۳۷۹ وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، طرح  ترويج  فرهنگ  ايثار و شهادت  را در سال  ۱۳۸۲ به  تصويب  رساند.

۳
۳۰۲ مدرسه كشور امسال به صورت هيأت امنايي اداره مي شوند

004437.jpg
معاون  توسعه  مشاركتهاي  مردمي وزارت  آموزش  وپرورش  گفت : ۳۰۲ مدرسه  در ده  استان  كشور از ابتداي  سال  تحصيلي  جاري  به صورت  هيات  امنايي  اداره  مي شود.
«محمود ابراهيمي»در گفت  و گو با خبرنگاران  اظهارداشت : طرح هيات  امنايي  كردن  مدارس  گسترش  خواهد يافت  و در سال  تحصيلي  آينده  مدارس بيشتري  به  صورت  هيات  امنايي  اداره  خواهند شد.
وي  گفت : آيين نامه  تشكيل  هيات  امنا در مدارس  خيرساز و آيين نامه  گسترش مشاركت هاي  مردمي در مدارس (هيات  امنايي  كردن  مدارس ) پس  از تصويب  در شوراي عالي  آموزش  و پرورش ، در آغاز سال  تحصيلي  جديد به  ده  استان  كشور از جمله شهر تهران ، شهرستانهاي  تهران ، كردستان ، همدان ، اصفهان  و فارس  ابلاغ  شده است . وي  هدف  از تصويب  اين  آيين نامه ها را، توسعه  مشاركت  و مشاركت  پذير كردن آموزش  وپرورش  ذكر كرد و گفت : در اين  آيين نامه هااستفاده  بهينه  از مشاركت فكري  و مالي  مردم  در اداره  مدارس  مورد توجه  قرار گرفته  است .
ابراهيمي توضيح  داد: چنانچه  خيرين  مدرسه  ساز، ۵۰ درصد هزينه  ساخت  مدرسه را تأمين  كنند آن مدرسه  پس  از پيشنهادو تصويب  شوراي آموزش  وپرورش  منطقه ، مي تواند بصورت  هيات  امنايي  اداره  شود. وي  گفت : هيات  امنا در اين  گونه  مدارس  شامل  مدير مدرسه ، نماينده  شوراي  معلمان ، خير مدرسه  ساز، رئيس  انجمن  اوليا و مربيان ، يك  نفر از شخصيت هاي  فرهنگي  با تاييد شوراي  آموزش  وپرورش  و حداكثر دو نفر از افراد معتمد و صاحب نظر است . ابراهيمي افزود: انجمن  اوليا و مربيان  در مدارس  غيرخيرساز، نيز مي تواند در مورد اداره  كردن  مدرسه  به  شكل  هيات  امنايي  تصميم گيري  كند و هيچ گونه  اجباري  در اداره  مدارس  به  صورت  هيات  امنايي  وجود ندارد.

دوكتاب، دو گفت وگو
در كلاس چهارم ابتدايي چه آموختيم؟
نويسنده و ناشر: دكتر محمود ثقفي / چاپ اول، ۱۳۸۲ /۲۵۶ صفحه، رحلي/ ۲۱۰۰ تومان.
محمود ثقفي، نويسنده كتاب در گفت وگويي كوتاه با خبرنگار ما اظهار داشت: دهم شهريور ماه سال ۱۳۰۵ در محله سنگلج تهران، به دنيا آمدم،  اواخر شهريور ماه ۱۳۱۲ مادرم دستم را گرفت و به دبستان برد و اسمم را در كلاس اول دبستان هدايت شماره ۸ تهران نوشت. در آن زمان دبستان ها علاوه بر نام معمول خود، شماره اي هم داشتند. معلم كلاس اول آقاي شيخ عبدالرحيم كرودي، اهل طالقان بود و قرآن را با قرائت و صداي بلند مي خواند، بسيار سختگير و با جذبه بود.
وي افزود: كلاس هاي اول، دوم و سوم را با موفقيت گذراندم و مهرماه ۱۳۱۵ به كلاس چهارم رفتم. معلم كلاس  چهارم آقاي مرتضي جناب  زاده، مردي مرتب، باسواد و بسيار باانضباط بود. در آن زمان رسم بود كه يك معلم تا آخر سال چهارم، همه درس ها را به غير از مشق خط و ورزش به عهده مي گرفت.  آقاي جناب  زاده از ما خواسته بود يك دفترچه خشتي ۲۰۰ برگي تهيه كنيم و ديكته ها و نيز مسأله هاي حساب كلاس چهارم را كه خارج از كتاب به ما درس مي داد، در آن بنويسيم. وسيله نوشتن با قلم فرانسه نمره ۲ _ با نوك فلزي مشهور آن زمان- و مركب سياه بود كه با آب به آساني پاك مي شد.
دكتر ثقفي اضافه كرد: از آن زمان تا امروز ۶۷ سال مي گذرد و اين دفترچه را كه ۲۴۳ صفحه آن نوشته شده است، صحيح و سالم در دست دارم. اين ديكته ها پس از تصحيح در صفحه مقابل آن پاك نويسي مي شد. در مجموعه حاضر پاك نويس ديكته ها آمده است. در بعضي موارد قسمت هايي كه جا افتاده بود را اضافه كرده ام.
وي درباره انگيزه انتشار اين كتاب گفت: چندي پيش كتاب كلاس چهارم دبستان نوه ام را مطالعه مي كردم، ياد دفترچه كلاس چهارم دبستان خودم افتادم. يكي از ديكته ها ۶۷ سال قبل اين دفترچه را انتخاب كردم و به نوه ام گفتم تا بنويسد، او آماده نوشتن شده بود، پس از شنيدن كلماتي كه بايد بنويسد گفت «ما اينها را بلد نيستيم» از پيش من رفت، متحير شدم و به فكر فرو رفتم.
وي افزود: امروز مطالب اين دفترچه برايم جالب توجه و آموزنده آمد. فكر كردم شايد بازگو كردن آنها براي افراد ديگر نيز جالب باشد. چه بسا مطالب آن براي اولياي آموزش و پرورش نيز جالب توجه باشد. در اين مجموعه، مطالب مختلف از قبيل ديكته، مسأله حساب، هندسه و مقياسات ظرف مدت يك سال تحصيلي پشت سر هم نوشته شده است و براي اين كه اصالت آن به هم نخورد، اين مطالب به همان ترتيب آورده شده است.
محمود ثقفي، شاگرد كلاس چهارم ابتدايي سال تحصيلي ۱۳۱۶-۱۳۱۵ در حال حاضر بيش از ۷۸ سال سن دارد، در سال ۱۳۲۸ تحصيلات خود را در رشته مهندسي برق به پايان رسانده و در سال ۱۳۳۸ موفق به اخذ درجه دكتراي مكانيك از فرانسه شده است. در سال ۱۳۷۵ براي مطالعه درباره انرژي باد و كاربرد آن در كشاورزي به آمريكا عزيمت كرد و حاصل آن در كتابي تحت عنوان «انرژي بادي و كاربرد آن در كشاورزي» انتشار يافت.
وي تاكنون چهار اختراع تحت عناوين «دستگاه اندازه گيري غلظت مايعات» ، «دستگاه اندازه گيري سطوح» ، «دستگاه اندازه گيري سرعت مايعات در هر نقطه از مقطع قائم يك لوله» و «طرح حفاظت تراكتور از واژگون شدن هنگام شخم زدن در سطح شيب دار عمود بر شيب زمين» ، در ايران به ثبت رسيده است.
همچنين يك اختراع تحت عنوان «دستگاه اندازه گيري فاصله افقي دو نقطه روي زمين ناهموار» در فرانسه به ثبت رسانده است.
از وي چندين مقاله در نشريات علمي به چاپ رسيده است. دكتر ثقفي در مجامع علمي كشور از جمله كميته ملي انرژي جمهوري اسلامي ايران و انجمن انرژي خورشيدي ايران به عنوان عضو پيوسته و نيز در انجمن مهندسان مكانيك ايران به عنوان عضو اصلي حضور داشته است. وي به دليل خدمات علمي و تحقيقي در شهريور ماه ۱۳۷۸ موفق به دريافت لوح تقدير تحت عنوان «بازنشسته و پيشكسوت نمونه» از دست رئيس جمهور شد.
راهنماي بيمه اتومبيل به زبان ساده
تأليف: علي جعفرزاده/ ناشر: بهنامي/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۱۳۶ صفحه، وزيري/ ۱۰۰۰ تومان.
جعفرزاده، مؤلف كتاب در گفت وگويي كوتاه درباره راهنماي بيمه اتومبيل اظهار داشت: با توجه به اين نكته كه آموزش و اطلاع رساني نقش مهمي در بهبود فرهنگ عمومي دارد اين مجموعه به منظور ارتقاي سطح آگاهي رانندگان وسايط نقليه درباره بيمه اتومبيل تهيه شده است.
وي افزود: در اين كتاب سعي شده است كه انواع مختلف بيمه هاي اتومبيل كه هم اكنون در كشور ما از سوي شركت هاي بيمه ارايه مي شود، به زبان ساده معرفي شود تا رانندگان محترم با آگاهي كامل نسبت به مزاياي بيمه اتومبيل، اقدام به خريد پوشش بيمه اتومبيل بكنند. هدف از تهيه اين نوشته در حقيقت معرفي مفاهيم و اصول مربوط به بيمه هاي اتومبيل است.
اين كارشناس بيمه اضافه كرد: اگر شما در رابطه با اصول و مفاهيم بيمه اتومبيل اطلاعات كاملي داشته باشيد، اولاً در هنگام خريد بيمه نامه سعي مي كنيد كه بهترين نوع خدمات بيمه اي را خريداري كنيد و ثانياً در صورت بروز تصادف رانندگي، در رابطه با ارائه مدارك لازم جهت دريافت خسارت از شركت هاي بيمه مشكلي نداشته و در كمترين زمان ممكن خسارت هاي خود را دريافت كنيد. وي گفت: در اين كتاب علاوه بر ارايه مفاهيم و اصول كلي، سعي شده است كه مراحل صدور بيمه نامه، مراحل تسويه خسارت و مدارك لازم براي تسويه خسارت ارايه شود. همچنين در قسمت هاي مختلف صرفاً براي آشنايي رانندگان، برخي از فرم هاي استفاده شده براي صدور بيمه نامه و تسويه خسارت ارائه شده است.
در قسمت مربوط به ضميمه آخر كتاب، اطلاعات تكميلي ديگري از جمله آدرس شركت هاي بيمه، مهم ترين علايم راهنمايي و رانندگي، شماره تلفن مربوط به سازمان هايي كه خدماتي به رانندگان وسايل نقليه ارايه مي دهند، مراكز معاينه فني خودرو، محدوده طرح ترافيك و گزيده اي از آيين نامه ها و قوانين مربوط به بيمه اتومبيل به چاپ رسيده است.
گفت وگوها:علي اصغر محمدي

بازار فرهنگ
004428.jpg
راهنماي استفاده از اينترنت
مؤلف: قاسم حسن زاده/ ناشر: بهادران/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۱۲۸ صفحه، رقعي/ ۱۲۰۰ تومان.
در اين كتاب كه مطالب آن برگرفته شده از استاندارد جهاني ICDL (گواهي نامه بين المللي كاربري رايانه) است، سعي شده كه مطالب با سادگي مطرح شود تا فراگيري آن براي همه ميسر باشد.

مقدمه اي بر آسيب شناسي مسايل اجتماعي در ايران
مؤلف: الهام ميري آشتياني/ مركز بررسي هاي استراتژيك رياست جمهوري/ شمارگان: ۳۳۰۰ جلد/ چاپ اول: ۱۳۸۲/ ۳۳۴ صفحه، مصور/
بحران هاي اجتماعي دگرگوني هاي ناگهاني به شمار مي روند كه بر اثر آنها نظم، هماهنگي و عملكرد بهنجار حيات اجتماعي مختل مي شود. اين بحران ها ناشي از انتقالي اجتناب ناپذير به سوي شرايطي جديد بوده و لذا اكثر آن ها حاصل دوران گذرند. در جوامع در حال توسعه، ناسازگاري وضعيت موجود با نيازهاي در حال تغيير باعث بي نظمي اجتماعي و بحران هايي مي شود كه سرعت پيشرفت و توسعه اين جوامع را مي كاهد.
ايران نيز به منزله يك كشور در حال توسعه با مسايل و بحران هاي متعدد اجتماعي دوران گذار مواجه است. مسايلي كه بر اثر رويارويي ارزش ها و معيارهاي ديرينه حاكم بر جامعه ايران با ارزش ها و معيارهاي فراگير جامعه مدرن به وجود آمده است.اين كتاب با نگاهي جامعه شناسي به معرفي بحران هاي اجتماعي موجود در جامعه ايران مي پردازد و شناخت تازه اي درباره منشاء و عوامل به وجود آورنده آنها به دست مي دهد. بررسي پيامدها، پيش بيني روند اين بحران ها و ارائه راهكارهايي براي هر يك از آن ها از مباحث ديگر اين كتاب است.
خدا آفرين
004446.jpg

شماره نخست ماهنامه فرهنگي، اجتماعي خدا آفرين كه به زبان هاي فارسي و تركي منتشر مي شود و در آن مباحث مطالبي مرتبط با منطقه مغان و ايلات و عشاير اين منطقه از كشورمان درج مي گردد، با تاريخ مهر ماه ۸۳ و در ۵۶ صفحه قطع بزرگ به قيمت ۶۰۰ تومان بر روي پيشخوان مطبوعات استانهاي تهران، آذربايجان شرقي، غربي و اردبيل قرار گرفت.
صاحب امتياز و مدير مسئول خدا آفرين، دكتر حسين شرقي است و صديار وظيفه سردبيري آن را عهده دار است. شماره اول اين نشريه حاوي مطالب متنوعي از فرهنگ و ادبيات منطقه است كه در قالب هاي مختلف ارائه شده است.
خدا آفرين، نام منطقه اي مرزي در شمالي ترين نقطه استان اردبيل است.

سنه خاطير يازيرام
004449.jpg
سنه خاطير يازيرام (به خاطر تو مي نويسم)، مجموعه اي از اشعار تركي رحيم كاويان (شبستري) است كه انتشارات تهران صدا، آن را در ۱۱۲ صفحه و با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه به قيمت ۸۰۰ تومان منتشر كرده است.
عزيز محسني، اديب پيشكسوت مقدمه اي مبسوط بر اين مجموعه اشعار نگاشته و شاعر نيز، مقدمه كوتاهي در آغاز مجموعه درج كرده و هدف از انتشار اثرش را توضيح داده است. عمده اشعار در قالب هاي عروضي، بويژه غزل است و چند شعر نيز به سبك هجايي سروده شده است. كتاب از آماده سازي مناسبي برخوردار است و از مشكلات خاص از جمله اغلاط چاپي، ضعف صفحه آرايي، صحافي نامناسب و ... در آن خبري نيست.

جامعه شناسي بي طرفي و روانشناسي
انزواگرايي در تاريخ ديپلماسي ايران

004425.jpg
تأليف: احمد نقيب زاده/ ناشر:مركز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه/ چاپ اول۱۳۸۳،/۲۳۲ صفحه، وزيري/ ۲۰۰۰ تومان.
در بخشي از مقدمه چنين آمده است: «... مطالعه ديپلماسي و رفتار خارجي ايران در دويست سال اخير بيش از هر چيز ما را به بي طرفي، رويگرداني از خارج و ميل به انزوا و نهايتاً ترس از بيگانه روبه رو مي سازد. اين مشاهده به اين سؤال مي انجامد كه آيا بي طرفي به رمزگاني از فرهنگ ديپلماسي ايرانيان تبديل شده است يا برعكس برحسب اتفاق اوضاعي پيش آمده است كه نه ايرانيان كه هركس يا هر كشور ديگري هم كه در چنين شرايطي قرار مي گرفت از همين تاكتيك استفاده مي كرد. ما در پاسخ به اين سؤال هيچ فرضيه اي را مطرح نمي كنيم بلكه در مرحله طرح سئوال باقي مي مانيم تا هركس پاسخ خود را از داده هاي تاريخي برگيرد...»

ماركسيسم چيني
004431.jpg
نويسنده: آدريان چان/ مترجم: بهرام نوازني/ ناشر: مركز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۹۴ صفحه، وزيري/ ۲۵۰۰ تومان.
اين كتاب دربردارنده تحليل هايي نظري وسياسي از تحولات هشتاد ساله ماركسيسم در چين است.

فرهنگ
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |