پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۴ - Jul 1, 2004
اهميت شناخت و معرفت
امام صادق(ع) به نقل از پيامبر اكرم (ص) مي فرمايند: داناترين مردمان كسي است كه دانش ديگران را با دانش خويش جمع كند... و ارزشمندترين مردم كسي است كه علم بيشتر داشته باشد. و كم  ارزش ترين آنان كسي است كه دانش كمتر داشته باشد. (امالي صدوق/۱۹)
امروز با حافظ
دل سرگشته ما غير تو را ذاكر نيست
مردم ديده ما جز به رخت ناظر نيست
گر چه از خون دل ريش دمي طاهر نيست
اشكم احرام طواف حرمت مي بندد
ناصر تقوايي  كارگردان  سينما :
حفظ حرمت ايراني مهم ترين اصل در فيلم هاي جنگي
ناصر تقوايي  كارگردان  سينما مدعي  شد كه  برخي  نهادهاي  فرهنگي  وابسته  به  سازمان هاي  نظامي  براي  توليد آثار عميق  جنگي  مشكل  ساز هستند.
وي  در گفت وگو با خبرنگاران  افزود: اين  تشكل ها كه  دراصل  مسئول  تامين  امكانات  سينماي  جنگ  هستند، به  جاي  تعامل ، در حوزه  توليد دخالت  مي كنند.
وي  تاكيد كرد: دليلي  ندارد كساني كه  با موضوع  دفاع  مقدس  فيلم  مي سازندداراي  تفكر واحدي  باشند.
تقوايي  گفت : مشكل  سينماي  جنگ ، مالي  نيست  بلكه  نوع  نگاهها و دخالت  برخي  افراد غيرمسئول  و نهادهاي  غيرتخصصي  است .
وي  به  نحوه  توليد فيلم  چاي  تلخ  اشاره  كرد و افزود: اين  ديدگاه ها براي  اين  فيلم  نيز مساله  ساز شدند.
توليد فيلم  سينمايي  چاي  تلخ  به  كارگرداني  ناصر تقوايي  با مضمون  دفاع مقدس  كه  قرار بود سال  گذشته  ساخته  شود به  دليل  برخي  مشكلات  ناتمام  ماند.
كارگردان  فيلم  چاي  تلخ  ادامه  داد: هر فيلمسازي  كه  مي خواهد عميقتر به مساله  دفاع  مقدس  بپردازد، دچار مشكل  مي شود.
وي  توضيح  داد: حفظ حرمت  ايراني  مهمترين  اصل  در عرصه  سينماي  جنگ  است ، اگر چاي  تلخ  داراي  چنين  مشخصه هايي  نبود به  طور قطع  براي  توليد آن  اقدام نمي كردم .
برخي  نهادهاي  فرهنگي  حوزه  دفاع  مقدس  پيشتر از توليد فيلم  چاي  تلخ  وموضوع  خاص  اين  طرح  انتقاد كردند.
اين  فيلم  به  ارتباطات  آدم هاي  جنگ  با محوريت  يك  دختر ايراني  و سربازعراقي  مي پردازد.
تقوايي  ابراز اميدواري  كرد كه  با برطرف  شدن  مشكلات  مالي  تهيه كننده  فيلم چاي  تلخ  توليد آن  در پاييز آتي  ادامه  يابد.
تقوايي  كه  در حاشيه  نمايشگاه  عكس  خود با عنوان  چشم  انداز دوم  سخن مي گفت ، افزود: عكاسي  خبري  و سياسي  عامل  رشد عكاسي  معاصر ايران  با رويكرداجتماعي  است .
نمايشگاه  عكس  چشم  انداز دوم  كه  حاوي  مجموعه  عكس هاي  تقوايي  از زادگاهش آبادان  با محوريت  نفت ، جنگ  و محيط زيست  (نخلستان  سوخته ) است  از اوايل تيرماه  در گالري  اثر برپا شده  و ۱۲ تيرماه  پايان  مي يابد.

مايكل مور: دشمنان عزيز، متشكرم!
009111.jpg
پس از موفقيت فيلم مستند «فارنهايت ۱۱/۹» اثر مايكل مور سينماگر آمريكايي، كه فيلمي ضدسياست هاي بوش و جنگ عراق است، كارگردان آمريكايي از مخالفان سياسي خود سپاسگزاري كرد.
به گزارش دويچه وله، مايكل مور در گفتگو با تماشاگران فيلم خود در سالن نمايش فيلم در منهتن گفت: مخالفان سياسي او با بايكوت «فارنهايت ۱۱/۹» و ناسزاگويي به آن بحث ها درباره اين فيلم را به شدت دامن زده اند. حدود ۳ ميليون آمريكايي تاكنون، فارنهايت ۱۱/۹، كه در آن جورج بوش رييس جمهور آمريكا و همفكرانش به عنوان جنگ طلب معرفي شده اند را ديده اند. بي سابقه بودن بازديد از فيلم اخير مستند مايكل مور آنگاه روشن مي شود كه بدانيم «فارنهايت ۱۱/۹» از روز جمعه تا يكشنبه شب گذشته، فروشي حدود ۲۱ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار داشته است.
«توم اورتن برگ» رييس شركت پخش فيلم «ليونز گيت» مي گويد: بدين اعتبار مي توان اثر مزبور را «فيلمي واقعاً آمريكايي» محسوب كرد.
اين فيلم كه مور با ساختن آن اميد دارد از انتخاب مجدد بوش در انتخابات رياست جمهوري آمريكا جلوگيري كند، توانسته است در مقابل فيلم هاي هاليوودي ايستادگي و تماشاگران و مخاطبان بيشتري را به سوي خود جلب كند. «فارنهايت ۱۱/۹» در سراسر آمريكا و در ۸۶۸ سينما در شرايطي روي پرده رفت و مخاطبان بيشتري يافت كه فيلم هاي ديگر هاليوودي، در بيش از ۲۵۰۰ سينما به نمايش گذارده شده بودند.

بازبيني نمايش هاي عروسكي جشنواره تئاتر دفاع مقدس
بازبيني ۲۱ نمايش راه يافته به بخش عروسكي جشنواره تئاتر دفاع مقدس از ۲۹ تيرماه آغاز مي شود.
معاون ارزشيابي يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس گفت: آثار برگزيده از اين تعداد در جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس حضور مي يابند.
به گزارش دبيرخانه دايمي جشنواره تئاتر دفاع مقدس، «رحمت اميني» تصريح كرد: «حسين دادشگر»، «سيمين اميريان» و «حسين راضي» اعضاي هيأت بازبيني اين بخش از جشنواره هستند.
يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس پنجم مهرماه در مشهد مقدس برگزار مي شود.
«مسافر كوچولو» به كارگرداني «علي افشاري»، «از كرخه تا دريا» كاري از «محمد نجفي»، «سماء» به كارگرداني «مهتاب شمس»، «راه» اثري از «اعظم صانعي»، دو نمايش «قاصدك» و «روزنه» از «زهرا مريدي» و «قاصدك بابا» به كارگرداني «عليرضا دهقاني» از جمله اين آثار هستند.«پري» به كارگرداني «نرگس آفتابي»، «ضايعات جنگي» اثر «مرتضي اسماعيل كاشي»، «اينجا همه پوتين دارن» اثر «اميرحسين عسگري»، دو نمايش «در انتظار بهار» و «خاكستري» اثر «الهام فتاحي ثاني سبزوار»، «گل مين» كاري از «مهدي شاه پيري» به بخش بازبيني نمايش هاي بخش عروسكي جشنواره تئاتر دفاع مقدس راه يافته اند.
«اين منم» به كارگرداني «مرتضي چراغي»، دو نمايش «سبز انگشتي و بندانگشتي» و «رقص در ساحل ماه»، «صورت هاي برفي» اثر «فاطمه سوزنگر»، «چرا» كاري از «فاطمه راكعي»، «سرخ، مثل...» اثر «محمد بحراني»، «عشق، جنگ، زندگي» اثر «فاطمه فرماني» و «ضايعات جنگي» به كارگرداني «امير پورصفا» از ديگر نمايش هايي هستند كه مورد بازبيني قرار مي گيرند.

او، دوئل، گاوخوني در ژاپن
فيلم هاي گاو خوني به كارگرداني افخمي، دوئل به كارگرداني درويش، او به كارگرداني قنبري در جشنواره فيلم آسيا - پاسفيك (ژاپن) به نمايش درمي آيند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، چهل و نهمين دوره جشنواره فيلم «آسيا - پاسفيك» با هدف ارتقاء سطح فيلمسازي كشورهاي اين منطقه از ۳۱ شهريور تا ۴ مهرماه در شهر فوكوكا ژاپن برگزار مي شود.
در اين جشنواره فيلم هاي گاو خوني به كارگرداني بهروز افخمي، دوئل به كارگرداني احمدرضا درويش و او به كارگرداني رهبر قنبري و تهيه كنندگي حبيب الله كاسه ساز در بخش مسابقه روي پرده خواهند رفت.لازم به ذكر است فيلم او كه پخش بين المللي اش نيز برعهده مركز گسترش سينماي مستند و تجربي است توسط «تادائو ساتو»، برنامه ريز نمايش هاي عمومي جشنواره آسيا - پاسفيك، براي نمايش عمومي نيز انتخاب شده است.گفتني است اين جشنواره مهرماه گذشته در شيراز برگزار شد.

همزمان با اهداي جايزه قلم زرين در روز قلم
مراسم بزرگداشت ياد نصرالله مرداني برگزار مي شود
در مراسم اهداي جايزه قلم زرين، مراسم بزرگداشت ياد نصرالله مرداني - شاعر معاصر - با حضور خانواده وي برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) روز يكشنبه چهاردهم تيرماه، همزمان با روز قلم كه در تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران به ثبت رسيده، مراسم اهداي جايزه قلم زرين در سه بخش داستان، شعر و نقد و پژوهش برگزار مي شود.
به گفته راضيه تجار، دبير اين دوره جايزه قلم زرين كه از طرف انجمن قلم ايران برگزار مي شود، در مراسم امسال علي لاريجاني و غلامعلي حداد عادل نيز حضور خواهند داشت.
تجار همچنين همزماني برگزاري اين مراسم با روز قلم را در راستاي ارزش بخشيدن به اين روز و شناساندن بيشتر آن به جامعه دانست.
به گزارش ايسنا در جايزه قلم زرين، راضيه تجار، محسن مومني، امير حسين فردي و سميرا اصلان پور در بخش داستان، عباس براتي پور، پرويز بيگي حبيب آبادي، خليل عمراني و محمدرضا تركي در بخش شعر و محسن پرويز، حميد گروگان، شمس الدين رحماني، كامران پارسي نژاد و جواد محقق در بخش نقد و پژوهش به داوري مي پردازند.
به گزارش ايسنا اين مراسم از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تماشاخانه ي حوزه هنري برگزار مي شود.

نگارستان
ماساچيو
009108.jpg
صليب
نقاشي ديواري - ۴۷۵*۶۸۰ سانتي متر
نوولاسانتاماريا - فلورانس
اين اثر از ماساچيو است. نمايش چنين تصويري بر روي ديوار در آن زمان معمول نبوده و اولين بينندگان اثر گمان مي كردند كه نقاش براي نشان دادن نمازخانه مجاور كليسا، حفره اي را در ميان ديوار ايجاد كرده است. در اين اثر، وحدتي سامان يافته با تاكيد بر پرسپكتيو و پيكره هايي كه مجسمه وار كار شده اند، به دست مي آيد.
اين تابلو، احتمالا زماني كه هنرمند ۲۷ سال داشته خلق شده و اولين تصويري است كه در آن فضايي قابل قبول براساس پرسپكتيو به وجود آمده است. استفاده از خطوط محو، اثرپذيري و برخورد يكسان با نور در اين اثر در خور توجه است و ماساچيو را به عنوان هنرمند پيشگام و صاحب سبك در نقاشي دوره رنسانس معرفي مي كند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
مفسر آ مريكايي: نخوت تيم بوش باعث دشواري در عراق شد
«ترودي روبين» مفسر روزنامه «فيلادلفيا اينكوايرر» كه ظرف يك سال اخير سه بار از عراق ديدن كرده در مقاله اي در اين روزنامه كه به نقل از آن در برخي روزنامه هاي ديگر آمريكا نيز انتشار يافته، نوشته است: اشغال نظامي عراق طبق اعلاميه دولت پايان يافته و اينك زمان آن فرا رسيده است كه بررسي شود چرا در عراق كارها از مسير خود خارج شد. به نظر من بررسي بايد از اينجا آغار شود كه چرا سازمان هاي اطلاعاتي نتوانستند انفجارهاي انتحاري كه همه برنامه ها را فلج كرد پيش بيني كنند و در يك سال اخير منبع و منشا آنها را كشف و خنثي كنند. به پيش بيني من اين عمليات در ماه هاي آينده شدت خواهد يافت تا بر نتيجه انتخابات دوم نوامبر(درست چهار ماه ديگر) اثر بگذارد. مي دانيم تا زماني كه انفجارهاي انتحاري ادامه داشته باشد نيروي ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفري آمريكا نمي تواند از عراق خارج شود حتي اگر تا ابديت باشد، و تا روزي كه عراقي ها در خيابان هاي خود سرباز خارجي ببينند باور نخواهند كرد كه اشغال نظامي پايان يافته و حاكميت در دست خودشان است، لذا خشم آنان فروكش نخواهد كرد. از خيل پيمانكاران كشورهاي مختلف به دليل ناامني و ترس از ربوده شدن كاري ساخته نيست و از ۱۸ ميليارد بودجه نوسازي تنها سه و نيم ميليارد مصرف شده كه بخشي از آن هم در پيچ و خم هاي اداري حيف و ميل گرديده و صحبت از سوء استفاده هاي مالي است. «روبين» نوشته است كه ريشه مشكلات عراق نتيجه سياست نخوت گرايانه، تكبرآميز و خودخواهانه تيم جورج بوش در كاخ سفيد است. در ميان اين تيم كسي حاضر نيست بپذيرد كه مقاومت و عصيان در عراق شديد و شيرازه امور از هم پاشيده است. اين تيم (گروه بوش) پيش از آغاز جنگ به اخطارها و اندرزهاي ژنرال ها، مشاوران و حتي «سيا» درباره اوضاع پس از جنگ توجه نكرد و نتيجه اين بي توجهي همين است كه امروز مي بينيم. وولفويتز يكي از اعضاي تيم، قبل از جنگ در جواب به سئوال خود من گفت كه عراق پس از جنگ اوضاعي شبيه آلمان و ژاپن پس از جنگ جهاني دوم خواهد داشت. او نتوانست مجسم كند كه ملت در هم شكسته آلمان كه از هر سو در محاصره بود انتخابي جز قبول شرايط و استقرار نيروهاي خارجي در كشورشان را نداشت ولي عراقي ها چنين نيستند،آنان در ميان اعراب و در بين كشورهايي هستند كه با آنان دشمني ندارند. پس از جنگ جهاني دوم اروپاييان با آلماني ها دشمني داشتند زيرا قبلاً كشورهايشان توسط آلمان اشغال شده بود. تيم كاخ سفيد انتظار داشت كه احمد چلبي پس از ورود به عراق مورد استقبال قرار مي گيرد و دمكراسي برقرار مي كند.
موضوع ديگري كه به آن توجه نشد فرهنگ و روانشناسي اعراب است كه هيچ عرب مسلماني حضور دراز مدت يك نيروي غربي را در كشورش تحمل نمي كند. غارت بغداد پس از فرو پاشي دولت صدام باعث به وجود آمدن يك مافياي عراقي شد كه مزيد بر علت شده است. سازمان هاي نظامي و انتظامي عراق را بدون داشتن منطق منحل كردند و چون نياز به نيروي بيشتر پيدا شد ذخيره ها را در آمريكا احضار كردند و بدون تجهيزات مثلاً پوشش ضد گلوله از نوع جديد به عراق فرستادند. اينك هم ۵ هزار و ۶۰۰ نظامي بازنشسته و معاف شده را براي اعزام به عراق احضار كرده اند.
نتيجه ماندن در سرزمين ديگران
«بافالو نيوز» در مقاله اي ضمن اشاره به استراتژي آمريكا نوشته است: ما همچنان در نقاط داغ باقي مانده ايم. پس از جنگ جهاني دوم به ما گفتند كه در آلمان مانده ايم تا ثبات برقرار شود. بعد كه ثبات برقرار شد گفتند كه بازهم همانجا مي مانيم تا از توسعه طلبي شوروي جلوگيري كنيم، و حالا كه شوروي ديگر وجود ندارد باز در آلمان مانده ايم. همين طور در كره جنوبي و ژاپن. اين روزها مي گويند كه تهديدها از خاورميانه است و ماندمان در جاهايي كه هستيم لازم است. ترديد نيست كه پس از خاورميانه خواهند گفت كه خطر در آسياي ميانه است و لازم است كه بمانيم. ماندن در خاك ديگران نه تنها از لحاظ قضاوت تاريخ خوب نيست بلكه عكس العمل نگهداري نيرو در سرزمين هاي دور دست ممكن است باعث پيدايش يك آلمان نازي، يك موسوليني تازه و يك شوروي ديگر شود.
درگذشت استاد ايراني دانشگاه كاليفرنيا كه صاحب فرضيه بود
رسانه هاي آمريكا ديروز از درگذشت پروفسور ايراني، دكتر فريبرز اميني استاد دانشگاه كاليفرنيا و رئيس انستيتوي پژوهش روانپزشكي سانفرانسيسكو خبر دادند و درباره او مطالب مفصل منتشر ساختند. نيويورك تايمز نوشته است كه دكتر اميني كاشف «تداوم رابطه ذهني با خاطرات كودكي» و صاحب فرضيه «ريشه محبت و علاقه مندي، وفاداري ناشي از آن و بقاي حس دوست داشتن» بود كه در ۷۳ سالگي در سانفرانسيسكو بر اثر حمله قلبي درگذشت. وي در تهران به دنيا آمده بود.
افشا گري نيويورك تايمز درباره رشوه گيري دكترها
«گاردينر هريس» خبرنگار نيويورك تايمز دست به افشاگري تازه اي زده و با سند و مدرك ثابت كرده است كه كارخانه هاي داروسازي به دكترها رشوه مي دهند تا داروهاي توليد شده آنها، مخصوصاً داروهاي گرانتر را تجويز كنند. اين رشوه ها به صورت چك هاي ده هزار دلاري داده مي شود كه در آنها نوشته شده «حق المشاوره» تا دكترها گرفتار تحقيقات اداره ماليات بردرآمد آمريكا نشوند و متهم به رشوه گيري نگردند.
طبق اين گزارش، در زمينه دادن رشوه، ميان كارخانه هاي دارو سازي رقابت برقرار است. افزايش آگهي هاي كارخانه هاي داروسازي در شبكه هاي تلويزيوني براي تبليغ دارو نيز عمدتاً براي اين است كه اين شبكه ها درباره كار آنها افشاگري نكنند. دارويي كه جز با نسخه دكتر نمي تواند فروخته شود نياز به تبليغ در تلويزيون ندارد.

برگي از تاريخ
زادروز «پونسله»
اول ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر زاده شدن «پونسله» رياضيدان فرانسوي كه شرحش در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قراراست: در سال ۷۷۶ پيش از ميلاد برگزاري بازي هاي المپيك در يونان آغاز شد. در سال ۴۲۵ پيش از ميلاد توطئه ديگر آتني ها برضد ايران كه همانا تحريك مصريان به خودداري از دادن ماليات به حكمران ايراني آن سرزمين بود كشف و خنثي شد، آتني ها از مصر كه يك ساتراپي (استان) ايران بود اخراج و به آنجا ممنوع الورود شدند. در سال ۱۸۶۷ دومينيون انگليسي كانادا تاسيس شد و ۴۸ سال بعد در همين روز، دولت انگلستان براي نظارت بر دومينيون هاي خود «وزارت امور دومينيون ها» را تاسيس كرد كه اين سازمان در همين روز در سال۱۹۴۷ به دفتر روابط كشورهاي مشترك المنافع تغيير نام داد. در سال ۱۸۷۵ اتحاديه بين المللي پست (يو پي يو) كار خود را آغاز كرد. در سال ۱۹۹۷ سلطه ۱۵۶ ساله انگلستان بر هنگ كنگ چين پايان يافت. هنگ كنگ پس از شكست نظامي چين از انگلستان در جنگ ترياك به تصرف انگلستان درآمده بود.
اينك اشاره اي كوتاه به زادروز «پونسله» و خدمات او به عنوان «برگ امروز»: «ژان ويكتور پونسله» رياضيدان معروف فرانسوي كه به عنوان بنيادگذار هندسه تحليلي شناخته شده است اول ژوئيه ۱۷۸۸ به دنيا آمد و ۲۲ دسامبر سال ۱۸۶۷ درگذشت. بناي هندسه تصويري (پروژكتيو) از پونسله است كه در ارتش ناپلئون يك افسر مهندس بود و در جريان عقب نشيني از روسيه به اسارت روس ها در آمد. وي در طول اسارت به تكميل علم هندسه همت گمارد. تنظيم و فرموله كردن اصل تداوم، و يافتن قطب و خط ميان قطبين نيز از پونسله است.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
احتياط در مصرف ويتامين «آ» شيميايي
ديروز به مناسبت سالگرد درگذشت دكتر هري نيكلاس هلمز كه موفق به جداكردن كريستال هاي ويتامين «آ» شد، از دكتر روزنفلد سئوال شده بود كه ميزان نياز روزانه بدن به اين ويتامين چه ميزان است. وي پاسخ داده است كه ۵ هزار واحد بين المللي و توصيه كرده است كه مصرف ويتامين «آ» به صورت قرص (شيميايي) بايد با تجويز دكتر باشد. هويج خام سرشار از اين ويتامين است.

بهارستان
نمي دانستم از ذهنش چه گذشت
در آن لحظه گريزان دردناك
وقتي كه دريافت
«طرف ديگر صورتت را عرضه كن»
به كار نمي آيد،
وقتي كه پاي گلوله در ميان است.
سام گرينلي- ترجمه پرويز دوايي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
شوت
اولين بار بود كه در تيم كلاس بازي مي كرد. خيلي بسكتبال بلد نبود. فقط به خاطر قد بلندش... بازي اولش بود كه مي آمد توي زمين. مي خواست خودي نشان بدهد. تا توپ را گرفت، سه گام طرف حلقه و پرتاپ كرد... صاف توي گل. همه مثل توپ تركيدند از خنده. كاپيتان تيمشان - رفيق بودند- دوان دوان آمد، دستي به پشتش زد و گفت: « شوت به اين قشنگي حيف نبود به خودمون گل زدي ! »
از هولش زمينها را اشتباه گرفته بود.
حميد كريمي

گشتي در دنياي خبرها
بمب هاي جنگ جهاني دوم
نيكوزيا: باستان شناسان آمريكايي كه در اعماق آبهاي قبرس در جست وجوي آثار باستاني بودند مقداري مهمات متعلق به زمان جنگ جهاني دوم يافتند.به همين دليل بلافاصله ارتش وارد عمل شد و بمب ها را خنثي كرد.عمليات خنثي كردن بمب ها داخل آب صورت گرفت.
توطئه پدر عليه پسر
لندن: پدري كه يك باند تبهكار را براي سرقت از پسرش ساماندهي كرده بود به تحمل ۲۰ سال حبس محكوم شد.اين پدر ۶۰ ساله چندي پيش با اعضاي يك باند تبهكار تماس گرفت و به آنان اطلاع داد كه پسرش، ۷۶ كيلوگرم كوكايين به ارزش ۵/۴ ميليون پوند در زيرزمين خانه اش پنهان كرده است.براساس اطلاعات دريافتي از اين مرد، تبهكاران به خانه پسر يورش برده و كوكايين ها را به سرقت بردند.
غرامت و شپش
توكيو: يك راهب بودايي به دليل اينكه توسط شپش گزيده شده بود غرامت دريافت كرد.اين راهب براي شركت در يك مراسم مذهبي به كوبه سفر كرد و در يك هتل كوهستاني اقامت گزيد.شپش ها در اتاق هتل به راهب حمله كرده و او را گزيدند به همين دليل وي صبح روز بعد دچار خارش شديد شد.او درپي اين حادثه عليه صاحب هتل به دادگاه شكايت كرد و خواستار ۹۲۵ دلار غرامت شد.صاحب هتل علاوه بر پرداخت غرامت قول داد كه نظافت اتاق هايش را بيشتر رعايت كند.
همدردي با نامزد
برلين: يك خانم ۲۵ ساله در آلمان براي ابراز همدردي با نامزدش خود را از طبقه دوازدهم يك مجتمع مسكوني پايين انداخت و جان سپرد.دو روز پيش، پليس قصد داشت نامزد اين خانم را دستگير كند به همين دليل به آپارتمان وي يورش آورد. درپي حمله پليس، مرد متخلف تصميم گرفت از بالكن آپارتمان فرار كند كه درحين فرار سقوط كرد و جان باخت.از سوي ديگر نامزد اين مرد نيز كه تحمل دوري وي را نداشت خود را از بالكن آپارتمان پايين انداخت و كشته شد.
زندگي در كنار سيگاري ها
پاريس: بسياري از مردم تصور مي كنند اگر سيگار نكشند، دچار بيماري هاي قلبي نخواهند شد اما پزشكان مي گويند، نفس كشيدن در محيطي كه افراد سيگاري در آن مشغول سيگار كشيدن هستند براي غيرسيگاري ها بسيار مضر است.پزشكان پيش از اين اعلام كرده بودند، استنشاق دود سيگار توسط افراد غيرسيگاري، احتمال ابتلاي اين افراد به بيماري هاي قلبي را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش مي دهد.اما اين پزشكان اخيرا اعلام كرده اند، احتمال ابتلاي افراد غيرسيگاري به بيماري هاي قلبي براثر استنشاق دود سيگار،  ۵۰ تا ۶۰ درصد افزايش مي يابد.
برترين شركت خودروسازي
ديترويت: نتايج يك نظرسنجي انجام شده از ۴۸ هزار راننده نشان مي دهد كه خودروهاي سواري و كاميون هاي ساخت شركت تويوتا ژاپن، قابل اطمينان ترين وسايل نقليه در آمريكا است.در هر ۱۰۰ خودرو شركت تويوتا تنها ۲۰۷ مورد اشكال فني مشاهده شده درحالي كه اين رقم در ميان خودروهاي هوندا ۲۱۰ مورد و در خودروهاي پورشه ۲۴۰ مورد بوده است.
مهار علمي ضربه پنالتي
ليسبون: دانشمندان معتقدند اگر به زاويه مفصل ران بازيكني كه قصد نواختن ضربه پنالتي دارد، توجه شود آنگاه مي توان تشخيص داد كه وي ضربه را به سوي كدام قسمت از دروازه شليك خواهد كرد.اين دانشمندان حركات بازيكنان درحين نواختن ضربات پنالتي را ضبط كرده و بارها اين حركات را بررسي كرده اند.درپي اين بررسي مشخص شد اگر مفصل ران يك زننده راست پاي پنالتي درحين نواخته شدن ضربه به موازات دروازه بان باشد آنگاه وي به احتمال بسيار زياد ضربه خود را به سمت راست دروازه خواهد زد و اگر مفصل وي با دروازه بان زاويه بسازد، توپ به سمت چپ دروازه خواهد رفت.اگر دروازه بانان به اين نكته توجه كنند، احتمال مهار ضربات پنالتي را ۹ درصد افزايش خواهند داد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* موزه رضا عباسي: نمايشگاه آثار خوشنويسي و نقاشي اسماعيل  نژادفرد لرستاني / تا ۱۵ تير / خيابان شريعتي، پايين تر از پل سيدخندان، شماره ۹۷۲
* نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه آثار تزئيني و كاربردي نقاشي روي پارچه / ۱۲ تا ۱۷ تير / خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* نگارخانه شفق: نمايشگاه نقاشي سفال مونا غلامشاهي و سميه عابديني / از ۱۰ تا ۱۸ تير / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* گالري برگ: نمايشگاه آثار نقش، طرح و حجم هاي زنده ياد سيروس قائم مقامي / ۱۴ تا ۲۴ تير / خيابان ولي عصر، نرسيده به ميرداماد، كوچه دامن افشار، شماره ۱/۱۲
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه قلم نگارهاي شكوفه رخام / ۱۰ تا ۱۶ تير / زعفرانيه، خيابان طاهري، پلاك ۵۰ / تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
* نگارخانه ملل: نمايشگاه نقاشي خانم حبيب / تا ۱۵ تير / بزرگراه صدر، ميدان پيروز، خيابان قيطريه، پارك قيطريه، فرهنگسراي ملل / تلفن: ۲۲۱۲۳۹۲
* نگارخانه خانواده: نمايشگاه تذهيب و نقاشي رسام زنجاني و طيبه شادالو / از ۱۳ تا ۲۱ تير / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان، فرهنگسراي خانواده.
* نگارخانه سوره: نمايشگاه آثار كاريكاتور سيدمسعود شجاعي / ۱۵ تا ۲۵ تير / ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن / تلفن: ۶۴۱۸۸۲۳

گل و گياه
شمعداني (ژرانيوم)
009105.jpg
نام علمي: Geranium hymalayense
خانواده: GERANIACEAE
اين واريته دائمي به بلندي ۴۵-۳۰ سانتي متر و گستردگي ۶۰ سانتي متر است. گلهاي آبي- بنفش آن با مركز سفيد رنگ از اوايل تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك نسبتاً غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد. گياه پوششي مناسبي است حتي در سايه.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم گياه در بهار و تهيه قلمه نيمه رسيده در تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |