پنجشنبه ۴ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۱۷
لزوم شناخت بيشتر لوازم چوبي
تقابل هميشگي فلز و چوب
اغلب مشتريان به ظاهر محصول توجه مي كنند و كمتر كيفيت را در نظر مي گيرند.البته مهم ترين مسأله اي كه براي مشتريان مهم است مسائل مالي و قيمت محصولات است؛ اما بيش وكم همه آن ها به مقوله زيبايي اهميت مي دهند
004026.jpg
مرجان نماينده 
مهم نيست اهل تجملات هستيد يا خير، به هر حال خانه كوچك يا بزرگ شما نياز به وسايلي مانند ميز، صندلي و مبل دارد.
بازار لبالب از محصولات چوبي و فلزي است و شما به فراخور امكانات مالي خويش پا به اين بازار مي گذاريد.محصولات چوبي مثل هميشه خواستاران بيشتري بين مردم دارند و براي آن ها چوب بر فلز برتري دارد.
اما شناخت كيفيت محصولات چوبي دشوار شده و صندلي ها و مبل هاي ديروز كه تا سال ها دوام ميآوردند بسيار زود فرسوده و غيرقابل استفاده مي شوند.
شناخت شما از چوب و محصولات چوبي چقدر است؟
تاكنون چند بار لوازم چوبي منزلتان را تعمير كرده ايد؟ و چقدر پرداخته ايد؟

چوب و لوازم چوبي از ديرباز مورد توجه بوده، اين لوازم طبيعي هستند و با محيط زندگي انسان سازگارتر به نظر مي رسند و تنوع زيادي در ساخت وساز آنها وجود دارد و همين امر موجب مي شود تا خريداران تمايل بيشتري نسبت به استفاده آن ها نشان دهند.
يافتآباد بزرگترين مركز فروش صنايع چوبي در تهران به شمار مي رود. در خياباني مملو از فروشگاه ها و كارگاه هاي مبلمان، تخت، ميز، كمد و ديگر لوازم چوبي همه چيز در مدل ها و قيمت هاي مختلف يافت مي شود.
محصولات چوبي تنوع بسياري دارند كه قيمت آنها متفاوت است. قيمت لوازم چوبي به جنس چوب، مدل، طرح و كاربرد كالا  بستگي دارد. تفاوت ها براي يك محصول از ۵۰ هزار تومان تا بيش از ۲ ميليون تومان متغير است. برخي از سازندگان اين عناصرچوبي از آن ها به عنوان اثر هنري ياد مي كنند. از سوي ديگر قيمت ها به طور قابل ملاحظه اي در نقاط مختلف شهر متغير است حتي قيمت مبلمان ها و ميز و صندلي ها با هم تفاوت دارند. محصولاتي كه از چوب گردو ساخته مي شوند نيز گرانتر از بقيه محصولات است. همچنين محصولاتي كه از چوب هاي خشك تهيه مي شوند به علت آن كه بعد از مدتي تغيير شكل نمي دهند نسبت به چوب هاي تر گرانتر هستند. نرخ اين صنايع چوبي در نقاط مختلف شهر نيز متفاوت است.
شما از شميران تا نقاط جنوبي شهر با سياهه اي از قيمت هاي مختلف روبه رو مي شويد. براي مثال قيمت يك تخت خواب دونفره به همراه لوازم جانبي بين ۵۰ تا بيش از ۵۰۰ هزار تومان است. لوازم جانبي نقش فراواني در تعيين قيمت ها دارند. ارزان ترين قيمت يك دست مبلمان ساده در حدود ۱۶۰ هزار تومان است؛ اما قيمت اين محصولات باتوجه به بهتر شدن كيفيت، نوع چوب و ... از يك ميليون تومان هم فراتر رفته و محصولاتي كه ايتاليايي خوانده مي شوند مرز پنج ميليون تومان را نيز پشت سر مي گذارند.
شهرام مرادي يكي از فروشندگان محصولات چوبي مي گويد: نمي توان صنايع چوبي را به مبل و تخت خواب محدود كرد؛ زيرا تنوع زيادي در ساخت اين محصولات وجود دارد. انواع دكوراسيون، سرويس هاي آشپزخانه، كتابخانه و ... همه در گروه صنايع چوبي قرار دارند كه جنس چوب، روكش، طرح و مدل و تزئينات يا لوازمي كه در ساخت آنها استفاده مي شود در تعيين قيمت آن ها تأثير مي گذارد.
او مي گويد: در ساخت لوازم چوبي هر روز مدل تازه اي به بازار ميآيد. اكنون جنس MDF (مقواي فشرده) جديدترين طرح در ساخت لوازم چوبي است كه طرفداران بسياري دارد.
رحيمي در مورد لوازم چوبي مي گويد: قيمت اين لوازم به مواد اوليه، واردات چوب و قيمت دلار بستگي دارد. جنگل ها در حال نابودي هستند. بنابراين هرچه پيش مي رويم قيمت اين ساخته ها گران تر خواهد شد. البته واردات برخي از محصولات تأثير بسزايي در قيمت لوازم چوبي دارند. براي توليد برخي از محصولات، مواد اوليه اي از تركيه و ساير كشورها وارد مي شود كه در قيمت گذاري مؤثر خواهند بود.
او نيز در موردMDF كه به روكش بسياري از صنايع چوبي تبديل شده است، مي گويد MDF :تلفيقي از چوب و كاغذ است كه به مقواي فشرده شهرت دارد. اين جنس براي لايه  رويي كالاهايي مانند ميز و در كمدها استفاده مي شود كه قيمت گران تري دارند. ولي هنوز خيلي ها اين محصول را نمي شناسند. اين محصول در حال حاضر از خارج وارد مي شود.
تقوايي يكي ديگر از فروشندگان صنايع چوبي مي گويد: قيمت مواد اوليه مانند چوب و يراق در قيمت صنايع چوبي تأثير مي گذارد.
او در مورد اين كه مشتريان هنگام خريد به چه چيزي توجه مي كنند، مي گويد: اغلب مشتريان به جنبه زيبايي محصول توجه مي كنند و كمتر كيفيت را در نظر مي گيرند.
البته مهم ترين مسأله اي كه براي مشتريان مهم است مسائل مالي و قيمت محصولات است؛ اما بيش وكم همه آن ها به مقوله زيبايي اهميت مي دهند.
خريداران و معيارها
صنايع چوبي با محيط زندگي انسان سازگارترند. به همين دليل اغلب خانواده ها از اين محصولات در دكوراسيون خانه استفاده مي كنند، اما ملاك براي انتخاب محصولات چيست؟
ش.اسكويي مي گويد: در مورد خريدهايم هزينه اي كه صرف مي كنم اهميت چنداني ندارد و مدل و طرح را ملاك انتخاب خود قرار مي دهم. به علت آن كه از جنس اجناس چوبي آگاهي ندارم اغلب از فروشندگان كمك مي گيرم و اگر آن ها اطلاعات غلطي به من بدهند به دشواري مي توانم صحت و سقم آن را كنترل كنم.
شريفي يكي ديگر از شهروندان كه از يك نمايشگاه صنايع چوبي بازديد مي كند، مي گويد: زماني براي دكوراسيون منزل از فرفورژه ها استفاده كردم بعد از مدتي به خاطر رنگ تيره و فلزي بودن از آن ها خسته شدم به همين دليل اكنون مجبور شدم آنها را با مدلهاي چوبي تعويض كنم. اما كنترل كيفيت محصولات چوبي دشوار است. خيلي ها را ديده ام كه تخت و مبلمان چوبي با قيمت گزاف خريده اند ولي پس از مدت كوتاهي آن ها را غيرقابل استفاده يافته اند.
ناصر صفايي نيز در مورد مسائلي كه هنگام خريد به آنها توجه مي كند، مي گويد: هنگام خريد محصولات چوبي خيلي از مسائل را در نظر مي گيرم مانند جنس چوب ها، دستگيره ها و لوازم جانبي كه در ساخت آن محصول استفاده شده است. طبعاً وقتي پول مي پردازيد انتظار داريد جنس مناسبي به دست آوريد، ولي معمولا ً چنين نيست.
زماني كه براي انتخاب دكوراسيون به بازار مي رويم مدلهاي بسياري توجه ما را به خود جلب مي كند؛ ولي مبلمان هاي امروزي ديگر به اتاق ميهمان تعلق ندارد، چراكه خانه ها آن قدر كوچك شده كه همه يك جا زندگي كرده و همان جا هم از ميهمانشان پذيرايي مي كنند. فرسوده شدن و خراب شدن مبلمان هاي اين دوران به دليل استفاده فراوان از آن ها هم هست.
فرفورژه 
مدتي است استفاده از لوازم فلزي با طرحها و مدلهاي زيبايي موسوم به فرفورژه براي عدهاي جايگزين صنايع چوبي شده. اما اين محصول در مجموع نتوانسته جاي محصولا ت چوبي را بگيرد و مردم هنوز تمايل بيشتري به خريد محصولات چوبي دارند.
نظري يكي از فروشندگان صنايع چوبي در اين مورد مي گويد: لوازم فرفورژه كه از جنس استيل هستند زماني بسيار طرفدار داشتند اما گذر زمان نشان داد مردم محصولات چوبي را به آن ها ترجيح مي دهند. در واقع محصولات فلزي و انواع چوبي قابل مقايسه با يكديگر نيستند.
قيمت كالاهاي فرفورژه نسبتاً كمتر از محصولات چوبي است و البته محصولات هم از تنوع كمتري نسبت به كالا هاي چوبي برخوردار است. محصولات فرفورژه به تخت خواب ها، ميز و صندلي، مبل، ميز تلويزيون و كامپيوتر و آباژورها محدود مي شوند. در حالي كه تنوع ساخت در صنايع چوبي بيشتر به چشم مي خورد.
يكي از فروشندگان فرفورژه مي گويد: صنايع چوبي به دليل طبيعي بودن با محيط زندگي انسان سازگارترند، اما شايد فلز براي انسان غيرطبيعي به نظر مي رسد و نمي تواند به راحتي با محيط زندگي انسان هماهنگ شود. به همين دليل مشتريان خاص خود را دارد.
او مي افزايد: صنايع فلزي به دليل مدرن بودن، طرح هاي متنوع و نيز مدلهاي منحصر به فرد؛ در كار ساخت جذابيت دارند؛ اما صنايع چوبي تنوع بيشتري دارند. بنابراين طرفداران محصولات چوبي بيشتر است اما در انتخاب صنايع چوبي بايد به كيفيت، نوع چوب، ظرافت و مسائل ديگري توجه داشت.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |