شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۸ - Feb 14, 2004
قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَي قَدْرِ هِمَّتِهِ.
ارزش مرد به اندازه همت اوست.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
تا به كي در غم تو ناله شبگير كنم
صنما با غم عشق تو چه تدبير كنم
مگرش هم ز سر زلف تو زنجير كنم
دل ديوانه از آن شد كه نصيحت شنود
نوزدهمين جشنواره موسيقي فجر پايان يافت
002232.jpg
اركستر ملي
نوزدهمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر، (جمعه شب) با حضور احمد مسجدجامعي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و برگزاري آيين ويژه اي در تالار وحدت تهران برگزار شد.
اين جشنواره كه از ۱۶ بهمن ماه با حضور بيش از ۶۰ گروه داخلي و هشت گروه خارجي از كشورهاي آلمان، ايتاليا، جمهوري آذربايجان، هلند، روماني، اكراين، تاجيكستان و روسيه در شش تالار هنري شهر تهران در جريان بود، پس از ۸۵ اجرا توسط گروه هاي شركت كننده پايان يافت.
در آيين پاياني جشنواره نوزدهم، از ۱۳ تن از فعالان عرصه موسيقي كشور در شاخه هاي كلاسيك ايراني، پاپ (لايت)، حرفه اي، آهنگسازي، موسيقي فيلم، بانوان، ناشر نمونه، پژوهشگر نمونه، سازنده سرود و آهنگهاي انقلابي و شعر موسيقي، تجليل شد.فعالان عرصه موسيقي كشور لوح تقدير و «چنگ زرين» جشنواره موسيقي فجر دريافت كردند.
همچنين در آيين پاياني از همه گروه هاي خارجي شركت كننده در جشنواره امسال با اهداي ياد بود، تقدير به عمل آمد.
در اين آيين «محمد نوري» خواننده سرشناس موسيقي پاپ (لايت) دو قطعه همراه با پيانو اجرا كرد، سپس هوشنگ ظريف، يكي از نوازندگان چيره دست تار به اجراي برنامه پرداخت و بدنبال آن، گروه كر مركز موسيقي، جديدترين اثر خود را اجرا كردند. نمايندگان موسيقي غني با پشتوانه روسيه و تاجيكستان، گروه هايي بودند كه در ادامه برنامه هاي پاياني، هنر خود را به سمع و نظر دوستداران موسيقي رساندند.
بنا به اين گزارش، «عاشيقها» نوازندگان مجرب و ماهر موسيقي، از خطه غيور مردان آذربايجان به همراه گروه موسيقي «ليمر» بوشهر و يك گروه موسيقي سنتي از ديگر گروه هايي بودند كه در آيين پاياني جشنواره نوزدهم، شبي به يادماندني و خاطره انگيز را خلق كردند.يادآور مي شود كه «محمد نوري» خواننده موسيقي پاپ (لايت)، «هوشنگ ظريف» نوازنده تار و «هوشنگ كامكار» سرپرست گروه حرفه اي، برگزيدگاني بودند كه جوايز خود را از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت كردند و آقايان «شاهين فرهت» موسيقي كلاسيك غرب، «كامبيز روشن روان» موسيقي فيلم، «محمد موسوي» ناشر موسيقي، «هومان اسعدي» پژوهشگر موسيقي، «محمد بيگلري» سازنده سرود و آهنگهاي انقلابي، «محمود شاهرخي» شاعر عرصه موسيقي، «داريوش طلايي» معرفي كننده موسيقي ايراني در خارج از كشور به همراه خانم ها «آذر هاشمي» و «مهربانو توفيق» سرپرست و نوازنده گروه موسيقي نغمه از ديگر فعالان عرصه موسيقي كشور بودند كه جوايز خود را از هيأت انتخاب، دريافت كردند.
002229.jpg
كيخسرو پور ناظري

نوزدهمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر از ۱۶ تا ۲۴ بهمن ماه در تالارهاي وحدت، رودكي، فرهنگسراي بهمن، فرهنگسراي نياوران، مجموعه فرهنگي - هنري آزادي و خانه هنرمندان در زمينه هاي موسيقي سنتي، كلاسيك و مردمي (پاپ) برگزار شد.
استقبال از اجراي اركستر ملي
دومين اجراي اركستر ملي ايران به رهبري فرهاد فخرالديني و با خوانندگي سيدعبدالحسين مختاباد و عليرضا قرباني پنج شب گذشته در تالار وحدت با استقبال خوب علاقه مندان موسيقي روبرو شد.
در اين اجرا و در بخش اول تصنيف هاي «شكوه» و «تمناي وصال» از ساخته هاي مختاباد و «آهوي كوهي» بر اساس شعري از شفيعي كدكني و ساخته و تنظيم محمدساعد و نيز دو تصنيف از مجتبي خوش ضمير به خوانندگي مختاباد اجرا شد.
تصنيف «آهوي كوهي» محمد ساعد كه بر اساس تلفيقي از ۶ مقام موسيقي تاجيكي با دستگاه شور اميراني ساخته شده بود از جمله قطعات خوبي بود كه با اركستر اجرا شد، اگرچه به نظر مي رسيد، اركستر براي درآوردن و اجراي بهتر اين قطعه نيازمند تمرينات بيشتري است. مختاباد پيش از اجراي تصنيف «تمناي وصال» از زنده ياد حسين فرهادپور (كه تابستان جاري دارفاني را وداع گفت) به عنوان نخستين تنظيم كننده اين قطعه ياد كرد و از مسئولان جشنواره كه نه يادي از وي كردند و نه مراسمي برايش ترتيب دادند، گله كرد. حسين فرهادپور سال ها با گروه صبا، به عنوان پاي ثابت جشنواره موسيقي فجر اجراي برنامه مي كرد.
در بخش دوم برنامه عليرضا قرباني كه به تازگي از سفر حج برگشته بود، تصانيفي را از عارف، شيدا و... اجرا كرد. از جمله تصانيفي كه قرباني اجرا كرد، دو تصنيف «از خون جوانان وطن لاله دميده» عارف قزويني و «مرغ سحر» با شعري از بهار بوده است.
اركستر ملي قرار است امروز در تالار وحدت و در حضور رئيس جمهوري به اجراي برنامه بپردازد.
اجراي گروه شمس در تالار وحدت
گروه شمس كه از جمله گروه هاي جدي و قابل اعتنا و با پشتوانه چندين دهه اي در موسيقي ايران است، پس از استقبال كم نظير اجرايشان در جشنواره در ساعت ۲۱ روز دوشنبه در تالار وحدت به اجراي برنامه مي پردازند.طهمورث پورناظري آهنگساز و نوازنده تنبور و سه تار در گفت و گويي با خبرنگار ما، ضمن اعلام اين خبر گفت: ما در چند سال اخير چهار فرم، موسيقي تنبورنوازي، كردي، سنتي و ملي و تلفيقي از سازهاي كوبه اي و كمانچه و سه تار را اجرا كرده ايم و سعي كرديم با استفاده از همخواني بانوان رنگ تازه اي به اجراهاي خود بدهيم.
پورناظري كه آهنگسازي برخي از قطعات بخش نخست اجراي گروه شمس را به عهده دارد، درباره اجراي روز دوشنبه گروه گفت: اين برنامه در دو بخش اجرا مي شود كه در بخش اول ۴ قطعه آواز عشق، ليلا، بيدار و اي با من و پنهان چو دل كه از ساخته هاي من و سهراب پورناظري است با استفاده از تلفيق سازهاي كوبه اي، كمانچه و سه تار اجرا مي شود.در بخش دوم نيز كه به موسيقي تنبورنوازي اختصاص دارد ۵ قطعه از ساخته هاي پدرم (كيخسرو پورناظري) اجرا مي شود.سرپرستي گروه شمس را كيخسرو پورناظري برعهده دارد و نجمه تجدد همخوان گروه است.

يك جايزه معتبر براي عكاس ايراني
002241.jpg
002238.jpg

عطاءالله طاهركناره، خبرنگار عكاس ايراني و همكار قديمي روزنامه همشهري جايزه اي را از مسابقه معتبر بين المللي وردپرس فتو برد.
به گزارش سايت اينترنتي بنياد برگزاركننده اين مسابقه عكاسي مطبوعاتي، طاهركناره جايزه دوم تك عكس بخش رويدادهاي خبري را به خاطر عكسي از قربانيان زلزله بم كه براي خبرگزاري فرانسه گرفته بود، دريافت مي كند.
عكس طاهركناره، پدري از اهالي بم را نشان مي دهد كه فرزندان دوقلويش در حادثه زلزله كشته شده اند و او اجساد آنها را براي دفن به گورستان مي برد. اين موفقيت كم سابقه را به همكار قديمي و پر تلاشمان تبريك مي گوئيم.

۳ نمايش خارجي در جشنواره تئاتر دانشگاهي
سه  نمايش  خارجي  از كشورهاي  كرواسي ، يونان  و ارمنستان  از جمله  آثاري هستند كه  در هفتمين  جشنواره  بين المللي  تئاتر دانشگاهي  فجر به  روي  صحنه مي روند.
به گزارش  خبرنگار فرهنگي  ايرنا، نمايشهاي  قاتلان  به  كارگرداني رزيتكا آنتي چوويچ  از كشور كرواسي ، قطره  عسل  به  كارگرداني  سورن شاهورديان  از كشور ارمنستان  و نمايش  پرومته  به  كارگرداني  كاتاريناپاليو از كشور يونان  آثار خارجي  شركت كننده  در اين  جشنواره  هستند.
همچنين  در حاشيه  اين  جشنواره    نمايشگاه  طراحي  صحنه ، نشريات دانشجويي ، پوستر و بروشور برگزار خواهد شد.

اكران نوروزي سينماها مشخص شد
فيلم هاي  سينمايي  «بوتيك »، «مارمولك »، «ملاقات  با طوطي » و «كما» از اول  فروردين  ماه سال  آينده  در سينماهاي  تهران  به  نمايش  درمي آيد.
«وحيد مجتهدي » عضو شوراي  صنفي  نمايش  به  خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا گفت : اين  چهار فيلم  در سال  آينده  بصورت  آزاد اكران  مي شود به  اين  معني  كه  مدت  اكران  فيلم ها بستگي  به  توافق  سينمادار و تهيه كننده  دارد.فيلم  «مارمولك » آخرين  ساخته  «كمال  تبريزي » فيلم  برگزيده  تماشاگران  جشنواره  فيلم  فجر، داستان  دزدي  را به  تصوير مي كشد كه  براي  فرار از زندان  لباس  روحاني  به  تن  مي كند.اين  فيلم  علاوه  بر جايزه  تماشاگران  جشنواره ، سيمرغ  بلورين  بهترين  فيلمنامه  را دريافت  كرد و« پرويز پرستويي  » بازيگر آن نيز جايزه  ويژه هيات  داوران  را به  خود اختصاص  داد.
فيلم  «بوتيك » ديگر فيلم  اكران  نوروزي  سال  ۸۲، موفق  به  دريافت  سيمرغ  بلورين  بهترين  فيلم  از جشنواره  فيلم  فجر شده  است .
همچنين  فيلم  «ملاقات  با طوطي » ساخته  «عليرضا داودنژاد» ديگر فيلم  اكران نوروزي  سال  آينده ، در بخش  «ميهمان » جشنواره  فيلم  فجر حضور داشت .

نگارستان
002235.jpg
رود
۱. آندره درين Andre Derain
۲. تولد: چاتون ۱۸۸۰ / وفات: كارچس ۱۹۵۴
۳. سبك نقاش:  فوويسم (اين سبك اولين بار با نمايشگاهي در سال ۱۹۰۵ در پاريس معرفي شد. نام اين سبك از كلمه «فوو» به معني «جانوروحشي» به زبان فرانسه گرفته شده است. اين سبك به نوعي ادامه سبك «اكسپرسيونيسم»؛ اما افسارگسيخته تراز آن است. استفاده از رنگهاي تند؛ قوي؛ طرح هاي عجيب؛ نقاشي شلوغ و هيجان انگيز؛ از مشخصه هاي آثار پيروان اين سبك است.)
۴. زندگينامه نقاش: «درين»؛ علاقه خاصي به رنگ هاي تند و شاد داشت و همين نكته كارهاي او را شاخص كرد. به دليل همين خلاقيت؛ در اولين نمايشگاهي كه بر پا كرد؛ غوغايي برخاست! نقاشان معاصرش به دليل اين سبك نو؛ نام مستعار «فوو» يا «جانوروحشي» به او دادند. به عقيده آنها او «وحشيانه» نقاشي كرده بود! با اينكه او به سبك امپرسيونيسم تسلط داشت؛ اما به جهت اين خصوصيت خاص در نقاشي؛ او را پيرو سبك فوويسم مي دانند. در واقع بعضي عقيده دارند نمايشگاه او آغاز سبك فوويسم بود.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: رود / ۱۹۰۶/ رنگ روغن روي بوم/ ۹۹*۶۶ سانتي متر.رنگ هاي روشن؛ حالتي مواج داشته و بر روي رودخانه؛ نور و درخشندگي ايجاد كرده است. نيمرخي از سايه «تاور بريج» از دوردست ديده مي شود. هنرمند تابلو را به رنگين كماني از رنگها تبديل كرده؛ اگر چه تنوع رنگ در اثر ديده مي شود؛ ولي زيبا و شاد است.
استفاده از رنگ ها متهورانه است چرا كه با وجود رعايت پرسپكتيو در اجرا؛ نقاشي حالتي متحرك يافته است.در واقع موضوع اصلي نقاشي؛ «تنوع رنگ» بوده نه موضوع اثر!
۶. محل نگهداري تابلو: گالري تيت/ لندن

بهارستان
ما مرغ سحرخوان شگفت آواييم
خونين پر و باليم و شفق سيماييم
در معبر تاريخ چو كوهي به شكوه
صدبار شكسته ايم و پابرجاييم
حسين حسيني

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
آغاز
سرم را به سنگ كوبيدم و سنگ نعره زد و خنديد. اما روزي خنده سنگ، مثل يك شكلك زشت بر لبش ماسيد. از آنسوي سنگ سردرآورده بودم، مثل يك جوانه سبز و سه تن در انتظارم بودند. يكي آب در دست داشت و اشك شوق در چشم؛ ديگري داس در دست و خشم در دل. سومي بي تفاوت به جدال آن دو مي نگريست. بهار جوانه اينگونه آغاز شد.
پوران حجت انصاري

روزنگار
كانون سوم
گروهي از آزادي خواهان و مخالفين استبداد در گيلان، در چنين روزي در سال ۱۲۸۷ گرد آمدند و به اين ترتيب سومين كانون مقاومت در مقابل استبداد صغير شكل گرفت.
تنها چند روز پس از آنكه طرفداران استبداد به فرمان محمدعلي شاه، مجلس شوراي اسلامي ملي را در اوايل تيرماه همان سال به توپ بستند، مجاهدين تبريزي به فرماندهي ستارخان و باقرخان نخستين مقاومت ها را در برابر قواي دولتي آغاز كردند.
چند ماه بعد نيز، نجف قلي خان صمصام السلطنه بختياري با تصرف اصفهان و تشكيل انجمن مشروطه در اين شهر، دومين كانون مقاومت را تشكيل داد. در اين شرايط مبارزه عليه استبداد محمدعلي شاهي با تشكيل كانون سوم در گيلان وارد مرحله تازه اي مي شد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
مسابقه شكار كلاغ
آوبرن (آمريكا): مسابقه بزرگ شكار كلاغ طي دو روز در شهر آوبرن آمريكا برگزار شد و ۲۰۰ شكارچي شركت كننده در اين رقابت، ۱۰۶۱ كلاغ شكار كردند.
۱۵ سال قبل جمعيت كلاغ هاي اين شهر ۲۹ هزار نفري در فصل زمستان در حدود ۵۰ هزار كلاغ بود اما اكنون به ۲۵ هزار كلاغ كاهش يافته است.
ماشين لباسشويي قاتل
ليدز: نقص فني يك دستگاه ماشين لباسشويي باعث مرگ سه بچه در انگليس شد. هنگامي كه سه بچه ۱۱ ، ۱۰ و ۷ ساله در خانه با حضور مادرشان مشغول بازي بودند، ناگهان دستگاه ماشين لباسشويي اتصالي كرد و طعمه حريق شد.براثر اين آتش سوزي هر سه بچه جان خود را از دست دادند و مادر آنها مجبور شد خود را از پنجره خانه بيرون بيندازد.
ولخرجي با كارت پدر
منچستر: نوجوان ۱۷ ساله اي كه كارت اعتباري پدر خود را به سرقت برده بود، طي ۴ روز، ۱۲ هزار پوند از موجودي كارت را خرج كرد.اين نوجوان ابتدا يك بليت هواپيما به مقصد شهر رم خريد و در يك هتل سه ستاره در پايتخت ايتاليا اسكان گزيد. وي سپس با مراجعه به گرانترين و معروف ترين فروشگاه هاي رم اقدام به خريد كفش و لباس كرد. سپس با اجاره يك دستگاه خودرو ليموزين به گردش در خيابانهاي شهر پرداخت.هنگامي كه اين نوجوان به خانه بازگشت گفت: اگر پدرم خواسته هاي مرا برآورده مي كرد، هرگز كارت اعتباري او را به سرقت نمي بردم.
آغوش چپ مادر
لندن: تحقيقات دانشمندان حاكي از آن است، ۸۰ درصد از مادران با دست چپ، فرزندان خود را در آغوش مي گيرند چون به اين ترتيب نيازهاي كودك خود را بهتر متوجه مي شوند.هنگامي كه مادر، كودك خود را با دست چپ در آغوش مي گيرد، واكنش هاي نوزاد به قسمت راست مغز مادر منتقل مي شود. با توجه به اينكه واكنش هاي احساسي بدن در قسمت راست مغز شكل مي گيرد، مادر قادر است سريع تر نسبت به حركات كودك واكنش نشان دهد.
گره كور ترافيك شهر رم
رم: روز يكشنبه گذشته تردد خودروها در چند شهر ايتاليا از جمله رم و ميلان از ساعت ۹ تا ۱۶ ممنوع اعلام شد تا از شدت آلودگي هوا كاسته شود.
طي چند ماه اخير، ترافيك شهر رم به يك معضل بزرگ تبديل شده و شهرداري در محدوده مركزي شهر يك طرح ترافيك اجرا كرده است كه براساس آن تنها وسايل نقليه عمومي و خودروهايي كه مجوز تردد در محدوده طرح ترافيك را دارند، مجاز به تردد در محدوده مركزي شهر هستند.
همچنين طرح تردد خودروها براساس زوج و فرد بودن پلاك آنان به اجرا گذاشته شده است. اما كارشناسان معتقدند كه هيچيك از اين دو طرح در كاهش آلودگي هوا مؤثر نخواهد بود و تنها راه حل منطقي افزايش امكانات حمل و نقل عمومي و سرمايه گذاري در زيرساخت هاي شهري است.
يك هفته زندگي زير آوار
آنكارا: يك هفته پس از فرو ريختن يك مجتمع مسكوني در شهر قونيه تركيه كه منجر به مرگ حداقل ۷۵ نفر شد مأموران امداد موفق به نجات يكي از ساكنان اين مجتمع شدند.
اين دختر جوان كه زير خروارها آوار گيرافتاده بود، يك هفته با مرگ مبارزه كرد و زنده ماند تا اينكه سرانجام مأموران امداد فريادهاي وي را شنيدند و او را نجات دادند.
دانش آموزان خاطي در زندان
سيدني: مدرسه اي در استراليا، يكي از دانش آموزان خود را به دليل بدرفتاري در قفس زنداني مي كرد. اين دانش آموز ۱۲ ساله كه مبتلا به بيماري اتيسم بود در كلاس درس به آزار معلمان مي پرداخت به همين دليل به طور متوسط ۸۰ دقيقه در روز، او را داخل قفسي كه در كنار كلاس درس ساخته شده بود قرار مي دادند.
ارتفاع ميله هاي اين قفس ۵/۳ متر بود و در داخل آن تنها يك نيمكت چوبي قرار داشت و دانش آموز خاطي در حين زنداني بودن دسترسي به آب آشاميدني و دستشويي نداشت.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵۳ دقيقه

گل و گياه
شقايق كاليفرنيا
002226.jpg
نام علمي: Romneya Coulteri
خانواده: PAPAVERACEAE
گياه دايمي و درختچه مانند، به بلندي و گستردگي ۲ متر، داراي برگهاي منقسم به رنگ خاكستري كه گلهاي درشت سفيد و معطر آن اواخر تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي  گرم، خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه چوب نرم در اوايل بهار و كاشت بذر در پاييز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |