سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۴۳ - Jul 20, 2004
در گفت و گوي كارشناس تأمين اجتماعي با همشهري اعلام شد:
نحوه استفاده افراد تحت تكفل زنان شاغل از مزاياي تأمين اجتماعي
گروه اجتماعي - ليلا خاكسار: در حال حاضر تعداد ۶ ميليون بيمه شده اصلي تأمين اجتماعي در كشور وجود دارد كه اين تعداد با وابستگان بيمه اي خود نزديك به ۲۷ ميليون نفر را شامل مي شوند.
بيمه شدگان شاغل از مزايايي در طول زندگي براي خود و خانواده شان برخوردارند و علاوه بر آن، خانواده اين افراد پس از فوت شخص مي توانند از برخي مزاياي فرد شاغل و حقوق مستمري وي استفاده كنند.
نكته اي كه در اين ميان وجود دارد، چگونگي استفاده از مستمري در خانواده هايي است كه سرپرست و شخص شاغل تحت پوشش بيمه، زن باشد. مشخص نيست پس از فوت اين زن شاغل خانواده او چگونه مي توانند از مزاياي مستمري اين شخص استفاده كنند.
رضا شهاب، كارشناس سازمان تأمين اجتماعي در اين مورد مي گويد: در كشور ماسرپرست در شرايط عادي خانواده مرد آن خانواده است و همه افراد خانواده تحت تكفل پدر قرار دارند و در همين جهت هم ارث بندي و ارث گيري به عهده مرد است و چنانچه مردي فوت كند همه چيز بدون كم و كاست به فرزندان و همسر كه جزء وارثين هستند تعلق مي گيرد، اين قانون ارث است و اختصاص به تأمين اجتماعي هم ندارد.
وي افزود: وقتي زن سرپرست خانواري فوت مي كند، اگر فردي تحت تكفل او همسرش باشد، يا بايد از كارافتاده و ناتوان و يا اينكه بالاي ۶۰ سال سن داشته باشد تا بتواند تحت  پوشش مستمري همسر قرار گيرد.
ساير افراد تحت  تكفل زن شاغل چون پدر و مادر وي نيز مي توانند از مزاياي بيمه تأمين اجتماعي وي استفاده كنند.
كارشناس تأمين اجتماعي در مورد زناني كه همسرانشان بيمه نبوده اند مي گويد: طبق قانون هيچ زن جوان شاغلي نمي تواند شوهرش را بيمه خودش بكند. مردي كه مشكل ازكار افتادگي و كهولت سن نداشته باشد به طور معمول تحت  پوشش بيمه قرار نمي گيرد.
وي در ارتباط با يكسان بودن مستمري افراد تحت تكفل زن بيمه شده با مرد بيمه شده مي گويد: اين قضيه دقيقاً شبيه به آنچه كه در قانون ارث وجود دارد مي باشد و اين تقسيم بندي ارتباطي به اين ندارد كه شخص بيمه شده چه سازماني باشد، همه اينها بستگي به نحوه توزيع ارث دارد.
كارشناس تأمين اجتماعي همچنين تعداد زنان بيمه شده شاغل در اين سازمان   را ۶۳۳ هزار نفر اعلام كرده و مي گويد: اين رقم معادل يك دهم بيمه شدگان شاغل است و علاوه بر اينها تعداد ۵۸ هزار نفر زناني هستند كه مستمري همسران خود را دريافت مي كنند. زنان شاغل و خانواده هاي آنها با توجه به قوانيني كه در بيمه وجود دارد تحت پوشش مزاياي دوران حيات و پس از آن افراد تحت تكفل قرار مي گيرند.

اختصاص ۲۱۰ ميليارد ريال براي بازسازي  بم
010596.jpg
گروه اجتماعي: دولت ۲۱۰ ميليارد ريال اعتبار براي بازسازي بم اختصاص داد.
به گزارش خبرنگار همشهري، عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه اخير هيأت دولت گفت: از اين مقدار يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون ريال جهت انجام مطالعه طرح جامع ساختاري تفصيلي شهر بم و اجراي طرح مجموعه اداره اين شهر دراختيار وزارت مسكن و شهرسازي قرار مي گيرد. همچنين ۱۵۶ ميليارد ريال جهت تأمين اعتبار تكميل آواربرداري مناطق شهري بم و بروات كميته مسكن انقلاب اسلامي و ۳۰ ميليارد ريال كمك بلاعوض مرحله اول به مالكين واحدهاي خسارت ديده با كاربري عمومي اختصاص يافت.
مراكز درماني
موظف به پذيرش مصدومان هستند
رمضان زاده مصوبه ديگر دولت را الزام بيمارستانهاي عمومي و تخصصي و مراكز درماني دولتي و غيردولتي براي پذيرش مصدومان ناشي از حوادث و سوانح عنوان كرد و گفت: بيمارستانها و مراكز درماني حق دريافت وجه براي پذيرش مصدومان را ندارند و در صورتي كه اولين بيمارستان يا مركز درماني امكانات تخصصي نداشته باشد موظف است بيمار را پذيرش كرده و او را به بيمارستان داراي امكانات لازم اعزام كند.
سال ۸۴ ، سال فيزيك
سخنگوي دولت از نام گذاري سال ۸۴ به نام سال فيزيك در كشور خبر داد و گفت: براساس مصوبه جلسه گذشته هيأت دولت، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و سازمان مديريت و برنامه ريزي موظفند در زمينه اجراي برنامه هاي خاص اين سال همكاري لازم را به عمل آورند.

توسط سازمان بهداشت جهاني:
جايزه جهاني مقابله با استعمال دخانيات به ايران رسيد
گروه اجتماعي: از سوي سازمان بهداشت جهاني، جايزه جهاني مقابله با استعمال دخانيات به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ايران اهدا شد.
به گزارش خبرنگار ما و با استناد به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي، دكتر محمد اسماعيل اكبري معاون سلامت وزارت بهداشت به نمايندگي از سوي اين وزارتخانه، جايزه جهاني را از دكتر «لي» رئيس سازمان بهداشت جهاني دريافت كرده است.
ايران يكي از كشورهاي اصلي و محوري در تدوين و تصويب كنوانسيون كنترل مصرف دخانيات در ژنو است.
ايران درحالي جايزه جهاني مقابله با استعمال دخانيات را دريافت كرده است كه يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفر در جهان سيگاري هستند كه ۸۴ درصد آن ها در كشورهاي درحال توسعه زندگي مي كنند.
از سوي ديگر، آمار بيانگر آن است كه ۴۰ درصد سيگاري هاي جهان را بانوان تشكيل مي دهند و ۲۵ نوع بيماري از استعمال دخانيات ناشي شده و سيگار عامل ۱۷ درصد از مرگ هاي قلبي و عروقي است.
ايراني ها نيز روزانه ۴۰ ميليارد ريال براي خريد سيگار هزينه مي كنند و سازمان بهداشت جهاني خسارات ناشي از مصرف سيگار را هر سال ۲۰۰ ميليارد دلار اعلام كرده و خاطرنشان كرده است هر ۵/۶ ثانيه يك نفر براثر مصرف سيگار در جهان مي ميرد.
آمار همچنين بيانگر آن است كه روزانه در ايران ۲۰ تا ۳۰ هزار ميليارد ريال صرف درمان و هزينه هاي پزشكي ناشي از مصرف سيگار مي شود و ۸ تا ۱۰ ميليون نفر در ايران سيگاري هستند.
آخرين نكته اينكه سال گذشته براثر مصرف سيگار پنج ميليون نفر در جهان جان باختند.

مديركل تأمين اجتماعي تهران بزرگ خبر داد:
بدهكاري ۸۳۶ ميليارد ريالي كارگاه ها به سازمان تأمين اجتماعي
مديركل  تأمين  اجتماعي  تهران  بزرگ، از بدهي  ۸۳۶ ميليارد ريالي  كارگاه ها به  اين  اداره  كل ، خبر داد.
مجيد روزيفراخ  ديروز در گفت  و گو با ايرنا مركز استان  تهران ، گفت : در تهران  بزرگ  بيش  از ۳۴۰ هزار كارگاه  تحت  پوشش  تامين  اجتماعي  تهران  بزرگ  هستند كه  از طريق  اين  كارگاه ها بيش  از يك  ميليون  و ۶۰۰ هزارنفر بيمه  شده اند.
وي  افزود: بـا تـوجـه  به  بخشودگي  جرائم  در سال  گذشته ، هنوز بسياري  از كارگاه ها نسبت  به  مشخص  شدن  وضع  بدهي  به  شعبه هاي  تامين  اجتماعي  مـراجعـه نكردند.
روزيفراخ  تحقق  نيافتن  بدهي هاي  معوقه  را خطرناك  توصيف  كرد و اظهارداشت : بدهي هاي  معوقه  كارگاه ها در برنامه  ساليانه  بودجه  گنجانده  شده  است  وقطعا تحقق  نيافتن  وصولي  بر مبناي  حد نصاب  تعيين  شده ، به  صندوق  بيمه شدگان خدشه  وارد خواهد كرد.
وي  در خصوص  بدهي  پرونده  كارگاه هايي  كه  در هيات هاي  بدوي  مورد بررسي قرار مي گيرند، گفت : با توجه  به  مراحل  قانوني  كار پس  از مشخص  شدن  راي هيات هاي  بدوي ، تصميمات  لازم  اتخاذ مي شود. وي  افزود: در سال  گذشته  بيش  از ۱۵۱ هزار پرونده  از طريق  ۳۱ شعبه  درهيات هاي  بدوي  نسبت  به  اعتراض  كارفرمايان  مورد بررسي  قرار گرفت .
مدير كل  تامين  اجتماعي  تهران  بزرگ ، در خصوص  تاخير ارسال  پرونده  به هيات هاي  بدوي ، تصريح  كرد: در شعبه هايي  كه  ترافيك  كاري  وجود دارد جلسه هاي هيات  بدوي ، از دو جلسه  به  چهار جلسه  در هفته  افزايش  يافته  است .
وي  اظهار داشت : واحدهاي  توليدي ، صنفي  و خدماتي  كه  بيشترين  بدهي  را به تامين  اجتماعي  دارند، بـا مراجعـه  به  شعبه هاي  تامين  اجتماعي  و هماهنگي  بااتحاديه ها، شرايطي  را فراهم  مي كنند كه  ضمن  برخـورداري  از مـزاياي  قانوني مقرر، منجر به  جلوگيري  از انباشت  بدهي ها و بهره مندي  بيمه شدگان  از تسهيلات  ايجاد شده ، مي شود.

رئيس سازمان ثبت احوال:
۱۱ ميليون كارت ملي صادر شده است
رئيس  سازمان  ثبت  احوال  كشور گفت : از زمان  اجراي  طرح  صدور كارت  ملي  (۸۱)تاكنون  براي  ۱۱ ميليون  و ۷۰۰ هزار نفر كارت  ملي  صادر شده  است .
دكتر سيد محمد رضا آيت اللهي  ديروز در همايش  مديران  حراست  سازمان ثبت  احوال  كشور در مشهد افزود: تاكنون  ۱۲ ميليون  و ۸۰۰ هزار فرم  درخواست صدور كارت  ملي  به  اين  سازمان  ارسال  شده  است . وي  گفت : در اين  راستا اين  سازمان  پس  از انجام  كارهاي  مقدماتي ، ۴۶ ميليون  كارت  ابلاغ  صادر كرده  است  كه  ۳۰ ميليون  و ۵۰۰ هزار آن ابلاغ  شهري  و۱۵ ميليون  و ۵۰۰ هزار آن ابلاغ  روستايي  است . آيت اللهي  افزود: همچنين  در شناسنامه  متولدين  سال  ۱۳۶۸ به  بعد، شماره ملي  جايگزين  شماره  شناسنامه  شده  است  كه  تعداد اين  افراد نيز به  ۱۰ ميليون نفر رسيده  است . رئيس  سازمان  ثبت  احوال  كشور، هزينه  صدور هر عدد كارت  ملي  را براي  مردم ۲۵۰۰ ريال  عنوان  كرد. او افزود: اين  رقم  بسيار كمتر از مبلغ  اصلي  است  كه  به  لحاظ ملي  بودن طرح ، مابقي  هزينه ها را دولت  متقبل  شده است.
آيت اللهي  با اشاره  به مراجعه  ۱۸ ميليون  و ۷۷۷ هزارو ۳۴۳ نفر به ادارات  ثبت احوال  كشور در پارسال  گفت : اميدواريم  با مكانيزه  شدن  سيستم  ثبت احوال  كشور كه  يك  دستاورد مهم  در عرصه  پاسخگويي  است ، تأثير مثبتي  در كاهش مراجعات  حضوري  مردم  داشته  باشد.
وي  ميزان  مواليد سه  ماه  اول  امسال  را ۲۹۴ هزار و ۲۵۱ نفر اعلام  كرد و گفت : از اين  تعداد، ۱۴۹ هزار و ۸۵۵ نفر پسر و ۱۴۴ هزار و ۳۹۶ نفر دختر هستند.

گفت و گو با كودكان و نوجوانان ايراني در مدفن حضرت زهرا(س)
الگوي زنان، مادران و دختران
گروه اجتماعي: فردا سالروز شهادت حضرت زهرا(س) دخت گرامي پيامبر اسلام است، سرزمين وحي به ويژه مدينه فردا در غم جانكاه شهادت سيده دو عالم پذيراي فرياد و فغان ارادتمندان خاندان پيامبر و قبرستان بقيع مدفن تعدادي از امامان شيعه نيز نجواي راز و نياز سر مي دهد.
خبرنگار همشهري در طول سفر به مكه و مدينه و در كنار قبرستان بقيع كه به قولي مدفن زهراي مرضيه(س) است با چند تن از كودكان و نوجوانان گفت وگو و حال و هواي حضور آنها در اين مكان مقدس را جويا شده است. نگاه معصومانه و عميق اين كودكان به پديده حج و دخت گرامي پيامبر اسلام و خاتم پيامبران(ص) شنيدني و خواندني است.
فاطمه فرحزادي ۱۰ ساله دانش آموز سال سوم دبستان مي گويد: آمده ام تا با خداي خود عهد ببندم كه گناه نكنم، مطابق دستورات اسلام و قرآن رفتار كنم. وي مي افزايد: آمده ام تا پيام مظلوميت و در عين حال شجاعت خاندان پيامبر را به دوستان و همكلاس هايم برسانم و به آن ها بگويم حضرت فاطمه(س) الگوي خوبي براي همه ماست تا زندگي را مطابق و نزديك به رفتارهاي آن حضرت تنظيم كنيم.
سپيده اسدي ۱۱ ساله كلاس چهارم ابتدايي نيز مي گويد: آنچه در تاريخ راجع به خاندان پيامبر مي خواندم، امروز توفيق يافته ام كه از نزديك آن را ببينم، هر چند آنچه را خوانده و شنيده بودم از نزديك نديدم اما حضور در اين فضاهاي معنوي و ملكوتي حالتي به من داد كه حس مي كنم در كوچه پس كوچه هاي محله بني هاشم قدم مي زنم و هر لحظه ممكن است حضرت فاطمه(س) را ببينم، هر لحظه ممكن است مادر ابوالفضل العباس(س) در جلو ديدگانم ظاهر شود. وي مي افزايد: ديدار از مدينه فرصت بسيار خوبي براي من و امثال من است تا در آينده با بهره گيري از اين توشه ارزشمند، رفتار و كردار خود را مطابق آنچه اسلام مشخص كرده است، تنظيم كنيم.
عليرضا ميرزايي ۱۰ ساله كلاس سوم ابتدايي مي گويد: به ما گفتند وقتي به خانه خدا و سرزمين عربستان مي رويد، بايد خدا شما را بطلبد. من در فرودگاه مهرآّباد چنين چيزي را از نزديك شاهد بودم، با وجود آنكه يكي از بستگان مقدمات سفر ما را به سرزمين وحي فراهم كرده بود، خيلي هم زحمت كشيد تا بتوانم با وي و ساير نزديكان در اين سفر همراه شوم اما گويا تقدير چيز ديگري خواسته بود و او متأسفانه به دلايلي نتوانست با ما در اين سفر همراه شود. الان كه در صحن باشكوه حرم حضرت رسول(ص) قدم مي زنم، هر لحظه او را به ياد مي آورم وحس مي كنم با من زيارت مي كند و با من نجواي قرآن سر مي دهد.
سهام الدين نصراللهي ۱۴ ساله كلاس اول دبيرستان نيز مي گويد: پدر و مادرم به من قول داده بودند كه همراه ديگر برادرم سال جاري راهي سفر حج شويم. در ابتدا، گفتن اين خبر جذابيت خيلي زيادي برايم نداشت، اما وقتي با مفاهيم حج آشنا شدم و از نزديك شهر مدينه، بارگاه رسول گرامي اسلام و قبرستان بقيع و مظلوميت خاندان پيامبر را ديدم جذابيت اين سفر برايم بيشتر و بيشتر شد. اكنون كه آخرين روز حضور در مدينه را سپري مي كنم، ناراحتم كه چرا اين همه زود تمام مي شود. اي كاش باز هم در سال هاي بعد توفيق زيارت حرم حضرت رسول و خانه خدا را داشته باشم.پريسا رضايي۷ ساله كلاس دوم ابتدايي مي گويد: سومين سال است كه با پدر و مادرم به زيارت خانه خدا مي آيم، پدرم هر سال تمام اندوخته مالي و مرخصي اداره اش را جمع مي كند و با مادرم به مدينه و مكه مي آييم. پدرم به من مي گويد: اين سفر گرچه ممكن است براي تو تكراري باشد، اما خانواده ما را از تمام بلايا ايمن مي سازد و ما را از رفتار غيرانساني در طول سال برحذر مي دارد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |