يكشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۷ - May 23, 2004
ثمره نيت صادقانه
قحطي، همه جا را گرفته بود. قرصي نان يافت نمي شد. در آن حال، مردي از بني اسرائيل به كوهي از ريگ در بيابان رسيد. پيش خود انديشيد كه كاشكي اين كوه ريگ، كوه گندم بود و من آن را پيش قومم مي بردم و آنان را از رنج گرسنگي مي رهاندم.
به شهر بازگشت، پيامبر آن روزگار نزدش آمد و گفت: در بيرون شهر چه ديدي و چه خواستي؟ گفت: كوهي ديدم كه از ريگ ها انباشته بود. در دلم گذشت كه اگر اين همه، گندم مي بود، همه را صدقه مي دادم و قحطي را برمي انداختم. پيامبر قوم گفت: «بر تو بشارت باد كه ساعتي پيش، فرشته وحي بر من نازل شد و گفت كه خداي تعالي صدقه تو را پذيرفت و تو را چندان ثواب داد كه اگر تو آن همه گندم مي داشتي و به صدقه مي دادي، ثواب مي داد.»
كيمياي سعادت جلد ۲ ص ۴۵۴
امروز با حافظ
عمر بگذشته به پيرانه سرم بازآيد
اگر آن طاير قدسي ز درم باز آيد
گر ببينم كه مه نو سفرم باز آيد
كوس نودولتي از بام سعادت بزنم
جشنواره موسيقي «چكناواريان» در تالار وحدت
لوريس چكناواريان،  آهنگساز و رهبر اركستر، از ۲۳ خرداد ماه  در تالار وحدت  چندين  برنامه  متنوع  اجرا مي كند.
جشنواره  موسيقي  چكناواريان  با مشاركت  مركز موسيقي  بتهوون  و بنياد رودكي  به  مدت  ۱۹ شب  برگزار مي شود.
چكناواريان  ديروز در نشستي  با خبرنگاران  گفت: در اين  جشنواره  بيش  از هفت  برنامه  متنوع  از آثار آهنگسازان  ايراني  و خارجي  اجرا مي شود.
چكناواريان  را در اين برنامه يك  گروه  ۱۸ نفره  از نوازندگان  اركستر مجلسي  رودكي  با نواختن   سازهاي  زهي  و پيانو همراهي  مي كنند.
اين  هنرمند ايراني  الاصل  ارمني  تبار، اجراي  گزيده اي  از آثار آهنگسازان  ايراني  همچون  حسين  دهلوي ، حشمت الله  سنجري ، هوشنگ  كامكار، عليرضا مشايخي  و شاهين  فرهت  را از برنامه هاي  بخش  ايراني  دانست .
به  گفته  وي ، سمفوني هاي  بيژن  و منيژه ، خسرو و شيرين و ليلي  ومجنون  در بخش  فارسي  جشنواره  و با دكلمه  فارسي ژاله  صادقيان  اجرا مي شود.
اجراي  آثاري  از يوهان  اشتراوس ، پاواروتي ، دومينگو، باخ ، ويوالدي  و ناپوليتن  از جمله  آثار بين المللي  است  كه  در اين  جشنواره  نواخته  مي شود.
چكناواريان  گفت بسياري  از قطعات  در اين برنامه براي  نخستين  بار اجرا مي شوند و افزود: اجراي  قطعات  متنوع  و كوتاه  در مدت  زمان  ۳ تا ۵ دقيقه  كار بسيار سختي  است  و نوازندگان  گروه  ماه هاست  كه  تلاش  مي كنند تا با اجراي  شايسته  اين  برنامه ها، بتوانند مخاطب  ايراني  را راضي  كنند.
اين  آهنگساز با اشاره  به  اينكه  كار كردن  براي  مخاطب  موسيقي  در ايران  بسيار سخت  است ، تصريح  كرد: مخاطبان  ايراني  كه  اغلب  جوان  هستند با انديشه  و علاقه،  اجراي  موسيقي  را دنبال  مي كنند.
چكناواريان  در حال حاضر، مشغول  آهنگسازي  موسيقي  يك  سريال  تلويزيوني ۲۰ قسمتي  به كارگرداني  نادر طالب  زاده است  كه  به  زندگي  حضرت  مسيح  (ع ) مي پردازد. ادامه  ساخت  قطعات  اپراي  رستم  و اسفنديار از ديگر فعاليت هاي  چكناواريان  است  كه  از چهار سال  پيش  آغاز شده  است .

هشتاد و دومين نشست كانون ادبيات ايران
هشتاد و دومين نشست هفته كانون ادبيات ايران، روز دوشنبه چهارم خرداد ماه در سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي شفق برگزار خواهد شد.
به گزارش سرويس هنري خبرگزاري كار ايران، ايلنا، در اين نشست مجموعه داستان  «دختران دلريز»، اثر داوود غفارزادگان با حضور حسن ميرعابديني و مسعود نورمحمديان نقد و بررسي مي شود.
براساس اين گزارش، كانون ادبيات ايران از تمامي نويسندگان، منتقدان، صاحب نظران و علاقه  مندان به ادبيات داستاني براي حضور در اين جلسه دعوت به عمل آورده است. اين نشست ساعت ۱۷ روز دوشنبه در فرهنگسراي شفق واقع در خيابان بيست و يكم يوسف آباد برگزار خواهد شد.

تابلوي پيكاسو گم شد
006846.jpg
يك تابلوي نقاشي متعلق به پابلو پيكاسو، نقاش شهير اسپانيائي در مركز پمپيدو در پاريس گم شد.
به گزارش بي .بي.سي، تابلوي «طبيعت بي جان» كه بيش از سه ميليون دلار ارزش گزاري شده يك نقاشي كوچك در سبك كوبيسم است كه در سال ۱۹۲۴ ترسيم شده است.
پليس فرانسه اعلام كرد اين تابلو از كارگاه ترميم آثار هنري، متعلق به مركز پمپيدو ناپديد شده و براي آخرين بار در تاريخ ۱۲ ژانويه ۲۰۰۴ در اين كارگاه ديده شده است. روز جمعه مشخص شد كه اين تابلو در اين كارگاه وجود ندارد.
يك مامور پليس فرانسه به خبرگزاري فرانس پرس گفته است. «همه جا را جستجو كرديم ولي موفق نشديم آن را بيابيم. مسئولان مركز پمپيدو عقيده دارند كه اين تابلو دزديده شده است.»
يكي از مسئولان موزه مي  گويد به دليل مشهور بودن تابلو، سارق نخواهد توانست آن را به آساني بفروشد.
اين تابلو كه قرار بود براي نمايش، به موزه اي در شمال فرانسه قرض داده شود، براي ترميم به كارگاهي در مركز پمپيدو فرستاده شده بود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
خشم اعراب
حمله هوايي شب چهارشنبه، ۱۹ مه ۲۰۰۴، به مراسم عروسي قبيله «بو فهب» در منطقه مجرب الديب (ايالت انبار عراق ، ايالتي كه فلوجه هم در آنجا قرار دارد) واقع در ۱۸ كيلومتري مرز سوريه كه منجر به قتل ۴۵ تن از جمله نوازندگان و خواننده مراسم شده بود، بر خشم و افسردگي اعراب در همه كشورها افزوده و موضوع تفسير بسياري رسانه ها شده بود. برخي اصحاب نظر اشاره به تحريم نفتي ۱۹۷۳ كرده و گفته بودند: چه فرق است ميان خون عرب مصري و خون عرب عراقي، چرا دولتهاي عربي صاحب نفت ، اين بار به مانند پاييز ۱۹۷۳ دست به تحريم صدور نفت خود نمي زنند؟! در آن سال ، پس از آغاز جنگ رمضان (اكتبر۱۹۷۳) گفته بودند: نفت كه از خون سرباز عرب كه بر شن هاي صحراي سينا مي ريزد عزيزتر نيست، پس آن را به سوي غرب مي بنديم تا از اسرائيل حمايت نكند، و بستند ، و با نشان دادن اين اراده، جهان غرب و به ويژه آمريكا را دچار دشواري شديد كردند و جنگ صحراي سينا پايان يافت. چرا سران دولتهاي عربي اين بار سكوت كرده اند؟ اگر باز هم تعلل و تسامح كنند؛ اين شبهه در عوام الناس عرب به يقين تبديل خواهد شد كه در آن روز با اين اطمينان كه در لحظه حساس ، شوروي در برابر آمريكا خواهد ايستاد، به آن كار دست زدند.
درباره حمله هوايي به مراسم عروسي قبيله «بو فهب»، شهرزاد فرامرزي روزنامه نگار ايراني تبار آسوشيتدپرس در محل يك گزارش مشروح تلويزيوني تهيه كرده است كه ديشب از شبكه هاي تلويزيوني آمريكا پخش شد.
ابهام در مورد علت آغاز ناگهاني انتشار عكس هاي شكنجه
در رسانه ها
واشنگتن پست در شماره جمعه خود عكس هاي تازه اي از شكنجه عراقي ها در زندان ابوغريب چاپ كرده بود كه صحنه هاي دلخراشي در آن به وضوح ديده مي شد و نوشته شده بود كه ۳۷ تن از زندانيان عراقي و افغان ضمن اين شكنجه ها جان سپرده اند. بسياري از مفسران از اين كه چرا اين عكس ها در اين زمان پي در پي انتشار مي يابد و پنتاگون هم منكر نمي شود، تعجب خود را پنهان نكرده اند. سردبير اجرايي واشنگتن پست هم كه جمعه شب در برنامه تلويزيون عمومي اين سئوال از او شد نتوانست پاسخ درستي بدهد.
برزيل و چين، متحدان نفتي
ديدار لولا داسيلوا رئيس جمهوري برزيل (بزرگترين كشور آمريكاي لاتين) از چين، در رسانه ها اين گونه تفسير شده است كه دو كشور در نظر دارند كه متحد نفتي شوند، زيرا تامين نياز چين به سوخت در آينده اي نزديك يك مسئله خواهد بود. داسيلوا و رهبران چين عقايد و روش هاي مشابهي دارند. اين تفسيرها حكايت از همكاري بازرگاني و تكنولوژيك دو كشور دارد كه هر دو مي كوشند روسيه را كنار خود بكشند و روي نفت و بازار و كارشناسان آن حساب مي كنند. چين به خاطر تامين نياز خود به مواد خام از جمله نفت و نيز بازار فروش كالاهايش ناچار است وارد رقابت هاي جهاني شود، موضوعي كه غرب از نتايج آن مي هراسد و از هم اكنون براي آن يارگيري مي كند.

در همايش بزرگداشت اوحدي مراغه اي عنوان شد:
اوحدي به شايستگي شناخته نشده است
همايش ملي بزرگداشت هفتصدوپنجاهمين سالگرد تولد اوحدي مراغه اي در جوار آرامگاه اين شاعر پرآوازه در مراغه برگزار شد.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين همايش كه استادان دانشگاههاي تهران، تبريز و آستان قدس رضوي شركت داشتند، صاحبنظران به بيان انديشه هاي خود در خصوص اين شاعر پارسي پرداختند.
دكتر ناصر عليزاده ـ مدرس دانشگاه تبريز ـ در اين همايش گفت: مقام شاعري اوحدي به طور شايسته مورد شناسايي قرار نگرفته و تذكره هاي موجود گاهي به تناقض گويي دچار شده اند.وي افزود: با وجود اينكه قصيده عموما عنوان شعر اشرافي يافته، ولي اوحدي مراغه اي از اين قالب براي نشر انديشه و افكار ظلم ستيزانه استفاده كرده است و از ويژگيهاي منحصر به فرد شعر وي نيز وجود ده نامه اوست كه به عنوان كهن ترين ده نامه شعر فارسي ياد مي شود.
آرامگاه اين شاعر هم اكنون در مراغه و در جوار موزه ايلخاني مراغه قرار گرفته است.

سي امين شب شعر طنز در حلقه رندان
سي امين شب طنز در حلقه رندان، امروز سوم خردادماه با حضور شاعران طنزپرداز كشور برگزار مي شود.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري، در اين برنامه كه از پرمخاطب ترين جلسات ادبي كشور است، طنزپردازاني از جمله ابوالفضل زرويي نصرآبادي، عمران صلاحي، داريوش كاردان، سيد محمد سادات اخوي و شهرام شكيبا شعر طنز مي خوانند.براساس اين گزارش، اين برنامه ساعت ۱۷ امروز يكشنبه در تالار انديشه حوزه هنري واقع در تقاطع خيابان هاي حافظ و سميه برگزار مي شود و ورود براي عموم علاقه مندان آزاد است.
گفتني است، شب شعر طنز در حلقه رندان به همت دفتر طنز حوزه هنري يكشنبه اول هر ماه برگزار مي شود.

معرفي برگزيدگان جشنواره ادبي «جمالزاده»
امروز سوم خرداد در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران، برگزيدگان جشنواره داستان كوتاه - يادواره محمدعلي جمالزاده - معرفي و تقدير مي شوند.
به گزارش خبرنگار ادبي «مهر»، در اين جشنواره تعداد قابل توجهي از دانشجويان قصه نويس شركت كرده اند كه فردا نفرات برتر معرفي مي شوند.
داوري آثار دانشجويان در اين جشنواره، بر عهده احمد غلامي، حميد هنرجو و شهريار وقفي پور بوده است.
در اختتاميه اين جشنواره كه فردا شاهد برگزاري آن خواهيم بود، كساني چون باستاني پاريزي، مديا كاشيگر، محمد ضيمران، علي دهباشي و تني چند از نويسندگان معاصر و منتقدان ادبيات داستاني حضور خواهند يافت. اين جشنواره موضوع خاصي نداشته و دانشجويان نويسنده، موضوع دلخواه خود را در قالب داستان به رشته تأليف درآورده اند. مرحوم محمدعلي جمالزاده به عنوان پدر داستان كوتاه معروف است.

برگي از تاريخ
داستان گور يعقوب ليث قهرمان ملي ايرانيان
بشر در طول تاريخ در روز ۲۳ ماه مه شاهد رويداد هاي متعدد ازجمله دستگيري و فروش ژاندارك از سوي بورگاندي ها به انگليسي ها در سال ۱۴۳۰، اعلام تصميم هيتلر داير بر حمله نظامي به لهستان به منظور باز گرداندن اراضي آلمان كه در پايان جنگ جهاني اول به لهستان داده شده بودند در سال ۱۹۳۹، خودكشي هيملر رئيس گشتاپو در زندان فاتحان جنگ در سال ۱۹۴۵ و آغاز اجراي «دكترين ترومن» مبني بر كمك به دولت هايي كه در معرض گسترش كمونيسم قرار دارند در سال ۱۹۴۷ بوده است ولي براي ما خواندني ترين آنها تجديد ساختمان گور يعقوب ليث صفاري، قهرمان ملي ايرانيان، در منطقه گندي شاپور (خوزستان) در سال ۱۶۴۰ ميلادي است. يعقوب در سال ۸۷۸ ميلادي در جريان آزاد سازي وطن از سلطه خلفاي عباسي در شهر باستاني گندي شاپور (جندي شاپور) به مرگ طبيعي جان داده بود.
يعقوب كه از سيستان برخاسته بود در طول ربع قرن، خراسان بزرگ، كرمان، فارس و خوزستان را از سلطه اعراب خارج ساخت و دستور داد اسناد دولتي را جز به فارسي به زباني ديگر ننويسند. وي براي برانداختن دستگاه خلافت به سوي بغداد لشكر كشيده بود، ولي به سال ۸۷۶ در ديرالعاقول به دليل برگرداندن آب دجله به محل سربازان، او مجبور به عقب نشيني به گندي شاپور شده بود كه در آنجا دچار بيماري قولنج شد و از همين بيماري در گذشت. يعقوب در همين محل پيشنهاد خليفه را براي صلح رد كرده و به او پيام فرستاده بود كه اگر از بستر بيماري برخيزد جنگ را از سر خواهد گرفت زيرا در صورت شكست چيزي را از دست نخواهد داد.
۷۶۲ سال پس از درگذشت يعقوب، فتحعلي خان حاكم اعزامي از اصفهان به خوزستان (زمان سلطنت شاه صفي صفوي) گور يعقوب را در ميان ويرانه هاي گندي شاپور به دست آورد، آن را تزيين و مسقف كرد و ساختماني در آنجا ساخت. اين ساختمان با استفاده از مصالح برجاي مانده از ويرانه هاي گندي شاپور ساخته شد كه در طول دو ـ سه قرن ويران شد. فتحعلي خان همچنين از اين مصالح استفاده كرد و دهكده اي ساخت كه يادگار شهر گندي شاپور باشد و نام اين دهكده بعداً «شاه آباد» گذارده شد. در نيمه اول قرن جاري هجري براي يافتن آرامگاه يعقوب كه فتحعلي خان آن را ساخته بود تلاش هايي صورت گرفت كه ظاهراً پي گيري نشده است و احتمالاً محل قبر يعقوب همان است كه اهالي محل آن را «شاه ابوالقاسم» مي خوانند.

نگارستان
بوي پيراهن يوسف
006843.jpg
۱- فرانچسكو باربيري (معروف به گوئرچينو)
(Francesco Barbieri) Guercino
۲- تولد: سنتو ۱۵۹۱ / وفات: بلونا ۱۶۶۶
۳- سبك هنرمند: باروك (يا سبك غلو و تكلف: كه از كلمه baracco به معني ابله يا مسخره گرفته شده است، براي بيان غلوآميز موضوع هاي مختلف استفاده مي شد. اين سبك از سال ۱۶۰۰ در رم آغاز شد و تا اواسط قرن هجدهم طرفداران فراواني داشت)
۴- درباره هنرمند: گوئرچينو، يكي از هنرآموزان آكادمي هنر «كاراتچي» بود، اما شديداً تحت تأثير آثار واقعي و بسيار قوي «كاراواجو» نيز قرار داشت. اگرچه بسياري از آثار او از جهت رنگ و نور شبيه به كاراواجو بود، اما اين اثر به زيبايي رنگ هاي قوي و هنر پيروان مكتب باروك را نشان مي دهد.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: يعقوب پيراهن يوسف را دريافت مي كند / ۱۶۲۵ / رنگ روغن روي بوم / ۹۴*۵/۱۱۵ سانتي متر يعقوب كهنسال، پيراهن خوني فرزندش يوسف را كه برادرانش او را فروخته اند، در دست دارد. لباس آغشته به لكه هاي خون بز، براي فريب يعقوب پير است. فرزندان يعقوب پدر را فريب مي دهند كه گرگ يوسف را دريده و اين پيراهن، گواه ادعاي ماست. يعقوب دستش را بالا برده تا از درگاه پروردگار شفاي چشمانش را بگيرد. پيراهن كه نشانه يوسف است، روي سنگ مرمر قرار گرفته. رنگ سفيد پيراهن تضادي رؤيايي با پس زمينه تيره دارد. اين اثر يكي از شاهكارهاي نقاشي مكتب باروك است.
۶- محل نگهداري تابلو: مركز هنري بورگلي / استامفورد.

پاسخ به پرسش پزشكي
خطر عفوني شدن پوست سر
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه چرا اين همه در برنامه هاي بهداشتي تلويزيوني تاكيد مي كنند كه پوست سر نبايد عفوني شود و جوش و كورك داشته باشد؟ او پاسخ داده است: پيدايش اين نوع كانون هاي عفوني در هيچ نقطه از پوست بدن نبايد بدون درمان رها شود. در مورد سر، رها ساختن بدون درمان اين عوامل اين خطر را دارد كه به آبسه دروني سر منجر شود . به عبارت ديگر، ميكروب از طريق كانون عفوني پوست به درون سر منتقل و توليد آبسه كند كه نشانه هايش در فرد، مشابه تومور مغزي است. فرد دچار تب، سرگيجه، بي حسي و فلج بعضي اعضاي بدن مي شود و گاهي هم از هوش مي رود. نخستين علامت ممكن است اين باشد كه فرد هنگام گام برداشتن دچار مشكل بلند كردن پا شود.

بهارستان
شب، پرنده غمگيني است
با بال هاي مسين
سحرگاهان ابريشمين
ايورت هاگلند - ترجمه آيدا نيمايي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
آرزو
آرزو داشتم ساختمان هاي سربه فلك كشيده شهر بزرگ و ماشين هاي رنگارنگ را ببينم. دوست داشتم صداي غرش هواپيماها را بشنوم و ...
حالا سالهاست دلم براي روستايم تنگ شده است، خانه هاي كاه گلي، الاغ هايي كه در كوچه ها سلانه سلانه مي رفتند و صداي رودي كه از آنجا مي گذشت...
زين العابدين آقاياري

گشتي در دنياي خبرها
مسافر عصباني
لندن: چند روز قبل يك شهروند ۴۷ ساله در انگليس قصد داشت با قطار خود را از ايستگاه «برويك» به «لندن» برساند. به همين دليل وي در ايستگاه حاضر شد اما پس از چند دقيقه از طريق بلندگوي ايستگاه اعلام شد كه قطار لندن در برويك توقف نخواهد داشت.او كه با شنيدن اين خبر كلافه شده بود، فاصله ايستگاه تا خانه را دويد و با خودرو شخصي اش به ايستگاه بازگشت.
وي سپس خودرو را روي خط آهن متوقف كرد تا راننده قطار مجبور به توقف در ايستگاه شود.البته وي توسط پليس دستگير و در دادگاه به پرداخت جريمه سنگين و تحمل دو سال حبس محكوم شد.
ديپلم براي پيرزن ۹۰ ساله
فلوريدا: يك پيرزن ۹۰ ساله در آمريكا هفته آينده ديپلم خود را دريافت خواهد كرد.اين خانم در سال ۱۹۱۳ چشم به جهان گشود و هنگامي كه در كلاس ۱۱ دبيرستان مشغول تحصيل بود، براي ازدواج ترك تحصيل كرد و صاحب ۸ فرزند شد.وي با آنكه مدارج ترقي را در جامعه طي كرد اما همواره از نداشتن ديپلم رنج مي برد، به همين دليل در چند ماه اخير با وجود مشكلات حركتي در كلاس هاي درس حاضر شد و تحصيلات دبيرستاني خود را به پايان رساند.
جنگ و كبوتر
لندن: انگليسي ها در زمان جنگ جهاني دوم براي انتقال پيام از كبوترها كمك مي گرفتند و اين پرندگان نقش سرنوشت سازي را در جنگ ايفا كردند.
روز جمعه هفته اي كه گذشت اعلام شد پس از پايان جنگ مقامات ارتش اين كشور قصد داشتند از كبوترها براي انتقال سلاح هاي بيولوژيك هم استفاده كنند. گويا قرار بوده است تعدادي كبوتر براي انجام اين كار آموزش ببينند، اما پس از بررسي قواي جسماني پرندگان مشخص شده است اغلب كبوترها در طول جنگ چنان فرسوده شده اند كه قادر به كار نيستند. بنابراين اجراي برنامه انتقال سلاح هاي بيولوژيك توسط پرندگان به فراموشي سپرده شد.
مجازات در اتاق عمل
بوينس آيرس: چند روز قبل يك راننده اتوبوس در آرژانتين پسربچه ۱۱ ساله اي را كه سوار بر اسكوتر بود زير گرفت و او را به قتل رساند.روز گذشته قاضي پرونده حكم عجيبي براي اين مرد صادر كرد: ۵ سال محروميت از رانندگي، دو سال حبس تعليقي و تماشاي عمل جراحي در بيمارستان.اين مرد بايد حداقل يكبار در اتاق عمل بيمارستان حاضر شود و شاهد عمل جراحي روي يكي از مجروحان حوادث رانندگي باشد تا درس بگيرد.
ندامت سارق
آمستردام: يك سارق در هلند كه براي سرقت وارد يك مؤسسه خيريه حامي سالمندان شده بود، از اين اقدام خود پشيمان شد و با نوشتن يك نامه از مسئولان مؤسسه عذرخواهي كرد.در بخشي از اين نامه آمده است: من قبل از ورود به ساختمان نمي دانستم كه اين مكان متعلق به مؤسسه خيريه است اما وقتي سربرگ ها را ديدم و به اين موضوع پي بردم از كار خود پشيمان شدم و از همه عذرخواهي مي كنم. من اينجا مقداري بيسكويت و تخم مرغ خورده ام كه اميدوارم راضي باشيد. مطمئن باشيد كه اگر روزي پولدار شوم حتما به مؤسسه شما كمك خواهم كرد.
پيش بيني رفتار كودكان
نيويورك: با بررسي رفتار كودكان در سن ۱۰ سالگي مي توان رفتارشان را در سن ۲۱ سالگي پيش بيني كرد.
به عبارت ديگر كودك ۱۰ ساله اي كه به خشونت ، درگيري با دوستان خود و يا سرقت علاقه مند باشد به احتمال بسيار زياد در سن ۲۱ سالگي دچار افسردگي خواهد شد. همچنين اين افراد به انسانهايي خشن و پرخاشگر تبديل مي شوند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري آتشزاد: نمايشگاه نگارگري و تذهيب مصعم سعدي  پور/ تا ششم خرداد/ ميدان ونك، خيابان توانير، ساختمان ۴۳/ تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* گالري سيحون: نمايشگاه بازاريابي پرديس «آثار گروهي از هنرمندان تا چهارم خرداد/ نمايشگاه نقاشي گروهي تا ۷ خرداد/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* گالري آريا: نمايشگاه نقاشي شمينه سرو قدم و محمدرضا كاشي پور/ تا ۷ خرداد/ خيابان ولي عصر، بالاتر از عباس آباد، كوچه زرين، پلاك ۱۱/ تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
*گالري گلستان: نمايشگاه مجسمه محمود بخشي / تا هفتم خرداد / خيابان دروس، شهيد كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه نياوران: نمايشگاه هنرهاي تجسمي انجمن بين المللي فرهنگي زنان/ از ۵ تا ۱۲ خرداد/ انتهاي خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران/ تلفن: ۲-۲۲۸۷۰۸۱
* كتابخانه وزارت امور خارجه: نمايشگاه معرفي مجموعه  هاي نفيس جلدهاي رقم دار نسخ خطي ماوراءالنهري و آثار صحافي مرحوم فردريش لانگامرر/ از سوم خرداد/ نياوران، شهيد آقائي، دفتر مطالعات سياسي و بين المللي.
* نگارخانه فجر: نمايشگاه عكس به مناسبت سالروز فتح خرمشهر/ تا ۱۲ خرداد/ ميدان بهمن/ بزرگراه شهيد تندگويان ،  مجموعه فرهنگي هنري بعثت/ تلفن: ۵۰۳۳۹۰۰
*گالري دريابيگي: نمايشگاه نقاشي ليلا خطيبي/ تا ۶ خرداد/ شهرك قدس، فاز ۳، خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵. تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
*گالري الهه: نمايشگاه نقاشي عليرضا آدم بكان/ ۶ تا ۱۱ خرداد/ خيابان آفريقا، گلفام،پلاك ۴۷/ تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸
* نگارخانه طراحان آزاد: نمايشگاه عكس مجتبي فلاحي (مستوفي) / تا ۷ خرداد/ ميدان فاطمي، ميدان گلها، ميدان سلماس، شماره ۴۱/ تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶

گل و گياه
گل رز
006840.jpg
نام علمي: Rosa شWarm Welcome'
خانواده: ROSACEAE
اين واريته رونده رز به بلندي و گستردگي ۲/۲ متر است. گلهاي نارنجي - قرمز آن از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك حاصلخيز و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است. براي سلامتي گياه و بالا بردن كيفيت گلدهي، در فصل خواب گياه آن را هرس كنيد.
ازدياد: از طريق پيوند شكمي در تابستان و يا تهيه قلمه هاي چوب سخت در پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |