پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - شماره ۳۴۹۱
ستون شما
دريغ از خواب راحت
من يكي از ساكنان محله آزادي هستم. سال هاست كه مردم اين محله و همچنين محله هاي شمشيري و ... هر روز چندين بار صداي غرش هواپيماهايي كه با ارتفاع كم از زمين رد مي شوند را مي شنوند. اين صداي عجيب و غريب جزيي از هياهوي زندگي روزمره ما شده است. وقت آن نرسيده كه مسوولان محترم هواپيمايي كشوري و ساير نهادهاي مربوط به اين فكر كنند كه ما هم حق داريم با خيال راحت بخوابيم.
جمعي از اهالي محل
بوق هاي كشنده 
بعضي از موتورسيكلت سوارها واقعا به فكر مردم نيستند. آنها غير از مشكلات هميشگي كه براي عابران و مردم در حال تردد در خيابان ها ايجاد مي كنند، با نصب بوق هايي كه صدايشان خيلي بلند است همه را عاصي كرده اند. معمولا اينگونه بوق ها را روي كاميون ها نصب مي كنند. نه موتور كاميون است و نه خيابان جاده.
يك شهروند
امان از پله ها
مسوولان مترو به اين نكته فكر نمي كنند كه انبوه پله هاي هر ايستگاه چه مشكلاتي را براي معلولان و مسن ها ايجاد مي كند.يكي از اين نمونه ها ايستگاه خزانه است كه پله هاي زيرگذر مترو شهري و نزديكي آن با ريل هاي راه آهن و حريم آن شركت كه عبور و مرور در آن ممنوع است مشكلات زيادي را براي مردم به وجود آورده است.
آقاي محمدي -كاسب 
لطفا برخورد كنيد
چند روز پيش در حوالي خيابان سي تير بين عده اي دعوا شده بود كه منجر به چاقو و قمه كشي شد. حتي ديدن برق اين قمه ها از دور مو را بر تن جماعت راست مي كند. خواهش مي كنيم نيروي انتظامي با اين اراذل و اوباش كه امنيت مردم را به خطر مي اندازند برخورد كند.
يك شهروند
برچسب بي برچسب 
به رغم اعلام اين مطلب كه چسباندن برچسب هاي تبليغاتي از نظر قانوني خلاف است، اما همچنان شاهد اين عمل هستيم. روي در خانه هاي كوچه صارم در بهار شمالي پر است از برچسب تبليغاتي كه ديگر كندنشان از روي در امان همه را بريده است.
نان تلخ 
لطفا گزارشي از مصرف جوش شيرين در نانوايي ها تهيه كنيد. هميشه اين موضوع را مطرح كرده اند ولي در حد شعار باقيمانده است. بعضي نان ها واقعا مزه تلخي دارند.
يك شهروند

هوا
انگار نه انگار
انگار نه انگار كه ما همينطور هم شما و هم خودمان را اميدوار مي كنيم به خنك شدن هوا. انگار نه انگار دهه سوم شهريور است و به قول قديمي ها زمين بايد نفس بكشد. انگار نه انگار كه تكرار پشت تكرار شده و خبري از خنكاي آخر تابستان و اوايل پاييز نيست. با اين وضع بايد حداقل نيمه اول مهر را هم منتظر همين هواي گرم باشيم. آسماني صاف با خورشيدي بي ريا كه هر چه گرما در چنته دارد را روانه زمين مي كند. ابرهايي كه اصلا خيال آمدن ندارند تا قدري هوا را تعديل كنند. خلاصه كه انگار نه انگار.
ولي باز هم بايد اميدوار بود. امروز دماي هوا نسبت به ديروز افزايش بسيار نامحسوسي را خواهد داشت. البته قدري نيست كه بشود نوشت گرم تر ولي هرچه باشد خنك تر نخواهد شد.
هواي امروز تهران درگرم ترين ساعات۳۸ درجه سانتيگراد و شب هم كه فرا مي رسد حدود۲۵ درجه سانتيگراد خواهد بود.
اين آخر هفته گرم را هم تحمل كنيد تا هفته پاياني شهريور بتواند با هوايي نسبتا معتدل، خاطره انگيزتر باشد.

امروز
شخم عميق
015456.jpg
كاش زبانم بند نيامده بود. اگر گفته بودم، اگر حرف زده بود، شايد...(اگر) را از روز اول، ماه اول، سال يك كاشته اند و جايش (هيچ) سبز شده. ما (اگر) را از اجدادمان به ارث برديم، (هيچ) برداشت كرديم و روز بعد دوباره (اگر) كاشتيم. مزرعه ما سال هاست كه جز گياه (هيچ)سودي به بار نمي  آورد.
اين خاك شخمي عميق نياز دارد. (اگر) راگذاشتيم جاي حرف هاي نزده و (هيچ) را هم جانشين هدف هاي بي  سرانجام. شما خاك را هم بگذاريد جاي مغزي كه به اين (اگر) و (هيچ) عادت كرده. كار از بيل و كلنگ گذشته، خاك بايد زير و رو شود.
نه دوست عزيز، ما جاي ستون هاي صفحه را اشتباه نگرفته ايم. اصلا ما كه در اين صفحه جايي براي ستون (ماليخوليا) نداريم. البته شايد روزي اين ستون را باز كنيم اما فعلا امروز است و اين ستون هم امروز.
خوب فكر كنيد، يادتان مي  آيد چند بار بابت حرف هايي كه بايد مي  زديد و نزديد خودتان را سرزنش كرده ايد. اصلا شايد نيازي به خوب فكر كردن هم نباشد. شايد همين چند دقيقه پيش بود كه نگفتيد، حالا (اگر) كاشته ايد و (هيچ) در راه است.
پيشنهاد امروز تلاش براي شخم زدن خاكي است كه به پرورش (اگر) عادت كرده.اگرها بايد زير خاك بروند تا زبان هايمان باز شوند. فكرش را بكنيد، ما در هر موضوعي حرفي را كه مي  خواهيم بزنيم، مي  زنيم. اين مهم نيست كه بعدش چه اتفاقي مي  افتد. شايد حاصل باز هم هيچ باشد اما اين هيچ با آن هيچ خيلي تفاوت دارد. حداقل اينكه از شر (اگر) خلاص مي  شويم!

پايتخت
سوفيا
اواخر تابستان و فصل تعطيلات است و مسلما شور و هيجان اول مهر، مدرسه، درس و كلاس در همه خانواده ها وجود دارد. اين موضوع دربين شهروندان شهر سوفيا هم ديده مي شود، تا جايي كه در يك مكان فرهنگي در اين شهر فروشگاهي براي فروش لوازم موردنياز دانش آموزان افتتاح شده است. والدين دانش آموزان سوفيايي مي توانند هر وسيله اي مانند: تي شرت، كفش، كوله پشتي، كتاب هاي درسي و دفتر را در اين فروشگاه تهيه كنند. علاوه بر اين وسايل، حتي دانش آموزاني كه توانايي مالي خريد كتاب هاي درسي نو را ندارند هم مي توانند كتاب هاي درسي دست دوم را در اين فروشگاه بخرند. اين فروشگاه تا روز بازگشايي مدارس بلغارستان كه روز پانزدهم ماه سپتامبر است، به كار خودش ادامه مي دهد.
نيروبي 
چند روز پيش در نيروبي پايتخت كشور كنيا صدها نفر دور هم جمع شدند تا براي ششمين سال متوالي مراسم يادبودي براي كشته شدگان حادثه بمب گذاري در آفريقا برگزار كنند. اين حادثه در ماه آگوست سال 1998 در كنيا و تانزانيا اتفاق افتاد و در آن 224 نفر كشته شدند كه 12 نفر آنها از كاركنان سفارتخانه آمريكا بوده اند. در نيروبي و در مكان اين انفجارها براي يادبود كشته شدگان آنها پاركي ساخته اند و حالا بعد از گذشت 6 سال از آن حادثه، صدها نفر در اين پارك دور هم جمع شده اند تا از عزيزان از دسته رفته شان ياد كنند. همچنين سفير آمريكا در كنيا هم در اين مراسم شركت كرد تا همدردي خود را با مردم نيروبي نشان دهد.
سيدني 
احتمالا تا حالا پيش نيامده است كه دربين برنامه هاي مختلف فرهنگي، هنري و... كه تا حالا شركت كرده ايد، برنامه در تمام مدت شب تا صبح طول بكشد. اما قرار است اين اتفاق در دومين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه و غذا كه در سيدني برگزار شد، بيفتد. اين جشنواره در غروب 10 مهرماه در فضاي باز پارك المپيك سيدني آغاز مي شود و تا صبح روز بعد همراه با نمايش فيلم هاي مختلف ادامه خواهد داشت. در اين جشنواره 8 فيلم از كشورهاي استراليا، كانادا، كرواسي، مجارستان، كره جنوبي، اسپانيا و سوئد همراه با دو فيلم ايراني (سپيد بالان) به كارگرداني عبدالله عليمراد و (مهسا) به كارگرداني بيژن ميرباقري، در بخش مسابقه رقابت مي كنند، حالا حتما با خودتان مي گوييد غذا چه ربطي به فيلم كوتاه دارد. علت اين موضوع اين است كه قرار است بازديدكنندگان اين جشنواره شام شب خودشان را هم از غرفه هايي كه در حاشيه اين رويداد سينمايي وجود دارد و غذاهاي مليت هاي مختلف را هم عرضه مي كنند، تهيه كنند. اگر هم علاقه داريد درمورد اين جشنواره اطلاعات بيشتري داشته باشيد مي توانيد به سايت اينترنتي www.kanoonparvaresh.com مراجعه كنيد.

ذهن زيبا
دل شير داشته باش اما كارداني روباه را فراموش نكن.
پرمودبترا
شخصيت در بزرگترين لحظه ها نمود مي  كند اما در كوچكترين وعادي ترين لحظه ها ساخته  مي  شود.
فيليپس بروكي 
با قاطعيت مي  توانيم بگوييم كه هيچ كار بزرگي در دنيا بدون عشق صورت نپذيرفته است.
جرج ويلهام فردريك هگل 
چهار روش براي اتلاف وقت وجود دارد: كار نكردن، كم كار كردن، بد كار كردن و كار بيهوده كردن.
آبه دو لاروش 

بيت
قارون هلاك شد كه چهل گنج خانه داشت 
نوشين روان نمرد كه نام نكو گذاشت 
بيت منتخب بالا از سعدي است؛ البته از گلستان سعدي. هرچند سعدي در غزليات غيرممكن ترين قله هاي عاشقانه سرايي و تغزل را فتح كرده همانطور كه مولانا فتح الفتوح عرفان را؛ ولي به حق نمي شود از حكمت و انديشه سعدي به راحتي گذشت. بوستان و گلستان درس كامل زندگي است كه مي شود از پخته ترين انديشه و با زيباترين لحن و ساده ترين بيان و زبان شنيد. انگار همه آموزه هاي ناب زندگي از همه ابعاد جمع شده و گلستان و بوستان چكيده آنهاست.
بگذريم. راجع به نكوكاري، ضرب المثل ها و جملات قصار و حكايات و اندرزهاي بسياري در متون ادبي و غيرادبي آورده شده. ما هم توجهمان به همين است كه كاري نكنيم كه مبادا خطا باشد ولي نمي شود از ناخودآگاه آدمي گذشت. اين ضمير پنهان كه گهگاه حجاب پختگي و تعقل را كنار مي زند و آنگونه كه بايد و شايد ظاهر نمي شود.
پيشتر و بيشتر از آنكه به فكر فعل و گفت شايسته اي باشيم كه خود را نيكو جلوه دهيم، به اين بينديشيم كه هر عمل و گفت شايسته ما ديگري را نيكو و شاد كند. مطمئن باشيد در چنين حالتي طبيعي است كه نتايج مطلوب ابتدا در خود و براي خود آدمي نتيجه بخش خواهد بود.
جان آدميتي كه سعدي در غزل ديگر براي شرافت آدمي از آن ياد مي كند و آن را روبه روي ظاهر (لباس) آدمي مي گذارد هم شاهد مثالي ديگر است. درونياتي كه در ستون هاي گذشته به آن اشاره كرديم اگر ظاهر و باطن آدمي را تسخير خود كند - درونياتي كه عمق تعالي آنها اثبات شده است - از آرماني ترين عوالم پرده برداشته و به آدمي رخ مي نمايد. در يك كلام و در ساده ترين گفتار؛ خوب باشيم تا خوبي ببينيم.

نمايشگاه
باغ ايراني در تهران
هر وقت مي خواهيد تصوري را از يك باغ بكنيد، چه جايي در ذهنتان مجسم مي شود؟ به احتمال زياد اين تصور مربوط به يك باغ بزرگ در جايي به جز شهر تهران است. اما اين بار مي  توانيد باغ ايراني را در تهران ببينيد. قرار است نمايشگاه باغ ايراني، حكمت كهن، منظر جديد همزمان با مبعث رسول اكرم در روز دوشنبه 23 شهريورماه و با حضور جمعي از هنرمندان و مسوولان فرهنگي هنري در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح شود. در اين نمايشگاه با نگاهي نو به هستي باغ ايراني ميوانيد چيستي آن را در آثار هنرمندان معاصر ببينيد و مفهوم پنهان باغ را در عرصه هاي مختلف هنرهاي مثل نقاشي، فيلمسازي، معماري و هنر ويدئويي، چيدمان و هنر اجرا با آثاري از يعقوب امداديان، داريوش مهرجويي، عباس كيارستمي، آتيلا پسياني، شيرين نشاط، فريده لاشايي، ابوالقاسم سعيدي، سهراب سپهري و ... درك كنيد. ضمنا در طول اين نمايشگاه 17 باغ ايراني از جمله باغ فرح آباد، چهلستون، هشت بهشت (اصفهان)، باغ ارم، دلگشا، قوام، جهان نما، نظر (شيراز)، باغ شاهزاده،(ماهان، كرمان)، باغ دولت آباد (يزد)، باغ فين (كاشان)، باغ مصلي (نائين)، باغ چهلستون و چشمه (بوشهر)، باغ گلشن (طبس)، باغ قدمگاه (نيشابور) و باغ شاهگلي (تبريز) به وسيله ترسيم هاي معماري و عكس هاي هوايي و هنري و اسناد تاريخي به نمايش گذاشته مي شوند. براي بازديد از اين نمايشگاه به مدت دو ماه هر روز از ساعت 9 تا 19 به موزه هنرهاي معاصر برويد.

كتابخانه
درمان به روش بوعلي سينا
فكر مي كنيد شما جزو كدام دسته هستيد؟ دسته اي ازمردم كه به طب قديمي و گياه درماني و اين جور چيزها اعتقاد دارند يا آن دسته كه فقط روش هاي جديد طب مدرن را قبول دارند؟ اگر جزو دسته اول هستيد احتمالا بايد طرفدار روش درماني افرادي مثل ابوعلي سينا هم باشيد. بنابراين به شما خبر مي دهيم كه براي اولين بار براساس نوشته هاي ابوعلي سينا درمان گياهي كليه به فارسي ترجمه ومنتشر مي شود. كتاب (گياه درماني كليه بر اساس طب ابوعلي سينا) كه قبلا از زبان روسي به تاجيكي هم ترجمه شده بود با ترجمه نويده محمدي به فارسي برگردانده شده است. ضمنا اين كتاب را كه از ميان نوشته هاي پراكنده ابوعلي سينا كه در آثارش موجود بوده جمع آوري شده، نشر گلبرگ منتشر كرده است. همچنين گويا كتابخانه عطارنيشابوري فرهنگسراي علوم براي ترويج فرهنگ كتا ب خواني يك نمايشگاه كتاب رمان هاي قديمي و جديد داخلي وخارجي برگزار كرده است. براي بازديد از كتاب هاي اين نمايشگاه كه با 10 درصد تخفيف عرضه مي شوند، فقط همين امروز فرصت داريد تا از ساعت۹ صبح تا 5 بعدازظهر به نشاني : ميدان بريانك- خيابان شهيد دعوتي - خيابان امير قلي - بعد از تقاطع خوش جنوبي - فرهنگسراي علوم مراجعه كنيد.

پرده
دوشيزه و ازدواج صورتي
بازهم يك فيلم جديد آنهم در روزهاي آخر تابستان. (دوشيزه) نام اولين فيلم سينمايي محمددرمنش است كه به تهيه كنندگي سيما فيلم و جمال شورجه قرار است از اواخر شهريورماه در سينماهاي تهران اكران شود. اين فيلم هم مثل اكثر فيلم هاي ديگر مضمون اجتماعي دارد و درواقع براي جست وجو در مسايل ومشكلات جوانان به تصوير درآمده است. بازيگران اين فيلم را كه انتخاب آنها به عهده گلاب آدينه بوده، عبارتند از : زيبا بروفه، بهنوش صادقي، فقيه سلطاني و فتحعلي اويسي. يك فيلم ديگر هم در راه است،  نام اين فيلم (ازدواج صورتي) است كه به كارگرداني منوچهر مصيري از هفته قبل فيلمبرداري اش شروع شده است. داستان اين فيلم كه سعيد رحمان آن را نوشته، درباره جواني به نام آريا شاداب است كه براي ازدواج با شخص مورد نظرش متوسل به راهكارهاي تازه اي مي شود و در اين مسير با مشكلات پيش بيني نشده اي هم برخورد مي كند. در اين فيلم كه به اعتقاد كارگردانش تلاقي احساس و منطق است در ارتباط با مسايل اجتماعي و مشكلات جوانان مي باشد. خسرو شكيبايي، بهرام رادان، فاطمه  گودرزي، چكامه چمن ماه، شيوا خنياگر، مهدي تقي نيا، هما خاكپاش،  حسين صفاريان، ولي الله كاظمي و سع

فرهنگ
پلاك 30
خيابان ميرزاي شيرازي، كوچه چهارم، پلاك 30. اين آدرس را براي كساني نوشتيم كه به نقاشي علاقه  دارند. شما هم اگر جزو اين جماعت هستيد، آدرسي را كه اول مطلب نوشتيم يك گوشه اي يادداشت كنيد و منتظر 22 شهريور باشيد. قرار است نمايشگاه نقاشي هاي (مهناز رضازاده فر) در گالري سيحون برگزار شود. شما تا روز 26 شهريور وقت داريد كه خودتان را به پلاك 30 برسانيد.
البته تا روز 22 شهريور از راه برسد، ما براي پر شدن اوقات فراغت شما پيشنهاد ديگري هم داريم. مثلا همين امروز مي  توانيد به فرهنگسراي اقوام برويد و نمايشگاه گل بلندر خانم فريده جلودار را تماشا كنيد. اين نمايشگاه در راستاي نهضت فرهنگي تابستان 83 برپا شده و تا روز 22 شهريور ادامه دارد. اگر تصميم تان براي حضور در فرهنگسراي اقوام قطعي  است، مي  توانيد از ساعت 8 تا 20 به آدرس ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران، مراجعه كنيد.

نت
لالايي با صداي حسين پناهي
اگر يادتان باشد در روزهاي مدرسه و براي مناسبت هاي مختلف برنامه هاي مختلفي اجرا مي شد كه يكي از آنها اجراي سرود بود. گاهي هم مساله مهمتر مي شد واين گروه سرود اگر اجراي خوبي داشت در مسابقه هاي شهري واستاني و... هم شركت مي كرد. حالا بعد از گذشت آن سال ها اگر باز هم دوست داريد در يك گروه سرود عضو بشويد و بعد از آن هم در مسابقه اي شركت كنيد، مي توانيد در جشنواره بزرگ سرود انتظار كه فرهنگسراي ولاء آن را برگزار مي كند، شركت كنيد. اين جشنواره با موضوع انتظار و در سه گروه اجراي آهنگ بدون سرود، اجراي سرود بدون آهنگ و اجراي سرود همراه آهنگ برگزار مي شود. مدت زمان اجراي اين سرودها 3 الي۱۰ دقيقه است و فقط تا اول مهرماه فرصت داريد كه آثارتان را درقالب نوار كاست ارسال كنيد. ضمنا جايزه هايي هم به برندگان اين مسابقه همزمان با جشن ولادت حضرت قائم داده مي شود. همچنين اگر به دنبال آخرين اشعار حسين پناهي با صداي خودش هستيد، به شما خبر مي دهيم كه قرار است آلبوم (سلام خداحافظ) پناهي به همراه لالايي هاي بختياري در اين هفته منتشر بشود. اين آلبوم شامل جديدترين اشعار حسين پناهي همراه با موسيقي كولي ها و قطعاتي از اينوموريكونه و يك قطعه لالايي بختياري با صداي اوست.

سومين نمايشگاه نان، شيريني و شكلات
در شكلات بيشتر ماجراجو باشيد
015370.jpg
محصولات جديد و مدرن كه توسط عكس و بروشور به نمايش درآمده بود، برابر محصولات سنتي و قديمي ايراني كه سال هاست همه ما مي شناسيم نماد تضاد بودند. با وجود خوراكي هاي جديد كه كمتر در بازار رايج است ديگر كسي علاقه اي به محصولات تكراري نداشت 

همه جا شيرين است. ياد خانه هاي شكلاتي مي افتي كه از دوران كودكي در كارتون ها ديده اي و درذهنت مانده اند.
به هر طرف كه نگاه مي كني، رنگ ها و بسته بندي هاي متنوعي را مي بيني. اينجا نمايشگاه شيريني و شكلات و البته نان است.

در ساعت هاي اوليه تعداد مردم خيلي زياد نيست. چند ساعت از افتتاح نمايشگاه گذشته، پس چرا مردم ميهمان شهر شكلاتي نمي شوند؟پاسخ را چند دقيقه بعد دريافت مي كني؛ هرچه مي گذرد تعداد بيشتري مي آيند.
حالا مي تواني با خيال راحت، در حضور ديگران به خاطرات دوران كودكي ات فكر كني!
دوست داشتي داخل آن خانه شكلاتي زندگي كني و هر وقت كه دوست داري، كلي شكلات بخوري. روياپردازي كافي است. تو براي كار ديگري به شهر شكلاتي آمده اي؛ تماشاي شكلات وشيريني و ريختن يك مطلب روي كاغذ. از بين شركت هاي بسياري كه با محصولات مختلف خود در نمايشگاه شركت كرده بودند، تنها چند شركت با نوآوري و خلاقيت، مردم را جذب مي كردند.
البته طرح ها و دكورهايي كه بعضي از شركت ها استفاده كرده بودند نسبت به گذشته جديدتر بود. گل هايي كه در غرفه ها بود اكثرا باشيوه  اي مدرن تزئين شده بودند كه در كنار شيريني ها و شكلات ها و عكس هاي تبليغاتي فضا را براي بيننده دوست داشتني تر مي كرد.
تنوع محصولات
از انواع بيسكويت، آدامس و شكلات هاي بسته بندي شده داخلي و خارجي تا انواع آرد،اسانس، كاغذهاي بسته بندي و ظروف مخصوص در نمايشگاه ديده مي شد. محصولات جديد و مدرن كه توسط عكس و بروشور به نمايش درآمده بود، برابر محصولات سنتي و قديمي ايراني كه سال هاست همه ما مي شناسيم نماد تضاد بودند. با وجود خوراكي هاي جديد كه كمتر در بازار رايج است ديگر كسي علاقه اي به محصولات تكراري نداشت.
اما خب، باز هم خوراكي هاي اصيل ايراني طرفداران خود را دارد و هستند افرادي كه به دنبال نقل وگز و سوهان با كيفيت خوب مي گردند. درست مثل بعضي ها كه شكلات اصل خارجي را خيلي دوست دارند.
تبليغات و بروشورها
هر شركتي راه و رسم خودش را داشت. نمي دانيم تا حالا اين موضوع را مي دانستيد يا نه كه تكنولوژي جديدي در فرايند توليد نان به وجود آمده كه بسيار متفاوت از تكنولوژي هاي موجود است. مخلوط آنزيم هايي كه با تكنولوژي اكتي پلاس توليد مي شوند، باعث افزايش فعاليت هاي آنزيمي در فرايند پخت مي شود كه افزايش حجم،  نرمي و مقاومت خمير در مقابل تغييرات فيزيكي است. اين نان ها از كيفيت، حجم و بافت مناسبي برخوردار هستند، با توجه به اينكه در شرايط آب وهوايي مرطوب، اين نان ها حالت تردي خود را از دست مي دهند با استفاده از پوششي كه روي نان قرار مي گيرد كيفيت آن از بين نمي رود. ببخشيد اگر كمي علمي بوده، شما مساله را با اين جمله تبليغاتي درك كنيد:( در نان بيشتر ماجراجو باشيد.)
گشتي ميان مردم
از دور كه جمعيت را نگاه مي كني، تعداد بچه هاي۳ تا 10 ساله نسبت به جاهاي ديگر بيشتر است. صورت گريم شده بچه ها تنوعي براي چشم ها بود.
حامد تقوي كارشناس كشاورزي و روزنامه نگار، نبودن انجمن صنفي شيريني پزان و تبليغات براي حضور مردم را از ضعف هاي نمايشگاه مي دانست، ولي حضور كشورهاي مختلف با محصولات جديد براي مرم و توليد كنندگان برايش جالب بود. (بيشتر محصولات داخلي از نظر فرم و بسته بندي تغيير كرده، ولي محتوا و طعم محصولات تغيير چنداني با گذشته نداشته است.)
وقتي با بعضي  از مردم حرف مي زني نحوه حضورشان جالب است، مثلا مرضيه رحيمي كه تدريس رياضي مي كند و صبح ها به بورس براي خريد و فروش مي رود، گفت: (براي رفتن به نمايشگاه بورس و بازار سرمايه آمدم، ولي وقتي متوجه شدم كه نمايشگاه شيريني و شكلات هم در اين روز برگزار مي شود به همراه دو دخترم به اينجا آمدم. دخترم خيلي از اينكه صورتش گريم شده خوشحال است، اما بعضي از غرفه ها كه از بزرگترين توليدكننده ها هستند استقبال خوبي از بازديدكننده ها نمي كنند و دست ودلباز نيستند و فقط هدف آنها صادرات و بستن قرارداد است. مشتري اصلي آنها مردم هستند.)
به هر حال از دكوراتور، مهندس، آشپز و كارشناس تغذيه، خانه دار و... به نمايشگاه آمده بودند و هركدام دليل خاصي داشتند. يكي براي ديدن غرفه هاي جديد، ديگري از تشريفات بين المللي دنبال يادگيري غذاهاي جديد و رژيمي بود تا بتواند به ديگران هم ياد بدهد. كار اصلي او در مركز همايش صدا و سيما است كه برنامه غذايي آشپزي تلويزيون را تعيين مي كند. (در كشورهاي ديگر هنگام نمايشگاه، غذاها به صورت همزمان توسط آشپز پخته مي شود و مردم مي توانند آن را بخورند و درصورت دلخواه تهيه كنند.)
اسانس ها و طعم هاي دلچسب 
شركت هاي داخلي و خارجي كه توليدكننده يا واردكننده اسانس  هستند، فضاي زيادي را به خود اختصاص داده اند. محصولاتشان توسط كارخانه ها استفاده مي شود و به صورت مستقيم فروخته نمي شود. ساحل مظلومي مسوول يكي از اين غرفه ها مي گويد: (ادبيات دراماتيك تئاتر در دانشگاه تهران خوانده ام. قبلا در مجله هاي هنري مطلب مي نوشتم، اما سالهاست كه در كار فروش اسانس هستم و به طور جانبي كارهاي فرهنگي انجام مي دهم.) ارتباط اين دو شغل جالب است، نيست؟!
ميراندا ابوالفضلي كارشناس يكي از شركت ها كه محصولاتش از بلژيك وارد مي شود، مي گويد: (در حال حاضر هنوز كيفيت محصولات داخلي مشابه خارجي نشده. هدف اين نمايشگاه بازاريابي تخصصي است، اما بازديد كننده هاي عادي بسياري داريم و انواع آردها، خامه، ژله، مالت و پودرهاي كيك را وارد مي كنيم و دراختيار طيف خاصي از توليدكننده ها قرار مي دهيم.)
چند تكه شكلات 
جالب ترين اتفاق نمايشگاه، حضور آشپزان خارجي در يكي از غرفه ها بود. براي آنها يك آشپزخانه كنار غرفه درست شده بود. آشپزي مي كردند و انواع نان، شيريني و كيك با شكل ها و رنگ هاي مختلف عرضه مي كردند. از دور كه نگاه مي كردي تعداد زيادي از مردم به پخت و پز آنها خيره شده بودند. براي آنها تماشاي آشپزي جذاب بود. تنها دو غرفه ديگر يكي با گريم بچه ها و ديگري با داشتن آدمك هايي كه لباس خرس پوشيده بودند براي بچه ها برنامه تدارك ديده بودند. مسوول غرفه اي كه عروسك داشت، مي گفت: (اين محيط بايد براي بچه ها جذاب باشد چون آنها بيشتر به محصولات ما علاقه دارند و براي دو روز آينده هم عروسك (چرا) را دعوت كرده ايم تا بچه ها خوشحال شوند. بين آن همه قرارداد و افكار تجاري اين نوع نگاه هم جالب بود.
آبشار شكلاتي در يكي از غرفه ها خيلي هوس انگيز بود. مي توانستي با تكه اي بيسكويت، از آن شكلات ها بخوري. همان لحظه كه مشغول امتحان شكلات روي بيسكويت بوديم، چهار پسر كه شبيه بچه هاي خياباني بودند، داشتند به شكلات نگاه مي كردند. يكي از آنها به خانمي كه مسوول غرفه بود گفت: (ميشه يكي از آن تخم مرغ شانسي ها را بدي؟) و او خيلي سريع گفت: (نه و حتي اجازه امتحان كردن آن شكلات را هم به آنها نداد.) ته مزه شكلات زير زبانمان تلخ شد. رفتيم سراغشان.(چطوري آمديد نمايشگاه؟) خنديدند. پرسيديم: (بليت كه قيمتش يك هزار تومان است) خنديدند. (ما اينجا كار مي كنيم. از خرم آباد آمديم تهران كه تابستان كار كنيم. كار ما اينجا باربري است.) اما ديدن و نخوردن برايشان چه لذتي داشت؟!
بگذريم. باز هم توي بحث شكلات و شيريني ياد تضادهاي اجتماعي افتاديم. باز هم بگذريم. اين نمايشگاه تا 20 شهريور ادامه دارد.

تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
عكاس خانه
فرهنگ
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  عكاس خانه  |  فرهنگ  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |