چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۹
نقش تغذيه د ر بيماري افسردگي و استرس
افسردگي، غم و شكم
بسياري افسردگي را يك بيماري شيك مي دانند و همانطور كه دنبال مدل هاي جديد موبايل مي گردند، سعي مي كنند از تظاهرات جديد اين بيماري باخبر شوند. اما آنهايي كه به افسردگي دچار شده اند هيچ دل خوشي از آن ندارند
به غذاهايي كه توليد حساسيت كرده و موجب خستگي، سنگيني و ديگر احساسات ناخوشايند مي شود، بايد توجه بيشتري مبذول داشت
003477.jpg
هات داگ را نمي توان به« سگ داغ» ترجمه كرد، متاسفانه!همين طور است درباره چيلي داگ(سگ تند) و باقي سگ سانان! وگرنه شايد فقط همين ترجمه باعث كاهش مصرف اين خوراكي هاي افسردگي زا مي شد.
سارا صرافي زاده 
عوامل تغذيه اي كه مي توانند در بروز علايم افسردگي و استرس دخيل باشند، عبارتند از:
-مصرف كافئين 
-استفاده از شكر
كمبودهاي ويتاميني مثل كمبود بيوتين، اسيد فوليك، ويتامينB ، ويتامينC ، كلسيم، مس، آهن، منيزيم و پتاسيم 
-منيزيم و واناديوم اضافه بر نياز در بدن 
-عدم تعادل آمينواسيدها
-آلرژي (حساسيت) غذايي 
نوشيدني  ها:
از مصرف قهوه، شكر و الكل بپرهيزيد.
افسردگي و استرس با مصرف مقدار زيادي كافئين ارتباط مستقيمي دارد. اگر شما روزانه ۴ فنجان و يا بيشتر،از مواد حاوي كافئين استفاده مي كنيد، اين مقدار را با نوشيدني هاي بدون كافئين جايگزين كنيد. مطالعات زيادي در ارتباط با استرس و مصرف كافئين صورت گرفته است. در بررسي كه بر روي دانش آموزان يك مدرسه صورت گرفته بود، نشان داد كه افسردگي و استرس در بين افرادي كه به مقدار زياد قهوه مصرف مي كردند در مقايسه با آنهايي كه مصرف قهوه را به صورت متعادل برگزيده بودند، بيشتر شايع بوده است. همچنين مطالعات ديگر نشان داده اند كه بيماران مضطرب در حدود بيش از ۷۰۰ ميلي گرم در روز كافئين مصرف مي كردند كه اين مقدار كافئين بسيار مضر است. به علاوه مصرف كافئين با انواع بيماري هاي ذهني و رواني نيز در ارتباط است.
مصرف بيش از اندازه شكر تصفيه شده از طريق شيريني جات و شكلات و تنقلات بي ارزش مي تواند بر وجود استرس تاثير گذارد.
مصرف تركيب كافئين و شكر به مراتب بدتر از مصرف هر كدام از آنها به صورت جداگانه است. بسياري از مطالعات انجام شده اين شرايط را ثابت كرده اند.
در يك مطالعه، كافئين و شكر را از رژيم غذايي افراد مبتلا به استرس حذف كردند و بعد از مدتي دريافتند كه ناراحتي هاي رواني و ذهني بخصوص افسردگي در اين افراد كاهش يافته است.
در اينجا يك نكته را متذكر مي شويم، افرادي كه نسبت به محصولات لبني (لاكتوز) عدم تحمل دارند، مصرف اين مواد خوراكي مي تواند در آنها استرس ايجاد كند.
سبزيجات سبز، بعضي ميوه جات تازه، غلات و لوبياي پخته شده، دانه هاي بو داده نشده، جوانه دانه ها و پروتئين سويا جهت ذخيره پروتئيني، بسيار مفيد هستند.
در بعضي افراد گوشت قرمز، محصولات لبني، تخم مرغ و ماهي مي تواند ايجاد حساسيت كند كه در نتيجه آنها بايد از مصرف اين خوراكي ها خودداري كنند.
از مصرف غذاهاي فرآيند شده، رنگ هاي مصنوعي، غذاهاي كنسرو شده و خوراكي هاي دودي شده بپرهيزيد.
اين نكته مهم است كه به غذاهايي كه توليد حساسيت كرده و موجب خستگي، سنگيني و ديگر احساسات ناخوشايند مي شود، بايد توجه بيشتري مبذول داشت.
با توجه به شرايط بيمار، پروتئين مصرفي وي بايد تنظيم شود. در بيماري هايي مثل فعاليت بيش از حد، پرخاشگري و ... پروتئين مورد نياز ۵/۰ گرم به ازاي كيلوگرم وزن بدن است در صورتي كه در بيماري هايي مثل كم فعاليتي، عكس العمل بدني با تاخير و خستگي ذهني پروتئين مورد نياز ۱ گرم به ازاي كيلوگرم وزن بدن است.
اندازه گيري هاي پروتئيني بر عهده كارشناس تغذيه بوده و بيماران در اين زمينه بايد حتما با متخصصان تغذيه مشورت داشته باشند.
الگوي غذايي پيشنهادي:
سبزيجات۳تا۵ واحد
ميوه جات ۲تا۴ عدد
نان، غلات و دانه ها: ۶تا۱۱ واحد
محصولات لبني ۲تا۳ واحد براي بالغين و ۳تا۴ واحد براي نوجوانان و خانم هاي باردار و شيرده (هر واحد شير برابر ۱ليوان شير يا ماست است.)گوشت قرمز، ماكيان، تخم مرغ، ماهي و حبوبات ۲تا۳ واحد .
چربي دريافتي را به ۳۰ درصد كالري روزانه اختصاص دهيد. سعي كنيد كلسترول غذايي بيشتر از۰۰۳mg در روز نباشد و مصرف گوشت قرمز، ماهي و مرغ را به ۹۰گرم در روز محدود كنيد.
در وعده صبحانه خود از شير و ماست استفاده كنيد. مخمر غذايي براي شما بسيار مفيد بوده و منبع ويتامين هايB است. ممكن است بعضي ناراحتي هاي عصبي و ذهني مربوط به كمبود يد باشد و در اين زمينه مي توانيد با پزشك مشورت كنيد.
پنكيك، آردجو، سيب زميني و ماكاروني كه حاوي كربوهيدرات هاي پيچيده هستند مي توانند در تحت كنترل قرار دادن احساس استرس مفيد باشند. كربوهيدرات هاي پيچيده درافزايش سرتونين مغز تاثير بسزايي دارند.
سعي كنيد روزانه يك وعده از مواد فوق را در برنامه غذايي خود بگنجانيد.
مصرف غذاهاي دريايي را فراموش نكنيد. ماهي تن، سالمون (آزاد) و ديگر ماهي ها كه سرشار از امگا۳ هستند در تقويت احساسات موثر واقع مي شوند.
دانشمندان اينطور مي پندارند كه كاهش سطح امگا۳ دربدن باعث افزايش آسيب پذيري سيستم عصبي مي شود. مصرف ۱ يا۲ وعده ماهي در هفته باعث كاهش استرس مي شود. خرچنگ، ميگو و ديگر غذاهاي دريايي حاوي مقداري امگا۳ است و در نتيجه اين خوراكي ها را مي توانيد در رژيم غذايي خود استفاده كنيد.

استفاده از آمپول هاي هورموني در پرورش اندام
طبل تو خالي
هورمون ها راهي ميانبراند كه خيلي سريع آدم را به قبل از نقطه شروع بر مي گرداند
003480.jpg
مصرف داروهاي نيروزا سابقه اي طولاني در ورزش حرفه اي دارد و تمام فدراسيون هاي ورزشي جهاني و كشوري هم سالهاست سعي مي كنند مصرف اين داروها را از ورزش حذف كنند. اما جدا از مشكل دوپينگ در ورزش حرفه اي مصرف اين داروها مدتهاست كه به ورزش غير حرفه اي هم تسري پيدا كرده است.
شايد تمام اين مشكلات زير سر آرنولد شوارتزينگر قهرمان افسانه اي پرورش اندام جهان و فرماندار فعلي ايالت كاليفرنيا باشد. شهرت و محبوبيت اين بدنساز و بازيگر سينما و عضلات پيچ در پيچ و عظيم او عاملي مهم بود تابسياري از جوانان در چهارگوشه جهان به باشگاه هاي پرورش اندام هجوم بياورند. نگارنده خوب بخاطر دارد كه از اواخر دهه ۶۰ و اوايل دهه ۷۰ شمسي موج جوانان و نوجوانان علاقه مند به بدنسازي به باشگاه ها سرازير شد و اندكي بعد باشگاه هاي بدنسازي مثل قارچ در تمام شهرها روييدند.
پرورش اندام و بدنسازي اصولا يكي از ورزش هاي خاصي است كه در جوامع صنعتي به وجود آمد تا مردم با صرف حداقل وقت بتوانند اندامي متناسب و توان جسماني معقولي را داشته باشند. به ظاهر قضيه اصلا بد نبود اما پرورش اندام هم مشكلات خاص خود را دارد. براي حجيم شدن عضلات چندين ماه تمرين مداوم به اضافه رعايت برنامه غذايي خاص لازم است و اگر به مدت يكي دو ماه تمرينات متوقف شوند، عضلات به اصطلاح مي خوابند. طبيعتا بسياري از افرادي كه به اين باشگاه ها مي رفتند خيلي سريع سرخورده شدند اما راه ديگري هم وجود داشت كه مي توانست از راه ميانبر ورزشكاران را صاحب عضلاتي حجيم و پيچ در پيچ كند و اين همان مصرف داروهاي هورموني بود.
هورمون هاي جنسي مردانه يعني تستوسترون و مشتقات دارويي آنها بنا بر خاصيت فيزيولوژيك آنها موجب افزايش توده عضلاني، كاهش كاتابوليسم، بالا رفتن وزن و در عين حال ايجاد خلق و خوي تهاجمي در فردمي شود. اين خواص فيزيولوژيك در مقادير طبيعي موجود در بدن و يا در صورت تجويز پزشك در برخي از بيماري ها اثرات چشمگيري دارند اما اين داروها به عنوان افزاينده حجم عضلاني در ورزش با مقادير بالايي مصرف مي شوند و عوارض جانبي بسيار بدي از خود بجا مي گذارند.
مهمترين و بدترين عارضه جانبي اين داروها بر هم زدن تعادل هورموني بدن است. باتزريق داروهاي هورموني (مثل ناندرلون) بدليل بالا رفتن ناگهاني ميزان هورمون جنسي در بدن، به طور خودكار ساخت و ساز طبيعي هورمون در بدن مختل مي شود و تزريق مجدد و مداوم اين داروها اين وضعيت را بدتر مي كند.
عضلات به طرز غير طبيعي حجيم مي شوند و كليه ويژگي هاي مردانه چه از بعد رفتاري چه از بعد فيزيولوژيكي حالتي افراطي پيدا مي كند. در اين ورزشكاران آكنه هاي بسيار بزرگ در سرتاسر بدن ايجاد مي شود كه بعد از مدتي وضعيت نابهنجاري در عملكردهاي بدني به وجود مي آورد. شايد تنها مساله دل خوش كنك اين باشد كه اين افراد در مدت كوتاهي صاحب عضلاتي حجيم مي شوند و مي توانند جلوي آيينه انواع و اقسام ژست هاي زيبايي اندام را اجرا كنند غافل از اينكه اين عضلات در اصل مثل پفك حجيم شده اند و بعد از مدت كوتاهي به همان سرعتي كه حجيم شده اند اصطلاحا بادشان خالي مي شو د و ورزشكار بخت برگشته، صاحب عضلاتي حتي كوچكتر از قبل مي شود با اين تفاوت كه جدا از هزاران عارضه جانبي قدرت عضلاني هم به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش يافته است.
در بسياري از باشگاه هاي پرورش اندام ورزشكاران قبل از شروع كار با وزنه، آمپول مي زنند و بعد مي روند سر وزنه. تعداد قابل ملاحظه اي از اين افراد حتي نمي دانند چه دارويي وارد بدنشان مي شود.
و متاسفانه برخي از مربيان با بي قيدي آمپول هاي هورموني را به اسم ويتامين براي شاگردانشان تجويز مي كنند.
حال اينكه اين افراد اين داروها را از كجا و بر طبق كدام نسخه ومجوزي تهيه مي كنند بماند. در طي چند سال اخير با چندين مورد اطلاع رساني، اغلب جواناني كه به ورزش بدنسازي و ورزش هاي مشابه مي پردازند از عوارض اين داروها آگاه شده اند و ميزان استفاده از اين داروها به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش يافته است ولي هنوز مصرف مي شوند وعلايم ظاهري و زودگذر تاثير اين داروها هنوز خيلي ها را وسوسه مي كند چه مصرف كنندگان بي اطلاع را و چه آن دسته مربياني كه سود سرشاري از اين راه بدست آورده اند.

بحث بيكاري و بي پولي و افسردگي پزشكان جوان تمامي ندارد ولي كو راه چاره؟
آواز دهل شنيدن از دور خوش است!
دكتر لاله مير اسكندري 
دوره زمانه اي بود كه چشم انداز شغلي و درآمد رشته پزشكي يكي از جاذبه هاي علاقه مندكننده كنكوري ها بود. پزشكي در اذهان عمومي هميشه مترادف با كار خوب، پول خوب و موقعيت اجتماعي عالي بوده است، ولي غافل از اينكه، پزشكان امروزي در عمل حكايت چوب دوسرنجس هستند!
زيادشدن تعداد فارغ التحصيلان رشته هاي پزشكي (چه از طريق دانشگاه هاي سراسري و چه از طريق دانشگاه آزاد)، تعداد پزشكان متخصص و اشباع بازار كار، باعث شده كه پزشكان عمومي، بيكار بمانند.
تصور كنيد كه يك سال، دو سال يا بيشتر پشت كنكور انتظار كشيده ايد، درس خوانده ايد و به اصطلاح دود چراغ خورده ايد تا در رشته پزشكي قبول شده ايد، بعد ۶ تا ۷ سال درس خوانده ايد و حالا فارغ التحصيل شده ايد،  خب طبعا ً توقع داريد بعد از اين همه درس و زحمت حالا يك كار قابل قبول با حقوقي معقول داشته باشيد و مثلاً به جامعه خدمت كنيد. احتمالاً سرمايه نداريد و خب موقعيت كار هم وجود ندارد، چه احساسي داريد؟!
شما چند راه حل داريد؛ از همه دم دستي تر و عملي تر اين است كه خارج از رشته تحصيلي خود فعاليت كنيد. مثلاً سي.دي رايت كنيد يا در طلافروشي مشغول شويد، بوتيك باز كنيد و يا نهايتاً مسافركشي كنيد!
راه حل دوم كه البته مشكل تر و خاص تر است،  اين است كه اگر هنوز براي درس خواندن انرژي داريد به هر دري بزنيد تا شايد در يكي از دانشگاه هاي خارج از كشور پذيرش بگيريد و ادامه تحصيل دهيد و يا حداقل براي كار در رشته خودتان در كشورهاي خارجي اقدام كنيد!
ولي بايد يك كار اساسي كرد. اگر دانشگاه آزاد هر سال تعداد پذيرفته شدگان رشته هاي پزشكي را افزايش مي دهد و فارغ التحصيلان رشته هاي پزشكي سال به سال بيشتر مي شوند پس بايد شرايط مناسب نيز براي اشتغال اين افراد فراهم شود.
از سال ۶۱ تا سال ۸۲ درصد پزشكان جوياي كار در بين كل افراد بيكار جامعه از ۲ درصد به ۲۵ درصد افزايش يافته است و از اين ميان ۹۰ درصد فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد هستند.
البته شايد فكر كنيد كه در اين كشور با اين وسعت و جمعيت چرا بايد پزشك بيكار وجود داشته باشد. چون درحال حاضر به ازاي هر ۱۰ هزار نفر جمعيت ۱۱ پزشك، ۲ دندانپزشك، ۵/۱ داروساز و ۲ پرستار وجود دارد ولي در عوض ۳۵ هزار پزشك بيكار دنبال كار مي گردند!!
علت واضح، عدم توزيع عادلانه امكانات رفاهي و بهداشتي در شهرهاي مختلف ايران است. درحالي كه بسياري از روستاها و شهرهاي ايران از كمبود پزشك رنج مي برند، در تهران تعداد زيادي پزشك بيكار متمركز هستند، پس منطقي اين است كه شرايط فعاليت پزشكان در ساير شهرهاي ايران فراهم شود، دست كم تامين مالي پزشكان در سطحي باشد كه براي رفتن به اين مناطق ترغيب شوند.
بايد سرمايه مناسب براي اشتغال زايي پزشكان در اختيار اين قشر قرار گيرد. در سال اخير ۱۲ ميليارد تومان بودجه به گروه پزشكي اختصاص يافته كه يك صدم بودجه كل كشور و ميزان جذب آن ۱۰۰ درصد است. باتوجه به اينكه براي اشتغال زايي هر پزشك و پيراپزشك به ۱۰ ميليون تومان بودجه نياز است، پس براي اشتغال زايي ۳۵ هزار پزشك و پيراپزشك بيكار به ۳۵۰ ميليارد تومان بودجه احتياج است كه عملاً چنين بودجه اي در اختيار وزارت بهداشت قرار ندارد.
محمد نوري معاونت اشتغال وزارت بهداشت اعلام كرد:  درخواست شده كه در سال ۱۳۸۳ ميزان اين بودجه افزايش يابد.
وي اضافه كرد: استان هاي تيپ «يك» نظير تهران، اصفهان، شيراز و آذربايجان شرقي بيشترين آمار بيكاري و سيستان و بلوچستان، يزد، اهواز و كردستان كمترين ميزان بيكاري را به ويژه در ميان پزشكان عمومي به خود اختصاص داده اند. وي با اشاره به نرخ ۱۲ درصدي بيكاري در جامعه، درصد اين نرخ را در جامعه پزشكي ۱/۹ درصد اعلام و بيان كرد:  از اين ميزان،  مردان ۹ درصد بيكاري را به خود اختصاص داده اند و تهران با بيش از ۱۰ درصد، بيشترين آمار را داراست.
از ابتداي سال ۸۲ تاكنون ۷ هزار و ۵۶۴ نفر به ستاد اشتغال مراجعه و ثبت نام كردند كه از اين تعداد مامايي با ۱۳۲۴ نفر بيشترين و پزشكان عمومي با ۲۵۶ نفر كمترين ميزان افراد جوياي كار را تشكيل مي دهند.
اعزام پزشك و پيراپزشك به خارج براساس سياست كاري حضور فعال در بازار كار و دستيابي به اشتغال زايي يكي از راه حل هاي دولت است و تابه حال ۸۰ نفر به قطر و ۶۰ نفر به كويت اعزام شده اند و قرار است اين تعداد در آينده به ۵۰۰ نفر افزايش يابد و البته درحال حاضر حكومت عراق ۱۰ هزار پزشك درخواست كرده است.
اين كار اقدام جالب و بجايي است ولي نه در شرايطي كه درصورت فراهم آمدن امكانات رفاهي و مالي براي پزشكان در نقاط محروم كشور قابليت اشتغال زايي در ايران وجود دارد. از سوي ديگر تعداد پزشكان اعزام شده گره اي از جمعيت هزاران نفر پزشكان بيكار باز نمي كند.

سل: انتقال و پيشگيري
مبتلايان به سل فعال ريوي مي توانند اين بيماري را به سادگي يك سرماخوردگي معمولي از طريق هوا منتشر كنند.
براي پيشگيري هم انجام واكسيناسيون «ب.ث.ژ» در بدو تولد، درمان مبتلايان به سل ريوي و رعايت نكات بهداشتي مانند جلوگيري از تماس افراد بيمار،  تامين نور آفتاب، عدم دفع آب دهان، استفاده از دستمال در هنگام سرفه و عطسه وسوزاندن دستمال هاي آلوده از راه هاي بسيار موثر در پيشگيري از اين بيماري است.
اميد مي رود با رعايت نكات فوق درصد ابتلا  به سل در كشور كاهش يابد.

گوش هاي تيز جنين انسان
جنين انسان صداهاي عميق را به بهترين شكل ممكن مي شنود. محققان دانشگاه فلوريدا درآمريكا باكاشت يك ميكروفون كوچك درگوش داخلي يك جنين و دريافت اصوات داخل رحم به اين كشف دست يافتند.
همچنين معلوم شد كه هرچند اصوات عميق به خوبي قابل احساس هستند؛ اما به علت آنكه فركانس هاي اصوات بلند به سختي مي تواند از رحم مادر عبور كنند، جنين چنين صداهاي بلندي را نمي تواند دريافت كند و اين موضوع البته سبب نمي شود كه صداي مادر به گوش جنين نرسد.

مرگ ناگهاني نوزادان و مادران سيگاري
شيرخواراني كه مادر سيگاري دارند، بيشتر دچارمرگ ناگهاني مي شوند.
پژوهشگران استراليايي اثر دود سيگار بر مركز تنفسي در ساقه مغز را علت ايجاد اين مرگ ناگهاني مي دانند.
بنابر اين تحقيق اين اثر هنگامي كه كودك روي شكم خوابانيده مي شود بيشتر است.
پژوهشگران توصيه مي كنند كه مادران از كشيدن سيگار خودداري كرده و كودكان خود را هميشه به پشت خوابانيده تا قطع تنفس در كودكان روي ندهد.

فرمول پيش بيني ازدواج موفق
دانشمندان در آمريكا فرمولي يافتند كه با آن مي توانند ۹۴ درصد از ازدواج هاي موفق و ناموفق را پيش بيني كنند.
به گزارش موسسه پژوهشي روابط زناشويي در آمريكا، در اين شيوه به زوج ها الكترودهايي وصل مي شود و سپس در حالي كه آنها مسايل مورد اختلاف خود رابيان مي كنند، كامپيوتر نيز دگرگوني هاي رفتاري آنها را ثبت و تحليل مي كند. براي حالات مثبت مثل لبخند وكلام محبت آميز نمره مثبت و براي لحظات منفي نمره منفي در نظر گرفته شده و تحليل اين اطلاعات با محاسبات رياضي نشان داده مي شود.

تب، بيماري نيست
بيشترين علت تب ناشي از پوشش زياد لباس در كودكان و نوزادان است.
به گفته دكتر حميدرضا بختياري -متخصص كودكان -تب بيماري نيست، بلكه نشانه اي از بيماري است و واكنش طبيعي بدن به دنبال ورود ميكروب به بدن است كه طي آن دما افزايش يافته و سبب رسيدن گلبول سفيد به محل آلوده و كشتن ميكروب مي شود.
تب بيشتر در مناطق گرم ايجاد شده ونوزاداني كه مادرشان از ترس سرما خوردن ، لباس زياد به آنها مي پوشانند بيشتر دچار تب مي شوند.

مصرف آب و سلامت موها
مصرف ۸ تا۱۰ ليوان آب در روز براي سلامت موها لازم است.
به گزارش ايسنا، موهاي ما نيز به يك رژيم غذايي خوب شامل ميوه ها و سبزي هايي كه داراي ويتامين ها و آنتي اكسيدان ها هستند، نياز دارند.
همچنين آب، سبب درخشان شدن موها از طريق هيدرات  كردن آنها مي شود. پوست نيز براي سلامت خود، نياز به مقدار زيادي ويتامينA دارد كه در پرتقال با پوست تيره و سبزيجات با رنگ سبز تيره موجود است.

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |