سه شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۴ - Jan 6, 2004
مقام معظم رهبري درديدار نمايندگان هموطنان مسيحي و شماري از اسقف هاي اعظم كليساهاي ايران :
در نظام اسلامي همه از حقوق شهروندي برخوردارند
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار نمايندگان هموطنان مسيحي و شماري از اسقف هاي اعظم كليساهاي ايران، با ابراز خشنودي از احساس آرامش، امنيت و آسايش اقليت هاي ديني اعم از مسيحي، يهودي و زرتشتي در ايران افزودند: در نظام اسلامي، همه از حقوق شهروندي برخوردارند.
به گزارش ايسنا حضرت آيت الله خامنه اي با تشكر از ابراز همدردي مسيحيان ايران در مورد زلزله بم، افزودند: در دوران دفاع مقدس نيز هموطنان ارمني و آشوري، همچون ديگر قشرهاي ملت ايران، نقش ارزنده اي ايفا كردند كه قابل تقدير است.
مقام معظم رهبري همچنين سال نو ميلادي و ولادت پيامبر الهي، حضرت عيسي (ع) را به مسيحيان تبريك گفتند. در اين ديدار آقاي داويديان نماينده ارامنه تهران و شمال كشور در مجلس با عرض تسليت به مناسبت زلزله بم، قدرداني عميق هموطنان مسيحي را از برابر شدن ديه اقليت هاي ديني با مسلمانان ابراز كرد.
آقايان رمزي گرمو، اسقف كليساي آشوري و كلداني كاتوليك تهران و سركيسيان اسقف اعظم كليساي تهران نيز در اين ديدار، ضمن تشكر از توجه نظام اسلامي به مسائل اقليت هاي ديني، آمادگي هموطنان مسيحي را براي كمك بيشتر به هموطنان زلزله زده در بم اعلام كردند.

مشاور سياسي مبارك:
مصر ايران را كشور دوست مي داند
بي بي سي: آغاز روابط ايران و مصر مي تواند فشار بيشتري بر اسرائيل وارد كند
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: تلاش هاي  تازه براي  گشايش  فصل  جديدي  در روابط ايران  و مصر در پايتختهاي دو كشور، بازتاب  گسترده اي  در رسانه هاي  همگاني جهان  داشت .
راديو دولتي  انگليس  بي بي سي  روز دوشنبه  در بخش  فارسي  خود با پرداختن  به  مصاحبه  وزير امورخارجه  مصر با خبرنگاران  ايراني  گزارش داد احمد ماهر وزير امور خارجه  مصر اعلام  كرد قرارداد كمپ  ديويد به  تاريخ پيوسته  و قاهره  در حال  حاضر مشتاق  بهبود رابطه  با ايران  است .
اين  راديو با انعكاس  مصاحبه  ماهر به  تحليل  روابط تهران  - قاهره پرداخت  و گوشزد كرد كه  ايران  و مصر دو كشور مهم  در منطقه  و جهان  اسلام بشمار مي روند و دوستي  بين  آنها مي تواند بر مناسبات  منطقه اي  اثر بگذارد و حتي  فشار بيشتري  بر اسرائيل  وارد كند.
پس  از ملاقات  اخير بين  روساي  جمهوري  ايران  و مصر كه  در حاشيه  كنفرانس ارتباطات  در سوئيس  صورت  گرفت  مقامات  دو كشور بارها ابراز تمايل  كردند تا روابط كامل  بين  تهران  و قاهره  برقرار شود.
بي بي سي  در ادامه  اين  تحليل  گوشزد كرد در سالهاي  اخير و بخصوص  در دوره  رياست  جمهوري  محمد خاتمي ايران  روابط خود را با اغلب  كشورهاي عربي  و از جمله  عربستان  سعودي  و اردن  بهبود بخشيد، ولي  مصر تنها كشور عربي  است  كه  با جمهوري  اسلامي مناسبات  كامل  ديپلماتيك  ندارد.
احمد ماهر وزير امور خارجه  مصر ديروز اعلام  كرد كه  موضوع  قراردادكمپ ديويد ديگر مربوط به  گذشته  است  و دو كشورايران  و مصر بايد براي  بهبود روابط خود و در جهت  كمك  به  مردم  فلسطين  و ايجاد صلح  و ثبات  در خاورميانه مناسبات  كامل  ديپلماتيك  برقرار كنند.
به  اعتقاد تحليلگر راديو بي بي سي ، ديدگاه هاي  ايران  و مصر در مورد مسايل  منطقه اي  و جهاني  در سالهاي  اخير به  هم  نزديك  شده  و دو كشور بخصوص با حمله  آمريكا به  عراق  مخالفت  كردند.

وزير كشور:
انتخابات ايران به ناظر خارجي نياز ندارد
وزير كشور در گفت وگو با خبرنگاران داخلي و خارجي با رد شايعه حضور ناظران بين المللي براي نظارت بر حسن اجراي انتخابات مجلس هفتم، از شوراي نگهبان و تشكيلات بازرسي انتخابات وزارت كشور به عنوان دو تشكلي كه طبق قانون بر انتخابات نظارت مي كنند نام برد و افزود: به اندازه كافي دستگاههاي اجرايي و نظارتي در انتخابات وجود دارد.موسوي لاري افزود: با توجه به امكانات نظارتي كشور به نقطه اي رسيده ايم كه به هيچگونه نظارت بيروني نياز نيست.
وي افكار عمومي را بهترين ناظر بر حسن اجراي قانون انتخابات معرفي و خاطرنشان كرد: وزارت كشور جايگاهي را به مطبوعات و احزاب اختصاص داده است تا بتوانند دولت را در امر اجراي مطلوب انتخابات ياري داده و به نمايندگي ملت بر حسن اجراي آن نظارت كنند.
موسوي لاري درباره مشاركت مردم در انتخابات گفت: طي سه دهه اخير ثابت شده كه حضور مردم در صحنه انتخابات و گزينش آنها تأمين كننده منافع ملي كشور و منافع آنهاست.وي افزود: اگر آنها ترديدي براي حضور در عرصه انتخابات دارند، مربوط به نحوه رفتار مجريان و ناظران است كه جامعه را با مشكل مواجه مي سازد.
به گزارش ايرنا در ادامه اين گفت وگوي خبري خبرنگاري به نامه اخير رئيس جمهوري به هيأت پيگيري و نظارت بر اجراي قانون اساسي اشاره كرد و گفت: در اين نامه به دخالت برخي دستگاهها در بررسي صلاحيت داوطلبان شركت در انتخابات اشاره شده است، كدام ارگان و نهادي در بررسي صلاحيت داوطلبان شركت كرده است؟
موسوي لاري گفت: رئيس جمهور نگران پاسخ برخي استعلامهاست كه خارج از حوزه وظايف دستگاهها نسبت به داوطلبان نمايندگي مجلس اعلام شده است.
موسوي لاري وزير كشور در بخش ديگري از اين گفت وگو اظهار داشت: وزارت كشور مي تواند با شوراي نگهبان به راحتي تفاهم و تعامل بر مدار قانون داشته باشد اما آتش بيارهاي معركه كه در پشت صحنه قرار دارند، نمي گذارند.
به گزارش ايرنا، وي روز يكشنبه در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه از او سئوال كرده بود، آيا نبايد به اختلافات موجود خاتمه داد، افزود: هر جا ما دعوايي را شروع كرديم تذكر دهند مي پذيريم. اما به كساني كه با ما دعوا مي كنند، نمي توانيم بگوييم اين كار را انجام ندهيد.
موسوي لاري اضافه كرد: به برخي از بزرگان شوراي نگهبان گفتم كه شما بالاخره چند سخنگو داريد كه هر كس از هر جايي مدافع شوراي نگهبان مي شود و به عنوان سخنگو و به نام شورا به دفاع از شما پرداخته و به دولت و وزارت كشور حمله مي كند.
وزير كشور، عامل وضع موجود را كساني دانست كه صحنه گردانان پشت صحنه هستند و به گفته او حرف هاي عجيب و غريب مي زنند.وزير كشور در ارتباط با موضوع استعلام ها با ابراز گلايه از مراجع چهارگانه گفت: متأسفانه مراجع استعلام، در پاره اي موارد شرح وظايف خود را رعايت نكردند. در پاره اي موارد هم استعلام ها غيرمستند و بدون اتكا به قانون بود.وي ضمن ابراز رضايت و قدرداني از عملكرد هيات هاي اجرايي و با اشاره به وجود برخي مشكلات در مراجع استعلام، از هيات هاي نظارت خواست كه قانون را به دقت مد نظر قرار دهند.
موسوي لاري ابراز اميدواري كرد هيأت هاي نظارت هم مانند هيات هاي اجرايي كه با دقت به مسئله نگاه كرده اند، به موضوع بپردازند تا حق هيچ يك از كانديدا ها ضايع نشده و حوزه انتخاب و گزينش مردم نيز محدود نشود.
موسوي لاري در پاسخ به اين سئوال كه تشكيل جلسه هيأت اجرايي پس از پايان مهلت قانوني، آيا داراي وجاهت قانوني است، گفت: براساس قانون تشكيل جلسه هيأت اجرايي در پايان زمان مقرر، غيرقانوني است و هرگونه تصميمات نيز كان لم يكن است مگر آنكه توافقي بين هيأت نظارت و هيأت اجرايي صورت گرفته باشد و در واقع با اغماض هيأت نظارت صورت گرفته باشد.
وزير كشور يادآوري كرد: تاكنون گزارشي مبني بر تشكيل جلسه هيأت اجرايي در خارج از وقت تعيين شده براي تعيين صلاحيتهاي داوطلبان شركت در انتخابات مجلس گزارش نشده است.
وزير كشور در خصوص مسايل بركناري دو فرماندار گفت: آنها بدليل قصور و كوتاهي در انجام وظايف به پيشنهاد استانداران مزبور فعلا كنار گذاشته شده اند.
خبرنگاري ديگر در مورد قانوني بودن فعاليت گروه نهضت آزادي سئوال كرد و گفت تكليف گروه نهضت آزادي چيست؟ آيا اين گروه قانوني است؟موسوي لاري گفت:  هيچ فردي بدليل عنوان سازمان، تشكيلات، حزب يا گروهي رد صلاحيت نشده است و بررسي صلاحيتها مستند به قانون بوده است.
خبرنگاري به نامه اخير دبير شوراي نگهبان به موسوي لاري درباره نزديكي به پايان مهلت قانوني و عدم تحويل نرم افزار شمارش آرا اشاره كرد و سئوال كرد تكليف شمارش آراي ماشيني شهر تهران چيست؟
وزير كشور گفت: من چند هفته پيش نسبت به سرنوشت شمارش آراي ماشيني تهران همچون مجلس ششم اظهار نگراني كرده ام.
زمزمه هايي كه هم اكنون شنيده مي شود، زمزمه هايي است كه اميد براي اجراي شمارش آرا توسط رايانه را كاهش مي دهد. در حالي كه رئيس هيأت نظارت تهران، فرماندار و استاندار تهران به عنوان مسئولان ذيربط اظهار اميدواري كرده اند كه مسأله شمارش آرا با مشكلي روبرو نشود.وي يادآوري كرد: نتيجه اقدامات مشترك براي هيأت مركزي نظارت فرستاده شده است اما رئيس هيأت نظارت اخيرا در نامه اي نسبت به اقدامات انجام شده تشكيك كرده است.
وزير كشور به تلاش ستاد انتخابات كشور در برگزاري جلسه اي مشترك با كارشناسان شوراي نگهبان اشاره كرد و گفت: اگر در اين جلسه مشكلات مشخص شود، اميدوار مي شويم كه اشكالات صرفا نگاه كارشناسانه است. اما اگر تنها به نامه پراكني و اظهارنظر شفاهي بسنده شود، بايد منتظر بود كه شوراي نگهبان اعلام كند شمارش آراي ماشيني در تهران امكان ندارد.وزير كشور همچنين در پاسخ به اين مطلب كه هيأت اجرايي تهران براساس قانون در مورد اعضاي گروه نهضت آزادي عمل كرد، اما دفتر حقوقي وزارت كشور اين هيأت را وادار به تأييد صلاحيت كرد، اظهار داشت: از دفتر حقوقي اين وزارتخانه نظر كارشناسي سئوال شد كه پاسخ داده است.
موسوي لاري توضيح داد: از دفتر حقوقي سئوال شده كه اگر هيأت اجرايي در مورد فرد يا افراد داوطلب اظهار نظر كند و اين اظهار نظر به هيأت نظارت صورتجلسه شود، آيا تشكيل مجدد هيأت اجرايي بدون حضور تمامي اعضا و تصميمات اتخاذ شده قانوني است.وي تصريح كرد: دفتر حقوقي اين وزارتخانه مبناي عمل را تصميمات هيأت اجرايي در جلسه نخست با حضور تمامي اعضا كرده است.وي تأكيد كرد: ستاد انتخابات كشور حق دخالت در حوزه وظايف هيأت اجرايي را ندارد.

اظهارات سخنگوي دولت درباره انتخابات و روابط ايران با آمريكا و مصر
عبدالله رمضانزاده سخنگوي دولت ديروز در نشست مطبوعاتي با رسانه هاي داخلي و خارجي درباره سفر هيأت آمريكايي به تهران و دلايل عدم پذيرش آن، انتخابات مجلس هفتم و رابطه با مصر به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ داد.
به گزارش ايسنا رمضان زاده درباره «سفر هيات بشردوستانه ايالات متحده به ايران» گفت: باورمان اين است كه به دليل درگيري شديد در مسايل مربوط به زلزله بم و مسايل انسان دوستانه مربوط به آن، نبايد ساير مسايل را به اين مساله مربوط كرد.
وي تأكيد كرد: اين مساله ربطي به مسايل داخلي ندارد.
فضا براي كمك هاي انسان دوستانه فراهم بود ولي صلاح نبود ملغمه اي از شرايط سياسي و انسان دوستانه فراهم شود.
رمضان زاده تأكيد كرد كه هر موضوعي جايگاه خود را دارد و شرايط زماني خاص خود را مي طلبد پس بايد در شرايط خاص مورد بررسي قرار گيرد.
رمضان زاده درباره دستور رئيس جمهور به هيات پيگيري و نظارت بر اجراي قانون اساسي براي نظارت بر انتخابات گفت: كليت سياست دولت بر اين است كه انتخابات بايد عادلانه و آزاد برگزار شود.
ما موظف هستيم به تكاليف قانوني خود عمل كنيم و در اجراي تكاليف قانوني نيز هيچ مسامحه اي نخواهيم داشت، خود را نيز به هيچ وجه به اجراي تصميمات غيرقانوني هيچ نهادي ملزم نمي بينيم.
رمضان زاده گفت: رئيس جمهور به تفصيل، جزئي و به دقت، تمام جريان هاي مربوط به انتخابات را شخصا پيگيري مي كند و در موارد لزوم تذكر مي دهد و برخورد و اقدام لازم را انجام خواهد داد.
در ادامه جلسه از رمضان زاده درباره رابطه  با مصر و ميانجي شدن مصر بين ايران و آمريكا سئوال شد كه وي گفت: بعد از ملاقات آقايان خاتمي و حسني مبارك، فضاي ارتباطي دو كشور كاملا تغيير و جهت گيري كاملا مثبتي را پيدا كرده است. هر دو طرف تمايل دارند كه مسايل و مشكلات في مابين حل شود و گسترش ارتباطات را در جهت مسايل و منافع منطقه اي دو طرف داشته باشيم.
وي گفت: مسايل جنبي ديگري در اين زمينه مطرح نشده و تا كنون نيز درباره موضوع ميانجيگري اطلاع خاصي ندارم.
در ادامه  جلسه  ديروز درباره انتقال پايتخت از سخنگوي دولت سئوال شد كه وي پاسخ داد: بحث جديدي راجع به انتقال پايتخت در دولت مطرح نشده است. از حدود سال ۱۳۶۸ كارهاي كارشناسي متفاوتي با ديدگاههاي مختلف از سوي صاحب نظران درباره  انتقال پايتخت، مزايا، معايب و امكان يا عدم امكان انتقال انجام شد، اما هنوز متخصصان ما در اين زمينه به نتيجه گيري كاملي نرسيده اند.
از رمضان زاده درباره  آنچه موافقت هر دو جناح موجود در كشور براي برقراري رابطه با آمريكا خوانده شد، همچنين اقدام دولت در اين زمينه سئوال شد كه سخنگوي دولت پاسخ داد: حتما در اين مساله بررسي هاي لازم انجام شده و در دست اقدام است، نهادهاي ذي ربط نيز راجع به اين مساله بحث مي كنند و درصورت لزوم آن نهادها و سخنگوهايشان نظراتشان را مطرح خواهند كرد؛ آنچه گفته شد نظرات دولت بود.
وي در ادامه درباره  گام بعدي ارتباط با مصر و تبادل سفراي دو كشور نيز گفت: طبيعتا وقتي دو كشور اعلام مي كنند كه فضاي گفت و گوها و ديدگاهها مثبت است و علاقه مند هستند كه روابط به سطح گسترده اي برسد به اين معناست كه هدف برقراري روابط ديپلماتيك كامل بين دو كشور است كه مهم ترين شاخصه آن تبادل سفيراست.

كوتاه از سياست ايران
لغو همه تحريم ها، اقدام مثبت خواهد بود
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  تصريح  كرد: اگر كل  تحريم  آمريكا شكسته شود مي تواند از ديد ما يك  علامت  مثبت  تلقي  شود.
حسن  روحاني  ديروز در گفتگو با ايرنا با بيان اين مطلب در پاسخ به اين سئوال كه آيا رفع  موانع  نود روزه آمريكا براي  كمك  به  زلزله زدگان  ايران  از ديد شما يك  علامت  مثبت  تلقي مي شود ؟گفت : تحريم هاي  آمريكا همچنان  ادامه  دارد ولي  اين  طرح  جواب  نداد. ما از اول  معتقد بوديم  كه  تحريم  كار اشتباهي  است .
آمريكاييها فكر مي كردند با اين  تحريم  مي توانند اروپا و كل  غرب  را به  دنبال  خود بكشانند اما در اصل  بيش  از هر كس  شركت هاي  آمريكايي  از تحريم  ضرر كردند.طرح  آمريكا شكست  خورده  است  زيرا سود آن نصيب  اروپاييها، ژاپني ها و چيني ها و ديگران  شد بنابراين  به  نفع  آمريكا است  كه  هر چه  زودتر دست  از تحريم  بردارد.
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  كه  براي  بازيد از مناطق  زلزله  زده  بم  به اين  منطقه  سفر كرده  است ، با ابراز رضايت  از كار امداد و درماني  خارجي گفت:  مجروحان  و مسئولان  از كار درمان  و اعمال  جراحي  در بيمارستان هاي  صحرايي  كشورهاي  خارجي  مستقر در بم  راضي  هستند.وي  افزود: صليب  سرخ  نيز يك  بيمارستان  ۲۵۰ تختخوابي  صحرايي  آماده  مي كند كه  مي تواند بيمارستان  اصلي  شهر براي  دو سال  آينده  باشد.
همدلي ايران و عربستان در عرصه هاي بين المللي ضروري است
ناصر البريك سفير عربستان سعودي در تهران، ديروز با مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، در اين ديدار رئيس مجلس وجود حرمين شريفين، مشتركات ديني، فرهنگي، تاريخي و جغرافيايي را از عوامل تحكيم مناسبات دو كشور دانست و بر ضرورت همفكري و همدلي بيشتر مقامات دو كشور به ويژه در صحنه هاي بين المللي تأكيد كرد.كروبي با تبيين همسويي و همگرايي مواضع دو كشور در اكثر مسائل منطقه اي و بين المللي، خواستار همكاري بيشتر هيأت هاي اعزامي تهران - رياض در اتحاديه مجالس كشورهاي عضو كنفرانس اسلامي شد.در ادامه اين ديدار ناصر البريك سفير عربستان با ابلاغ پيام كتبي دكتر صالح رئيس مجلس مشورتي عربستان سعودي، خواستار حمايت بيشتر مجالس دو كشور از روابط و مناسبات تهران - رياض شد.
قرار بازداشت ملي مذهبي ها حتما تاييد شده است
در حالي كه خانواده ها و وكلاي مدافع تقي رحماني، رضا عليجاني و هدي صابر نسبت به ادامه بازداشت اين سه ملي مذهبي ابراز ترديد و انتقاد دارند، مدير روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران اعلام كرد كه حتما قرار بازداشت اين سه نفر تاييد شده است.
محمد شادابي، ديروز در اين باره به ايسنا گفت: اين افراد حتما در موعد قانوني به قرارشان اعتراض كرده اند و حتما اين قرار بازداشت تاييد شده است كه تاكنون تحت قرار به سر مي برند.
مشاور سياسي مبارك:
مصر ايران را كشوري دوست و نزديك مي داند
مصر، ايران  را كشور دوست  خود مي داند و دو كشور از ديرباز روابط خوبي  با يكديگر داشته  و هيچ  اختلاف  و مشاجره اي  در بين  آنها نبوده  است .
اسامه  الباز در گفتگوي  اختصاصي  مشترك  با ايرنا و واحد مركزي  خبر در قاهره  با بيان  اين  مطلب  افزود: ما با ايران هيچ  گونه  مشكلي  از نظر منافع  و مشكلات  مرزي  نداريم  و مصر هيچ گاه  در امور داخلي  ايران  دخالت  نكرده  است. وي افزود: اهداف  ما با ايران  يكسان  است  و ما دو كشور اسلامي  هستيم  و به  امت  اسلامي  تعلق  داريم .
الباز  خاطرنشان  كرد: تا آنجا كه  ممكن  است  بايد دوستي  و همكاري  خود را حفظ كنيم . اسلام  دين  خصومت  نيست  كه  بخواهد ما را با يكديگر دشمن  كند و ما همواره  به  ايران  به  عنوان  يك  كشور دوست  و نزديك  نگاه  كرده  و مي كنيم . البته  اختلاف  نظرهايي  بين  دو كشور وجود داشته  اما بايد در نظر داشت  كه  ديدگاهها درباره  مسائل  گوناگون  هميشه  برابر نيست  و اين گونه  اختلاف نظرها نبايد باعث  اختلافهاي  جدي  و ديرينه  بين  دو كشور شود.
مشاور سياسي  مبارك  گفت : خواسته  امروز ما اين  است  كه  از جامعه  اسلامي  و ملتهاي  مسلمان  حمايت  كنيم  و من  فكر مي كنم  كه  اين  از موارد مشترك  ما با ايران  است  و ايران  نيز همين  اهداف  را دنبال  مي كند، پس  به  نفع  هر دو كشور است  كه  رابطه  بهتري  و نزديكتري  داشته  باشند.وي  افزود: ما وظيفه  داريم  هر مشكل  و اختلافي  را كه  بين  كشورهاي  مسلمان  وجود دارد برطرف  كنيم  اين  هم  يكي  از عللي  است  كه  ما مي گوييم  هرگز به ايران  به  عنوان  يك  كشور دشمن  نگاه  نكرده ايم  و ايران  همواره  براي  ما يك كشور دوست  بوده  زيرا منافع  و اهداف  مشتركي  با هم داشته ايم .

انفجار در بغداد
خبرگزاري  رويترز ديروز  از بغداد گزارش  داد كه  صداي  چند انفجار دراين  شهر شنيده  شد اما به  منبع  آن اشاره  نكرد.
بنا براين  گزارش ، هنوز معلوم  نيست  اين  انفجارها توسط ارتش  آمريكا يانيروهاي  عراقي  ضدائتلاف  صورت  گرفته  است .
نيروهاي  لشكر يكم  زرهي  آمريكا كه  مسئوليت  حفظ امنيت  پايتخت  عراق  را برعهده  دارند، در روزهاي  اخير تعدادي  از مناطق  جنوب  غرب  بغداد را به  منظورپاكسازي  آن از نيروهاي  عراقي  ضدائتلاف  گلوله  باران  كردند.
جمع آوري سلاح در كركوك
ديروز همچنين پليس  شهر كركوك  با اجراي  طرحي  اقدام  به  جمع آوري  سلاح هاي غيرمجاز از دست  گروه هاي  سياسي  و غيرسياسي  مقيم  اين  شهر كرد.
در اجراي  اين  طرح  ۷۲ ساعته ، قرار است  تمام  دفاتر احزاب  و تشكل هاي  كردي  و تركمن ،آشوري  و ديگر احزاب  سياسي  و غيرسياسي  فعال  در منطقه  مورد تفتيش و بازرسي  قرار گرفته  و سلاح هاي  غيرمجازشان  جمع آوري  شود.
براساس  اطلاعات  موجود در حال  حاضر دفاتر اتحاديه  ميهني ، حزب  دمكرات كردستان  عراق  و جبهه  تركمن هاي  عراق  بيشترين  فعاليت  را در اين  شهر دارند.
خودكشي  ۱۳ سرباز آمريكايي  در عراق
روزنامه  آمريكايي  استارزاند استريپس  كه  در آلمان  نيز چاپ  مي شود ديروز نوشت : از زمان  آغاز عمليات  نيروهاي  ائتلاف  عليه  عراق ، ۱۳ نفر از سربازان  آمريكايي  تاكنون  در اين  كشور خودكشي  كرده اند.
نشريه مذكور ،  اين  مطلب  را بنابر آمار وزارت  دفاع  آمريكا اعلام  كرده  و مي افزايد: از آغاز جنگ  آمريكا عليه  عراق تاكنون ، بيش  از ۴۵۰ سرباز آمريكايي  در عراق  جان  خود را از دست  داده اند.

نخستين ماهواره ايران ۱۸ ماه ديگر به فضا پرتاب مي شود
وزير دفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح  از پرتاب  نخستين  ماهواره  ساخت جمهوري  اسلامي  ايران ، ظرف  يك  و نيم  سال   آينده ، خبر داد.
به گزارش ايرنا دريادار علي  شمخاني ، ديروز  در مراسم  گشايش  دومين  كنفرانس هوافضا افزود: بدين  ترتيب  ايران  نخستين  كشور اسلامي خواهد بود كه  باماهواره  و سيستم  رانش  بومي خود به  فضاي  ماوراي  جو راه  مي يابد.
وزير دفاع  در ادامه در تشريح  برخي  از دستاوردهاي  صنايع  هوافضا گفت : زماني  خليج فارس  به عنوان  سكوي  تهديد عليه  جمهوري  اسلامي قلمداد مي شد ولي  امروز باقدرت  به  دست  آمده  ايران ، اين  منطقه  قابليت  تبديل  به  سكوي  تهديد عليه  مااز سوي  هيچ  قدرت  فرامنطقه اي  را ندارد.

دختران ايران:
فرانسه قانون منع حجاب را لغو كند
جمعي از دختران دانش آموز ايراني در نامه اي به ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه، از وي درخواست كردند در اقدامي شجاعانه، ممنوعيت حجاب در كشورش را لغو كند.
به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي دفتر مركزي اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانش آموزان، نويسندگان اين نامه، از ژاك شيراك با عنوان «رئيس جمهوري مردم بافرهنگ فرانسه» ياد كرده و از وي خواسته اند كه با دستور لغو ممنوعيت حجاب در فرانسه، تحسين نسل هاي آينده فرانسه را براي خود به ارمغان آورد.
در بخشي از اين نامه آمده است: شما برخلاف بنيانگذاران انديشمند فرانسه حق آزادي بيان و انديشه را از زنان و دختران مسلمان كشورتان سلب كرده ايد.

وزير خارجه ژاپن به ايران آمد
يوريكو كاواگوچي وزير خارجه ژاپن ديروز براي انجام يك ديدار سه روزه از ايران وارد تهران شد. يك مقام ژاپني ديروز در توكيو به خبرگزاري فرانسه گفت: اين سفر دو محور دارد؛ گفتگو درباره كمك هاي ژاپن به شهر زلزله زده بم و قربانيان آن و اقدامات اخير ايران در همكاري با سازمان بين المللي انرژي اتمي.
وزير خارجه ژاپن در اين سفر به طور جداگانه با رئيس جمهور و وزير خارجه ايران ديدار و گفتگو مي كند.

پاسخ وزارت كشور به هيأت نظارت
وزارت كشور با ارسال جوابيه اي در پاسخ به اظهارات سخنگوي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات كه در همشهري مورخ ۶ دي چاپ شد، اعلام كرد:
ماده ۳ قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي موارد محروميت از داوطلبي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي را در يازده بند احصا كرده است لذا به جز موانع و موارد مذكور در مواد ۲۷، ۲۸، ۲۹ قانون انتخابات و بندهاي يازده گانه ماده ۳۰ مانع ديگري براي داوطلبان وجود ندارد.
براساس ماده ۴۸ قانون انتخابات مجلس شورا ي اسلامي، مراكز ۴ گانه وزارت اطلاعات، دادستاني كل، سازمان ثبت احوال كشور و اداره تشخيص هويت و پليس بين المللي نيروي انتظامي كه به عنوان مراكز بررسي سوابق داوطلبان نمايندگي مجلس شوراي اسلامي شناخته شده اند بايد نتيجه بررسي خود را با سند و مدرك به وزارت كشور و شوراي نگهبان اعلام نمايند.
با توجه به مواد ۳۰ و ۴۸ قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، اولاً صرف وجود پرونده در كلانتري نيروي انتظامي و حتي مراجع قضايي تحت هر عنوان كه باشد، موجب محروميت از داوطلبي در انتخابات مجلس شوراي اسلامي نخواهد بود و براي اعمال محروميتهاي مذكور در قانون انتخابات از يك سو ضروري است كه جرم صرفاً از نوع جرائمي باشد كه در ماده ۳۰ قانون انتخابات به صراحت موجب محروميت شمرده شده است و از سوي ديگر در مورد جرائمي كه موجب محروميت مي شود، لازم است حكم قطعي از سوي مراجع صلاحيتدار قضايي صادر شده باشد. بنا بر اين به طريق اولي طرح هرگونه پرونده حقوقي صرفنظر از نوع دعوا يا ميزان خواسته، مانع داوطلبي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي نخواهد بود. در نتيجه اولاً: برخلاف استنباط سخنگوي محترم هيأت مركزي نظارت بر انتخابات، صرف درخواست اصلاح يا ابطال شناسنامه - حتي به دفعات - نمي تواند دليل محروميت از داوطلبي تلقي شود و چنين تفسيري از قانون انتخابات، فاقد هرگونه مبناي حقوقي است. ثانياً: با توجه به محروميتهايي كه به حكم دادگاه نياز ندارد ونيز با توجه به صراحت ذيل ماده ۴۸ قانون انتخابات كه نتيجه بررسي بايد همراه با دليل و سند به وزارت كشور و شوراي محترم نگهبان اعلام شود، اشتهار به فساد و تجاهر به فسق (موضوع بند ۶ ماده ۳۰) نيز بايد مستند و مدلل باشد و صرف وجود شايعات يا حدس و گمان در اين زمينه، براي محروميت از داوطلبي كفايت نمي كند.

تا انتخابات
هياتهاي نظارت رسيدگي به شكايت داوطلبان را آغاز كردند
هيأتهاي  نظارت  انتخابات  هفتمين  دوره  مجلس  شوراي  اسلامي  در سراسر كشور از روز يكشنبه  كار رسيدگي  به  شكايات  داوطلبان  رد صلاحيت  شده  را آغاز كردند.
به گزارش ايرنا طبق ماده ۵۲ قانون انتخابات اين  شكايات  در مدت  هفت  روز پس  از پايان  مهلت  دريافت  شكايات  در جلسه  هيأت  نظارت  استان  بررسي  مي شود.
همچنين  شوراي  نگهبان  نيز از ۲۱ دي  به  مدت  ۲۰ روز شكايت  داوطلبان رد صلاحيت  شده  را دريافت  و نظر قطعي  خود را در خصوص  كليه  داوطلبان  به  وزارت  كشور اعلام  مي كند.
از ۱۱ بهمن  ماه  نيز به  مدت  چهار روز شكايات  داوطلبان  رد صلاحيت  شده  توسط شوراي  نگهبان  دريافت  مي شود و از روز ۱۴ بهمن  ماه  به  شكايت  داوطلبان  در طول  يك  هفته  رسيدگي  نهايي  مي شود.
اسامي  قطعي  نامزدها ۲۱ بهمن  ماه  توسط وزارت  كشور اعلام  خواهد شد .
تاييد صلاحيت ۶ معتاد در استان گلستان
شش نفر معتاد داوطلب ورود به مجلس از سوي هيات هاي اجرايي استان گلستان تاييد صلاحيت شده اند.
محمدتقي حاجي قاسمي رئيس هيات نظارت بر انتخابات استان گلستان با اعلام اين مطلب به خبرگزاري فارس گفت: در پي ارسال گزارش صورت جلسات رسمي هيات هاي اجرايي استان گلستان، هيات نظارت استان براي صيانت از حقوق شهروندان و حذف افراد غيرواجد شرايط به بررسي هاي دقيق پرداختند و در بررسي هاي به عمل آمده مشخص شد كه متاسفانه برخي افرادي كه شرايط قانوني براي داوطلب شدن را نداشتند از سوي هيات هاي اجرايي استان مورد تاييد قرار گرفته اند.
ائتلاف دوم خرداد هنوز قطعي نيست
يدالله اسلامي عضو شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد در گفت و گو با همشهري ضمن تاكيد بر اينكه اصلاح طلبي يك جريان است نه معرف يك سري افراد خاص گفت:  به همين دليل مي توانيم جاي اصلاح طلبان فعلي را در انتخابات با افراد ديگري عوض كنيم.
وي در مورد امكان ائتلاف اين جبهه گفت: از افراد توانمند خود خواسته ايم كه در عرصه انتخابات حاضر شوند ولي هنوز ائتلاف قطعي نشده است و با توجه به فعل و انفعالات سياسي آينده در اين زمينه تصميم خواهد گرفت ولي سعي بر ائتلاف است.
رد و قبول يك نامزد
فرماندار ماهنشان در مورد وضعيت بررسي صلاحيت رضا عبداللهي، نماينده ماهنشان به ايسنا گفت: در هيأت اجرايي صلاحيت مهندس عبداللهي به لحاظ برداشتي كه هيأت از قانون داشت مورد تأييد قرار نگرفت، البته در اين جلسه من بر اساس مواد مختلف قانوني و مدارك پرونده تأكيد داشتم كه صلاحيت ايشان بايد تأييد شود و رد صلاحيت را منطبق با قانون ندانستم، به تفصيل نيز استدلال هايم را مطرح كردم اما به هر حال در هيأت اجرايي به لحاظ استقلالي كه دارد، رأي گيري به عمل آمد و صلاحيت نامبرده مورد تأييد قرار نگرفت، اما به لحاظ پيگيريهاي به عمل آمده خوشبختانه مجددا هيأت اجرايي بند مذكور را اصلاح و رأي به تأييد صلاحيت نامبرده داد كه اين موضوع طي صورتجلسه اي به هيأت نظارت استان منعكس و مراتب تأييد صلاحيت نيز كتبا به نامبرده ابلاغ شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |