پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۵
خانمها اصلا ً نخوانند
ظلم به زنان ديروز - ظلم به مردان امروز
نامه
احتراماً در خصوص نامه «دوران مردسالا ري» گذشته كه يك شنبه ۱۶ فروردين ۸۳ در صفحه ۴ بازارچه چاپ شد موارد زير قابل توجه خواهد بود. اينجانب اولين قسمت سريال را در نامه فوق الذكر خواندم و برايم جالب بود.
۱- در خصوص صداقت خيلي از خانم ها شكي نيست ولي در پرداخت حقوق براي زناني كه كارهاي خانه را انجام مي دهند از طرف شوهرانشان، قانونگذار فكر آن را كرده است زيرا نيمي از ثروت جمع شده در دوران زندگي مشترك از آن زن است، در صورتي كه دسترنج مرد بوده و اين علا وه بر مبلغ مهريه است و در بسياري از موارد خيلي بيش از دستمزد يك زن است.
۲- در خصوص برخي از كشورها كه مخارج ازدواج و جهيزيه توا‡ماً به عهده مرد است، رابطه بين مرد و زن به گونه اي است كه افرادي نظير نويسنده نامه فوق اصلا ً تحمل آن را ندارند.
۳- البته يك پدر اگر هزينه ازدواج پسر را مي دهد لا زم است هزينه جهيزيه دختر را نيز بدهد و از بين دختران و پسران بسيارند كه هزينه هاي فوق را با زحمت بسيار خود متحمل مي شوند.
۴- متأسفانه بايد پذيرفت كه در كشور ما حد وسط وجود ندارد. زماني با تفسير بد موازين ديني به زنان ظلم مي شد و حالا  به مردان و دلا يل آن زندانيان مردي است كه به خاطر عدم توانايي در پرداخت مهريه در زندان به سر مي برند و بعضي از آنها هنوز عروسي نكرده اند! و يا كار مفرط بسياري از مردها كه بعضاً به ۱۶ ساعت در شبانه روز مي رسد و يا تحمل هزينه خريد وسايل پيشرفته خانگي امروزي است كه براي آسايش بيش از پيش خانم در نظر گرفته شده و يا تحمل هزينه وسايل لوكس بي استفاده كه در گذشته اصلا ً مرسوم نبوده و يا تحمل هزينه سفرهاي پرهزينه امروزي كه البته لا زم است و در گذشته نبوده و يا...
اي كاش روزي برسد كه قوانين ما دقيقاً منطبق بر موازين شرعي باشند و قوانين دقيقاً آنچنان كه وضع شده اند اجرا شوند و مرد و زن با رضايت و تحمل سختي به آن تمكين كنند.الف - س، تهران

بشور و بپوش
فقط ۹۹۹ تومان. بشور و ببوش!ارزانتر از همه جا...
از كنار مغازه هاي ميدان ولي عصر كه رد مي شويم سروصداي فروشندگان و نوشته هاي روي مغازه ها حركت تعداد زيادي از عابرين پياده روها را كند كرده است.
هجوم مردم براي خريد تي شرت هاي ۹۹۹ توماني به اندازه اي است كه كمتر رهگذري را مي توان پيدا كرد كه نگاهي به اين تي شرت ها نيندازد.
بانو رحيمي، يكي از خريداران مي گويد: با هزار تومان يك شانه تخم مرغ هم نمي توان خريد. تي شرت هاي هزار توماني هرچند كيفيت چندان بالا يي ندارد؛ اما به دليل پايين بودن قيمتشان، مناسب ترين پوشاك براي حقوق كارمندي است.
وي در ادامه مي گويد: اگر مردم در شستشوي همين لباس هاي هزار توماني دقت كافي داشته باشند تا چندين ماه مي توانند از آن استفاده كنند.
داخل مغازه سبد كوچكي قرار دارد كه پر است از لباس هاي بچه گانه؛ اما هر تكه فقط ۵۰۰ تومان.
خانمي در حالي كه يكي از لباس هاي بچه گانه را روي تن كودكش اندازه گيري مي كند، مي گويد: حقوق شوهر من ۱۲۰ هزار تومان است. در اسفندماه نيز به دليل خرج و مخارج شب عيد نتوانستم براي كودكم لباسي تهيه كنم.
فروشنده مغازه نيز مي گويد: اكثر توليد كنندگان به سطح درآمد مردم به عنوان عامل اصلي براي خريد توجه نمي كنند؛ اما اكثر عمده فروشان به دليل اين كه به صورت انبوه توليد دارند، هزينه هايشان پايين ميآيد. در نتيجه بر قيمت تمام شده محصول اثر مي گذارد.
وي مي گويد: براي خانوارهاي ايراني كه معمولا ً ۲ تا ۳ بچه دارند و پايه حقوقشان ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است لباس هاي ارزان قيمت چند هزار توماني جواب مي دهد.

يك پنجم دانش آموزان تهراني فقير هستند
نخبه پروري
در هر كشوري، در هر نقطه اي از دنيا، گروهي از مردم با مشكلا ت مالي عديده اي دست به گربيان هستند. معضلا ت اقتصادي را همواره بزرگ ترين - يا حداقل يكي از بزرگ ترين - مشكلا ت يك خانواده بر شمرده اند، دغدغه اي كه باعث مي شود بسياري از فعاليت هاي اعضاي خانواده متوقف شود، صميميت آرام آرام از محيط آن رخت بربندد و فشار روحي بر بسياري از اعضاي آن مستولي شود. در اين بين تنها مي توان از نوابغ انتظار سر بر آوردن و شكوفايي استعدادهاي شان را داشت، چه، كودك يا نوجوان در حين درگيري با مسايل مالي كمتر قادر به تمركز روي مطالعه يا پرورش استعدادي خاص است و وراي آن، اصلا  امكانات اين توسعه قابليت ها را در اطراف خود نمي يابد تا پله هاي ترقي را بپيمايد.
ظاهرا در تهران هم - به لطف دولتمردان - تمامي امكانات براي چهره شدن چند نابغهآماده است. در همين راستا، رييس آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران گفت: بيش از بيست و دو درصد از دانش آموزان شهرستان هاي تهران به دلا يلي هم چون بي سرپرستي، سرپرست بيكار و عدم توانايي مالي سرپرست، بي بضاعت هستند.
بالطبع و با توجه به پيشينه تاريخي هنوز هيچ نهادي براي پاسخگويي يا رفع چنين مشكلي تشكيل نشده است.
امير علي محبي با تاكيد بر اينكه بيش از ۲۷۵ هزار و ۷۶۱ دانش آموز در شهرستان هاي استان تهران بي بضاعت هستند، افزود: بيشترين آمار دانش آموزان بي بضاعت در شهرستان ورامين با آماري حدود ۲۶ هزار و ۶۶۴ نفر است.
وي با اشاره به اينكه دانشآموزان شهرستان هاي استان تهران حدود يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر هستند، گفت: دانش آموزان بي بضاعت دانش آموزاني هستند كه يتيم و بي سرپرست باشند يا سرپرست آنها از كار افتاده و بيكار بوده و توان مالي نداشته باشند.
رئيس سازمان آموزش و پرورش شهرستان استان تهران درباره كمك هاي سازمان آموزش و پرورش به اين دانش آموزان افزود: انجمن حاميان تعليم و تربيت انجمني متشكل از جمعي از نيكوكاران مدرسه ساز است كه هزينه تحصيل تعدادي از دانش آموزان را پرداخت مي كنند، هم چنين كميته امداد و انجمن اوليا و مربيان نيز از محل كمك هاي مردمي سعي در برطرف كردن نيازهاي مالي اين دانش آموزان دارند.
وي درباره آمار اين دانش آموزان در شهرستان هاي استان تهران اظهار كرد: اين دانش آموزان در مناطق مختلف شهرستان هاي استان تهران با توجه به جمعيت مناطق متراكم هستند و چون اين مناطق مهاجر پذير هستند در نتيجه بيشترين آمار دانش آموزان بي بضاعت مختص شهرستان هاي استان تهران است، تعداد اين دانش آموزان در يكي از مناطق كرج ۲۵ هزار نفر، در يكي از مناطق شهريار ۱۷ هزار نفر، در رباط كريم ۱۸ هزار نفر و در شهر ري ۱۵ هزار نفر است.

پاسخ مسئولا ن
ثبت احوال محمدعلي جناح بزرگتر مي شود
احتراماً بازگشت به نامه شماره ۶۴۵۱۶-۱۲-۴/۱۱/۸۲ با عنايت به ادغام مناطق ۲۰ گانه ثبت احوال تهران و تأسيس و راه اندازي مناطق پنجگانه ثبت احوال (مركزي - شمال - جنوب - شرق و غرب) تهران تأمين فضاي اداري متناسب با حجم عمليات به لحاظ عدم تأمين اعتبار احداث و يا خريد در اولويت و مورد عنايت مسؤولين ذي ربط بوده كه با تلا ش و مساعدت مسؤولين اعتبار خريد ساختمان براي منطقه مورد نظر در طول سال هاي ۸۱ و ۸۲ ابلا غ و ساختماني متناسب با نيازهاي منطقه در ابتداي خيابان حبيب ا...- خيابان آزادي خريداري شده كه مرمت و تغييرات مورد نياز و تأمين فضاي مناسب اداري در دست اقدام است كه انشاءا... تا پايان سال جاري مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
سيدجواد موسوي 
مشاور رياست سازمان و مديركل 
آگهي هاي چاقي درماني قانوني نيست!
احتراماً، در پاسخ به مطلب مندرج در صفحه ۴ روزنامه مورخ ۲۸/۱۱/۸۲ تحت عنوان «قدكوتاه، شكم برجسته» به استحضار مي رساند جهت جلوگيري از انتشار روزافزون آگهي هاي تبليغاتي در نشريات در خصوص انجام خدمات پزشكي از قبيل درمان لا غري و چاقي، انرژي درماني و ... براساس بندهاي ۱، ۲، ۱۰، ۱۵ و ۱۶ آيين نامه سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلا مي ايران و همچنين ماده ۵ قانون مربوط به مقررات امور پزشكي و دارويي و مواد خوردني و آشاميدني مصوب ۲۹/۳/۱۳۳۴ و اصلا حات مصوب سالهاي ۱۳۶۲ و ۱۳۶۷ مجلس شوراي اسلا مي چاپ اين گونه آگهي ها قانوني نبوده بنابراين در صورت مشاهده اين گونه تخلفات وزارت متبوع و سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلا مي در دفاع از حقوق مصرف كننده، متخلفين را تحت پيگرد قانوني و مجازات قرار خواهد داد.
لا زم به توضيح است كه تمام مطالب فوق الذكر طي نامه هاي شماره ۲۷۶۹۴/۸/س مورخ ۶/۱۲/۸۲ و ۱۳۸۴۱۹/۲/س مورخ ۱۵/۹/۸۲ و ۴۰۲۱۳/۲/س مورخ ۲۱/۱۰/۸۱ و ۱۲۵۱۷۱/س مورخ ۴/۱۰/۸۰ به استحضار معاونت محترم تبليغات و مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلا مي رسيده است.
محمدعلي نيلفروش زاده، رئيس مركز نظارت و اعتبار بخشي امور درمان

صداي  مصرف كننده
فقط در خانه ها بايد صرفه جويي كرد؟
برق جاده اي تهران - ورامين در محدوده نظامي روزها هم روشن است. آيا صرفه جويي بايد فقط توسط خانواده ها صورت بگيرد؟
دكتر پهلوان 
تكدي گران، بازهم تنوع
تكدي گري به شيوه سال ۸۳ به اجرا درآمد.آقايي به نام مستعار محمود عليزاده به منازل مناطق مختلف شهر مراجعه و با آه و ناله مي گويد دخترم بيمار و در بيمارستان فيروزآبادي بستري است و به اين طريق از مردم پول و جواهرات مي گيرد. چرا مسؤولين رسيدگي نمي كنند.فرجي
مردم آزاري همچنان ادامه دارد
يك فروشگاه موادغذايي واقع در خيابان كرمان جنوبي، جنب بازار ميوه و تره بار در اصل محل فروش محصولا ت لبني است؛ ولي با فروش انواع ميوه و ماهي در اين مكان موجب انتشار بوي نامطبوع و ايجاد ناراحتي براي اهالي محل مي شود. بارها به شهرداري شكايت كرديم؛ ولي راه به جايي نبرديم.
فرهادي 
۱۲ هزارتومان بيشتر
چندي پيش با مراجعه به صفحه نيازمنديهاي همشهري در يكي از كلا سهاي آموزش ۱۲ روزه زبان ثبت نام كردم. پس از ۱۲ روز مكالمات ابتدايي را نيز ياد نگرفته بودم كه به من گفتند ۱۲ هزار تومان بيشتر بايد بپردازيد.وقتي علت را جويا شدم گفتند رشد شما در يادگيري زبان كند است. حال مي خواهم بپرسم كه بايد به كجا شكايت كنم!
يكي از شهروندان 
درگيري موتورسواران با چاله هاي تهران 
در سطح خيابانهاي تهران چاله هاي زيادي است كه براي ماشين سواران مشكلي ايجاد نمي كند اما براي كساني كه با موتورسيكلت در سطح شهر تردد مي كنند هر لحظه احتمال وقوع حادثه اي جبران ناپذير وجود دارد. بهتر است به جاي رنگآميزي پياده روها فكري به حال چاله هاي خياباني شود.
يك موتورسوار
موبايل قلا بي 
حدود يك سال است كه گوشي تلفن همراه خريداري كردم، پس از مدت يك سال براي رفع مشكل كوچكي آن را به يكي از مراكز تعمير بردم. تعميركار به من گفت اين گوشي قبلا ً چندين بار تعمير شده است. با مراجعه به مغازه و دفتر فروش گوشي ام حداقل انتظار عذرخواهي داشتم اما برخورد بد و سرد فروشنده مرا شگفت زده كرد. جاي تعجب است كه چگونه گوشي هاي دست دوم را به صورت نو و با چندين برابر قيمت به مردم مي فروشند؟
تقدسي 
كجا بليتها را بفروشيم؟
آموزش و پرورش منطقه ۵ تهران در تاريخ ۱۷/۱/۸۳ تعداد ۱۲۰ قطعه بليت شركت واحد را كه تاريخ مصرف آن تا پايان فروردين ماه است توزيع كرده است. لطفاً راهنمايي كنيد بليتها را كجا بفروشيم چون نمي توان تا آخر فروردين ۱۲۰ بليت را مصرف كرد.
عباسي 
مقصر كيست 
هر روز در راديو و تلويزيون مي شنويم توليد ملي، افتخار ملي. اما دست به هر چيزي كه ساخت داخل است مي زنيم يك ايراد يا اشكال دارد. صاحب موتور سيكلتي هستم كه به صورت قسطي آن را خريداري كردم. هر روز يك قسمت از موتور سيكلت دچار عيب و ايراد مي شود. حتي نمايندگي خدمات پس از فروش نيز از دست مراجعه هاي مكرر من خسته شده و با سردي و بي مهري با من برخورد مي كنند. نمي دانم مقصر كيست: خودم يا توليد كننده.
پيكان براي مسافركشي جواب مي دهد
با اصرار و ارايه صد جور دليل و برهان ما را تشويق كردند كه به جاي مسافركشي با خودروي فرسوده با سمند مسافركشي كنيم. هنوز قسط دوم آن را پرداخت نكرده ام هزار و يك مشكل براي ماشين پيش آمده است. اصولا  رانندگي در شهر پر ترافيكي مثل تهران فقط پيكان مي خواهد. با خودروي جديدم هيچ گونه اعتماد به نفس براي رانندگي ندارم چون هر لحظه مراقبم كه تصادف نكنم و يا اين كه كسي به من نزند.
بهتر است مسؤولين به جاي سمند خودروي ديگري را براي مسافركشي انتخاب كنند.راننده خط انقلا ب آزادي

تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴ فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:info@hamshahri-bazar.com

پشت دخل بازارچه
بالا  افتادن
َاشكان نعمت پور
۱. حركت چين به سوي مدرنيزه شدن لطمه جبران ناپذيري به جمعيت نوجوان اين كشور وارد كرده. بر اساس آمار منتشر شده سي ميليون نوجوان زير هفده سال اين كشور از بيماري هاي روحي و رواني رنج مي برند.
۲. قرار است ايران پيشرفت كند. اژدهاي اقتصادي آسيا از خواب زمستاني برخاسته و قرار است جهان را با حضور خود غرق شگفتي - و شرمندگي - كند اما براي اين كار يك الگو لا زم است.بهتر است موقتا چين را مدل اقتصادي خود قرار دهيم .
۳. سي ميليون نوجوان در چين معادل نصف جمعيت ايران است كه بر حسب تصادف - و كاملا  اتفاقي - جوان هستند.
۴. طبق پژوهش هاي يك موسسه نيوزيلندي، سنت ديد و بازديد باعث شده تا ايران آمار بسيار اندكي از افسردگان را در خود جاي داده باشد.
۵. تعريف افسردگي: الف) تاثيرات بروني: فرد دچار درآمد زياد باشد، بورژوآ - يا خرده بورژوآ - باشد، غذا بخورد.
ب) تاثيرات جسمي: نيشخند بزند، ابروانش گره نخورده باشند، بعد از سلا م از الفاظ ركيك استفاده نكند، بدنش روي ويبره نباشد، قدرت انتخاب و عمل داشته باشد.
ج) تاثيرات دروني: فكر كند، فرصت خيالپروري داشته باشد، موقع صدا شدن به جاي «هو» اسمش را صدا بزنند.
۶. رنه دكارت: من فكر مي كنم پس هستم.
۷. ژان پل سارتر: انسان هيچ نيست مگر آنچه با اعمالش - بر اساس آزادي انتخاب - از خود مي سازد.
۸ . اين روزها حال همه در هواي آفتابي تهران - پايتخت ايران - بسيار خوب است.

هويت ناشناخته
ثروتي كه از دست نمي رود
گزارش
002556.jpg
«ثروتي كه به دست نمي آوريم.» شايد اين جمله بهتر بيانگر مقصود باشد. عدم سرمايه گذاري و برنامه ريزي مناسب براي «شناساندن» نقاط تاريخي و گردشگري ايران زمين سبب مي شود تا ثروت عظيمي را - كه جهانگردان با خود براي مردم ايران، به اينجا ميآورند و مي تواند اوضاع اقتصادي تك تك خانواده ها را دگرگون كند - از دست بدهيم. حتي شهري مثل مشهد كه به سبب جاذبه مذهبي هر ساله پذيراي ميليونها مشتاق است نيز از اين قاعده مستثني نيست.هويت تاريخي، مذهبي و گردشگري مشهد ناشناخته مانده است.
زائران و گردشگران مشهد مي گويند: هويت تاريخي، مذهبي و گردشگري اين شهر از ديد ايرانگردان و جهانگردان ناشناخته مانده است.
چند گردشگر در حاشيه اجراي طرح «گردش در شهر مشهد» اظهار كردند: معرفي و شناساندن پيشينه مشهد به علا قه مندان به هويت اين شهر كمك مي كند.
يك گردشگر اصفهاني مي گويد: بسياري از زائران و گردشگران به دليل نبود متولي راهنما و عدم آشنايي و دسترسي به اماكن تاريخي و گردشگري به درستي به هويت مشهد پي نبرده اند.
او افزود: زائران و مسافران، تنها حرم مطهر امام رضا (ع) و چند منطقه كوچك را مي شناسند در حالي كه لا زم است مسوولا ن بستر لا زم را براي شناساندن بيشتر مشهد فراهم آورند.
يك زائر تهراني نيز گفت: اجراي طرحهاي گردشگري به هويت شهر مشهد كمك مي كند. انتقال دانشها و تجربيات گذشته پي بردن به حقايق تاريخي از جمله دستاوردهاي طرحهاي گردشگري است و تاكنون براي شناساندن هويت تاريخي مذهبي شهر مشهد فعاليت اندكي انجام شده است.
گردشگر ديگري از خرم دره زنجان نيز اظهار مي كند: با مراجعه به سوابق تاريخي شهر مشهد پي مي بريم خرده فرهنگهايي در گذشته در اين شهر كهن وجود داشته كه بايد به مردم شناسانده شوند.
قدير نظري مي افزايد: به نظر من زيبايي هاي تاريخي و طبيعي مشهد از ديد مسافران، زائران و گردشگران دور مانده كه ضرورت دارد دستگاههايي نظير استانداري، ارشاد اسلا مي، فرمانداري و شهرداري براي شناساندن آن برنامه هايي تدوين كنند.
يك دانشجوي رشته حقوق از تهران هم معتقد است: براي شناساندن هويت تاريخي مشهد بايد برنامه ريزان استان خراسان تلا ش كنند.
هدا مجدي مي افزايد: طرحهاي گردشگري علا وه بر معرفي هويت تاريخي، مذهبي و گردشگري مشهد به ايجاد اشتغال و جذب توريست كمك مي كند.
زهرا نادرخاني شركت كننده ديگري در طرح گردشگري در شهر نجفآباد نيز بر اين عقيده است: مشهد به عنوان نخستين كلا نشهر مذهبي جهان را بايد به گردشگران و زائران شناساند.
وي افزود: با مراجعه به تاريخ گذشته هنوز مناطق تاريخي، زيارتي و طبيعي در مشهد وجود دارد كه فقط نامي در كتب و رسانه ها از آنها برده مي شود، بنابراين بايد تلا ش كرد با برنامه ريزي كارشناسي مناطق تاريخي را كه هويت ما هستند به نسل جوان شناساند.
شهردار مشهد در اين باره مي گويد: در اين طرح علا قه مندان به صورت رايگان در ايام تعطيلا ت نوروزي از پروژه هاي شهرداري، تحولا ت شهري مشهد و مناطق ديدني، تاريخي و مذهبي مشهد نظير آرامگاه فردوسي، امامزاده ياسر و ناصر، طرقبه، وكيلآباد، خواجه ماد و خواجه اباصلت بازديد كردند.
وي با اشاره به اينكه روزانه چهار صد نفر علا قه مند به شناخت هويت تاريخي مذهبي مشهد به صورت رايگان هستند،در ادامه گفت:در اين طرح جا افتاده ابتكاري گردش در شهر، شهرداري تلا ش كرد تا بخشي از هويت بخشي مشهد به زائران را انجام دهد و لا زم است سازمانهاي مختلف فرهنگي به كمك شهرداري بيايند.
گفتني است: طرح گردش در شهر به ابتكار روابط عمومي و بين الملل شهرداري مشهد در ايام تعطيلا ت نوروز برگزار شد.

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه آخر هفته
بازارچه رايانه
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه رايانه  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |