چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۲۳
تاثيرات مخرب مواد  مخدر بر روي بدن
سمفوني فروپاشي
010647.jpg
عليرضا آشوري 
مواد  مخدر و اعتياد به آنها، مبحثي است بسيار قديمي كه هرچه هم به آن پرداخته مي شود نه كهنه مي شود و نه التهاب فراوان موضوعش كاهش مي يابد. آمار هاي وحشتناك افزايش تعداد معتادان به انواع مواد مخدر و كاهش سن اعتياد و رسوخ باورنكردني اعتياد در بين اقشار تحصيلكرده و فرهيخته جامعه، متاسفانه باعث مي شود تاهمواره باب صحبت در اينباره باز باشد.
در يك هفته اخير به بهانه روز مبارزه با مواد مخدر ده ها مطلب و مقاله عمدتا اجتماعي درباره اعتياد و علل و عوارض آن در مطبوعات به چاپ رسيده است. بنابراين اين مقاله قصد ندارد تا به تكرار مكررات بپردازد.
اين سوال را مطرح مي كنيم كه اصلا چرا مواد مخدر خطرناك هستند و چگونه مي توانند تا اين حد عوارض بدني و روحي به دنبال خود داشته باشند؟ سعي خواهيم كرد در اين مقاله به طور مختصر و از ديد پزشكي تاثير تخريبي اين مواد را بررسي كنيم.
چيزي كه در افواه به عنوان مواد مخدر ياد مي شود در اصل تركيباتي هستند كه در اصطلاح علم پزشكي به آنها اپيوئيد مي گويند. اپيوئيدها موادي هستند كه عمدتا براي مهار دردهاي بسيار شديد كه با مسكن هاي رايج غير مخدر مثل استامينوفن، آسپرين، ايبوپروفن و ... قابل كنترل نيستند، مصرف مي شود. البته مصارف پزشكي ديگري نيز براي ايپوئيدها وجود دارد، ولي اصلي ترين كاربرد آنها همين مهار درد است.مرفين سردسته داروهاي ايپوئيدي بوده و موادي مثل هروئين يا كدئين در بدن به مرفين تبديل مي شوند. در سال ۱۸۰۲ يك داروساز آلماني به نام دكتر اشترومر اين ماده را ازترياك استخراج كرد.
در واقع اصلي ترين منبع مواد مخدر يا اپيوئيدها همان ترياك است كه از گياه خشخاش به دست مي آيد، اما برخي از مواد مثل كوكائين از برگ گياه كوكا و ساير مواد مخدر نظير حشيش و ال.اس.دي از منابع گياهي ديگري تامين مي شوند.
اين مواد از راه زيرپوستي، داخل عضلاني، داخل وريدي و نيز از سطوح مخاطي بيني و دهان (استنشاقي) به خوبي جذب مي  شوند و بسته به قدرت اثر آنها تاثيرات خود را اعمال مي كنند. اين مواد بعد از جذب، خيلي سريع روانه بافت هايي مي شوند كه گردش خون زيادي دارند مثل كبد، طحال و عضلات اسكلتي.
اين مواد مثلا مرفين بعد از ورود به بدن فرد بيمار يا معتاد احساسي از نشاط و رهايي از اضطراب را القا مي كنند، ولي در برخي از افراد احساسي ناخوشايند شامل عدم آرامش و بي قراري حركتي و ناراحتي ايجاد مي شود. حالت خواب آلودگي و مه آلود شدن قواي فكري از آثار شايع اين مواد است و بسته به قدرت دارو و وضعيت جسماني فرد گهگاه استدلال و منطق را مختل مي كند. اين مواد رفلكس سرفه را نيز به طور كاملا موثري مهار مي كنند. يكي از خطرناك ترين عوارض مواد مخدر تضعيف سيستم تنفسي است. اين مواد، حساسيت مركز تنفس نسبت به گاز دي اكسيد كربن را كاهش داده و باعث كند و ضعيف شدن فرآيند تنفس مي شوند. در نتيجه مصرف دوزهاي بالاي مواد مخدر كه امر بسيار شايعي است، مي تواند باعث قطع تنفس و مرگ معتاد شود.
اگر اپيوئيدها باعث تضعيف تنفس شوند، افزايش فشار گاز دي اكسيد كربن باعث اتساع عروق مغزي و افزايش فشار داخل جمجمه مي شود كه خطر سكته و خونريزي مغزي را با خود دارد. اما آن چيزهايي كه در جامعه به عنوان شاخص ترين عارضه مواد مخدر از آن ياد مي شود، پيدايش حالت وابستگي و اعتياد است. اين اعتياد ابتدا با وضعيتي به نام تحمل آغاز مي شود.
تحمل به دارو يا يك ماده يعني اگر زماني با مصرف مقدار مشخصي از دارو تاثيرات دارو به طور كامل ظاهر مي شد بعد از مدتي با پيدايش تحمل آن مقدار اوليه دارو قادر به تاثير كامل نبوده و بيمار بايد دوز مصرفي دارو را افزايش دهد. اپيوئيدها موادي هستند كه از همان روزهاي اول مصرف ، حالت تحمل در فرد ايجاد مي كنند و نسبت به حالت نشاط و اثر آرامش بخش تحمل بسيار شديدي حاصل مي شود و چون تمام معتادان به دليل همين دو اثر، مواد مخدر مصرف مي كنند به سرعت به مصرف آنها معتاد مي شوند. اين اعتياد به دليل حالت وابستگي است كه از دو جنبه رواني و جسمي بروز مي كند. پيدايش نشاط، بي تفاوتي نسبت به محرك ها و اثر آرامش بخشي اين مواد خصوصا در مصرف از راه وريدي، حرص و ولع افراد را نسبت به مصرف اين مواد افزايش مي دهد. معمولا شروع اعتياد به اپيوئيدها با وابستگي رواني آغاز مي شود. اما وابستگي فيزيكي زمان ترك اين مواد، خود را نشان مي دهد. علايم قطع مصرف، شامل آب ريزش بيني، ترشح اشك، خميازه، لرز، تهويه شديد ريوي، بالا رفتن حرارت بدن، گشاد شدن مردمك، درد عضلاني، اسهال و استفراغ، اضطراب، پرخاشگري و گاهي تشنج است. در مورد مرفين و هروئين علايم ۱۰-۶ ساعت بعد از آخرين دوز ظاهر مي شود و طي ۴۸-۳۶ ساعت به حداكثر مي رسد و در عرض ۵ روز اكثر علايم از بين مي روند.
يكي ديگر از عوارض شايع مواد مخدر كه البته به خود اين مواد بستگي ندارد، شوك آنافيلاكسي است. مواد مخدري  كه توسط قاچاقچيان به دست توزيع كنندگان جزء و فروشندگان خرده پا مي رسد، درصد قابل توجهي ضايعات و مواد افزودني دارد، مثل پودر تالك. در برخي از بسته هاي مواد مخدر حتي موادي مثل گچ ديوار يافت شده اند. حال فرض كنيد يك مرتبه حجم بسيار بالايي از آنتي ژن در قالب موادي مثل گچ ديوار! وارد بدن شود. واكنش ايمني حاصل از ورود اين مواد به بدن مي تواند به سادگي معتاد را به ديار عدم بفرستد. مشكلات بعدي در اثر تاثيرات خاص هر يك از مواد مخدر بروز مي كند مثل مشكلات فكري و بدني و مسموميت هاي سيستم اعصاب و هزاران عارضه ديگر.
معتادان به مواد مخدر تزريقي (مثل مرفين، هروئين و كوكائين) به شدت در معرض خطر ابتلا به هپاتيت و ايدز قرار دارند و درصد قابل توجهي از آنها به اين بيماري ها مبتلا هستند و به دليل استفاده از سرنگ هاي مشترك آن را به ساير معتادان انتقال مي دهند.
با پيشرفت هاي فراوان علم شيمي مواد مخدر متنوع و جديدتري از مواد مخدر قديمي مشتق شده و مورد استفاده قرار مي گيرند. كارتل هاي بزرگ مواد مخدر در آسياي جنوب غربي و آمريكاي لاتين، آزمايشگاه ها و كارخانجات مجهزي براي توليد و استخراج بهينه مواد مخدر در اختيار دارند و حاصل كارشيطاني آنها موادمخدري است كه تاثير مرگبار مرفين و هروئين و كوكائين جلوي آنها بچگانه جلوه مي كند. مواد مخدر سمفوني فروپاشي را با درندگي هرچه بيشتر اجرا مي كنند.

تابستان و محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگي
010650.jpg
دكتر فرناز اسماعيلي 
براي حفاظت از پوست در برابر آسيب هاي امواج مافوق بنفش نور آفتاب مي توان از عوامل فيزيكي يا شيميايي استفاده كرد. محافظ هاي فيزيكي شامل استفاده از چتر، لباس هاي آستين بلند و شلوارهاي بلند، سايبان و نقاب هستند. محافظ هاي شيميايي معمولا همان فرآورده هاي ضد آفتاب هستند كه به صورت فرآورده هاي موضعي در سطح پوست اعمال مي شوند.
همچنين براي حفاظت در برابر آفتاب بهتر است در فاصله زماني بين ساعت ۱۰ صبح تا ۴ عصر كه ساعت اوج تشعشعات فرا بنفش است، از قرار گيري در معرض آفتاب خودداري كنيد. جلوگيري از قرارگيري در معرض تشعشعات شديد آفتاب و نيز قرارگيري به طور مزمن در برابر اشعه آفتاب، اولين راهكارها براي پيشگيري از آفتاب سوختگي هستند.
مطالعات اخير نشان داده اند كه خطر آفتاب سوختگي حتي براي افرادي كه در شمالي ترين نقطه كره زمين كه از تابش آفتاب كمتري برخوردار است، وجود دارد كه اين خطر به ويژه براي افراد سفيدپوست با موهاي روشن يا قرمز و چشم هاي سبز، آبي يا خاكستري بيشتر است.
فرآورده هاي ضد آفتاب به دو دسته تقسيم مي شوند:
- جاذب اشعه فرابنفش (عوامل ضدآفتاب شيميايي نظير پاراآمينو بنزونيك اسيد، سينامات ها و بنزوفنون ها)
- منعكس كننده اشعه فرابنفش (عوامل ضدآفتاب فيزيكي نظير اكسيد تيتانيوم با اكسيد روي)
البته دسته سومي از عوامل ضد آفتاب موضعي شامل آنتي اكسيدان هايي مانند ويتامين C , E نيز وجود دارند كه نه امواج ماوراي بنفش را جذب مي كنند و نه آن را منعكس مي كنند، بلكه ميزان توانايي سلول هاي پوستي را براي بازسازي آسيب هاي ايجاد شده در اثر اين امواج، بالا مي برند.
فرآورده هاي ضد آفتاب، تركيبي از چندين ماده شيميايي ضد آفتاب هستند. ميزان حفاظت در برابر اشعه با SPF يا فاكتور حفاظتي در برابر آفتاب مشخص مي شود (SPF) فرآورده، روي برچسب ظرف يا تيوپ آن ذكر مي شود).
انجمن پوستي آمريكا استفاده از ضد آفتاب با SPF حداقل ۱۵ را حتي در روزهاي ابري پيشنهاد مي دهد. افرادي كه پوستي روشن، موهايي قرمز يا بلوند و چشماني آبي، خاكستري يا سبز دارند بيشتر از ديگران در معرض آفتاب سوختگي و سرطان قرار دارند و در نتيجه نياز به فرآورده اي با SPF بالاتر دارند. فرآورده هاي ضد آفتاب موضعي به صورت لوسيون، كرم، ژل، پماد و اسپري وجود دارند كه هر فردي مي تواند بسته به سليقه خود از آنها استفاده كند.
يك فرآورده ضد آفتاب بايد از پوست در برابر هر دو طول موج(UVB,UVA)A,B، اشعه ماوراي بنفش محافظت كند UVB . و UVA هر دو در نور آفتاب موجودند و هر دو موجب صدمه به پوست مي شوند.
UVB علت اصلي آفتاب سوختگي بوده و UVA مي تواند به لايه هاي عمقي پوست نفوذ كند. شما مي توانيد به برچسب روي فرآورده توجه كنيد كه آيا محافظت كننده پوست در برابر هر دوي اين طول موج ها هست يا نه. فرآورده ضد آفتابي كه تنها از UVB محافظت مي كند، در جلوگيري از آفتاب سوختگي موثر است، اما نمي تواند از نفوذ UVA به طبقات عمقي تر پوست محافظت كند. علاوه بر SPF محافظت در برابر اشعه، يك فرآورده ضدآفتاب بستگي به پايداري آن در روي پوست و مدت زمان دوام آن در زمان فعاليت بدني تعريق و شنا دارد.
براي افزايش تاثير فرآورده هاي ضد آفتاب:
- حداقل ۲۰ دقيقه قبل از خروج از منزل فرآورده را استعمال كنيد.
- هر ۲ ساعت يك بار و نيز بعد از شنا و تعريق شديد فرآورده را تجديد كنيد.
- براي حفاظت از كل بدن فرآورده را در روي صورت،گوش ها، بيني، دست ها و پاها استعمال كنيد.
- به ياد داشته باشيد كه لب ها نيز نياز به حفاظت دارند. ضد آفتابي با فاكتور حفاظتي ۱۵ و بالاتر براي لب ها استفاده كنيد.
عارضه جانبي ضدآفتاب ها معمولا به صورت واكنش هاي حساسيت پوستي به يكي از اجزاي فرآورده است. افرادي كه دچار آكنه، اگزما يا ناراحتي هاي پوستي ديگر هستند براي انتخاب يك ضد آفتاب مناسب بايستي با متخصص پوست يا داروساز خود مشورت كنند.
عوامل آنتي اكسيدان طبيعي:
امروزه بسياري از مردم علاقه مند به استفاده از محصولات طبيعي هستند. استفاده از آنتي اكسيدان هاي طبيعي به سلول هاي پوستي كمك مي كند تا به بازسازي آسيب هايي كه در اثر آفتاب به آنها وارد شده بپردازند.
آنتي اكسيدانهاي موضعي موجود در فرآورده هاي ضدآفتاب شامل موارد زير است:
- ويتامينE , C
- سيليمارين (عصاره گياه سيليمارين) و فلاوونوئيدهاي موجود در اكثر مواد غذايي 
- عصاره گياه پولي پوديوم 
ويتامين C , E در شكل موضعي، درماني براي پير پوستي هستند
معيارهايي براي انتخاب يك فرآورده ضدآفتاب:
- فاكتور حفاظتي در برابر اشعه۵۱ (SPF) يا بالاتر
- حفاظت در برابرUVB , UVA
- عدم ايجاد تحريك پوستي 
حفاظت مناسب در برابر آفتاب براي كودكان نيز به اندازه افراد بالغ لازم و مهم است. برخي مطالعات نشان داده اند كه قرارگيري طولاني مدت كودكان در برابر آفتاب، خطري براي ابتلا به سرطان هاي پوستي در سنين بالاتر است.

جاذب هاي عجيب
از سال ۱۹۸۷، يك سال بعد از فاجعه چرنوبيل، كارگر ۶۷ ساله روسي، لئونيد تنكااو به همراه همسرش گالينا، دخترش تانيا و نوه اش كوليا، قدرت خارق العاده اي پيدا كرده اند. آنها قادرند اشياي فلزي را جذب كنند. لئونيد به تنهايي مي تواند ۲۳ كيلوگرم فلز را در حالت ايستاده به سينه خود بچسباند. به نظر مي رسد پزشكان روسي و ژاپني متقاعد شده اند كه قدرت تنكااوها واقعي است.
دكتر آتوسي كونو در سال ۱۹۹۱به خبرنگاران گفت: «مسلما شكي نيست كه بدن آنها نيروي مغناطيسي داشته و اشيا به بدن آنها مي چسبد.»
البته جالب است بدانيد كه تنكااوها تنها نيستند. در سال ۱۹۹۰ به دنبال پخش تصاوير ماريلنا برانكوا كه ۷ كيلوگرم فلز را در حالي كه كف دست خود را به صورت عمودي قرار داده،با كف دست نگه داشته بود، كنفرانس عظيمي شامل ۳۰۰ «انسان مغناطيسي» در سوفياي بلغارستان برگزار شد.
در دهه گذشته ثابت شده كه اجزايي مغناطيسي در مقادير بسيار كم در مغز انسان وجود دارد، ولي به نظر مي رسد كه هيچ رابطه اي با اين پديده ندارد. با وجودي كه اكثر كساني كه اين قدرت فوق طبيعي را دارند، فلزات را جذب مي كنند، ولي بعضي هم مي توانند پلاستيك، شيشه، چوب و حتي اشياي كاغذي را جذب كنند. علاوه بر اين به نظر مي رسد اين خاصيت ناشي از الكتريسيته ساكن هم نيست چون كساني كه در كنفرانس سوفيا جمع شده بودند، مي توانستند اشيا را از پشت دستكش لاستيكي ضخيم هم جذب كنند.
اين قدرت چسبندگي به نظر مي رسد بيشتر به نواحي فوقاني بدن از جمله سينه، دست ها و بازوها، منحصر مي شود.
پزشكان عقيده دارند اين قدرت مي تواند بر اثر تمرين و تمركز چند برابر شود. بعضي از اين افراد در حالي كه چند شيء را همزمان نگه داشته اند مي توانند يكي از آنها را به دلخواه خود رها كنند. يك زن بلغاري به نام ويكتوريا پتروا مي توانست اجسام را روي بدن خود حركت دهد.
بعضي از انسان هاي مغناطيسي ادعا مي كنند قدرت هاي ديگري مثل ديد شبيه به اشعه X دارند. به نظر مي رسد اينگونه انسان ها بيشتر در كشورهاي روسيه، بلغارستان و ساير كشورهاي اروپاي شرقي هستند كه دانشمندان را به سمت نشت هاي راديواكتيو رهنمون مي كند، ولي شواهدي از وجود انسان هاي مغناطيسي از اواسط قرن نوزدهم، نشان مي دهد كه خاستگاه اين خاصيت در جاي ديگري است.
منبع: گاردين

آيا كامپيوتر براي چشم مضر است؟
هيچ مدرك علمي مبني بر اينكه كامپيوتر براي چشم ضرر داشته باشد وجود ندارد. هر چند كه بعد از رايج شدن اين وسايل شكايات از خستگي و ناراحتي چشمي باعث افزايش نگراني افراد نسبت به اين وسايل شده است. آزمايش هاي گسترده اي كه در اين زمينه صورت گرفته است نشان مي دهد كه تابش هاي الكتريكي (مثل اشعه ايكس) يا پرتوهاي ديگر مانند ماوراي بنفش در شرايط معمولي ضرري به چشم نمي رساند. در واقع ميزان اشعه UV كه از كامپيوتر و تلويزيون ايجاد مي شود بسيار اندك است و به حدي كم است كه نمي تواند به چشم فرد، حتي اگر تمام عمر از اين دستگاه ها استفاده كند، صدمه بزند.
آيا اين خستگي چشمي به كامپيوتر و تلويزيون ارتباط دارد؟
بلي، بسياري از علايم از جمله تحريك (قرمزي، خستگي چشم، آبريزش)، خستگي (سنگيني پلك و سر) و اشكال در واضح ديدن تصاوير (فوكوس كردن) ممكن است با استفاده طولاني از اين وسايل ايجاد شود. سردرد، اسپاسم هاي عضلاني و كمردرد هم ممكن است ايجاد شود. خوشبختانه اين شكايات اكثرا با تغييرات جزيي در محيط كار و عوض كردن عينك رفع مي شود. اگرچه خستگي هاي چشمي باعث آزار مي شوند، ولي خطري ندارند و دليل استفاده نكردن از چشم و اين وسايل نمي شود، در اين مورد چشم پزشك شما با تنظيم نمره عينك مي تواند كمك كند.
چگونه مي توان ازخستگي هاي چشمي جلوگيري كرد؟
بيشتر آنها كه مدت زيادي را صرف كار كردن با كامپيوتر مي   كنند ترجيح مي   دهند مناظر دورتر را از فاصله معمولي نگاه كنند. صفحه كامپيوتر بهتر است براي استفاده كننده كمي پايين تر از سطح چشم ها قرار بگيرد. مطالب بايستي طوري در دسترس باشند كه استفاده كننده مجبور به خم شدن و حركات زياد سر و چشم ها نباشد. روشنايي بايستي طوري تنظيم شود كه درخشندگي و تابش صفحه كامپيوتر و انعكاس نور آن به حداقل برسد. در بعضي موارد ميزان روشنايي استاندارد در دفتر كار طوري است كه به راحتي مي توان از كامپيوتر استفاده كرد. اگر اصلاح و تغييرات در روشنايي محل كار عملي نباشد مي توان ازشبكه هاي حفاظتي و فيلترهاي مخصوص استفاده كرد.
صفحه كامپيوتر معمولا گرد و خاك را به خود جذب مي كند، بهتر است هر از چندگاهي با يك پارچه ضد استاتيك (ضد الكتريسيته ساكن) سطح آن را تميز كرده تا تصوير واضح شود.
استراحت هاي كوتاه در فواصل معين مهم است. معمولا اشخاصي كه براي مدت طولاني از كامپيوتر استفاده مي كنند از تحرك اندكي برخوردارند و براي مدتي بدن، سروگردن و چشم هايشان بي حركت مي ماندو اين امر باعث خستگي مي شود. پلك زدن زياد باعث خيس شدن چشم ها شده و مانع از خشكي چشم مي شود.
اشخاصي كه از كامپيوتر استفاده مي كنند بايد چه نكاتي را رعايت كنند؟
صفحه كامپيوتر بايستي در فاصله مناسبي از چشم قرار بگيرد، از آنجايي كه اين فاصله ممكن است دورتر از فاصله مطالعه باشد بايستي از عينك ضروري استفاده شود، رعايت اين امر به خصوص براي افرادي كه از عينك هاي دوكانوني و چند كانوني و يا عينك مطالعه استفاده مي كنند ضروري است. اين بدان معناست كه افرادي كه عينك ندارند ممكن است مجبور شوند از لنزهاي اصلاح كننده براي اين كار استفاده كنند. چشم پزشك مي تواند عينك مناسب را براي شما تجويز كند.
شما بايستي با توضيح بيشتر در مورد محل كار و جزئيات كار، به چشم پزشك خود كمك كنيد كه عينك مناسب را تجويز كند.
دكتر پرويز زرين بخش

كمبود بودجه پيوند قلب
كمبود بودجه هاي حمايتي دولتي از مراكز پيوند، تعداد پيوندهاي قلب را طي ماه هاي گذشته كاهش داده است.دكتر سيدحميدميرخاني متخصص قلب با اعلام اين مطلب افزود: هنوز هيچ ارگاني به طور مشخص مسووليت تامين هزينه بيماران پيوند قلب را بر عهده نگرفته و هزينه عمل پيوند به طور قطعي از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تامين مي شود.عمل پيوند قلب در كشور بين ۱۰ تا ۱۵ ميليون تومان هزينه دربردارد، در حالي كه هزينه عمل پيوند قلب در خارج كشور براي بيماراني كه از ايران اعزام شوند، بدون ساير هزينه هاي جانبي، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار برآورد مي شود.متاسفانه بيمه ها نيز در ايران هزينه عمل پيوند را تقبل نمي كنند. مادامي كه بودجه اختصاصي و برنامه ريزي دقيق براي عمل پيوند صورت نگيرد، تعداد پيوندهاي انجام شده بسيار كمتر از نياز واقعي بيماران پيوندي خواهد بود.

آب معدني و سنگ كليه
بر خلاف باور بيشتر مردم، نوشيدن آب معدني و آب چاه سبب ايجاد سنگ كليه نمي شود. دكتر محمدعلي زرگري متخصص اورولوژي با بيان اين مطلب افزود: هر چند املاح آب سنگين مانند آب چاه و آب معدني بيشتر از آب هاي تصفيه شده است، اما هنوز از نظر علمي ثابت نشده كه نوشيدن آب هاي سنگين سبب سنگ سازي كليه ها مي شود.
به عقيده گروهي از پزشكان، آب با املاح بالا داراي مواد مهاركننده تشكيل سنگ (موادي كه از تشكيل سنگ جلوگيري مي كند) است. دكتر زرگر گفت: توصيه مي شود، افرادي كه كليه آنان مستعد سنگ سازي است، روزانه بيش از ۸ تا ۱۰ ليوان- به ويژه دوليوان قبل از خواب- آب بنوشند. وي با اشاره به اينكه، بهترين نوع مايعات براي جلوگيري از سنگ سازي كليه ها، آب و چاي كم رنگ است، ياد آور شد: نوشيدن ماءالشعير براي اين افراد مناسب نبوده و سفارش مي شود، اين گروه، گوشت قرمز و نمك كمتر مصرف كنند.

Fast Food و قلب
گسترش مصرف غذاهاي آماده (Fast food)، آمار بيماري هاي قلبي را طي سال هاي اخير افزايش داده است. دكتر مسعود قاسمي  رئيس ششمين كنگره سراسري تازه هاي قلب و عروق با بيان اين مطلب، افزود: «بيشتر گروه غذاهاي آماده به دليل سرخ شدن، عوارض مواد غذايي سرخ كردني را دارا هستند. سرخ كردن غذا، سبب توليد راديكال آزاد اكسيژن در مواد غذايي مي شود كه فرآيند فوق، سبب سرطانزا شدن مواد غذايي مي شود.» وي يكي از دلايل بالا بودن آمار بيماري هاي قلبي- عروقي در كشور را مربوط به استفاده زياد از حد از انواع روغن ها بويژه روغن جامد برشمرد و افزود: هر چه روغن هاي جامد داراي عطر بيشتري باشند، عارضه آنها بيشتر بوده و بدترين نوع روغن ها، روغن هاي قنادي است. متاسفانه در فرهنگ ما سلامت غذا فداي مزه آن مي شود كه همين امر گرايش به سوي روغن هاي جامد را افزايش داده است.

هپاتيت E از عراق
دكتر محمد مهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت با ابراز نگراني از وضعيت سيستم آب و فاضلاب عراق گفت: ما به شدت نگران انتقال بيماري هپاتيت E از كشور عراق به ايران هستيم. اين نوع هپاتيت از دو ماه پيش در شهرك صدر (حومه شهر بغداد) شايع و اپيدمي شد. راه انتقال هپاتيت E «آب آلوده»، «مدفوعي - دهاني» و «انسان به انسان» است. دكتر گويا افزود: متاسفانه گزارش بيماري ها در كشور عراق دير منتشر و اعلام مي شود و ما نمي توانيم از خاتمه يافتن بيماري هاي گوناگون در اين كشور مطمئن باشيم. اين بيماري بسيار خطرناك است و حتي در زنان حامله باعث مرگ مي شود. علايم اين بيماري،( هپاتيت :(E بي اشتهايي، تهوع و استفراغ، زردي چشم، اختلال كبدي و حتي اختلالات انعقادي است.

مهار سياه زخم با استفاده از هاري
يك تيم فيلادلفيايي از نوعي نكلئوپروتئين ويروس هاري براي توليد واكسن براي ساير بيماري ها استفاده كردند. محققان قبلا هم مي دانستند كه بعضي قطعات ويروس هاري مي تواند توليد آنتي بادي هاي بدن ميزبان را تحريك كند، ولي در پي آن بودند تا تاثير آن را بر ساير بيمار ي ها بررسي كنند. آنها يك پروتئين فلورسانس سبزرنگ (GFP) را به آن متصل كردند و سپس آن را به يك موش تزريق كردند، نتيجه آن ايمني قوي تر و طولاني مدت تر بود. وقتي فقط از پروتئين GFP به تنهايي استفاده مي شود، نتيجه اين قدر خوب نخواهد بود. اين نوكلئوپروتئين به توليد آنتي بادي در مقابل ساير پروتئين ها كمك مي  كند. در مرحله بعدي تنها كافيست يك قطعه آنتي ژني از آنتراكس به آن متصل شود.

دسترسي به دارو
در يك مطالعه انجام گرفته در شهر تهران، ميانگين شاخص دسترسي مردم به داروخانه ۹ دقيقه است. به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، ۲/۷۷ درصد از پاسخگويان در داروخانه هاي محل سكونت خود، مشكل كمبود دارو ندارند. اين در حالي است كه در مناطق مركزي تهران بيشترين ميزان كمبود و در مناطق شمالي كمترين ميزان كمبودبوده است. اين نتايج حاكي از آن بود كه ۸۹ درصد از پاسخگويان از نحوه مركز اطلاع رساني دارويي بي اطلاع هستند و بين ميزان تحصيلات پاسخگويان با اطلاع داشتن از وجود اين مراكز رابطه مثبتي وجود داشته است و شاغلان و دانشجويان بيش از ساير گروه هاي ديگر از وجود اين مراكز آگاه بودند.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |