چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۶ - Sep 15, 2004
نياز تهران به ۱۵۰۰ كيلومتر بزرگراه
000888.jpg
گروه شهري:مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه تهران به يك هزار و ۵۰۰ كيلومتر بزرگراه نياز دارد، گفت: اين در حالي است كه ظرف ۳۰ سال گذشته تنها ۳۰۰ كيلومتر و به عبارت ديگر هر سال تنها ۱۰ كيلومتر بزرگراه در تهران احداث شده است.
كامران حاج نصراللهي با بيان اينكه تعداد خودروهاي شهر تهران طي ۷ سال آينده به ۵ ميليون دستگاه خواهد رسيدافزود: اين عدم تناسب ميان معابر و فضاي شهري موجود با ورود سرسام آور وسايل نقليه، تهران را در آينده نزديك با معضل كمبود فضاي تردد خودروها مواجه خواهد كرد.
به گفته وي روزانه حدود يك هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو و يك هزار و ۶۰۰ دستگاه موتور سيكلت در تهران شماره گذاري مي شود،در حالي كه هنوز در بخش حمل و نقل عمومي با كمبود اتوبوس و تاكسي مواجه هستيم.
وي گفت : بايد در ازاي خودروهاي جديدي كه هر ساله وارد شبكه معابر تهران مي شود، دو برابر خودروي فرسوده از رده خارج شود.

در جلسه شهرداران كلان شهرهاي ايران اعلام شد:
تسريع در مقاوم سازي بافت هاي فرسوده شهري ، حياتي است
000882.jpg
گروه شهري: شهرداران كلان شهرها در سي و يكمين نشست ادواري خود كه در تبريز برگزار شد ضمن تاكيد بر ضرورت تقويت و حمايت شهرداريها از سوي دولت، مقاوم سازي بافت هاي فرسوده شهري را مقوله اي حياتي عنوان كردند.
در اين نشست كه شهرداران كلان شهرهاي كشور نيز حضور داشتند، بيانيه اي به امضاي حاضران رسيد كه در آن بر موارد زير تاكيد شده است:
تجربه كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه، موفقيت در توسعه شهري را در مديريت واحد شهري و ايجاد يكپارچگي در مديريت شهرها مي داند. ماده ۱۳۶ برنامه سوم توسعه نيز با تاكيد بر واگذاري تصدي هاي شهري به شهرداريها زمينه تحقق مديريت واحد شهري را فراهم آورده است كه متاسفانه در سال پاياني برنامه نيز هنوز اين مهم تحقق نيافته است.
در اين بيانيه همچنين آمده است: با گذشت قريب به يك سال از زلزله تاسف بار بم و توجه ويژه اي كه در ماه هاي نخست پس از زلزله به مقاوم سازي ساخت و سازها و بازسازي بافتهاي فرسوده شهرها معطوف گرديد، متاسفانه هنوز سياستگذاري و برنامه ريزي و تامين منابع مورد نياز براي مقاوم سازي به اقدامات عملي منجر نگرديده و بيم آن مي رود كه اين مساله مهم با گذشت زمان تا يك حادثه تلخ ديگر به فراموشي سپرده شود، لذا شهرداران كلان شهرها تسريع در اقدامات عملي براي مقاوم سازي و بازسازي بافتهاي فرسوده شهرها را از دولت خدمتگزار خواستار هستند و بر سرعت بخشيدن در بازسازي شهر بم و حل مشكلات شهروندان آسيب ديده از زلزله تاكيد مي نمايند.
در بيانيه كلان شهرها با تاكيد بر اينكه شهرهاي بزرگ كشور با مشكلات جدي از جمله بافتهاي فرسوده، حاشيه نشيني، معضلات ترافيكي ناشي از افزايش روزافزون خودروها، ساخت و ساز بي رويه و موانع قانوني براي برخورد جدي با اين پديده و فقدان منابع پايدار درآمدي مواجه هستند، آمده است: ساز و كار توزيع درآمدهاي ناشي از لايحه تجميع عوارض و كاهش اعتبارات ناشي از آن بر اين معضلات افزوده است. لذا شهرداران كلان شهرها، ضمن تاكيد بر ضرورت تدوين و تصويب لايحه درآمدهاي پايدار شهرداريها توسط دولت و مجلس شوراي اسلامي، خواستار تجديدنظر در نحوه توزيع درآمدهاي ناشي از لايحه تجميع عوارض براساس شاخص هاي منطبق بر عدالت اجتماعي هستند.

فروش بخشي از املاك شهرداري براي تأمين زمينه طرح هاي حمل و نقل و عمراني
طرح احداث قطار هوايي قانوني و قابل اجراست
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران، اعتراض فرمانداري به مصوبه «مجوز انجام مطالعات اجرايي سيستم حمل و نقل ريلي» و مصوبه «مجوز زوج و فرد كردن تردد خودروها در تهران» را رد كرد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر ديروز در حاشيه نود و سومين جلسه علني و بدون حضور مستمع شورا در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: شوراي شهر قبلا در مصوبه اي به شهرداري اجازه داد به منظور رفع نواقص سيستم حمل و نقل عمومي، نيازهاي شهر تهران درخصوص حمل و نقل ريلي را مورد مطالعه و بررسي قرار دهد.
وي اعتراض فرمانداري به اين مصوبه را غيرقابل تصور دانست و گفت: انجام مطالعات درخصوص حمل و نقل شهري جزو وظايف شوراي شهر و شهرداري است و از اين بابت مشكلي وجود ندارد.
رئيس شوراي شهر افزود: اعتراض فرمانداري به انجام مطالعات در اين زمينه، مستند قانوني ندارد و در اين باره بايد مستند قانوني ارائه شود.
به گفته چمران احداث قطار هوايي (منوريل) نيز براساس قانون تصويب شده است و اجرا مي شود.
وي درباره خبرهاي مربوط به ابطال مصوبه منوريل نيز گفت: هنوز به طور رسمي اعلام نكرده اند كه آيا ابطال شده يا نشده است.
وي درخصوص اعتراض فرمانداري به طرح تردد زوج و فرد خودروها نيز گفت: فرمانداري در اعتراض خود به اين مصوبه يادآور شده است كه اين موضوع بايد به تأييد شوراي عالي ترافيك برسد و اين در حالي است كه ما نيز در مصوبه خود متذكر شده ايم كه مصوبه پس از تصويب مراجع ذيربط به اجرا گذاشته خواهد شد.
چمران همچنين از تصويب يك فوريت ۲ لايحه مربوط به فروش املاك شهرداري در جلسه ديروز شوراي شهر خبر داد كه در صورت تصويب نهايي آن، شهرداري مجاز به فروش ۲ مورد از املاك خود به ارزش تقريبي ۱۵۰ ميليارد تومان و صرف هزينه آن در طرح هاي عمراني و ترافيكي است.
چمران همچنين گفت: در اين جلسه ۲۶ مورد اعتراض صاحبان باغات نيز مطرح و راجع به آنها تصميم گيري شد.

شهربازي تهران پلمب مي شود
000879.jpg
معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  گفت : در صورت  تمكين  نكردن  مسئولان شهربازي  به  بند ۲۰ ماده  ۵۵ قانون  شهربازي ها و راي  تعطيلي  شهربازي ، شهرداري  اقدام  به  پلمب  مجموعه  فوق  در ابتداي  مهرماه  خواهد كرد. محمد محمدي زاده  درگفت  و گو با ايرنا افزود: حكم  تعطيلي  شهربازي  تهران  صادر شده  است  كه  تا چند روز ديگربه  مسئولان  اين  مكان  ابلاغ  شده  و فعاليت  شهربازي  به  طور قانوني  از اول  مهرماه  ممنوع  خواهد شد. وي  تصريح  كرد: مسئولان  شهربازي  تهران  تنها تا پايان  شهريور ماه  براي ارايه  برنامه  انتقال  خود به  شهرداري ، فرصت  دارند و پس  از اين  تاريخ ، شهربازي  تهران  تعطيل  خواهد شد.

طرح پليس مدرسه
طي يك گردهمايي با حضور نمايندگان ترافيك مناطق شهرداري تهران و مناطق آموزش و پرورش، چگونگي اجراي پليس مدرسه (گذربان مدرسه) بررسي و تبيين شد. به گزارش خبرنگار ما، در اين گردهمايي مقرر گرديد همزمان با شروع سال تحصيلي جديد، كتابها و بروشورهايي به دانش آموزان اهدا شود تا از اين طريق سطح آگاهي كودكان و والدين آنها نسبت به مقررات عبور و مرور افزايش يابد و ايمني رفت و آمد آنها تامين شود.
از سوي ديگر، به منظور تامين سلامت عبور و مرور دانش آموزان، از ميان دانش آموزان داوطلب گروهي تحت عنوان پليس يا گذربان انتخاب مي شوند كه پس از گذراندن آموزشهاي لازم زير نظر كارشناسان راهنمايي و رانندگي با لباس فرم، در سطح خيابانهاي منتهي به مدارس، ايمني عبور و مرور دانش آموزان را تامين خواهند كرد.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:
ساماندهي ترافيك، مديريت لحظه اي مي طلبد
گروه شهري: فعاليت هاي اجرايي در مديريت شهري به ويژه در زمينه ترافيك مي بايست در سريع ترين و كوتاه ترين زمان ممكن انجام شود و در واقع ساماندهي ترافيك، مديريت لحظه اي را مي طلبد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اين مطلب اظهار داشت: ترافيك موضوعي است كه حركت و پويايي در آن حرف اول را مي زند و با توجه به اين كه شهروندان هر روز با آن سر و كار دارند، هر گامي كه در جهت كاهش ترافيك برداشته شود همچون آينه اي تمام نما در ديد و منظر مردم قرار مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران دكتر حميد بهبهاني با تاكيد بر اين كه علايم راهنمايي و فني و تجهيزات ترافيكي در تامين امنيت و ايجاد رواني در ترافيك بسيار تاثيرگذار است، تصريح كرد: در اين ميان موضوع گاردريل ها و ضرورت توسعه، تعمير و تقويت آن ها از نقش اساسي برخوردار مي باشد.
وي خط كشي خيابان ها، احداث پل هاي عابر پياده، انجام اصلاح هندسي و جدول گذاري معابر را از جمله فعاليت  هاي مورد تاكيد به منظور سامان بخشي به ترافيك قلمداد كرد و افزود: وظايف فراموش شده در ترافيك مي بايست به اين بخش بازگردانده شده تا با بررسي علمي و كار تحقيقاتي مورد بازنگري قرار گيرد.

شهردار تهران در مراسم افتتاح مجموعه فرهنگي ورزشي بدر اعلام كرد:
بهره برداري از مجموعه هاي ورزشي اهدايي مقام رهبري تا پايان امسال
شهردار تهران گفت: تعداد زيادي از ۲۰ مجموعه ورزشي اهدايي مقام معظم رهبري و ۱۲۰ سوله دو منظوره ويژه شرايط بحراني كه در آن سالن هاي ورزشي نيز پيش بيني شده تا پايان امسال به جوانان تهراني هديه مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمود احمدي نژاد با اعلام اين مطلب در مراسم افتتاح مجموعه فرهنگي- ورزشي بدر، افزود: همه ما در امتداد بعثت هستيم و بايد به سرعت يك جامعه نمونه به عنوان مقدمه حكومت جهاني منجي بشريت را بسازيم و تمام مسلمانان نيز به اين شهر افتخار كنند.
شهردار تهران مردم ايران را افراد ويژه  و منحصر به فرد توصيف كرد و افزود: در هيچ جاي دنيا نداريم كه پدر يا مادري چهار فرزندش را در جنگ از دست داده باشد و بگويد اگر حادثه ديگري هم براي اين كشور روي دهد آماده است تا فرزندان ديگر يا خودش را هم فداي آرمان و سرزمينش كند.
وي در ادامه با تاكيد بر قدرت و توان بالاي مردمي در سازندگي و توسعه كشور، اظهار داشت: شهرداري هر چقدر قدرتمند باشد به تنهايي قادر به پاسخگويي نيازهاي شهروندان و نظارت بر امور شهر نخواهد بود و اصلا بدون حضور گسترده آحاد مردم پيشرفت و توسعه شهر يا كشور و نظارت مطلوب بر امور امكان پذير نخواهد بود.
دكتر احمدي نژاد در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه فضاهاي ورزشي در شهر تهران، تصريح كرد: علاوه بر مجموعه ورزشي- فرهنگي بدر ۲۰ مجموعه ورزشي اهدايي از سوي مقام معظم رهبري نيز در حال طراحي بوده و ۱۲۰ سالن دو منظوره شرايط بحراني با استفاده هاي ورزشي هم براي جوانان تهراني پيش بيني شده است كه اميدواريم تا پايان سال مجموعه  هاي مذكور به جوانان تهراني هديه شود.
مجيد شايسته، شهردار منطقه ۱۸ نيز گفت: مجموعه ورزشي فرهنگي بدر از شنبه آينده آماده ارايه خدمات لازم به شهروندان بوده و همچنين يكسري تسهيلات ويژه براي دانش آموزان، دانشجويان، اعضاي كانون هاي بسيج و شهروندان در اين مجموعه پيش بيني شده است.

اصفهان به هنگام وقوع زمين لرزه جانشين تهران مي شود
بزرگترين مانور مقابله با زمين لرزه در تهران اجرا مي شود
گروه شهري: چنانچه شدت و دامنه تخريب زلزله احتمالي در تهران در حدي باشد كه مانع از كار امدادرساني به شهروندان بشود، مديريت بحران و مديريت سياسي و اقتصادي از تهران به استان اصفهان منتقل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما دكتر مازيار حسيني رئيس مركز پيشگيري مديريت بحران شهر تهران گفت: در بدبينانه ترين فرض ممكن چنانچه نيروهاي عمل كننده در مكان حادثه زمين گير شده باشند و بحران حالت فرا استاني به خود گرفته باشد نيروهايي كه در نزديكترين مكان وقوع حادثه هستند به ياري شهر حادثه ديده گسيل خواهند شد.
حسيني استان هاي همجوار تهران را مازندران، سمنان، قم، قزوين و مركزي نام برد كه قرار است در هنگام وقوع زلزله مناطق ۲۲ گانه تهران را تحت پوشش عمليات امداد و نجات و بازسازي قرار دهند.
بر اين اساس استان قزوين مناطق ۲ ، ۵ ، ۶ ، ۲۱ و ۲۲ استان مازندران مناطق ۱ ، ۳ ، ۴ ، ۷ ، ۸ و ۱۳ استان سمنان مناطق ۱۲ ، ۱۴ و ۱۵ استان قم، مناطق ۱۶ ، ۱۹ و ۲۰ استان مركزي، مناطق ۹ ، ۱۰ ، ۱۱ ، ۱۷ و ۱۸ را در هنگام وقوع زلزله تحت پوشش عملياتي قرار خواهند داد.
به گفته رئيس مركز مديريت و پيشگيري از وقوع بحران، احكام و شرح وظايف هركدام از استانهاي همجوار تهران در اين زمينه مشخص شده و قرار است طي يك مانور كه اواخر شهريور ماه برگزار مي شود نقاط قوت و ضعف در هماهنگي، درك بهتر نقش ها و مسئوليت ها، تقويت سياست ها و روش هاي عملياتي سنجيده شود و در كنار آن برآورد كمي و كيفي از منابع موجود نيز صورت گيرد، تا از بروز نارسايي به هنگام رويارويي با بحران واقعي جلوگيري شود.
وي افزود: اين در حالي است كه چنانچه جبران ايجاد حادثه بيش از حد توان استانهاي معين اعلام شده باشد، ۲۷ استان كشور به عنوان معين استان هاي معين نيز كار عمليات امداد و نجات را براي شهر تهران برعهده خواهند گرفت.
حسيني افزود: قرار است به صورت ناگهاني وقوع يك زلزله فرضي در تهران به استانهاي معين اعلام شود و طي آن زمان و سرعت عمل حضور نيروهاي عمل كننده اين استانها به تهران ارزيابي شود.
به گفته وي مقرر شده است واحدهايي در قالب شوراي سلامت در محلات مختلف شهر تهران به منظور آموزش امداد و نجات ۴۰ هزار نفر از شهروندان تهران تشكيل شود. در اين شورا يك پزشك به عنوان سلامت يار و يك ناظر بين هر ۲۲ منطقه آموزش هاي امدادرساني به شهروندان را برعهده خواهند داشت.

شهردار تهران خبر داد:
تجهيز چندين ميدان و تقاطع بزرگ تهران به پل هاي برقي عابر پياده
شهردار تهران گفت: چندين ميدان و تقاطع مهم و بزرگ شهر تهران تا پايان امسال به پله هاي برقي عابر پياده مجهز مي شوند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري  تهران، دكتر محمود احمدي نژاد ديروز افزود: به منظور تجهيز خيابان هاي تهران به پل هاي برقي عابر پياده چندين قرارداد با بخش  خصوصي منعقد شده و گروه هاي مختلف نيز مشغول ساخت اين پل ها هستند، البته بخشي از اين تجهيزات بايد از خارج كشور وارد شود.
شهردار تهران همچنين با اشاره به اينكه سازمان زيباسازي، مناقصه اي را براي نصب پل هاي مذكور در نقاط مختلف شهر تهران برگزار كرده است، اظهار اميدواري كرد كه پل هاي برقي عابر پياده در تمام ميادين مهم، نقاط پرتردد عابر پياده و مكان هايي كه ايمني عابران پياده به شدت در خطر است نصب شود.

جاده هاي ايران ۵/۶ برابر بيشتر از راه آهن هوا را آلوده مي كنند
000885.jpg
تردد وسايل نقليه سنگين در جاده هاي ايران ۵/۶ برابر بيشتر از راه آهن، هوا را آلوده مي كنند.
به گزارش آسمان آبي ايران، بخش حمل و نقل زميني براي حمل مسافر و بار هزينه هاي زيادي را پرداخت مي كند بطوري كه آمارها حاكي از آن است كه در بخش جاده اي ايران ۵/۶ برابر بيشتر از راه آهن هوا آلوده مي شود.همچنين اين آلودگي ناشي از مصرف بالاي سوخت در وسايل نقليه سنگين ديزلي است كه آلاينده هاي بسياري را در سطح هوا منتشر مي كند.
براساس اين گزارش، مصرف سوخت وسايل نقليه جاده اي ۷ برابر بيشتر از بخش حمل و نقل ريلي برآورد مي شود.

افزايش سرعت خودروها با نصب سيستم هاي حمل و نقل هوشمند
000891.jpg
نصب سيستم هاي هوشمند در تقاطع ها سرعت خودروها را ۵ برابر افزايش مي دهد. سعيد دانياري رئيس گروه بهبود روش هاي حمل و نقل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور در گفتگو با قلم سبز ايران با اعلام خبر فوق افزود:  نصب ۱۰ سيستم حمل و نقل هوشمند در تقاطع هاي شهر تهران و ۱۰ دوربين نظارتي و ۲ تابلوي علايم متغير، از جمله اقدامات سازمان بهينه سازي مصرف سوخت براي كنترل معضل ترافيك در شهر تهران است.وي افزود: پرمصرف بودن خودروهاي در حال تردد از يكسو و وضعيت ترافيكي تهران از سوي ديگر موجب شده زمان سفر و در نتيجه مصرف سوخت خودروها افزايش يابد.

شهري
اقتصادي
انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اقتصادي   |   انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |