سه شنبه ۱۶ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۴ - Jan 6, 2004
اسْتَنزِلُوا الرّزْقَ بِالصَّدَقَهِِِ
روزي را با دادن صدقه فرود آريد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
جان ما سوخت بپرسيد كه جانانه كيست
يا رب اين شمع دل افروز ز كاشانه كيست
تا در آغوش كه ميخسبد و همخانه كيست
حاليا خانه برانداز دل و دين منست
خسرو سينايي:
نگاه اغلب فيلمسازان به جامعه تيره و تلخ است
000528.jpg
نگاه تيره و تلخ بسياري از فيلمسازان به مسائل جامعه، مهمترين نكته اي بود كه پس از ديدن آثار برگزيده جشنواره سوني مرا به فكر واداشت.
به گزارش ايسنا خسرو سينايي عضو هيأت داوري دومين جشنواره كارگردانان جوان سوني با بيان اين مطلب به روابط عمومي اين جشنواره افزود: بسياري از فيلمسازان جوان با شجاعت خاصي به مسائلي پرداخته بودند كه نگاهي تند و انتقادي به مسائل جامعه داشت.
كارگردان فيلم عروس آتش گفت: اين نگاه به مسائل اگر چه ضروري است ولي من شخصا همه جانبه ديدن را بيشتر مي پسندم.
وي توضيح داد: جوان هايي كه اين فيلم ها را مي سازند با يك سري آرزوهايي روبرو بودند كه با گذشت زمان آن طور كه فكر مي كردند به واقعيت نپيوسته است.وي افزود: همين باعث شده است كه آن ها نگاه تيره اي به مسائل داشته باشند كه با گذشت زمان و پخته تر شدن آن ها اين نگاه تيره تعديل مي شود.
سينايي تصريح كرد: فيلم كوتاه هم اكنون عرصه نمايش آرزوهاي بر باد رفته جوانان شده است.
وي گفت: در دسترس بودن تجهيزات فيلمسازي باعث شده تا بسياري از فيلمسازان براي ساخت فيلم زحمت ذهني نكشند.
سينايي، بي توجهي به موضوع انديشه را عامل مهمي در موفقيت مقطعي فيلمسازان عنوان كرد و گفت: به همين خاطر است كه فيلمسازي در يك سال موفق مي شود و سال بعد شكست سختي مي خورد.
وي افزود: بسياري از فيلمسازان، ممكن است با انتخاب يك سوژه خوب موفقيت هاي اتفاقي كسب كنند ولي پرداخت نامناسب موضوع و فقدان يك ذهن خلاق باعث مي شود كه موفقيت آن ها تكرار نشود.

اكبر زنجانپور:
جشنواره ها محل بروز استعدادهاي هنري است
عضو هيأت  داوران  نخستين  جشنواره  تئاتر ماه ، اين  جشنواره  را عرصه اي  جديد براي  بروز توانايي هاي  هنر نمايش  و زمينه اي  براي  تعامل  نهادهاي  هنري  دانست . به  گزارش  ستاد خبري  نخستين  جشنواره  سراسري  تئاتر ماه ، اكبرزنجانپور افزود :نمي  توان  به  افزايش  توان  انساني  در عرصه  فرهنگي  اميد داشت  و استفاده  مناسب  از امكانات  هنري  غافل  بود.
اين  هنرمند تئاتر و سينما، توجه  به  تخصصي  سازي  و آموزش  نيروي انساني  را بستري  براي  كارآمد كردن  رشته  هاي  مختلف  در جامعه  خواند و تصريح  كرد: جشنواره  و مجامع  هنري ، مكاني  براي  عرضه  و بروزاستعدادهاي  نوين  در جنبه هاي  مختلف  فرهنگي  و هنري  است . وي  تأكيد كرد: تقويت  ساختارهاي  هنري  در رويدادهاي  موضوعي  به  گونه اي  اساسي  مطرح  است  و بايد پيگيري  شود.
اين  هنرمند عرصه  تئاتر و تلويزيون  افزود: براي  گسترش  هنر نمايش ، توجه  به  ظرفيت  و استعدادهاي  جوان  به  همراه  عرضه  امكانات  مناسب ، شرط لازم  و كافي  براي  توسعه  هنري  است .

حضور هنرمندان بر مزار قربانيان فاجعه بم
روز گذشته، جمعي از هنرمندان كشور، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونان امور هنري و امور سينمايي، سازمان ميراث فرهنگي و نمايندگان رسانه ها و مطبوعات كشور، پس از ورود به شهر زلزله زده بم، بر سر مزار درگذشتگان فاجعه  بم و مرحوم ايرج بسطامي ـ خواننده موسيقي سنتي ايران - در بهشت زهراي اين شهر، حاضر شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران احمد مسجدجامعي ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ در سخناني، با اشاره به خصايل اخلاقي و ارزش هاي هنري ايرج بسطامي، فقدان وي را ضايعه اي دردناك براي جامعه  هنري كشور عنوان كرد.
سپس عليرضا افتخاري، قطعه اي را بر سر مزار ايرج بسطامي اجرا كرد.
اعضاي گروه، متشكل از جمعي از مسئولان فرهنگي - هنري كشور، هنرمندان، روزنامه نگاران و نمايندگان رسانه هاي گروهي، سپس از مناطق زلزله زده منطقه بازديد كردند و با مردم مصيبت ديده بم به گفتگو پرداختند.
اين گروه، همچنين با بخشي از نحوه  اطلاع رساني از منطقه ، با استفاده از امكانات در نظر گرفته شده، آشنا شدند.
اين جمع، پس از آن، رهسپار كرمان شده و در مراسمي به ياد درگذشتگان شهر بم و ايرج بسطامي شركت كردند.
در اين مراسم پس از سخنان كريمي، استاندار كرمان درباره  ماوقع حادثه، احمد مسجد جامعي با اعلام همدردي جامعه  فرهنگ و هنر كشور با بازماندگان هموطن، يادآوري لزوم بسيج همه جانبه  مسئولان جهت بازسازي روحي مردم و شهر تاريخي و فرهنگي بم و تلاش بسيار هنرمندان در اين جهت تاكنون و از اين پس، خبرنگاران را افراد گمنام اين كمك رساني دانست و تأكيد كرد: خبرگزاري ها، مطبوعات و همچنين نمايندگان رسانه هاي خبري خارجي، مهمترين نقش را در انعكاس مشكلات و فاجعه  پيش آمده و متقابلا پاسخ مسئولان، مردم و نهادهاي كشور و تهييج روحيه  عموم مردم جهت مشاركت گسترده در اين قضيه داشتند.

دومين نشست ادبيات دانشجويي در پاتوق فرهنگي ما
دومين نشست ادبيات دانشجويي ايران با حضور اعضاي كانون هاي ادبي دانشگاه ها در ساعت ۱۵ روز ۲۰ دي ماه در محل پاتوق فرهنگي كتاب ما برگزار مي شود.در اين نشست احمد غلامي، داستان نويس و منتقد و فرزام شيرزادي، عضو هيأت مؤسس خبرنگاران كتاب و منتقد و داستان نويس درباره ادبيات دانشجويي سخن مي گويند. در اين برنامه  همچنين شعرخواني و اجراي موسيقي و بخش هاي مختلف ادبي و هنري اجرا مي شود. پاتوق فرهنگي كتاب ما در مجموعه فرهنگي تهران، خيابان شريعتي، واقع شده است و نشست ادبيات دانشجويي اولين و سومين شنبه هرماه در اين مكان برگزار مي شود.

آوانتي در فيلمخانه
فيلم سينمايي آوانتي به كارگرداني بيلي وايلر سه شنبه ۱۶ دي ماه ساعت ۱۸ در سينما صحرا به روي پرده خواهد رفت.
آوانتي سومين فيلم از پنجاهمين دوره نمايش آثار و به همت مسئولان فيلمخانه ملي ايران به نمايش در مي آيد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، آوانتي محصول سال ۱۹۷۲ ايتاليا بوده و در مدت زمان ۱۴۰ دقيقه بازيگراني چون جك لمون، جوليت ميلس و گليورويل را به خدمت گرفته است.
وندل (جك لمون) پس از يك تصادف اتومبيل به ايتاليا مي رود تا پدر تعميدي اش را بيابد.او به زودي در مي يابد پدر پرهيزكار و سالخورده اش از ۱۰ سال پيش در يك هتل به همراه مادرش زندگي رو به راه و خوشي را مي گذرانند.از ديگر آثار وايلر، مي توان به سابرنيا، كلكسيونر و بعضي ها داغشو دوست دارند اشاره كرد.

آثار بيضايي، سينايي و فروزش در جشنواره كارگردانان جوان
آثار كوتاه بهرام بيضائي، خسرو سينائي و ابراهيم فروزش در بخش جنبي دومين جشنواره كارگرداني جوان سوني به نمايش درمي آيد.
به گزارش ايسنا، اين دوره از جشنواره كارگردانان جوان سوني با نمايش صد فيلم برگزيده از ۱۸ تا ۲۰ دي ماه در سينما فلسطين برگزار مي شود.دو راه حل يك مشكل انيميشن۶ دقيقه اي ساخته خسرو سينائي، چشمان بيدار فيلم كوتاه ۲۷ دقيقه اي ابراهيم فروزش و « سفر» و «عمو سيبيلو» از ساخته هاي بهرام بيضائي از آثاري هستند كه در بخش جنبي دومين جشنواره كارگردانان جوان سوني به نمايش درمي آيند.خانه مادري ام مرداب ساخته مهرداد اسكويي، آخرين روستاي سرشماري نشده ساخته شهرام عليدي، اگر ديوارها مي توانستند سخن بگويند ساخته نادر شيخ الاسلامي، توازن نامحدود ساخته حسين ضيايي و بدون عنوان ساخته فريدون ثائدي آثار برگزيده اولين جشنواره كارگردانان جوان سوني هستند كه قرار است در بخش جنبي اين جشنواره به نمايش درآيند.برگزاري جلسات پرسش و پاسخ با حضور كارگردانان و اساتيد سينما از ديگر برنامه هاي اين رويداد فرهنگي است.

بدخطي در جامعه ايراني عادي شده است
در حاشيه نمايشگاه خوشنويسي و نهمين مجمع سالانه انجمن خوشنويسان ايران بر لزوم آكادميك شدن خوشنويسي و گسترش خوشنويسي تحريري در جامعه تاكيد شد.
باتوجه به تغيير نسلها و نبود دانش فني مدون در زمينه خوشنويسي در حاشيه اين مجمع مسايل مختلفي از قبيل لزوم آكادميك شدن خوشنويسي در دانشگاه هاي كشور به عنوان يكي از رشته هاي هنري، تغيير خط كتب درسي از حروف چاپي به حروف خوشنويسي، داير كردن رشته خوشنويسي در مقطع متوسطه شاخه كار و دانش مطرح شد.
غلامحسين منتصري رئيس كميسيون آموزش و عضو شوراي عالي انجمن خوشنويسان ايران در اين خصوص گفت: خوشنويسي در دو بخش تحريري و خوشنويسي با قلم ني مورد بررسي است كه مخاطبين تحريري عموم جامعه هستند و خوشنويسي با قلم ني مخاطبيني با ذوق و سليقه خاص دارد. در چند دهه اخير به خصوص از ۳۰ سال گذشته تا به اكنون خط تحريري كه به صورت روزمره مورد استفاده قرار مي گيرد از نظر زيبايي تنزل داشته و بدخطي در بين عموم عادي شده است.

ديدار
ويليام مريت چيس
000525.jpg
William merritt chase
تولد: ويليامزبورگ ۱۸۴۹
وفات: نيويورك ۱۹۱۶
سبك نقاش: امپرسيونيسم
زندگينامه نقاش: ويليام تمام عمر خود را در آ مريكاي شمالي گذراند. نقاشي هاي جيمز مك نيل ويستلر اثر مستقيم و مهمي بر كارهاي او داشت، تا جايي كه ويليام، چهره جيمز مك نيل ويستلر را در سال ۱۸۸۵ هنگامي كه به ملاقاتش رفته بود طراحي كرد.
كارهاي او در زمينه نقاشي از چهره، مناظر و زندگي روزمره مردم تحسين برانگيز است. به علاوه اينكه او استادي خوب و تاثيرگذار بر شاگردانش بود.
نام تابلو و مشخصات تابلو: ديدار دوستانه ۱۸۹۵ / رنگ روغن روي بوم / ۵/۱۲۲ * ۸/۷۶ سانتي متر
دو خانم از طبقه اشراف، روي مبل راحتي ديده مي شوند. نور آفتاب كه به داخل تابيده است. نشانه روح آرام و لطيف نقاش است. اگر چه تابلو موضوع خاصي را نشان نمي دهد. اما ظرافت و زيبايي كار تحسين برانگيز است. تابلو حالتي امپرسيونيستي دارد. اگرچه فضاي كار كمي شبيه به منطقه آمريكاي شمالي است اما بانوان اروپايي اصل را نشان مي دهد.
محل نگهداري تابلو: گالري هنر ناسيونال / واشنگتن.

بهارستان
به خواب يكديگر مي آييم
من، جاي پايش را بنفشه مي كارم
و او
تا شب عكس مرا بر ديوار مي آويزد
عظيم خليلي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
پاسخ نگاه
صبح پنج شنبه بود، بدون اينكه مرا بيدار كند، عاشقانه نگاهم كرد و رفت و من آنقدر غرق در خواب بودم كه حتي نتوانستم به او بگويم خداحافظ... صبح كه شد، مثل هميشه يك نامه روي در چسبانده بود: مادر خوبم، من رفتم به اميد روزهاي با تو بودن. و اكنون روزهاست كه براي لحظه اي در كنار او بودن، خواب را فراموش كرده ام و منتظرم... . در انتظار پاسخي براي آخرين نگاه عاشقانه اش... او دانشجوي دانشگاه بم بود...
مونا ونكي

روزنگار
آخرين نخست وزير
ژنرال رابرت هايزر، معاون فرمانده نيروهاي مسلح آمريكايي در اروپا در چنين روزي در سال ۱۳۵۷ وارد تهران شد. او ماموريت داشت ميزان توانايي ارتش را در مقابله با امواج انقلاب ارزيابي و روش هاي احتمالي اين مقابله را بررسي كند. شاپور بختيار نخست وزير تازه در يك مصاحبه مطبوعاتي وعده داد كه شاه از آن پس سلطنت كند، نه حكومت، آزادي مطبوعات تامين شود و زندانيان سياسي آزاد شوند. او از مردم خواست به او اعتماد كنند و فرصت دهند تا وعده هايش را عملي كند. اما امام خميني در همين روز در پيامي به مردم ايران نوشتند: ملت آگاه ايران! شجاعانه مبارزات خود را ادامه دهيد... من به عموم ملت دلير ايران اعلام مي كنم كه رژيم سلطنتي غير قانوني و مجلسين غير ملي و غيرقانوني و حكومت غاصب غيرقانوني و ملي است.
شاه آماده خروج از ايران مي شد. و همه دريافته بودند كه بختيار، احتمالا آخرين نخست وزير رژيم پهلوي خواهد بود.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
گلوله هاي آتشين در آسمان
مادريد: مردم شمال اسپانيا يكشنبه شب با صحنه هاي عجيبي در آسمان مواجه شدند. به گفته شهروندان ، چندين گلوله آتشين در آسمان حركت مي كرد كه اين گلوله ها به كوه ها برخورد كردند و دود غليظي محيط اطراف را فرا گرفت.ابتدا تصور مي شد كه برخورد يك فروند هواپيما با كوه عامل بوجودآمدن دود غليظ باشد اما بعدا مشخص شد كه هواپيمايي در كار نبوده است.برخي از ستاره شناسان مي گويند، شايد يك سنگ بزرگ كه در مدار خورشيد در حال حركت بود با زمين برخورد كرده باشد.
خودرو سال
ديترويت: گروهي از خبرنگاران بخش خودروسازي آمريكا، خودرو priusساخت كارخانه تويوتا را به عنوان خودرو سال قاره آمريكاي شمالي برگزيدند. همچنين در بخش وسايل نقليه سنگين كاميون۱۵۰ - fشركت فورد عنوان برترين كاميون سال را به خود اختصاص داد.شركت تويوتا پس از اصلاح مجدد خودرو prius آنرا با قيمت ۲۰ هزار دلار به بازار عرضه كرد كه اين خودرو با استقبال گرم مردم روبه رو شد.
تحصن عجيب
لندن: يك پيرمرد ۵۹ ساله در انگليس معتقد است كه در اين كشور به سلامت كودكان اهميت لازم داده نمي شود. به همين دليل او ۵ روزاست كه دست به تحصن زده اما تحصن وي در نوع خود بسيار جالب است. وي يك توالت سيار اجاره كرده و آنرا در باغچه خانه اش نصب كرده است. او براي نشان دادن اعتراض خود ۲۳ ساعت در روز در كنار اين توالت مي نشيند. به عبارت ديگر وي تنها يك ساعت در شبانه روز محل تحصن خود را ترك مي كند. او براي اينكه از گزند سرما مصون بماند چهار گرمكن بر تن كرده است.
مسابقه پاروزني در اقيانوس
منچستر: دو افسر انگليسي قصد دارند طي ۴۰ روز عرض اقيانوس اطلس را پارو بزنند. البته اين دو افسر با ۱۳ تيم ديگر به رقابت خواهند پرداخت. عرض اين اقيانوس در حدود ۲۹۰۰ مايل است و در صورتيكه آنها موفق شوند طي ۴۰ روز اين مسير را طي كنند ركورد جهاني جديدي از خود برجاي خواهند گذاشت.
مبارزه با چاقي دانش آموزان
لندن: پروژه مبارزه با چاقي دانش آموزان از ديروز در ۵۰۰ مدرسه انگليس آغاز شد. قرار است اين پروژه ۲ ميليون پوندي ابتدا به صورت آزمايشي در اين مدارس اجرا شود و در صورتيكه نتايج آن موفقيت آميز بود، اجراي طرح به ساير مدارس نيز توسعه يابد.براساس اين طرح بوفه هاي مدارس غذاهاي سالم، كم شكر و كم چرب عرضه خواهند كرد. براساس آمار منتشرشده از هر ۷ دانش آموز ۱۵ ساله يك نفر و از هر ۱۲ دانش آموز ۶ ساله يك نفر از چاقي رنج مي برد. آمارمنتشر شده در سال ۲۰۰۲ همچنين حاكي از آن است كه دانش آموزان انگليسي در مسير مدرسه به خانه و بالعكس، ۴۳۳ ميليون پوند صرف خريد شكلات ،نوشابه و چيپس كردند.در حال حاضر دانش آموزان ۴ تا ۶ ساله در انگليس هر روز يك تكه ميوه به صورت رايگان در مدارس دريافت مي كنند.
خريد اجباري شيشه
لنكشير (انگليس): دو روز قبل، مردي كه خود را صاحب يك شركت فروش شيشه هاي دوجداره معرفي كرده بود، به خانه يك خانم ۲۱ ساله مراجعه كرد و پيشنهاد شيشه هاي دوجداره را به او داد البته صاحبخانه از فروشنده خواست تا بعدا تماس بگيرد و با شوهر وي صحبت كند. به هر حال فروشنده بعدازظهر همان روز تماس گرفت اما با پاسخ منفي مرد خانه مواجه شد. فروشنده به محض اينكه پاسخ منفي دريافت كرد، شروع به تهديدكردن زن و شوهر نمود و تا شب چندين بار از طريق تلفن تهديدهاي خود را تكرار كرد. وي حتي آنها را تهديد به مرگ كرد. سرانجام زوج جوان از پليس كمك خواستند و پليس هم اكنون در جستجوي اين فروشنده سمج است.
انگشت نگاري و عكسبرداري از مسافران آمريكا
واشنگتن: آمريكا از روز گذشته انگشت نگاري و عكسبرداري از مسافران خارجي ورودي اين كشور را كه با دريافت ويزا وارد كشور مي شوند آغاز كرد. نكته جالب اينكه، انگشت نگاري بدون جوهر انجام خواهد شد و عكس ها نيز ديجيتال خواهد بود. برآورد مي شود كه عمليات عكسبرداري و انگشت نگاري از هر مسافر بين ۱۰ تا ۱۵ ثانيه بطول انجامد. اين اقدام جهت كاهش احتمال وقوع عمليات تروريستي صورت مي گيرد.
كمبود نوزاد در سنگاپور
سنگاپور: كشور سنگاپور كماكان از كمبود نوزاد رنج مي برد. براي اينكه سنگاپور نيروي كار كافي داشته باشد، بايد هر سال ۵۰ هزار نوزاد در اين كشور به دنيا بيايند اما در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۰۳ ميلادي تنها ۳۱ هزار نوزاد چشم به جهان گشودند. در سال ۲۰۰۰ دولت اعلام كرد: به خانواده هايي كه صاحب فرزند دوم و سوم شوند كمك هزينه بلاعوض پرداخت خواهد كرد اما به دليل ركود اقتصادي اين كشور، مردم از اين طرح استقبال نكرده اند. وحتي تعداد نوزادان متولدشده در سال ۲۰۰۳ ، ۷درصد نسبت به سال قبل از آن كاهش يافت.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۲۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۵ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
خانه هنرمندان: نمايشگاه گروهي گرافيك / تا ۱۸ دي / طالقاني، بعد از ايرانشهر، خيابان موسوي شمالي، باغ هنر / تلفن: ۸۳۱۰۷۸۵.
نگارخانه الهه: نمايشگاه پوستر «پوستر از خود» رنگ پنجم / خيابان آفريقا، گلفام، شماره ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۹۶۸۶.
نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي محمدعلي حدت / از ۱۸ تا ۲۳ دي / خيابان ولي عصر، زعفرانيه، نبش پرزين بغدادي، تماشاگه زمان / تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰.
گالري سيحون: نمايشگاه مجسمه هاي استخواني فريده معصومي / تا ۱۸ دي / خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
نگارخانه كمال الملك: نمايشگاه نقاشي رضا حسني / تا ۲۲ دي / پاسداران، گلستان سوم، پلاك يك / تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴.
نگارخانه شاهد: نمايشگاه نقاشي فرشته انديك فر / از ۱۶ تا ۲۴ دي / خيابان نوفل لوشاتو، بابي ساندز / تلفن: ۶۷۲۶۸۲۲.
نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه گروهي نقاشي روي ابريشم / تا ۱۷ دي / شهرك غرب، فاز ۳، مقابل مجتمع ميلاد نور، كوچه دوم / شماره ۱۱۶۵.
نگارخانه نوا: نمايشگاه آثار مسي و برنزي ساعي آريان / ۱۸ تا ۲۴ دي / بزرگراه چمران، پل مديريت، جنب داروخانه مديريت، شماره ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳

گل و گياه
كلماتيس كوهي
000522.jpg
نام علمي: Clematis montana شElizabeth'
خانواده: RANUNCULACEAE
گياهي است رونده و قوي به بلندي ۷ متر و گستردگي ۳ متر با گلهاي صورتي كمرنگ و معطر كه اواخر بهار و اوايل تابستان ظاهر مي شوند. جهت پوشش درختان بزرگ و ديوار ساختمانها بكار مي رود. برگهاي آن به رنگ سبز مايل به ارغواني است.
نيازها: به محل نيمه سايه، خاك كاملا مرطوب با زهكش خوب و غني از هوموس نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: به روش كاشت بذر تازه در ظروف كاشت در شاسي سرد، تقسيم گياه يا قلمه نيمه خشبي در بهار و خوابانيدن شاخه در اواخر زمستان يا اوايل بهار ازدياد مي يابد.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |