چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۶ - Sep 15, 2004
شيعه
امام باقر (ع): آيا كفايت مي كند كسي كه خود را به تشيع نسبت مي دهد؛ به اينكه بگويد دوست اهل بيت هستم، به خدا قسم شيعه ما نيست مگر كسي كه از خدا بترسد و امرش را اطاعت نمايد.
(كافي ۲/ ۶۰)
امروز با حافظ
عشق پيدا شد و آتش به همه عالم زد
در ازل پرتو حسنت ز تجلي دم زد
عين آتش شد از اين غيرت و بر آدم زد
جلوه اي كرد رخت ديد ملك عشق نداشت
بهارستان
هشدار!
چگونه بر سياق مذلت سر فرود مي آري
مگر نه اين كه شعر
فرزند كبريا و غرور است؟
سعاد محمد الصباح _ ترجمه عليرضا يگانه

نگارستان
جيمز اينسور
000831.jpg
«فريب» - ۱۸۹۰/ رنگ روغن روي بوم- ۱۵۰در۹۰ سانتيمتر ‎/ موزه هنرهاي بيوكس/ آنتورپن
جيمز اينسور نقاش بلژيكي در نقاشي هايش دنيايي عجيب، خيالي و بيگانه را خلق كرد و به تصوير پوچي پرداخت. مخلوقاتي عجيب با ماسك در اين اثر اينسور ديده مي شوند. بيننده شاهد تركيب انسان و ماسك است و در مورد اين تغيير شكل ها دچار ترديد مي شود. به عبارتي نمي توان به درستي دريافت كه آيا صورتهاي واقعي در داخل يك ماسك قرار گرفته اند يا ماسك ها همان صورتهاي وا قعي اند.
اينسور بارها با مسايلي چون هستي انسان، مرگ و مذهب مواجه مي شد.
او تقريبا درتمام زندگيش تفكر پوچي را در تابلوهاي خود نمايان مي ساخت و فقط مدت كوتاهي پيش از مرگش توانست به شناخت جامع تري نسبت به هستي دست پيدا كند.تصاوير خيالي و اغلب ترسناك اينسور تاثيراتي قوي در هنر سوررئاليست قرن بيستم باقي گذاشت.

تازه هاي دنياي رسانه ها
پوتين و مقاله نويسان غرب
مقاله هاي روزنامه ها و تفسيرهاي راديو- تلويزيوني اين روزها روي مسائل روسيه متمركز شده و به نظر مي رسد كه اين مسائل به صورت مشغله اصلي ديپلماسي غرب درآمده است. رسانه هاي اروپا و آمريكا قبلاً ازضعف هاي پوتين و دولت او مي نوشتند، ولي از پريروز كه گفته است با ارسال يك لايحه به «دوما» انتخاب فرمانداران ايالات ۸۹ گانه فدراسيون روسيه را به جاي رأي مستقيم مردم به پارلمان هاي ايالتي خواهد سپرد و نامزدها بايد قبلاً به تأييد او برسند و قانون انتخابات دوما را نيز تغيير خواهد داد، در تفسيرهايشان عقب گرد كرده و نوشته اند كه پوتين مي خواهد از خون كودكان بسلاني براي افزايش اختيارات خود و بازگشت به دوران شوروي (تمركز قدرت در مسكو) استفاده كند. از مقاله طولاني روزنامه آمريكايي هرالد تريبيون بين المللي كه در اروپا منتشر و عمدتاً ميان مسافران هوايي توزيع مي شود چنين بر مي آيد كه رويدادهاي اخير روسيه ماه عسل روابط جورج بوش و ولاديمير پوتين را پايان داده است و آخرين عامل سردي روابط دو كشور اعطاي پناهندگي سياسي به يك مقام فراري چچني از سوي آمريكا بوده است. ولي جورج بوش كه مي كوشد مسائل روسيه را وارد مبارزات انتخاباتي آمريكا نكند در يك مكالمه تلفني به پوتين گفته است كه او به مقام چچني پناهندگي نداده بلكه يك دادگاه آمريكايي كه خارج از حوزه اختيارات اوست چنين عملي را انجام داده است. وي درباره تصميم پوتين به گسترش اختيارات دولت فدرال روسيه و تمركز مجدد قدرت در مسكو گفته است كه اينها مسائل داخلي روسيه اند و ربطي به ما ندارند. برخي مفسران آمريكايي نيز اين برداشت ايوانف وزير دفاع روسيه را به عنوان يك علامت مثبت تلقي كرده اند كه گفته بود آمريكا از مسائلي كه ما اين روزها با آن دست به گريبان هستيم درك بهتري دارد. وي اضافه كرده بود اروپائيان با اين كه مي دانند ما با تروريست ها كه از خارج كمك مالي، تسليحاتي و اطلاعاتي فراوان دريافت مي دارند مذاكره نمي كنيم اصرار بيشتري بر حل مسئله چچن از راه گفتگو دارند.
فشار اتحاديه اروپا به تركيه: مجازات زناكاران دوباره قانون نشود!
اتحاديه اروپا به دولت تركيه تا اكتبر مهلت داده است تا پيشنهاد ازسرگيري مجازات زناكاران را از پارلمان پس بگيرد. مذاكرات اتحاديه اروپا بر سر عضويت تركيه در اين اتحاديه قرار است ششم اكتبر ازسر گرفته شود كه فايننشال تايمز نوشته است اگر دولت تركيه تأكيد بر احياء قانون مجازات زناكاران داشته باشد ممكن است كه مذاكرات اتحاديه اروپا درباره پيشنهاد عضويت تركيه به تعويق افتد و يا اين كه منتفي شود. تركيه كه گوشه اي از خاك آن در اروپا قرار گرفته از زمان تأسيس بازار مشترك اروپايي (چهار دهه پيش) داوطلب عضويت در آن شده بود كه اينك به صورت اتحاديه اروپا درآمده است. وزير امورخارجه بلژيك گفته است كه احياء مجازات زناكاران در تركيه بزرگترين سد بر سر راه عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا خواهد بود. احياء اين ماده در قانون مجازات عمومي تركيه كه «زنا» جرم شناخته شود و مجازات زندان داشته باشد از سوي احزاب اسلامي تركيه پيشنهاد شده و نخست وزير اين كشور از آن حمايت كرده است. اين قانون سال ها قبل لغو شده بود. فمنيست هاي اروپا و آمريكا كه در كشور هايشان زنا جرم محسوب نمي شود و مجازات ندارد دست به اعتراض زده اند و همين اعتراض باعث پافشاري اتحاديه اروپا شده است كه دولت تركيه پيش از تصويب لايحه ازسرگيري مجازات زناكاران، آن را از پارلمان پس بگيرد.
مسئله «تل عفر»
مطبوعات آمريكا گزارش هاي مربوط به شهر تركمان نشين «تل عفر» واقع در شمال غربي عراق و ۷۵ كيلومتري مرز سوريه را كه در روابط تركيه با آمريكا ايجاد مسئله كرده است به تفصيل و همراه با نقشه جغرافيايي منتشر كرده اند. اين روزنامه ها نوشته اند كه نگراني تركيه از اين است كه با فرار كردن تركمانان از اين شهر، كردهاي عراقي جاي آنان را بگيرند كه دشمن تركيه هستند. تركمانان بقاياي سلجوقيان هستند كه ۱۱ قرن پيش، از آمودريا گذشتند و ايران، عراق و قسمت هايي از سوريه و آناتولي را تصرف كردند و ساكن شدند. تركمانان عراقي همچنان نسبت به تركيه احساسات عاطفي دوستانه دارند. شهر «تل عفر» در روزهاي اخير مورد حمله همه جانبه نيروهاي آمريكايي قرار گرفته و ۵۷ تركمان كشته و بيش از ۵۰ هزار تن ديگر اين شهر را كه زير آتش قرار دارد ترك كرده اند. وزير امورخارجه تركيه در اين زمينه به وزير امورخارجه آمريكا اعتراض كرده و گفته است كه ادامه اين حملات سبب قطع همكاري تركيه با مساعي نظامي آمريكا در عراق خواهد شد. مطبوعات تركيه اين ادعاي نظاميان آمريكايي را كه تروريست ها از خاك سوريه از طريق «تل عفر» وارد عراق مي شوند رد كرده و آن را توطئه كردهاي عراقي مي دانند كه متحد آمريكا و اسرائيل شده اند تا از اين طريق شايد به استقلال و دست كم خودمختاري كامل دست يابند.
كتاب هاي نوع تازه، چاپي با ضميمه سي دي
تاكنون تنها كتاب هاي مربوط به علوم كامپيوتر و برخي كتاب هاي درسي، ضميمه سي دي داشت، ولي اخيراً - جز كتاب هاي داستاني ضميمه سي دي به ساير كتاب ها به ويژه كتب چند جلدي تعميم يافته و بهاي آنها را پايين آورده است. ضميمه ها شامل نت ها، مثال ها، عكس و نقشه و مطالب اضافي است و با اين ضميمه هاي الكترونيك، يك كتاب چهار پنج جلدي، اينك در يك جلد منتشر مي شود و سي دي ضميمه كه بسيار ارزان تمام مي شود در پاكت داخلي جلد كتاب قرار مي گيرد. بسياري از خريداران اين كتاب ها گفته اند كه با خلاصه شدن قسمت چاپي كتاب، زودتر مي توانند به اصل مطلب برسند و استفاده از كتاب مخصوصاً براي نت برداري و به حافظه سپردن آسان تر است و هر جا كه نياز به توضيح بيشتر بوده، اشاره به ضميمه شده است.

برگي از تاريخ
۲۵ شهريور روز اداي احترام به سالخوردگان در ايران باستان
۱۵ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۹۱۶ «روالد دال» داستان نويس نروژي تبار انگليسي به دنيا آمد. در سال ۱۹۱۶ (جنگ جهاني اول) نيروهاي عثماني در غرب ايران پس از تصرف همدان و قزوين قصد حركت به سوي تهران را كردند. در همين سال براي نخستين بار در تاريخ، از تانك در جنگ استفاده شد. در سال ۱۹۳۸ نويل چمبرلن نخست وزير وقت انگلستان عازم آلمان شد تا با هيتلر درباره ادعاي او بر منطقه آلماني نشين سودتلاند جمهوري چك مذاكره كند. درسال ۱۹۱۷ كرنسكي رئيس دولت موقت روسيه در اين كشور اعلام جمهوري كرد ولي با اين تمهيد موفق نشد از انقلاب بلشويكي كه ۵۲ روز بعد صورت گرفت جلوگيري كند. در سال ۱۹۲۸ دكتر الكساندر فلمينگ ميكروب شناس دانشكده پزشكي لندن بر حسب اتفاق پني سيلين را كشف كرد.در سال ۱۹۳۰حزب سوسياليست ملي كارگران آلمان (حزب نازي) در انتخابات اين كشور ۱۰۷ كرسي به دست آورد. در سال ۱۹۳۵ ميلادي كنوانسيون حزب ناسيونال سوسياليست (نازي) آلمان كه سرگرم آريايي كردن آن كشور بود با تصويب قطعنامه اي چند مورد از حقوق مدني يهوديان از جمله حق داشتن شركت، نشريه و پرداختن به امور حساس و مهم و به مقام دولتي رسيدن را از آنان سلب كرد كه سرآغاز فرارشان از آلمان شد. در سال ۱۳۲۰ در زماني كه نيروهاي شوروي و انگلستان به تهران نزديك شده بودند محمد علي فروغي نخست وزير وقت به اتفاق علي سهيلي وزيرخارجه اش به ديدار سفيران انگلستان و شوروي شتافت و به آنان اطلاع داد كه رضاشاه همچنان كه آن دو دولت خواسته بودند كناره گيري كرده و رهسپار اصفهان شده است. در سال ۱۳۵۷ در جنوب خراسان به مركزيت طبس زمين لرزه اي شديد روي داد كه حدود ۲۵ هزار تن تلفات داشت. در سال ۱۳۶۱ صادق قطب زاده به جرم توطئه بر ضد نظام جمهوري اسلامي و قصد براندازي آن در تهران اعدام شد. در سال ۲۰۰۳ در يك رفراندم ۵۶ درصد سوئدي ها از حفظ پول ملي خود «كرونا» جانبداري كردند و نشان دادند كه حاضر نيستند به خاطر «يورو» آن را از دست بدهند.
اينك برگ امروز: ايرانيان عهد باستان نخستين مردمي بوده اند كه براي اداي احترام و بزرگداشت و سپاسگزاري از سالخوردگان روز مشخصي را در سال تعيين كردند و اين روز، ۲۵ شهريور ماه هر سال بود و قدمت آن به سه هزار سال مي رسد. در آن زمان و تا ۱۴ قرن پيش روزهاي هر ماه ايراني نام خاص داشت و روز ۲۵ شهريور «اشيش وانگ» خوانده مي شد كه روز اخلاقيات و معنويات و روان پاك بود. ژاپني ها هم ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهريور) را به عنوان روز سالخوردگان برگزار مي كنند كه گمان نمي رود ربطي به روز باستاني سالخوردگان ايران داشته باشد. بايد توجه داشت كه از چند دهه پيش توجه به سالخوردگان و بازنشستگان در سراسر جهان چشمگير شده است. نخستين قانون كيفر عمومي ايران عدم توجه فرزندان نسبت به والدين (ناتوان و سالخورده) و حمايت نكردن از آنان را جرم شناخته بود كه مجازاتي از درجه جنحه داشت (ماده ۲۱۴ مكرر).
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
بيماري سي. اف. اس
از دكتر روزنفلد درباره علل بيماري سي.اف.اس (كرونيك فتيگ سيندروم خستگي مزمن) سئوال شده و او گفته است كه علل بروز اين بيماري هنوز به درستي دانسته نيست. علائم اين بيماري كه زنان را بيش از مردان مبتلا مي سازد عبارتست از: احساس خستگي، تب پايين، دردناك شدن غدد لنفي، گلودرد، ضعف ماهيچه ها، دردهاي عضلاني، بدخوابي، سردرد، گاهي درد مفاصل، افسردگي، اشكال در تمركز حواس، حالت گيجي و... بيمار بايد دقيقاً از لحاظ غدد، سلسله اعصاب، جهاز  هاضمه و عضلات معاينه شود. درمان چنين بيماراني كاري است دقيق و طولاني و به آنان علاوه بر تجويز دارو توصيه مي شود كه ورزش تفريحي كنند، بدبيني را از خود دور سازند و هرگاه احساس خستگي كنند دست از كار بكشند و كمي استراحت كنند.

گزارش همشهري از دومين روز جشنواره جهاني ني نوازان
استقبال موسيقي دانان از جشنواره هاي تخصصي
كيفيت مناسب هنرمندان حاضر در جشنواره جهاني ني و اجراهاي استادانه آنها سبب شده است تا برخي از چهره هاي شاخص موسيقي برگزاري جشنواره هاي جهاني براي سازهاي ديگر ايراني را نيز پيشنهاد كنند.
به گزارش همشهري از دومين شب جشنواره جهاني ني در فرهنگسراي نياوران، دكتر شاهين فرهت كه هم اكنون سرگرم ساخت سمفوني اي براي امام هشتم شيعيان است، ضمن تمجيد از حركت هاي تخصصي در موسيقي ايراني و اجراي سازهاي هم خانواده در يك جشنواره گفت: جشنواره جهاني ني يك فكر بسيار تازه و بكر است كه سبب شده است تا علاوه بر ارتباط بين هنرمندان ،سازهاي هم خانواده به متخصصان موسيقي معرفي شوند.
فرهاد فخرالديني نيز درباره جشنواره گفت: جشنواره جهاني ني راهي نو براي گفت وگوي تمدن ها ست و برپايي اين گونه جشنواره ها رابطه و تعامل ميان هنرمندان كشورهاي مختلف را سبب مي شود كه درنهايت به ارتباط ميان هنرها خواهد انجاميد.
جمشيد عندليبي ني نواز نامي ايراني كه تكنوازي وي در كنسرتوي ني «ني نوا» اثر حسين عليزاده و همراهي اش با استاد شجريان، هنوز در يادها مانده است و شب گذشته در جشنواره به اجراي برنامه پرداخت، درباره برپايي جشنواره ني نوازان گفت: مسئولان اين جشنواره بايد با انتشار CD اجراها و شناساندن بهتر آن به اهل فن و ديگر علاقه مندان موسيقي جدي در نقاط ديگر دنيا، آن را بهتر معرفي كنند. مارسلو فارينانگو استاد نوازنده ني اكوادوري (سيكو) كه شب نخست با ني شگفت انگيز و گروه سه نفره اش به اجراي برنامه پرداخت نيز برپايي اين جشنواره را راهي براي شناخت و تعامل ميان هنرمندان كشورهاي مختلف دانست.
جشنواره ني نوازان شب گذشته با اجراي نوازنده اسكاتلندي و نيز دوني استاد شيرمحمد اسپندار ادامه يافت و امشب با اجراي عبدالنقي افشارنيا به پايان مي رسد.

درگذشت استاد لرزاده
استاد حاج حسين لرزاده، استاد معماري سنتي اسلامي _ ايراني پس از ۹۸ سال زندگي پرتلاش صبح ديروز دار فاني را وداع گفت.
به گزارش همشهري استاد لرزاده در سال ۱۲۸۵ در تهران پا به عرصه وجود نهاد، پدر ايشان، استاد محمد لرزاده، از معماران بنام دوره اتابك و همكار حاج حسن صنيع الديوان بود. استاد حسين لرزاده ابتدا چندي نزد ميرزا حسن به مكتب رفت و سپس به مدرسه اي فرستاده شد و استعدادهاي وي از همان زمان نمايان شد. او پس از اتمام دوره دبيرستان به مدرسه كمال الملك رفت و مجسمه سازي آموخت و سپس در محضر درس سيد محمدتقي نقاش باشي به تحصيل علم پرداخت. از اين مرحوم، كار بر روي ۸۴۲ مسجد، ساخت صحن اباعبدالله در كربلا، طراحي و ساخت سردر ايراني براي بانك شاهي واقع در توپخانه _ بانك تجارت كنوني _ شركت در ساخت آرامگاه فردوسي در طوس و ... به يادگار مانده است.
مراسم تشييع پيكر آن مرحوم، ساعت۸‎/۳۰صبح امروز از مقابل منزل ايشان واقع در خيابان شريعتي، پايين تر از بهار شيراز، كوچه سخن، پلاك ۴۸۸ به سمت آرامگاه ابدي مرحوم انجام خواهد شد.

برگزيدگان هشتمين دوره كتاب سال دفاع مقدس معرفي مي شوند
از ميان ۲ هزار اثر شناسايي شده در سالهاي ۸۱ و ۸۲ و در ارزيابي دو مرحله اي ۳۶۵ كتاب در دو شاخه كودك و بزرگسال در اختيار داوران هشتمين دوره كتاب سال دفاع مقدس قرارگرفت كه ۸۱ عنوان به تحقيق و پژوهش، ۸۳ اثر به خاطره، ۴۷ اثر به داستان، ۳۶ اثر به شعر و ۹ اثر به مجموعه جنگ اختصاص داشت كه پس از ارزيابي ها برگزيدگان آنها ۳۰ شهريور معرفي مي شوند.
در ميان اين آثار ۱۱ عنوان نثر ادبي و۲۶ كتاب كودك و نوجوان نيزديده مي شود.
به گفته دبير هشتمين كتاب سال دفاع مقدس در زمينه  فيلمنامه نويسي و نمايشنامه نويسي اثري چاپ نشده و اين در حالي است كه در سال گذشته ۱۳ فيلم سينمايي مرتبط با جنگ داشتيم.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
كودك
روي توده پلاستيك هاي كهنه و نان خشك چرخ دستي اش ايستاده بود، از درخت توت مي چيد و با لذت مي خورد.گاهي هم داد مي زد: نون خشكيه!
ناگهان چشمش به بچه هايي افتاد كه در استخر خانه بازي مي كردند. تازه يادش افتاد كه او هم هنوز بچه است.
زهرا جمعي

گشتي در دنياي خبرها
چند توصيه براي لاغر شدن
نيويورك: محققان مي گويند، در صورتي كه افراد چاق رژيم هاي لاغري را ترك كنند قادر خواهند بود در هر ماه دوكيلوگرم از وزن خود بكاهند. به گفته اين محققان، افراد چاق با تغيير عادات روزمره خود مي توانند چربي هايشان را آب كنند. براي دست يافتن به چنين نتيجه اي به اين توصيه ها عمل كنيد:
* تلويزيون را خاموش كنيد و به جاي آن به راديو گوش دهيد.
* به افراد مسن و ناتوان در خريد كردن كمك كنيد.
* به افرادي كه آنها را دوست نداريد محبت كنيد
با به كار بستن اين توصيه هاي ساده، تحرك شما افزايش مي يابد و كالري بيشتري مي سوزانيد.
حمام گرفتن داخل ماشين لباسشويي
بريستول: يك گربه كه داخل ماشين لباسشويي چرت مي زد به مدت يك ساعت در دماي ۴۰ درجه سانتيگراد شسته شد اما جالب اينكه در نهايت زنده ماند. اين گربه خواب آلود پس از ورود به يك خشكشويي سكه اي، وارد يكي از ماشين هاي لباسشويي شد و به خواب عميقي فرو رفت. از قضا يك شهروند از راه رسيد. مقداري لباس داخل ماشين ريخت و آن را روشن كرد. هنگامي كه وي پس از يك ساعت در ماشين را باز كرد با گربه اي مواجه شد كه از ميان لباس ها بيرون آمد. جالب اينكه گربه بازيگوش، تنها چند خراش برداشته بود.
كلاهبرداري اينترنتي
گلاسكو: استفان هنري يكي از قهرمانان رشته اسنوكر در انگليس اخيراً برنده بيش از ۱۰ ميليون پوند جايزه نقدي شد. يك جوان علاقه مند به اينترنت كه متخصص هك كردن سايت هاي اينترنتي است تصميم گرفت از حساب بانكي وي مبلغ ۱۵۰ هزار پوند برداشت كند. اين جوان توانست به اطلاعات شخصي حساب هنري دست يابد و با استفاده از اينترنت وارد حساب بانكي او شده و درخواست برداشت ۱۵۰ هزار پوند پول كند. اما بانك هنري كه نسبت به برداشت اين پول كلان مشكوك شده بود از هنري استعلام كرد و جوان خلافكار به دام افتاد.
تسهيلات ويژه  براي همسر قاتل
لندن: در كشور انگليس زناني كه شوهر خود را از دست داده اند و بايد به تنهايي زندگي شان را اداره كنند، يك آپارتمان دولتي يك خوابه با نازل ترين قيمت دريافت خواهند كرد. البته زمان انتظار براي دريافت چنين تسهيلاتي سه سال است. اما اخيراً همسر يك قاتل در اين كشور پس از يك ماه انتظار صاحب منزل دولتي شده است. پس از اينكه شوهر اين خانم به اتهام قتل دو نوجوان دستگير شد، وي نيز به دادگاه فراخوانده شد كه در دادگاه به دروغ شهادت داد و به اتهام شهادت دروغ، چند ماهي را پشت ميله هاي زندان سپري كرد. اما پس از آزادي از زندان بلافاصله، آپارتمان دولتي بدون نوبت دريافت كرد.
كاهش ضريب هوشي والدين
لندن: ضريب هوشي زوج ها پس از بچه دار شدن پايين مي آيد. دانشمندان طي پنج سال ضريب هوشي زوج ها را پيش از بچه دار شدن و ۶ ماه پس از به دنيا آمدن فرزندشان اندازه گيري كردند كه در تمام موارد، ضريب هوشي والدين به ميزان ۲۰ درصد نسبت به زماني كه فاقد فرزند بودند كاهش يافت. به گفته دانشمندان، ريشه اين معضل ،روحي و رواني است و عواملي بيولوژيكي در آن دخالت ندارند.
دوپينگ كبوتران
يورك (انگليس): تا قبل از اواسط دهه ۱۹۹۰ صحبت از دوپينگ ورزش هايي چون دوو ميداني، دوچرخه سواري، فوتبال و اسب سواري بود. در حقيقت تا آن زمان، تنها ورزشكاران دوپينگ مي كردند. اما در سال ۱۹۹۶ يكي از روزنامه هاي انگليس فاش كرد، برخي از سواركاران اين كشور براي برنده شدن در مسابقات به اسب هاي خود داروهاي نيروزا مي دهند. اما پرونده دوپينگ حيوانات در همان زمان مختومه اعلام شد تا اينكه چند روز قبل همان روزنامه مجدداً اعلام كرد، صاحبان كبوتران به پرندگان خود كه در مسابقات بين المللي شركت مي كنند مواد نيروزا مي دهند. با توجه به اينكه جايزه نقدي برنده اين مسابقات بسيار كلان است، صاحبان كبوتران داخل چشم و يا غذاي پرندگان خود مواد نيروزا مي ريزند.
قرار است از اين پس، پرندگان مسابقه اي ۲۴ ساعت پس از اتمام هر رقابت مورد آزمايش دوپينگ قرار بگيرند و در صورت مثبت بودن جواب آزمايش، صاحب پرندگان دوپينگي تا آخر عمر از شركت در مسابقات محروم خواهند شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۵۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹ و ۳۱دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۸ دقيقه

گل و گياه
شيرخشت
000828.jpg
نام علمي: Cotoneaster Conspicuus
خانواده: ROSACEAE
درختچه هميشه سبز و خوابيده به بلندي ۳۰ سانتي متر و گستردگي ۵/۲ _ ۲ متر است داراي برگ هاي بيضي شكل  سبز تيره و براق بوده و گل هاي سفيد رنگ آن در تابستان ظاهر شده و به دنبال آن ميوه هاي كروي، قرمز و براق توليد مي گردند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك نسبتاً غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر به محض رسيدن در شاسي سرد و تهيه قلمه ريشه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اقتصادي
انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اقتصادي   |   انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |