شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۸ - Feb 14, 2004
با امضاي قرارداد واگذاري ۲ميليون تلفن همراه اعتباري
تلفن همراه اعتباري ظرف يك سال آينده در سراسر كشور واگذار مي شود
002250.jpg
گروه اقتصادي: قرارداد واگذاري ۲ ميليون شماره تلفن همراه اعتباري با مجتمع صنعتي رفسنجان در مراسمي با حضور دكتر معتمدي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، معاونين اين وزارتخانه و نيز اعضاي هيات مديره و كارشناسان شركت مخابرات ايران امضا شد.
اين قرارداد كه تا به امروز بزرگترين مشاركت استفاده از توان بخش خصوصي در بخش ارتباطات و فناوري اطلاعات به شمار مي آيد و تحولي در شبكه تلفن همراه به وجود خواهد آورد، نمايانگر توانمندي نظام جمهوري اسلامي و پاي بندي وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات به تعهدات خود در راستاي حل بنياني نياز ارتباطي هموطنان ارجمند از طريق مشاركت بخش خصوصي است.
روابط عمومي شركت مخابرات ايران در اطلاعيه تصريح كرد: در ۸ ماهي كه از زمان اعلام برنده مناقصه اين پروژه عظيم مي گذرد تمامي مقدمات فني و ساز و كارهاي لازم براي اجراي اين شبكه ارتباطي ۲ ميليون شماره اي فراهم شده تا شرايطي به وجود آيد كه ظرف يك سال آينده واگذاري اين نوع تلفن در سطح كشور شروع شود.
شركت مخابرات اعلام كرد: اطلاعات بيشتر در زمينه امضاي اين قرارداد در اطلاعيه هاي بعدي اين روابط عمومي و نيز توسط مديران وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و شركت مخابرات ايران از طريق
رسانه هاي گروهي اعلام مي شود.
اسفندماه ثبت نام
تلفن همراه آغاز مي شود
مديرعامل شركت مخابرات اعلام كرد ثبت نام تلفن همراه اسفندماه سال جاري انجام مي شود.
علي اكبر صنعتي در گفت و گو با ايسنا تاكيد كرد: اميدواريم ثبت نام تلفن همراه در اسفند ماه آغاز شود و نرخ آن نيز قيمت مصوب سال گذشته است.

اوپك بار ديگر بازار را غافلگير كرد
گروه اقتصادي: در حالي كه اكثر وزراي نفت كشورهاي صادركننده عمده نفت عضو اوپك تا پيش از اجلاس روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه از عدم تغيير سقف توليد اين سازمان سخن مي گفتند، اعضاي اين سازمان ميزان توليد خود را براي اول آوريل، اوايل بهار سال آينده مصادف با ۱۲ فروردين ماه يك ميليون بشكه كاهش دادند.
اين تصميم كه با شگفتي از سوي دست اندركاران بازارهاي نفت خام روبرو شد موجب افزايش نسبي قيمت ها شد.
علاوه بر اين دولت آمريكا نيز از اين تصميم ابراز نارضايتي كرد. اسپنسر آبراهامز وزير انرژي آمريكا اعلام كرد تصميم اوپك براي كاهش روزانه يك ميليون بشكه از توليد روزانه اين كشور را نگران كرده است.
وي از اوپك خواست تا به اقتصاد آمريكا و جهان آسيب نرساند.

در ده ماه سال جاري
نسبت به مدت مشابه سال قبلصادرات فرش دستباف ۱۵ درصد افزايش يافت
طي ده ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات فرش دستباف حدود ۱۵ درصد افزايش يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس، تا پايان دي ماه سال جاري حدود ۵۱۲ ميليون و ۲۷۱ هزار دلار فرش دستباف از كشور صادر شده است.
بنابراين گزارش، صادرات فرش دستباف در پايان دي ماه سال گذشته ۴۴۷ ميليون دلار بوده است.
 اين گزارش حاكي است، ارزش صادرات فرش دستباف در سال جاري ۱۰/۷ درصد كل ارزش صادرات غير نفتي كشور بوده در حالي كه اين ميزان در سال گذشته۱۱/۷ درصد بوده است.
بر اساس اين گزارش، در حالي كه ارزش صادرات فرش دستباف كشور رشد داشته، اما صادرات فرش از نظر وزني در حدود ۴/۳ درصد كاهش داشته است كه اين امر نشان دهنده افزايش ارزش صادرات فرش ايران است.
در ده ماه سال جاري ۱۶ هزار و ۷۸۵ تن فرش از كشور صادر شده است.

به علت كارشكني آمريكا
شانزدهمين درخواست ايران براي عضويت در سازمان جهاني تجارت رد شد
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش كرد: آمريكا براي شانزدهمين بار متوالي مانع از به ثمررسيدن درخواست ايران براي عضويت رسمي در سازمان جهاني تجارت شد.
به گزارش «ايسنا»، اين خبرگزاري آمريكايي اعلام كرد: ايران روند پيوستن به اين سازمان تجاري را از سپتامبر سال ۱۹۹۶ ميلادي، يك سال پس از به وجودآمدن سازمان جهاني تجارت آغاز كرد؛ اما درخواستش تا سال هاي اخير مورد بحث قرار نگرفت چراكه در آن سال ها غيرممكن بود كه برخي از اعضا با عضويت ايران در اين سازمان موافقت كنند.
در اين گزارش آمده است كه موضوع پيوستن ايران به اين سازمان از سال ۲۰۰۱ ميلادي در همه جلسات شوراي عمومي سازمان جهاني تجارت در دستور كار قرار گرفته است اما هربار آمريكا با تروريست خواندن ايران، مانع از عضويت اين كشور در اين سازمان شده است.

ركود بازار خودرو در اروپا
گروه اقتصادي: كاهش فروش صنايع خودروسازي اروپا در ماه نخست سال جاري ميلادي در مقايسه با سال گذشته موجب شگفتي صاحبان اين صنعت در اروپا شده است.
در تازه ترين آمارهاي منتشره ميزان فروش خودروهاي شخصي ساخت صنايع اروپايي در ژانويه گذشته ۴/۱ درصد كاهش يافت و به يك ميليون و ۲۳۰ هزار دستگاه رسيد. اين در حالي است كه فروش خودروهاي ژاپني و كره اي در اين مدت در مقايسه با سال قبل ۲۰درصد افزايش يافته است. در حاليكه آغاز سال ميلادي همواره بازار گرمي براي توليدكنندگان خودرو در اروپا است كاهش فروش در ماه نخست سال نويد بازار دشواري را در سال جاري براي آنان رقم زد. در ميان شركتهاي اروپايي تنها شركت فيات نسبت به سال قبل فروش بيشتري داشته است.

خبر كوتاه
* فارس: ۴۰ مؤسسه حسابرسي كار قيمت گذاري ۶۰ شركت وزارت نيرو را كه زيرنظر شركت مادر ساتكاب فعاليت مي كنند آغاز كرده اند و واگذاري آن ها در بهار آينده عملي مي شود.
* ايسنا: به دنبال درخواست يك مقام رسمي شهر نيويورك از شركت نفتي «كونوكو فيليپس» مبني بر تجديدنظر در همكاري با كشورهاي حامي تروريسم، اين شركت آمريكايي به فعاليت خود در ايران و سوريه پايان داد.
* سيپنا: وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در يك بخشنامه مشترك، كليه شركت هاي دولت را به استفاده از يك الگو و قاعده خاص براي تنظيم گزارش مجامع، ملزم كردند.
* فارس: تا پايان دي ماه سال جاري واردات روغن خوراكي به كشور نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۸۷ درصد افزايش يافته كه ارزش آن معادل ۵۳۱ ميليون و ۶۸۳ هزار دلار بوده است.

گزارش هفتگي بورس
آغاز رشد شاخص ها
گروه اقتصادي: بورس تهران هفته گذشته تنها در سه روز كاري شاهد داد و ستد ۱۶۰ ميليون سهم و حق تقدم بود كه ارزش آن معادل ۲ هزار و ۴۱۶ ميليارد ريال بود.
در پايان داد و ستدهاي هفته گذشته شاخص كل با ۲۷۵ واحد رشد نسبت به هفته پيش به ۱۱۰۰۰ واحد رسيد.
در تالار اصلي ۱۲۵ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش
۲ هزار ميليارد ريال داد و ستد شد و در تالار فرعي نيز ۳۵ ميليون سهم و حق  تقدم به ارزش ۳۸۲ ميليارد ريال معامله شد.حجم كل معاملات سهام ازنظر ارزش و تعداد سهام نسبت به هفته پيش از آن به ترتيب، ۲۰۱ درصد و ۸۸ درصد افزايش يافت.
ركوردهاي جديد در بازار سرمايه كشور
روند قابل توجه واگذاري سهام شركت هاي دولت، علاوه بر ثبت ركوردهاي جديد خصوصي سازي، به افزايش قابل توجه ارزش كل داد و ستدهاي بورس تهران نيز منجر شده است. به طوري كه تعداد كل سهام معامله شده تا ۱۵ بهمن ماه امسال نسبت به همين زمان در سال ۸۱ به دوبرابر افزايش يافته است.به گزارش سيپنا، فعالان بورس تهران تا ۱۵ بهمن ماه امسال،
۶ ميليارد و ۱۶۰ ميليون و ۸۹۲ هزار برگه سهم داد و ستد كرده اند كه اين ميزان سهام معامله شده نسبت به همين زمان در سال گذشته دوبرابر افزايش نشان مي دهد.
شاخص كل بورس تهران نيز از ابتداي سال ۸۲ تا پايان دي ماه با ۱۷/۵۹۷۰ واحد افزايش به مجموع ۹۲/۱۱۰۳۲ واحد رسيده است.
اين شاخص در تالار اصلي با ۲۸/۶۲۵۳ واحد افزايش به رقم ۴۵/۱۱۱۴۶ واحد و در تالار فرعي با ۳۹/۳۵۰۲ واحد افزايش به رقم ۰۹/۹۵۸۹ واحد رسيده است.
در همين حال، شاخص مالي با ۴۷/۱۲۵۴۱ واحد افزايش به مجموع ۴۳/۲۱۵۲۷ واحد ارتقا يافت و شاخص صنعت نيز با رسيدن به مجموع ۸۱/۹۸۷۴ واحد، حدود ۸۷/۵۲۳۱ واحد تا پايان دي ماه افزايش نشان داد.
اما شاخص قيمت و بازده نقدي (تدپيكس) كه نماگر بازده كل سرمايه گذاري بر روي اوراق سهام است در همين مدت نسبت به ساير شاخص ها بيشترين افزايش را نشان داد و با
۰۰/۱۴۷۳۹ واحد افزايش به مجموع ۹۳/۲۶۰۸۴ واحد رسيد.
در مقابل شاخص بازده نقدي (تديكس) با كمترين ميزان افزايش نسبت به ساير شاخص ها در پايان دي ماه به مجموع ۳۴/۳۹۰۸ واحد رضايت داد.
در شاخص ۵۰ شركت فعالتر بورس تهران نيز كه در آن قيمت يك سهم از هر شركت گنجانيده شده است هر دو ميانگين ساده و موزون به ترتيب با ۰۰/۹۴۳۱ و ۳۸/۵۲۸ واحد افزايش به مجموع ۲۳/۱۸۸۳۶ و ۰۲/۸۲۱ واحد رسيدند.
گفتني است در بورس اوراق بهادار تهران از ابتداي سال ۸۲ تا پايان دي ماه ۷۱۴ هزار نفر خريدار، ۵ ميليارد و ۳۰۶ ميليون و ۳۱۷ هزار برگه سهم را به ارزش حدودي ۴۰ هزار ميليارد ريال تغيير مالكيت داده اند.آمارها نشان مي دهد، باوجودي كه هنوز ماه بهمن به پايان نرسيده است، به دليل عرضه ۴۰۸ ميليارد توماني سهام شركت «صدرا» و داد و ستدهاي مرتبط با اين شركت بزرگ، ارزش دادوستد سهام در يك ماه به اندازه كل معاملات سال ۱۳۸۰ و برابر با كل داد و ستدهاي دهه ۷۰ بورس تهران بوده است. سازمان خصوصي سازي در همين شرايط عرضه بلوك ۴۹ درصدي شركت «ماشين سازي اراك» را در دستور كار قرار داده است.

گفتگوي امروز
بهره وري انرژي و صرفه جويي در مصرف
گروه اقتصادي: مصرف بهينه انرژي از دغدغه هاي مسئولان است، بالابردن بهره وري انرژي موجب صرفه جويي در مصرف آن و كاهش هزينه خانوارها مي شود.سازمان بهره وري انرژي مدعي است صرفه جويي صورت گرفته از اين محل تاكنون معادل ۵/۲ ميليون بشكه نفت خام بوده است. در مورد چگونگي اين امر با غلامرضا كرباسي مديرعامل سازمان بهره وري انرژي گفتگو كرده ايم.
* اين ميزان صرفه جويي در مصرف انرژي در چه مدت و چگونه صورت گرفته است؟
-صرفه جويي صورت گرفته در مصرف انرژي كه معادل ۵/۲ ميليون بشكه نفت خام مي باشد در طول يك سال صورت گرفته و هر ساله تكرار خواهد شد.يكي از راههاي اين صرفه جويي نصب برچسب هاي انرژي بر روي لوازم برقي خانگي بوده است كه موجب كاهش مصرف برق در لوازم برقي خانگي خصوصا يخچال فريزر شده وبه تبع آن برق كمتري در نيروگاهها توليد و سوخت كمتري مصرف شده است.همچنين حدود ۱۶۵۰ نفر در صنايع كشور آموزش ديده اند و با راهكارهاي كم هزينه و بدون هزينه مصرف انرژي آشنا شده اند كه اين افراد با اقداماتي مانند درزگيري در و پنجره و استفاده از لامپ هاي كم مصرف در مصرف انرژي صرفه جويي نموده اند.
* استفاده از برچسب انرژي در لوازم برقي خانگي چقدر الزامي است؟
-نظارت بر الصاق برچسب هاي انرژي بر عهده موسسه استاندارد ايران است و بعد از تكميل رتبه بندي،  همه صنايعي كه ملزم به الصاق اين برچسب هستند از قبيل صنايع ساخت يخچال فريزر، اگر نسبت به الصاق آن اقدام نكنند اجازه فروش در بازار را نخواهند داشت گر چه اين الزام از ۳ سال پيش وجود داشته اما به دليل كمبود نيروي انساني در موسسه استاندارد ايران، هنوز به خوبي اعمال نشده است اما بسياري از اين صنايع نسبت به الصاق برچسب انرژي اقدام كرده اند.
* سازمان بهره وري انرژي چه برنامه هايي براي بهينه سازي مصرف در نظر دارد؟
-اين سازمان همه يخچال فريزرهاي برقي را با ۱۳ هزار تومان هزينه به نوعي بهينه سازي كرد كه همه توليدات در رتبه A قرار گرفته اند و به زودي از طريق سميناري كه برگزار مي شود انتقال دانش و تكنولوژي به صنايع يخچال سازي كشور صورت خواهد گرفت. اگر چه انجام اين كار مستلزم ۱۳ هزار تومان هزينه بيشتر بوده است.
اما با كاهش مصرفي كه در زمينه انرژي صورت مي گيرد اين كار به نفع توليد كنندگان و مصرف كنندگان يخچال فريزر خواهد بود.در زمينه كولر آبي نيز قبلا بهترين كولر آبي توليدي در ايران در رتبه «جي» يعني پايين ترين رتبه قرار داشت كه پس از انجام آزمايشهاي مختلف و صرف ۱۰ هزار تومان هزينه، توانستيم اين كولرها را به رتبه A برسانيم و در اين زمينه سميناري نيز در اسفند ماه سال جاري برگزار مي شود.

يادداشت
واردات خودرو
رضا ويسه رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در گفت و گو با خبرگزاري فارس با اشاره به تغيير منبع درآمد ۶۰۰ ميليارد توماني دولت در لايحه بودجه سال آينده از محل واردات خودرو به درآمد حاصل از واردات قطعات خودرو در كميسيون تلفيق اعلام كرد كه سال آينده نيز واردات خودرو منتفي است.
وي در ادامه تاكيد كرد: ارزش افزوده و اشتغال صنعت خودرو كشور با واردات صدمه مي بيند و توليدات داخلي مي توانند نياز مردم را تامين كنند.
در حاليكه اكثر مقامات صنعتي از جمله وزير صنايع و مديران سازمان گسترش بارها اعلام كرده اند توليدات داخلي توان رقابت با توليدكنندگان خارجي را كسب كرده اند و از واردات دچار زيان نمي شوند اظهارات زودهنگام رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در مورد واردات خودرو تا پيش از تصويب نهايي لايحه بودجه ۸۳ در صحن علني مجلس شوراي اسلامي قابل تامل است.
در حاليكه صنايع توليد خودرو در داخل كشور در ماه هاي اخير با كاهش قيمتها در حال آماده شدن براي يك بازار رقابتي در سال آينده هستند و واردات خودرو مي تواند اين رقابت ها را به نفع مصرف كنندگان داخلي تشديد كند. معلوم نيست كه رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع به چه دليل با سياستهاي دولت و وزارت صنايع براي تحول در صنعت خودرو مخالف است. اين در حالي است كه در صورت تصويب پيشنهاد دولت در لايحه بودجه سال آينده واردات خودرو تنها مشمول خودروهاي گران قيمت مي شود و تاثير چنداني بر بازار خودروهاي توليد داخل كه قيمت هاي متوسط دارند، ندارد.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |