پنجشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۴۵
گراني ۲۵ درصدي بليط سينما مخاطبان را فراري مي د هد
عيد براي مردم طي چند سال اخير با دستاوردهاي ناخوشاينديهمراه شده كه گران شدن همه اجناس و خدمات از مهمترين اين دستاوردهاست.
معلوم نيست براساس كدام قانون و رويه ا ي صاحبان كالا  و خدمات همزمان با آغاز سال جديد بر قيمت كالا  و يا خدمات خود مي افزايند.
مطمئناً در پاسخ به اين پرسش اين جواب در ذهن اين افراد خطور مي كند كه بنزين گران شده پس طبيعي است اگر ما هم كالا يمان را گران كنيم.
ولي يكي نيست از اين عزيزان بپرسد افزايش ۲۵ درصدي قيمت بليط سينما همزمان با آغاز سال جديد و در حالي كه هنوز از گران شدن بنزين خبري نيست چه توجيهي دارد.
البته طي روزهاي پاياني سال ۸۲ سخنگوي شوراي صنفي نمايش با اعلا م اين كه قيمت بليط سينماها در اكران نوورزي ۵ درصد گران خواهد شد مجوز اين كار را صادر كرده بود؛ ولي معلوم نيست مجوز ۲۰ درصد بقيه را چه كسي صادر كرده است.
نكته جالبي كه در گران كردن قيمت بليط سينماها مورد توجه نگرفته رويكرد مردم به مقوله سينماست؛ چراكه مردم كشور ما علا قه چنداني به ديدن فيلم در سينما ندارند. در چنين وضعيتي به راحتي مي توان آينده صنعت سينماي ايران را با گران شدن قيمت بليط تجسم كرد هرچند كه مسؤول سينما ايران كه قيمت بليط آن از ۸۰۰ تومان به يكهزار تومان رسيده در گفت وگو با ايسنا اعلا م كرده افزايش قيمت بليط در ميزان جذب مخاطب تأثيري نداشته است.
نكته جالب تر اين كه در ميان سينما داران يك نوع تضاد در انتخاب ميزان افزايش قيمت موج مي زند به طوري كه برخي از سينماهاي ممتاز با توجه به درك اهميت جذب مخاطب حتي ۵ درصد افزايش قيمت رسمي را هم اعمال نكرده اند ولي برخي سينماها قيمت ها را ۲۵ درصد افزايش داده اند. به هر حال بسياري از صاحب نظران معتقدند در جايي كه سينماداران با هدف جلب مخاطب قيمت روز شنبه سينماها را نصف كرده بودند افزايش ۲۵ درصدي قيمت بليط سينماها مي تواند بيش از پيش زمينه  بي ميلي مخاطبان را براي نشستن بر روي صندلي سينماها فراهم كند.

بازارچه آخر هفته
002529.jpg
ليست كتب منتشر شده در شعب سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي در سال ۱۳۸۲
002535.jpg
توضيح: با آمدن بهار بسياري از خانواده ها براي آخر هفته برنامه ريزي بهتري دارند. اكثراً ترجيح مي دهند روزهاي تعطيلي را در كوهها و جنگلهاي سرسبز اطراف شهر به سر برند و برخي ديگر پاركهاي تهران را انتخاب مي كنند؛ اما افرادي هستند كه تعطيلا ت پايان هفته را فرصتي مناسب براي مطالعه مي دانند. به همين منظور در نظر داريم هر هفته به معرفي كتابهاي جديد بپردازيم تا به اين طريق علا قه مندان راه بهتري براي انتخاب كتاب داشته باشند تابه اين صورت وقت خود را در كتابفروشي ها هدر ندهند. همچنين عنوان برخي از كتابهاي درسي دانشگاهي نيز درجداولآخر هفته درج مي شودتا با اين كار هم كمكي براي انتخاب بهتر كتاب براي مردم داده باشيم و هم انتشارات كشور را معرفي كنيم .
002544.jpg
002532.jpg

كاج مطبق
002541.jpg

كاج مطبق گياهي است سوزني برگ از خانواده (آراگرياسه) با شاخه هاي مطبق كه موطن اصلي آن جزيره نور فولك استراليا است. رشد اين گياه در محيط طبيعي زياد و در آپارتمان آهسته است و حداكثر به ۱۵۰ سانتيمتر مي رسد. كاج مطبق احتياج به اكسيژن فراوان و خالص دارد و درجه حرارت بالا  را تحمل نمي كند. گياهاني كه از طريق كاشت بذر به دست آمده اند شاخه هاي بيمار و نامنظم توليد مي كنند. بنابراين بهتر است به منظور ازدياد اين گياه از قلمه هاي جوانه هاي انتهايي استفاده گردد.
نيازها
نور: در تابستان از تابش نور مستقيم آفتاب به آن جلوگيري كنيد. اگرچه كاج مطبق سايه را تحمل مي كند ولي بهتر است آن را نزديك به پنجره با نور ملا يم نگهداري كنيد. در بهار و تابستان هر هفته يك بار ۱۸۰ درجه آن را بچرخانيد در غير اين صورت گياه به طرف نور خم شده و شكل طبيعي خود را از دست مي دهد.
دما: حداقل درجه حرارت مطلوب در زمستان ۵ درجه سانتي گراد و حداكثر آن در تابستان ۱۶ درجه سانتيگراد است. در صورت امكان بهتر است در تابستان بيرون از اتاق نگهداري شود.
آبياري: در تابستان هفته اي دوبار و در زمستان هر هفت تا ده روز يك بار آبياري كافي است. خاك را هميشه مرطوب نگهداريد، در صورت امكان از آب سبك بدون املا ح استفاده كنيد.
رطوبت: هفته اي يك بار در زمستان و هفته اي دو بار در تابستان احتياج به غبارپاشي با آب پاش دارد.
تغذيه: با شروع فصل رشد (بهار و تابستان) جهت تغذيه مصنوعي از كود محلول در آب استفاده كنيد. به علت نياز كم اين گياه به تغذيه مصنوعي نصف آن مقداري كه روي بسته توصيه شده كافي است.
خاك مناسب: خاك مورد نياز اين گياه كمپوست سبك است.
تعويض گلدان: قبل از اينكه ارتفاع گياه به يك متر برسد هر سال گلدان را با يك درجه بزرگتر تعويض نماييد. پس از آن خاك سطح گلدان را به آرامي خارج و با خاك كمپوست نو تعويض نماييد.
تميز نمودن برگ ها: غبار پاشي با آبپاش در اين خصوص كافي است، از مواد براق كننده شيميايي استفاده نكنيد.
تكثير: به دو طريق ريشه دار نمودن قلمرو كاشت بذر (پايه هاي بذري داراي طبقات نامنطم هستند) صورت مي گيرد. رشد كاج مطبق بسيار كند است، به گونه اي كه هر سال يك طبقه و يا حداكثر دو طبقه بر طبقات خود مي افزايد. زيبايي اين گياه در داشتن برگ هاي سوزني شفاف در طبقات و محيط جانبي تنه اصلي است. بنابراين سعي كنيد از دستمالي كردن برگ هاي سوزني و استفاده از مواد براق كننده خودداري و با آبپاش رطوبت گياه را تأمين نماييد.
002538.jpg

بازارچه آخر هفته
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه رايانه
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه رايانه  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |