دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۴۷- July,26, 2004
سايه روشن ورزش
جام  قهرماني  باشگاههاي  اروپا به  مسكو منتقل  شد
معراج مژده :جام  قهرماني  باشگاههاي  اروپا بوسيله  دميتري  آلنيچف  بازيكن  روس  تبار تيم  پورتو پرتغال  بطور موقت  به  مسكو منتقل  شد. شبكه  تلويزيوني  ان  .تي  .وي  با اعلام  اين  خبر افزود: تيم  پورتو برنده  امسال  اين  جام  به  عنوان  معتبرترين  جام  اروپا شد.
آلنيچف  در مسابقه  فينال  جام  گل  پيروزي  پورتو را به  ثمر رساند.
اين  بازيكن  در حال  حاضر در تيم  اسپارتاك  مسكو بازي  مي كند. بر اساس  مقررات  جام  به  مدت  يك  هفته  در مسكو نگهداري  خواهد شد.
تمجيد فرگوسن از سولشر
اوله گونا سولشر، ذخيره طلايي شياطين سرخ پس از آسيب ديدگي اخير خود قادر به همراهي، منچستر يونايتد تا سه ماه ديگر نيست.
الكس فرگوسن در رابطه با آسيب ديدگي مهاجم تيم خود، گفت: «اين خبر بسيار تاسف برانگيزي بود، چراكه «اوله» در بهترين سال حضورش در منچستر حضور داشت و ما از او در اين فصل، انتظارات زيادي داشتيم. «اوله گونا» هميشه بهترين بازيكن تعويضي تيم من بود. او قادر بود با تماشاي يك ديدار آن را تجزيه و تحليل كند و دقيقا نقشي را كه براي او در نظر گرفته بودم، درك مي كرد. وي به راحتي با تاكتيك هاي جديد تيم وفق پيدا مي كرد و در واقع بهتر است بگويم، او يك پرنده كميابي در فوتبال روز دنياست».
در همين راستا سولشر در گفت وگو با SUN در رابطه با آسيب ديدگي خود، گفت:«من به آينده اميدوارم و پس از مصدوميتم، سخت تر از گذشته تمرين خواهم كرد.»
اولدترا فورد و سنت جيمز پارك ورزشگاه هاي ملي انگلستان
تيم ملي انگلستان چهار ديدار مرحله مقدماتي خود در رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ را در ورزشگاه اولدترا فورد و يكي ديگر را در ورزشگاه سنت جيمز پارك برگزار مي كند.
بنابر گزارش اتحاديه فوتبال انگلستان، اولدترا فورد و سنت جيمز پارك از بزرگترين ورزشگاه هاي بريتانيا هستند.
چند ديدار مرحله  مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ در قاره اروپا در ورزشگاه اختصاصي منچستر يونايتد برگزار مي شود، كه گنجايش ۶۷ هزار نفر را دارد.
ديدار انگلستان برابر آذربايجان در تاريخ سي مارس، در ورزشگاه ۵۲ هزار نفري نيوكاسل برگزار مي شود.
برنامه برگزاري رقابت هاي تيم ملي انگلستان در ورزشگاههاي اختصاصي اين كشور، تا پيش از كامل شدن ورزشگاه ويمبلي ادامه خواهد داشت.
پيش بيني مي شود، ورزشگاه ملي انگليسي ها در ابتداي سال ۲۰۰۶ افتتاح شود.

خبرها و نگاه ها
مربي تيم ملي واليبال جوانان:
پس از بازي با روسيه تركيب اصلي خود را مشخص مي كنيم
000243.jpg
تيم ملي واليبال جوانان كشورمان با برگزاري ديدارهاي تداركاتي و شناسايي تركيب نهايي خود، قصد دارد طي ماه جاري در شرايط مسابقه قرار گيرد تا با آمادگي كامل راهي مسابقات آسيايي قطر شود.
محمد وكيلي مربي تيم ملي واليبال جوانان، اظهار كرد: از دوازدهم مردادماه قرار است طبق برنامه قبلي، ۵ بازي تداركاتي با تيم ملي واليبال جوانان روسيه انجام دهيم كه پس از پايان اين بازي ها، تركيب نهايي تيم ملي واليبال جوانان را مشخص خواهيم كرد.
وي افزود: البته پس از بازگشت تيم ملي واليبال بزرگسالان از مسابقات تداركاتي كانادا، ديدارهايي نيز با آنها انجام خواهيم داد. اما در بازي با روسيه، با قرار دادن ملي پوشان در پست هاي مختلف قصد داريم نفرات اصلي تيم ملي را شناسايي و انتخاب كنيم.
مربي تيم ملي واليبال جوانان با اشاره به مصدوميت هاي برخي ملي پوشان، گفت: آرش صادقياني پس از آخرين بازي با تيم ملي واليبال بزرگسالان تا حدودي با كشيدگي عضلات پا مواجه شد كه در تمرينات هفته گذشته، تمرينات فيزيوتراپي را در دستور كار وي قرار داديم. عادل غلامي نيز از جمله بازيكناني بود كه از ناحيه انگشت پا مصدوم شد، اما پس از رفع آن مشكل، از فردا در تمرينات حضور پيدا خواهد كرد.
وكيلي همچنين با بيان اين كه براي حفظ آمادگي جسماني بازيكنان، تمرينات بدنسازي آنها تا روز قبل از اعزام به مسابقات آسيايي قطر، هفته ا ي ۲ جلسه ادامه خواهد داشت،گفت: هم اكنون ملي پوشان از لحاظ بدني به آمادگي نسبتا خوبي دست پيدا كرده اند و از اين پس بايد سعي كنيم تا اين آمادگي را حفظ كنيم و براي اين امر نيز ۲ جلسه از تمرينات در هفته را به كارهاي بدنسازي و تمرين با وزنه اختصاص خواهيم داد.
وي در ارزيابي خود از بازي هاي تيم ملي واليبال بزرگسالان در كشور كانادا، گفت: برد و باخت در اين مسابقات اصلا مهم نيست. چيزي كه براي ما اهميت دارد، عبور از ديوار تيم هاي آسيايي و انجام مسابقه با تيم هاي مطرح اروپايي است. شرايط تيم ملي برابر كانادا، همانند بازي هاي انتخابي المپيك آتن نبود. همين امر نيز باعث باخت هاي ما شد.
مربي تيم ملي واليبال جوانان در پايان گفت: فدراسيون و تمامي اهالي واليبال بايد اين بازي ها را به فال نيك بگيرند و با حمايت هاي خود، شرايطي ايجاد كنند تا برگزاري چنين مسابقاتي بيش از اين شود.

چهارمين قهرماني برزيل در ليگ جهاني
انتقام در رم
000240.jpg
علي شاكري
اشاره: ليگ جهاني پانزدهم واليبال با قهرماني مقتدرانه برزيل خاتمه پذيرفت تا مردان سرزمين سامبا جدا از چهارمين قهرماني خود پس از ۹ سال انتظار، انتقام خود را از ايتاليا در خاك اين كشور بگيرند. ايتاليا در سال ۱۹۹۵ در دوره ششم در «ريودوژانيرو» با مغلوب كردن برزيل مانع از قهرماني اين تيم در كشورش شد. هر چند ايتاليايي ها همچنان با كسب ۸ عنوان قهرماني درصدر جدول ركوردداران باقي ماندند، اما برزيل با يك قهرماني ديگر تعداد قهرماني هايش را به چهار رساند. در پيكارهاي سه روزه مرحله نهايي كه در شهر رم انجام شد، برزيل نوار بي شكستي خود را در دور مقدماتي در اين مرحله نيز تداوم بخشيد و نشان داد بهترين تيم فعلي جهان و مدعي شماره يك فتح مدال طلاي واليبال مردان در بازي هاي المپيك آتن است. ايتاليا كه دوره پيش در مادريد به مقام سوم رسيده بود، در اين دوره در سايه ميزباني تا نايب قهرماني خود را بالا كشيد و صربستان مونته نگرو نايب قهرمان فصل قبل با يك پله نزول در جاي سوم ايستاد. بلغارها نيز كه با شگفتي و سروصداي فراوان با جا گذاشتن فرانسه به مرحله نهايي راه يافته بودند در اين مرحله با پذيرش سه شكست سنگين چهارم شدند.
برزيل يك تيم كامل
برزيل تا سال ۱۹۹۳ تنها موفقيت چشمگيرش كسب مدال برنز دوره اول در اوزاكاي ژاپن بود. اين تيم نخستين قهرماني خود را در ليگ جهاني پس از سه دوره قهرماني پياپي ايتاليا در سال ۱۹۹۳ در شهر سائوپولو جشن گرفت. از آن سال به بعد ديگر برزيل يكي از تيم هاي مدعي و هميشه حاضر در مرحله نهايي بود. هر چند اين تيم طي سالهاي ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸ با غروب ستارگان بزرگش از جمله «نگرائو» دچار افت موقت شد، اما خيلي زود با پرورش جواناني با استعداد به قافله پيشتازان واليبال جهان پيوست و از آن سال تاكنون همواره يكي از مقام هاي اول تا سوم از آن تيم بود. مهم ترين دستاورد واليبال برزيل طي دو سال اخير جدا از قهرماني هاي تيم هاي نوجوانان و جوانان اين كشور در جهان در كسب دو عنوان پياپي قهرماني در ليگ جهاني بود.
«برناردو رزنده» نسبت به همتاهاي قبلي در تيم ملي بسيار خوش اقبال است كه جوانان و نوجوانان اين كشور با فتح مسابقات جهاني دست او را در ايجاد انگيزش و جذب ستاره هاي جديد به تيم  ملي بازگذاشته اند.«رزنده» با فتح دومين ليگ جهاني و جام جهاني ۲۰۰۳ نام خود را در واليبال برزيل ماندگار كرده است.او در ليگ پانزدهم تيمي كامل در همه زمينه ها داشت و در هيچ ديداري كمبودي حس نكرد. داشتن دو بازيساز توانا يكي «مارسلوليما» تجاربي ارزشمند از حضور در متن واليبال جهان و ديگري «ريكاردو گارسيا» انرژيك، خلاق و همه فن حريف كه بهترين پاس ها را براي تهاجم تيم خود در روي تور براي يارانش مهيا مي سازد. در حقيقت برزيل برخلاف ساير حريفان دو تيم يك تيم در داخل ميدان و يك تيم هم در روي نيمكت داشت.با همه اين اوصاف گارسيا ،گوستاو آندرس، گيلبرتوگودي فيلهو، ناسيمنتو، آندره هلر، دانته آمارال و سرجيو سانتوز نفرات مورد اطمينان رزنده در بازي پاياني و ساير مسابقات اين دوره بودند. در اين تيم «گيلبرتوگودي فيلهو» يك ستاره تابناك بود كه با قدرت كوبندگي در حمله هيچ حريف در دفاع روي تور نمي شناخت.او در فينالي سراسر پر التهاب در سالن «پائولوت توماتيكا» كه از جمعيت مشتاق موج مي زد، در لحظات بحران تيمش را از گرداب هاي سخت عبور داد و به ساحل قهرماني رساند. البته از نقش «گارسيا» پاسور اين تيم نمي توان غافل بود كه با هوشياري پيروزي تيمش را با پاس هاي متنوع ممكن ساخت. در حالي كه در تيم ايتاليا فقط «سارتورتي» چپ دست با اسپك هاي كشنده در جلوي تور و پشت خط مورد توجه ورميگلو بود، در تيم برزيل ناسيمنتو هم با پروازهاي تماشايي به كمك گيلبرتو مي شتافت تا راه شكست حريف پرقدرت راحت تر هموار شود.هرچه «سارتورتي» با كسب عنوان امتياز آورترين بازيكن ليگ پانزدهم در روز پاياني دچار اشتباهات مفرط مي شد، «گيلبرتوگودي فيلهو» هرگز تحت تأثير هياهوي بيست و پنج هزار تماشاگر حاضر در سالن قرار نگرفت كه يك صدا پيروزي ايتاليا را فرياد مي زدند. از نقش بازيكنان سرعتي برزيل هم نبايد غافل شد كه با ضربات سريع خود دفاع بلند حريف را شكاف مي دادند. آندره هلر و گوستاو آندرس هم با زدن بريده هاي برق آسا و دقيق و هم با پرش هاي فريبنده موجبات گمراهي مدافعان روي تور ايتاليا را موجب شدند. برتري در نواختن سرويس مهيب ازجمله ديگر فاكتورهاي برتري مردان سرزمين سامبا بر لاجوردي پوشان ايتاليايي بود.
يكي از دلايلي كه باعث زمين گير شدن تيم متحول شده ايتاليا در بازي پاياني شد به ضعف ساعد بازيكنان اين تيم در دريافت روي سرويس هاي سنگين حريف برمي گشت. به همين خاطر ورميگلو به ناچار تن به پاس هاي دوسوي آنتن مي آورد كه كار بر دفاع برزيل آسان تر مي شد.
ايتاليا فاصله بسيار با روزهاي اوج
ايتاليا ركورددار قهرماني در ليگ جهان پس از غروب ستارگان بزرگش هنوز نتوانسته است به آن تيم رويايي دهه قبل مبدل شود. تيمي كه بازيكنانش همانند ساعت عمل مي كردند و هيچ حريفي را ياراي آنان در تقابل تاكتيكي نبود. «آندريا جياني» تنها بازمانده از آن تيم رويايي بود كه اكثراً روي نيمكت جا خوش كرده بود و فقط براي لحظاتي كوتاه از سوي «جيان پائولو مونتالي» به بازي فرا خوانده مي شد. در اين تيم نقش محوري بر عهده آندريا سارتورتي، ماستر نجلو و سميك سنگيني مي كرد كه آنها اگرچه تا قبل از فينال طي دو بازي سخت دو تيم پرقدرت بلغارستان و صربستان را از پاي درآوردند ولي در مقابله با برزيل فاقد آن توانايي هاي لازم بودند.
«ورميگلو» با توانمندي  بسيار در بازيسازي اگرچه سعي داشت تيمش را در لحظات بحراني نجات دهد ولي ضعف عمومي حاكم بر پيكره تيم ايتاليا او را هم به بن بست مي كشاند.الساندروفي و داميانو پي پي هم فاقد طراوت و قدرت هميشگي بودند. با اين وصف بايد به «مونتالي» تبريك گفت كه تيم پنج باخته در مرحله مقدماتي را تا مقام نايب قهرماني ليگ جهاني بالا كشاند. او خيلي دلش مي خواست در دل مردم ايتاليا خاطرات خوش «ولاپسكو» را زنده كند، اما شكست روز پاياني همه روياهاي شيرين او را نقش بر آب ساخت.
سقوط قهرمان المپيك
صربستان مونته نگرو قهرمان المپيك سيدني بسيار اميدوار بود تا در تداوم موفقيت هاي سال هاي اخيرش در ليگ جهاني قهرماني را «نوبر» كند، اما بازيكنان با تجربه  اين تيم فاقد جنگندگي و انگيزه هاي لازم در برابر تيم هاي آماده برزيل و ايتاليا بودند. غلبه بر بلغارستان در بازي رده بندي به مثابه مرهمي بود بر دردهاي سرمربي ايتاليايي اين تيم «تراويكا» كه دستش از جام قهرماني كوتاه ماند. صربستان كه همچنان نقطه اتكايش بر شانه هاي برادران «گربيگ» سنگيني مي كرد با وجود در اختيار داشتن «ايوان ميلوكوويج» بهترين بازيكن دنيا در سال ۲۰۰۳، ميلج كوويج، ميجيك، وجوويج و ماركوويج آن تيم موفق سال پيش نبود.
بلغارستان بي تجربه
بلغارستان بدون هيچ ترديدي پديده ليگ پانزدهم بود. تيمي پر از ستاره هاي جوان كه هر كدامشان در آينده نزديك بدل به بزرگان جهان واليبال خواهند شد. بلغارستان اگر بازيكنانش صاحب تجربه لازم بودند چه بسا در مرحله نهايي هم حريفان را مشابه فرانسه از دور خارج مي ساخت، اما عنصر تجربه در مراحل حساس اين تيم را از پا انداخت و مانع از رفتن اين تيم بر روي سكو شد.
«برانكو گاوريلوف» خيلي تلاش كرد تا شايد بتواند اعضاي جوان تيمش را به لحاظ روحي آمده پيكار با بزرگان امروز واليبال جهان كند. اما تلاشش در كنار زحمات «نايدنوف» ثمري درپي نداشت. بزرگترين موفقيت تيم بلغارستان در راهيابي ستارگان جوان اين تيم در جمع برترين هاي پست هاي مختلف بود.
«كازيسكي» و «ساي پاروف» در ميان غولان واليبال جهان عناوين بهترين توپ گير و زننده سرويس  را از آن خود كردند. ضمن آنكه نام كازيسكي، ايوانوف و كونستادنيوف هم در زمره پنج مرد اول پست هاي مختلف به چشم مي خورد.بلغارستان با اين نفرات بدون ترديد مدعي بزرگ فتح قهرماني جهان، ليگ جهاني و قهرماني اروپا در سالهاي آينده خواهد بود. اين تيم نويد درخشش بلغارها را در دهه  هفتاد ميلادي مي دهد.

ورزش
اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |