چهارشنبه ۲۴ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۲
پمپ هاي آتش
در زمان زلزله براي پمپ هاي بنزين چه فكري كرده ايم؟
001563.jpg
از كل جايگاه هاي شناسايي شده در تهران ، تنها دو جايگاه، داراي كانال، جهت جمع آوري مايعات سرريزي شده احتمالي است كه سهم عمده اي در جلوگيري از حريق و گسترش احتمالي آن دارد
محمد غمخوار
بر اساس يك تحقيق، ۸۴ جايگاه سوخت گيري مايعات نفتي در سطح تهران وجود دارد كه از اين تعداد حدود ۵۳ درصد از پمپ بنزين ها در همجواري منازل مسكوني و حدود ۲۴ درصد در مجاورت اماكن عمومي وتجاري و حرفه اي قرار گرفته اند.
اين پمپ هاي بنزين به دليل همجواري با منازل مسكوني و عدم رعايت نكات ايمني، خطري جدي براي شهروندان محسوب مي شوند كه تاكنون هيچ نهاد مسوولي هيچ اقدامي در خصوص بهبود وضعيت امنيت اين پمپ هاي بنزين انجام نداده است و تنها، كارشناسان آتش نشاني در مورد احتمال اتفاق افتادن يك فاجعه عظيم در تهران بخصوص در زمان وقوع زلزله هشدار داده اند.
حميد عرب زاده، رئيس گروه علل حريق و حوادث سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران مي گويد: در ساليان نه چندان دور پمپ بنزين ها اكثرا درقسمت هاي حاشيه اي شهر قرار داشتند وتعداد محدودي پمپ بنزين در قسمت هاي مركزي شهر به چشم مي خورد اما باتوجه به توسعه شهر تهران وتبديل آن به كلان شهر، اين گونه مراكز سوخت رساني در مدت زمان كوتاهي در محدوده شهري و بعضا در قلب شهر قرار گرفت و يا احداث شد.
در كشورهاي مختلف جايگاه هاي سوخت رساني در فاصله هاي استانداردي ساخته مي شوند و اطراف آنها فضاي بازقرار دارد. اما در تهران ديده مي شود تعدادي از جايگاه هاي سوخت، بدون هيچگونه ضابطه اي در مجاورت منازل مسكوني ساخته شده است و اكثرا از دو طرف مسدود هستند ودر صورت وقوع آتش سوزي به سرعت آتش به منازل اطراف سرايت مي كند و با فاجعه اي در پايتخت روبرو خواهيم بود.
حميد عرب زاده اعتقاد دارد، متاسفانه در مورد اكثريت اين مراكز سوختي، حريم ايمني كه يكي از اصول ايمني در خصوص جايگاه ها است، رعايت نشده به طوري كه در صورت بروز هر گونه حريق، حادثه يا انفجاري، امكان سرايت حريق به تصرفات جامد موجود به راحتي ميسر مي شود.
رئيس گروه علل حريق و حوادث سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران، بي توجهي به اصول ايمني در جايگاه هاي سوخت را مورد انتقاد قرار داد و گفت در حدود ۸۵ درصد اين جايگاه ها مسايل ايمني را رعايت نمي كنند.
نظافت محيط جايگاه، نظافت فردي، تخليه زباله هاي قابل اشتعال مثل كارتن هاي خالي آغشته به روغن و دستمال هاي كثيف، نشتي نازل هاي سوخت گيري و نظارت مسوول پمپ هنگام سوخت گيري كه باعث آلودگي حوزه جايگاه مي شود از مواردي است كه بايد مسوولان جايگاه  هاي سوخت گيري به آن توجه كنند چرا كه بر اثر عبور و مرور خودروها، اين نوع آلودگي ها دايما به خارج از جايگاه انتقال داده مي شوند.
تصويب كليات طرح بهينه سازي جايگاه هاي عرضه بنزين
مجلس شوراي اسلامي در اوايل مردادماه امسال طرح بهينه سازي جايگاه هاي عرضه بنزين و ساير فرآورده هاي نفتي را تصويب كرد. بر اساس اين مصوبه به منظور جبران هزينه هاي سرمايه گذاري مربوط به احداث و نگهداري جايگاه هاي عرضه بنزين و ساير فرآورده هاي نفتي به جايگاه داران اجازه داده مي شود تا معادل۱۰ درصد از عرضه هر جايگاه را با هماهنگي شهرداري ذي ربط و بدون پرداخت پذيره و عوارض، تغيير كاربري داده و به فضاي تجاري تبديل كنند، تعيين نوع فعاليت تجاري با توجه به مقررات ايمني منوط به هماهنگي قبلي با شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران خواهد بود.
علي حسيني -يكي از مخالفان اين طرح- مي گويد: در حال  حاضر جايگاه هاي فروش بنزين، سود و درصدي كه مي گيرند هزينه هايشان را تامين نمي كند. بر اساس اين طرح، سود هزينه ها، بالاتر مي رود اما جايگاهي كه طبق اصول مهندسي، يك محوطه ۱۰۰متري برايش در نظر گرفته شده است و در اين محوطه كوچك تريلي هاي سنگين براي وسايط نقليه خطر ايجاد مي كنند اگر اين طرح تصويب شود امنيت مردم را به هم مي زنند.
سيستم حرارتي مداربسته 
بر اساس آمارهاي موجود، تنها هشت درصد پمپ بنزين ها داراي سيستم حرارتي مداربسته است و در بقيه جايگاه ها از وسايل گرمايشي با شعله عريان براي تامين گرماي محيط و طبخ غذا و چاي استفاده مي شود.
همچنين از كل جايگاه هاي شناسايي شده، تنها دو جايگاه، داراي كانال، جهت جمع آوري مايعات سرريزي شده احتمالي است كه سهم عمده اي در جلوگيري از حريق و گسترش احتمالي آن دارد و در ۶۸ مورد ديگر مواد سوختي اين جايگاه هاي قابل اشتعال ،در مواقع اضطراري و حريق ها به سمت معابر عمومي و جوي ها جاري مي شوندكه در صورت بروز حريق احتمالي، به راحتي مي توانند حريق را به صورت خطي در امتداد جوي ها گسترش داده و از نقطه اي به نقطه ديگر منتقل كنند كه در صورت اين گونه حوادث مايعات سوختي اشتعال زاي جاري شده در جوي ها و معابر به راحتي مي توانند كليه خودروهاي متوقف موجود در كنار جوي ها را به آتش بكشند.از سوي ديگر، طراحي محل استقرار و تخليه تانكرهاي سوخت در ۳۶درصد از جايگاه ها به شكلي است كه تانكرهاي سوخت در زمان استقرار در جايگاه نمي توانند به صورت اضطراري، محل را ترك و از محل خارج شوند.
عرب زاده در ادامه به هشدارهايي كه دائما از سوي آتش نشاني براي عدم استعمال دخانيات و ممنوعيت ايجاد هرگونه شعله به جايگاه ها داده مي شود، اشاره كرد و گفت: در اين اماكن ۴۶۳۰نفر روزانه به امر سوخت رساني مشغول هستند كه ۲۸۹نفرشان با توجه به عواقب و مضرات سوء اين كار مبادرت به استعمال دخانيات مي كنند.
سيلي از موادسوختي در شهر
به گفته يك مقام آگاه در آتش نشاني، مخازن سوخت در منطقه شهران در شهر تهران، به نوعي يك بمب خفته است كه در صورت بروز زلزله، اين مخازن دچار شكاف شده و سيلي از موادسوختي در شهر جاري مي شود و از سمت شهران وارد خيابان هاي شهر خواهد شد و خطر يك فاجعه بزرگ، شهر را تهديد مي  كند.

سارقان چاقوكش
راننده اي كه به وسيله دو سارق، مجروح و موردسرقت قرار گرفته بود به دادسراي جنايي شكايت كرد.
«عباس.ع» در شكايت خود بيان كرد: با پژو آردي ام در مسير تهران -چالوس مسافركشي مي  كنم. آن شب وقتي از چالوس بر مي گشتم دو جوان مسافر، پول خوبي براي دربست به تهران پيشنهاد كردند. من هم قبول كردم. يكي از آنها جلو و ديگري عقب ماشين نشست.
در راه با هم صحبت مي كرديم تا اينكه به اتوبان آزادگان رسيدم. يكي از آنها گفت كه مسير را اشتباه آمده ايم و بريدگي را رد كرده ايم دنده عقب رفتم تا به بريدگي برسم. اما همين كه برگشتم جواني كه عقب نشسته بود طنابي را دور گردنم پيچاند و شخصي كه روي صندلي جلو نشسته بود با تيغ موكت بري، چند ضربه به من زد و مجروحم كرد. به اجبار، اتومبيل را متوقف كردم آنها مرا به بيرون كشاندند و كتكم زدند و با تيغ موكت بري دستم را زخمي كردند و اتومبيلم را سرقت كردند.
پرونده عباس در شعبه سه بازپرسي دادسراي جنايي در حال رسيدگي است.

مامور قلابي شهرداري
مردي كه به عنوان مامور شهرداري از منازل سرقت مي كرد، توسط ماموران آگاهي دستگير شد. ماموران آگاهي شمال شرق حين گشت زني به شخصي در خيابان خواجه عبدالله مشكوك مي شوند و پس از بازرسي بدني از فرد مظنون يك چاقو از او كشف و ضبط مي كنند.
متهم خود را سعيد معرفي كرد و پس از تحقيقات مشخص شد كه او شب ها به عنوان مامور شهرداري به شيوه پنجره رويي از منازل سرقت مي كرده.
متهم در حال حاضر چند شاكي دارد كه نيمه هاي شب از منزل آنها سرقت كرده است. بيشترين شاكيان او اهالي شهرك كاروان هستند.
متهم در حال حاضر باقرار كفالت در زندان بسر مي برد.

ماجراي سرباز آمريكايي
از كره جنوبي خبر مي رسد كه يك سرباز آمريكايي مستقر در كره جنوبي كه توسط دادگاه محكوم شده بود، ممنوع الخروج شد.
آلبرت مك فارلند كه در بخش سردخانه مترو فرماندهي نيروهاي آمريكايي مستقر در كره جنوبي خدمت مي كرد، هفته گذشته در يكي از دادگاه هاي سئول به دليل تخليه مواد سمي شيميايي در رودخانه به شش ماه زندان محكوم شد.
علي رغم آنكه دادگاه سئول، مك فارلند را متهم به عمل كردن خارج از حيطه اختياراتش محكوم كرده اما مقام هاي آمريكايي گفتند كه كره جنوبي صلاحيت رسيدگي به مساله مك فارلند را ندارد.

انفجار چاه گاز
در هفته اي كه گذشت پليس چين ۳ نفر را در ارتباط با انفجار چاه گاز در اين كشور دستگير كرد.
اين سه نفر كه از كاركنان غير ارشد شركت ملي نفت چين هستند، به دليل نقض قانون كه منجر به انفجار مهيب يك چاه گازي در اين كشور و كشته شدن ۲۳۴ نفر شد، دستگير شدند.
اين افراد به عنوان تكنسين در منطقه، فعاليت مي كردند و به دليل رعايت نكردن استانداردهاي لازم در هنگام كار، موجب بروز حادثه انفجار گاز شدند.
حادثه انفجار گاز، ۲۳ دسامبر (دوم دي) در منطقه چونگ چينگ، روي داد و شدت آن به حدي بود كه تمام منطقه به «منطقه مرگ» تبديل شد.

۱۹ مهاجر مردند
و اما بشنويد حكايت تلخ ۱۹ مهاجر غيرقانوني را كه در آبهاي يونان، جان باختند.
اين ۱۹ نفر بخاطر غرق شدن يك قايق بادي در درياي ايوني نزديك يونان، جان خود را از دست دادند. اين مهاجران چند روز پيش در بندر «يانينا» واقع در جنوب غربي يونان، اين كشور را به مقصد ايتاليا ترك كرده بودند.
توفاني بودن دريا و واژگون شدن قايق، علت اصلي مرگ اين مهاجران اعلام شده است. در ميان آنها دو كودك و يك زن هم مشاهده شده است. با نافرجام ماندن تلاش گارد ساحلي يونان و ايتاليا براي نجات جان تمامي سرنشينان قايق، افرادي كه از مرگ نجات يافته بودند به بيمارستان منتقل شدند. هنوز هويت اين ۱۹ نفر مشخص نشده است.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |