پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۹۰
گزارشي از حرم امام زاده صالح و طرح توسعه آن
رواق آرامش
001596.jpg

عباس اسدي
... مويه هاي جوان در گوشه اي از رواق به گوش مي رسد. او براي مادر پيرش كه در بيمارستان دي بستري است دست به دعا برداشته و گويا آخرين منزل را پيدا كرده و دل به معشوق سپرده است. در آن سوي رواق دختران و پسران در قرائت خانه سرگرم مطالعه اند و كمي آن سوتر پيرمردي تن به سرم قندي- نمكي سپرده و بر بستر درمان آرميده است. بازار خريد و فروش نوارهاي مذهبي و كتب فرهنگي در ضلع شرقي محوطه گرم و رفت و آمد بانوان و آقايان از سه درب ورودي و خروجي به چشم مي خورد. فرياد شاگرد مغازه ماهي و ميوه فروشي تا نزديكي هاي گلدسته هاي برافراشته به گوش مي رسد و البته در ميان جمعيت مشتاق و دلداده گم مي شود. برف دامنه هاي جنوبي البرز را پوشانده و گرماي عشق و ارادت و اخلاص و يكتا پرستي در محوطه و رواق ها، سردي زمستان را به كناري زده است. اينجا امام زاده صالح واقع در سرپل تجريش است، امام زاده اي كه كانون معنوي دلدادگان و ساكنان نه شميران كه كلان شهر تهران است.
* طرح توسعه امام زاده صالح با حفظ بافت تاريخي و معماري سنتي، پاسخگوي سيل روزافزون مشتاقان اين آستان است
* امام زاده صالح تجريش اكنون رويكرد اجتماعي و فرهنگي يافته به طوري كه در كنار بقعه آرزومندان،  كتابخانه، مراكز امداد پزشكي و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگي نيز افزوده شده است
اماكن مذهبي كه با تكيه بر باورها و اعتقادات مردم در هر گوشه اي از كشور و شهر بزرگ تهران، كانون جذب عاشقان و دلدادگان اهل بيت عصمت و طهارت است و از گذشته هاي دور منزلگاه و ميعاد بندگان و باورمندان اين مرز و بوم بوده است در گذر زمان و به تناسب تغيير شرايط اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي به پايگاه اجتماعي تبديل شده اند به گونه اي كه انقلاب اسلامي ايران كه در ۲۲ بهمن ۵۷ به ثمر نشست هسته هاي اوليه اينگونه حركت ها و فعاليت هاي اجتماعي از اين مراكز شكل گرفت و اكنون نيز به جرأت مي توان اذعان كرد كه باز همين اماكن، قدرت بسيج توده هاي مردم را براي فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي دارا هستند. برپايي انتخابات در مساجد و اماكن مذهبي، فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي نيروي مقاومت بسيج در مساجد، جذب كمك هاي مردمي براي حوادث غيرمترقبه از جمله سيل و زلزله، اعزام نيروهاي داوطلب از طريق مساجد در زمان جنگ همه و همه نشان مي دهد نخست مساجد و اماكن مذهبي كانون هاي اعتماد و اعتبار مردم هستند و از ديگر سو كاركرد اين تشكيلات در گذر زمان علاوه بر مسائل اعتقادي و مذهبي رويكرد اجتماعي و فرهنگي يافته است.
كانون معنوي شميران
امام زاده صالح (ع) تجريش از مكان هايي است كه از چند سال پيش علاوه بر اين كه ميعاد مشتاقان، دلدادگان و باورمندان است،  به فعاليت هاي زيربنايي براي جذب گروه هاي جوانان و مشاركت آنها همت كرده است.
سيد محمد حسين فرزان مهر معاون آستانه امام زاده صالح در اين باره مي گويد: امكانات و خدمات پيشين در امام زاده پاسخگوي شمار روز افزون جمعيتي كه به اين مكان مذهبي مراجعه مي كنند نيست، به طوري كه هم اكنون روزهاي عادي ۲۰ هزار نفر و در روزهاي تعطيل و مراسم ويژه ۶۰ هزار نفر به اين مكان مراجعه مي كنند. مراجعه پرشمار ارادتمندان ما را بر آن داشته است تا به طرح توسعه حرم امام زاده صالح با حفظ بافت تاريخي و معماري سنتي آن همت كنيم.
وي مي افزايد: به رغم آن كه امام زاده از چهار سو در محاصره توقفگاه اتوبوس، بازار سرپوشيده و ملك شخصي و مسكوني افراد قرار گرفته توانسته ايم از اسفند ماه سال گذشته تا كنون زيربناي رواق هاي ويژه خانم ها و آقايان را از ۱۳۹۵ مترمربع به ۲۳۵۸ مترمربع افزايش دهيم، بدون آن كه به بقعه و گنبد قديمي امام زاده آسيبي برسد.
فرزان مهر اعتبارات طرح توسعه را دو ميليارد تومان اعلام مي كند و مي گويد: تمام اين اعتبارات و هزينه ها براي طرح توسعه حرم امام زاده صالح از ناحيه نذورات مردم تأمين مي شود.
معاون آستانه حضرت امام زاده صالح راه اندازي واحد كتابفروشي و تكثير نوار و محصولات مذهبي و فرهنگي را از جمله فعاليت هاي فرهنگي امام زاده برمي شمرد و مي گويد: علاوه بر اين، كتابخانه اي با دو سالن قرائتخانه ويژه بانوان و آقايان در دست بهره برداري است كه با ۱۷ هزار جلد كتاب هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر پذيراي دانشجويان و جوانان علاقه مند به مطالعه و كتابخواني است.
فرزان مهر فعاليت و راه اندازي واحد امداد پزشكي در مجاورت حرم آستانه را پاسخگويي به نيازهاي روز زوار و مقتضيات زمان مي داند و مي گويد: ترافيك و ازدحام محدوده امام زاده صالح به قدري زياد است كه اگر زائري حين زيارت و مويه در اطراف ضريح نياز به كمك اورژانسي داشته باشد، در عمل چنين امكاني در گذشته به سرعت فراهم نبود و چه بسا مشكلاتي را براي زوار فراهم مي آورد. اما اكنون واحد امداد پزشكي در دو شيفت صبح و عصر با حضور پزشكان خانم و آقا فعال شده اند تا در مواقع اورژانسي بتوانيم خدمات مورد نياز آنها را تأمين كنيم.
معاون آستانه امام زاده صالح تجريش گفت:«راه اندازي واحد اطعام به مستمندان با عنوان سفره خانه، و كمك مالي در شرايط اضطراري با مطالعه به در راه ماندگان از اقدامات اين آستانه است تا زائران و مشتاقان كه با اخلاص به اين بارگاه مي آيند، حاجت و نياز خود را در بخش هاي مادي و معنوي برگيرند.»
امام زاده صالح تهران با استناد به آمار در رديف امام زاده هايي است كه بيش از ساير اماكن مذهبي پذيراي زوار ارادتمند است. به گفته ظريفي هويت تاريخي - مذهبي شميران در امام زاده صالح جاي گرفته است.
خيل بي شمار جمعيت كه رو به آستان امام زاده صالح دارند، نسبت اين حضرت را با امامان معصوم معتبر و مستند مي دانند.
گفت وگو با مردم
001590.jpg

هر ساعتي از شبانه روز از نماز صبح تا ۱۱ شب اگر به امامزاده صالح برويد شماري از مشتاقان به چشم مي خورند كه براي زيارت و درددل با معبود اين فضاي عطرآگين را انتخاب كرده اند، به هر كدام از بانوان و آقايان كه مراجعه كني از يك آرامش روحي در اين مكان سخن مي گويد. پيمان عالم خاني جوان دانشجو در يكي از رواق ها فضايي را انتخاب كرده، دست به دعا برداشته و مي گويد: وقتي به امام زاده صالح مي آيم آنچنان آرامشي به درونم راه مي يابد كه براي چند روز بيمه هستم. اكنون كه اينجايم خود را براي آرامش قبل از امتحان فردا آماده مي كنم. امامزاده صالح را براي تسكين آرامش از دو جهت انتخاب كرده ام، اول اينكه در اين فضا با معبودم خلوت مي كنم و پس از آن راهي سالن قرائتخانه امام زاده مي شوم تا فارغ از هياهوي كاذب موجود در شهر به مطالعه كتاب هاي امتحاني بپردازم.
بانوي ديگري از خطه خراسان در محوطه باز امامزاده صالح مي گويد: دو ماه پيش كه توفيق يافتم به زيارت امام هشتم نائل شوم، نذر كردم خدا به من سلامتي بدهد تا بتوانم بارگاه برادر بزرگوارش را در تهران زيارت كنم. اين توفيق و عنايت الهي نصيبم شده و اميدوارم بتوانم سال ديگر كه به ديدن فرزندانم در تهران مي آيم، توفيق زيارت اين بارگاه را داشته باشم.
زهرا داوري دانش آموز يكي از دبيرستان هاي شميران در محوطه امامزاده صالح مي گويد: نذر كرده بودم اگر در امتحان خود موفق شوم، بيايم در پاي ضريح امام زاده صالح از خداي خودم تشكر و قدرداني كنم، با دو تا از دوستانم امروز عصر به امام زاده آمده ايم تا سلامتي پدر و مادرمان را از خدا طلب كنيم و از پروردگار بخشنده بخواهيم ما را در امور تحصيلي موفق بدارد. وي مي افزايد: كار خوبي كه در بدو ورود به امامزاده مشاهده كرديم اينكه چادرهاي رنگي اتو شده تحويل ما دادند كه چند سال قبل كه به اينجا آمديم برخي از خانم هاي مانتويي را مي ديدم كه فقط به خاطر استفاده چندباره خانم ها از يك چادر، رغبت نمي كردند كه براي بار چندم از آن استفاده كنند. به همين خاطر در عمل يك سري زوار از زيارت بارگاه امامزاده صالح محروم مي شدند اما اكنون گويا به سرعت چادرها پس از يك بار مصرف به بخش خشكشوئي سپرده مي شود و سپس اتو شده در اختيار زائران قرار مي گيرد.
مجتبي فراهاني از مغازه داران اطراف امام زاده صالح در حين زيارت مي گويد: سال گذشته همسر بنده به اتفاق فرزندانم در روز چهار شنبه كه معمولاً شلوغ تر است به امام زاده آمدند و در كيف دستي اش كه مبلغي پول نقد بود به سرقت رفت، به مسئولان آستانه كه مراجعه كردم در جواب گفتند بايد پول خود را به صندوق امانات مي سپردند، چرا كه در روزهاي شلوغ و پرازدحام، افراد سودجو از اين فرصت استفاده كرده و جيب و كيف مردم به ويژه خانم ها را در اطراف ضريح مي زنند.
وي اضافه كرد: ضرورت دارد مردم براي آنكه گرفتار اين گونه افراد شياد نشوند پول و اشياي قيمتي خود را به صندوق امانات امام زاده صالح بسپارند.
امام زاده صالح
حضرت امام زاده صالح(ع) فرزند امام هفتم شيعيان امام موسي ابن جعفر (ع) و برادر امام رضا (ع) است.
در زمان حكومت بني عباس مأمون به قصد فريب دادن مردم و موجه جلوه دادن دستگاه حكومت عباسي حضرت امام رضا(ع) را به عنوان وليعهدي به طوس دعوت كرد. متعاقب اين امر و عزيمت حضرت رضا(ع) خاندان و منسوبين حضرت كه در مدينه و بغداد ساكن بودند به قصد زيارت و التزام در ركاب حضرت به سوي ايران حركت كردند.
از جمله كاروان هايي كه به جانب ايران حركت كرد، كارواني بود كه حضرت امام زاده صالح(ع) و تني چند از برادران بزرگوارشان در آن بودند و از بغداد به قصد ايران حركت كرده بودند.
مأمون حاكم عباسي، زماني كه از حركت كاروان هاي خاندان اهل بيت (ع) مطلع شد به عمال خود نوشت: چون نامه من به شما رسيد دمار از بوترابيان درآوريد و اين دستور در زماني صادر شد كه كاروان حضرت صالح(ع) و همراهان به نواحي «كره رود» در ساوجبلاغ رسيده بودند. سپس عمال حكومتي و دشمنان اهل بيت به ايشان هجوم آوردند و جمع زيادي از اهل كاروان را به شهادت رساندند و چون شب هنگام رسيد كاروان متلاشي شد و آنها كه باقي مانده بودند هر يك به سويي نهادند و از آن جمله حضرت صالح از محل درگيري رو به جانب شميران نهاد و چون به محل تجريش رسيدند توسط عمال حكومتي در كنارنهري جاري و درختي كهنسال به شهادت رسيدند و در روايت ديگر در باب شهادت حضرت صالح آمده است كه شخصي به نام حسن بهبهاني حضرت صالح را تعقيب كرده و چون حضرت به محل تجريش رسيدند ايشان را شهيد كردند.
بعد از شهادت ايشان مدفن مباركشان زيارتگاه علاقه مندان به خاندان عصمت و طهارت شد. براي نخستين بار در قرن هفتم و هشتم هجري براي مدفن مقدسشان گنبد و بارگاه ساخته شد كه اين بنا در طي سال هاي متمادي با حفظ بناي قديمي و هويت معماري تاريخي بارها تجديدو ترميم شد و هم اكنون طرح توسعه رواق هاي آن در بخش هاي مردان و زنان در دست اقدام است كه به زودي به بهره برداري مي رسد.

تحليلي بر وضعيت بغرنج حمل و نقل شهري و راه برون رفت از آن
بن بست
001587.jpg
سيدمصطفي ميرسليم
وقتي وضع رفت و آمدها را در خيابانهاي شهر بررسي مي كنيم، مي بينيم كه هر سال شرايط عبور و مرور سخت تر و پيچيده تر مي شود و گويي به بن بست نزديكتر مي شويم:
۱- سرعت متوسط حركت در خيابانها بسيار كاهش يافته است و به حدود بيست كيلومتر در ساعت رسيده است. خيابانها در روز هنگام، آنچنان مملو از خودروهاي در هم لوليده چهارچرخ و دوچرخ است كه اگر خودرويي با مشكل فني روبه رو شود يا تصادفي رخ دهد، رفت و آمد متوقف مي گردد. وقتي كل سفرهاي شهري روزانه را در نظر مي گيريم، كه بالغ بر چند ميليون مي شود، به هنگفتي اتلاف وقت بر اثر شلوغي خيابانها، ازدحام خودروها، راه بندان ها و توقف طولاني مدت در تقاطع ها پي مي بريم. اين وقت بخشي از عمر مفيد ما و مهمترين سرمايه اي است كه بايد صرف پيشرفت كشور شود و متأسفانه به سبب مشكلات عبور و مرور شهري به هدر مي رود.
۲- تنظيم فني خودروها در كارخانه به گونه اي انجام مي گيرد كه كمترين آلودگي را در حالت عملكرد با سرعت متوسط ثابت از خود متصاعد مي كند. بنابراين عملكرد توأم با ترمزها و شتابهاي پي در پي و تعويض متعدد دنده و در جا كار كردن، كه نتيجه شلوغي و راه بندان  مسيرهاي اصلي و فرعي است، بيشترين آلودگي را در فضاي شهر مي پراكند. اين آلودگي بويژه در تقاطع ها و در كنار خيابانهاي اصلي بيشتر است. مواد آلوده كننده، بعضي سمي اند مانند مونواكسيد كربن و قابليت انتقال اكسيژن را در خون كاهش مي دهند و در خفيف ترين  شكل آن به احساس خستگي و كوفتگي مي انجامند و در شكل حاد آن سرگيجه و مسموميت شديد در كساني كه در معرض آن به مدت طولاني قرار گرفته اند ايجاد مي كند. در خطرناكترين شكل، اين مسموميت به صورت گاز گرفتگي و خفگي در مي آيد.
۳- بهترين بازده خودرو كه مترادف با كمترين مصرف سوخت است در سرعتي در حدود هشتاد كيلومتر در ساعت به دست مي آيد. بنابراين عملكرد درون شهري خودروها بويژه هنگام ازدحام و راه بندان ، مسرفانه ترين حالت عملكرد خودروهاست و بخش بسيار مهمي از سوخت با مصرف در جا يا نامناسب به هدر مي رود. اين سوخت چه از منابع نفتي باشد و چه از منابع گاز طبيعي، سرمايه ملي و تجديدناپذير است و اگر به نفت و گاز به عنوان معادن زيرزميني سنگواره اي توجه شود كه مي تواند كاربردهاي بادوام بيابد نتيجه مي گيريم كه استفاده سوختي از آنها از بدترين كاربردها است.
۴- صنعت خودرو در كشور ما به طور نسبي، از نظر كميت شكوفاست و مقدار توليد انواع خودرو امسال به مرز هفت صد هزار عدد نزديك خواهد شد. با صنعت خودروسازي، قطعه سازان متعددي نيز شكل گرفته و فعال شده اند. به علاوه خدمات پس از فروش و انواع تعمير و نگهداري فعاليتهاي جنبي ديگر وابسته به صنعت خودرواند. شكوفايي صنعت خودرو مترادف با اشتغال ميليوني در كشور و ركود يا تعطيل صنعت خودرو به مفهوم افزايش گسترده بيكاري تعداد كثيري متخصص، مهندس، كارشناس، كارگر ماهر، كارمند و كارگر ساده است. نتيجه اين كه اشباع شدن ظرفيت شهرها تهديدي بالقوه براي صنعت خودرو است و اگر اشتغال در صنعت خودرو بايد رونق خود را حفظ كند چاره اي براي جذب توليدات آن صنعت بايد انديشيد.
۵- كيفيت توليدات صنعتي كشور عموماً  و صنعت خودرو به طور خاص از رتبه لازم برخوردار نيست. اين ضعف كيفيت به لحاظ داخلي به افزايش نارضايتي مشتريان داخلي مي انجامد. مردم وقتي توليدات داخلي را با خودروهاي وارداتي مقايسه مي كنند پي مي برند كه اختلاف فاحشي به لحاظ كيفيت ساخت و توليد بين اين دو وجود دارد و اگر همه به سراغ خودروهاي خارجي براي رفع نياز خود نمي روند به دليل سود بازرگاني هنگفتي است كه بر آن مي بندند و قيمت خودرو وارداتي را بسيارگران مي كند و الا صنعت خودرو داخلي سريعاً  با فقدان مشتري و ورشكستگي روبه رو مي شود. همان ضعف كيفيت به عدم امكان حضور در صحنه بين المللي با قابليت رقابت، مي انجامد. صادرات خودروهاي ساخت داخل با كيفيت امروزين جز به برخي از كشورهاي عقب مانده و جز به اتكاي يارانه هاي صادراتي امكان پذير نيست:  توليدات صنعت خودرو كشور بنابراين جز بازار داخلي كشور كه به زور تعرفه هاي گمركي، يعني به صورت تصنعي، انحصاري يا شبه انحصاري شده است، فروشگاه ديگري نمي يابد.
در مجموع ملاحظه مي شود كه: اصل خدمت يعني ترابري شهري بسيار كند شده و نزديك است متوقف شود؛ آلودگي هوا بويژه در اثر دود متصاعد از خودروها وضع مصيبت باري يافته است؛ مصرف بي رويه و مسرفانه سوخت و يارانه هاي بر باد رفته وابسته بدان دولت را مستأصل نموده است؛ آينده صنعت خودرو كشور به علت اشباع ظرفيت جذب شهرها به مخاطره افتاده است؛ رغبت مشتريان نسبت به توليدات داخلي به سبب تنزل كيفيت، رو به كاهش است؛ وابستگي صنعت خودرو كشور به خودروسازان خارجي شرايط شكننده و اسارت باري را به وجود آورده است.
براي چاره جويي و خروج از بن بست قريب الوقوع به چند محور اصلي ابتدا بايد توجه شود:
الف- طراحي و اجراي وظيفه ترابري شهري با اصالت دادن به انسان و خدمت رساني به او، به جاي اصالت دادن به خودرو و عبور و مرور آن. شهر براي زندگي جامعه انساني بايد سامان يابد كه امكان جابه جايي با سرعت مناسب و بدون عوارض ثانوي يكي از قابليتهاي آن باشد و نه همه هدف آن. اين ساماندهي با توجه به محدوديت فضاي موجود به گونه اي انجام گيرد كه اولويت حمل و نقل با استفاده از وسائل عمومي حفظ شود و هر جا لازم است فضاي اختصاصي براي رفت و آمد آن وسايل عمومي منظور شود، از سطح شهر، كه منظر و مرآي آن بايد موافق طبع انسان و آسايش مورد نياز او باشد، كم نشود و امكانات زيرزمين به كار گرفته شود. بنابراين راه حل هايي نظير پل هاي هوايي چند طبقه يا دو طبقه كردن برخي خيابانها در فضاي شهري يا استفاده از وسايل عمومي با خطوط هوايي كه همه به نوعي حالت سرسام آور به شهر مي بخشد يا راه حل هايي نظير اختصاص خط ويژه و اتوبوس برقي و خط آهن در سطح خيابانها بايد به نفع راههاي ويژه زيرزمين شهر، هر چند گرانتر باشد، كنار گذاشته شود. در بخشهاي متراكم مركز شهر رفت و آمد، جز براي موارد اضطرار، به صورت فقط پياده مجاز شمرده شود. در دنيا، هر جا اين گونه براي وجود بشر خيرخواه و طبيعت سالم و زندگي بدون اضطراب انسان ارزش قائل بوده اند، شاهد رفتار و اخلاق بهتر اجتماعي و پيشبرد بهتر خدمات جمعي شده اند.
ب- اجراي دقيق و توأم با نظارت كارشناسانه طرح جامع كاهش آلودگي هواي شهر با بازنگري مستمر بر مفاد آن با توجه به نتايج واقعي حاصل از اجراي طرح و اصلاح مفاد آن با عنايت به شرايط خاص فرهنگي و اجتماعي مان. هر نوع سخت گيري در اين باره نسبت به افراد يا گروههايي كه با تخلف يا لاابالي گري خود سلامت و آسايش جمع را به مخاطره مي اندازند با اعمال جريمه هاي متناسب و حتي محروميتهاي خاص، رواست؛ تا كي بايد شاهد رفت و آمد و جولان دادن افرادي مزاحم و بي اعتنا به مقررات و با وسايل آلاينده هواي شهر و مخرب محيط زيست آن باشيم و نشاط و تندرستي مردم را فداي هوسراني يا سودجويي و خودخواهي و جهالت آنها كنيم؟
ج- مراعات عمر مفيد هر وسيله نقليه موتوري و شرايط فني استفاده صحيح از آن و خارج كردن خودروهاي فرسوده يا اسقاطي يا وسايلي كه با معاينه فني دقيق عدم امكان اصلاح آنها اثبات مي شود، از گردونه ترابري، اين اقدام خدمتي است براي بهبود سلامت عمومي با كاهش آلودگيها و براي جلوگيري از اسراف بيت المال با كاهش مصرف بي رويه سوخت.
د- تسريع آماده سازي ايستگاههاي سوخت رساني گاز طبيعي و ساخت و توليد خودروهاي گازسوز عمومي شخصي با مراعات كامل معيارهاي فني، اين روش براي استفاده بهينه از منابع نفتي و جلوگيري از تلف شدن بنزين كه گرانترين سوخت است و با بيشترين يارانه عرضه مي شود و براي كاهش آثار مخرب زيست محيطي و آلودگي هوا بسيار مؤثر است.
هـ- به كار بستن الزامات اولويت راهبرد ترابري عمومي با تبديل تدريجي بخشي از صنايع ساخت و توليد خودرو شخصي به خودروهاي پيشرفته و مرفه عمومي چه براي استفاده هاي درون شهري چه پيرامون شهري و حتي بين شهري. اين روش، ضمن حفظ سطح اشتغال، توليدات صنعتي را منطبق بر نيازهاي حقيقي جامعه مي كند و با كاهش به هدر رفتن منابع اوليه و مواد واسطه اي و امكانات فني، پيشرفت كشور و توسعه اقتصادي را تسهيل مي نمايد.
و- اهتمام به ارتقاي كيفيت توليد محصولات صنعتي بويژه صنعت خودروسازي كه مهمترين گردش مالي كشور را در ساخت و توليد به خود اختصاص داده است. رعايت متعصبانه معيارهاي فني و استاندارد هاي مصوب در عمل و نه فقط در حرف و به شكل تشريفاتي يا تبليغاتي، قابليت رقابت توليدات كشور را به وجود مي آورد و ضمن خشنودي مشتريان داخلي، امكان صادرات و تسخير بخشي از بازار جهاني را به دست مي دهد و ما را از وضع ناهنجار كنوني كه نوعي اجبار مصرف كنندگان داخلي است به ابتياع و استفاده از وسايل كم دوام، بي كيفيت و پرمصرف و بنابراين پرهزينه ساخت داخل، كه به علاوه به سرعت به اشباع ظرفيت محدود خيابانهاي شهري مي انجامد، نجات مي دهد.
د- انتخاب راهبرد طراحي و ساخت و توليد مستقل از بيگانگان براي خروج از اسارت اقتصادي آنها و جلوگيري از تبديل شدن كشور به بازار دائمي مصرف خودروهايي كه براي رونق هر چه بيشتر صنايع خودشان، به خورد ما مي دهند و بويژه براي تعريف منطقي خودروهايي منطبق با نيازهاي حقيقي خودمان و طراحي مبتكرانه و فني و ساخت و توليد هر چه كاملتر آن بدون وابستگي به خارج و خصوصاً به كشورهاي پيشرفته صنعتي كه با انتخاب سياست مصرف براي مصرف و يورش بي رحمانه جهاني به منظور تسخير همه جانبه بازارهاي ما، هدف به بند كشيدن ما را به لحاظ اقتصادي و سياسي در سر مي پرورانند.
پس به طور خلاصه:
مشكل به وجود آمده مزمن، پيچيده و حاد است؛ خطرات ناشي از آن جدي و مسموم كننده و مهلك است؛ ضايعات آن از بين برنده كرامت انساني و بر باد دهنده امكانات اجتماعي و ملي است؛ راه حل آن با اتخاذ تدابير چندگانه منسجم، به لحاظ فني ميسر و به لحاظ اجتماعي واجب و به لحاظ اقتصادي الزامي است؛ فرصت ها را بايد مغتنم شمرد.

مرور
كاشفان راه زندگي

همه ما كاشفان راه زندگي هستيم. شايد تاكنون بارها مجبور شده ايد كه از والدين خود كسب اجازه كنيد.
«مادر امروز مي توانم از ماشين استفاده كنم؟»
«پدر ممكن است كمي پول توجيبي مرا بيشتر كني؟»
من هنوز به خاطر دارم كه اين كسب اجازه چقدر ناخوشايند است. اما پس از مدت كوتاهي شما آزاد و مستقل خواهيد بود. شما مستقل خواهيد شد و اخذ تمامي تصميمات بعهده شخص شما خواهد بود. اين امر فوق العاده به نظر مي رسد. من هنوز هم به خاطر دارم كه جدايي از خانواده، مستقل شدن و آزادي در تصميم گيري چقدر لذت بخش و جذاب است. اما پس از مدتي متوجه شدم كه نه تنها اين امر جذاب و لذتبخش نيست، بلكه مي تواند بسيار آزاردهنده نيز باشد. استقلال به معناي پايان تمامي وابستگي ها و كمك هاست و شما مجبوريد همه فشارها را به تنهايي تحمل كنيد. در ضمن با چشيدن طعم آزادي هرگز حاضر به از دست دادن آن نخواهيد شد. چرا كه هيچ چيز گرانبهاتر از آزادي نيست آن هم آزادي روح و روان.
اتخاذ بهترين تصميم  در اكثر موارد غير ممكن به نظر مي رسد. شما مي آموزيد كه در تمامي تصميمات، چه بزرگ و چه كوچك، مهمترين عاملي كه مي تواند معيار تصميم گيري شما باشد نوع رابطه با ديگران است. اين امر كاملاً نسبي است. در يك محيط اجتماعي صفر مطلق معنايي ندارد. به نظر مي رسد كه اين مسأله تا حدودي براي مردم غرب نامأنوس است. در كتابي كه حدود ۹۰۰ سال پيش در چين به چاپ رسيده است به مواردي برخوردم كه به توضيح و توجيه نسبيت در مقابل قطعيت و تماميت پرداخته است. در اين كتاب دانش آموزي به معلم خود مي گويد: «از اين جمله تكراري خسته شده ام كه مي گويند همه چيز دچار تغيير و دگرگوني مي شود. اگر معلم بزرگي هستي به من ترفندي بياموز تا با آن بهتر و آسان تر درك كنم و آن اصل را هميشه مد نظر داشته باشم. اين توقع زيادي به نظر نمي رسد.» معلم آن دانش آموز را به بيرون از كلاس  مي برد، چشم انداز زيبايي به او نشان مي دهد و مي گويد: «به آن كوه نگاه كن. آيا گل هاي زيبا را در دامنه آن كوه مي بيني...؟» و سپس به دفتر خود باز مي گردد. آيا متوجه منظور معلم از اين كار شديد؟ نكته در اينجاست: گلي كه در نظر شما تحسين برانگيز است، فقط براي مدت كوتاهي دوام دارد. بله، آن گل شكفته است و سرانجامش پژمردگي است. پس جواب سؤال اين دانش آموز تغيير است. تغيير، تغيير و باز هم تغيير و اين همان اصل تغييرناپذير و جاودانه است.
بنابراين به جاي محدود كردن هر چيز در يك قالب مشخص، بايد اين انگيزه را در خود ايجاد كنيم كه در موارد مختلف صبر و شكيبايي بيشتري به خرج دهيم و اين سرود دوران تحصيل را پيشه راه خود سازيم كه: «صبر صبر صبر، گذشت گذشت گذشت.» با صبر و بردباري به طرف مقابل فرصت بيشتري مي دهيد تا تغيير كند يا حتي تغيير نكند. اين تغيير دوجانبه است. آري، اگر طرف مقابل دچار تغيير نشود ممكن است من تغيير كنم. من، شما و ديگران ممكن است تغيير كنيم. درست همان گونه كه محيطي كه در آن زندگي مي كنيم دستخوش تغيير مي شود.
بارها در كليسا از كشيش شنيده ام كه مي گفت: «چيزهايي كه كاملاً نااميد كننده به نظر مي رسند ممكن است در طول زمان دچار تغيير و دگرگوني شوند. پس از يك شب صبر و شكيبايي، بدترين هواي طوفاني نيز به هوايي خوب و مطبوع تبديل مي گردد و اين است مزيت صبر و شكيبايي.»
به علاوه شما به عنوان كاشفان جوان راه زندگي ناچاريد كه از برخي تمايلات فردي خود گذشته و به خواسته هاي گروهي تن دهيد. به گونه اي كاملاً تصادفي عاشق مي شويد، سرانجام به كليسا مي رويد و با امضاي كاغذي اين عهد و پيمان را استحكام مي بخشيد و مجدداً به عضوي از يك خانواده تبديل مي شويد. حالا با وجود يك شريك هم، شما عضوي از يك گروه هستيدٍ، حتي يك گروه دو نفره. آري، ديگر نمي توانيد به تنهايي تصميم بگيريد. پس آزادي شما در تصميم گيري محدود شده است. اكنون دوباره داراي تمايلات مشتركي هستيد و بايد با استفاده از ترفندي زيركانه صاحب يك زندگي مملو از شادي و خرسندي گرديد كه در واقع اين رضايت و خرسندي رمز موفقيت شما در زندگي است. پس بايد خود را مهيا كنيم. نيازي نيست كه تمام اوقات را با تفكر سپري كنيم، زيرا در آن صورت تفاوت چنداني با يك ديوانه نداريم. اما لازم است كه گاهي سر خود را از كتاب برداريم و كمي بينديشيم. شخصي كه اين كار را انجام مي دهد در واقع گام هاي بعدي خود را در مسير پرتلاطم زندگي مشخص مي كند و اين تفاوت او با كسي است كه وقتي براي تفكر اختصاص نمي دهد.
پسر و دختر جواني يكديگر را ملاقات مي كنند و عاشق و دلباخته هم مي شوند و ازدواج مي كنند. وقتي شما عاشق مي شويد حتي نقطه ضعف هاي طرف مقابل نيز براي شما دلپذير است. اين طور نيست؟!! تمام حركات و سكنات طرف مقابل برايتان جذاب است. سپس براي استحكام روابط و رعايت شئون اجتماعي تصميم به ازدواج مي گيريم و زندگي مشتركي را آغاز مي كنيم. پس از گذشت پنج سال، نه، سه سال، حتي يك سال متوجه مي شويم كه تمامي چيزهايي كه جذاب و دلفريب بودند كاملاً معمولي هستند و خطايي بيش نبوده اند. چه چيزي تغيير كرده است؟ آيا حركات و سكنات طرف مقابل دچار تغيير شده است؟ نه اين طور نيست، پس چه چيزي تغيير كرده است؟ در واقع اين روابط بين ماست كه به تدريج دچار تغيير شده است، چرا كه همه چيز در حال تغيير و دگرگوني است.
گنزان كاساكا
ترجمه: علي قادري
WWW.Sote.qld.edu.au

زندگي
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |