دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۴۷- July,26, 2004
سفر ماجراجويانه يكي از برادران اميدوار پس از ۳۷ سال
000249.jpg
دلبر توكلي - «عيسي اميدوار» اولين جهانگرد معاصر ايراني پس از گذشت ۳۷ سال از آخرين سفرش به هندوستان در تدارك سفر ماجراجويانه ديگري در پايان تابستان ۸۳ به اين سرزمين است.
به گزارش خبرنگار جامعه اولين جهانگرد معاصر ايراني در سال ۱۳۳۳ به همراه برادرش «عبدالله» با موتورسيكلت سفر خود به دور دنيا را آغاز نمود. برادران اميدوار طي ۱۰ سال به دورافتاده ترين نقاط جهان سفر كرده و در بين بدوي ترين قبايل جهان از جمله ابوروجينزهاي استراليايي و قبايل آمازوني زندگي كردند.
عيسي اميدوار با اشاره به اين كه هدفش از اين سفر به دست آوردن تجارب جديدي در زندگي است به همشهري گفت: «براي اين كه بتوان از زاويه جديدي به دنياي امروز نگاه كرد، تصميم گرفتم بار ديگر به شمال و جنوب هند سفر كنم و طي سفر دريايي و با عبور از جزاير «سي شل» به شرق آفريقا بروم.»
وي با اعتقاد بر اين كه در چهار دهه اخير، تكنولوژي ويرانگر سنت ها و اقوام مختلف دنيا بوده است گفت:  «ديگر از آن قبايل اصيل در جهان خبري نيست و به دليل رشد جمعيت، جنگل ها تبديل به شهرهاي عظيم شده اند و همه چيز صنعتي شده است.»
جهانگرد معاصر ايراني در ادامه افزود:« از آنجايي كه گاهي دوست دارم به تنهايي سفر كنم بدون عبدالله اين مسير را طي مي كنم از سوي ديگر برادرم در سال ۱۳۴۶ و در پايان سفر ما به دور دنيا در شيلي ماندگار شد و در حال حاضر مديريت يكي از بزرگترين كمپاني هاي صوت و تصوير آمريكاي لاتين را به عهده دارد.»
عيسي اميدوار علت اصلي بازگشت خود به ايران را عشق به وطن دانسته و گفت: «از آنجايي كه هميشه به اين آب و خاك عشق ورزيده ام به رغم همه علاقه اي كه به همسفرم (عبدالله) داشتم به ايران بازگشتم.»

چه كسي مي تواند جلوي گرانفروشي را بگيرد؟
عزيز نجف پور- به ساعتم كه نگاه مي كنم متوجه مي شوم كه ۱۰ دقيقه اي به حركت اتوبوس مانده است.
خواهر كوچكم به خاطر گرماي هوا كم رمق شده و از من سانديس آلبالو مي خواهد. ساكم را زمين مي گذارم و از پله هاي كنار سكو بالا مي روم و جلوي اغذيه فروشي داخل ترمينال خزانه توقف مي كنم و درخواست سانديس آلبالو مي كنم. فروشنده مشغول راه انداختن چند مشتري جلوتر از من است. عقربه ترازو تكان مي خورد و روي ۵۰ مي ايستد و دستان فروشنده با دريافت ۲۵۰ تومان، بسته حاوي ۵۰ گرم تخمه ژاپني را به دستان مسافري مي دهد كه پيراهنش چند دقيقه اي است توسط دختر بچه كوچكش كشيده مي شود.
با خودم فكر مي كنم كه ۵۰ گرم تخمه ژاپني به قيمت ۲۵۰ تومان يعني ۱۰۰ گرم تخمه به قيمت ۵۰۰ تومان و آن هم يعني يك كيلو تخمه ژاپني به قيمت ۵۰۰۰ تومان! يكه مي خورم و با خودم فكر مي كنم كه از عيد تا حالا قيمت ها چقدر زياد شده است!
نهيب پسرك جوان مرا به خود مي آورد و متعاقباً كيف پولم را باز مي كنم و يك پانصد توماني تقديمش مي كنم و بعد از تحويل سه عدد سانديس آلبالو، منتظر بقيه پول مي شوم. فروشنده به اين انتظارم پايان مي دهد و مي گويد كه صد تومان ديگر بايد بدهم! برايش توضيح مي دهم كه من سه تا سانديس گرفته ام! و او ادامه مي دهد: سه تا سانديس مي شود ۶۰۰ تومان! مي گويم: يعني يك سانديس معمولي ۲۰۰ تومان مي شود! شما به هر جاي تهران كه سر بزنيد حداكثر قيمت آن ۱۲۰-۱۱۰ تومان است! مي گويد: همينه كه هست نمي خواي بده به من! (به سانديس ها اشاره مي كند) مي  گويم: سانديس ۲۰۰ توماني هم نمي خواهم و هم شكايت دارم! گردنه كه نيست. مي گويد: اين قيمت مقطوعه از طرف مديريت است! مي گويم: خوب! چه بدتر! مديريت خود مسبب گرانفروشي است! مي گويد...
پاي تلفن ايستاده ام و شماره ۱۲۴ را مي گيرم و با خودم فكر مي كنم كه چه كسي مي تواند جلوي گرانفروشي در ترمينال ها، غذاخوري واقع در جاده ها، پارك ها، روبه روي بيمارستانها و... را بگيرد!؟

يك سارق روس ۶۰۰ متر ريل راه آهن را به سرقت برد
روزنامه  ورميا نووستي  چاپ  مسكو در گزارشي  از سرقت  ۶۰۰ متر ريل  راه آهن  در روسيه  بوسيله  يك  جوان  ۳۳ ساله  خبر داد.به گزارش ايرنا از مسكو اين  روزنامه  سرقت  ريل  راه  آهن  را يك  دزدي  خطرناك  خوانده  و خاطرنشان  ساخت  كه   اين  سارق  با سرقت  ريلهاي  مذكور در مدت  ۲ سال  ركورد عجيبي  از خود بر جاي  گذاشته  است .
ورميا نووستي  افزود: اين  سرقت  عجيب  در منطقه  چرنومورسك  واقع  در جنوب روسيه  به وقوع  پيوسته  و مأموران  راه آهن  تقريبا هر روز با دزديده  شدن  بخشي از ريل  رو به  رو مي شدند.

۶۰ هزار دختر سال گذشته فرار كرده اند
مشاور استاندار چهار محال و بختياري، آمار دختران فراري كشور در سال گذشته را براساس آمار سازمان بهزيستي، ۶۰ هزار و ۱۵۰ تن اعلام كرد. به گزارش ايسنا، سلطاني اعلام كرد: دختران كتك خورده از سوي خانواده، بيشترين آمار دختران فراري را به خود اختصاص داده اند. وي همچنين اظهار كرد: همايشي با عنوان «خشونت عليه زنان» در آينده نزديك و در محورهاي «زنان و خشونت رواني»، «زنان و خشونت جنسي»، «خشونت عليه زنان در جوامع سنتي و پيشرفته»، «خشونت عليه زنان و مواد مخدر»، «خشونت عليه زنان و موارد ملي و بين المللي» و «نقش سازمان ها و تشكل هاي غيردولتي در مورد خشونت عليه زنان» برگزار خواهد شد.

كوتاه
ماليات بچه
000258.jpg

بخشكي شانس، اين همه تلاش كرديم اما نتوانستيم در سن و سال جواني و ميان سالي درآمدي همچون كودكان خياباني داشته باشيم. هرقدر دخل و خرج يك ماهه را بالا و پايين كرديم تازه متوجه شديم كه اگر ريالي خرج نكنيم تازه دخلمان رسيده همپاي كودكان خياباني.
به گفته محمود مظفر مديركل سازمان بهزيستي شهر تهران ۹۰ درصد كودكان خياباني كه ايراني هستند متعلق به شهرستان هاي استان خراسان، كرمانشاه، خوزستان، آذربايجان شرقي و غربي هستند، بيشتر خانواده هاي اين كودكان داراي مشكلات مالي و فقر فرهنگي بوده به همين دليل آنها براي دستيابي به درآمد ۱۰ الي ۱۵ هزار تومان در طي روز كودكان خود را مجبور به فعاليت در خيابان ها مي كنند.
اگر تا به حال اين خبر موثق را از زبان يك مسئول دولتي نمي شنيديم باور نمي كرديم، وقتي يك كودك خياباني اين همه درآمد دارد معلوم است كه پدر خانواده با داشتن ۸ عائله درآمد آنچناني داشته باشد، مثل اين كه قانون دو فرزند داشتن فقط مال همين فقير و بيچاره هاست و گرنه اين خانواده هاي پرجمعيت نه تنها جريمه نمي شوند بلكه روز به روز با همين بچه هاي قد و نيم قد درآمد هم كسب مي كنند. آن وقت ماليات بچه زيادي را ما مي پردازيم ولي اين نوع خانواده ها نه تنها ماليات نمي پردازند بلكه درآمد زيادي هم كسب مي كنند و خرج شان هم براي تحصيل، درمان و ساير مسايل بچه ها زيادي هم نيست.
حقوق نفتي
000252.jpg

وزير نفت در مقابل پرسش هاي خبرنگاران در زمينه پرداخت هاي ميليوني در وزارت نفت، اين خبر را تكذيب كرده بود و خواستار آن شد اگر اسنادي وجود دارد منتشر شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، يكي از شاغلان در وزارت نفت جمعاً مبلغ ۵ ميليون و ۴۰۸ هزار و ۷۹۷ تومان به عنوان حقوق و مزايا دريافت داشته است. نامبرده ۲۰۰ هزار و ۶۰۴ تومان به عنوان حقوق شاغلي، ۶۰۰ هزار و ۹۰۷ تومان به عنوان حقوق شغل، ۷۹۴ هزار و ۹۲۲ تومان به عنوان حق جذب ۴ هزار و ۸۰ تومان به عنوان خواربار و مسكن، ۱۷ هزارو ۶۷ تومان به عنوان حق اولاد، ۸۹۴ هزار و ۷۶۹ تومان به جاي اضافه كاري، ۲ ميليون و ۶۷۳ هزار و ۱۹۰ تومان به عنوان پاداش و ۲۲۲۵۰ تومان به عنوان مصوبه شوراي عالي كار دريافت كرده است.
اگر تحمل داريد مابقي را هم برايتان نقل كنم، ظاهراً چون حقوق اين كارمند را به دلار و پوند پرداخت كرده اند، وقتي مبالغ را به ريال تبديل كردند همين ۵ ميليون و خرده اي تومان شده است، حالا اگر به ريال و تومان مي پرداختند شايد در همان حد نظام ناهماهنگ پرداخت كاركنان مي شد.
تازه همين مبلغ در يك وزارتخانه نفتي كه دخل و خرج مملكت و ملت را تأمين مي كند مگر زياد است. خوب نفت درآوردن و فروختن و مشتري پيدا كردن خودش خيلي كار دارد. تازه  آنهايي كه از حقوق گرفتن كاركنان نفتي ناراضي هستند مي توانند كارشان را رها كنند بيايند توي كار نفت، شايد وضع شان فرق كند. اي بابا اين همه مسئله توي مملكت داريم آن وقت شما گير داديد به حقوق نفتي ها.
پليس اموات
برخورد با متخلفان قانون مالياتي، اراذل و اوباش، متكديان، كودكان خيابان، دختران فراري، متخلفان به نواميس مردم و قس عليهذا را در جرايد شنيده بوديم اما برخورد با متخلفان دفن اموات را نديده بوديم.
البته با گسترش شهرنشيني و افزايش جمعيت بايد شاهد جرايم تازه تري باشيم به هرحال مجرمان هميشه يك گام جلوتر از مجريان قانون هستند. مشاور شهردار مشهد از آغاز برخورد قانوني با متخلفان دفن اموات در منازل شهر مشهد خبر داد.
ظاهراً اين روزها هزينه هاي كفن و دفن اموات چنان عرصه را بر شهروندان مشهدي تنگ كرده كه به تنهايي و دور از چشم ماموران بلديه دست به كارهاي متحيرالعقول مي زنند، به همين خاطر خودشان به تنهايي، غسل، كفن و دفن و ساير امور را در منازل انجام مي دهند علاوه برآن ديگر رنج سفرهاي درون شهري را هم در روزهاي پاياني هفته براي ديدار اهل قبور برخود هموار نمي كنند. شايد هم برخي از شهروندان مشهدي با ديدن هزينه هاي ميليوني خريد قبر، كفن و دفن و قس عليهذا قبض روح نمي شوند. ما هم توصيه مي كنيم شهرداري مشهد با كم كردن هزينه هاي اهل قبور، زمينه را براي تشويق شهروندان فراهم كنند و گرنه بايد در آينده منتظر شكل گيري پليس اموات براي برخورد با چنين پديده هايي بود.
مدرك بالا
000255.jpg

تا به حال مردم تصور مي كردند كه وزارت علوم و فناوري با همين عنوان پركبكبه بايد داراي كاركناني با مدارج علمي بالا باشد اما وقتي كه تحقيقات كارشناسان سازمان بازرسي كل كشور از اين وزارتخانه منتشرشد حتي مسئولان اين وزارت هم انگشت به دهان ماندند!
بنابر اين گزارش ۶۶ درصد كارمندان وزارت علوم و فناوري در دانشگاه ها و مؤسسات وابسته به اين وزارت خانه داراي مدرك ديپلم و زير ديپلم هستند. تا قبل از اين گفته مي شد كه وزارت آموزش و پرورش به خاطر عائله مندي داراي چنين پديده اي است اما وزارت علوم گوي سبقت را از آن ربوده است.
البته از اين يافته هاي آماري مي توان اين نتيجه را گرفت:
- وقتي مي توان با حقوق ديپلم و زير ديپلم درآمد ليسانس و بالاتر را گرفت مگر سرآدم درد مي كند كه دوباره دفتر و دستك به دست بگيرد و به دانشگاه برود.
- كنكور براي بقيه است وگرنه اگر براي كارمندان وزارت علوم توفيقي داشت خودشان از اين امتياز بهره مي گرفتند، بنابر اين مي توان بدون كنكور و دانشگاه هم درآمد كسب كرد.
- تازه همين كاركنان ديپلم و زير ديپلم هم افراد با سواد و استادان را براي دانشگاه ها انتخاب مي كنند از اين رو وقتي آنها اين همه اقتدار دارند ديگر نيازي به داشتن مدرك بالا ندارند وچه بسا اگر همين مدارج علمي بالاتر را داشتند شايد باز توسط همين ديپلم ها به كار گرفته مي شدند.

آب پرتقال پوست را شفاف و زيبا مي كند
000264.jpg
خوردن يك ليوان آب پرتقال در روز سبب شفافيت پوست و زيبايي مي شود. به گزارش ايسنا دانشمندان آمريكايي پس از سلسله مطالعات پيگير در مورد فوايد غذاها در سلامت انسان دريافتند كه آب پرتقال و توت فرنگي به دليل دارا بودن ويتامين C سبب فعاليت بيشتر بدن براي ساخت كلاژن مي شود، كه اين امر لطافت پوست را به همراه دارد.
شير و گندم نيز به دليل دارا بودن ويتامين ب سبب جلوگيري از خشكي پوست مي شوند. در اين مطالعه آمده است گوجه فرنگي، اسفناج و گريپ فروت به دليل سرشار بودن از آنتي اكسيدانها، ويتامين C ، E و بتاكاروتين، سبب كاهش چين خوردگي صورت و خشكي پوست مي شوند. ضمن آنكه نبايد از خوردن آب چشم پوشي كرد زيرا آب باعث حفظ رطوبت پوست و افزايش فعاليت هاي سلولي پوست مي شود.
خوردن برخي از روغنها همچون آفتابگردان به دليل دارا بودن اسيد چرب لينولئيك سبب بازسازي بهتر پوست جديد مي شود، ضمن آنكه نان سبوس دار، لوبيا، لوبيا سبز، اسفناج، هويج، سيب زميني شيرين و سبزيجات نيز شخص را از ابتلا به پيري زودرس حفظ مي كنند.

مصرف داروهاي نيروزا، ناباروري را افزايش مي دهد
000261.jpg
يك متخصص اورولوژي گفت: نوع شغل مردان و همچنين مصرف داروهاي نيروزا (بادي بيلدينگ) توسط ورزشكاران در ناباروري آنها تأثير بسزايي دارد.
دكتر ناصر امير جنتي در گفت وگو با خبرگزاري مهر افزود: مرداني كه به موجب نوع شغلشان مجبور به كار در محيط هايي كه با گرماي موضعي به صورت طولاني و دائم روبرو شوند نظير نانوايي ها، كارخانه هاي
ريخته گري، شيشه سازي ممكن است نابارور شوند .
وي با بيان اينكه گرماي موضعي در محيط كار متفاوت از گرماي آب و هوايي است،ادامه داد: همچنين افرادي كه به علت نوع شغل خود نظير كار در كارخانه هاي لاستيك سازي و پلاستيك سازي، باطري سازي، پتروشيمي و رنگرزي به صورت مداوم با مواد شيميايي روبرو هستند قدرت باروري در آنها كاهش مي يابد.
عضو هيات علمي پژوهشكده ابن سينا اظهار داشت: اين نوع شغل ها بر روند درمان و همچنين برآيند اسپرم سازي اثر مي گذارد و ممكن است سبب كاهش حركت اسپرم و يا تعداد آنها شود ، بنابراين در شرايط حاد ممكن است پزشك متخصص به اين افراد بگويد كه شغلشان و يا محيط شغلي خود را تغيير دهند.
وي افزود: همچنين مصرف سيگار و داروهايي نظير آنچه كه امروزه به عنوان داروهاي بادي بيلدينگ (داروهاي نيروزا ) در بدنسازي هاي استفاده مي شود و متاسفانه بسياري از ورزشكاران حرفه اي از اين داروها مصرف مي كنند مي تواند در ناباروري مردان موثر باشد بنابراين توصيه مي شود به هيچ وجه از اين داروها استفاده نكنند.
دكتر امير جنتي تصريح كرد: تعدادي از مراجعان مرد به متخصصان ناباروري را افراد استفاده كننده از داروهاي بدنسازي تشكيل مي دهند چرا كه مصرف اين داروها اثر معكوسي را بر دستگاه تناسلي مردان دارد.
وي با بيان اينكه هيچ بيماري را نمي توان در سيستم درمان ناباروري ناديده گرفت و تمامي آنها بايد مورد بررسي قرار گيرد، گفت: ممكن است برخي بيماري ها نظير بيماري هاي دستگاه گوارش به صورت مستقيم در ناباروري نقش نداشته باشند اما از آنجا كه مبتلايان اين بيماري ناچار به مصرف طولاني مدت داروهاي خاص براي درمان بيماري خود مي شوند بنابراين مصرف اين داروها سبب ناباروري مي شود.
دكتر امير جنتي گفت: بيماري هايي نظير تيروئيد، ناراحتي هاي كليه، اعصاب و روان و به ويژه داروهايي كه در اين زمينه مصرف مي شود و همچنين مشكلات خوني مي تواند در نابارور شدن موثر باشد.

كمبود ويتامين D باعث بروز مشكلات قلبي مي شود
محققان دانشگاه بن در آلمان به تازگي دريافته اند كه كمبود ويتامين D مي تواند باعث ضعف مزمن قلب شود.
به گزارش ايسنا همچنين نتايج آزمايشهاي آنها حاكي از اين است كه ميزان اين ويتامين در افراد مبتلا به ضعف مزمن قلب۵۰، درصد كمتر از افراد تحت كنترل سالم بود. اين محققان تاكيد كرده اند كه كمبود ويتامين D دليل ايجاد اين بيماري است. در ضعف مزمن قلب، عضلات تو خالي و ضعيف مي شوند به طوري كه ديگر قادر به پمپ خون به بدن نيستند و از اين رو به اندامها و ديگر عضلات به اندازه كافي خون نمي رسد.
همچنين، دانشمندان در عضلات قلب موش ها جايگاه هاي اتصال فراواني براي ويتامين D پيدا كرده اند از اين رو اين احتمال به واقعيت نزديكتر مي شود كه كمبود اين ويتامين در بدن انسانها نيز نقش مهمي در ضعف قلب دارد.
ويتامين D به ميزان زيادي در ماهي، جگر، شير، مارگارين و زرده تخم مرغ يافت مي شود.

امروز جاده كرج - چالوس به روي خودروها گشوده مي شود
عبور از هزار چم پس از ۵۷ روز
000267.jpg

جواد گلزار-جاده كرج - چالوس كه به علت زلزله هشتم خرداد سال جاري مسدود شده بود، پس از ۵۷ روز با تلاش مسئولان استان مازندران و نيروهاي راهداري از امروز دوشنبه پنجم مرداد با تامين ايمني نسبي به روي خودروها گشوده مي شود.
مهندس پورمحمد مسئول ستاد حوادث غيرمترقبه استان مازندران به خبرنگار ما گفت: ايمني جاده به دوران پيش از زلزله و حتي بهتر از آن بازگشته و جاده عبوري كرج - چالوس از مسير تونل كندوان براي خودروهاي سبك مهيا و بازگشايي شده است.
قاسم احمدي فرماندار چالوس نيز در حين بازديد از جاده كرج - چالوس به خبرنگار همشهري گفت: جاده چالوس از پل زنگوله تا هزارچم به علت زلزله اوايل خرداد مسدود شده بود كه در جريان آن ۴۰ دستگاه اتومبيل در آتش سوخت و به ۱۲۰ دستگاه اتومبيل آسيب جدي وارد شد.
وي با اشاره به اينكه جاده مقارن ظهر روز دوشنبه پنجم مرداد به روي خودروهاي عبوري بازگشايي مي شود گفت: در جريان زلزله بخشي از پل هاي هفت برادران تخريب شد كه بازسازي آنها به پايان رسيده و براساس تحقيقات و مطالعات زمين شناسي مكان هايي كه بر اثر زلزله تهديد شده بود تخريب و دوباره از نظر ايمني بازسازي شدند.
فرماندار چالوس به مسافران توصيه كرد، براي اطمينان بيشتر مسافران مسير جاده چالوس - كرج تا دو هفته آينده از توقف در كنار صخره ها و آبشارها در حدفاصل سياه بيشه تا هزار چم بپرهيزند تا از ايمني مطلق و كامل جاده اطمينان حاصل شود.
گزارش خبرنگار همشهري از شهرهاي شمالي كشور حاكي است: طي روزهاي آخر هفته بار ديگر سواحل درياي خزر از طريق جاده هاي منجيل، فيروزكوه و هراز پذيراي خيل عظيم شهرونداني بود كه با بهره گيري از تعطيلات آخر هفته راهي شمال كشور شده بودند، مسدودبودن جاده چالوس بار ترافيكي جاده هاي منتهي به شمال كشور را افزايش داده بود.
البته از سوي ديگر اهالي شهرهاي چالوس و نوشهر پس از آنكه از بازگشايي جاده چالوس - كرج مطلع شده بودند ابراز شادماني مي كردند.
جاده كرج - چالوس در جريان زلزله هشتم خرداد سال جاري در كيلومترهاي ۴ ۷، و ۳۵ دچار آسيب جدي شد كه شمار قابل توجهي از شهروندان تهراني و ساير شهرهاي كشور در مسير برگشت از كرج در جاده گرفتار شده و ۶۰ خودرو در زير آوار ماندند. در آن زمان گفته شد بيشترين قربانيان ناشي از زلزله شمال مربوط به جاده كرج - چالوس بود كه طي آن ۹۰ نفر مجروح و بيش از ۳۰ نفر جان باختند.
آخرين نكته: بخش قابل توجهي از جاده هاي كشور از مسيرهاي كوهستاني مي گذرد كه اين مسيرها براساس مطالعات زمين شناسي در حاشيه و يا در متن گسل هاي خطرناك قرار دارند، لذا ضرورت دارد به ايمني جاده ها از اين منظر توجه ويژه اي شود.
دكتر محمود حسيني رئيس پژوهشكده مهندسي سازه پژوهشگاه زلزله شناسي در اين باره مي گويد: جاده هاي كشور در مقابل زلزله همچون ساير مستحدثات آسيب پذيرند. وي مي افزايد:  كشته و زخمي شدن تعدادي از مردم در جاده چالوس در هنگام وقوع زلزله اين مطلب را يادآور مي كند كه جاده ها بايد مورد بررسي بيشتر قرار گيرند.
000270.jpg

وي افزود: بر كسي پوشيده نيست كه در هنگام وقوع زلزله، جاده ها چه نقش مهمي را در امدادرساني به زلزله زده ها دارند.
وي به مورد ديگري از نمونه آسيب پذيري جاده ها (در زلزله بم) اشاره كرد و گفت: در روزهاي اول زلزله بم راه دوساعته كرمان - بم به علت نامناسب بودن هندسه مسير در حداقل ۱۲ ساعت طول مي كشيد.
حسيني افزود: اين نكته نشان مي دهد كه بايد وزارت راه نسبت به ارزيابي وضع آسيب پذيري راه هاي كشور، چه راه هايي كه در مناطق كوهستاني واقع شده است و از لحاظ ريزش كوه و رانش خاك و چه در مناطق مسطح و راه هايي كه روي خاكريزها احداث شده اند، با مطالعه دقيق نسبت به مرمت و بازسازي راه ها همت گمارد.
گفتني است يكي از روزنامه هاي عصر نيز از بازگشايي جاده كرج - چالوس در روز شنبه سوم مرداد خبر داد كه مهندس پورمحمد بازگشايي روز شنبه جاده كرج - چالوس را آزمايشي اعلام كرد و گفت: جاده به صورت رسمي دوشنبه پنجم مرداد به روي خودروها باز مي شود.

۸۱ درصد مي گويند پول منزلت مي آورد
معاون اجتماعي وزير كشور گفت: براساس مطالعه انجام شده در سطح ملي، احساس بي عدالتي نزد ۶۳ درصد افراد جامعه وجود دارد و ۸۴ درصد افراد در سطحي بالا معتقدند كه در جامعه ما ثروتمندان هر روز ثروتمندتر و فقرا هر روز فقيرتر مي شوند.
اشرف بروجردي در گفت وگو با ايسنا افزود: بر اساس اين مطالعه كه در دفتر اجتماعي وزارت كشور انجام شده، ۸۱ درصد جامعه مورد تحقيق بر اين باورند كه شرايط فعلي افراد، وابسته به پول و درآمد آنهاست و ۷۹ درصد با اين موضوع كه «رابطه» به جاي «ضابطه» حرف اول را در واگذاري مسئووليت ها و مشاغل مي زند، موافقت زيادي دارند. وي در ادامه با اشاره به ميانگين بسيار پايين اعتماد متقابل بين شخصي در ميان همسايگان، هم محلي ، هم ايلي و هم طايفه  و همشهري ها گفت: اين درحاليست كه اعتماد به افراد فاميل از سطح بالاتري برخوردار است.
بروجردي همچنين گفت: احساس رضايت در بعد جمعي (وضعيت اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي) بسيار كمتر از احساس رضايت در بعد فردي (شغلي، تحصيلي و موقعيت اجتماعي) و داراي ميانگين ۹۰/۳ در مقابل ۸۷/۵ است.
وي، رابطه احساس رضايت و تمايل به خشونت جمعي را نسبتاً قوي خواند و افزود: هرچه احساس رضايت بيشتر باشد، تمايل به خشونت كمتر مي شود.
دبير شوراي اجتماعي كشور، ميانگين «احساس محروميت فردي» را ۲۴/۴ و «احساس محروميت جمعي» را ۲۸/۵ بيان و تأكيد كرد كه اگرچه احساس محروميت، خود محروميت نيست، اما مي تواند زمينه ساز آن باشد و به عبارت ديگر، سبب شود فرد از فرصت هاي مناسب،بهره برداري لازم را نداشته باشد؛ لذا مديران در برنامه ريزي ها بايد توجه خود را بر كاهش احساس محروميت معطوف كنند.
معاون اجتماعي وزير كشور سپس استان اردبيل را با ميانگين ۹۰/۴ در اعتماد بنيادي (خوش بيني و اطمينان خاطر نسبت به رفتار و عملكرد ديگران)، استان قم را در اعتماد متقابل با ۰۱/۶ و استان بوشهر را در احساس رضايت با ۶۷/۵ داراي بيشترين نمره خواند.
وي با بيان اين كه بر اساس مطالعه ياد شده ۷۰ درصد مردم باور اندكي به عمل به وعده ها از سوي مسئوولان دارند، به ايسنا گفت: ۶۱ درصد پاسخ دهندگان نسبت به دستيابي به فضاي سياسي آرام و بدون تنش و ۶۲ درصد نسبت به بهبود اوضاع اقتصادي اميدوار نيستند.
بروجردي در ادامه با تقسيم بندي سازمان هاي كشور به دو دسته «سياسي» و «خدماتي»، سهم سازمان هاي سياسي را در جلب اعتماد مردم بسيار پايين تر از سازمان هاي خدماتي (بانكها، دانشگاه ها، مدارس، روزنامه ها، بيمارستان ها و...) اعلام و تصريح كرد: از ميان ۲۱ سازمان مورد بررسي، بانكها از بيشترين (۵۰/۶) و وزارت اقتصادي و دارايي از كمترين ميزان اعتماد عمومي (۸۵/۳) برخوردارند.
وي با بيان اين كه نمره تحصيلكرده هاي تهراني از جهت واگرايي بسيار بالاتر از گروههاي اجتماعي ديگر است، استان هاي لرستان را در اميد به آينده با ميانگين ۴۲/۵ و در احساس عدالت با ميانگين ۷۷/۴ و استان بوشهر را با ميانگين۳۱/۶ در اعتماد به سازمان ها داراي بيشترين نمره برشمرد و تصريح كرد: ميانگين كلي تمايل به خشونت جمعي در جامعه بر اساس نتايج اين تحقيق ۱۵/۶ و بالاست اما استان يزد با ۵۳/۴ كمترين ميانگين تمايل به خشونت جمعي را دارد.

ايران
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |