دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۱ - Nov 10, 2003
پاسخ نماينده تهران به انتقادات از شوراي شهر و شهرداري
شهردار تهران و ۹ عضو شوراي شهر از استادان متخصص هستند
۳ تن ازاعضاي شوراي شهر عضو هيأت علمي دانشكده هنرهاي زيبا هستند

غلامعلي حداد عادل رئيس فراكسيون اقليت مجلس ديروز در نطق پيش از دستور خود به پاره اي از انتقادات اخير به شوراي شهر و شهرداري تهران در رابطه با تهمت عدم همكاري با هنرمندان پاسخ داد.
نماينده تهران در مجلس گفت: دعوت و تشويق و تحريك مردم براي شركت هرچه بيشتر در انتخابات مجلس هفتم، البته كاري پسنديده است اما در اين كار نبايد از ابزار توهين و تهمت به مردم و خدمتگزاران مردم استفاده شود. اگر كسي مردم را به دليل آن كه در انتخابات اسفنده ماه ۸۱ شوراي شهر تهران به يك جناح سياسي رأي نداده اند به انفعال و تنبلي سياسي و پرمدعايي متهم كند و معتقد باشد كه آنها خود را لوس كرده اند و براي حضور چندساعته در عرصه انتخابات از عالم و آدم طلبكار شده اند و ژست نااميدي گرفته و قهر كرده اند، آشكارا به مردم توهين كرده است و اگر كسي شوراي شهر و شهردار جديد تهران را به تعطيل كردن مراكز فرهنگي و هنري و از رونق انداختن فرهنگسراها متهم كند و بگويد آنها به كلمه فرهنگ مشكوك هستند و با شنيدن كلماتي مثل تفريح و سرگرمي وحشتزده و نگران مي شوند و در برابر تعبيراتي مانند زيبايي شناسي و هنر سنگربندي مي كنند آشكارا به خدمتگزاران مردم اتهام زده است.
وي در پاسخ سخنان بهروز افخمي اظهار داشت: حقيقت اين است كه اين سخنان تنها توهين به مردم تهران نيست، بلكه توهين به همه مردم ايران است زيرا اين تنها مردم تهران نبودند كه در انتخابات شوراها به يك جريان سياسي «نه» گفتند، بلكه همه مردم شهرهاي بزرگ مثل اصفهان و مشهد و شيراز و تبريز نيز مانند مردم تهران عمل كردند.آيا بايد همه آنها را تنبل و پرمدعا و لوس بناميم؟ آيا بهتر نيست به جاي اين كه به يك ملت توهين كنيم، احتمال بدهيم عيب درخود ماست. آيا بهتر نيست جرأت ديدن عيب و نقص خود را پيدا كنيم و كپرنيك وار، به جاي آن كه برحسب عادت تصور كنيم ما مركز عالم هستيم و همه كائنات، دور ما در حركت هستند، احتمال بدهيم كه اين مائيم كه در حركت هستيم. آيا در ما اين جرأت هست كه در رفتار خود يك انقلاب كپرنيكي به وجود آوريم؟
مردم شهرهاي بزرگ ايران در انتخابات شوراهاي شهر نشان دادند كه از لفاظي و حرافي و سياسي كاري و شعارهاي توخالي و اصطلاحات بي معنا و بي محتوا خسته شده اند. اين مردم، همان مردمي هستند كه شش سال پيش با حضور باشكوه و انبوهشان حماسه آفريدند، اما وقتي به جاي چاره انديشي براي رفع مشكلاتي نظير بيكاري و اعتياد و گراني مسكن و مشكلات رفت و آمد در خيابان هاي شهر، از شوراي شهر تهران و همفكرانشان در جاهاي ديگر پيوسته اخبار جنگ و دعوا و تهمت و اتهام شنيدند، از اين همه جاروجنجال بيزار شدند. اين آگاهي سياسي را نبايد انفعال و تنبلي سياسي و پرمدعايي و طلبكاري بناميم. پيام رساي انتخابات شوراها اين بود كه يك كشور را نمي توان صرفا با عنوان هاي درشت و همانند بعضي از روزنامه ها كه محصول خيالات متخصصان جنگ هاي رواني است اداره كرد و مشكلات مردم با فرافكني و وارد كردن اتهام به ديگران و آنان را «خشونت طلب» و «اقتدارگرا» ناميدن، حل نمي شود. مردم از مسئولان توقع كار و خدمت دارند.
شهردار تهران يك استاد دانشگاه و متخصص عمران و توسعه شهري با گرايش حمل و نقل شهري است و از پانزده نفر اعضاي شوراي شهر تهران چهارده نفر تحصيلات عاليه دانشگاهي دارند و ۹نفر آنان رسما عضو هيأت علمي دانشگاه ها هستند و اتفاقاً ۳ نفرشان فارغ التحصيل دانشكده هنرهاي زيبا هستند. آيا رواست كه ما براي جمع كردن رأي و تحريك جوان ها به شركت در انتخابات، اين مديران خدمتگزار را به دشمني با فرهنگ و هنر و زيبايي متهم كنيم؟ اگر شوراي شهر جز ايجاد آرامش در فضاي سياسي كشور هيچ خدمت ديگري نكرده بود، جاداشت به مردم تهران به خاطر انتخاب درستشان تبريك بگوئيم. شهردار تهران با كمك همكاران پاك و سختكوش خود، ساده و بي ادعا، مثل يك بسيجي كار مي كند. او كه از روز اول با محروم شدن از شركت در جلسه هيأت دولت، «غيرخودي» محسوب شده علي رغم همه بي مهري ها و كارشكني ها و مضيقه هاي مالي، در مدت كوتاه پنج ماه و نيم خدمت، فضاي مديريتي شهرداري هاي مناطق را از حيث رفتار با مردم بهبود بخشيده و شهرداري را از يك بنگاه سياسي به يك موسسه خدمت به مردم تبديل كرده است و خود در جلسات طولاني چندساعته براي رفع مشكلات مردم پاي درد دل آنها نشسته و توانسته است در رفع مشكلات آمد و شد مردم با افزودن ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهري و آغاز احداث دهها پل و بزرگراه و بوستان شهري و آرام كردن بازار مسكن و جهت منطقي بخشيدن به آن به مردم خدمت كند.
دوستان گرامي، بياييد به جاي توهين و تهمت به اين و آن، اين ابزارهاي ازكارافتاده را رها كنيم و از مردم تهران و مردم همه ايران دعوت كنيم تا با اميدواري و آگاهي و آزادي در انتخابات مجلس هفتم با شور و شوق شركت كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
آژانس بين المللي انرژي اتمي
حركت ايران را تأييد كرده است
سخنگوي  وزارت  امورخارجه  اعلام  كرد: جمهوري  اسلامي  ايران  تا چند روز آينده  روند غني سازي  اورانيوم  را به  حالت  تعليق  در مي آورد.
به گزارش ايرنا حميدرضا آصفي ديروز در جمع خبرنگاران  داخلي  و خارجي  اظهار داشت : در چند روز آينده  همچنين  تمايل  ايران  براي  امضاي  پروتكل  الحاقي  پيمان  منع  توليد سلاحهاي  اتمي به  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي اعلام  مي شود.
آصفي  افزود: جمهوري  اسلامي تمام  اطلاعات  مورد نياز درباره  برنامه هاي  هسته اي  خود را به  آژانس  اعلام  كرده  و اكنون  توپ  در زمين  آژانس  و كشورهاي  مذاكره كننده  است  و بايد امكان  لازم  براي  استفاده  مناسب  ايران  از فناوري  صلح آميز هسته اي  را فراهم  كنند.
وي  اضافه  كرد: اكنون  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  موظف  است  طبق  اساسنامه  اين  آژانس  به  ما كمك  كند.
آژانس  بعنوان  يك  سازمان  حرفه اي  وتخصصي  موظف  است بعنوان  واسطه ، نيازهاي  ما را از كشورهاي  غربي  تامين  كرده  و براي  استفاده صلح  آميز در اختيار ايران  بگذارد.
آصفي  در پاسخ  به سئوالي  پيرامون  مذاكرات  دكترحسن  روحاني  دبير شورايعالي امنيت  ملي  و البرادعي  دبير كل  آژانس  انرژي  اتمي  در وين  گفت : آژانس  اعلام  كرد كه  ايران  هر آنچه  را كه  بايد انجام  مي داده ، انجام  داده  و كليه  اطلاعات  را ارائه كرده است.
اطلاعاتي  كه  ما به  آژانس  داديم  كامل ، جامع  و دقيق  است ، آنچه  مسلم است  ايران  هيچگونه  كوتاهي  نكرده  و همه  اطلاعات  را در اختيار آژانس  گذاشته است  وآژانس  تأكيد كرده  كه  ايران  هيچ  اقدام  غيرصلح  آميز انجام  نداده  است .
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  در پاسخ  به  سئوال  ديگري  در مورد بهانه جويي  برخي  سياستمداران  آمريكايي  واسراييلي  گفت : اسراييلي ها و آمريكايي  ها از توافق  ايران  و آژانس  خوشحال  نيستند و همراه  با هياهو و تبليغات  در پي ايجاد بحران  هستند.
آصفي  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  علت  «لغو» سفر اوليه  دكتر روحاني  به مسكو چيست  ؟ اظهار داشت : مسئله  لغو سفر نبود بلكه  به  زمان  مناسبتري موكول  شد كه  امكان  بهره  برداري  مناسب  از سفر باشد و ايشان  اكنون  در مسكو هستند.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  در ارتباط با پرونده  هادي  سليمانپور سفير پيشين  ايران  در آرژانتين  بار ديگر بر «آلوده  بودن » اين  پرونده  تأكيدكرد و افزود: از دو كانال  ديپلماتيك  و حقوقي  اين  پرونده  دنبال  مي شود، اميدواريم  انگليسي ها هرچه  زودتر به  اين  نتيجه  برسند كه  اين  يك  پرونده  سياسي  و نه  حقوقي  است  و وضعيت  آقاي  سليمانپور را تغيير دهند.
آصفي  در پاسخ  به  سئوالي  پيرامون  ارزيابي  خود از انفجارهاي  شنبه  شب در رياض  گفت : اين  حادثه  با هيچ  منطق  و توجيهي  قابل  قبول  نيست  اما اينكه چه  كسي  پشت  پرده  است  را بايد نيروهاي  عربستان  بررسي  كنند ما در موقعيت ارزيابي  نيستيم .

وزارت خارجه مذاكره بين ايران و آمريكا در ژنو را تكذيب كرد
به گزارش ايسنا در پي انتشار اظهار جلال طالباني رئيس دوره اي شوراي حكومت انتقالي عراق كه از آغاز مذاكرات ايران و آمريكا در واشنگتن خبر داده بود، سخنگوي وزارت امور خارجه با تكذيب چنين موضوعي گفت: هيچ مذاكره اي بين ايران و آمريكا پس از پايان مذاكراتي كه پيش از اين در ژنو داشتيم صورت نگرفته است.
جلال طالباني در گفتگو با روزنامه الحيات ادعا كرد ه بودكه براي ازسرگيري گفت وگوهاي سري ميان ايران و واشنگتن در ژنو ميانجيگري كرده است و اين
گفتگو ها با اطلاع رئيس جمهور ايران بوده است. وي گفت: من و عبدالعزيز، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق از برمر آزادي دو مستندساز ايراني به همراه ۶۵ ايراني ديگر را درخواست كرده بوديم و او نسبت به اين درخواست همكاري كرده است.
طالباني افزود: زماني كه من از ايران ديدار كرده ام، نتايج اين ديدار را به صورت مفصل با برمر و گرين استاك، نماينده  ويژه  انگليس در عراق به بررسي و گفت وگو گذاشته ايم و هيچ يك از آنها نسبت به نتايج اين ديدار اعتراضي نكرده اند.
طالباني تصريح كرد كه ديدار ديگري را از ايران انجام خواهد داد كه در اين ديدار برخي از وزيران شوراي حكومت انتقالي عراق نيز حضور خواهند داشت و طي اين ديدار تعدادي توافقنامه  دوجانبه به امضا خواهد رسيد كه آمريكايي ها نسبت به اين ديدار و اين توافقنامه ها هيچ اعتراضي ندارند.
طالباني در پاسخ به اين سوال كه واشنگتن بارها ايران و سوريه را متهم كرده است كه با ورود افراد خارجي به خاك عراق همكاري كرده اند و آيا اين اتهامات بر روند گفت وگوهاي شما با مقامات ايراني كه قرار است انجام دهيد تاثير خواهد گذاشت، گفت: قبل از هر چيز بايد بگويم من نماينده  آمريكايي ها و مواضع آنها نيستم، ما در شوراي حكومت انتقالي عراق مي خواهيم كه روابط عراق با سوريه و ايران در بهترين حالت قرار گيرد؛ اما اين موضوع حقيقت موجود مبني بر ورود افراد تروريست از مرزهاي ايران، سوريه و عربستان به عراق را نفي نمي كند.
وي تصريح كرد: به اعتقاد من ورود اين افراد از سوي مرزهاي اين كشورها به عراق بدون آگاهي دولت هاي ايران، سوريه و عربستان انجام مي گيرد.
طالباني همچنين درباره  ادعاي آمريكايي ها مبني بر دخالت ايران در امور داخلي عراق گفت: روابط ايران و آمريكا در مرحله  پيچيده اي است؛ ما نمي خواهيم اين روابط را پيچيده تر كنيم. بلكه براي اصلاح اين روابط ميان تهران و واشنگتن تلاش مي كنيم؛ زيرا معتقديم اصلاح روابط ميان ايران و آمريكا به سود منافع ما مي باشد و براساس آنچه كه از آن اطلاع دارم در حال حاضر گفت وگوهاي ميان ايران و آمريكا در سوييس در حال انجام شدن است.

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي ا تمي :
هيچ بهانه اي براي محكوم كردن ايران وجود ندارد
علي اكبر صالحي نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي با اعلام اينكه البرادعي و روحاني از مذاكرات خود ابراز رضايت داشتند گفت: اكثريت اعضاي شوراي حكام و كشورهاي اروپايي مايلند مسئله ايران به صورت مسالمت آميز حل شود.وي ديروز طي دومصاحبه جداگانه با ايسنا و الحيات با بيان اينكه آن طور كه تصور مي شود در ايران بازرسي هاي غيرپيش بيني شده صورت نخواهد گرفت، گفت: آژانس بايد ۲۴ ساعت قبل از هر بازرسي درخواست خود را به دولت ايران ارائه كند.
صالحي در پاسخ به سؤالي با اين مضمون كه معناي به تعليق درآوردن فعاليت غني سازي اورانيوم چيست و آيا قصدي از سوي ايران براي بازگشت به غني سازي اورانيوم وجود دارد، گفت: تغييرات بسياري در اين زمينه وجود دارد، يك ديدگاه خواستار عدم استفاده از سانتيرفيوژ گاز در سيستم مركزي است و ديدگاه ديگر معتقد است كه اين اقدام به تنهايي كافي نيست و بايد دستگاه مركزي را به صورت كلي بدون استفاده از گاز هسته اي يا گازهاي ديگر متوقف كرد، به همين دليل است كه توافق دو طرف بر يك نقطه واحد داراي اهميت است.
وي در خصوص زمان عملي شدن تعهدات ايران به آژانس گفت: ما اعلام كرده ايم كه بندهاي پروتكل الحاقي را بدون آن كه مراحل قانوني خود را در به تصويب رسيدن توسط مجلس شوراي اسلامي ايران طي كند، عملي خواهيم ساخت، اما اين موضوع به صورت موقت است و تا زماني كه مراحل تصويب آن در مجلس شوراي اسلامي ايران طي شود، مي باشد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا قصورهايي كه در پرونده هسته اي ايران منعكس شده است مي تواند بر نتيجه موضوع در جلسه آتي شوراي حكام تاثيري منفي بگذارد، تصريح كرد: نفس قصورهاي ايران با برخي قصورها و حتي برخي تخلف هايي كه برخي كشورها براساس گزارش منتشر شده، مرتكب شده اند، قابل مقايسه نيست. برخي كشورها هستند كه در آنها پلوتونيوم بدون آن كه حسابرسي اش دقيق باشد، جابجا شده است. اين گونه موضوعات را عنوان نمي كنند.
مورد ما كه در حد ميكروگرم، آزمايشي را آن هم با اورانيوم طبيعي انجام داده ايم، براي ايجاد جار و جنجال هاي سياسي مطرح مي شود.
نماينده ايران در آژانس با اين حال اظهار داشت: طبق اساسنامه، اگر كشوري قصوري را مرتكب شده باشد در صورتي كه به اصلاح آن بپردازد، مطلبي باقي نمي ماند؛ ما همان تعداد اندكي از كوتاهي هايي كه صورت گرفته است را نيز اصلاح كرده ايم. از نظر ما، نبايد بهانه اي به دست كسي مانده باشد؛ اما به دليل شرايطي كه داريم، معلوم نيست برخي كشورهايي كه با ما خصومت دارند چه واكنشي را نشان دهند.
وي تاكيد كرد: هم اكنون هيچ مشكلي ميان ايران و آژانس وجود ندارد، اما كشورهاي متخاصم ممكن است به دنبال بهانه اي تازه باشند.
نماينده كشورمان همچنين درباره گزارشي كه قرار بود، از سوي بازرسان آژانس در خصوص منشأ اورانيوم غني  شده اي كه در برخي دستگاه هاي هسته اي ايران يافت شده بود، منتشر شود، گفت: تمامي قطعات وارد شده را به بازرسان آژانس نشان داده ايم، آ نها با تجاربي كه دارند و نمونه برداريهايي كه صورت داده اند؛ به اندازه كافي اطلاعات در اختيارشان هست كه بخواهند به نتيجه مورد نظرشان برسند. اين نتيجه همان چيزي است كه ايران بيش از اين بر آن تاكيد كرده بود: اين قطعات از خارج آمده اند.

وزير امور خارجه انفجارهاي رياض را محكوم كرد
سيد كمال  خرازي  وزير امور خارجه  انفجارهاي شنبه شب رياض  رابه  شدت  محكوم  كرد و آن  را اقدامي  غير انساني  توصيف  كرد.
به  گزارش  اداره  كل  اطلاعات  و مطبوعات  وزارت  امور خارجه ، خرازي كشتار مردم  بيگناه  و زنان  و كودكان  در ماه  مبارك  رمضان  را مخالف  با ارزشهاي  متعالي  اسلامي  و اخلاق  انساني  دانست  و اقدامات  فراگير و جدي  تمامي  كشورها براي  مقابله  با اعمال  تروريستي  را مورد تاكيد قرارداد.
وزير امور خارجه با ابراز همدردي  با دولت  ، ملت  و خانواده هاي  قربانيان انفجار رياض  ، ضرورت  تلاش هاي  هماهنگ  در عرصه  بين المللي  در مبارزه  با پديده تروريسم  را خاطرنشان  ساخت .
براساس  سه  انفجار جداگانه  كه بامداد يك  شنبه در مجتمع  مسكوني  المحيا واقع  در رياض  رخ  داد ،دهها تن  كشته  و ۸۰ تن  مجروح  شدند.

به منظور ديدار با مقامات عاليرتبه روسيه
دبير شورايعالي امنيت ملي وارد مسكو شد
حسن روحاني دبير شورايعالي امنيت ملي به منظور ديداري دو روزه از روسيه و گفت وگو با مقامهاي عاليرتبه اين كشور بعد از ظهر ديروز در  رأس هيأتي وارد مسكو شد.
به گزارش ايرنا روحاني قرار است در مدت اقامت خود در مسكو با ولاديمير پوتين رئيس جمهوري ،ايگور ايوانف وزير امور خارجه و ولاديمير روشايلو دبير شوراي امنيت ملي روسيه ديدار و گفت وگو كند.برنامه هسته اي ايران، همكاريهاي دو جانبه در اين زمينه و توافقهاي اخير جمهوري اسلامي ايران با وزيران امور خارجه اروپايي و آژانس بين المللي انرژي اتمي محور مذاكرات هيأت ايراني با مقامهاي روسي را تشكيل مي دهد.
در مذاكرات روحاني با مقامهاي روسي مسايل مربوط به همكاريهاي دو كشور در زمينه هاي مختلف و از جمله همكاري تهران و مسكو براي تأمين امنيت و ثبات منطقه اي و بين المللي نيز مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
روحاني پس از سفر به وين و ديدار با محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي وارد مسكو شد.

مجلس به فوريت لايحه مقررات  مالي ويژه براي سازمان انرژي اتمي رأي نداد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به يك فوريت لايحه اي كه بر اساس آن به دولت اجازه داده مي شد مقررات مالي و استخدامي سازمان انرژي اتمي را بدون الزام به رعايت قانون محاسبات عمومي و قانون استخدام كشوري و ساير مقررات عمومي تصويب و اجرا كند، رأي ندادند.
به گزارش ايرنا، اين لايحه با عنوان لايحه مقررات مالي و استخدامي سازمان انرژي اتمي ايران در جلسه علني ديروز مجلس مطرح شد.
همچنين ديروز با تصويب نمايندگان  مجلس  هر فرد نظامي كه  درحين  خدمت  يا مأموريت  برخلاف  مقررات  و ضوابط، عمدا مبادرت  به  تيراندازي  كند، علاوه بر جبران  خسارت  وارده  به  حبس  از سه  ماه  تا يك  سال  محكوم  مي شود.
نمايندگان  مجلس  كه  به  ادامه  لايحه مجازات  جرائم  نيروهاي  مسلح  رسيدگي  مي كردند، اين مصوبه  را بعنوان  بخشي  از ماده  ۴۱ اين  لايحه  تصويب  كردند.
براساس  اين  مصوبه ، در صورتي كه  تيراندازي  يادشده  منجر به  قتل  يا جرح شود علاوه  بر مجازات  فوق ، حسب  مورد به  قصاص  يا ديه  محكوم  مي شود و چنانچه از مصاديق  مواد ۶۱۴ و ۶۱۲ قانون  مجازات  اسلامي مصوب  ۲/۳/ ۱۳۷۵ باشد به مجازات  مندرج  در مواد مذكور محكوم  خواهد شد.
به  موجب  اين  مصوبه ، چنانچه  تيراندازي  مطابق  مقررات  صورت  گرفته  باشد مرتكب  از مجازات  و پرداخت  ديه  و خسارت  معاف  خواهد بود و اگر مقتول  يا مجروح  مقصر نبود و بي گناه  باشد، ديه  از بيت المال  پرداخت  خواهدشد.
براساس  مصوبه  ديگر، هر نگهبان  كه  محل  نگهباني  خود را بدون  مجوز ترك كند در صورتي  كه  در مقابل  دشمن  با همكاري  يا تباني  باشد يا عمل  وي  موجب  اخلال در نظام  (به  هم  خوردن  امنيت  كشور) و يا شكست  جبهه  اسلام  شود به  مجازات محارب  محكوم  مي شود.
به  موجب  مصوبه  ديگري  كه  به  تصويب  رسيد، هر فرد نظامي كه  حين  خدمت  يا در ارتباط با آن نسبت  به  مافوق  خود عمدا مرتكب  ضرب  يا جرح  يا نقص  عضوشود علاوه  بر محكوميت  به  قصاص  يا ديه ، حسب  مورد در صورتي كه  با سلاح  باشد به  حبس  از سه  تا ۱۵ سال  و چنانچه  بدون  سلاح  باشد و موجب  قتل  شود به  حبس از سه  تا ۱۵ سال  و اگر موجب  جرح  يا نقص  عضو شود به  حبس  از دو تا ۱۰ سال  و در غير اين  صورت  به  حبس  از دو تا پنج  سال  محكوم    مي شود.
به   اين  ترتيب  نمايندگان  مجلس  در جلسه  علني  ديروز  خود توانستند هفت  ماده ديگر از لايحه  ۱۳۷ ماده اي  مجازات  جرايم  نيروهاي  مسلح  را كه  قبلا نيز ۴۰ماده  از آن را تصويب  كرده  بودند، تصويب  كنند.

ابراز اميدواري كروبي نسبت به توافق مجلس و شوراي نگهبان
مهدي  كروبي  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي گفت  كه  به  نتيجه  جلسات  مشترك  مجلس  و شوراي  نگهبان  براي  حل  مشكل  لوايح  دوگانه  رئيس  جمهوري  اميدوار است .
به  گزارش  خبرنگار ايرنا، كروبي  ديروز در پاسخ  به سئوال  خبرنگاران  پارلماني  كه  از بي نتيجه  بودن  جلسه  اول  اين  هيات  مشترك  پرسيدند، گفت : جلسه  اول  هيات  مشترك  مجلس  و شوراي  نگهبان  به  بحث  درباره  كليات  گذشت  و بي نتيجه  نبوده  است .
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي افزود: در اين  جلسه  مقدمات  مورد بحث  قرارگرفت  و برخي  از موارد اختلاف  نيز عنوان  شده  است .
علي  اكبر محتشمي پور، حسن  سليماني  و حسين  مرعشي  به  عنوان  نمايندگان  رئيس  مجلس  و عليزاده  و مومن  به  عنوان  نمايندگان  دبير شوراي  نگهبان ، اعضاي  هيات  مشترك  مجلس  و شوراي  نگهبان  را براي  بررسي  لوايح  دوگانه  رئيس جمهوري  تشكيل  مي دهند.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي در جواب  به  سئوالي  درباره  معرفي  آقايان  الهام و موسوي  براي  عضويت  در شوراي  نگهبان  گفت : قوه  قضائيه  اين  افراد را معرفي كرده  است  و ما نيز موافقيم  كه  انتخاب  آنها را در دستور كار مجلس  قراردهيم .

گفت وگوي ليگابو با رئيس كل دادگستري تهران
گزارشگر ويژه آزادي بيان و انديشه كميسيون حقوق بشر سازمان ملل ديروز به طور جداگانه با رئيس كل دادگستري استان تهران و رئيس مركز مطالعات راهبردي و توسعه قضائي قوه قضائيه ديدار و گفتگو كرد.
به گزارش ايسنا، آمبيي ليگابو، در ديدار نخست با عليزاده با اشاره به مذاكرات خود با مقامات دولتي و برخي مراجع غيردولتي خاطرنشان كرد: ما شنيده ايم كه احكام دادگاه ها، به خصوص دادگاه هاي موضوعات مرتبط با آزادي بيان و محكوميت هاي صادر شده از سوي آنها بسيار سخت بوده است. در اين باره مي توان به پرونده آقاجري اشاره كرد.وي در ادامه اظهارات خود ياد آور شد: چند پرونده درخصوص آزادي بيان و انديشه وجود دارد كه متهمان آنها در زندان نگه داشته مي شوند و وضعيت آنها بدون آتيه و روشن شدن تكليف پرونده هايشان است اين در حالي است كه تاخير در عدالت يعني نفي عدالت.
عليزاده ضمن اشاره به وظايف دادسراو بازپرس و دادستان افزود كه در دادگاه مطبوعات ۳ قاضي مشتركا به پرونده رسيدگي مي كنند و راي صادره از سوي آنان نيز قابل اعتراض و تجديدنظر خواهي است.
اين دادگاه با حضور ۲۱ نفر از اعضاي هيات منصفه برگزار مي شود.وي ادامه داد: پس از اعتراض نيز پرونده به ديوان عالي كشور خواهد رفت كه باز هم حكم صادره قابل اعتراض نخواهد بود.
عليزاده درخصوص اظهارات ليگابو مبني بر بازداشت هاي طولاني و عدم اصلاح زنداني در طول اين بازداشت ها و زنداني ها گفت: ما نيز نظرمان اين است كه برخي زندان ها باعث اصلاح مجرم نمي شوند اما بازداشت اين فرد مي تواند هشداري براي ديگران باشد.
رئيس كل دادگستري تهران با اشاره به پرونده آقاجري با اعلام اين كه حكم وي را يكي از دادگاه هاي محلي صادر كرده ، خاطرنشان كرد: پس از صدور اين حكم در داخل قوه قضاييه حرف هاي زيادي درخصوص آن بيان شد اما پرونده  راه قانوني خود را طي كرد و با اعتراض آقاجري به ديوان عالي كشور رفت.وي سپس آزادي بيان و انديشه را در تمام جوامع بشري مورد احترام خواند و گفت  كه دادگستري از آن حمايت مي كند با اين حال هيچ كس قائل به آزادي مطلق نيست.
ديدار با دبير شوراي عالي قضايي
در ديدار دوم ،عليرضاجمشيدي  رئيس  مركز مطالعات  راهبردي  و توسعه  قضائي  قوه  قضائيه  گفت : اصلاحات  در قوه  قضائيه  در راستاي  دستيابي  به  عدالت ، افزايش  كارآيي  و اعتمادسازي  مردم ، نسبت  به  اين  قوه  و احقاق  حق  صورت  مي گيرد.
وي  از مركز مطالعات  راهبردي  و توسعه  قضائي  به  عنوان  تخصصي ترين  بخش  در قوه قضائيه  ياد كرد و خاطرنشان  ساخت : در اين  مركز حدود ۲۰۰ نفر از حقوقدانان  و مهندسين  سيستم  و انفورماتيك  فعاليت  مي كنند.

خبرهاي كوتاه
* معاون سياسي وزير كشور از افراد و گروه هاي سياسي خواست از تفكيك و تقسيم بندي جامعه خودداري كنند و نگاهشان به مردم جدي تر و عاشقانه تر باشد.
به گزارش ايرنا مرتضي مبلغ با اشاره به اينكه به علت حضور نيروهاي بيگانه در منطقه خطر بزرگي كشور را تهديد مي كند، اظهار داشت: با بازنگري در روشها، نگاه جدي تر به مردم و رفع برخي موانع و نارسايي ها قادر به دفع توطئه هاي احتمالي دشمن
خواهيم بود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |