صفحه اول روزنامه هاي جهان
•هاآرتض-شالوم از البرادعي خواست مسئله هسته اي ايران به شوراي امنيت برود •لوموند-سرمايه گذاري خارجي در آمريكا با كاهش بي سابقه اي همراه بوده است •الاتحاد-ايران متوقف ساختن اجباري غني سازي اورانيوم را رد كرد
brown.gif
HAMSHAHRI
No. 3231 , Nov.21, 2003
جمعه ۳۰ آبان۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۳۱
دعاي روز بيست و ششم
بِسْم اللّه الرّحمن الرّحيم اَلّلهُمَّ اجْعَلْ سَعْيي فيهِ مَشْكُوراً وَ ذَنْبي فيهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلي فيهِ مَقْبُولاً وَ عَيْبي فيهِ مَسْتُوراً يا اَسْمَعَ السّامِعينَ.
استانبول پنج بار لرزيد
005656.jpg

در حالي كه تركيه هنوز از شوك حملات انتحاري شنبه گذشته در استانبول خارج نشده بود، اين شهر ديروز شاهد انفجارهاي مهيب ديگر بود.
به گزارش خبرگزاري ها ديروز همزمان در چند نقطه از شهر استانبول عمليات بمب گذاري يا حمله انتحاري صورت گرفت.
براساس گزارش هاي رسيده شاهدان صداي پنج انفجار را شنيده اند كه ناشي از عمليات انتحاري و بمب گذاري در جبار بخش از شهر استانبول بود.
به گفته خبرگزاري ها منطقه مرفه نشين لونت كه مركز خريد تجاري است، خيابان استقلال در شهر استانبول كه كنسولگري انگليس در آن واقع است، بانك بين المللي اج.اس.بي بي و يك منطقه آسيايي نشين هدف اين حملات بود.
درباره آمار كشته و مجروحان اين حوادث، اطلاعات پراكنده و متفاوتي از سوي خبرگزاري ها اعلام شد، اما بيشتر آنها تا ساعت تنظيم اين خبر به ۱۵ كشته و بيش از ۳۰۰ مجروح اشاره مي كنند.
براساس گزارش هاي رسيده، تعداد قابل توجهي اتومبيل و همچنين چندين ساختمان در اثر اين انفجار تخريب شدند.
براثر اين حوادث خساراتي به بانك ملي ايران در استانبول وارد شد و تعداد ده نفر از كارمندان آن مجروح شدند كه به گفته يونس هرمزيان، رييس شعبه بانك ايراني ملت در استانبول جراحت چهار نفر از اين افراد نسبتاٍ شديد شده است.
همچنين بر اثر حوادث ديروز استانبول خسارت سنگيني به ساختمان كنسولگري انگليس در اين شهر وارد شد و بخشي از ديوارهاي ساختمان فروريخت.
در انفجار مقابل بانك اچ.اس.بي بي نيز خسارات سنگيني به ساختمان پانزده طبقه اين بانك وارد شد.
005658.jpg

ستاد بحران
در پي وقوع انفجارهاي شديد ديروز در استانبول، نخست وزير تركيه دستور تشكيل ميز بحران در اين كشور داد.
به گزارش واحد مركزي خبر از استانبول، براساس دستور ديروز رجب طيب اردوغان، هيات دولت با تشكيل ميز بحران به طور فوق العاده به بررسي حوادث تروريستي اخير در استانبول مي پردازد.
005654.jpg

از سوي ديگر به گزارش خبرگزاري فرانسه، جميل چيچك، وزير دادگستري تركيه در نخستين واكنش نسبت به انفجارهاي ديروز استانبول گفت كه اين حملات در نتيجه عمليات انتحاري با خودروهاي بمب گذاري شده به وقوع پيوسته است. وي كه در آنكارا با خبرنگاران صحبت مي كرد، گفت: اين امر مشخص مي كند كه انفجارهاي ديروز به روش انفجارهاي هفته گذشته صورت گرفته است.

دستگيري متهمان انفجارات شنبه گذشته
در همين حال پليس تركيه اعلام كرد كه شش نفر را در ارتباط با حملات انتحاري روز شنبه گذشته به دو كنيسه در استانبول دستگير كرده است. به گفته پليس تركيه عاملان حملات انتحاري روز شنبه گذشته احتمالاً با شبكه القاعده ارتباط دارند و دو نفري كه در اين عمليات خود را منفجر كردند، ترك بوده اند.
عبدا... گل وزير خارجه تركيه درباره اين دو نفر گفت آنها در گذشته از افغانستان ديدن كرده و در ارتباط با القاعده بودند.
روزنامه حريت نيز به نقل از پليس تركيه نوشت:  اين مظنونان از اعضاي گروه كوچكي هستند كه از اردوگاه القاعده در افغانستان شكل گرفته است.

درخواست هاي بوش از اروپا
005646.jpg
005648.jpg

جورج بوش رييس جمهور آمريكا در سخنراني خود در لندن از اروپايي ها خواست با رفع اختلافات خود با آمريكا در ايجاد آنچه كه وي ايجاد دموكراسي در عراق خواند، كمك كنند. وي گفت: در غير اين صورت بايد خطر بازگشت به عراق به دست تروريست ها را بپذيرند.
رييس جمهوري آمريكا درحالي اين سخنان را گفت كه عراق به ويژه بخش هاي سني نشين آن به كانون جنگ و گريز مخالفان آمريكا و نيروهاي اين كشور تبديل شده است.
نيروهاي نظامي آمريكا روز چهارشنبه دو عراقي مظنون به توطئه براي سرنگوني هواپيماها با موشك را در نزديكي زادگاه «صدام حسين» رييس جمهور سابق عراق دستگير كردند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از تكريت، اين بازداشت در حالي صورت گرفته كه نيروهاي داخل پايگاه لشكر چهارم پياده نظام آمريكا براي چهارمين شب متوالي به مواضع افراد مسلح عراقي در نزديكي رودخانه «دجله» خمپاره شليك كردند.
سرهنگ دوم «استيو روسل» فرمانده گردان ۲۲-۱ گفت: براساس گزارش هاي سازمان اطلاعات جاسوسي، سه نفر در توطئه براي سرنگوني هواپيماهاي ائتلاف تحت امر آمريكا در عراق دست دارند.
وي گفت: نيروهاي آمريكايي در جست وجوي نفر سوم هستند.
روسل افزود: ما اطلاعاتي دريافت كرده ايم مبني بر اين كه آنها قصد داشتند از موشك هاي ضد هواپيما عليه هواپيماهاي ائتلاف در منطقه تكريت استفاده كنند.
وي گفت: ما از اين كه اين افراد را دستگير كرده و يك حمله احتمالي را خنثي كرده ايم، بسيار خرسنديم.
از سوي ديگر خبرگزاري فرانسه از وقوع انفجاري در شهر رمادي واقع در غرب عراق خبر داد.
اين خبرگزاري ديروز به نقل از شاهدان عيني در رمادي گزارش داد: بر اثر اين انفجار خانه شيخ عامر عبدالجبار علي سليمان رييس قبيله دليم در استان الانبار عراق به لرزه درآمد.
اين خبرگزاري در ادامه گزارش خود افزود: ارتش آمريكا روز چهارشنبه از كشته شدن هشت عراقي و زخمي شدن پنج نفر و دستگيري يك تن ديگر در جريان چهار عمليات جداگانه در منطقه رمادي خبر داد.
همچنين ارتش آمريكا در بيانيه ديگري اعلام كرد: در جريان عمليات جست وجوي مخالفان مسلح در ۲۴ ساعت گذشته، شش تن از آنان كشته، سه نفر زخمي و ۱۵ نفر دستگير شدند.
نيروهاي آمريكايي ديروز همچنين پس از كشف بمبي كه ظاهراً هدف از كارگذاردن آن اخلال در بازسازي سيستم تلفن عراق بود، منطقه اطراف برج اصلي مخابراتي و ارتباطي شهر بغداد را به محاصره درآوردند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، يك نظامي ارشد آمريكايي حاضر در صحنه كشف بمب بازسازي شده را در منطقه پوش منصور بغداد تاييد كرد و آن را از نوع بمب هايي دانست كه چريك هاي ضد آمريكايي به كار مي برند.
واحد مركزي خبر نيز از يك انفجار شديد در شهر كركوك خبر داد.
اين بمب مقابل مقر اتحاديه ميهني كردستان عراق در مركز شهر كركوك منفجر شد كه تاكنون سه كشته و شش زخمي برجاي گذاشت.
بنابر اين گزارش، به گفته شاهدان عيني احتمال افزايش تعداد كشته ها و زخمي هاي اين حادثه وجود دارد.

تظاهرات در لندن عليه بوش
005650.jpg
تظاهرات كنندگان با حمل پلاكاردهايي بوش را جنايتكار جنگي و دشمن صلح معرفي كردند
تظاهرات گسترده عليه جورج بوش در انگليس بدون هيچ حادثه و رخدادي جدي در لندن جريان دارد، اما عمليات هاي گسترده و جدي امنيتي، وي را از انظار مخفي و صداي معترضان را از گوش وي دور نگاه داشته است.
به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه گاردين، بيش از چهار هزار افسر پليس در خيابان ها به حالت آماده باش در آمده اند و تاكنون ۲۹ تن در اين رابطه و به اتهام حمل سلاح، حمل موادمخدر، توهين و ديگر اقدامات دستگير شده اند.
تظاهرات كنندگان با حمل پلاكاردهايي بوش را جنايتكار جنگي و دشمن صلح معرفي كردند.
سازمان دهنده اصلي اين تظاهرات، «ائتلاف توقف جنگ» است. سازمان دهندگان، تظاهرات ها را كه با همكاري اتحاديه مسلمانان بريتانيا و CND و ائتلاف توقف جنگ برگزار مي شود، از مهم ترين و اصلي ترين اعتراضات ضدجنگ ناميده اند و مي گويند بيش از يكصد هزار تن در اين تظاهرات ها شركت خواهند كرد.يكي از اين تظاهركنندگان مي گويد: بوش آنقدر در اين كشور منفور است كه به هيچ صورت نمي تواند در خيابان هاي لندن حتي درون ماشين زرهي اش حركت كند.
هنگام مراسم ضيافت در كاخ باكينگهام طي چهارشنبه شب تعداد زيادي از مردم در مقابل كاخ تجمع كردند و در ميان پليس و مردم درگيري هايي رخ داد.
كن لوينگستون، شهردار لندن نيز شخصيت هاي تلويزيوني،  سياسي و ديپلماتيك را بسيج كرد تا مخالفت خودش را با جنگ عراق و ديدار بوش از كشور نشان دهد. در اين برنامه مهمانان در ساختمان شهرداري و در ميان جمعيت دويست نفري سخنراني هايي در محكوميت بوش و دولتش كردند.

خبر
ايتاليايي ها با شعار شارون جنايتكار وي را بدرقه كردند
005652.jpg

در آخرين روز از حضور «آريل شارون» نخست وزير رژيم صهيونيستي در شهر رم، تظاهرات ضداسراييلي با حضور چند عضو مجلس نمايندگان ايتاليا برگزار شد كه پليس چند نفر از معترضان را نيز بازداشت كرد.
به گزارش ايرنا، در تظاهرات ضداسراييلي
چهارشنبه شب گروهي از طرفداران چند حزب چپ گراي ايتاليا و سبزها، اقدام هاي رژيم صهيونيستي براي ساخت ديوار حايل، كشتار فلسطيني ها و اشغال نظامي فلسطين محكوم شد.
همچنين تظاهركنندگان با حمل شعار نوشته هايي عليه اشغالگري اسراييل و حضور نظاميان ايتاليايي در عراق، خواستار بازگشت اين نيروها شدند.
«پائولو چنتو» و «لوانا زانلا» دو عضو مجلس نمايندگان ايتاليا نيز اقدام پليس مبني بر بازداشت گروهي از مخالفان سفر شارون به رم را محكوم كردند.
دوشنبه گذشته نيز همزمان با ورود شارون به رم، گروهي از مردم ايتاليا و چند نماينده مجلس اين كشور تظاهراتي با عنوان «شارون جنايتكار» در شهر رم برپا كردند.
در اين تظاهرات نيز معترضان به كشتار مردم فلسطين، آدمكي از شارون را با لباسي آغشته به خون فلسطيني ها و چاقويي در دست، به عنوان عامل كشتار سال ۱۹۸۲ اردوگاه هاي فلسطيني «صبرا» و «شتيلا» در لبنان و اشغالگر فلسطين حمل كردند.

پوتين دستور لغو تحريم ليبي را صادر كرد
ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه دستور لغو تحريم هاي اقتصادي عليه ليبي را كه به خاطر حادثه لاكربي اعمال شده بود، صادر كرد.
خبرگزاري ريانووستي با اعلام اين خبر به نقل از بخش مطبوعاتي كاخ كرملين افزود: رييس جمهوري روسيه حكم مربوط را پس از تصويب قطعنامه لغو تحريم ها عليه ليبي به وسيله شوراي امنيت صادر كرد.
اين تحريم ها در سال ۱۹۹۸ و پس از آن كه تروريست هاي ليبيايي يك فروند هواپيماي آمريكايي را بر فراز شهر لاكربي منفجر كردند به وسيله سازمان ملل عليه اين كشور اعمال شد.
دولت ليبي در نيمه ماه اوت سال جاري ضمن اعتراف به مقصر بودن خود براي پرداخت ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار خسارت به خانواده قربانيان اعلام آمادگي كرد.پس از آن در ۱۲ دسامبر، ۱۳ عضو شوراي امنيت سازمان ملل به لغو تحريم ها راي دادند ولي آمريكا و فرانسه از تصويب قطعنامه مربوط امتناع ورزيدند.
005644.jpg

در درگيري ميان مخالفان و موافقان شواردنادزه
در درگيري روز چهارشنبه ميان مخالفان و موافقان ادوارد شواردنادزه رييس جمهوري گرجستان در شهرستان بولنيسي اين كشور ده ها تن از طرفين مجروح شدند.
به گزارش ايرنا، شبكه تلويزيون غيردولتي اسپيس جمهوري آذربايجان با اعلام اين خبر افزود: درگيري ميان طرفين به هنگام برگزاري اجتماع هواداران ائتلاف هاي انتخاباتي «جنبش ملي گرايان» و «بورجانادزه - دموكرات ها» در شهرستان ياد شده صورت گرفت.به گفته اين منبع مجروحان اين درگيري كه هنوز آماري از شمار آنها در دست نيست. به بيمارستان هاي شهر تفليس منتقل شدند.
نشريه «حريت» چاپ باكو نيز از استعفاي رييس تلويزيون دولتي گرجستان خبر داد و نوشت: زوزو شنگليا در اعتراض به سياست ادوارد شواردنادزه رييس جمهوري گرجستان دست به اين اقدام زده است.
براساس گزارش اين منبع، وي تاكيد كرده كه با نظرات شوارد نادزه مبني بر اين كه تلويزيون دولتي بايد منافع حكومت را لحاظ كند موافق نيست و معتقد است كه اين رسانه بايستي مواضع گروه هاي مخالف را نيز منعكس كند.
پس از انتخابات پارلماني گرجستان اوضاع اين كشور دچار ناآرامي شد و تا زمان حاضر نيز ادامه دارد.
ادوارد شوارد نادزه ديروز طي سخناني با اشاره به حوادث اخير نسبت به احتمال بروز جنگ داخلي در كشور هشدار داد.

امام سامودرا بار ديگر تقاضاي تجديدنظر كرد
«امام سامودرا» يكي از متهمان انفجار بالي از دادگاه عالي اندونزي تقاضاي تجديدنظر خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري اندونزي (آنتارا)، قدار فيصل، وكيل سامودرا گفت كه وي مجازات مرگ را برخلاف اصول اسلامي مي داند و به همين جهت از دادگاه عالي اندونزي تقاضاي تجديدنظر خواهد كرد.
به گزارش ايرنا، وكيل سامودرا افزود: اگر تمامي راه هاي قانوني دنبال شده و به نتيجه نرسد آنگاه سامودرا مجازات مرگ را خواهد پذيرفت.دادگاه تجديدنظر بالي پيش از اين تقاضاي سامودرا را رد كرده است.نامبرده به عنوان دومين عامل اصلي انفجار بالي پس از «امروزي» است كه به اعدام محكوم شده است.
دادياران اندونزي از وي به عنوان يكي از رهبران حزب جماعت اسلامي در اين كشور نام برده اند.
سامودرا كه در افغانستان آموزش ديده است به همراه تني چند از دوستانش در ۱۲ اكتبر ۲۰۰۲ (۲۰ مهرماه) اقدام به بمب گذاري در اماكن تفريحي شبانه در جزيره گردشگري بالي كردند كه منجر به كشته شدن ۲۰۲ تن شد.
005660.jpg

آمريكا خطاب به اروپا: از عرفات دوري كنيد
جورج بوش از اروپا خواست تا به آمريكا و رژيم صهيونيستي در دوري جستن از ياسر عرفات به منظور انتخاب يك رهبر جديد براي فلسطين ملحق شود.
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، جورج بوش، رييس جمهور آمريكا در سخنراني اش در لندن اظهار داشت: رهبران اروپا بايد حمايت شان را از هر قانونگذار فلسطيني كه مردمش را مايوس كرده و به آرمان هاي آنها خيانت مي كند، دست بكشند.بوش همچنين درخواست آمريكا را براي حركت رژيم صهيونيستي و فلسطين به سوي صلح مطرح كرده و خطاب به رژيم صهيونيستي گفت: اسراييل بايد ساخت شهرك هاي يهودي نشين را متوقف كند. وي همچنين از مقامات تشكيلات خودگردان نيز خواست تا آشوب و درگيري را در منطقه سركوب كنند.بوش افزود: جهان بايد تلاش هايي را براي مقابله عليه يهودي ستيزي به ويژه در اروپا، جايي كه اين موضوع اخيراً بيش از جاهاي ديگر به چشم مي خورد، دو چندان كند.
اظهارات بوش در ميان شكايات رژيم صهيونيستي از ملت هاي اروپايي مبني بر تضعيف روند صلح با ادامه دادن به ديدار با ياسر عرفات، رييس تشكيلات خودگردان مطرح شد. رژيم صهيونيستي همچنين از انتشار آخرين نظرسنجي در اروپا كه نشان مي داد اكثريت مردم اين قاره، تل آويو را عامل اصلي خشونت و ترور در جهان مي دانند، خشمگين است.

انگشت نگاري سفارت آمريكا در عربستان
روزنامه الوطن ديروز نوشت: سفارت آمريكا در عربستان از تمام كساني كه قصد سفر به اين كشور را دارند، انگشت نگاري مي كند.
به گزارش ايرنا، اين روزنامه افزود: سفارت واشنگتن در رياض با صدور بيانيه اي مقررات جديد اخذ ويزا براي كساني كه قصد مسافرت به آمريكا را دارند، وضع كرده است.
الوطن با عنوان اين كه اين تصميم از روز شنبه آينده (فردا) به اجرا درخواهد آمد، اضافه كرد: اين مقررات بنا بر درخواست كنگره آمريكا صورت گرفته است.اين روزنامه سعودي همچنين نوشت: قوانين جديد در كشورهاي امارات، بلژيك، گواتمالا و آلمان نيز اجرا مي شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۵۰:۱۱ ـ
اذان مغرب: ساعت ۱۶:۱۷
اذان صبح فردا: ساعت ۱۰:۵

شناسنامه
روزنامه صبح ايران:
اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه : ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۵۱۴۷۵-۲۰۵۵۶۶۶
۲۰۴۹۹۳۰-۲۰۴۸۴۳۶
تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


صفحه آخر
ادبيات
ايران
جامعه
داستان
رسانه
زمين
شهر
علم
كودك
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  داستان  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  علم  |
|  كودك  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |