دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۱ - Nov 10, 2003
موضع دوگانه سازمان محيط زيست و وزارت صنايع درباره آلودگي صوتي:
خودروسازان داخلي الزامي به رعايت استاندارد كاهش آلودگي صوتي ندارند
001254.jpg
گروه شهري: مدير دفتر بررسي  آلودگي  هوا، گفت : استانداردي  براي  ميزان  آلودگي  صوتي خودروهاي  توليدي  در كشور وجود ندارد، ولي  مراحل  تدوين  آن در حال  انجام است .
«سعيد متصدي» در گفت  وگو با ايرنا، افزود: استاندارد ملي  آلودگي  صوتي  خودروها بر اساس  استانداردهاي  اروپا و اعداد وارقامي براي  صداي  خودروي  عبوري  هماهنگ  با فناوري  و شرايط حاكم  بر توليدخودرو در حال  تهيه  است .
وي  اظهار داشت : تا اواخر سال  جاري  اين  استاندارد آماده  شده  و براي تصويب  در اختيار هيات  وزيران  قرار خواهد گرفت .
وي  تأكيد كرد: تا زماني  كه  استانداردي  تهيه  و تصويب  نشود امكان  كنترل خودروهاي  توليدي  از لحاظ آلودگي  صوتي  وجود ندارد.
وي  با بيان اين  كه شرايط اوليه  وتجهيزات  لازم  براي  انجام  آزمايشات  آلودگي صوتي  در ايران  فراهم  شده  است ، افزود: به  محض  تدوين  آيين  نامه  لازم  براي آلودگي  صوتي  و آزمايش  بر روي  توليدات  داخلي ، خودروسازان  ملزم  به  رعايت استانداردها خواهند شد.
مدير دفتر بررسي  آلودگي  هوا خاطر نشان  كرد: در وضعيت  فعلي  تعدادي  ازخودروهاي  توليدي  آلودگي  صوتي  بالاتر از استانداردهاي  اروپايي  دارند وآلودگي  صوتي  تعدادي  نيز پايين تر از حد مجاز است .
رئيس  دفتر محيط زيست  وزارت  صنايع ومعادن  در رابطه  با استاندارد آلودگي صوتي  خودروهاي  توليدي ، گفت : ترجيح  مي دهم  سكوت  كنم  تا سازمان  محيط زيست اعلام  كند كه  آيا آيين  نامه  و يا استانداردي  را براي  ابلاغ  به  خودروسازان ارايه  كرده  است  يا خير تا خودروسازان  ملزم  به  رعايت  آن شوند.
«محمد محمدنژاد» در گفت  و گو با ايرنا افرود: اين  كه  گفته  مي شود ۶۵درصد خودروهاي  توليدي  صدايي  بيش  از حد استاندارد دارند، بايد منبع  آزمايش و تحقيق  مشخص  شود تا ارزش  اطلاعات  و صلاحيت  اندازه گيري  و صحت  آن روشن  شود.
وي  با بيان  اين  كه  اين  اعداد و ارقام  صحت  و سنديت  ندارد، اظهار داشت :شركتي  كه  اقدام  به  تهيه  اين  اطلاعات  كرده  است ، با حفظ منافع  و مصالح  خوداين  ارقام  را تهيه  كرده  است .
نتايج  يك  مطالعه  انجام  شده  بر روي  آلودگي  صوتي  ناشي  از خودروهاي  ساخت داخل  نشان  مي دهد كه  بيش  از ۶۵ درصد از خودروهاي  سواري  توليدي  آلودگي  صوتي بيش  از حد مجاز دارند كه  از اين  تعداد ۸۶ درصد مربوط به  خودرو «پيكان »است .
اين  آمار نشان  مي دهد كه  وضعيت  آلودگي  صوتي  خودروهاي  توليدي  بحراني  است و خودروسازان  داخلي  نيز ملزم  به رعايت  استانداردهاي  آلودگي  صوتي  در توليدات خود نمي شوند.
در ايران  استاندارد ملي  در رابطه  با آلودگي  صوتي  خودرو وجود ندارد و مرجع  آلودگي  صوتي  خودروها استاندارد بين المللي  است .

نگاه --فريد مرتضوي
مدير عامل هما : دانش فني تعمير هواپيماهاي اجاره اي را نداريم
001256.jpg

نظر سنجي از خوانندگان
در آستانه دوازدهمين سال انتشار روزنامه همشهري و به منظور كسب شناخت علمي و مستند از وضع موجود و به تبع آن شناسايي و معرفي راه حلهاي عملي مديريت روزنامه اقدام به ارزشيابي از انتشارات و فعاليتهاي فرهنگي اين موسسه كرده است . اين گامي است در جهت ارتقا و غناي توليدات و كالاهاي فرهنگي مؤسسه و بدين منظور پرسشنامه نظرسنجي طي چند شماره در روزنامه همشهري به چاپ خواهد رسيد.
نظريات شما مخاطبان گرامي درباره مطالب روزنامه، ما را در ايفاي وظايفمان ياري خواهدكرد.
فرم نظرسنجي در صفحات ۹ و ۱۰ روزنامه امروز درج شده است.

شبكه هاي اندازه گيري آلودگي هوا در هفت شهر كشور
گروه شهري: مديركل  حفاظت  محيط زيست  استان  اصفهان  گفت : تا پايان  امسال  شبكه هاي اندازه گيري  آلودگي  هوا در اصفهان  و شش  شهر ديگر آلوده  كشور راه اندازي  مي شود.مرتضي  طالبي روز يكشنبه  به  ايرنا گفت :شبكه هاي  يادشده  با استفاده  از ۲۰ميليون  دلار كمكهاي  بانك  جهاني  و سه ميليون  دلار اعتبارات  ملي  درشهر اصفهان و نيز شهرهاي  اهواز، مشهد،شيراز، اراك ،كرج  و تهران  ايجاد مي شود.

توضيح خبرگزاري مهر
خبرگزاري مهر درخصوص مطلب چاپ شده به نقل از اين خبرگزاري در صفحات اول و چهارم روزنامه ايران مورخ ۱۷/۸/۸۲ و با تيتر «شهردار تهران در پاسخ به اظهارات افخمي: كساني كه در انتخابات شركت نكرده اند، لايق همين شهرداري هستند.»طي نامه اي ضمن توضيح مبسوطي و انتقاد در مورد عدم رعايت اخلاق حرفه اي گري توسط آن روزنامه كه منجر به انتساب غلط عبارت بهروز افخمي به دكتر احمدي نژاد خاطرنشان ساخته است كه «يادآور مي شود كه خبرگزاري مهر كه مشي خود را بر مبناي اخلاق و پايبندي به اصول و آرمان هاي انقلاب اسلامي و فارغ از بازيگري هاي سياسي استوار ساخته است، اجازه نيز نخواهد داد برخي با استفاده از روش هاي غيراخلاقي و غيرحرفه اي به خيال خود با يك تير دو نشان بزنند: يكي اينكه با توسل به شيوه هاي غيراخلاقي و غيرحرفه اي به  نام خبرگزاري مهر حلاوت حضور يك شهردار سليم، متخصص و بسيجي را پس از سال ها به كام مردم تلخ نمايند و ديگر اينكه با دامن زدن به جنگ رواني غيرمنصفانه عليه مديريت جديد شهرداري، رسانه هاي مستقلي چون خبرگزاري مهر را نيز هزينه نيات خود سازند.»

هشدار عضو كميته كشوري مبارزه با ايدز:
تعداد زنان مبتلا به ايدز در كشور افزايش يافته است
گروه شهري: عضو كميته كشوري مبارزه با ايدز اعتقاد دارد كه علاوه بر تغيير الگوي انتقال ايدز، تعداد زنان مبتلاي مراجعه كننده به مراكز درماني در ايران و ساير نقاط دنيا رو به گسترش است.
دكتر مينو محرز در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه هم  اكنون ۸۰ درصد روش انتقال ايدز در دنيا از طريق تماس جنسي است، يادآور شد: تعداد زيادي از افراد مبتلا در كشور را معتادان تزريقي كه از سرنگ مشترك استفاده مي كنند تشكيل مي دهند كه به راحتي شناسايي شده اند ولي شناسايي افراد مبتلا از طريق تماس جنسي در كشور به راحتي امكانپذير نيست و اين در حاليست كه تعداد مبتلايان به ايدز از طريق جنسي روبه افزايش است.
وي با اشاره به اين كه يكي از عوامل انتقال از طريق تماس جنسي و اشاعه آن در جامعه از طريق معتادان تزريقي به همسران و شركاي جنسي است، افزود: درحال حاضر يكسري تماس هاي جنسي خارج از چارچوب خانواده و قبل از ازدواج به دليل كمبود آگاهي در جوانان بروز مي كند.
به گفته وي، افزايش تعداد زنان مبتلا به ايدز با ازدياد تعداد كودكان متولد شده همراه بوده و براساس آخرين آمار تعداد كودكان مبتلا در كشور كمتر از  ۲۰ نفر (۴/۰ درصد) كه روبه افزايش است.

تقدير معاون شهردار تهران از كارمند امانتدار
يك كارمند شهرداري تهران كه در اقدامي خداپسندانه مبلغ قابل توجهي چك مسافرتي را به صاحبش برگردانده بود، از سوي معاون شهردار تهران مورد تقدير قرار گرفت.دكتر حميد بهبهاني - معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران - طي تقدير نامه اي به عنوان رضا خوش نمك - كارمند قراردادي سازمان پايانه هاي مسافربري و پارك سوارها -، امانتداري را از ويژگي هاي مثبتي كه مورد تأكيد مولاي متقيان امام علي(ع) نيز قرار گرفته ياد نمود و اقدام اين كارمند در ماه مبارك رمضان را حاكي از امانتداري وي قلمداد كرد.به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، دكتر بهبهاني با قدرداني ازاين حركت اخلاقي و انساني، به مدير عامل سازمان پايانه هاي مسافربري و پارك سوارها اعلام كرد تا اين كارمند امانتدار به نحو شايسته اي مورد تقدير و تشويق قرار گيرد.

كالابرگ شهري هفته آينده در تهران توزيع مي شود
مديركل پست استان تهران از آغاز توزيع مرحله دوازدهم كالابرگ شهري در تهران بزرگ در هفته آينده خبر داد.
«حسين مهري» ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: توزيع مرحله دوازدهم كالابرگ شهري تهران در سه مرحله از
بيست و ششم آبان ماه آغاز مي شود.وي اظهار اميدواري كرد: همه شهروندان تهراني تا پايان اسفندماه كالابرگ هاي خود را دريافت كنند.اين مرحله از كالابرگ هاي شهري براي نخستين بار توسط شركت پست و بدون همكاري ساير ادارات توزيع مي شود و دو ميليون و ۷۰۰ هزار خانوار در تهران كالابرگ هاي خود را دريافت مي كنند.۶۰۰ باجه پستي ثابت و باجه هاي پستي سيار كار توزيع كالابرگ را برعهده دارند.
باجه هاي پستي در تهران توانايي دارند به صورت شبانه روزي كار توزيع اين مرحله از كالابرگ هاي شهري را انجام دهند.ساعت توزيع كالابرگ ها در روزهاي آينده اعلام مي شود.

ايجاد متروي هوايي راهگشاي گره هاي كور ترافيكي تهران
گروه شهري: مدير كل  دفترمحيط زيست  وزارت  صنايع  و معادن  كشور، گفت : ايجاد متروي هوايي ، علاوه  بر كاهش  هزينه ها و آلاينده ها، راهگشاي  گره هاي  كور ترافيكي تهران  خواهد بود.
محمد نژاد ديروز در گفت وگو با ايرنا، با اعلام  اين  مطلب  تأكيد كرد كه  بسياري  از نقاط شهر تهران  از پتانسيل  ايجاد و توسعه  متروي  هوايي  برخوردار است .
وي  با اشاره  به  تجهيزات  و توان  قوي  پل سازي  در كشور، خاطرنشان  كرد كه  تامين  شرايط حمل  و نقل  هوايي  در تهران  بخوبي  ميسر و امكان  پذيراست .
وي افزود: براي  ساخت  متروي  هوايي  در شهر تهران ، مهمترين  مزيت  اين  است  كه  محدوديت  هوايي  وجود ندارد و نياز به  خريد زمين  نيز نيست .
محمد نژاد افزود: وجود بزرگراههاي  مناسب  در شهر، امكان  احداث  اين  خطوط را در شهر فراهم  مي كند و هزينه هاي  گزاف  حفاري  را نيز در پي ندارد.
وي ، گفت : ساخت  و احداث  ايستگاههاي  پياده  و سوار شدن  براي  مسافران  در احداث  سيستم  متروي  هوايي  بسيار ارزان تر از ديگر روشهاي  حمل  و نقل  عمومي  است .
اين  مقام  مسئول  تصريح  كرد: اگرهزينه  ساخت  سريع  يك  پل  جديد براي تكميل  و گسترش  حمل  و نقل  شهري  رابا هزينه هاي  تحميلي  حاصل  از آلايندگي هاي ناشي  از حمل  و نقل  مقايسه  كنيم ، خواهيم  ديد كه  همواره  هزينه هاي  ساخت  وساز و تامين  امكانات  از هزينه هاي  كنترل  اين  آلاينده ها كمتر است .
محمد نژاد افزود: احداث  متروي  هوايي  در شهر تهران  بويژه  در مسيرهاي شرق  به  غرب  كه  شيب  كمتري  نسبت  به  مسيرهاي  شمالي  و جنوبي  شهر دارد به سهولت  قابل  اجرا و عملي  است .
محمد نژاد افزود: پيش گيري  از مصرف  بي رويه  سوخت  و انتشار آلاينده هابسيار به  صرفه تر از كنترل  معضلات  ناشي  از آن است .
محمد نژاد افزود: احداث  متروي  هوايي  در سطح  شهر به  عنوان  مثال  درامتداد خط متروي  تهران  - كرج  مي تواند ترافيك  صبحگاهي  اين  مسير را بكاهد وبار ترافيك  شهري  را كاهش  دهد.
وي  گفت : احداث  خطوط متروي  هوايي  در شهر گسترش  نوعي  سيستم  حمل  ونقل  عمومي  متداول  در شهرهاي  توسعه  يافته  است  كه  هزينه هاي  بسيار كمي  رابه  شهروندان  و دولت  تحميل  مي كند و ميليون ها سفر درون  شهري  را سامان مي دهد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |