پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۸۴ - May 20, 2004
تظاهرات طرفداران مقتدي صدر در نجف
006696.jpg
طرفداران مقتدي صدر روحاني شيعه عراقي ديروز در برابر دفتر و بيت آيت ا… سيستاني مرجع شيعيان عراق در نجف تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نجف تظاهركنندگان كه شمار آنها به حدود ۳۰۰ نفر مي رسيد و تعدادي ازآنها سلاح در دست داشتند شعار مي دادند آمريكا نه، اسرائيل نه، عمال آنهانه.
تظاهركنندگان شعارهايي در حمايت از مقتدي صدر سر دادند و به ويژه تاكيد كردند كه راه آيت ا… محمد صادق صدر پدر مقتدي را ادامه خواهند داد.
تظاهركنندگان همچنين فرياد مي كشيدند ما رهبران ديني را كه (در برابر آمريكا) سكوت مي كنند و در ساختمان هاي كولر دار استراحت مي كنند، نمي خواهيم.
اين تظاهرات يك روز پس از آن صورت گرفت كه آيت ا… سيستاني براي چندمين بار از طرفهاي درگير در نجف و كربلا خواسته بود، افراد و سلاح هاي خود را از اين شهرها خارج كنند.
تركيب دولت آينده عراق
دولت آينده عراق متشكل از ۱۴ وزير شيعه و ۱۲ وزير سني، كرد و ديگر اقوام عراق خواهد بود.
به گزارش واحد مركزي خبر، روزنامه الحيات چاپ لندن ديروز نوشت: اطلاعاتي كه اخيرا از شوراي حكومت انتقالي عراق و تشكيلات ائتلاف در اين كشور خارج شده  است، حاكيست همه اعضاي گروه هاي عراقي به اين نتيجه رسيده اند كه شكل حكومت آينده عراق بايد به صورت دسته بندي و متشكل از ۲۶ وزير باشد و ۱۴ وزير از شيعيان و ۱۲ وزير ديگر نيز از كردها، سني ها و ديگر اقوام عراقي باشند.
ساير تحولات
روزنامه نيويورك تايمز ديروز خبر داد: پس از گزارش گروه امدادگران كميته بين المللي صليب سرخ درباره رفتار غيرانساني با زندانيان عراقي در زندان ابوغريب به ستاد نظاميان آمريكايي در عراق اواخر سال گذشته، مقامات ارتش آمريكا بازرسي هاي صليب سرخ را از اين زندان محدود كردند.
كنستانتين كاساچف رئيس كميته امور بين الملل دوماي دولتي روسيه ديروز در جمع خبرنگاران در مسكو گفت: متاسفانه اوضاع عراق با توجه به منافع آمريكا و بدون درنظر گرفتن خواست واقعي مردم عراق تنظيم مي شود.
وي افزود: در واگذاري قدرت ظاهري به مردم عراق كه قرار است ۱۰ تير انجام شود، تنها به رسميت شناخته شدن حضور نظاميان اشغالگر آمريكا در عراق در نظر گرفته شده است.
هشيار زيباري وزير امور خارجه دولت انتقالي عراق براي ديداري سه روزه از لهستان ديروز وارد ورشو شد.
نظامي آمريكايي به يك سال زندان محكوم شد
محاكمه نخستين نظامي آمريكايي به اتهام بدرفتاري با زندانيان عراقي در يك دادگاه نظامي در بغداد برگزار شده است.
به گزارش سايت خبري فارسي بي.بي.سي دادگاه نظامي، جرمي سيويت، سرباز واحد دژبان مأمور خدمت در عراق، كه با اتهامات متعددي در اين ارتباط از جمله توطئه براي سوءرفتار و عكسبرداري از صحنه هاي بدرفتاري با زندانيان زندان ابوغريب در بغداد مواجه بود، مجرم شناخته است.
جرمي سيويت به يك سال زندان محكوم شده است.

حمله بالگردهاي اسراييل به تظاهركنندگان فلسطيني ۶۰ كشته و زخمي برجا گذاشت
006693.jpg
منابع فلسطيني اعلام كردند كه شمار شهيدان حمله هوايي عصر ديروز بالگردهاي رژيم صهيونيستي به محله تل السلطان شهر مرزي رفح در جنوب نوار غزه به ۲۲ نفر افزايش يافت.
به گزارش ايرنا، به گفته اين منابع، در اين حمله بالگردهاي آپاچي چند فروند موشك هوا به زمين به سوي جمعي از تظاهركنندگان فلسطيني معترض به تجاوز اسرائيل به رفح، شليك كردند.
در جريان اين جنايت وحشيانه تاكنون ۲۲ فلسطيني شهيد و بيش از ۵۰ نفر زخمي شدند كه حال شماري از آنان وخيم است.
با اين ترتيب شمار شهيدان حمله هاي رژيم صهيونيستي به منطقه رفح در سه روز اخير به ۴۴ نفر رسيد.شبكه الجزيره شمار كشته ها را بيش از ۵۰ تن اعلام كرد اما منابع ديگراين خبر را تأييد نكردند.
در اين ميان، محمد حجازي از نمايندگان مجلس قانونگذاري فلسطين اعلام كرد كه نظاميان اسرائيلي از ساكنان منطقه رفح خواسته اند كه پرچم سفيد را به نشانه تسليم شدن بر پشت بام خانه هايشان برافرازند.
به گفته حجازي، پس از مخالفت اهالي با اين درخواست، يك دستگاه تانك اسرائيلي خانه هاي فلسطيني ها را هدف گرفت كه شماري از آنها شهيد يا زخمي شدند.
عمليات گسترده صهيونيست ها براي كشتار فلسطينيان كه از هفته گذشته در نوار غزه به ويژه منطقه رفح آغاز شده همچنان با شدت ادامه دارد.
آمريكا مانع محكوميت اسرائيل در شوراي امنيت شد
شوراي امنيت سازمان ملل متحد شب چهارشنبه پيش نويس قطعنامه پيشنهادي اعراب را در محكوميت تخريب خانه هاي فلسطينيان در اردوگاه رفح در جنوب نوار غزه به دست نظاميان صهيونيست بررسي كرد اما آمريكا مانع تصويب آن شد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از مقر سازمان ملل، در اين پيش نويس از اسراييل خواسته شده بود تخريب خانه هاي فلسطيني را فورا متوقف كند و از تجاوزات و اقدامات تحريك آميز خود دست بردارد.
ديپلمات ها گفتند هرچند پيش نويس قعطنامه پيشنهادي كشورهاي عربي از حمايت اكثريت اعضاي شوراي امنيت برخوردار بود اما آمريكا متحد نزديك اسراييل با ارايه پيشنهادات جديد و درخواست براي اصلاح برخي بندهاي اين پيش نويس مانع تصويب آن شد.
از سوي ديگر اسكات مك كليلان، سخنگوي كاخ سفيد در شرايطي كه رهبران جهان و نيز دبير كل سازمان ملل اقدام وحشيانه رژيم صهيونيستي در تخريب خانه هاي فلسطينيان را محكوم كرده اند، روز سه شنبه گفت: ما نگراني هاي امنيتي اسراييل را درك مي كنيم.
وي كه در جمع خبرنگاران در واشنگتن سخن مي گفت افزود:  اسراييل در گفت وگو با ما اعلام كرده است كه هركار ممكن را در زمينه به حداقل رساندن آسيب به خانه هاي فلسطينياني كه در عمليات تروريستي و يا قاچاق اسلحه دست نداشته اند انجام خواهد داد.

بشار اسد: اصلاحات آسان نيست
006699.jpg
چهار سال پيش وقتي بشار اسد رئيس جمهور سوريه شد، غربي ها خشنود شدند و ابراز اميدواري كردند كه او با انجام اصلاحات در رژيم بعثي سوريه ميراث پدرش حافظ اسد را دچار تغييراتي كند. اما اكنون آنها اعتراف مي كنند كه اين خوش بيني در حال كم رنگ شدن است. روابط واشنگتن و دمشق با اعمال تحريم هاي جديد آمريكا عليه سوريه رو به تيرگي بيشتر است. دلايل واشنگتن براي اين تحريم ها حمايت سوريه از مبارزان فلسطيني، ادامه حضور نظامي اين كشور در لبنان و تلاش دمشق براي دستيابي به سلاح هاي كشتار جمعي است.
بعضي ديپلمات هاي غربي مي  گويند اسد يك اصلاحگر واقعي است و اين تحريم ها تلاش هاي او را تخريب مي كند. دو روز بعد از اعلام تحريم ها آمريكا، هفته نامه نيوزويك با بشار اسد گفت وگويي انجام داده كه مي خوانيد:
* واكنش شما به تحريم هاي اخير آمريكا چيست؟
_ ما واكنشي نداريم. نه به اين خاطر كه اين تحريم ها تأثيري برايمان ندارد بلكه به اين خاطر كه نمي دانيم تأثير اين تحريم بر ما چگونه است.
* يكي از دلايل تحريم هاي آمريكا اين اتهام است كه جنگجويان خارجي از مرز سوريه به عراق مي روند. آيا اين موضوع اتفاق مي افتد؟
_ بعد از شروع جنگ در عراق ما با دولت آمريكا در حال گفت و گو بوده ايم و همواره از آمريكايي ها خواسته ايم يك نمونه گذرنامه يا اسمي كه اين ادعا را ثابت كند به ما نشان دهند. تا به حال هيچ چيز دريافت نكرده ايم. هيچ مدركي نداريم كه نشان دهد سوري ها به عراق رفته اند. ما به آمريكا يي ها گفته ايم آنها هم نمي توانند مرزهاي خود با مكزيك را كنترل كنند. نمونه ديگر سالهاي درگيري سوريه و عراق در دهه ۱۹۸۰ است كه صدام كاميون هاي پر از مواد منفجره را به سوريه مي فرستاد و هزاران سوري را طي سالها مي كشت. حتي آن موقع هم ما نمي توانستيم مرزهايمان را كنترل كنيم. هيچ دولتي نمي تواند به طور كامل مرزهايش را كنترل كند.
* آمريكا مي تواند براي احياي اعتبارش (در عراق) كاري انجام دهد؟
_ از آنچه كه از عراقي ها مي شنويم پيداست كه اوضاع بسيار بدتر از زمان حكومت صدام حسين است. آن زمان يك ديكتاتوري حاكم بود، اكنون هم دمكراسي وجود ندارد. اعتبار آمريكا نه تنها با تصاوير شكنجه زندانيان بلكه با خود جنگ لطمه ديد.
* شما مي گوييد در عراق دمكراسي وجود ندارد. ديگران درباره سوريه هم همين را مي گويند.
_ قطعاً. ما در حال تغيير كردن هستيم. اولين نكته اي كه من به عنوان رئيس جمهور پيشنهاد دادم موضوع تغييرات بود. اما تغيير نيازمند عوامل پيچيده و مختلف است. بخشي از زندگي سياسي  ما بر پايه سنت ها و عاداتي استوار است كه به هزاران سال قبل باز مي گردد. تغيير اين سنت ها به وسيله قانون وتصويب طرح به آساني رخ نمي دهد. تغيير به زمان نياز دارد و دورنمائي روشن را مي طلبد.. ما در سوريه يك ديالوگ را آغاز كرده ايم. اما هنوز در آغاز راه هستيم. راه طولاني پيش رو داريم.
* براي كم كردن شكاف با واشنگتن تلاش مي كنيد هيچ يك از اهداف مورد نظر دولت بوش را مورد توجه قرار دهيد؟
_ ما قبلا هم اين كار را كرده ايم. مهمترين آن موضوع نجات جان آمريكايي ها در جنگ با تروريسم است. اما اين به آن معني نيست كه با آمريكايي ها از همه نظر هم نظر و موافق هستيم. آنها در همه چيز مداخله مي كنند. حتي مي خواهند تيترهاي روزنامه هاي سوري را هم تغيير دهند. نكته مهم اين است كه ديالوگ با آنها را ادامه دهيم.
* سوريه مي تواند براي شكستن بن بست روابط ميان اسرائيل و فلسطيني ها كاري انجام دهد؟
_ ما با اسرائيلي ها رابطه نداريم و روابطمان با تشكيلات خودگردان هم ضعيف است. بدون تعريف كردن نقش خود نمي توانيم نقشي ايفا كنيم. براي آنكه به پيشرفتي برسيم بايد براساس قطعنامه هاي سازمان ملل گفتگو كرد. اين تنها راه شكستن چرخه خشونت است. ما شاهديم كه خشونت هر روز شدت مي گيرد. هر روز كه دستيابي به صلح را به تاخير اندازيم، دستيابي به آن دشوارتر مي شود.
* شما مي  گوييد كه نمي دانيد تأثير تحريم هاي جديد بر سوريه چيست؟ اما همه مي دانند كه اين يك زهر چشم است و تأثير اقتصادي چشم گيري بر كشور سوريه ندارد. اين تحريم ها بر رويكرد و نگرش شما چه تأثيري خواهد داشت؟
- اين تحريم ها اصلاحات در سوريه را متوقف نمي كند. اما گاهي چنين اقدامات نماديني بر ديالوگ  و روابط تجاري تأثير مي گذارد.
* چه اصلاحاتي را مي خواهيد اجرا كنيد؟
_ در همه حوزه ها، حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي.
* براي پيگيري اين تغييرات چه گام هاي قطعي برداشته ايد؟
_ اقتصاد را در اولويت قرار داده ايم. چهارماه پيش نخستين بانك خصوصي تأسيس كرديم. چند ماه پيش دانشگاهي خصوصي تاسيس شد.
در حوزه سياست و آزادي بيان، ۱۸ ماه پيش نخستين روزنامه هاي خصوصي تأسيس شدند. راديوهاي خصوصي هم به زودي تاسيس مي شوند. اما عوامل زيادي هستند كه ما را به عقب برمي گردانند همچون وضعيت كلي خاورميانه و وضعيت عراق. دو سال پيش اولويت اقتصاد بود، اكنون امنيت است. ماه گذشته شاهد نخستين انفجار تروريستي در دمشق در ۱۹ سال گذشته بوديم. اين نتيجه جنگ عراق و عوامل ديگر است. اكنون مردم سوريه درخواست تدابير امنيتي سخت تر را دارند.
* چه كسي مسئول آن انفجار در دمشق بود؟
_ به زودي با دو سوري كه از اين انفجار جان به در بردند در تلويزيون مصاحبه مي كنيم. آنها عضو هيچ سازماني نستند. اين يك اقدام فردي بود. يك انتقام و ابراز تنفر به دليل اوضاع عراق.
* حملات ديگري از اين دست را پيش بيني مي كنيد؟
_ نمي توان گفت هر چه اينجا اتفاق مي افتد با بقيه دنيا ارتباطي ندارد. اين نتيجه طبيعي جنگ است.
* سوريه سلاح كشتار جمعي دارد؟
_ ما حتي يك راكتور هسته اي براي مصارف صلح آميز نداريم. تابستان گذشته ما پيش نويس قطعنامه اي به شوراي امنيت پيشنهاد كرديم كه هدف از آن تبديل كردن خاورميانه به منطقه اي عاري از سلاح  كشتار جمعي بود.
* اگر از مقامات حماس بخواهيد كه كشورتان را ترك كنند، آنها كجا مي روند؟
_ كسي نمي داند. تنها جايي كه مي توانند بروند بازگشت به سرزمينشان است... ما آنها را اخراج نمي كنيم.
* فكر مي كنيد شكست بوش در انتخابات نوامبر براي خاورميانه مفيد باشد؟
_ ما به دنبال تغيير رئيس جمهور آمريكا نيستيم، به دنبال تغيير سياست اين كشور هستيم.
* درباره انتقال قدرت برنامه ريزي شده آمريكا به عراقي ها در ۳۰ ژوئن (۱۰ تير) نظرتان چيست؟
_ ما اميد زيادي به اين تاريخ نداريم. البته از انتقال قدرت حمايت مي كنيم اما مي خواهيم اين اتفاق مؤثر و واقعي باشد، نه ظاهري.
* فكر نمي كنيد اگر در اصلاحات سياسي موفق شويد، در نهايت خودتان را از اين شغل كنار گذاشته ايد؟
_ البته. به عنوان يك سوري در مقابل كشورم وظيفه اي دارم. اما اگر دورنمايي نداشته باشيم از رياست جمهوري كنار مي روم. خارج از اين جايگاه راحت تر هستم.
ترجمه: نيلوفر قديري

يادداشت
فلسطينيان و مظلوميت مضاعف
هادي صبا
بنابه گزارش سازمان حقوق بشر فلسطيني، نيروهاي اسرائيلي در ادامه سياست تخريب اراضي زراعي فلسطينيان، طي چند ماه گذشته ۵/۶۴۲ هكتار از اراضي زراعي نوار غزه را ويران و غيرقابل استفاده كرده اند. براساس اين گزارش، از آغاز انتفاضه اقصي تاكنون -۴۴ ماه- بيش از ۲۲۸۹ هكتار از اراضي زراعي در غزه از بين رفته است. طي همين مدت ۱۸۶۷ منزل مسكوني ويران شده كه در نتيجه ۱۶۴۹۷ نفر بي خانمان شده اند. اين افراد بي خانمان و ديگراني كه خانه هايشان در معرض تخريب قراردارد و هيچ مدافعي در اين جهان ندارند، تنها راه را در اين ديدند كه در يك تظاهرات مسالمت آميز حداقل با صداي بلند به اقدام متجاوزين اعتراض كنند. اما ماهيت اسرائيل ضد انساني تر از آن است كه حتي تظاهرات مسالمت آميز مظلومان را تحمل كند. ارتش اسرائيل هليكوپترهاي آپاچي خود را به پرواز درآورد تا با شليك ۶ موشك به سمت تظاهر كنندگان شهر رفح- جنوب غزه- دهها تن از آنان را به شهادت رسانده و يا مجروح سازد.
اين يك تصوير از مظلوميت ملتي است كه تنها گناه آن عدم پذيرش «ظلم» و ايستادگي در برابر آن مي باشد. تصوير ديگر مظلوميت اين ملت آن است كه حتي هم كيشان و هم زبانانشان نيز دل در گرو دشمنان آنان دارند. درست در همان زماني كه جرج بوش در سخنراني خود خواستار تغيير رهبر فلسطينيان مي گردد و كالين پاول در سفر منطقه اي خود به شدت از عرفات انتقاد مي كند كه چرا با استناد به آيات قرآن كريم مردم فلسطين را به تروريسم دعوت مي كند، آري درست در همين زمان شاه اردن نيز خواستار تغيير عرفات مي گردد و به وي توصيه مي كند كه هر چه سريعتر از سمت خود كناره گيري كند.گرچه در پي بازتاب بسيار وسيع اين سخنان، دولت اردن آن را تكذيب نمود، ولي... بياد داريم كه پس از امضاي قرارداد اسلو آمريكا برخورد خود با عرفات را تغيير داد،و اينك پس از شكست روند اسلو و تغيير مواضع عرفات وي بارديگر به تعبير آمريكايي ها تروريست شده است!!
همه بايد بدانند كه ملت فلسطين با تصميم ملي اش راه مبارزه را برگزيده و رهبرش را نيز خود برمي گزيند و همچون ديگر ملل حق دارد تصميماتش را ملي اتخاذ كند. البته شاه اردن حق دارد كه از روند اوضاع در فلسطين نگران باشد؛ زيرا پيروزي مردم فلسطين- حداقل در مرحله نخست خود- در غزه و عقب نشيني اسرائيل از آن كاملاً قابل پيش بيني است. بايد گفت كه در صورت وقوع اين تحول، كاميابي فلسطينيان عامل فشاري بر سياست سنتي اردن در همكاري با اسرائيل و آمريكا خواهد بود.
البته اردن با نگراني روند امور در عراق را نيز پي  مي گيرد. حال كه آمريكا با مشكلات قابل توجهي درعراق مواجه شده و نتايج آن بر وضعيت اردن به عنوان يكي از معدود همكاران صميمي آمريكا در منطقه تأثيرگذار خواهد بود، ملك عبدالله نيز درمصاحبه با نيويورك تايمز پيشنهاد جديدي ارائه كرده است: سپردن قدرت به يكي از افسران ارتش بعثي كه در جنگ عراق بر عليه ايران شهرت يافته و به قهرمان ملي تبديل شده اند!!
به نظر ما بهتر است اردن به وضعيت داخلي خود توجه كرده از پيچيدن نسخه براي ديگران بپرهيزد چه كه شايد انتفاضه اي ديگر در عراق در راه باشد، انتفاضه اي همچون انتفاضه فلسطينيان كه چه بسا وضعيت در منطقه را به طور كامل تغيير دهد...

كوتاه از سياست جهان
اتخاذ تدابير امنيتي در اوستياي جنوبي
نيروهاي  انتظامي و امنيتي  جمهوري  خودخوانده  اوستياي  جنوبي  در آستانه برگزاري  انتخابات  مجلس  در ۲۳ ماه  مه (سوم  خرداد) در اين  منطقه  تدابيرشديد امنيتي  اتخاذ كردند.به  گزارش  واحد مركزي  خبر از باكو، جمال  كاركوسوف، دبير شوراي  امنيت دولت  خود خوانده  اوستياي  جنوبي  با اعلام  اين  مطلب  افزود: اين  اقدامات به  منظور حفظ آرامش  داخلي  در اوستياي  جنوبي  انجام  شده  است .وي  افزود: اظهارات  مقامات  گرجستان  درباره  احتمال  صدور انقلاب  مخملين به  اوستيا موجب  نگراني  مسئولان  و مقامات  اين  جمهوري  شده  است .وي  تصريح  كرد: آنچه  در آجاريا رخ  داد در اوستيا تحقق  نمي يابد و مسئله گرجي  اوستيايي  فقط از طريق  مذاكرات  قابل  بررسي  است .اين  در حالي  است  كه گيورگي  خايندراوا، وزير مشاور دولت  گرجستان در امور حل  مناقشات  در ديدار چهارجانبه  نمايندگان  اوستياي  شمالي ، روسيه اوستياي  جنوبي  و گرجستان  پيشنهادات  جديدي  را براي  حل  مناقشه  اوستياي جنوبي  ارائه  كرد.
سفر فرستاده دبيركل سازمان ملل به كره شمالي
موريس  استرانگ فرستاده  ويژه  كوفي  عنان دبير كل  سازمان  ملل  ديروز براي  يك  ديدار چهار روزه  رسمي وارد كره  شمالي  شد.به  گزارش  خبرگزاري  شين هوا، هدف  از اين  ديدار حمايت  ازمذاكرات  مساله  هسته اي  شبه  جزيره  كره  در پكن  و كمك به  تداوم  گفت  و گوهابراي  يافتن  راه  حل  جامع  به  منظور خاتمه  دادن  به  بحران  هسته اي  كره  شمالي است .«فرد اكهارد» سخنگوي  سازمان  ملل  روز سه شنبه  پيش  از سفر اين  فرستاده گفت  كه  ساختار مذاكرات  شش  جانبه  پكن  براي  پايان  دادن  به  بحران  هسته اي  شبه جزيره  كره  ايجاد شده  است .وي  خاطرنشان  كرد كه  شش  طرف  مذاكرات  درصدد همواركردن  راه براي  برگزاري سومين  دور گفت و گوها در آينده  نزديك  هستند.اكهارد افزود: «استرانگ» در مدت  اقامت  خود در كره  شمالي  با مقام هاي اين  كشور درباره  راه هاي  موجود براي  كمك  دبير كل  سازمان  ملل  به  حل  مساله هسته اي  و كمك هاي  انسان دوستانه  و اقتصادي  ديگر، بحث  وتبادل  نظر خواهد كرد.
دو كشته در حمله مخالفان به يك مركز پليس در جنوب شرقي تركيه
در حمله گروه هاي مخالف دولت تركيه به يك مركز پليس در منطقه اي دورافتاده در جنوب شرقي تركيه يك پليس و يك مأمور دولتي كشته شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر از آنكارا به نقل از منابع خبري و رسانه هاي تركيه سه شنبه شب يك مركز پليس در ورودي پرواري از توابع سيرت در جنوب شرقي تركيه مورد حمله نيروهاي مخالف دولت تركيه قرار گرفت كه در نتيجه آن دو پليس تركيه كشته شدند و دستكم دو نفر ديگر مجرح شدند.
در اين حمله از سلاح هاي نيمه سنگين و راكت انداز استفاده شده بود.
منابع امنيتي تركيه اين حمله را به مخالفان كرد دولت تركيه نسبت مي دهند.
كره شمالي خواستار خروج نيروهاي آمريكايي از كره جنوبي شد
يك روز پس از اعلام تصميم آمريكا به خروج بخشي از نيروهايش از كره جنوبي، پيونگ يانگ ديروز از سئول خواست تا تمام نيروهاي آمريكايي را از كشور خود بيرون كند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از سئول، «رودونگ سينمون» روزنامه رسمي حزب حاكم كره شمالي نوشت: تداوم اشغال كره جنوبي توسط نيروهاي آمريكايي در قرن جاري، بزرگترين رسوايي و بدبختي براي اين ملت است.
آمريكا روز دوشنبه اعلام كرد، در نظر دارد سه هزار و ۶۰۰ نفر از ۳۷ هزار نيروي نظامي خود در كره جنوبي را به عراق بفرستد.روزنامه يادشده همچنين به نقل از خبرگزاري رسمي كره شمالي نوشت: كره شمالي به نيروهاي آمريكايي به عنوان يك نيروي اشغالگر اشاره مي كند و از مقامهاي كره جنوبي مي خواهد كه با بيرون انداختن آنها يك دوره استقلال كامل را در پيش گيرد.

رامسفلد:
ايران و سوريه همكاري نمي كنند
وزير دفاع آمريكا بار ديگر ادعا كرد كه ايران و سوريه در خصوص آنچه كه آنها مي كوشند در عراق انجام دهند فاقد حس همكاري بوده اند.
به گزارش ايسنا، پايگاه اينترنتي اكسس نيوز، با مخابره اين ادعاي دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا كه در بنياد هريتج باشگاه رياست جمهوري كه از سازمان هاي محافظه كار آمريكايي است، سخنراني مي كرد به نقل از وي نوشت: ما بايد اطمينان يابيم كه آنها به آنچه كه ما مي كوشيم در عراق انجام دهيم در كمترين حد ممكن صدمه وارد مي كنند.
وزير دفاع آمريكا همچنين مدعي شد كه تروريست ها از طريق مرزهاي سوريه وارد عراق مي شده اند و وي باور ندارد كه اعمال تحريم عليه اين كشور به تنهايي بتواند دولت دمشق را اصلاح كند.

روسيه نيروگاه تازه اي در ايران مي سازد
روزنامه هندوستان تايمز از مسكو به نقل از سخنگوي وزارت انرژي اتمي روسيه گزارش داد كه احتمال دارد كه روسيه نسبت به ساخت دومين راكتور هسته اي ايران اقدام كند.
به گزارش ايسنا اين روزنامه چاپ هند به نقل از نيكلاي شينگاروف، سخنگوي وزارت انرژي اتمي روسيه گزارش داد كه الكساندر روميانتسف، رئيس وزارت انرژي اتمي روسيه به منظور مذاكره در خصوص ساخت يك راكتور هسته اي ديگر در نيروگاه بوشهر به ايران سفر خواهد كرد.
اخبار مربوط به اين مساله زماني اعلام شد كه كمال خرازي، وزير امور خارجه ايران در كاخ كرملين با ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه ديدار كرد.
بر اساس اين گزارش برنامه هاي روسيه براي ساخت يك راكتور هسته اي ديگر در ايران، آمريكا را كه خواهان توقف ساخت اولين راكتور هسته اي بوشهر به وسيله روسيه است، را خشمگين مي كند.

حمله طالبان به نيروهاي دولتي افغانستان در استان زابل
دو سرباز دولتي  افغانستان  سه  شنبه  شب  توسط شبه نظاميان  طالبان  در ولايت زابل  در جنوب  اين  كشور كشته  شدند.به گزارش ايرنا مقامات  امنيتي  ولايت  زابل  در گفت وگو با خبرنگاران  گفتند: در جريان  درگيري  بين  نيروهاي  طالبان  و سربازان  دولتي  در جنوب  اين  ولايت  يك  نفر ازنيروهاي  طالبان  نيز كشته  شد.
اين  درگيري  كه  در نزديكي  شهر ميزان  در ولايت  زابل  انجام  شد، حدود سه ساعت  ادامه  داشت .
در همين حال و در جريان  يك  درگيري  كه  سه شنبه  شب  در ولايت  بلخ  در شمال  افغانستان  صورت  گرفت ، دو سرباز دولتي  و يك  رهگذر كشته  شدند.
يك  منبع  امنيتي  در اين  ولايت  به  ايرنا گفت : پنج  سارق  مسلح  با حمله  به  يك خودروي  نظامي دو سرباز دولتي  را كشته  و سه  سرباز ديگر را به  اسارت  بردند.
وي  كه  خواست  نامش  فاش  نشود، افزود: تاكنون  پنج  نفر از عاملان  اين  درگيري دستگير شده اند. وي  اضافه  كرد: سارقان  در يك  عمليات  مشترك  نيروهاي  دولتي  افغانستان  بانيروهاي  بازسازي  ولايتي  (پي . ار. تي ) دستگير شدند.
همچنين يك پاسگاه امنيتي در استان ننگرهار واقع در شرق افغانستان ديروز هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت. به گزارش واحد مركزي خبر از كابل، ژنرال ابرار از فرماندهان امنيتي در استان ننگرهار گفت: افراد مسلح ناشناس با حمله به يك پاسگاه امنيتي در شهرستان سرخ رود از توابع اين استان به مدت يك ساعت با سربازان دولتي به نبرد پرداختند. يك محموله بزرگ مواد منفجره هم در توابع شهر كابل كشف و ضبط شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از كابل منابع وزارت كشور افغانستان ديروز اعلام كردند: بيش از ۱۲۰ كيلوگرم مواد منفجره در شهرستان سروبي از توابع كابل بدست نيروهاي پليس كشف شد و دو تن به اتهام نگهداري اين مقدار مواد منفجره دستگير شدند. به گفته مسئولان امنيتي اين مقدار مواد منفجره قرار بود براي انجام عمليات خرابكارانه استفاده شود.
از سوي ديگر ۲۷ شهروند پاكستاني سه شنبه شب در ولايت خوست در جنوب افغانستان دستگير شدند.
مقامات امنيتي ولايت خوست گفتند: افراد بازداشت شده به صورت غيرقانوني از مرز پاكستان و افغانستان عبور كرده و وارد اين ولايت شده اند.
اين مقامات افزودند: تحقيق درباره اين گروه كه فاقد هرگونه اسناد شناسايي هستند، ادامه دارد.

افزايش احساسات ضد آمريكايي در آسيا
احساسات ضد آمريكايي در آسيا با وجود بهبود چشمگير روابط دولتهاي اين منطقه با دولت آمريكا در حال افزايش است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، كيم كيونگ وان ديپلمات ارشد سابق كره جنوبي در كنفرانس سنجش نقش آمريكا در آسيا در واشنگتن گفت: در حقيقت احساسات ضدآمريكايي با سرعتي نگران كننده در حال افزايش است و هيچ گاه به اندازه امروز شديد نبوده است.
وي گفت با نزديك شدن آمريكا به دولتهاي شمال شرق آسيا روابط دولت آمريكا با دولتهاي چين، كره جنوبي و ژاپن در حال حاضر به سطح بي سابقه اي بهبود يافته است.
نماينده سابق كره جنوبي در سازمان ملل متحد و آمريكا گفت: اما احساسات مردمي كاملا متفاوت است. وي كه اكنون رئيس مجمع روابط بين المللي در سئول است افزود: اين مسئله بسيار شگفت انگيز است چون كه شكافي بزرگ بين نهادهاي رسمي بين دولتي و احساسات مردمي وجود دارد. وي گفت احساسات ضد آمريكايي در شمال شرق آسيا ممكن است از دمكراتي شدن و ارتباط بين ملي گرايي فزاينده و دمكراسي ناشي شده باشد.
آمريكا نزد مردم جنوب آسيا نيز به همين اندازه محبوبيت ندارد.
فاروق سبحان ديپلمات ارشد بازنشسته بنگلادش نيز گفت: روابط آمريكا با همه كشورهاي اين منطقه بخصوص هند و پاكستان براي اولين بار در ۵۰ سال گذشته خوب است اما برعكس آمريكا هيچ گاه مانند امروز محبوبيت خود را نزد مردم از دست نداده است.
سبحان گفت: تهاجم آمريكا به عراق، سياست آن در خاورميانه و رسوايي اخير شكنجه زندانيان عراقي به دست سربازان آمريكايي به دشمني شديد و فزاينده با آمريكا كمك كرده است.
سبحان كه رئيس مؤسسه اقدام بنگلادش است گفت: اين واقعيت كه آمريكا ترجيح داد بدون تصويب قطعنامه دوم سازمان ملل متحد وارد جنگ شود تأثيري عميق در اين منطقه داشت كه يكي از علتهاي اعزام نكردن سرباز از جنوب آسيا به عراق است.
تامي كوه سفير كبير سنگاپور نيز در اين كنفرانس گفت: دولتهاي جنوب شرق آسيا آمريكا را يك ابرقدرت خوب مي دانند اما من از آن نگران هستم كه جدايي فزاينده بين ديدگاه موافق اين دولتها و ديدگاه مخالف مردم بوجود آيد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |