پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۹۰
ستاره خاموش
001575.jpg
گروه ورزشي- او را تنها ستاره يونايتد مي دانند كه الكس فرگوسن هرگز حاضر به فروشش نخواهد بود؛ هافبكي توانمند و هوشيار كه همه گاه با فراست وافر به سان شبحي پنهان در محوطه جريمه حريفان حاضر مي شود و دروازه آنان را تا مرز فروپاشي پيش مي برد. پل اسكولز پس از تحمل دو دوره مصدوميت در اين فصل، بار ديگر به تركيب اصلي منچستر يونايتد بازگشته و به سرعت نبض حركات تيم را در ميانه ميدان در دست گرفته؛ اين روزها او دردانه واقعي يونايتد است.
* شش هفته اي را به خاطر مصدوميت از جيران بازيهاي يونايتد دور بودي.از بازگشت به تيم و همراهي آن چه احساسي داري؟
- فوق العاده است و لذتبخش. مدت ها مصدوميت آزارم مي داد و با من همراه بود بنابراين انجام جراحي بهترين كار ممكن در آن برهه زماني بود. در طول اين ساليان، احتمالاً شش هفته بيشترين زماني است كه ناچار شده ام به سبب مصدوميت در خانه بمانم.
گذاري طولاني بود اما هرگز به مانند كسي كه به خاطر مصدوميت از تركيب تيم بيرون مانده، ذهنم آشفته و در هم ريخته نبود. به هر روي پوشيدن دوباره پيراهن يونايتد، احساس دلپذيري در من ايجاد مي كند.
* از آن دسته بازيكناني هستي كه زمان بيرون ماندن از تركيب تيم ديدارها را دنبال مي كنند يا آنهايي كه اين كار اعصابشان را خرد مي كند؟
- نه، با تماشاي مسابقات مشكلي نداشتم. البته كار جانكاهي است. چون مي خواهيد به وسط زمين بپريد و به تيم ياري برسانيد اما با اين احساس كنار آمدم. ديدارهاي خانگي را به اولدترافورد مي رفتم و باقي را از تلويزيون تماشا مي كردم. شايد اين امر باعث شود كمي احساس ياس و سرخوردگي كنيد اما خب، اشتياق دنبال كردن تيمي كه از آن خودم است، خيلي قوي تر بود. با اين وجود فكر نمي كنم از آن دست بازيكناني باشم كه خيلي زود برآشفته شوند. به هر حال در طي شش هفته اي كه آسيب ديده بودم تمام اهتمامم را بر افزايش آمادگي ام به كار گرفتم.
*  پس از مدت زيادي خانه نشيني، خيلي زود در تركيب تيم جا افتادي؟
- خيال مي كنم در اولين بازي ام برابر استون ويلا كمي به دردسر افتادم و خيلي تلاش كردم تا آن نمايش هميشگي ام را ارائه كنم اما در نخستين ديداري كه به طور كامل در زمين حاضر بودم- مقابل اشتوتگارت - احساس كردم راحت هستم و غرابتي با پيرامونم نداشتم. از آن پس كاملاً آماده ام و دوست دارم هر روز بهتر و بهتر بازي كنم. خوشبختانه در طول يكي دو هفته گذشته آمادگي ام تزايد ملموسي گرفته و به سان هميشه، مهياي جدال با رقيبان هستم. وراي تمام اينها، هنوز از سطح كيفي بازي ام، به رغم چند گلي كه زده ام، راضي نيستم.
* از اين مجموعه گل ها، دوتاي آنها را برابر منچستر سيتي به ثمر رساندي. جدا از نتيجه، ثبت اين دو گل برايت رضايت بخش نبود؟
- من در منچستر به دنيا آمده ام و به خوبي بر رقابت  ميان هواداران سيتي و يونايتد واقف هستم و مي دانم زدن دو گل چه معنايي در بردارد. بعد از آن نتايج ضعيف فصل پيش برابر آنها، رسيدن به برد روز خوبي را براي ما رقم زد.
سال قبل چهار امتياز در تقابل با سيتي از دست داديم و ما هم به مانند تك تك هواداران، با عزمي راسخ در پي رسيدن به پيروزي در داربي منچستر بوديم.
زدن دو گل در اين كشاكش واقعاً  رويارويي است.
* عملكرد يونايتد تا اينجاي فصل را چگونه ارزيابي مي كني؟
- گمان مي كنم بسيار خوب بازي كرده ايم، امري كه در امتيازات تيم و جايگاه كنوني اش در جدول رده بندي نمود پيدا كرده است. اگر چه از آنچه تابه حال انجام داده ايم خرسند هستيم اما همه مردان اولدترافورد احساس مي كنند مي توانند بهتر ظاهر شوند.
هيچ وقت نمي توان تمام بازيها را در اوج پي گرفت و اين مقصود تنها در برخي مسابقات حاصل مي شود، مسأله تنها تداوم است و ارائه نمايشي در خور نام باشگاه در غالب نبردها.
* نيم فصل ليگ با صدرنشيني منچستر خاتمه يافت و اين روند همچنان پابرجا است...
- تكيه بر صدر جدول در دوران كريسمس دلپذير بود چون ايستادن بر بالاترين نقطه رده بندي حس زيبايي در شما شكل مي دهد. با اين حال فكر مي كنم تنها بايد از حضور در ميان سه باشگاه برتر ليگ امسال خشنود باشيم چون هنوز راه درازي در پيش روي داريم.
* فرگوسن هميشه مي گويد يونايتد بهترين بازيهايش را در نيمه دوم فصل انجام مي دهد. انتظار وقوع چنين رويدادي را در ادامه مسابقات داري؟
- خب، مي توانيم آن چه را كه تا به حال انجام داده ايم، بهبود ببخشم و براي رسيدن به يكي دو جام خيز برداريم. احتمالاً فشاري كه در ادامه رقابت ها بر تيم وارد مي آيد سبب مي شود چنين بازيهايي انجام دهيم. در حوالي پايان فصل قبل، به پيروزي در هفت يا هشت بازي نهايي خود نياز داشتيم، كار طاقت فرسايي بود اما به آن جامه عمل پوشانديم. اگر امسال هم در چنان شرايطي قرار بگيريم، قادر به تكرار تاريخ خواهيم بود.
* سال پيش بيست گل به ثمر رساندي. چه دورنمايي را در رقابت هاي اين فصل، براي خودت ترسيم مي كني؟
- هيچ فصلي براي خودم هدفي تعيين نمي كنم اما تمام تلاشم را به كار مي بندم تا به بيشترين ميزان ممكن گل بزنم. صادقانه بگويم، با توجه به موقعيت هايي كه به چنگ مي آورم بايد هر فصل دست كم بيست گل بزنم اما اگر جايي بين پانزده تا بيست گل براي خودم دست و پا كنم،  خوشحال مي شوم.
* هنوز هم يك هافبك مياني هستي يا هافبك هجومي كه نقشي شبيه مهاجمان دارد؟
- اين فصل در هر دو نقش بازي كرده ام. در حقيقت تا به حال در مناطق گوناگوني به ميدان رفته ام؛ پشت سر ون نيستلروي،  در ميانه ميدان، سمت چپ يا راست خط مياني،  همه جا بازي كرده ام اما زياد به اين كه كجا به كار گرفته  شوم اهميتي نمي دهم، مهم بازي كردن است.
* نخستين بار در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ به عنوان هافبك هجومي ظاهر شدي اما خودت هم به ناكامي ات اقرار كردي. بعد از موفقيت فصل پيش، گمان نمي كني حالا در اين نقش جا افتاده اي؟
- بله،  آن سال دوران واقعاً بدي را سپري مي كردم و اصلاً به اين مربوط نمي شد كه كجا بازي مي كنم، شرايط جسماني ام جوابگوي تكاپوي مسابقات نبود. خصوصاً  در چند ماه اول بازيها، تا كريسمس اصلاً  خوب ظاهر نمي شدم و اين وظيفه جديد هم دردسرهايم را كامل كرده بود اما سرانجام شرايط آرماني ام را بازيافتم و فصل را به نيكي به پايان بردم.

خبرها و نگاه ها
بلاتر و حرف هاي ناخوشايند
001584.jpg

كيوان آشفته - اظهارات اخير «سپ بلاتر» رييس فدراسيون بين المللي فوتبال مبني بر لزوم تغيير در پوشش ورزشي زنان، انتقادات و واكنش هاي بسياري از سوي مسئولان جهاني ورزش بانوان در پي داشت.
وي افزود: در حال حاضر زنان با توپ هاي سبك تري فوتبال بازي مي كنند كه اين رشته ورزشي را زنانه تر مي كند پس چرا در مورد پوشش با لباس ورزشي آنان اين موضوع لحاظ نشود؟
يكي از منتقدان سرسخت اظهارات اخير رييس فيفا، «هلن دونو اوئه» يكي از مسئولان بنياد ورزش هاي زنان است كه در اين زمينه به رويترز گفت: بيان اين سخنان توسط بالاترين مقام فوتبال جهان واقعاً شرم آور است. بلاتر در گذشته يكي از حاميان اصلي ورزش زنان بود و هميشه مي گفت آينده از آن بانوان خواهد بود!
دونو اوئه افزود: ايجاد جنجال در مورد ورزش زنان به اين شيوه موجب تأسف است. ما ترجيح مي دهيم رسانه هاي جمعي و مردم جهان در مورد قابليت هاي تكنيكي و تاكتيكي فوتبال زنان صحبت كنند نه در مورد زيبايي لباس آنان. طبق اظهارات وي، در طول ده سال آينده شمار زناني كه به رشته فوتبال روي مي آورند، همپاي مردان رشد خواهد كرد.
دونو اوئه تصريح كرد: اين واقعيت كه فوتبال يك مسابقه تجاري و تبليغاتي است، قابل انكار نيست و همه مي دانيم براي توسعه و رشد اين ورزش در جامعه زنان بايد به اين زمينه نيز توجه داشت.
«پائولينه كوپ» دروازه بان تيم ملي فوتبال زنان انگليس نيز اظهار داشت: بلاتر نمي فهمد كه چه مي گويد. او حتي نمي داند توپ فوتبال زنان سبك تر از مردان نيست. به نظر من براي كسي مانند او كه در بالاترين رده فوتبال ايستاده بيان چنين سخناني غيرمسئولانه است.پس از بلند شدن صداي انتقادات از گوشه و كنار، «آندرياس هرن» سخنگوي فيفا در توجيه سخنان رييس خود اظهار داشت: متن ترجمه شده سخنان بلاتر مفهوم و منظور اصلي وي را منتقل نكرده است. به گفته وي، منظور بلاتر هنگام گفت وگو با روزنامه سونتاگ بليك سوييس، تأكيد بر اهميت جذب حمايت كنندگان مالي مختلف براي ورزش زنان بوده است كه اين حمايت كنندگان مي توانند بيشتر از ميان توليد كنندگان لباس و پوشاك ورزشي باشند.
همام: دبير كل كنفدراسيون فوتبال آسيا تعويض نخواهد شد
معراج مژده - رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا، شايعات تعويض دبير كل اين كنفدراسيون را تكذيب كرد.
كنفدراسيون فوتبال آسيا طي بيانيه اي به نقل از «محمدبن  همام» آورده است: من مي خواهم اين مطلب را با صراحت روشن كنم كه ولاپان تا سال ۲۰۰۶ همچنان دبير كل اين كنفدراسيون باقي خواهد ماند.
وي افزود: كنفدراسيون فوتبال آسيا به دليل همكاري و تلاش هاي ۲۶ ساله ولاپان اين قصد را دارد.
رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا گفت كه من مايلم يك بار ديگر تصريح كنم كه پيتر ولاپان در توسعه فوتبال آسيا شريك و همراه من بوده و خواهد بود.
وي تأكيد كرد كه ادعاهاي ارائه شده اخير از سوي رسانه ها در رابطه با روابط من با پيتر ولاپان «غيرواقعي» است.
001581.jpg

«تراپاتوني » در ايتاليا باقي  خواهد ماند
«جيوواني  تراپاتوني » مربي  تيم  ملي  فوتبال  ايتاليا مي گويد كه  بعد از پايان  يافتن  كارش  در اين  تيم  يعني  بعد از مسابقات  جام  ملتهاي  اروپا، همچنان  در خدمت  فدراسيون  فوتبال  ايتاليا باقي  خواهد ماند.
فدراسيون  فوتبال  ايتاليا به  اين  موضوع  اشاره  كرد و با بيان  كردن  اين  نقطه  نظرات  خط بطلان  بر تمامي  شايعاتي  كه  مدتي  است  راجع  به  آينده  كاري اش  زمزمه  مي شود، كشيد.
يكي  از شايعات  مطرح  شده  قبول  كار مربيگري  تيم  تاتنهام  انگليس  بعد از مسابقات  جام  ملت هاي  اروپاست .
تراپاتوني  تأكيد كرده  است  كه  بعد از مسابقات  جام  ملت هاي  اروپا صرف  نظر از نتيجه  تيم  ايتاليا، او در خدمت  فدراسيون  فوتبال  ايتاليا باقي خواهد ماند و در هر پستي  كه  امكان  همكاري  او با فدراسيون  وجود داشته  باشد علاقه مند به  ادامه  همكاري  با اين  سازمان  است .
تراپاتوني  اين  سخنان  را در نشستي  كه  ميان  نمايندگان  تيم هاي  گروه  پنجم  مسابقات  مقدماتي  جام  جهاني ۲۰۰۶ در قاره  اروپا در محل  اين  فدراسيون  برپا شده  بود، ابراز كرد.
ايتاليا در اين  مسابقات  با تيم هاي  مولداوي ، نروژ، اسكاتلند، اسلووني  و بيلوروس  هم گروه  است .
قوي ترين  شايعه اي  كه  از پست  آتي  تراپاتوني  بعد از ترك  تيم  ملي  ايتاليا مطرح  است ، قبول  مربيگري  تيم  تاتنهام  انگليس  است  كه  اخيراً هم  روزنامه  ماساجه  رو آن  را درج  كرد.
تراپاتوني  ۶۴ ساله  بعد از مسابقات  جام  ملت هاي  اروپا در سال  ۲۰۰۰ زمام  رهبري  تيم  ملي  ايتاليا را در دست  گرفت . پيش  از او «دينو زوف » مربي  اين تيم  بود.
001566.jpg

ميزبان  فوتبال  جام  جهاني  ۲۰۰۶ انتظار توازن  هزينه  و درآمدهاي  اين  مسابقات را دارد
بـرگـزاركنندگان  مسابقات  فوتبال  جام  جهاني  ۲۰۰۶ كه  در آلمان  برگـزار مي شود، ۴۳۰ ميليون  يورو درآمد از جانب  بخشهاي  مختلف  براي  اين  رويداد ورزشي محاسبه  كرده اند و انتظار دارند كه  حجم  هزينه ها هم  رقمي  برابر باشد.
«تئو تسوانسينگر» نايب  رييس كميته  برگزاري  مسابقات  فوتبال  جام  جهاني  ۲۰۰۶ كه  خزانه دار فدراسيون  فوتبال اين  كشور هم  هست  ، در يك  كنفرانس  خبري  برآوردهاي  به  عمل  آمده  از برآيند هزينه ها و درآمد مسابقات  را اعلام  و اشاره  كرد كه  با احتساب  پوشش ۹۰ درصدي  ظــرفيت  ورزشگاهها، ۲۰۰ ميليون  يورو درآمد حاصــل  از فروش  بليت مسابقات  تخمين  زده  شده  است  .
به  گفته  اين  مقام ، ۱۷۰ ميليون  يورو هم  فدراسيون  بين المللي  فوتبال «فيفا» به  اين  مسابقات  كمك  خواهد كرد و ۶۰ ميليون  يورو از جانب  حاميان مالي  به  اين  مسابقات  خواهد رسيد.
فرگوسن : تصميم  «بات» براي  ترك  منچستر تغييرناپذير است
  سر «آلكس  فرگوسن » سرمربي  اسكاتلندي  تيم  فوتبال  منچستر يونايتد انگليس معتقد است  تصميم  «نيكي  بات » بازيكن  مياني  اين  تيم  براي  ترك  اين  تيم  قابل تغيير نيست .
001572.jpg

پيشنهاد يكي  از تيم هاي  خواستار جذب  بات ، از سوي  مسئولان  منچستر مورد قبول  واقع  شده  و بنظر مي رسد هافبك تيم  ملي  فوتبال  انگليس  پيش  از پايان  فصل  نقل  و انتقالات ، منچستر را ترك كند.
فرگوسن    در يك  كنفرانس  مطبوعاتي  در اين  زمينه  اظهار داشت : پيشنهادات  زيادي  تاكنون  به  باشگاه  ارسال  شده  است  اما وظيفه  من  نيست  كه تيم هاي  درخواست كننده  را نام  ببرم .
بات  از آغاز كار خود با تيم  منچستر در فصل  ۹۳- ۱۹۹۲ ، در بيش  از ۲۵۰مسابقه  از رقابت هاي  ليگ  برتر براي  تيم  تحت  رهبري  فرگوسن  به  ميدان  رفته است  اما برغم  اينكه  همواره  عضو ثابت  تيم  ملي  فوتبال  انگليس  بوده ، در فصل جاري  هيچگاه  موفق  نشد در تركيب  اصلي  تيم  منچستر وارد ميدان  شود.
به  گفته  فرگوسن  جداشدن  بات  از منچستر براي  هر دو طرف  يعني  باشگاه  و بازيكن  غم انگيز است  چراكه  هافبك  ۲۸ ساله  انگليس  همواره  نقش  مثبت  و موثري در موفقيت هاي  منچستر داشته  است .

پرتغال  بر تعداد مأموران  پليس  براي  مسابقات  جام  ملت هاي  اروپا مي افزايد
001578.jpg

دولت  پرتغال  براي  مطمئن  شدن  از تأمين  امنيت  هرچه  بهتر مسابقات  فوتبال  جام  ملت هاي  اروپا كه  تابستان  آينده  برگزار مي كند، ۹۰۰ نفر بر تعداد ماموران  پليس  و۱۸۰ تن  هم  بر تعداد مأموران  پليس  مرزي  خود اضافه  مي كند.
وزارت  كشور پرتغال  از اين  اقدام  دولت  خبر داده  است .
طبق  برنامه  فعلي  تعداد ۲۲ هزار مأمور پليس  و ۵۰۰ مأمور پليس  مرزي  براي  حفاظت  در داخل  و مرزهاي  كشور پرتغال  در طول  برگزاري  مسابقات  فوتبال  جام  ملت هاي  اروپا در نظر گرفته  شده  بودند كه  بر اساس  تصميم  جديد اين  نيروها افزايش  خواهند يافت .
سنديكاي  صنف  مأموران  پليس  پرتغال  اخيراً عنوان  كرده  بود كه  اين  تعداد نيرو براي  حفظ امنيت  مسابقات  كه  ضريب  خطر امنيتي  آن  هم  بالا احساس  مي شود، ناچيز است  و خواستار افزايش  ۳۰۰۰ مأمور پليس  براي  مسابقات  شده  بود.
بر اساس  اين  اعلام ، هريك  از كشورهاي  شركت كننده  در اين  مسابقات  گروهي  از ماموران  پليس  خود را براي  همكاري  با پليس  كشور ميزبان  به  پرتغال خواهد آورد. پليس هاي  تيم هاي  شركت كننده  با شناخت  كامل  از هويت  اشرار شناخته  شده  فوتبال  كشورهاي  متبوع  خود در مقابله  با آشوبگران  و اخلالگران  مسابقات  به  ياري  پليس  پرتغال  خواهند آمد.
در اين  مسابقات  شانزده  كشور شركت  خواهند داشت .
پرتغال  تاكنون ۵/۱۶ميليون  يورو براي  تجهيز پليس  به  تجهيزات  و امكانات  نو و پيشرفته  هزينه  كرده  است . اين  تجيهزات  خريداري  شده  عبارتست  از: ۱۵۰ خودروي  پليس ، ماشين هاي  آب فشان ، باتوم ، نقاب  ضد دود، سگهاي  پليس .
001569.jpg

افزون  بر اين ، ارتش  هم  به  پشتيباني  از پليس  وارد عمل  خواهد شد.
در طول  ايام  برگزاري  مسابقات ، دادگاههاي  براي  رسيدگي  به  پرونده هاي قضايي  مربوط به  مسابقات  و عمدتاً جرائم  مربوط به  اخلالگران  به  طور ۲۴ ساعته  مفتوح  و مشغول  به  كار خواهند بود.
دولت  فروش  نوشابه هاي  الكلي  را در محدوده  اطراف  ورزشگاهها در ايام  برگزاري  مسابقات  ممنوع  كرده  است .
پرتغال  جزء كشورهاي  شنگن  است  و تردد در مرزهايش  براي  خارجياني  كه  اين  ويزا را دارند آزاد است  اما به طور استثنا در ايام  برگزاري  مسابقات جام  ملتهاي  اروپا در مرزهاي  اين  كشور كنترل  شديدي  در مورد ورود و خروج  مسافران  خارجي  اعمال  خواهد شد.
انتظار مي رود قريب  به  سه  ميليون  خارجي  براي  مسابقات  جام  ملت هاي  اروپا به  پرتغال  سفر كنند.
رقابتهاي جام ملتهاي اروپا در تابستان امسال در پرتغال برگزار مي شود و حضور تيم هايي چون فرانسه قهرمان دوره گذشته آلمان نايب قهرمان جام جهاني، پرتغال ميزبان رقابتها و انگلستان مهم ترين رويداد فوتبال در سال ۲۰۰۴ به شمار مي رود .

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |