سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۳ - Jul 20, 2004
سرپرست سازمان سيا:
ايران با انفجارهاي يازده سپتامبر ارتباطي ندارد
شوراي روابط خارجي آمريكا خواستار مذاكره مستقيم تهران -واشنگتن شد
جان لافلين رئيس موقت سازمان سيا ديروز تأكيد كرد، هيچ گونه دليل رسمي مبني بر اينكه ايران با حادثه ۱۱ سپتامبر در ارتباط بوده وجود ندارد. وي گفت، واشنگتن هيچ گونه دليلي كه ثابت كند تهران از حادثه ۱۱ سپتامبر اطلاع داشته در دست ندارد.
دو روز پيش مطبوعات آمريكايي نوشتند در گزارش كميته تحقيق ۱۱ سپتامبر كه قرار است روز پنج شنبه منتشر شود آمده است كه ايران با اجراي سياست هايي امكان عبور چند تن از هواپيما ربايان ۱۱ سپتامبراز ايران را فراهم كرده است.
در همين حال شوراي روابط خارجي آمريكا اعلام كرد، عدم تعامل مستمر با ايران در زماني كه آمريكا سعي در گسترش حضور بي سابقه خود در خاورميانه و آسياي مركزي دارد، به منافع واشنگتن ضربه مي زند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويتر، در گزارشي كه توسط اين مركز مطالعاتي منتشر شد، هشدار داده شده كه برقراري تماس ها ميان آمريكا و ايران، ممكن است تنها گزينه آمريكا بجاي استفاده از زور براي رفع نگراني هاي خود در قبال رفتار ايران باشد.
اين مركز مطالعاتي توصيه كرد كه واشنگتن رويكرد خود را در مقوله ارتباط با ايران، به تعامل گزينش شده با ايران تغيير دهد كه مي تواند شامل محرك هايي نظير چشم انداز روابط تجاري آمريكا با ايران و در عين حال مجازاتهايي بمنظور حل مشكل هسته اي در حال رشد و ايجاد ثبات در خاورميانه  شود.
بر اساس اين گزارش، انتشار نتايج اين بررسي در هنگام رقابت هاي انتخاباتي آمريكا صورت مي گيرد كه بر سياست خارجي بوش و هراس اين كشور از آنچه كه تلاش ايران براي ساخت بمب هسته اي ناميده شد، متمركز شده است.
اين در حالي است كه مقامهاي دولت بوش در اين مقطع زماني، در قبال اين سئوال كه آيا بايد به ايران پس از ۲۵ سال خصومت نزديك شد يا رويكرد جدي تري را بكار گرفت، دچار اختلاف هستند. بر اساس اين گزارش، جان كري، رقيب دموكرات بوش در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، به علاقه خود مبني بر تعامل بيشتر با ايران اشاره كرده است.
شوراي روابط خارجي آمريكا كه زبيگنيو برژينسكي، مشاور سابق امنيت ملي آمريكا و رابرت گيتز، رئيس پيشين سازمان جاسوسي آمريكا(سيا) رياست آن را بر عهده دارند، اينگونه نتيجه گيري كرده است كه در حال حاضر نبود تعامل مستمر با ايران به منافع آمريكا در اين منطقه مهم دنيا ضربه مي زند و مذاكرات مستقيم با اين كشور در زمينه هاي مشترك، بايد پيگيري شود.
اين گزارش توصيه كرده است گفت وگوهاي سياسي آمريكا و ايران نبايد به تعويق انداخته شود تا اختلافات درباره فعاليت هاي هسته اي ايران و نقش آن در مناقشات منطقه اي حل شود. اين گزارش ادامه داد:با توجه به وجود اين اختلافات، روند تعامل سياسي گزينش شده، خود يك مسير كارآمد بالقوه است.
چنان كه چنين تعاملي با چين و اتحاد جماهير شوروي سابق ديده شده است.

تأكيد مقام معظم رهبري بر همه  جانبه نگري در عرصه تعليم و تربيت
آموزش و پرورش براي ارتقاي علمي معلمان و دانش آموزان از شيوه هاي جديد بهره جويد
010614.jpg
رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار مسئولان و روساي آموزش و پرورش سراسر كشور، هدف از تعليم و تربيت در مكتب اسلام را پرورش انسان مطلوب برشمردند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه با تأكيد بر اين كه با پرورش چنين انسان هايي، جامعه از عدالت، آرامش و صلح و صدق و راستي بهره مند خواهد شد، تصريح كردند: اين وظيفه سنگين و خطير بر عهده آموزش و پرورش است.
ايشان با تأكيد بر اين كه كار آموزش و پرورش مهم ترين كار در كشور است افزودند: فاصله ميان ماده خام نيروي انساني كه همان كودك مي باشد با محصول عالي آن كه بايد يك انسان انديشمند، فرزانه و عارف باشد، بسيار زياد و نقش آموزش و پرورش در اين مسير فوق العاده مهم است.
مقام معظم رهبري با تأكيد بر اين كه انسان مطلوب مورد نظر اسلام علاوه بر پيشرفت در عرصه هاي مادي بايد داراي ويژگي هاي معنوي از جمله آراستگي روح، پايبندي به اخلاق و عدالت، علاقه مندي به كمال معنوي و حركت در اين مسير باشد، خاطرنشان كردند: آموزش و پرورش براي رسيدن به اين اهداف والا و ارتقاي علمي معلمان و دانش آموزان بايد از همه ابزارها و شيوه هاي جديد بهره جويد.
ايشان وضعيت كنوني جهان را نتيجه تفكر مادي و سرمايه داري و غلبه منطق زور و منزوي بودن ارزش هاي معنوي دانستند و تأكيد كردند: بر اساس اين تفكر، در دنياي امروز ادعاي پيروي از قانون، نظم، عدالت و حقوق بشر مي شود اما در وراي اين شعارها، بدترين خشونت ها جايز شمرده مي شود و نفاق و دوروئي محور قرار مي گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي در بيان اهميت تعليم و تربيت در پرورش نسل آينده افزودند: آمريكا به رغم تمام امكانات مادي، تبليغاتي، نظامي و سياسي براي رسيدن به اهداف خود، به برخي كشورهاي منطقه براي تغيير كتاب هاي درسي فشار مي آورد و اين نشانگر نقش تعليم و تربيت است كه قدرت هاي بزرگ نيز در خصوص آن متمركز شده اند.
ايشان با اشاره به برخورداري آموزش و پرورش از عناصر فكري و ديني خوب و خدمات ارزشمند معلمان در مقاطع مختلف، بر لزوم همه جانبه نگري در عرصه تعليم و تربيت تأكيد كردند و افزودند: بايد ضمن برطرف كردن خلاء بخش پرورشي در آموزش و پرورش، در خصوص تربيت معلم، تقويت عناصر ديني و فكري، كمك به مدارس خوب، و اداره صحيح مدارس، بيش از پيش تلاش شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي مسايل مادي را بخشي از نيازهاي مختلف آموزش و پرورش دانستند و تصريح كردند: علاوه بر مسايل مادي، ارتقاء جايگاه و منزلت معلمان و مديران مدارس بايد مورد توجه جدي قرار گيرد و زمينه همكاري بيشتر اولياء با مدارس نيز فراهم شود.
در اين ديدار پيش از سخنان مقام معظم رهبري، آقاي حاجي وزير آموزش و پرورش در گزارشي از بيست و دومين نشست روساي آموزش و پرورش سراسر كشور گفت: اتخاذ روش هاي علمي براي تحقق اهداف سند چشم انداز بيست ساله كشور، بهبود كيفيت و ارتقاي مهارت هاي علمي و شغلي معلمان، بهسازي و آموزش نيروي انساني، توسعه آموزش در مناطق محروم و بررسي شيوه هاي جديد آموزش از جمله محورهاي مورد بحث در اين نشست بوده است.

ديدگاه
پذيرش و امر واقع
قطع نظر از عناوين خبري رسانه هاي بين المللي مشكلات آمريكا در عراق و ابهام در آِينده روابط آمريكا با خاورميانه، به تدريج زمينه تغيير در مواضع آمريكا ايجاد شده به گونه اي كه آمريكا از تفكر تغيير رژيم «تغيير مدير» به تفكر «مديريت تغيير» ميل مي كند.
در اين چارچوب باتوجه به تجربه عراق ديگر شعارهايي همچون برقراري دمكراسي، حقوق بشر و... جلوه گذشته را ندارد، لذا لاجرم بحث هسته اي ايران و رابطه با القاعده به عنوان گزينه هاي جدي در بحث مديريت تغيير مطرح مي شود. در پرونده هسته اي دست يابي ايران به دانش هسته اي (ظرفيت ها و قابليت ها) تهديد معرفي مي شود. شايد اين تهديد در نظر اول برخورد نظامي با اسراييل جلوه نمايد (شعار محو اسرائيل و يا حمله اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران)  درحالي كه تهديد اصلي برنامه هسته اي ايران ساخت بمب اتمي نيست بلكه ارتقاي ذاتي ايران در منطقه و تغيير سازنده استراتژيك در خاورميانه است.
واقعيت آن است كه آمريكا ابرقدرتي است با قوه تدبير محدود به گونه اي كه بيل كلينتون رييس جمهور سابق آمريكا مي گويد:  مشكلات آمريكا در عراق باعث شده تا دكترين بوش مبني بر حملات بشردوستانه بر ضد كشورهايي مثل كره شمالي و ايران اعمال نشود. يا مايك راجرز نماينده جمهوري خواه مي نويسد اگر هدف از حمله به عراق آرايش مجدد توازن سياسي در خاورميانه به نفع اسراييل بوده است،  ناتوان در تضمين آينده عراق تاثيري معكوس خواهد داشت.
نكته اصلي در همه اين تحليل ها آن است كه سياست هاي دولت هاي آمريكا در دو دهه اخير در خاورميانه ناعادلانه، نسنجيده و يكجانبه بوده است. اين سياست ها بي اعتمادي عظيمي ايجاد كرد كه آمريكا درواقع خود جزئي از طرف منازعه
شده است .حمايت كوركورانه دولتهاي آمريكا از اسرائيل تنها ابرقدرت جهان را به ضعيف ترين موضع خود در پنجاه سال اخير كشانده است.
برژينسكي مشاور سابق امنيت ملي آمريكا مي گويد فقدان تعامل مستمر با ايران به منافع آمريكا در اين منطقه مهم دنيا ضربه مي زند. روشن است اين ناكامي نه از دراختيارداشتن بمب اتمي بلكه از موضع اصولي و دقيق ايران است. در اين چارچوب گزارش هاي حاكي از آمادگي اسرائيل براي حمله به ايران واقعا تهديد ايران است يا آمريكا؟

خبرگزاري فرانسه به نقل از تحليلگران آمريكايي
اسرائيل نمي تواند به تأسيسات هسته اي ايران حمله كند
خبرگزاري فرانسه ديروز به نقل از سياستمداران و تحليلگران غربي نوشت: اسرائيل نمي تواند آنطور كه عليه عراق حمله كرد عليه برنامه هاي هسته اي ايران وارد عمل شود.
اسرائيل در سال ۱۹۸۱ يك راكتور هسته اي عراق را بمباران كرد. اكنون نيز برخي رسانه هاي خبري در گمانه زني هاي خود از تهديدات تل آويو براي مقابله با فعاليتهاي هسته اي ايران خبر مي دهند.
خبرگزاري فرانسه در گزارش تحليلي خود در اين باره نوشت: دولتمردان اسرائيلي مرتب مي گويند كه توانايي تسليحات هسته اي ايران تهديدي براي موجوديت اسرائيل است اما تقريبا همه آنها مي گويند اين بار اين موضوع اگر نگوييم به دنيا، به كل منطقه مربوط مي شود.
ايران برخلاف اسرائيل كه همه مي دانند بيش از ۲۰۰ كلاهك هسته اي دارد پيمان منع تكثير سلاح هاي هسته اي را امضا كرده است. اما آژانس بين المللي انرژي اتمي تحت فشار بي امان آمريكا بازرسي از تاسيسات هسته اي ايران را ادامه مي دهد.
جوزف كرينسيون تحليلگر آمريكايي و كارشناس ضدتكثير سلاح در واشنگتن دراين باره به خبرگزاري فرانسه گفت: ايران سابقه پرافتخاري دارد كه به هزاران سال پيش بازمي گردد و با اتكا به همين سابقه پرافتخار اعتقاد دارد كه نقش منحصر به فردي در دنيا دارد. بنابراين چندان غيرمنطقي نيست كه ايران انتظار داشته باشد در ۵۰ تا ۱۰۰ سال آينده به قدرتي بزرگ در دنيا تبديل شود.
اين تحليلگر آمريكايي و ديگر همكارانش در موسسات تحقيقاتي و استراتژيك در واشنگتن معتقدند كه اقدام نظامي عليه ايران براي اسرائيل با دشواري هايي همراه خواهد بود. اين تحليلگران آمريكايي اين دشواري ها را گستردگي تاسيسات هسته اي ايران و همچنين دشواري جمع آوري اطلاعات و انجام عمليات در اين كشور عنوان كرده اند.
گزارش خبرگزاري فرانسه در حالي منتشر شد كه روزنامه انگليسي ساندي تايمز از آمادگي اسرائيل براي حمله به تأسيسات هسته اي ايران خبر داده است.
به نوشته اين روزنامه اظهارات مقامات وزارت جنگ اسرائيل از آمادگي و تمرين هاي تل آويو براي حمله به تأسيسات هسته اي ايران خبر مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس هفته نامه ساندي تايمز در شماره اخير خود نوشت: اسرائيل تمرين هاي نظامي خود را براي انجام حمله اي پيشگيرانه به تأسيسات هسته اي بوشهر كامل كرده است.
به گفته مقامهاي اسرائيلي چنين حمله اي از سوي اسرائيل در صورتي كه روسيه ميله  هاي سوخت براي غني سازي اورانيوم را در اختيار ايران قرار دهد، محتمل است.
ساندي تايمز به نقل از يكي از مقامات وزارت جنگ رژيم صهيونيستي كه انجام تمرين نظامي توسط تل آويو براي حمله به ايران را تاييد كرد، نوشت: اسرائيل به هيچ عنوان اجازه نخواهد داد كه راكتورهاي هسته اي ايران بخصوص نيروگاه اتمي بوشهر كه با كمك روس ها در حال ساخت است به مرحله حساس برسد.اين منابع همچنين اعلام كرده اند هرگونه حمله به تأسيسات بوشهر از طريق هواپيماهاي جنگنده دوربرد F151 و از طريق پرواز بر فراز تركيه و عمليات همزمان كماندوها انجام خواهد شد.
در همين حال اورشليم پست با اشاره به اسناد طبقه بندي شده در خصوص ايران كه اوايل سال جاري ميلادي به آريل شارون، نخست وزير اسرائيل ارايه شده و در آن مردم ايران تروريست خوانده شده است، از ترور شخصيت هاي برجسته ايراني خبر داده است.به گزارش ايسنا اين روزنامه افزود كه اين اسناد به وسيله چهار كارشناس نظامي اسرائيلي نوشته شده و از انجام حمله نظامي عليه كشورهايي كه ادعا مي كنند تسليحات هسته اي توليد مي كنند، حمايت مي كنند.
روزنامه ياد شده در ادامه به نقل از برخي منابع صهيونيست كه نامي از آنها نبرده است، با تكرار ادعاهاي تكراري افزود: در صورتي كه نيروگاه بوشهر فعاليت خود را آغاز كند، سالانه يك چهارم تن پلوتونيوم توليد خواهد شد كه اين ميزان براي توليد ۳۰ بمب اتمي كافي است.

حمايت روحانيون مبارز از كانديداتوري ميرحسين موسوي در انتخابات رياست جمهوري
شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز پريشب موضوع انتخابات نهم رياست جمهوري را بررسي كرد.
به گزارش ايسنا مجمع روحانيون ضمن تأكيد بر ضرورت برگزاري انتخابات حماسي و پرشور و حضور گسترده مردم در اين عرصه مهم سياسي كشور و نقش تعيين كننده  آن در حفظ اقتدار ملي تصويب كرد كه از «مهندس ميرحسين موسوي نخست وزير محبوب دوران پرافتخار امام خميني» جهت كانديداتوري رياست جمهوري دعوت به عمل آورد.
در همين حال ابوالفضل شكوري عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز به خبرگزاري فارس گفت: مجمع روحانيون جهت راضي كردن ميرحسين موسوي براي كانديدا شدن در انتخابات رياست جمهوري، در چند روز آينده جلسه اي را با وي برگزار خواهد كرد. وي افزود: نزديك به ۹۵ درصد اعضاي شوراي مركزي مجمع روحانيون با كانديداتوري ميرحسين موسوي موافق هستند و نظر ما در اين زمينه قطعي است.
شكوري تصريح كرد: تصميم مجمع روحانيون مبارز براي كانديداتوري ميرحسين موسوي به قبل از اين باز مي گردد، ولي مجمع هيچ صحبتي به صورت جدي با وي انجام نداده بود كه با جدي شدن بحثها پيرامون كانديداتوري آقاي موسوي، بزودي جلسه اي را براي متقاعد كردن با وي برگزار خواهيم كرد. عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون در پايان گفت: مجمع روحانيون براي انتخابات رياست جمهوري برنامه هاي خود را آغاز كرده و اميدوار است تا در اين راه موفق باشد.

رضايت ايران و روسيه از همكاري هاي هسته اي
سفير جمهوري  اسلامي ايران  در مسكو ديروز با الكساندر روميانتسف  رئيس آژانس  انرژي  اتمي روسيه  ديدار كرد.
به گزارش ايرنا از مسكو در اين  ديدار روند پيشرفت  ساخت  نيروگاه  بوشهر، ارسال  سوخت  نيروگاه ، پروتكل  برگشت  سوخت  مصرف  شده  به  روسيه  و گسترش  همكاريهاي  صلح آميز هسته اي  بين  دو كشور مورد بررسي  قرار گرفت .
در اين  ديدار طرفين  از پيشرفت  ساخت  نيروگاه  بوشهر ابراز رضايت  كردند.
روميانتسف  در اين  ديدار بر گسترش  همكاريها با ايران  تأكيد كرد و گفت  در ماه  اكتبر و يا نوامبر از ايران  ديدار خواهد كرد.
به عقيده  كارشناسان ، روسيه  از ارسال  سوخت  به  ايران  و برگشت  سوخت  مصرف  شده سالانه۴۰ ميليون  دلار درآمد خواهد داشت .

اظهارات حداد عادل درباره رابطه دولت و مجلس و وظيفه نمايندگان
دومين نشست مشترك رئيس و نواب رئيس مجلس با روساي كميسيون هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي به منظور بررسي عملكرد كميسيون ها يكشنبه شب برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در اين جلسه غلامعلي حداد عادل با اشاره به اهميت برگزاري اين جلسات به صورت منظم، بر اهميت فعاليت كميسيون هاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد.
حدادعادل در ادامه با تاكيد بر اهميت تعامل بين مجلس و دولت، اظهار اميدواري كرد كه با انجام برنامه ريزي مناسب شاهد حضور مستمر و منظم وزراء و اعضاي هيات دولت در مجلس شوراي اسلامي باشيم.
وي افزود: تعامل مثبت و سازنده مجلس و دولت باعث موفقيت مجلس هفتم خواهد بود و البته اين امر به منزله صرف نظر كردن نمايندگان مجلس از ايفاي وظايف نمايندگي نخواهد بود.
حدادعادل اظهار داشت: انتظار ملت از مجلس هفتم بالاست، از يك سو نبايد كارها به صورت شتابزده انجام شود و از ديگر سو بايد نشان دهد كه نسبت به پيگيري مسائل و مشكلات اصلي و واقعي مردم جديت دارد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار اميدواري كرد نمايندگان مجلس در رفتار و عمل به گونه اي باشند كه نشان دهند همواره دغدغه مشكلات مردم و مطالبات آنان را دارند و اهتمام اصلي مجلس رسيدگي به درخواست هاي بر حق آنان است.
حداد عادل با بيان فشارهاي وارده ناشي از افزايش نرخ خدمات و كالاها بر اقشار متوسط به پايين جامعه، تاكيد كرد: مجلس شوراي اسلامي نمي تواند نسبت به گراني هاي به وجود آمده در سال جاري سكوت اختيار كند.
ساير تحولات مجلس
*مجمع نمايندگان استان آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي روز گذشته با رئيس جمهوري ديدار و گفت وگو كردند.
سلمان خدادادي نماينده ملكان و رئيس مجمع نمايندگان استان آذربايجان شرقي به خبرگزاري فارس گفت: در اين ديدار كه اولين ديدار نمايندگان آذربايجان شرقي بوده، قرار شد رئيس جمهور دو هفته ديگر به اين استان سفر كند.
*اعضاي فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي، روز گذشته با رئيس مجتمع قضايي خانواده ديدار و گفت وگو كردند.
هاجر تحريري نيك صفت، نايب رئيس فراكسيون زنان در گفت وگو با ايسنا، در مورد اين ديدار گفت: به منظور آشنايي اعضاي فراكسيون با اقدامات مجتمع قضايي خانواده ديداري با عباس جعفري رئيس مجتمع قضايي خانواده داشتيم.
هدف از اين ديدار آن بود كه بتوانيم با مشكلات خانواده ها بويژه زنان آشناتر شويم و بتوانيم خدمات بهتري به خانواده ها به ويژه زنان ارائه دهيم و متقابلا اقداماتي براي حل مشكلات آنان انجام دهيم.
* طرح تعديل نيروي انساني در وزارت امور خارجه و كاهش ماموريت هاي دائم و موقت در كميسيون فرهنگي به تصويب رسيد.
سيدمحمدباقر ميرتاج الديني، عضو هيات  رئيسه كميسيون فرهنگي در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به جلسه روز گذشته اين كميسيون گفت: طرح تعديل نيروي انساني وزارت امور خارجه، كاهش ماموريت هاي دائم و موقت و لايحه موافقتنامه فرهنگي علمي و آموزشي بين ايران و اتيوپي كه در دولت تصويب شده بود به تصويب رسيد.
*هفتمين نشست عمومي  فراكسيون وفاق و كارآمدي عصر ديروز در سالن اجتماعات مجلس شوراي اسلامي برگزار شد.
رضا طلايي نيك، مخبر فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر افزود: در اين نشست گزارشي از رهنمودهاي مراجع عظام و جامعه  مدرسين قم در ديدارهاي سازنده هيات رئيسه مجلس توسط ميرمحمدي - رئيس فراكسيون وفاق و كارآمدي - به اطلاع حاضرين رسيد.
وي همچنين يادآور شد: تاكنون در فراكسيون وفاق و كارآمدي در مورد استيضاح هيچ يك از وزرا بحثي انجام نشده و در دستور كار فراكسيون نيز نبوده است.

سخنگوي دولت:
ايران به كشورهاي خارجي اجازه مداخله در پرونده زهرا كاظمي را نمي دهد
دولت- خبرنگار همشهري :عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت روز گذشته در نشست هفتگي خود با خبرنگاران تأسف شديد هيأت دولت را از بسته شدن دو روزنامه وقايع اتفاقيه و جمهوريت اعلام كرد. وي در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران كه راجع به ادامه توقيف مطبوعات سئوال مي كرد، گفت: ما در كشورمان بعضي مواقع با مسائلي روبرو مي شويم كه توان پاسخگويي آن را در افكار عمومي، سازمان هاي بين المللي و روابط خارجي نداريم.
رمضان زاده گفت: ما مرتب از اينكه كشور را مي خواهيم چند صدايي اداره كنيم صحبت مي كنيم ولي اقداماتي خلاف آن صورت مي گيرد. سخنگوي دولت با اشاره به اينكه اين دو روزنامه هيچ تذكري دريافت نكرده بودند گفت: ما در قبال اين رفتارها توجيه نيستيم. دو سال پيش حكمي براي آقاجري صادر شد كه ما را دو سال درگير پاسخگويي به مجامع  بين المللي و افكار عمومي داخلي كرد امروز همه اذعان دارند كه اشتباه بوده است در حالي كه همان موقع همه دلسوزان گفتند كه اشتباه است و نبايد با سرنوشت كشور بازي كرد.
سخنگوي دولت گفت: بايد نسبت به كساني كه در روزنامه ها كار مي كنند دغدغه داشته باشيم، عده اي با اميدي كار پيدا كرده و فارغ از گرايش  سياسي چند نفري كه روزنامه را اداره مي كنند زندگي خود را تأمين مي كنند لذا نبايد بدون توجه به آينده زندگي اين افراد هر تصميمي گرفته شود.
موضع دولت در برابر دادگاه زهرا كاظمي
سخنگوي دولت در مورد برگزاري دادگاه پرونده قتل زهرا كاظمي و تبعات بين المللي آن گفت:اين دادگاه در جمهوري اسلامي و در مورد حادثه  تأسف باري است كه در مورد يك شهروند ايراني رخ داده و ما اجازه دخالت هيچ كشور خارجي را نمي دهيم.
سخنگوي دولت مكانيزم هاي بررسي جرائم را در داخل كشور كافي دانست و گفت: نيازي به دولت هاي خارجي نيست.
وي در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران خارجي كه گفت نحوه برگزاري دادگاه زهرا كاظمي يك قدم ديگر پرونده هسته اي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل نزديك كرد گفت: من ارتباطي بين دادگاه زهرا كاظمي و پرونده هسته اي ايران نمي بينم. وي افزود: سفراي خارجي در جلسه اول دادگاه حضور داشتند و در جلسه دوم شركت نكردند، از نظر دولت اتفاق خاصي رخ نداده است.
رمضان زاده در مورد اقدام دولت جهت تبرئه كردن كارمند خود گفت: از نظر دولت متهم بي گناه است و مكانيزم اقدام ما نيز حضور در دادگاه و دفاع از متهم بوده و وزارت اطلاعات نظر خود را به مراجع قانوني داده است. رمضان  زاده در مورد موضع دولت در خصوص اظهارات شيرين عبادي جهت ارجاع پرونده قتل زهرا كاظمي به محاكم بين المللي، گفت: جرم در داخل مرزهاي ايران در مورد يك شهروند ايراني رخ داده و تنها مرجع صلاحيت دار از نظر بين المللي براي رسيدگي به آن دادگاه هاي جمهوري اسلامي هستند.
رمضان زاده گفت كه كليه مراحل قانوني در خصوص اين پرونده را طي خواهيم كرد.
ريشه كني القاعده در ايران
عبدالله رمضان زاده در مورد دستگيري شاخه ايراني القاعده گفت: وزير اطلاعات اعلام كرد كه نيروهاي اطلاعات در يك عمليات گسترده و پيچيده تقريباً تمام ريشه هاي امكان ارتباطي با القاعده در ايران را از بين برده و در حال حاضر هيچ فرد شناخته شده  اي را كه با القاعده ارتباط داشته باشد نمي شناسيم. سخنگوي دولت در خصوص گزارش هاي درج شده در برخي نشريات آمريكايي راجع به عبور اعضاي القاعده از ايران در جريان حادثه ۱۱ سپتامبر گفت: اگر آنها مدارك كافي و دقيق دارند آن را در اختيار سازمان مللل قرار دهند و اگر خيلي هم به آن مدارك اطمينان دارند به ما هم بدهند.

حمله نظاميان آمريكايي به دفتر روابط ايران در شمال عراق
خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه فرامنطقه  اي الحيات نوشت: نظاميان آمريكايي روز يكشنبه به دفتر روابط ايراني در منطقه كلار در شمال شهر سليمانيه يورش بردند.
شهر سليمانيه مركز حكومت محلي طالباني رئيس اتحاديه ميهني كردستان عراق است. طالباني گفته است حمله نظاميان آمريكايي به اين دفتر بدون اطلاع نيروهاي امنيتي اتحاديه ميهني صورت گرفته است.

محمدرضا باهنر:
انتظار همكاري بيشتري از آلمان داريم
فومن مالتسان سفير آلمان در تهران پيش از ظهر ديروز با محمدرضا باهنر نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفتگو كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، باهنر با ابراز رضايت از روند روبه رشد روابط في مابين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري فدرال آلمان اظهار داشت: فكر مي كنيم مناسبات دو كشور در زمينه هاي مختلف ظرفيت هاي بيشتري براي توسعه دارد و بايد با روند
پرشتاب تري به پيش رود و در اين زمينه پارلمان هاي دو كشور نقش موثرتري بايد ايفا كنند.
باهنر افزود: ايران كشور بزرگ و موثري در منطقه است و گذشت زمان، حقانيت مواضع ما در قبال مسائل عراق و افغانستان را براي جهانيان بيشتر آشكار كرد.
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: با توجه به برنامه چشم انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران و اهتمام ويژه آن به توسعه اقتصادي كشور اميدواريم آلمان از فرصتها و ظرفيتهاي موجود در ايران براي سرمايه گذاري در جهت توسعه روابط استفاده كند.
نايب رئيس مجلس همچنين تمايل جمهوري اسلامي ايران به پيوستن به سازمان تجارت جهاني را در راستاي ارتقاء روابط اقتصادي با كشورهاي جهان از جمله آلمان دانست و گفت: از آلمان انتظار همكاري بيشتري در زمينه خنثي سازي رفتارهاي غير اقتصادي و داراي ماهيت سياسي برخي كشورها مبني بر ممانعت از پذيرش عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني داريم.
در اين ديدار فومن مالتسان با اشاره به روابط خوب كشورش با جمهوري اسلامي ايران گفت: آلمان تحولات سياسي و اقتصادي جاري در ايران را بويژه با توجه به وقايع عراق و افغانستان پيگيري و ايران را در منطقه پر آشوب خاورميانه كشوري با ثبات تلقي مي كند. سفير آلمان همچنين گفت: ايران داراي ظرفيت هاي انساني بسيار بالايي در حوزه توسعه اقتصادي بوده و اهتمام مجلس هفتم در اين راستا، حائز اهميت است.
مالتسان همچنين با اشاره به تشكيل كميسيون آتي اقتصادي بين دو كشور آنرا در راستاي توسعه روابط اقتصادي و تجاري بين دو كشور دانست و همكاري مجلس شوراي اسلامي در خصوص ارتقاء همكاريهاي آينده در اين زمينه را خواستار شد.
سفير جمهوري فدرال آلمان همچنين بر آمادگي كشورش براي همكاري با جمهوري اسلامي ايران در امر بازسازي عراق تاكيد كرد و گفت: دو كشور در زمينه بازسازي نيروي پليس افغانستان و مبارزه با مواد مخدر در اين كشور نيز همكاريهاي گسترده اي دارند.
فومن مالتسان همچنين با اعلام حمايت كشور آلمان از عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني ابراز اميدواري كرد هر گونه موانع فرا روي كشورمان در اين خصوص رفع گردد.

ديدار شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام
اعضاي شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه، ظهر روز يكشنبه با رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار و گفت وگو كردند.
دراين ديدار، ابتدا دكتر محمد باقر نوبخت دبيركل اين حزب با بيان ديدگاه حزب اعتدال و توسعه تصريح كرد: انتظارات جامعه از مديريت اجرايي كشور و رييس جمهور آتي توانايي در اجراي برنامه چهارم توسعه، برخورد منطقي با مساله انرژي هسته اي و پاسخ به گرايش هاي تحول خواهانه مردم است.
دكتر نوبخت درخصوص توسعه در كشور تاكيد كرد: هدف گيري چشم انداز ۲۰ ساله نظام در نيل به جايگاه اول منطقه از نظر اقتصادي، علمي و فن آوري يك انتخاب بلكه با توجه به شرايط داخلي و خارجي كشور، يك ضرورت قطعي است.
وي افزود: داشتن يك برنامه علمي و سريع باتوجه به تحولات جهاني و مطالبات نسل جوان براي پاسخ گويي به اين انتظارات و حفظ هنجارهاي اسلامي درجهت اصلاحات كشور از ديگر انتظارات حزب اعتدال و توسعه در آينده سياسي كشور خواهد بود.
در اين ديدار آيت الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به اهميت فعاليت سياسي و حزبي در كشور و شرايط مطلوب كنوني به منظور توسعه تشكيلات سياسي احزاب گفت: امروز جاي خالي احزاب واقعي در كشور مشهود و نظام سياسي ما نيازمند حضور مستمر احزاب واقعي به منظور فعاليت سالم سياسي است.
هاشمي رفسنجاني ضمن بيان اين مطلب كه نظام هاي سياسي موجود در دنيا ديگر نمي توانند با سازوكارهاي غيردموكراتيك خود را بر مردم تحميل كنند، خاطرنشان كرد: مردم صاحبان واقعي حكومت هستند و آن ها مي توانند تعيين كننده نوع حكومت ها در دنياي كنوني باشند.رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن ابراز خرسندي از انتشار روزنامه اعتدال و توسعه، تولد اين جريده را به دبيركل و ساير اعضاي حزب تبريك گفته و افزود: انتشار روزنامه كار بسيار پسنديده اي است و خلاء يك روزنامه تحليلي براي حزب اعتدال و توسعه قابل لمس بود.
هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اين كه روزنامه اعتدال و توسعه نبايد درگير شانتاژهاي سياسي و جنجال سازي شود به دست اندركاران اين روزنامه توصيه كرد: فعاليت روزنامه نگاري را جدي بگيريد و با منطق و تعقل با مسائل جاري روز برخورد كنيد و در اين مسير سعي كنيد از آموزش و علاقه مندسازي مردم در حوزه هاي مختلف غفلت نكنيد.
هاشمي رفسنجاني در فراز ديگري از سخنان خود با اشاره به مساله انرژي هسته اي ايران و مشكلات پيش آمده گفت: كشورهاي بيگانه گمان مي كنند هدف ايران از دستيابي به تكنولوژي هسته اي ساخت بمب اتم است درحالي كه ما هيچ گاه چنين تصوري نداشته و تنها هدف خود از دستيابي به اين فن آوري را فعاليت صلح آميز اعلام كرده ايم. وي تاكيد كرد: براي حل اين مساله بايد با يك ديپلماسي قوي وارد ميدان شد و خواسته هاي به حق ايران را به گوش جهانيان رساند.رييس مجمع تشخيص مصلحت هم چنين به آفت هاي مديريتي نظام اشاره كرد و گفت: نظام مديريتي ما نبايد متكي به فرد يا افراد خاصي باشد چراكه در مملكت، قابليت هاي زيادي براي مديريت وجود دارد. هاشمي رفسنجاني همچنين به دست اندركاران حزب اعتدال و توسعه توصيه كرد تا رسيدن به زمان انتخابات رياست جمهوري با ساير احزاب ديگر تعامل و نشست مشترك داشته تا به يك استراتژي واحد دست يابند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
بازسازي بم بايد براي آيندگان الگو شود
كرمان - خبرگزاري جمهوري اسلامي : رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در فرودگاه  بم  گفت : بازسازي  شهرزلزله  زده  بم بايد براي  آينده  و آيندگان  الگو شود.
آيت اله هاشمي رفسنجاني  ديروز در فرودگاه شهر بم  در جمع  خبرنگاران  يادآور شد: زلزله  بم  تجربيات  و نكته هاي  فراواني به  ما آموخت  كه  نبايد به  فراموشي  سپرده  شود.
وي  افزود: به دنبال  وقوع  زلزله دلخراش  بم  سياست هاي  كلي  نظام  و مجمع  تشخيص مصلحت  در راستاي  پيشگيري ، مديريت  بحران  و بازسازي  قرار گرفت .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  از زلزله  بم  به  عنوان  تجربه اي  تلخ  ياد كرد و گفت : براي  پيشگيري  از خسارات  سنگين  زلزله  و نيز امداد و نجات  برنامه هاي  خوبي  در حال  طراحي  است . وي  همچنين  تصريح  كرد: اميدواريم  در بازديد از شهر زلزله  زده  بم  بازسازي اين  شهر بصورت  اساسي  و بنيادي  آغاز شده باشد و اسكان  موقت  مردم  اين  ديار نيز روند مطلوبي  داشته  باشد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در ادامه  سفر سه روزه  خود به  استان  كرمان  پيش از ظهر ديروز از روند بازسازي  روستاي  خواجه  عسكر بم  ديدن  كرد.
رئيس  بنياد مسكن  انقلاب  اسلامي  درجريان  بازديد حجت الاسلام  والمسلمين  اكبرهاشمي رفسنجاني  در  گزارشي  از روند بازسازي  روستاهاي  زلزله  زده  بم  گفت : اين  واحدها با مشاركت  موسسات  خيريه  و تشكل هاي  غير دولتي  ساخته  مي شود.
محمد سعيدي  كيا افزود: تاكنون  ۱۰ تشكل  غيردولتي  ساخت  ۲۸۸۰ واحد مسكوني روستايي  را در بخش  مركزي  شهرستان  بم  بر عهده  گرفته اند.
سعيدي  كيا تسهيلات  پرداختي  را ۴۵ميليون  ريال  وام  بانكي  و ۱۵ ميليون ريال  كمك  بلاعوض  اعلام  كرد. به  گفته  وي  همه  مصالح  ساختماني  اين  واحدها توسط بنياد مسكن  انقلاب  اسلامي تامين  مي شود.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در ادامه  سفر خود به  شهرستان  بم  از ميهمان شهر معصوميه  و نيز مراحل  احياي  قنوات  اين  شهرستان  ديدن  كرد و ازنزديك  در جريان  مسائل ، مشكلات  و كمبودهاي  اهالي  اين  ميهمان  شهر قرار گرفت.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |