جمعه ۳۰ آبان۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۱
در شناخت نقش و جايگاه واقعي محيط بانان كشور
محيط بانان عاشق و مدافع طبيعت
005624.jpg
سيدمهدي اميني نسب
دانشجوي كارشناسي ارشد محيط زيست
دانشگاه تربيت مدرس
اشاره: هفته گذشته انتشار خبر اخراج (پايان كار) يكي از محيط بانان جوان پارك ملي خجير واقع در شرق تهران به اتهام گفت وگو با مطبوعات موجب نگراني بسياري از دوستداران حفظ محيط زيست شد. اين محيط بان درصدد برآمده بود، از مشكلات صنفي خود سخن بگويد و ضرورت توجه به كمبودهاي اساسي قشر زحمتكش محيط بان را مطرح كند. اما اداره كل محيط زيست استان تهران به جاي توجه به مسايل مطرح شده كه جملگي مبتني بر واقعيت هستند، حكم پايان كار اين محيط بان را صادر كرده است. ظاهراً شنيده ها حاكي از آن بود كه نسبت به بازگرداندن اين محيط بان به جايگاه شغلي اش اقدام شده است و اميدواريم تا زماني كه اين  سطور به زيور چاپ آراسته مي شوند، اين خبر خوش را نيز شنيده باشيم. محيط بانان كشور ما با مشكلات بسياري روبه رو هستند، اگر اين مشكلات حل نشود، آنها قادر به حفظ عرصه هاي طبيعي و محيط زيست كشور در برابر متجاوزان نخواهند بود. براي اين شماره، مقاله اي را كه درباره نقش مهم محيط بانان فراهم آمده در نظر گرفته ايم.
جهان با توسعه اي شتابان پيش مي رود و آنچه در اين بين از اهميت بسيار بالايي برخوردار است، آگاهي از مسايل مربوط به محيط زيست است. محط زيست از لحاظ تعريف بسيار گسترده و از جنبه هاي زيادي قابل بررسي است. همه ما واژه محيط زيست را در جرايد، راديو و تلويزيون بسيار شنيده ايم ولي اگر قدري اين كلمه را محدود به منابع طبيعي خود كنيم مي بينيم در محيطي به نام عرصه هاي جنگلي و مرتعي، دشت و بيابان، كوهستان ها و ... با آن همه گوناگوني هستند انسان هاي پولادين و فداكاري كه همه تلاش و كوششان در راستاي حفظ و حراست از خاكي است كه در بين همه جهان مشترك است و آن محيط زيست ماست. آن انسان هاي تلاشگر در شب و روز، سرما و گرما كساني جز محيط بانان نيستند كه بي شك سرمايه هاي گرانبهاي محيط زيست كشور ما نيز محسوب مي شوند. اگر پاي صحبت كارشناسان و تحصيل كرده هاي محيط زيست در مقاطع مختلف بنشينيم، امكان ندارد كه در خاطراتشان از اين افراد جسور و دلاور صحبت به ميان نياورند. يكي از خاطرات را نقل مي كنم: مدتي براي انجام پروژه تحقيقاتي به پارك ملي گلستان رفته بوديم و بعد از انجام فعاليت هاي خود شب را در يكي از محيط باني هاي آنجا گذرانديم و پاي صحبت با يكي از محيط بانان باز شد و از درددل هاي خود گفت، طوري از حيات وحش صحبت مي كرد كه در چشم او جز اشك نمي ديديم. از تعدي و تجاوز شكارچيان غيرمجاز مي گفت و حتي بر تن او آثاري از گلوله هاي تفنگ از ميدان نبرد با اين شكارچيان بر جاي مانده بود. به او گفتيم كه چرا براي معالجه به پزشك مراجعه نمي كني؟ در جواب گفت كه خود سازمان نيز چنين درخواستي از من كرده و حتي هزينه درمان را نيز مي پردازد ولي پزشكان براي معالجه به حدود چند هفته وقت نياز دارند و من نمي توانم در اين مدت خارج از منطقه باشم، نمي توانم دوري حيات وحش را تحمل كنم، نمي توانم از شادابي جنگل، سروصداي حيوانات، زمزمه رودخانه ها، آواز پرندگان و ... دوري بجويم، زندگي ام با اين پارك ملي در پيوند است و از آن انرژي مي گيرم، جواني ام را در پارك گذرانده ام و حاضرم تا آخرين قطره خون خود نيز در راه حفاظت از اين پارك گام بردارم. چه زيبا سخن مي گفت، به راستي ما در سخن او همان وجدان كاري را مي ديديم. آيا در محيط زيست بالاترين و والاترين انسان ها محيط بانان نيستند؟ در كجاي دنيا جز محيط بانان براي نابودي محيط زيست اشك مي ريزند، آيا نبايد آنها و ارزش هايشان را شناخت؟ محيط باناني كه به سهم خود دانشجويان را هدايت مي كنند، به آنها درس بردباري در عرصه هاي محيط زيست را مي آموزند، به آنها نكات تجربي و فني را يادآوري مي كنند. نكاتي كه حتي در نشريات، مجلات و مجهزترين كشورها نيز به آن اشاره شده و نه روحشان از آن خبر دارد، در تمامي پايان نامه ها چه در سطوح كارشناسي،  چه كارشناسي ارشد و چه دكترا و در تمامي كتاب ها و مجلات مربوط به محيط زيست از محيط بانان به كرات صحبت شده است و مولفان اين آثار در گفته هايشان، تحقيقاتشان و برآوردهاي آماريشان از ميحط بانان كمك گرفته اند. پس بايد نگاه تازه اي به محيط بان داشته باشيم و جايگاه واقعي او را بشناسيم.
محيط بان به معني واقعي كلمه اش محيط بان است، او تنها از جنگل ها و حيات وحش محافظت نمي كند، او حامي جان انسان ها نيز هست. اين افراد فداكار و پرتلاش به هنگام بلاياي طبيعي مثل سيل مرداد ۸۰ گلستان جان بسياري از مردم را نجات دادند. آنها در مناطق جنگلي وسيع كه شايد نظارت بر آنها به طور مستقيم امكان پذير نباشد، با وجدان اخلاقي كارها و فعاليت هاي خود را انجام مي دهند. پس ما چطور محيط بانان را توصيف كنيم، درباره او چه بگوييم، چگونه به او ارزش دهيم؟ آيا جز اين نيست كه بگوييم بي شك بالاترين سرمايه ما در محيط زيست محيط بانان ما هستند. پس قدري به خود آييم و چشم هايمان را بشوييم و جور ديگري به اين واقعيت بنگريم. آنها كه همه تلاش خود را با حداقل امكانات و حداكثر سختي ها مي گذرانند و همراستاي آن افرادي كه به كارهاي عملي و اداره محيط زيست مي پردازند براي آنها ارزش قايل شويم. اين را نيز بدانيم كه اگر همين محيط بانان نبودند نه ميداني براي محققان و دانشجويان براي فعاليت هاي علمي فراهم بود و نه صحنه اي براي كساني كه فعاليت هاي اداري محيط زيست را به انجام مي رسانند و بي شك محيط بانان ياريگر آنها در محيط زيست اند. پس بياييم در زمينه برخورد با محيط بانان و جايگاه واقعي آنها در نظام اداري سازمان محيط زيست به طور اساسي عمل كنيم تا اين فعاليت هاي ما قطره اي باشد كه بتوانيم زحمات بي شائبه اين نيروهاي تلاشگر را ارج نهيم.
نخستين گام براي شناخت بهتر و دقيق تر محيط بانان فداكار و شجاع كشورمان بها دادن به حوزه كاري آنها و تامين تجهيزات مورد نيازشان است. اكنون شمار قابل توجهي از محيط بانان كشور ما به دليل كهولت سن، توان جسمي خود را در پس سال هاي دشوار كار و تلاش شبانه روزي از دست داده اند. بايد نسبت به پرورش محيط بانان جوان، متعهد و مسئول و تامين حمايت هاي بيمه اي، بازنشستگي و رفاه مطلوب محيط بانان كهنسال اقدام كنيم. اگر محيط بانان سالخورده اي هنوز دوست دارند در فضاي شغلي خود باشند، بهتر است چنين امكاني را برايشان فراهم كنيم. زيرا وابستگي زندگي و روحيه اين عزيزان با طبيعت و حيات وحش و تمامي اجزاي آن به گونه اي است كه بدون آنها نمي توانند زندگي كنند. محيط بانان را پاس بداريم كه بي وجود آنها مراقبت از عرصه هاي طبيعي، جنگل ها و حيات وحش ممكن نخواهد بود.

حيات وحش قرباني تجارت غيرقانوني
005598.jpg
سال هاست كه از بنادر «سنگاپور» براي قاچاق حيوانات وحشي به ايالات متحده آمريكا استفاده مي شود. قاچاقچيان اين حيوانات را بيشتر از جنگل هاي ويتنام و اندونزي به صورت زنده صيد مي كنند و سپس از راه بنادر سنگاپور، به كشورهاي غربي و بيشتر آمريكا صادر مي نمايند. با افزايش قاچاق حيات وحش از بنادر سنگاپور، برخي از تشكل هاي غيردولتي حامي حيات وحش در اين كشور درصدد اعتراض برآمده و از دولت سنگاپور خواسته اند به صورت جدي با اين پديده غيرانساني كه منجر به انقراض گونه هاي زيستي در خاوردور مي شود، مقابله كند.
«اليزابت بنت»، مدير شكار و تجارت حيات وحش در انجمن حفظ محيط زيست حيات وحش مستقر در آمريكا گفت: گرفتن اطلاعات دقيق درباره اين كه چه تعداد جانور در حال انقراض در سراسر جهان قاچاق مي شوند، بسيار مشكل است اما شواهد در سنگاپور نشان مي دهد كه اين تجارت آسيايي غيرقانوني روبه رشد است.
دولت سنگاپور در پي اعتراض تشكل هاي غيردولتي طرفدار حفظ حيا ت وحش تاكنون چهار گروه قاچاق حيات وحش در اين كشور را شناسايي و معادل ۳۰۰ هزار دلار سنگاپور (۱۷۴۲۰۰ دلار) جانوران قاچاق را در پنج ماهه نخست امسال مصادره كرده است.
به گفته «واديووگوويند»، رييس «ديده بان حيوانات» كه يك موسسه حقوق جانوران مستقر در سنگاپور است، موقعيت جغرافيايي سنگاپور آن را براي انتقال و ترانزيت حيوانات بسيار مناسب ساخته است.

از لاك پشت آبي تا طوطي كاكل دار
دولت سنگاپور، در سال ميلادي جاري تاكنون ۲۱ مورد تجارت غيرقانوني حيات وحش را گزارش داده است. بسياري از اين موارد قاچاق لاك پشت هاي آبي است كه روي لاك آنها نقش ستاره وجود دارد. اين جانور كه به عنوان حيوان خانگي اغلب از مدرس، در جنوب هند به دام مي افتد در سنگاپور تغذيه شده و دوباره به آمريكا برده مي شود.
در شهريور ماه گذشته، يك تبعه هند درحالي در فرودگاه سنگاپور دستگير شد كه ۴۹۹ لاك پشت آبي در چمدانش بود. در (تيرماه) يك سنگاپوري در آمريكا به اتهام قاچاق ۱۹۸ لاك پشت، ۲۵ لاك پشت آبي و سه  سوسمار تحت پيگرد قانوني قرار گرفت. طوطي هاي كاكل دار استراليايي، معمولاً از اندونزي قاچاق مي شوند. اما گاهي حيواناتي نيز از قاره آمريكا به اروپا صيد مي شوند. از جمله مارهاي زنگي و كژدم ها از آمريكا به ديگر نقاط برده مي شوند، درحالي كه لاك پشت هاي آبي از هند صادر مي شوند.
انجمن حفظ محيط زيست حيات وحش مستقر در آمريكا (دبليو سي اس) گفت: بيش از نيمي از مناطق محافظت شده آسيا دست كم يك گونه از پستانداران بزرگ خود را به خاطر تجارت غيرقانوني حيات وحش از دست داده اند.
به همين دليل كرگدن هاي سوماترايي و تمساح هاي سيامي در معرض انقراض هستند. طبق يك برآورد جديد، تجارت حيات وحش جهاني سالانه ۸ ميليارد دلار ارزش دارد. بيشترين فعاليت قاچاقچيان گونه هاي حيات وحش روي جنگل هاي حاره آسيا متمركز است.
همچنين به گفته كارشناسان مقياس و تاثير تجارت غيرقانوني حيات وحش در آسيا به طور كلي بيشتر از ساير نقاط جهان است.
در ويتنام، ۱۲ گونه - شامل فيل آسيايي و بوفالوي آب هاي وحشي - در واقع در ۴۰ سال اخير به خاطر شكار بي رويه و تجارت حيات وحش منقرض شده است.
در ميانمار شمالي، ببرها بر اثر شكار بي رويه در معرض انقراض كامل قرار دارند.
به دليل استفاده از استخوان هاي ببر براي ساخت نوعي داروي سنتي در چين، نسل اين حيوان در آسيا در معرض نابودي قرار گرفته است.

تجارت ستمگرانه
حيوانات قاچاق شده را اغلب درون جعبه هايي با فشار جا مي دهند، به طوري كه اين جانوران از استرس، گرسنگي و بي آبي رنج مي برند. برخي از آنها بر اثر فشار خرد شده و مي ميرند.
كليفورد وارويك، سرپرست گروه دامپزشكي زنده كه يك هيات مشاوره براي رفاه و حفظ محيط زيست خزندگان است، گفت: «قاچاقچيان از وسايل پنهاني مانند جاسازي در چمدان ها استفاده مي كنند. حيوانات كوچك را در جوراب ها مي پيچند يا ميان رخت هايي كه بايد شسته شود، پنهان مي كنند.»
در ارديبهشت ماه گذشته يك قاچاقچي حيوانات وحشي در يك تاكسي در شهر سنگاپور هنگامي دستگير شد كه چند بچه مار را در جيب هايش جاي داده بود. همچنين به گزارش جمعيت ديده بان حيات وحش بازرسان گمرك بارها با صحنه هاي فجيع و تكان دهنده اي از بسته بندي حيوانات وحشي توسط قاچاقچيان مواجه شده اند از جمله در يكي از فرودگاه هاي اروپا، از يك محموله متعلق به يك قاچاقچي لاك پشت هايي كشف شدند كه سرها و پاهايشان با نوارچسب به داخل لاك آنها چسبانده شده بود و حيوانات را مانند نعلبكي و چسبيده به هم بسته بندي كرده بودند. هدف قاچاقچيان اين بود كه در حد امكان تعداد بيشتري از لاك پشت ها را در داخل يك كارتن مقوايي جاي بدهند و بارها، بازرسان با اجساد حيوانات وحشي كه در شرايط غيرقابل تحمل اسارت جان داده اند، روبه رو شده اند.
مقامات گمرك سنگاپور شهريورماه امسال در پي كشف ۲۹۳۸ لاك پشت با نقش ستاره، گفتند: علاقه مندان به نگهداري حيوانات در كشورهاي ثروتمند عامل و مشوق اصلي قاچاق حيوانات وحشي و جداسازي آنها از زيستگاه هايشان هستند. آنها حاضرند تا ۱۰۰۰ دلار براي يك طوطي كاكل دار استراليايي بپردازند.

بازگشت به زيست بوم وحشي
در اين حال هزينه هاي گزاف مانع از آن است كه گروه هاي زيست محيطي براي بازگرداندن جانوران به زيست بوم هاي آنها اقدام كنند.
به عنوان مثال بابت بسته بندي، هزينه پست هوايي و ساير هزينه هاي مربوط به بازگرداندن ۱۸۳۰ لاك پشت ستاره دار سرجمع بالغ بر حدود ۸ هزار دلار سنگاپوري هزينه شد.جانوران بزرگ تر هزينه هاي بيشتري دارند.
لوئيس انجي، رييس انجمن پژوهش ها و آموزش جانوري كه يك گروه غيردولتي دفاع از حقوق حيوانات در سنگاپور است، گفت: «ما مي خواهيم شش ميمون را به تايلند بازگردانيم. اما احتمالاً هر ميمون پنج هزار دلار سنگاپور هزينه دارد.
همچنين طبق گزارش باغ وحش سنگاپور، جانوران وارداتي غيرقانوني اكنون اتاق هاي قرنطينه در اين باغ وحش را پر كرده اند.
گروه هاي زيست محيطي مي گويند: قوانين سنگاپور بسيار ضعيف است و نمي تواند جلوي قاچاق را بگيرد. چون هر قاچاقچي پس از شناسايي و دستگير شدن، براي بار اول، با پرداخت پنج هزار دلار سنگاپور آزاد مي شود، اين مقدار جريمه براي فردي كه در تجارت حيات وحش يعني دومين تجارت غيرقانوني در جهان پس از مواد مخدر فعال است، مبلغ قابل توجهي نيست.
افرادي كه در سنگاپور به تجارت غيرقانوني حيات وحش محكوم مي شوند با يك جريمه پنج هزار دلار سنگاپوري يا با ۱۲ ماه زندان روبه رو مي شوند و يا هر دو جريمه را بايد بپردازند.
به گفته اين كارشناس براي كسي كه در كار تجارت جانوران غيرناياب فعاليت دارد، پرداخت جريمه بسيار آسان است، زيرا او بابت قاچاق به درآمدهاي به مراتب بيشتري دست مي يابد. به اين ترتيب زندگي  بخش مهمي از جمعيت حيات وحش جهان ملعبه سوداندوزي شبكه هاي تجاري - دلالي شده است. شايد وقت آن فرا رسيده كه جامعه جهاني براي نجات حيات وحش به راه حل هاي جدي تري روي بياورد.
گردآوري و ترجمه: سعيد علوي نائيني

از هفت گوشه جهان
آتش سوزي بحران جديد محيط زيست
005592.jpg

آتش سوزي هاي اخير در جنگل هاي كاليفرنيا، ميليون ها دلار خسارت به بار آورد و ميزان گازهاي آلاينده در هواي شهرهاي اين ايالت به ويژه مناطق مسكوني نزديك، كانون حريق را افزايش داد.
در جريان اين آتش سوزي ها ۱۱ نفر كشته شدند و ۵۰۰ خانه ويران شد. مسئله مهم اين آتش سوزي ها آسيب پذيري شديد كشورها حتي ممالك توسعه يافته در برابر حوادث طبيعي است، به صورتي كه آتش نشانان آمريكا با تمامي تجهيزات و فناوري هاي پيشرفته شان، در روزهاي نخست اين آتش سوزي وسيع، از مهار آن عاجز ماندند. با در نظر گرفتن اين واقعيت، كارشناسان هشدار داده اند كه دست كم ۳۰ هزار خانه مسكوني در جوار جنگل هاي كاليفرنيا در معرض خطر آتش سوزي جدي قرار دارند. شايان يادآوري است كه آتش سوزي اخير جنگل هاي كاليفرنيا ناشي از وزش بادهاي خشك بود. جرياني كه ممكن است بار ديگر تكرار شود.
005620.jpg

خطر ذرات معلق
پيش از اين و بارها دانشمندان جهان درباره خطرات زيست محيطي ذرات معلق هشدار داده بودند. اين خطر بيشتر در كمين شهروندان شهرهاي بزرگ و پرجمعيت و يا به اصطلاح كلان شهرهاست. اما به تازگي دانشمندان جهان هشدار مي دهند كه زنان خانه دار و نظافتچي هايي كه حرفه اصلي آنها، تميز كردن خانه هاست، بيش از پيش در معرض ابتلا به بيماري آسم قرار دارند.
برپايه تحقيقات يك موسسه پژوهشي در اسپانيا، زنان نظافتچي در مقايسه با زنان خانه دار معمولي كه گاهي به نظافت خانه مي پردازند، دوازده درصد بيشتر در معرض بيماري آسم قرار دارند. بنا به همين گزارش برخي مواد شيميايي شامل مواد شوينده و پاك كننده ها، بيشترين خطر را در اين زمينه ايجاد مي كنند.

005594.jpg


هند و زباله هاي سمي
هند، كه هم اينك با آلودگي شديد هوا و آب روبه روست، به سرعت در حال تبديل شدن به محل دفع و دفن جيوه سمي جهان است.
به گزارش خبرگزاري رويتر از دهلي نو، درحالي كه جهان توسعه يافته جيوه را از رده خارج مي كند، واردات جيوه بازيافت شده و تركيبات جيوه كه بيشتر در صنايع الكتريكي كاربرد دارد، در هفت سال گذشته به گفته مركز علوم و محيط زيست هند، شش برابر شده است. يك گروه طرفدار محيط زيست در هند خاطرنشان كرده است كه اين كشور به سرعت در حال تبديل شدن به محل دفع و دفن جيوه جهان است.
هند به عنوان بزرگ ترين بازيافت كننده پسماند هاي صنعتي جهان، به طور فزاينده سلامتي شهروندان اين كشور را در معرض خطر قرار داده است.
در هند عمليات بازيافت انواع پسماندها شامل پلاستيك، قطعات رايانه و ضايعات فولاد رواج دارد كه اغلب باعث انتشار سموم مختلف و فلزات سنگين در طبيعت و محيط زيست مي شوند.
005596.jpg

سرنوشت يك رودخانه
تصميم جديد اسپانيا براي منحرف ساختن بزرگ ترين رودخانه اين كشور به نام «آبرد» از مناطق حاصلخيز شمال به ناحيه خشك و بي آب و علف جنوب، با مخالفت شديد هواداران محيط زيست روبه رو شده است. مخالفان اين طرح هشدار داده اند كه اجراي طرح انحراف رودخانه آبرد، باعث خشكيده شدن و نابودي دلتاي رود خواهد شد. دلتاي «آبرد» دربرگيرنده ذخيره گاه هاي كم نظير طبيعي و گونه هاي كمياب حيات وحش است و با اجراي طرح انحراف رودخانه به شدت دچار آسيب خواهد شد. تشكل هاي زيست محيطي معترض در اسپانيا قصد دارند، در اين زمينه شكايتي را تسليم كميسيون اروپايي محيط زيست كنند.

نگاه
تاراج زمين
005622.jpg
در قلب تاريكي، از عمق كهكشان ها و از ميان ميلياردها ستاره و سياره، به اذن خالق هستي بخش، قرعه به نام سياره زمين، خورد؛ و حركت و رويش، زايش و تحول در بطن موجودي دوپا، به نام انسان، با انگيزه عشق و نيت پاكي و هدف تعالي به منصه ظهور رسيد.
پيكر دو موجود متفاوت، با دميده شدن روحي پاك، ماهيت وجودي يافت و جاذبه عشق، به تكثير موجودات مشابه انجاميد، در كره اي بكر و سرشار از روزي، با حركتي موزون ميان ابديتي ناشناخته، با مجموعه اي نفيس از زيبايي هاي وصف ناشدني، به همراه بركتي سرشار و غني، در وسعتي گسترده و بي انتها، در گرو انگيزه اي قوي در راستاي تنازع بقا، غرق در رحمتي بي دريغ و مخلص با كليتي بي نظير در اختيار اشرف مخلوقات، قرار گرفت. آري، اين كره با تمامي بركات و نعمات، سرشار و مملو از پاكي و تقدس، انباشته از گنجينه هايي گرانبها و پرارزش، وديعه  اي بديع و نيكو بود به همراه وظيفه اي خطير در جهت استفاده بهينه از تمامي نعمت هاي بي شماري كه با بخشش بي حد و حصر يكتاي رحيم، به ما سپرده مي شد. و اكنون ما، ناشكر و سيري ناپذير با اين همه رحمت، چه كرده ايم؟
و چگونه با دستاني كه براي حمايت، خلاقيت و بخشش و بهره بردن است، بي وقفه به تخريب و تاراج آن كمر بسته ايم و همچنان با جنگ و خون و خشم و غضب، آتش، بر هستي پاك گسترده اي مي زنيم كه فقط براي آرامش و تعالي آفريده شده است، و چه امانت داران بي مسئوليتي هستيم در برابر خيل آيندگان بي تقصيري كه حق بهره وري و زيستن شايسته را دارند؛ بنگريم كه چه ما حصل آشفته اي را پيشكش فرزندان فردا مي كنيم، و چگونه پيوسته و بي امان در تخريب جهاني سبز و زيبا، هر روز فعال تر مي شويم، آيا ما تنها مدعيان بشريت و بشردوستي، نيستيم كه با توسل به فتواهاي دروغين، پشت پا به آرمان هاي مقدس آفرينش زده ايم؟
هر روزه، شاهد و ناظريم كه گرسنگان، گرسنه تر شده، و فقرا، فقيرتر، چرا كه شكم بارگان در كفران نعمت گوي سبقت را برده اند و از طرف ديگر مدعيان جهاني سبز به مصرف كنندگان زياده طلب بدل شده اند، كه جز تخريب آباداني ها سهم ديگري نداشته اند.
حال با اين اوصاف، به كدامين سو چنين حريصانه و بي توجه، هراسان و شتابان مي تازيم؟! قدري بينديشيم كه هر كدام از ما با اين همه نعمت، به سهم خود چه كرده ايم؟ و در اين آشفته بازار و در ميان اين همه ويراني و سياهي، چگونه سبزي آرامش پاك گم گشته در فضايي آلوده را بيابيم؟!
براي رهايي از باتلاقي كه خود ساخته ايم و هر دم نيز در آن فروتر مي  رويم مي بايست لحظه ها را دريابيم و از هر ثانيه براي زايشي سبز بهره  برده و در نگاهداري و حراست از آسمان آبي و شفاف، زمين سرسبز و پربار و آب پاك گوارا، كمر همت بنديم و به اين بينديشيم، كه منابع حياتي (فضا، اكسيژن، آب، معادن، درختان) محدودند. اگر در كنترل و حفظ و نگاهداري همين منابع محدود باقي مانده هم كوتاهي كنيم به جز فقر و هلاكت در فضايي خفه و آلوده با جسمي عاصي و خسته و روزهايي سخت و طاقت فرسا دستاوردي نخواهيم داشت.
خودسرانه دارو نخوريد
يك متخصص هشدار داد مصرف خودسرانه هورمون در دوران يائسگي، بدون تجويز پزشك و معاينات و مراجعات مكرر و بررسي  سه ماهه، براي زنان خطر  آفرين است.
به گزارش ستاد خبري پنجمين كنگره بين المللي زنان، زايمان و مامايي دانشگاه علوم  پزشكي ايران، دكتر عبدالرسول اكبريان رييس اين كنگره گفت: قبل از تجويز هرگونه هورموني، بايد آزمايش هاي اوليه، راديوگرافي و بررسي تراكم استخوان و سابقه فاميلي از نظر نبود سرطان سينه انجام گيرد.
وي با بيان اين كه خطرپذيري سرطان سينه در كساني كه هورمون مصرف كرده اند از افرادي كه هيچ دارويي دريافت نكرده اند ۵/۱ برابر بيشتر است، افزود: با مراجعه بيمار به پزشك و درخواست آزمايش هاي لازم،  تصوير كلي از وضع بدن وي مشخص و در صورت لزوم هورمون تجويز مي شود.
وي تاكيد كرد: قطع هورمون در برخي زنان به دليل تغييراتي مانند پوكي استخوان، تپش قلب و گرگرفتگي، به خانه نشيني و بروز مشكلات روحي رواني و عصبي براي زنان منجر خواهد شد.
رييس پنجمين كنگره بين المللي زنان، زايمان و مامايي دانشگاه علوم پزشكي ايران با بيان اين كه هنوز هورمون درماني از مباحث مهم مطرح در كتب علمي است، خاطرنشان كرد: در صورتي كه هورمون درست، به موقع و با ميزان صحيح زيرنظر پزشك و با معاينات سينه و دستگاه تناسلي صورت گيرد، كوچك ترين خطري را متوجه زنان نخواهد كرد.
وي با بيان اين كه يائسگي يكي از دوره هاي زندگي زنان است كه به دليل از كار افتادن تدريجي تخمدان ها در بدن ايجاد مي شود، گفت: بسياري از زنان اين مرحله را به راحتي پشت سر مي گذارند و ۵ تا ۱۰ درصد آنان دچار علايمي مانند گرفتگي، بي خوابي، تپش قلب و تعريق مي شوند.
دكتر اكبريان پوكي استخوان را مشكل قرن دانست و افزود: به دليل افزايش سن زنان و كاهش تحرك، بروز پوكي استخوان رو به افزايش است كه شكستگي استخوان را به ويژه در ناحيه ران و ستون فقرات در پي دارد. وي در پايان خاطرنشان كرد: پوكي استخوان ساليانه مخارج سنگيني بر دولت تحميل مي كند كه هورمون درماني راهي براي كاهش اين مشكلات و هزينه هاست.
پنجمين كنگره بين المللي زنان، زايمان و مامايي از ۷ تا ۲۰ آذر با همكاري دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني ايران در مركز همايش هاي محمد بن زكرياي رازي برگزار خواهد شد.

زمين
ادبيات
ايران
جامعه
داستان
رسانه
شهر
علم
كودك
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  داستان  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  علم  |
|  كودك  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |