سه شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۷۴
گفتگو با رئيس حزب نهضت اسلامي تاجيكستان
دور از راديكاليسم
000591.jpg
زير ذره بين
افغانستان هم روي نهضت اسلامي و هم دولت تاجيكستان هميشه تأثير مي رساند. اگر در افغانستان وضع خوب باشد در تاجيكستان هم وضع خوب است اگر بد باشد وضع ما هم بد است مخصوصا اين حادثه هايي كه در افغانستان بوجود آمد شرايط ما را دچار مشكل كرد.
عبدالله نوري، رئيس حزب نهضت اسلامي تاجيكستان اخيرا براي شركت در همايش بين المللي «جهان اسلام چالش ها و فرصت ها» به تهران آمده فارسي را با لهجه تاجيكي سخن مي گويد و به اين كه حزبش تنها حزب سياسي قديمي در جمهوريهاي قفقاز و آسياي ميانه است مي بالد. چند سال پيش جريان اختلاف و درگيريهاي او و حزبش با تورجان زاده يكي از فعالان سياسي تاجيكستان، به يكي از كشمكشهاي جدي تاجيكستان مبدل شد. وقتي از آن روزگار مي پرسيم با لحني خاص و بزرگمنشانه از بخشودن خطاي تورجان زاده سخن مي راند.
وي معتقد است آمريكا نه تنها خطري براي ايران بلكه تهديد بزرگي براي كل جهان اسلام به شمار مي رود. متن گفتگوي همشهري با وي را مي خوانيد.
* رويكرد حزب و دولت اكنون چطور است؟
بديهي است كه يكي از برتري هاي دولت و تاجيكستان اين است كه در تاجيكستان يك حزبي كه ماهيت ديني دارد يعني حزب نهضت اسلامي در هسته دولت فعاليت مي كند البته حزب نهضت اسلامي تنها حزب سياسي اسلامي حتي در شوروي سابق بود خوب اين نشان دهنده اين است كه در تاجيكستان جو هم خواهان حضور حزب اسلامي سياسي بود اما به هر حال ديگر كشورها به ويژه پيش از فروپاشي شوروي، مسكو به راحتي راضي به اين فعاليت نشدند اما بعد سكوت را پذيرفتند البته ابتداي فعاليت اين خطر وجود داشت كه حزب منزوي و محدود شود. در زمان حمله يازدهم سپتامبر باز هم بعضي گروهها و كشورها سعي كردند كه از جو ضد اسلامي بوجود آمده استفاده كرده و ما را به انحلال سوق دهند و با استناد به جنايتها ما را از فعاليت باز دارند اما ما توانستيم اين اتهامات را از خود دور كنيم و الان ديگر آن خطرها براي محدود و منزوي كردن و حتي منع كردن فعاليت حزب از فعاليت ديده نمي شود. اكنون براي دولت هيچ مشكلي نداريم ملاقاتهايمان را براي هر وقت و زماني كه نياز داريم مي  توانيم تشكيل دهيم و در ملاقاتها مسائل مبرم سياسي و امنيتي را گفتگو مي كنيم. همچنين با رئيس مجلس ملاقاتهاي منطقي داريم. نهضت تقريبا در تمام جمهوري فعاليت مي كند در ۶۵ ناحيه و شهر حضور دارد همانطور كه مي دانيد تاجيكستان ۶۹ شهر و ناحيه دارد در حال حاضر ما هيچگونه محدوديتي از طرف ارگانهاي دولتي نداريم و حتي برخي مسائل با مشورت كامل ما حل مي شود.
* آيا رويدادهاي افغانستان تأثيري روي نهضت داشته است؟
بله افغانستان هم روي نهضت اسلامي و هم دولت تاجيكستان هميشه تأثير مي رساند. اگر در افغانستان وضع خوب باشد در تاجيكستان هم وضع خوب است اگر بد باشد وضع ما هم بد است مخصوصا اين حادثه هايي كه در افغانستان بوجود آمد شرايط ما را دچار مشكل كرد. تاجيكستان مي خواست از اين مشكلات و ورطه سالم بيرون شود. خوب ما با تدبيرهاي مخصوص توانستيم خودمان رااز كش و دارها نجات دهيم.
* چه نوع تدبيرهايي؟
البته سياستها و موضع گيريهاي ما در قبال اين تحولات افغانستان بود در رابطه با طالبان و القاعده و همچنين نيروهايي كه به افغانستان سرازير شدند موضع گيريهايي داشتيم هيچكدام را قبول نداشتيم ما با طالبان همراهي نكرديم خودمان را دور نگه داشتيم كه اين براي فعاليتهاي آينده  ما در آنجا خوب بوده است.
* خوب با آمريكايي ها چه كرديد؟ به نظر شما اقدامات آمريكا در منطقه چگونه كشور شما را تحت تأثير قرارداده است؟ در ادامه در مورد تأثير روسيه هم بگوييد.
بله من هم مقصودم اين بود كه اصلا ابتدا در مورد روسيه صحبت كنيم. تأثير روسيه بر تاجيكستان هميشه خيلي بيشتر از ديگر كشورهاي غربي بوده است اما پس از آنكه يازده سپتامبر بوجود آمده است آمريكا بهانه پيدا كرد و از طريق تاجيكستان و افغانستان وارد شد و پايگاههاي مخصوص خودش را در اينها قرار داد به بهانه مبارزه با تروريسم اقدامهاتي را انجام داد كه همين باعث شد تا تأثير بيشتري در تاجيكستان مخصوصا بر مقامات دولت اين كشور داشته باشد سياستهاي مقامات بيشتر به سوي آمريكاست تا به روسيه. البته روسها به خاطر سابقه حضوري كه در تاجيكستان دارند بر مردم اين كشور بيشتر نفوذ دارند ولي آمريكا امروز توانسته بيشتر در دولت نفوذ پيدا كند.
* يعني اكنون فضا طوري شده كه آمريكا برخي سياستهاي دولت را هم تحت كنترل دارد؟
بله متأسفانه.
* خوب خودتان مي گوييد تعاملاتي مناسبي با دولت داريد آيا شما اين شرايط را گوشزد نمي كنيد؟
چرا مي كنيم....
* عكس العمل هم مي بينيد؟ يا تغييري حاصل مي شود؟
خوب بله كمي اما نه زياد.
* نظرتان در مورد تحولات قفقاز چيست اكنون دولتهاي جوان متمايل به غرب در دو كشور عمده اين منطقه يعني گرجستان و آذربايجان روي كار آمده اند از ديدگاه شما اينها بر معادلات منطقه چه تأثيري خواهد داشت؟آيا برخي تغييرات به ديگر كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز سرايت مي كند؟
به نظر من روسيه بيشتر در اين مورد كار مي كند و نبايد هم يكي پس از ديگري منطقه هايي را كه تحت نفوذش است از دست بدهد. البته اين شرايط سرايت مي كند نه تنها در مسأله تاجيكستان بلكه در مسأله عالم اسلام آمريكا از هر طرف كوشش مي كند هر چه زيادتر به جمهوري اسلامي ايران نزديك بشود.
* منظورتان از نزديك شدن آمريكا به ايران چيست؟
بله آمريكا مي خواهد هر چه بيشتر ايران را محاصره كند واز اين را به ايران نزديك شود .
000585.jpg

الان از طريق افغانستان و عراق جمهوري اسلامي ايران را تهديد مي كند در كشورهاي قفقاز هم كه حضور دارد. قدم ديگر در اين راه از نظر سياسي تأثير آمريكا در آذربايجان است و قرار است نيروهايش هم به آنجا بيايد و اين باعث مي شود حتي براي نهضت هاي اسلامي كه جمهوري  اسلامي ايران پشتوانه آنها در منطقه است مشكلاتي بوجود بيايد كه اين ما را دچار تشويش مي كند.
* خوب برگرديم داخل حزب... برخي اختلاف نظرها در حزب وجود داشته مثلا اختلاف نظري كه شما با آقاي تورجان زاده داشتيد.
بله سه چهار سال پيش يك سري اختلافات و يك سري اصلاحات هم وجود داشت.
البته داخل حزب اختلاف مهمي نبود آنها افرادي بودند كه اصلا از نهضت نبودند كساني بودند از دولتهاي آن وقت كه در مدارس مخصوص ديني آن موقع خوانده بودند و فارغ التحصيل (مستخرج) از آن مدارس بودند نمي توان آنها را از نهضت اسلامي دانست نهضت اسلامي افراد خاص خود را دارد. ولي در مورد آن حادثه كه در تاجيكستان اتفاق افتاد تورجان زاده در اردن با روشنفكرهاي آن كشور ملاقات كرده بود و تحت تأثير آنها قرار گرفته بود و وقتي حادثه ها در تاجيكستان اتفاق افتاد او هم مجبور شد بيايد تحت پرچم نهضت اسلامي تاجيكستان و حداقل جان خودش را از دست كساني كه هم مال و هم جانش را تهديد مي كردند نجات دهد. ولي در طول مبارزه اي كه بود بسيار صادقانه عمل كرد و خودش هم گفت كه من در يك كشتي با شما آمدم و از آن خطرها رد شدم،  اكنون به من اجازه بدهيد هر جا كه بخواهم بروم. ما هم گفتيم هر جا كه مي خواهي برو!!
* نظرتان در مورد راديكاليسم اسلامي چيست آيا در تاجيكستان نگران اين مسأله هستيد.
بله وقتي اول نهضت ها در تاجيكستان بوجود آمدند يك اسلام راديكال هم بوجود آمد ولي الحمدالله توانستيم همه اينها را تحت كنترل و نظارت خودمان بگيريم و در حال حاضر نگراني خاصي در اين باره نداريم ما از راديكاليسم دور هستيم.

سايه روشن سياست
ميزان مشاركت در ۶ انتخابات
نگاهي آماري به شش دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي نشان مي دهد كه بيشترين ميزان مشاركت از سوي مردم در انتخابات، در دور پنجم، سال ۱۳۷۴ شمسي (۱۹۹۵ ميلادي) رقم خورده است.
بر اساس گزارشي كه از سوي دفتر پژوهش و بررسي هاي خبري ايرنا منتشر شده، بيشترين درصد مشاركت مردم در انتخابات مجلس شوراي اسلامي در دور پنجم با ميزان ۱/۷۱ درصد و كمترين ميزان مشاركت در دور اول سال ۱۳۵۸شمسي (۱۹۸۰ ميلادي) با
۱۴/۵۲ درصد بوده است.
اين گزارش همچنين حاكي است كه در ميانه اين دو طيف به ترتيب از سطح بالا به پائين از لحاظ مشاركت مردم در انتخابات، دوره هاي ششم، دوم، سوم و چهارم با ميزان مشاركت به ترتيب ۳۵/۶۷ درصد، ۶۴/۶۴ درصد، ۷۳/۵۹ درصد و ۸۱/۵۷ درصد قرار گرفته اند.
هر چند درصد ميزان مشاركت مردمي در دوره هاي مختلف گوناگون بوده، اما از لحاظ حجم مشاركت در طول ساليان به علت افزايش جمعيت واجد شرايط رأي دادن از ۲۰ ميليون و ۸۵۷ هزار و ۳۹۱ نفر در دور اول انتخابات، به ۳۸ ميليون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۱ نفر، به نوعي افزايش را شاهد بوده ايم.
در بخشي ديگر از اين گزارش در ارتباط با ميزان مشاركت اقليت هاي مذهبي در شش دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي آمده است: كل آراي مأخوذه از ميان اقليت ها در دور دوم بيشترين و در دور اول كمترين ميزان بوده است. در دور دوم اقليت هاي مذهبي ۶۳ هزار و ۶۵۸ رأي به صندوق ريختند و در دور اول تنها ۴۰ هزار و ۶۲۷ رأي از سوي آنها به صندوق ها انداخته شد.
در ديگر ادوار انتخاباتي اقليت هاي مذهبي به ترتيب در دور پنجم، ششم، چهارم و سوم بيشترين آرا را با ميزان ۵۴ هزار و۳۷۳ رأي، ۴۸ هزار و ۲۳۱ رأي، ۴۷ هزار و۹۱۶ رأي، و ۴۴ هزار و ۹۳۷ رأي به صندوق ها ريخته اند.
باز هم تجاوز به حريم هوايي ايران
000588.jpg

سايت بازتاب گزارش داد: صبح روز شنبه يك فروند بالگرد آمريكايي در منطقه مينوي جنوبي، به حريم هوايي ايران تجاوز كرد.
اين سايت خبري افزود: پيرو تجاوز پياپي بالگردهاي آمريكايي به حريم هوايي كشور در منطقه سومار و قصرشيرين، صبح روز گذشته نيز يك فروند بالگرد آمريكايي در محور خرمشهر- آبادان، وارد حريم هوايي ايران شد. اين بالگرد پس از دقايقي پرواز در خاك ايران، با چرخش كامل به سمت منطقه مينوي جنوبي بازگشت و سپس از آن منطقه وارد حريم هوايي عراق شد.
هفته گذشته نيز شايع شد كه يك هليكوپتر آمريكايي حريم هوايي ايران را نقض كرده است اما آمريكايي ها خبر را تكذيب كردند.

گزارش
مثلث صدام، رجوي، ملاكريكار
دستگاههاي اطلاعاتي آلمان اسنادي را كه در اكتبر گذشته در يك آرشيو اداره استخبارات عراق در منطقه الكراده - در بغداد - به دست آورده اند افشا كردند.
به گزارش سايت بازتاب نشريه «السياسه» به نقل از منابع پارلماني در لندن مي گويد، اين اطلاعات كه يكي از گروه هاي شبه نظامي در عراق آن را يافته است، شامل چهار پرونده است كه طرح ها و نقشه هايي از استخبارات نظامي عراق در آن جاي دارد كه در راستاي هماهنگ كردن اقدامات بين تيم هاي نظامي وابسته به منافقين با صدها عنصر گروه انصارالاسلام (گروه ملا كريكار) كه با سازمان القاعده همكاري مي كند، طراحي شده است. اين گروه اخير، حملاتي را عليه كردهاي شمال عراق صورت داده است و در سركوب مردم در شهرها و روستاهاي عراق در كنار نيروهاي ارتش عراق مشاركت كرده است و دهها هزار خانواده كرد را آواره ساخته است و مسكن و مأواي ايشان را به عراقيان (طرفداران صدام) واگذار كرده است.
اين اسناد فاش ساخت كه استخبارات رژيم سابق عراق اين دو گروه را به ارتباط و همكاري با يكديگر تشويق كرد. اعضاي گروه انصارالاسلام كه از افغانستان فرار كرده بودند، از دولت سابق عراق خواستند به ايشان اجازه دهد كه در مناطق كردنشين در حوالي مرزهاي عراق با ايران استقرار يابند كه رژيم صدام نيز با آن موافقت كرد. با آغاز جنگ، جنگنده هاي آمريكايي مواضع اين گروه را در شمال عراق مورد هدف قرار دادند. سرويس اطلاعات آلمان به خوبي روشن نكرده است كه آيا پس از آغاز جنگ آمريكا عليه عراق، باز هم بين اين دو گروه (منافقين و انصارالاسلام) رابطه برقرار بوده است يا نه؟
سرويس اطلاعات آلمان بر اين باور است كه اين گروه اسلامي تندرو، نقش يك رابط و پل ارتباطي بين مسعود رجوي (رهبر منافقين) و يا برخي از معاونانش و رهبران سازمان «القاعده» در كابل را بر عهده داشته است، اين واسطه گري در زماني كه «القاعده» در كابل بوده و نيز بعد از نابودي گروه طالبان كه به مخفيگاه هاي كوهستاني پناه برد وجود داشته است و شايد همين عوامل و پل ها، به طور غيرمستقيم راه ارتباطي بين سازمان «القاعده» و رژيم صدام حسين بوده است.
از طرف ديگر منابع ديپلماتيك حوزه خليج فارس در قطر به روزنامه «السياسه» گفتند كه سرويس جاسوسي اسرائيل (موساد) روابط گرمي را در فرانسه، آلمان، دانمارك و ديگر كشورهاي اروپايي با برخي از نمايندگان منافقين برقرار كرده است. اين روابط طي سه سال گذشته پيشرفت هايي را به خود ديده است و اين دو گروه (موساد و منافقين) تلاش كردند كه اطلاعاتي سري را از داخل ايران جمع آوري كنند. منافقين اطلاعات مهمي را خصوصا در مورد انرژي اتمي ايران و مراكز غني سازي اورانيوم به اسرائيل داده اند.
منابع سياسي و ديپلماسي در ادامه افزودند، اين اقدام سازمان در مقابل فشار اسراييل بر كشورهاي اروپايي انجام مي شود كه مي كوشد از اخراج اعضاي منافقين از اين كشورها جلوگيري به عمل آورد. از مهمترين اين كشورها، آلمان و فرانسه هستند كه دو رهبر عمده منافقين (مسعود و مريم رجوي) را در خود جاي داده اند. علاوه بر اين، مقامات اسرائيلي در نزد آمريكاييان وساطت كردند كه اردوگاه هاي اين سازمان را در عراق در اثناي جنگ مورد هدف قرار ندهند؛ ولي به نظر مي رسد كه اخيرا آمريكاييان در روابط خود با اين سازمان تجديدنظرهايي كرده اند.

سياست
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |