چهارشنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۱
در حاشيه خبرها
توصيه به مصرف كنندگان براي خريد فرش دستباف
001698.jpg
فرش دستباف ايران سال هاي سال است كه شهره عام و خاص در تمامي دنياست و كمتر علا قمند به هنر ايراني است كه نداند فرش دستباف ايران داراي چه جايگاه و اعتباري است.
هر ايراني يا خارجي كه قصد خريد فرش دستباف كشور را دارد، قطعا بايد به نكاتي در اين زمينه توجه كافي داشته باشد. فرش ايراني در كارگاههاي قالي بافي در روستا و شهرهايي چون تبريز، كاشان و قم بافته مي شود. خريدار فرش دستباف براي اينكه بهترين و زيباترين كالا ي مورد نظر خود را خريداري كند بايد به نكاتي در اين زمينه توجه كند.
يكي از مسائلي كه در خريد و فروش توجه دو طرف را جلب مي كند ظاهر فرش و زيبايي آن است و پس از آن نكات زير كه هر شخص نمي تواند بر روي اين نكات تسلط و آگاهي داشته باشد.
اولين نكته در خريد فرش دستباف ايران خريد از نمايندگي هاي مجاز شركتهاي معتبر توليدي است.
فرش خوب و مناسب بايد داراي توازن بين نقشه و طرح و رنگ باشد، زيرا قرار است سال ها در خانه بماند و پا بخورد، البته خاصيت فرش دستباف خوب اين است كه هر چقدر به اصطلا ح پابخورد ارزش بيشتري پيدا خواهد كرد و تبديل به يك سرمايه مي شود.
توجه به بكارگيري مواد اوليه مناسب و مرغوب در بافت فرش نيز يكي ديگر از مسائل و نكاتي است كه در خريد فرش دستباف بايد بدان توجه كرد. در بافت فرش دستباف نخ، پنبه، پشم و ابريشمي كه به كار مي رود بايد داراي استاندارد و كيفيت مناسب باشد.
به عنوان مثال علت سائيده شدن بعضي فرش ها در اثر استفاده مكرر اين است كه با نخ و پشم دباغي شده توليد و استقامت كافي را از خود نشان نمي دهند. زيرا چنانچه فرش دستباف توسط مواد اوليه مرغوب توليد شود نخ نما و سائيده نخواهد شد.
هم اكنون فرش هاي ايراني كه از كيفيت و مرغوبيت بالا يي برخوردار هستند ساليان سال است كه در موزه هاي معتبر دنيا نگهداري مي شوند و به هيچ وجه نخ نما و يا سائيده نشده اند، علت آن نيز استفاده از بهترين مواد اوليه مرغوب در بافت فرش دستباف است. فرش دستباف بايد داراي چارچوب مناسب باشد و دو محور طول و عرض و قسمت بالا  و پايين آن هم اندازه بوده و تركيب و اندازه طرح آن مثل گل و برگ ها يكسان باشد.
همچنين نقش انسان و يا حيوان كه بر روي فرش نقش مي بندد بايد به اصطلا ح جا افتاده باشد ، چنانچه به فرش نگاه كنيم بايد يك موضوع واحد را نمايش دهد.
از جمله نكاتي كه در فرش دستباف از اهميت به سزايي برخوردار بوده و از استقامت و مقاومت آن در طول سال ها نمي كاهد، دقت در بافت آن است. در بافت فرش بايد پس از يك رج در عرض، يك پود ضخيم و يك پود نازك بافته شود كه اين موضوع موجب استحكام فرش خواهد شد.
متاسفانه در برخي از مناطقي كه فرش دستباف توليد مي شود براي اينكه سرعت بافت افزايش يابد و نيز در مصرف مواد اوليه صرفه جويي صورت گيرد به جاي اينكه پس از بافت يك رج دو پود بافته شود، پس از ۵ رج دو پود مي زنند كه نوعي تقلب محسوب مي شود. شستشو و روگيري از جمله عملياتي است كه پس از اتمام بافت فرش دستباف بايد حتما انجام شود تا زيبايي خود را بيشتر نمايان كند.
خريداران بايد توجه كنند فرش دستباف را حتما از مراكز شناخته شده توليد و فروش فرش دستباف تهيه كنند. زيرا در اين مراكز فرش دستباف داراي شناسنامه مشخصي است.البته يكي از مسائلي كه در اين زمينه بسيار به چشم مي خورد بي اطلا عي خريدار از قيمت واقعي فرش دستباف و سوء استفاده برخي از فروشندگان از اين امر است.
از نكات ديگر قابل توجه دقت در مورد آسيب ديدگي قسمت هاي مختلف فرش است. به عنوان مثال پارگي تارها در پشت فرش گاهي به نحوي رفو مي شود كه قابل تشخيص نيست ولي از قيمت فرش مي كاهد. كارشناسان توصيه مي كنند هنگام خريد فرش دستباف حتما از يك شخص خبره در اين زمينه كمك گرفته شود.

چوب، حساس و ظريف
مراقبت مناسب را بياموزيم
ِديوار يا برخي سطوح چوبي در معرض آلودگي هاي فراواني قرار دارند. پاكيزه كردن مستمر آنها مي تواند در پيشگيري از پرداخت هزينه رنگ آميزي مجدد مؤثر باشد.
001710.jpg

مراقبت از سطوح چوبي و ديوارهاي خانه يكي از مهم ترين وظايف يك خانم خانه دار است تا بدين طريق از بروز هزينه هاي افزون تر براي خانواده پيشگيري كند. كافي است در تميز نگاه داشتن ديوار يا برخي وسايل چوبي غفلت شود تا پس از مدتي نياز به رنگ دوباره براي يافتن جلوه اوليه خود داشته باشند و اين كار خود مستلزم پرداخت چندين هزار تومان است. از اين رو است كه پاكيزه نگاه داشتن ديوارها و يا بخشهاي چوبي خانه از طريق غبارروبي مستمرشان اهميتي بسزا مي يابد.
معمولا ً سطوح براقي كه از جنس چيني يا موادي مشابه هستند به ندرت با تماس با شوينده هاي ملا يم آسيب مي بينند. آميزه اي از آب و شوينده اي نه چندان قوي نظير مايع ظرفشويي و يا محلول هاي شوينده موجود در بازار كه روي آنها قيد شده براي چنين سطوحي مضر نيستند براي تميز كردن اين وسايل مؤثر هستند.
باوجود كودكان بازيگوشي كه يكسره ديوار را محملي براي آمال خود مي دانند و به ثبت نقوش مختلف بر آن همت مي گمارند، غالباً ديوارها بسيار كثيف تر از آن هستند كه بتوان با محلولي چنين ضعيف آنان را پاك كرد. براي زدودن آلودگي از سطوح ديوارهاي رنگ شده - و نه ديوارهاي گچي - بهتر است دو قاشق آمونياك يا فسفات سديم را در ۴ ليتر آب گرم - و نه جوش - بريزيد و با آن روي ديوار بكشيد. محلول هاي قوي تر ديگر به رنگ ديوار آسيب مي رسانند. هميشه بعد از اين عمل، جداره را آب بكشيد.
به ياد داشته باشيد همواره پيش از شستشو گردوغبار يا هر نوع آلا يش برجسته اي را از روي ديوار پاك كنيد. سپس براي استفاده از محلول ها دستكش به دست كنيد تا به پوست تان آسيبي وارد نشود. از دو ظرف مجزا براي محلول پاك كننده و آب تميزي كه در نهايت محلول و آلودگي ها را با آن مي شوييد استفاده كنيد يا ظرفي كه در آن محلول را ريخته ايد به دقت بشوييد و بعد در آن آب بريزيد. شستشو را نيز همواره از پايين آغاز كنيد چون محلول روي ديوار كثيف، پايين نمي لغزد. درنتيجه تا وقتي كه شما به انتهاي ديوار برسيد بخش فوقاني خشك شده و كارتان دشوارتر مي شود. همواره آهسته سطح را مالش دهيد تا به رنگ آن آسيبي نرسد و يك بخش را بشوييد و آب بكشيد و بعد از آن سراغ قسمت بعدي برويد. پس از پيرايش هر چند سطح دوباره به بخش آغازين بازگرديد و با يك حوله، لباس يا دستمال پارچه اي تميز آن را خشك كنيد.
001514.jpg

اين سياق را نه تنها براي ديوار كه براي وسايل چوبي رنگ شده هم مي توانيد به كار ببنديد تا خانه اي پاكيزه در اختيار داشته باشيد و ديگر نيازي به رنگ آميزي مجدد كه نيازمند صدها هزار تومان سرمايه گذاري است، نباشيد.
از ديگر سطوحي كه در خانه در معرض آلودگي زياد قرار دارد، كابينت هاي آشپزخانه است. دستهاي آلوده و چرب در تماس مداوم با كابينت هاي بينوا آنها را به محلي براي جمع شدن انواع آلا يش ها از روغن تا سبزي تبديل كرده است.
اما اگر اين لك ها به سرعت پاك نشوند در دراز مدت ديگر زدودن آنها شاق خواهد شد. براي تميز كردن آنها يا سطح چوبي رنگ شده، فلز يا پلا ستيك محلولي از آب گرم و شوينده تدارك ببينيد و يا دستمال پارچه اي، ابر يا لباس تميز روي پوسته وسيله موردنظرتان بكشيد و با پارچه اي نظير آن آب گرم تميز را جهت آب كشيدن روي جداره بكشيد. محلول هاي شوينده مخصوص در بازار هم مي توانند سفيد باشند؛ اما نخست دستورالعمل آن را بخوانيد تا مطمئن شويد براي كالا يتان آسيب رسان نيستند و بعد روي ديواره داخلي بيازماييدش تا مبادا به چوب كابينت شما يا هر وسيله ديگرتان آسيب برساند.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
بازارچه لوازم التحرير
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |  بازارچه لوازم التحرير  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |