دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۶ - Mar 15, 2004
وزير اطلاعات:
بدون  امنيت  نمي توان  به  آزادي  ، اخلاق  و عدالت  رسيد
وزير اطلاعات  تأكيد كرد: برخورد با مجرمان  بايد مورد توجه  و حمايت  عامه  مردم  باشد و اگر مردم  در زمينه اي  بي توجه  شدند، بدانيم  ايراد كار از ماست  و بايد آن  را آسيب  شناسي  كنيم .
حجت الاسلام  والمسلمين  علي  يونسي  ديروز  در همايش  امنيت  اجتماعي افزود: اگر قانون  و قاضي  كسي  را مجرم  دانست  ولي  جامعه  قبول  نكرد، بدانيم گير كار از ما مي باشد و نبايد وجدان  جامعه  را محكوم  نمود.يا قانون  را بد اجرا كرده ايم  يا ضرورت  اجراي  آن  دچار اشكال  است .
او همچنين  درباره  نحوه  برخورد با مجرمان  سخن  گفت  و اظهار داشت : برخوردها نبايد باعث  حرمت شكني  و اشاعه  فحشا شود، يعني  بجاي  تحكيم  حرمت ، موجب  هتك  حرمت  شود.
به عقيده  وي ، برخورد با مجرمان  اتفاقي  بايد بسيار حكيمانه  باشد تا هم  مجرم  و هم  جامعه  اصلاح  شود.
وزير اطلاعات  در عين  حال  تأكيد كرد كه  اگر جرمي  به  كل  امنيت  جامعه  يا عفت  جامعه  لطمه  وارد كند، مانند تجاوز به  عنف  و قتل ، مجازات  بايد سريع ، قاطع  و علني  باشد و مردم  هم  با اين  نوع  مجازات  مخالفت  نخواهند كرد.
يونسي  با بيان  اينكه  برخورد با انسانها در همه  مراحل  نبايد باعث  فاش شدن  اسرار آنان  شود، ريختن  آبروي  مردم  را بزرگترين  گناه  دانست  و گفت  كه هيچ  چيزي  آن  را جبران  نمي كند.
وزير اطلاعات  همچنين  لزوم  ايجاد يك  جنبش  اخلاقي  عميق  و همه گير را خواستار شد تا با اين  پديده  زشت  مبارزه  كند.
وي  سپس  با گفتن  اين  جمله  كه  انجام  مجازات ، هدف  نيست  بلكه  وسيله اي  براي  اصلاح  جامعه  است ، تصريح  كرد: قبول  اين  جمله  براي  برخي ها سخت  مي آيد.
اگر اجراي  قانون  مجازات  به  ما كمك  نكند معلوم  نيست  اجراي  آن  مطلوب باشد.
وي  سپس  به  توطئه هاي  استكبار جهاني  و در راس  آنها آمريكا عليه  جهان اسلام  پرداخت  و در اين  زمينه  با اشاره  به  تصويب  قانون  اساسي  عراق  گفت : در آن  كشور يك  قانون  اساسي  را تنظيم  و ترسيم  كردند كه  زمينه  را براي تعارضات  قومي  و مذهبي  فراهم  مي كند.
وي  امنيت  را مقوله اي  دانست  كه  هم  زمينه  و بستر است  و هم  هدف  و وسيله و بدون  امنيت  نمي توان  به  آزادي  و اخلاق  و عدالت  رسيد.
به گفته  وي ، هر دولتي  كه  بخواهد به  ارزشهاي  مردم  جامعه  خود بي توجهي كند، به  سرعت  در چالش  و در ناامني  گرفتار خواهد شد.
وي  با بيان  اينكه  نياز انسانها به  ارزشهاي  معنوي  در هر دوره اي  مهم بوده است  تأكيد كرد كه  اين  امر براي  كشورهاي  در حال  توسعه  و در حال  گذار يك  تضاد محسوب  مي شود.
از سويي ، كشورها نياز به  توسعه  دارند يعني  نمي توان  مرزها را بست ، ارتباطات  را كنترل  نمود و بر ذهن  مردم  مديريت  كرد و از سوي  ديگر، اين  كار ناامني هايي  را نيز در پي  دارد.وي  در اين باره  خاطرنشان  كرد: افزايش  توقعات  و انتظارات  مردم ، يكي  از اين  چالشهاست  كه  به ويژه  از سوي  گروههاي  سياسي  دامن  زده  مي شود و بسيار خطرناك  است .
يونسي  با تأكيد بر اينكه  جنبشهاي  سياسي  و احزاب  بايد هماهنگ  با دولتها باشند، گفت : اگر احزاب  و گروهها براي  رسيدن  به  اغراض  سياسي  خود توقعات  را تشديد كنند هم  براي  خود و هم  براي  ملت  دردسر ايجاد مي كنند.
وي  از رشد تعارضات  طبقاتي  در جامعه  در حال  گذار ما ابراز نگراني  كرد و گفت : مهمترين  بحران  در جامعه  ما تعارض  طبقاتي  است  كه  جرايم  را افزايش مي دهد.تعارضات  قومي  و مذهبي  هم  نتيجه  آن  است  و دشمنان  تلاش  مي كنند آن  را تشديد كنند.

افتخار آذربايجان
003759.jpg
سردار سرلشكر شهيد
مهدي باكري به همراه
نويسنده يادداشت امروز(۶۱‎/۵‎/۱)
با گذشت ۱۹ سال از شهادت مهندس مهدي باكري، هنوز خاطره و قدر و منزلت وي در اذهان بسياري از همرزمان او و نيز مردم ايران زنده است. در اين مدت، به طور مداوم بر شخصيت برجسته و اهميت وي و نقش موثر او در دوران دفاع مقدس در افكار عمومي افزوده شده است. راز ماندگاري «مهدي» در حيات بعد از شهادتش، «خداجويي»، «اخلاص در عمل» و «استقامت» در مسير راهي بود كه از ساليان دراز و از روزهاي آغازين زندگاني انتخاب كرده بود. او «دين» را آنچنان كه امام خميني(ره) تعليم داد، در رفتار فردي خود پياده كرد و اقدام هاي اجتماعي اش را براساس آن تنظيم نمود و سرانجام نيز در اين مسير به شهادت نايل شد و به جاودانگي رسيد.
او همچون امام خود «ارزش حيات را به آزادي و استقلال مي دانست» و به خوبي دريافته بود كه استكبار حاكم بر جهان تاب تحمل حكومتي به نام اسلام را بر ايران ندارد و بايد براي حفظ اين نظام الهي لباس رزم پوشيد و داوطلبانه در هر كجا كه نياز باشد، جنگيد. مهدي پس از تحميل جنگ از سوي صدام كافر، تمام توان فكري و جسمي خود را در دفاع از اسلام و كشور به كار گرفت و به عنوان يك داوطلب بسيجي در جهاد با دشمن بعثي، فرمانده يكي از مهمترين لشكرهاي رزمي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گرديد. او به لشكر عاشورا، قوت و قدرت بخشيد و لشكر عاشورا، او را نماد و الگوي يك فرمانده پرورش يافته در مكتب امام خميني(ره) به جهان عرضه كرد. شهيد باكري به طور دائم در حال تزكيه نفس خود بود. روحيه بسيجي، سادگي، خاكي بودن و ساده زيستي از برجسته ترين صفات وي شناخته شده است. «دين» بر وجود، افكار، روحيه و رفتار او حاكم بود و او همه اقدامات خود را با اين شاخص و معيار تنظيم مي كرد.
او در دوران حيات خود، دو مسئوليت و دو سمت را بيشتر نداشت، مدتي كوتاه در اوايل استقرار جمهوري اسلامي، شهردار اروميه بود. همه او را در اين مسئوليت، مردمي ترين شهردار دوران اين شهر مي شناسند و از او خاطرات زيبايي را در ذهن خود دارند. مهدي، بقيه دوران حيات خود را لباس رزم و دفاع از انقلاب اسلامي به تن كرده بود و در همه عملياتهاي آن دوران، فتح المبين، بيت المقدس، خيبر، بدر و... حضوري اثرگذار داشت.
امتيازي كه او را به فرماندهي يكي از پرافتخارترين لشكرهاي سپاه رساند، شايستگي هاي اخلاقي بي نظير، خلوص، قدرت برنامه ريزي، خلاقيت، دشمن شناسي و از جان گذشتگي وي بود كه به سرعت در اذهان مسئولين اداره كننده جبهه هاي جنگ ظهور پيدا كرد و او را در صدر لشكري نشاند كه تمام ظرفيت وجودي اش را در اختيار گرفت و انديشه و فكر و تدبير و خلوص او، لشكر عاشورا را به يگاني عاشورايي در اذهان، مجسم ساخت.
او به خوبي دريافته بود كه نتيجه حمله صدام به انقلاب اسلامي تامين منافع غرب و آمريكاست و مي دانست كه به فرموده امام راحل(ره) «دشمن بيدار و پرحوصله است، كاري جز سلطه گري در عالم ندارد، و بدنبال منافع خويش است. تمامي تاريخ معاصر شاهد اين مدعاست كه غرب بويژه آمريكا در پي تسلط بر جهان است و باكي از نابودي هيچ كشوري و هيچ مردمي ندارد.»
۲۵ اسفندماه، سالگرد شهادت پرافتخار او را در پايان عمليات بدر گرامي داشته و به روان پاك آن مهاجر واصل و برادران شهيدش حميد و علي درود مي فرستيم. «يا ليتنا كنا معهم فنفوز فوزاً عظيما»
سردار سرتيپ دكتر حسين علايي

رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي:
نوارهاي آموزشي براي كتاب هاي درسي توليد مي شود
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي از توليد نوارهاي آموزشي براي اغلب كتابهاي درسي دوره هاي ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي خبر داد.
«جعفر علاقه مندان» روز يكشنبه به ايرنا گفت: براي برخي از كتابهاي درسي تعدادي از رشته هاي آموزشهاي فني و حرفه اي نيز نوار آموزشي و لوح فشرده توليد شده است.
وي افزود: دفتر تكنولوژي آموزشي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي مامور توليد نوارهاي آموزشي رسانه هاي تصويري براي استفاده دانش آموزان و علاقه مندان است.
معاون وزير آ موزش و پرورش اظهار داشت: اين دفتر همچنين سايت ملي به نام «رشد» را براي دسترسي دانش آ موزان به آخرين اطلا عات مفيد راه اندازي خواهد كرد.
علاقه مندان درباره چگونگي دسترسي دانش آموزان به كتابهاي درسي در طول سال گفت كه كتاب هاي درسي درطول سال در فروشگاهها و نمايندگيهاي اين سازمان در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.

برف، باران و طوفان چند استان كشور را فرا گرفت
003756.jpg
گروه اجتماعي: در آستانه فصل بهار و در حالي كه مردم خود را براي جشن نوروز آماده مي كردند برف، باران و طوفان مردم چند استان كشور را غافلگير كرد.
شهرستان دماوند سفيد پوش شد
بارش برف كه از ظهر ديروز در سطح شهرستان دماوند شروع شده، اين منطقه را سفيد پوش كرد.از صبح ديروز بارش باران در اين شهرستان شروع شده بود كه نزديك ظهر تبديل به برف شد و سطح شهرستان و مناطق كوهستاني مشرف بر اين شهرستان را كاملا سفيد پوش كرد.ارتفاع برف در شهر دماوند به دو سانتي متر و در ارتفاعات تا ۱۰ سانتي متر مي رسد.
گزارش ديگري حاكي است از روز گذشته بارش برف در برخي مناطق كوهستاني شهرستان كرج نيز آغاز شده است.
بارش برف در مينودشت
همچنين بارش برف، دهستان كوهستاني «نيلكوه» از توابع بخش گاليكش شهرستان مينودشت را سفيد پوش كرد.
براساس گزارش مردمي، بارش برف از بامداد ديروز در اين منطقه آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
همزمان با سرد شدن هوا، ساكنان اين منطقه كوهستاني به استفاده از لباس گرم و وسايل گرمازا روي آورده اند.
در زمان حاضر علاوه بر مناطق كوهستاني، در منطقه دشت شرق استان گلستان نيز بارش باران ادامه دارد.به گفته مسئولان راهداري اين منطقه كوهستاني در صورت ادامه بارش برف احتمال مي رود كه راههاي كوهستاني اين منطقه بسته  شود.
يخبندان در خراسان
ستاد حوادث  غيرمترقبه  خراسان  نيز نسبت  به  وقوع  يخبندان  و برف  گرفتگي  در محورهاي  مواصلاتي  اين  استان  هشدار داد.
اين  ستاد ديروز با صدور اطلاعيه اي  از دستگاههاي  اجرايي  خراسان خواست  تجهيزات  خود را براي  مقابله  با حوادث  احتمالي  آماده  نمايند.
ستاد حوادث  غيرمترقبه  خراسان  از اداره  كل  و راه  و ترابري  و پليس  راه استان  نيز خواست  در صورت  شدت  برف گرفتگي  و يخبندان  در جاده ها طي  دو روز آينده  محورهاي  حادثه خيز را مسدود كنند.
سازمان  هواشناسي  خراسان  نيز ديروز در اطلاعيه اي  از وقوع  برف  و يخبندان طي  دو تا سه  روز آينده  در اين  استان  خبر داد.
بر اساس  پيش  بيني  اين  سازمان  دماي  هواي  خراسان  در اين  مدت  حداكثر ۱۰درجه  سانتيگراد كاهش  خواهد يافت .
طوفان استان كرمان را درنورديد
بنابر گزارش ديگري طوفان  با سرعت  متغير ۵۰ تا ۶۰ كيلومتر ديروز مناطق  جنوبي استان  كرمان  از جمله  شهر زلزله  زده  بم  را درنورديد.
مركز پيش بيني  اداره  هواشناسي  كرمان  ورود زبانه  جوي  كم  فشار خشك  از سمت غرب  و جنوب  غرب  كشور را سبب  وزش  اين  طوفان  نسبتا شديد اعلام  كرد.
كارشناس  اين  مركز گفت : اين  سامانه  جوي  به  دليل  فقدان  رطوبت  كافي  و سرعت زياد باعث  حركت  شنهاي  روان  و گرد و خاك  شديد در مناطق  جنوبي  استان  كرمان به  ويژه  شهر بم  شده  است .محسن  عراقي زاده  افزود: هم اينك  وزش  طوفان  در مناطق  جنوبي  اين  استان  ازجمله  منطقه  راين ، حد فاصل  كرمان  تا بم  با سرعت  ۵۰ كيلومتر و در شهر بم  باسرعت  ۶۰ كيلومتر در ساعت  توأم  با گرد و خاك  شديد ادامه  دارد.وي  گفت : وزش  اين  طوفان  از صبح  آغاز شده  و ممكن  است  بر سرعت  آن تا اوايل  شب  افزوده  شود.
رئيس  ايستگاه  هواشناسي  مستقر در شهر بم  نيز گفت : وزش  طوفان  شديد باعث  بروز مشكلات  زيادي  براي  مردم  اين  منطقه  كه  در چادر اسكان  دارند شده  است .محمد نيرومند افزود: بقاياي  بجا مانده  از زلزله  بم  در پي  وزش  باد شديد در هوا پراكنده  شده  و جوي  از غبار و آلودگي  را در منطقه  ايجاد كرده  است .
طوفان در خاتم
گزارش ديگري حاكي است طوفان  شن  با سرعت  ۶۵ كيلومتر ديروز در شهرستان  خاتم  واقع در استان  يزد خساراتي  بر جاي  گذاشت .
وزش  چنين  طوفاني  طي  چند سال  گذشته  در اين  منطقه  بي سابقه  بوده  است .
رئيس  اداره  منابع  طبيعي  خاتم  به  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي گفت : وزش  اين طوفان  به  بسياري  از درختان  جنگلي ، پوشش  گياهي  و مراتع  شهرستان  خسارت  زد و موجب  كندي  رفت  و آمد خودروها در سطح  شهر شد.

۳۰ هزار واحد مسكوني موقت در بم ساخته مي شود
معاون  هماهنگي  امور عمران  وزارت  كشور از احداث  حدود ۳۰ هزار واحدمسكوني  موقت  براي  زلزله  زدگان  بم  خبر داد.
محمد حسين  مقيمي  روز يكشنبه  در نشستي  خبري  گفت : اين  واحدهاي  مسكوني پيش  ساخته  به  مساحت  ۱۸ تا ۲۰ متر مربع  با تجهيزات  اوليه  زندگي  شامل سرويسهاي  بهداشتي ، اجاق  گاز، يخچال ، چراغ  گاز، آبگرمكن  و كولر است .وي  توضيح  داد كه  ۱۷ هزار واحد مسكوني  در اردوگاههاي  موجود و ۱۱ هزارواحد مسكوني  در اردوگاههاي  كوچك  خانوادگي ، منازل  و باغهاي  زلزله  زدگان احداث  مي شود.
معاون  هماهنگي  امور عمران  وزارت  كشور تأكيد كرد كه  تا ۱۵ فروردين ماه  سال  ۸۳ بسياري  از اين  واحدها داير و در اختيار زلزله  زدگان  بم  قرارخواهد گرفت .
مقيمي  يادآور شد: اين  واحدهاي  مسكوني  موقت ، پيش  ساخته  است  كه  از طريق مسئولين  محلي  واگذار خواهد شد.
وي  همچنين  اظهار داشت : در اين  اردوگاهها مدرسه ، درمانگاه  و اماكن ورزشي  راه اندازي  مي شود.
معاون  وزير كشور بودجه  مصوب  دولت  براي  امداد و نجات  و اسكان  موقت زلزله زدگان  بم  را ۷۲۰ ميليارد ريال  عنوان  كرد.مقيمي  از اهداي  ۸۰۰ واحد مسكوني  موقت  توسط دولت  تركيه  براي  اسكان زلزله  زدگان  بم  خبر داد كه  حدود ۳۰۰ خانوار در آن  ساكن  شده اند.وي  درمورد بازسازي  بازار و فروشگاههاي  منطقه  زلزله زده  بم  نيز گفت :براي  راه  اندازي  و ايجاد موقت  بازار و فروشگاههاي  بم  سه  ميليارد ريال  اعتبار دراختيار وزارت  بازرگاني  قرار گرفته  است .

عكاسي خبري در ايران ظرفيت بالايي دارد
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : عكاسي  خبري  در ايران  ظرفيت  بالايي  دارد و هنرمندان  اين  رشته  در زلزله  بم ، اين  ظرفيت  را همراه  با عواطف  و احساسات خود نشان  دادند.
«احمد مسجدجامعي » كه  شنبه  شب  در مراسم  گشايش  نمايشگاه  بين المللي  عكس «بام  شكسته  بم » در فرهنگسراي  نياوران  سخن  مي گفت ، افزود: حادثه  بم  يك پيغام  آشكار بود و ضرورت  دارد از آن عبرت  گرفت .
وي  تأكيد كرد: بايد هميشه  و همه  جا هشدارها را جدي  گرفت  و در برنامه هاي  مديريتي  كشور به  گونه اي  عمل  كرد كه  خسارتها به  حداقل  برسد.

مصوبات آخرين جلسه شوراي اقتصاد در سال جاري
گروه اقتصادي: آخرين جلسه شوراي اقتصاد در سال جاري روز شنبه به رياست سيدمحمد خاتمي برگزار شد و چندين طرح و پيشنهاد به تصويب رسيد.
در مهمترين مصوبه شوراي اقتصاد، نحوه تامين و توزيع كالاها و خدمات يارانه اي در سال ۱۳۸۳ تعيين شد. اجراي طرح احداث ۳۰۰ مگاوات بخش گاز توسعه نيروگاه هاي سيكل تركيبي، تكميل عمليات ساخت سد مخزني جم گردلان در ايلام، جبران زيان شركت سهامي فرش ايران و صندوق پنبه ايران، تعيين قيمت فروش تراكتور باغي، تاييد روش بيع متقابل در طرح توسعه ميدان آزادگان به شرط استفاده حداكثر از توان فني و مهندسي كشور، بهبود فن آوري توليد آجر در كشور، تامين مالي خارجي در تجهيز ناوگان حمل و نقل ريلي شهري به واگن لوكوموتيو و لوازم يدكي قطارهاي شهري، تسريع در اجراي طرح مشترك مخابراتي ايران و كويت، توسعه شركت هاي سهامي پتروشيمي بندر امام، رازي، تبريز و خراسان، تعيين قيمت تضميني خريد انواع برنج داخلي و تعيين تعرفه خدمات آب و فاضلاب و خدمات مخابراتي از ديگر مصوبات شوراي اقتصاد بود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |