سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۴۳
دردسر افزايش جمعيت اتومبيل هاي تهران
خودروهاي آپارتمان نشين
شوراي شهر با تصويب موادي به شهرداري تهران اجازه داده است تا با رعايت كليه مقررات قانوني و اصول ايمني و مقاوم سازي نسبت به احداث پاركينگ طبقاتي با سرمايه گذاري بخش خصوصي اقدام كند
011688.jpg
محمد محمد پور
براي اجراي پروژه اين طور پيش بيني شده كه سرمايه گذار مطابق مصوبه كميسيون خاص و پروانه صادره پروژه را اجرا كند و حوزه معاونت فني و عمراني نيز نظارت بر حسن اجرا و كنترل كيفيت داشته باشد
با توجه به توليد بي  رويه خودروها و تردد آنها در سطح شهر، شوراي شهر و شهرداري تهران چاره اي نمي  بينند مگرآن كه براي توقف آنها اقداماتي انجام دهند. طرح پاركبان از مدتي پيش به اجرا درآمده و با هدف ساماندهي پارك خودروها در حاشيه خيابان ها همچنان ادامه دارد. در اين طرح به شهرداري تهران اجازه داده شده كه نسبت به استفاده از بخش خصوصي جهت اجراي مقررات پاركينگ حاشيه اي با همكاري راهنمايي و رانندگي تهران با رعايت آنچه شوراي شهر مصوب كرده ، اقدام كند. هزينه هاي جاري اين طرح هر سه ماه يكبار توسط شهرداري به مجري طرح پرداخت خواهد شد و در صورتي كه علاوه بر هزينه هاي ياد  شده، هزينه هاي جديد از طرف مجري طرح با ارايه مدارك مستند مطالبه شود حداكثر تا ۱۰درصد با توافق سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و مازاد آن با بررسي و تصويب شوراي شهر قابل پرداخت است. راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ مسوول نظارت فني و حسن اجراي طرح و سازمان حمل و نقل هم مسوول نظارت مالي براي اجراي طرح به شمار مي  آيند. درآمدهاي حاصل به منظور بهبود عبور و مرور در سال اول، ۵۰ درصد سهم شهرداري و ۵۰ درصد هم سهم مجري طرح است.
در كنار اجراي اين طرح كوتاه مدت، شوراي شهر و شهرداري، احداث پاركينگ هاي طبقاتي با مشاركت بخش خصوصي را جدي گرفته اند. شوراي شهر به شهرداري تهران اجازه داده است تا نسبت به مجوز ساخت همراه با تسهيلات و امتيازات تشويقي با مشاركت با سرمايه گذاران بخش خصوصي جهت احداث پاركينگ هاي طبقاتي كه ماهيت و عملكرد اين مستحدثات، پاركينگ عمومي باشد، اقدام كند. شوراي شهر به منظور حسن اجرا و نظارت بهينه بر پروژه هاي ساخت پاركينگ هاي طبقاتي خواستار هماهنگي بين معاونت ها و سازمان هاي ذيربط در شهرداري تهران شده است. به همين منظور معاونت حمل و نقل و ترافيك تهران به عنوان سياستگذار و متولي تعيين ضوابط فني و بهره بردار امور پاركينگ هاي طبقاتي خصوصي عمل مي  كند. معاونت شهرسازي و عمراني وظيفه دارد كاربري هاي شهري در طرح هاي توسعه شهري و مكانيابي پاركينگ هاي طبقاتي را تعيين و تصويب كرده و نقشه هايي كه توسط مهندس مشاور تهيه شده است را تاييد و نسبت به صدور مجوزهاي لازم اقدام كند.
مسووليت اجرايي اين طرح به معاونت فني و عمراني سپرده شده است و سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران به عنوان رابط با سرمايه گذار و تامين كننده منابع مالي و انجام مراحل مربوط به انعقاد قرارداد با مشاركت كنندگان ايفاي نقش مي  كند.
مراحل مطالعات طراحي و اجراي احداث پاركينگ هاي طبقاتي 
بررسي هاي مطالعاتي، برآورد نيازها و اولويت ها توسط حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك انجام مي  گيرد و اين معاونت وظيفه دارد سطوح مصوب به عنوان پاركينگ در طرح تفصيلي را بررسي و به معاونت معماري و شهرسازي پيشنهاد كند تا اين معاونت نيز پيش بيني هاي لازم در طرح هاي توسعه شهري را به عمل آورد. غير از بخش مكان يابي در بخش امكان سنجي نيز معاونت حمل و نقل بايد ميزان عرضه و تقاضاي پاركينگ ها را بررسي كرده و معاونت فني و عمراني نيز هزينه هاي فني پروژه  را محاسبه كند. در اين بخش، معاونت شهرسازي و معماري، بررسي احداث پاركينگ از منظر شهرسازي و متناسب بودن كاربري پاركينگ هاي طبقاتي در طرح هاي توسعه شهري را بر عهده مي گيرد و زمان بندي اجراي طرح توسط معاونت فني و عمراني صورت مي گيرد. سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران هزينه هاي اجراي پروژه و زمان بازگشت سرمايه را بررسي خواهد كرد.
نتايج حاصل از اقدامات، در اختيار سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران قرار مي  گيرد و اين سازمان موظف به تهيه پلان سرمايه گذاري و ارايه آن به سرمايه گذار (بخش خصوصي) و در نهايت گزينش سرمايه گذار و عقد قراردادهاي مربوطه با وي خواهد بود. همچنين اين سازمان موظف به تعيين ميزان قدرالسهم طرفين و نحوه مشاركت (استقراض، سرمايه گذاري مستقيم و...) است.
اجراي پروژه 
براي اجراي پروژه اين طور پيش بيني شده كه سرمايه گذار مطابق مصوبه كميسيون خاص و پروانه صادره پروژه را اجرا كند و حوزه معاونت فني و عمراني نيز نظارت بر حسن اجرا و كنترل كيفيت داشته باشد. سود حاصله از محل مشاركت با تصويب شوراي شهر صرفا بايد در جهت توسعه و ساخت پاركينگ هاي عمومي مورد استفاده قرار گيرد.
كميسيوني متشكل از معاون حمل و نقل و ترافيك به عنوان رئيس، معاون شهرسازي و معماري، معاون فني و عمراني، معاون امور حقوقي شهرداري تهران، مدير عامل سازمان سرمايه گذاري و مديريت پروژه هاي مشاركت شهر تهران، مدير كل املاك شهرداري تهران و مدير كل بازرسي شهرداري تهران به منظور تصويب پروژه ها تشكيل شده و يك نفر از اعضاي شوراي شهر به عنوان ناظر در جلسات كميسيون حضور مي يابد كه البته حق راي ندارد. اين كميسيون موظف به بررسي گزارش هاي مراحل فوق الذكر و تصويب پروژه ها و ابلاغ آن جهت اجرا خواهد بود. احداث پاركينگ هاي طبقاتي در مرحله اول حداكثر ۶ طبقه است.
در اولين گام ها شوراي شهر با تصويب موادي به شهرداري تهران اجازه داده است تا با رعايت كليه مقررات قانوني و اصول ايمني و مقاوم سازي نسبت به احداث پاركينگ طبقاتي واقع در خيابان هاي شريعتي (مقابل ظفر) و شهيد خدامي (روبه روي هتل هما) با سرمايه گذاري بخش خصوصي اقدام كند. طبق اين مصوبات سرمايه گذار موظف است برابر قرارداد منعقده نسبت به احداث ساختمان برابر نقشه ها و مفاد قرارداد اقدام كند كه كليه هزينه هاي مربوط به احداث تا مرحله بهره برداري بر عهده سرمايه گذار است. شهرداري تهران نيز موظف خواهد بود ضمانت اجرايي كافي به منظور انجام به موقع قرارداد و ضمانت حسن انجام كار را از سرمايه گذار اخذ كند.
اشغال ارتفاع 
حميد بهبهاني، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، از آنهايي كه سرمايه اي دارند و مايل به همكاري با شهرداري براي احداث پاركينگ هاي طبقاتي هستند، استقبال مي  كند. او مي  گويد: «من واقعا از سرمايه گذارها مي خواهم در اين زمينه مشاركت كنند. اگر كسي هست كه خودش زمين دارد و خودش مي  خواهد پاركينگ بسازد يا اگر كسي هست كه زمين دارد و مايل است آنجا پاركينگي ساخته شود، بيايد. شهرداري برايش سرمايه گذار پيدا مي  كند. اگر كسي هست كه سرمايه دارد و زمين ندارد باز هم شهرداري نهايت همكاري را با او خواهد كرد. ما مي خواهيم بگوييم كه واقعا استقبال مي  كنيم.»
در كنار طرح هاي كوچك و موقت براي ساماندهي پارك خودروها، احداث پاركينگ هاي طبقاتي يك راه حل واقعي براي اين مساله است. شايد مانند سكونت آدم ها در تهران، براي توقف خودروها نيز از آسمان كمك گرفته شود و نه از زمين.

انجمن هاي صنفي به اضافه يك
انجمن صنفي آموزشگاه هاي رانندگي
011685.jpg
انجمن صنفي خبرنگاران، انجمن صنفي آرايشگران و هزاران انجمن صنفي ديگر. حتما تا به حال اسم چندين انجمن صنفي را شنيد ه ايد و احتمالا با كاركرد آنها هم آشناييد. تازه اگر خودتان هم در يكي از اين صنوف، مشغول به كار هستيد كه چه بهتر.
اما اين صنف جديد را هم به آرشيو صنفي ذهنتان اضافه كنيد، خصوصا كه تقريبا همه با آن سروكار داشته و داريم. انجمن صنفي مربيان آموزشگاه هاي رانندگي تهران. قرار نيست فقط شما برويد در فلان آموزشگاه و بعد چندين ساعت با مربي سروكله بزنيد و اگر مشكلي بين شما پيش آمد، كسي رسيدگي نكند. نه، هيات مديره اين انجمن صنفي در پيامي تقريبا مانيفست اين انجمن را روشن كرده و نيازي به كنكاش دو چندان نيست. در بخشي از اين پيام آمده: «انجمن صنفي مربيان آموزشگاه هاي رانندگي تهران افتخار دارد در چارچوب قوانين و مقررات مربوط به انجمن هاي صنفي كارگري خدمت كند. هيات مديره انجمن با توكل به خدا با حداقل امكانات موجود در حل مسايل و مشكلات مربيان تلاش مي  كند. اميدواريم بتوانيم زمينه انتقادپذيري سالم براي بهبود كار را فراهم كنيم.»
اما اين انجمن صنفي يك شبه تاسيس نشد. يعني بعد از اينكه اولين آموزشگاه رانندگي در سال ۱۳۰۸ تاسيس و اولين پروانه آموزش رانندگي در تهران در سال ۱۳۳۷از طرف وزارت كشور صادر شد، طبق ماده ۲ قانون نظام صنفي سال ۱۳۵۰ (ماده ۲ لايحه قانوني مصوب شوراي انقلاب) اين كار به صورت يك صنف شناخته شد و بر همين اساس اتحاديه صنفي آموزشگاه هاي فني و رانندگي در سال ۱۳۵۲ توسط وزارت كار و امور اجتماعي به ثبت رسيد. از آن به بعد هم صدور پروانه تاسيس آموزشگاه رانندگي بر عهده اتحاديه صنفي گذاشته شد اما در سال ۱۳۵۸ شوراي انقلاب اسلامي به استناد ماده ۱۳ قانون كار آموزي مصوب سال ۱۳۴۹، اجازه صدور اين پروانه را به اداره راهنمايي و رانندگي تفويض كرد. از سال ۱۳۶۲هم اين آموزشگاه ها از شكل صنفي خارج شده و به صورت مراكز كارآموزي درآمدند. يعني عملا اتحاديه صنفي آموزشگاه هاي رانندگي منحل شد.
اما اين پايان كار نبود و مربيان آموزشگاه هاي رانندگي با استناد به ماده ۱۳۱ قانون كار با دريافت مجوز فعاليت از اداره كل كار و امور اجتماعي استان تهران در تاريخ ۴/۶/۸۲ دوباره فعاليتشان را شروع كردند.
و اما بخشي از اهداف اين انجمن صنفي: شما اگر راننده شاغل در يكي از آموزشگاه ها هستيد، اين اهداف رابه خاطر بسپاريد تا بعدا اگر با مشكلي مواجه شديد، بتوانيد راهكار مناسبي پيدا كنيد. حفظ و احقاق حقوق ودفاع از منافع مشروع، قانوني و صنفي مربيان، ايجاد انسجام و اتحاد ميان مربيان، تاسيس شركت هاي تعاوني از هر نوع به منظور تامين نيازمندي هاي مربيان، اقدام به تاسيس صندوق هاي تعاون، قرض الحسنه، از هر نوع و...
اينها بخشي از اهداف عنوان شده توسط موسسان اين انجمن صنفي است. فقط اميدواريم تمام رانندگان و مربيان آموزشگاه ها از وجود چنين انجمني باخبر باشند و از ماهيت آن دفاع كنند.

ضوابط و مقررات پيشگيري از رشوه در نظام اداري تصويب شد
پايان امپراتوري برگ هاي سبز معجزه گر
011682.jpg
چند برگ سبز معجزه گر. اين تنها راه گريز شماست، وقتي در هزار توي قوانين و آئين نامه هاي متعدد اداري گير افتاده ايد، از اين برگ هاي سبز معجزه گر كارهاي متعددي بر مي آيد. لابد شما هم براي يك بار كه شده دست به دامان اين برگ ها شده ايد. ديگر حتي نام آن را رشوه هم نمي گذارند، به آن نام پول چاي و چيزي توي اين مايه ها داده اند. گرفتن آن در بعضي از ادارات آنقدر مسلم و بديهي است كه رشوه گيرنده تلاشي هم براي پنهان كردنش نمي كند و رشوه دهنده نيز.
يك بار وقتي به اداره... مراجعه كرده بودم، ارباب رجوع بعد از چاق سلامتي مفصل به كارمند اداره با صراحت گفت: «من در سه راه... مغازه طلافروشي دارم، كار ما را راه بيندازيد، بياييد مغازه، در خدمتتان هستيم.»
اين بار كارمند خانم با تحكم پيشنهادش را رد كرد اما...
دارياني مدير كل دفتر بهبود مديريت و ارزيابي عملكرد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، از فراگير شدن رشوه و زيرميزي مي گويد: «رشوه خودش يك معلول است و نه علت. سعي ما اين بوده كه علت ها را شناسايي كنيم. اين علت ها بيشتر به ناكارآمدي نظام اداري بر مي گردد كه خود به خود بستر چنين رفتار خلاف عرفي را فراهم مي كند.» شايد يكي از دلايلي كه از چشم هاي تيزبين! مسوولان جا مي ماند، نامتناسب بودن هزينه هاي زندگي و درآمد كارمندها باشد، گو اينكه اين علت به تنهايي توجيه كننده تخلف نيست. زياد عجله نكنيد، دست اندركاران در صدد اجراي طرحي براي كنترل و پيشگيري از رشوه هستند. شايد اين برنامه كه اكنون تدوين شده، از قدرت برگ هاي سبز بكاهد.
دارياني مي گويد: ما برنامه اي تحت عنوان «ضوابط و مقررات پيشگيري از رشوه در نظام اداري» تهيه كرده ايم كه البته نمي شود گفت يك قانون جديد است، اما دولت را تشويق كرده از اختياراتي كه قانونگذار به او داده، استفاده موثر كند. يعني مجموعه قوانين و اختيارات دولت را در قالب اين برنامه تنظيم كرده ايم، به نحوي كه باعث ايجاد حساسيت بيشتر در مديران عالي نظام در مورد رشوه شود. البته مجازات هايي هم در قانون تخلفات اداري قبلا به تصويب رسيده كه در اين برنامه آمده و بايد سريع و قاطع اجرا شود.
نكته ديگر آنكه سازمان مديريت و برنامه ريزي، ستادي با عنوان ستاد ارتقاي سلامت اداري هم تشكيل داده است. تشكيل اين ستاد در سال ۱۳۸۱ در لايحه پيشگيري و مقابله با فساد پيشنهاد شد. بر اين اساس به گفته دارياني بخش مربوط به دولت به تصويب رسيده و در همان جا هم مشخص شده است كه ستاد متشكل از وزرا و به رياست معاون اول رئيس جمهور تشكيل شده تا به كار سياستگذاري، هماهنگي و نظارت بر امر پيشگيري و مقابله با فساد اداري بپردازد.
البته درمدت دو سال و نيمي كه از فعاليت ستاد مي گذرد، بيشتر وقت ستاد به كارهاي هماهنگي و پيگيري و نظارت صرف شده و اميدواريم از اين به بعد شاهد خروجي هاي مثبت آن خواهيم بود. به هر صورت هشدار به رشوه خواران كه دولت شما هم ديري نخواهد پاييد.

۱۰ درصد رشد طلاق
بعضي ها مي گويند، به خاطر مدرن شدن جامعه و تقابل سنت و مدرنيسم است. بعضي ها هم معتقدند، زن ها ناسازگار شدند. بعضي ها دنبال علت هاي اقتصادي مي گردند و همه چيز را به گردن درآمدهاي مختصر مي اندازند. به هر كدام از اين دلايل كه معتقد باشيم، بايد پذيرفت كه واقعه طلاق در ايران رو به افزايش است. گو اينكه ازدواج ها هم افزايش يافته، چون جمعيت رشد كرده است. دكتر آيت اللهي رئيس سازمان ثبت احوال كشور، در مورد چهار واقعه حياتي- ولادت، وفات، ازدواج و طلاق - گفت: نرخ ولادت طي ۳ ماه اول سال ۸۳، ۲۹۷ هزار و ۲۵۵ مورد گزارش شده كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴ درصد افزايش داشته است. همچنين نرخ فوت شدگان ۳ ماهه اول سال ۸۳ نيز نسبت به مدت مشابه سال پيش، ۶/۹ درصد افزوده شده.

ايدز دست بردار نيست
خبر چندان خوبي نيست. شايد برخي هم نگفتنش را ترجيح دهند. اما بعضي از خبرهاي تلخ را براي هوشياري هم كه شده بايد گفت. دكتر سعيد صفاتيان مدير كل درمان و بازتواني ستاد مبارزه بامواد مخدر گفته از سال ۶۵ تا ۸۳، بروز ايدز در ايران ۲۸۴ برابر شده و ۶۱ درصد از ۷۵۸ قرباني ايدز در ابتداي سال جاري معتاد بوده اند. به گفته وي ۳/۴۳ درصد مبتلايان در گروه سني ۲۴ تا ۳۴ سالگي هستند. ۶ هزار و ۷۴۶ نفر آلوده به ويروس ايدز و ۲۰۴ نفر تا ابتداي امسال مبتلا به ايدز بوده اند. وي افزود: به تازگي ۵ ميليون نفر در جهان مبتلا به ايدز شده اند كه ۳/۴ميليون نفر آنها بالغ و ۷۰۰ هزار نفر زير ۱۵ سال هستند. صفاتيان همچنين از آلوده شدن روزانه ۱۴ هزار نفر به ايدز در جهان گفت. تاكنون ۳ ميليون نفر در دنيا قرباني ايدز شده اند كه ۵/۲ ميليون نفر آنها بالغ و ۵۰۰ هزار نفر زير ۱۵ سال بوده اند. مدير كل درمان و بازتواني ستادمبارزه با مواد مخدر هزينه ماهانه بيماري ايدز را ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار و هزينه سالانه مراقبت از مبتلايان را ۵۰ هزار تومان بيان كرد.

كمبود پزشك متخصص سالمندان
براي پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بايد كاري كرد. چه به زودي ما نيز مادربزرگ و پدربزرگ مي شويم. به خصوص حالا كه طول عمر ايرانيان افزايش يافته است. با اين حال تنها يك پزشك متخصص طب سالمندي به ۴ ميليون سالمند ايراني خدمات پزشكي ارايه مي دهد. دكتر محمود توكلي مدير كل دفتر مراكز غيردولتي سازمان بهزيستي گفته، حدود ۴ ميليون سالمند بالاي ۶۰ سال در ايران زندگي مي كنند. وي افزود: در صورتي كه براي هر ۵ هزار سالمند بايد يك متخصص داشته باشيم، اين رقم براي تمام سالمندان ايراني يك نفر است. با اين حساب حدود يك هزار پزشك متخصص سالمندي كم داريم. وي همچنين خبر داده، طي جلساتي كه ميان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم بهزيستي صورت گرفته قرار شده در شهريورماه سال جاري يك هيات متخصص طب سالمندي از دانشگاه انگلستان در ايران حضور يافته و به مدت يك هفته كارگاه آموزشي براي تعدادي از پزشكان برگزار كنند.

آموزش و پرورش كوچك مي شود
دولت در حال كوچك سازي خود است. شاهد هم از غيب رسيد. مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش خبر از حذف ۶ هزار پست اداري در اين وزارتخانه داد. بايد ديد اين پست ها چه بوده كه مسوولان به راحتي توانسته اند از آن صرف نظر كنند. حاجي گفته، تعداد واحدهاي اداري از هزار و ۱۷۲ واحدبه ۷۱۴ واحد و نمايندگي ها نيز از ۱۷۲ به ۷۰ واحد و سهم عوامل پشتيباني از ۲/۱۷ درصد به ۱۵ درصد كاهش يافته است. به گفته وي اين كاهش به هدف كاهش حجم اداري و افزايش كارايي صورت مي گيرد. حاجي همچنين در مورد كمبود فضاهاي آموزشي گفت: افزايش مشاركت نيكوكاران مدرسه ساز از ۳۶۷ ميليارد ريال در سال ۸۰ به ۷۲۰ ميليارد ريال در سال ۸۲ رسيده و تعهد سال ۸۳ نيز حدود هزار و ۵۸۲ ميليارد ريال اعلام شده است. به گفته وي طي سال هاي گذشته مشاركت نيكوكاران مدرسه ساز ۴۵ درصد افزايش يافته است.

بودجه محروم براي مناطق محروم
محروم همه چيزش محروم است. اصلا اگر پول خوبي داشت و امكانات مناسبي كه محروم نبود. با آنكه قرار است به مناطق محروم توجه بيشتري شود اما فقط ۱۸ ميليارد تومان اعتبار براي پوشش مناطق محروم، سوختگي، رواني وبيماران اورژانسي در نظر گرفته شد. دكتر پزشكيان، وزير بهداشت در جلسه فوق العاده روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور گفته، اين ميزان اعتبار براي ارايه خدمات به اين اقشار بسيارناكافي است. وي افزود: در سال ۸۱، اعتبار ۲۷ ميليارد تومان بوده ولي در سال ۸۲ و ۸۳ اين ميزان كاهش يافته و به ۱۸ ميليارد تومان رسيده است. وزير بهداشت هم پرسيده آيا تعداد بيماران يا مصدومان حوادث ما كم شده كه بودجه كاهش يافته است؟ به گفته وي بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در سال، ۱۰ درصد افزوده مي شود. حال آنكه بر اساس يك تحقيق صورت گرفته روند افزايش هزينه در بيمارستان ها رشدي ۳۶ درصدي را نشان مي دهد.

باز هم اوقات فراغت
تابستان به زودي به پايان مي رسد و اوقات فراغت هم تمام مي شود. با اين حال هنوز هم برنامه ها منسجم نيست و هنوز هم اوقات فراغت به اوقات بطالت تبديل مي شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته، ۷۱ درصد جوانان معتقدند، اوقات فراغت آنها به بطالت مي گذرد و ۸۰ درصد آنان برنامه هاي دولت در امر اوقات فراغت را مطلوب نمي دانند. ۸۹ درصد از جوانان از بي عدالتي در توزيع امكانات عمومي گله دارند. دكتر كرامت الله زياري، برنامه ريز شهري در اين باره مي گويد: متاسفانه اوقات فراغت در جامعه ما و در باور جوانان داراي تعريف علمي و منطقي نيست و به علت نبود اطلاع رساني كافي درباره اوقات فراغت، جوانان سر در گم بوده و نسبت به مكانيسم، مباني و مفاهيم اوقات فراغت شناخت كافي ندارند. وي برنامه ريزي براي اوقات فراغت را از وظايف اصلي سازمان ملي جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهرداري مي داند.

در شهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |