سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۱۱
آمار واجدان حق رأي
براساس آمار رسمي منتشر شده از سوي وزارت كشور، شمار واجدان شرايط شركت در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، بدون احتساب جمعيت حوزه انتخابيه بم، به دليل وقوع زلزله مرگبار پنجم دي  ماه، ۴۶ ميليون و ۳۵۱ هزار و ۳۲ نفر اعلام شده است.
براساس همين آمار، در انتخابات هفتمين دوره مجلس، استان تهران با ۸ ميليون و ۲۶۱ هزار و ۶۱۱ نفر (۸۲/۱۷ درصد مجموع واجدين شرايط)، داراي بيشترين واجدان حق رأي در استان هاي كشور است و پس از آن به ترتيب، استان هاي خراسان و اصفهان با ۸/۹ و ۷۲/۶ درصد مجموع واجدين شرايط شركت در انتخابات قرار دارند.
طبق اعلام مركز آمار ايران، جمعيت كل كشور در سال ۱۳۸۲، قريب به ۶۷ ميليون نفر برآورد شده است.
به اين ترتيب، از كل جمعيت داخل كشور، تنها حدود ۲۱ ميليون نفر، يعني كمي بيش از يك سوم جمعيت، فاقد شرايط لازم براي مشاركت در انتخابات هستند.

نگاه
استقلال سياسي همچون اصل اول
همانطور كه از نام «آبادگران ايران اسلامي» نيز برمي آيد، اين جريان فكري كه توسط جمعي نيروهاي اصول گرا، جوان و متخصص كشور بوجود آمد به اين نتيجه رسيده است كه در شرايط فعلي كشور با توجه به برخي اختلافات داخلي و تهديدهاي خارجي، ادامه مناقشات سياسي نه تنها نتيجه اي براي مردم ندارد بلكه نظام را در ورطه تهديدات جدي قرار خواهد داد. مملكتي كه مي خواهد طي ۲۰ سال آينده اولين كشور منطقه در زمينه توسعه باشد به درگيري هاي سياسي نياز ندارد بلكه به اتخاذ سياست توسعه گرايانه همراه با مشي اعتدال نياز دارد. اين جريان در انتخابات شوراي شهر جواناني را در ليست خود قرار داد كه عمدتاً فعاليتهاي گسترده جانبدارانه اي را نداشته در كرسي هاي اجرائي و يا علمي كشور مشغول به خدمت بودند. البته احترام به افراد باتجربه نظير مهندس چمران و شيباني از نقاط قوت اين جريان بود كه وجاهت خاصي نيز به حركت آنان بخشيد.
آبادگران مي گويند اهداف اصلي ايشان چيزي نيست جز خدمت به مردم در راستاي نهضت خدمت رساني، پايبندي به ارزش هاي بنيادين بدون شعار دادن و بالا بردن سطح توقعات مردم، بي علاقگي نشان دادن به دعواهاي سياسي و در نهايت ارزش قائل شدن براي تك تك افراد جامعه در هر سطحي كه مشغول فعاليت مي باشند.
به نظر مي رسد آبادگران در ارائه ليست انتخابات مجلس هفتم نيز سعي بر اين داشته كه افرادي انتخاب شوند كه داراي وجهه علمي و اجرايي قوي  باشند نه اينكه منتسب به يك جريان و حزب سياسي خاص باشند. ليست آبادگران در تهران داراي ۲۲ استاد دانشگاه مي باشد كه آمار قابل توجهي است. اكثر اين اساتيد چهره هاي علمي بدون وابستگي به احزاب مطرح در كشور مي باشند.
علي رغم تبليغاتي كه چندوقتي است به صورت جدي آغاز شده و سعي در وابسته نشان دادن اعضاي اين ليست به جناح منتقد دولت دارد وجود افرادي نظير حسين مظفر، و دكتر كوچكزاده با سابقه فعاليت در جبهه دوم خرداد خلاف اين ادعا را ثابت مي كند.
اينكه برخي از احزاب منتقد دولت در اين انتخابات ليست نداده و بعضاً بر ليست آبادگران تكيه دارند نه به دليل همفكري با آنان در جريانات سياسي به طور كامل مي باشد و نه به خاطر پنهان كاري فعاليت هاي سياسي، بلكه در واقع علت اصلي اين است كه اين جريان با اتخاذ سياست اصول گرايي در انديشه و همگرايي در عمل و نوگرايي در روش،زمينه هاي مختلف سياسي- اجتماعي خيال تمام گروه هاي ارزش گرا را راحت كرده و به اين فكر واداشته كه بهتر است جاي خود را به نيروهاي جوان تر دهند تا در آينده بتوان به اين نيروها تكيه كرد.

نگاه امروز
كالبد شكافي ائتلاف هاي انتخاباتي
سرانجام در پي كشمكش هاي بسيار، اعلام شد كه حدود ۵ هزار و ۶۰۰ نفر براي تصاحب ۲۹۰ كرسي مجلس شوراي اسلامي با يكديگر رقابت خواهند كرد.
اما اعلام انصراف ۶۰۷ تن از كساني كه صلاحيت آنان به تأييد شوراي نگهبان رسيده بود، رقم داوطلبان نمايندگي مجلس هفتم را به مرز ۵ هزار نفر تقليل داده است.
گرچه در ميان انصراف دهندگان، چهره هاي نزديك به اصلاح طلباني ديده مي شود كه در اعتراض به رد صلاحيت گسترده همفكران خود، از شركت در رقابت هاي انتخاباتي مجلس هفتم سرباززده اند، با اين همه، چنين رويكردي شامل طيفي از اصلاح طلبان ميانه رو نمي شود و آنان با حضور خود در رقابت ها، عملا پايان ائتلاف جبهه دوم خرداد و آغاز روندي تازه براي شكل گيري ائتلاف هاي جديد را اعلام كرده اند.
اصلاح طلبان درون حاكميت، بيش از هر زمان ديگر، دچار اختلافات حاد و شديد دروني شده اند و در شرايطي كه برخي از گروه هاي جبهه دوم خرداد، نظير جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي از عدم شركت خود در انتخابات سخن گفته اند، برخي گروه هاي عمده ديگر اين ائتلاف شش ساله از جمله مجمع روحانيون مبارز، حزب كارگزاران سازندگي، حزب اسلامي كار و خانه كارگر در انتخابات حضور يافته اند.
در چنين شرايطي، همزمان با آغاز تبليغات انتخاباتي از روز پنجشنبه ۲۳ بهمن، در كنار شماري از احزاب و گروه هاي قديمي تر و شناخته شده، گروه ها، احزاب و ائتلاف هاي تازه تأسيسي نيز پاي در ميدان رقابت گذاشته اند.
ناشناختگي و تازه تأسيس بودن اين ائتلاف ها، داشتن اسامي و اهداف نسبتا مشابه، حمايت از چهره هاي كمتر شناخته شده از نظر داشتن وابستگي هاي سياسي و جناحي و تأكيد بر اولويت مسائل اقتصادي به جاي موضوعات سياسي و فرهنگي، ويژگي بارز، مشترك و فراگير همه آنها است. برخي از اين ائتلاف هاي تازه تأسيس از حمايت هاي مالي و سياسي تني چند از چهره هاي صاحب نفوذ كشوري برخوردار هستند مانند خدمتگزاران مستقل كه پشت صحنه ايشان سرلشكر پاسدار رضايي فرمانده سابق سپاه قرار دارد و چكاد آزادانديشان كه تحت حمايت هاي بي دريغ دكتر جاسبي رئيس دانشگاه آزاد مي باشند.نكته جالب در اين ميان اين است كه حتي برخي از كساني كه در سال هاي اخير، تنها و تنها عضو ثابت فهرست هاي جناح اصلاح طلب بوده اند، مانند مهدي كروبي و مجيد انصاري در ليست هاي انتخاباتي ائتلاف هاي نزديك به جناح محافظه كار نظير چكاد آزادانديشان قرار گرفته اند. افرادي نظير ميرمحمد صادقي كه نزديك به محافظه كاران مي باشند در ليست اصلاح طلبان قرار گرفته اند.
در همين حال، از بين احزاب و گروه هاي قديمي تر، مجمع روحانيون مبارز، حزب اعتدال و توسعه، خانه كارگر، ائتلاف كانديداهاي مستقل، جبهه وفاق ايران اسلامي، مجمع اسلامي بانوان، جمعيت دفاع از انقلاب اسلامي، حزب آبادگران ايران اسلامي، خدمتگزاران ايران اسلامي و چكاد آزادانديشان، از جمله گروه هايي هستند كه با نصب تابلو، پوستر و پارچه نوشته، مردم را دعوت به شركت در انتخابات كرده و برنامه هاي تبليغاتي خود را تشريح كرده اند.
در اين بين به نظر مي رسد كه تنها ائتلاف موجود كه مي كوشد به نوعي اصلاح طلبان را نمايندگي كند، ائتلاف براي ايران نام دارد كه با ارائه يك فهرست ۲۶ نفري در تهران، از برخي اعضاي گروه هايي نظير مجمع روحانيون مبارز، حزب كارگزاران سازندگي، حزب همبستگي، حزب اسلامي كار، خانه كارگر، مجمع اسلامي بانوان و مجمع نيروهاي خط امام اعلام حمايت كرده است. گرچه در ميان اسامي نامزدهاي اين ائتلاف معدودي مانند دكتر قاسمي و دكتر ميرمحمد صادقي به چشم مي خورد كه هيچ گونه سابقه وابستگي و فعاليت در جناح دوم خرداد نداشته اند.
ضمن آن كه طيف علامه دفتر تحكيم وحدت، كه بزرگ ترين تشكل دانشجويي هوادار اصلاحات محسوب مي شود، در اين انتخابات از كسي حمايت نمي كند.
در عين حال، طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت نيز پيش از اين از حضور در انتخابات سخن گفته بود.

رونق تبليغات
002634.jpg
ياسر مرادي
اشاره
تنها تا كمتر از ۴۸ ساعت ديگر، فعاليت هاي تبليغاتي كانديداهاي هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي پايان مي يابد و بعد از آرامشي ۲۴ ساعته، انتخابات از صبح روز جمعه يكم اسفند ماه در سراسر كشور آغاز مي شود.
همشهري بنا به وظيفه اطلاع رساني خود، از هفته گذشته در كنار پوشش اخبار و رويدادهاي مرتبط با انتخابات، تلاش كرده است كه به دور از جهت گيري هاي رايج سياسي، شهروندان مخاطب خود را براي تصميم گيري صحيح در روز رأي گيري ياري رساند.
از جمله مطالبي كه تقريبا از دو هفته پيش، به طور مرتب شاهد انتشار آن در همشهري بوده ايم، سلسله مطالب آشنايي با احزاب و تشكل هاي فعال در انتخابات بوده است.
اكنون كه ملت ايران همزمان با جشن هاي بيست و پنجمين سال پيروزي انقلاب اسلامي مصمم است كه با حضور فعال در انتخابات مجلس هفتم تصوير باشكوه ديگري از استقلال و آزادي را در برابر چشم جهانيان بگسترد «ائتلاف آبادگران ايران اسلامي» كه جمعي از خدمتگزاران مردم و كشورند، با قدم نهادن در انتخابات مجلس هفتم قصد دارند مواضع و ديدگاههاي خود را پيش از انتخابات مجلس براي مردم تشريح كنند.
در دومين انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا ائتلاف آبادگران ايران متشكل از نيروهاي اصول گرا با شعارهاي انقلابي در صدر فهرست انتخابي مردم قرار گرفت. روي آوردن مردم به اصول گرايان در حالي شكل گرفت كه آنان در تبليغات خود با صراحت به دفاع از ارزشهاي انقلاب و پيروي از آرمان هاي امام(ره) و ولايت فقيه، پرداختند و از كرامت و آزادي مردم بي پرده سخن گفتند.
روزي كه آبادگران در صحنه انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران به پيروزي رسيدند و شهردار منتخب خود را معرفي كردند بسياري بر اين باور بودند كه دوران انتقام گيري جديدي آغاز شده است و به زودي پرونده زيادي از تخلفات و حيف و ميل ها و شهرفروشي ها كه در دوران شوراي شهر اول و شهرداران گذشته به وقوع پيوسته است، افشا خواهد شد و يكي از مهمترين برنامه هاي شوراي جديد و شهردارش براي تثبيت خود نزد افكار عمومي، رو كردن پرونده هاي قبلي است تا مردم از انتخاب جديد خود و روي كارآمدن آبادگران شادمان شوند اما افراطيون اين بار هم اشتباه كرده بودند چرا كه برخلاف تصور آنان، آبادگران براي آباد كردن آمده بودند نه تخريب ديگران و خلق كردن دور جديدي از تنش ها لذا هيچ كلام و موضعي از سوي آنان شنيده نشد. خط مشي پيش گرفته شده توسط سران اين جريان چنين مي نماياند كه آبادگران براي مجلس هفتم نيز همين مشي را خواهند داشت. آنها گذشته را فراموش خواهند كرد و قطعا دور جديدي از انتقام گيري ها و پرونده سازي ها شروع نخواهد شد. نگاه آبادگران به آينده روشن و طلايي اين ملت است چرا كه در شعار اصلي انتخاباتي خود نيز آورده اند كه پيشرفت نه تنها آرزوي ما بلكه برنامه ماست. چنين به نظر مي رسد كه اگر اين جريان به مجلس راه يابد خواهد كوشيد با دولت خاتمي تا پايان رياست جمهوري ايشان مدارا كند بويژه اينكه رئيس جمهور و رئيس مجلس در قضيه رد صلاحيت ها تمام تلاش خود براي حل بحران موجود را به كار برده و به خواسته هاي حداقلي خود اكتفا نمودند. همچنين تغيير مهمي در رويكردهاي كلان كشور رخ نخواهد داد و در چند ماه نخست پس از پاره اي اعلام نظرهاي اوليه اوضاع طبق معمول پيش خواهد رفت. بسياري از ادعاها مبني بر طالبانيزه كردن فضاي كشور اقدامي در چهار چوب جنگ رواني است. آبادگران به اين نتيجه رسيده اند كه دوران تنش و خشونت هاي سياسي و اتلاف وقت و فرصت ها و منابع اين ملت براي قدرت طلبي ها و حسادت ها و كينه ورزي هاي حزبي و جناحي گذشته و فرصت آرامش و استراحت روحي مردم فرا رسيده است و مجلس هفتم بايد يك دوران بدون تنش و اضطراب را به مردم ايران هديه دهد. در واقع جرياني كه در حال حاضر در كشور آغاز شده است نويد دهنده دور جديدي از همدلي ها و تفاهم ها براي حل مشكل كشور است.
002640.jpg

البته بازخواني داستان انتخابات شوراي شهر كاملا تحقق اين واقعيات را نشان مي دهد. چرا كه پيروزي آبادگران در فضايي اتفاق افتاد كه به دليل توجه نكردن به مشكلات و مسائل مردم در دوره اول و شوراهاي شهر، ميزان اعتماد مردم به اين نهادها كاهش يافته بود. عملكرد اعضاي شوراي شهر چنان خاطره تلخي در يادها باقي گذاشت كه مردم رغبت به حضور در دومين دوره اين انتخابات را نشان ندادند در اين فضا برخي تجديدنظرطلبان با اين توهم كه مردم از ديدگاهها و مباني حضرت امام(ره) فاصله گرفته اند مواضع راديكالي را در زير سئوال بردن مباني نظري نظام و قانون اساسي اتخاذ كردند كه واكنش شديد مردم را در شكل عدم اقبال به آنها به دنبال داشت. تنها دلسوزان و اصول گرايان جامعه با اين باور كه قهر از انتخابات به مثابه قهر از سرنوشت ملت است انتخابات شوراها را جدي گرفتند و در آن شركت كردند. از سوي ديگر هر يك از احزاب موجود در صحنه سياسي كشور خود را يگانه گزينه مورد علاقه مردم مي پنداشتند و چنان از جايگاه مردمي خود مطمئن بودند كه هر يك كانديداهاي اصلي شان را تنها گزينه مورد قبول مردم معرفي مي كردند و تنها چيزي كه به آن فكر نمي كردند،  شكست سنگين آنان در انتخابات بود ولي نتايج انتخابات تعجب همگان را برانگيخت چرا كه هيچ يك از نامزدهاي دوم خردادي ها در تهران نتوانستند به شورا راه يابند. و گروهي در تهران رأي آورد كه كمترين ميزان تبليغات و حتي شهرت اعضا را دارا بود. نتايج مذكور كه براي جناح حاكم سياسي كشور به هيچ وجه قابل باور نبود باعث شد آنان از هر ترفندي براي بي تأثير كردن رأي مردم استفاده كنند.
پس از انقلاب اسلامي، در جامعه ايران مجلس شوراي اسلامي نماد روشن حاكميت ملي و مردم سالاري ديني است كه در ميان نهادهاي حكومتي به عنوان مظهر اراده ملت در حاكميت بر سرنوشت خود مي درخشد.
قطعا اگر مجلس حاصل انتخاب آزادانه و آگاهانه ملت و مركب از نمايندگاني شايسته و آگاه و خدمتگزار باشد مي تواند با آينده نگري و شناخت دقيق از مقتضيات ملي و جهاني، به تدوين قوانين مناسب همت گمارد. آبادگران مدعيند كه در اين انتخابات با تكيه بر چشم انداز بيست ساله كه توسط مقام معظم رهبري تعيين شده است همه توان خود را براي ارتقاء ايران به كشوري توسعه يافته به كار خواهد گرفت و تركيب ليست ارائه شده توسط آنان در انتخابات فعلي نيز شاهد بزرگي بر اين مدعاست.
002637.jpg

يكي از مواضع آشكار آبادگران اين است كه در شرايط فعلي حكومت ديني حكومت دلخواه مردم و متناسب با وضع جامعه دين مدار ايراني است و ضامن آزادي هاي واقعي مدني است. نكته ديگر مورد تأكيد آبادگران كه معمولا در سخنراني ها و مصاحبه هاي اعضاي شوراي شهر و شهردار بر آن تأكيد مي شود اعتقاد به كرامت و منزلت انسان و تأكيد بر آراء مردم و محترم شمردن حق همه افراد در حاكميت و تعيين سرنوشتشان است. آبادگران به احترام به مردم در هر سطحي كه باشند مي انديشند. اقدامات شهردار و شوراي شهر در رسيدگي به مشكلات مردم حتي در پايين ترين سطوح درخواستها، سركشي شهردار و معاونين او به طور مستقيم به دستگاههاي ذيربط خود،پوشيدن لباس رفتگري و حاضر شدن در جمع آنان، بخشنامه هاي مبتني بر ساده زيستي مسئولان شهرداري و پرهيز از هرگونه اسراف و تبذير در راستاي خدمت رساني بهتر به مردم و جلوگيري از صرف هزينه بيهوده مهمترين مصداق هاي اين ادعا مي باشند.
آبادگران با درك اين نقص برنامه هاي مجلس ششم درمورد اوضاع اقتصادي و معيشتي مردم مي گويند قصد افزايش انضباط مالي و پولي كشور و جلوگيري از سوءاستفاده هاي اقتصادي را دارند. اين گروه در بيانيه هاي خود اصرار دارند كه رعايت حقوق مردم و تكريم و احترام به آنان در سايه تأمين يك زندگي آرام و بدون دغدغه و معيشت آبرومندانه براي همه ايرانيان ميسر است. وقتي مي توان از آزادي و مردم سالاري و نشاط سياسي مردم سخن گفت كه آنان امنيت رواني و اقتصادي و اجتماعي را احساس كنند و قادر باشند تا با خاطري آسوده از حقوق اجتماعي و اسلامي خود استفاده نمايند.

سياست
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |