چهارشنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۱
پول خود را با خريد مدادهاي ارزان دور نريزيد
001700.jpg
معصومه موسي وند
كيفيت نامطلوب نوشت افزار به ويژه مداد و مداد رنگي كودكان را از نوشتن و نقاشي گريزان مي كند. بنابراين لا زم است خانواده ها هنگام خريد به نكات متعددي توجه كنند.
به اعتقاد فعالا ن بازار لوازم التحرير محصولا ت ايراني به ويژه مداد گرچه به بسياري از نيازها پاسخ مي دهد اما كيفيت مطلوبي ندارد. وجود نداشتن تفكر جهاني و عدم توجه به فناوري روز باعث شده كه محصولا ت ايراني در بازار داخل و خارج حرفي براي گفتن نداشته باشند.
شكستن هاي متناوب نوك مداد، كمرنگ نوشتن مداد، استفاده از رنگهاي تينري مضر براي سلا متي و ... باعث شده كه كودكان تمايل زيادي به نوشتن يا نقاشي كردن با مدادهاي ايراني و چيني نداشته باشند.
محمدرضا سوكي، دانشآموز پنجم دبستان در اين رابطه گفت: مداد رنگي بايد خوب رنگ كند. وقتي مداد صورتي را روي كاغذ مي كشيم نبايد رنگ نقاشي نارنجي شود. مادرم هميشه براي من مداد رنگي هاي خوب تهيه مي كند. براي نوشتن و نقاشي كردن لا زم نيست كه آب دهان به نوك مواد بزنم. ولي دوستان من اين كار را مي كنند و رنگ نوك مداد هميشه زبان آنها را رنگي مي كند.
گيتي همايي، مادر يك كودك ۱۰ ساله نيز اظهار داشت: در مداد رنگي هاي خارجي از طرحهاي روز و به مد كه مورد علا قه كودكان است، استفاده مي شود. به عنوان مثال باربي يا ديجيمون هم اكنون شخصيت هاي مورد علا قه كودكان است كه در مداد رنگي هاي ايراني اصلا ً مشابه اين گونه طرح ها ديده  نمي شود.
گله مندي بسياري از خانواده هاي ايراني از محصولا ت ايراني بيشتر به كيفيت پايين آنها باز مي گردد. اكثر مردم معتقدند هرچند قيمت لوازم التحرير از جمله مداد هاي توليدي داخلي پايين است؛ اما استفاده از اين دسته از مدادها صرفه اقتصادي ندارد. چرا كه نوك مداد خيلي سريع مي شكند و در عين حال تراش هاي توليدي نيز قابليت تراشيدن اين دسته از مدادها را ندارند.
همچنين به اعتقاد مردم لوازم التحرير چيني نيز بسيار بي كيفيت است ولي به دليل شكل ظاهري مورد توجه بچه ها قرار مي گيرد.
ندا بختياري يك دانشآموز در اين رابطه گفت: هفته گذشته هنگام تراشيدن مدادي نو، چوب مداد شكست و از وسط نصف شد.
وي افزود: هرچند قيمت مداد ۵۰ تومان بود اما هم مداد غيرقابل استفاده شد و هم وقت هدر رفت.
بتازگي مدادهايي توليد شده اند كه در آنها بجاي چوب دور مغزي، از كاغذهاي روزنامه يا باطله استفاده شده است.
به گفته كارشناسان، توليد اين گونه مواد به هزينه و سرمايه گذاري بالا يي نياز دارد و تراشيدن آن نيز براي بچه ها بسيار سخت است.
يكي از مالكان يك شركت معتبر توليد مداد در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: سالا نه ۲ ميليارد مداد توليد مي شود. براي اين كار سالا نه چندين ميليون درخت كاشته مي شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا رشد اينترنت و وسايل ارتباطي به كاهش خريد مواد نينجاميده است، گفت: ارتباطات الكترونيك نه تنها موجب كاهش مصرف مداد نشده؛ بلكه به رشد بازار اين محصول نيز كمك كرده است. زيرا كودكان از طريق اينترنت به آموزش نقاشي مي پردازند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا استفاده از مداد از مدافتاده گفت: اين مثل اين است كه بگوييد صندلي كه از سالها پيش استفاده مي شده ديگر استفاده نمي شود. توليد مداد هر روز با تحول همراه است. مثلا ً انواع مدادهاي نقاشي وارد بازار شده، تعدد رنگ در مدادهاي رنگي به ۱۲۰ رنگ مختلف افزايش يافته و استفاده از رنگهاي مضر براي سلا متي در مدادهاي جديد منسوخ شده است.
سيف الله پوياراد، يك فعال در بازار لوازم التحرير نيز به خبرنگار ما گفت: بخشي از مصرف كنندگان ايراني به دليل افزايش تعرفه هاي واردات، از استفاده از محصولات باكيفيت محروم شده اند.
وي ادامه داد: در حال حاضر بيشتر مداد مصرف ايراني ها توسط شركتهاي ايراني تأمين مي شود. اما اين محصولات تنوع ندارد و از لحاظ كيفيت نيز در سطح متوسطي است پي از مدادهاي بي كيفيت چيني وضع بهتري دارد.
پوياراد گفت: در شرايطي كه توليدكنندگان ايراني فقط يك نوع مداد توليد مي كنند دليلي وجود ندارد تعرفه واردات همه نوع مداد ۵۰ درصد تعيين شود. زيرا در اين صورت انواع مدادهايي كه در ايران توليد نمي شود ۵۰ درصد گرانتر از قيمت واقعي به دست مصرف كننده ايراني مي رسد.
وي ادامه داد: اقدام به انتخاب مصرف كنندگان و رفاه بيشتر آنان به رشد هنر در ميان جوانان خواهد انجاميد.
پوياراد در مورد آثار منفي لوازم التحرير بي كيفيت بر مصرف كنندگان، گفت: شكستن نوك مداد، كمرنگ بودن آن، استفاده از رنگهاي تينري و عدم تنوع مي تواند ضمن عصبي كردن كودكان به زيان هاي مالي و بي ميلي مصرف كنندگان به كارهاي هنري منجر شود.
چند عضو ديگر اتحاديه صنف نوشت افزار نيز خواستار جلوگيري از ورود مدادهاي بي كيفيت چيني به كشور و ارتقاي كيفيت توليدات داخلي شدند.
به گفته اين عده، ۴۰ درصد نياز بازار به لوازم التحرير از خارج تأمين مي شود و دولت نبايد با گرفتن ماليات هاي سنگين از كالاهايي كه در داخل شبيه آن توليد نمي شود قيمت ها را در بازار بالا  ببرد و به كاهش قدرت خريد مصرف كنندگان دامن بزند.

بازارچه لوازم التحرير
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |