پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۷
درآمد سالانه فروش  بليت  ، معادل هزينه خريد تنها يك  هواپيمااست
مشاور وزير راه  و ترابري  درامد حاصل  از فروش  بليت  هوايي  را در ايران سالانه  ۲۰۰۰ ميليارد ريال  برآورد كرد كه  برابر با خريد يك  فروند هواپيماي ۷۴۷ مي باشد.
علي  اكبر گلرونيا در همايش  صنعت  و حمل  و نقل  هوايي  كشورفرصت ها و تهديد ها گفت : بخش  هوايي  ايران  در حال  حاضر سالانه  ۵/ ۸ ميليون مسافر را در پروازهاي  داخلي  جا به  جا مي كند.به گزارش ايرنا وي  با اشاره  به  اينكه  ميانگين  مدت  هر پرواز داخلي  ۹۰ دقيقه  و متوسط قيمت هر ساعت  صندلي  ۱۸۰ هزار ريال  است ، تصريح  كرد: ايران  اكنون  ارزان ترين  نرخ بليت  هواپيما را در مسيرهاي  داخلي  دارد.
وي  افزود: قيمت  بليت  هواپيما اكنون  از طريق  شوراي  عالي  هواپيمايي  تعيين مي شود و شركت هاي  هوايي  خصوصي  و دولتي  بايد از آن پيروي  كنند.
مشاور وزير راه  و ترابري  در مورد سرمايه گذاري  جديد دراين  بخش  گفت : براي حمل  ۵/ ۸ ميليون  مسافر نياز به  ۴۸ فروند هواپيماي  ۱۲۰ نفره  است  كه  بايدبراي  آن ۱۶ هزار و ۳۲۰ ميليارد ريال  سرمايه گذاري  انجام  شود.
به  گفته  وي ، در صورتي  كه  سالانه  ۴۰۰ هزار مسافر خارجي  داشته  باشيم  به پنج  فروند هواپيماي  ۴۰۰ نفره  نياز داريم  كه  نرخ  سود حاصل  از درآمد آن بانرخ  ۱۰ درصد بايد ۸/۳۱ ميليارد ريال  باشد.گلرونيا افزود: شركتهاي  خصوصي  پس  از حضور در بازار داخلي  به  جاي  اينكه هواپيماهاي  جديد و نو خريداري  كنند هواپيماهاي  دست  دوم  از بازارهاي  جهاني اجاره  كرده اند كه  اين  موضوع  مشكلات  كشور را برطرف  نمي كند.
وي  باتأكيد براينكه  ۶۰ تا ۶۵ درصد هزينه  هواپيماهاي  اجاره اي  ارزي  است ، گفت : مصرف  سوخت  بيشتر، بالا بودن  هزينه  تعمير و نگهداري  و خدمات  پرسنلي اينگونه  هواپيما موجب  شده  تا هزينه  پروازهاي  داخلي  ايران  بالاتر از سايركشورها باشد و اين  بخش  با ارز ۸۰۰۰ ريالي  هم  مزيت  نسبي  ندارد.اين  مقام  خاطرنشان  كرد، نرخ  بليت  هواپيما در كشور بايد به  عواملي  چون توليد ناخالص  داخلي ، درآمد سرانه ، نرخ  ارز، ملاحظات  داخلي  و مقايسه  نرخ بليت  داخلي  با ساير كشورها بستگي  داشته  باشد.
وي  برآورد هزينه  هر ساعت  مسافر حمل  شده  انواع  هواپيماها را در داخل كشور در سال  ۸۲ با توجه  به  عواملي  نظير مصرف  سوخت  و روغن ، بيمه ، مهندسي  وتعميرات ، استهلاك ، خدمات  مسافري ، توسعه  و فروش  و امور عمومي  و اداري  مشخص شده  است .
وي  مهمترين  هزينه  ارزي  هواپيماها را مربوط به  بخش  مهندسي  و تجهيزات دانست  و گفت : فرسودگي  هواپيماها موجب  شده  كه  به  طور متوسط هزينه  اين  بخش افزايش  يابد.
سيدمحمدباقر ملائك  استاد دانشگاه  صنعتي  شريف  نيز در اين همايش گفت : سرنوشت  طرح  جامع  ايمني  هوايي  به  عنوان يكي  از چالش هاي  ناوگان  هوايي  كشور تاكنون  مشخص  نشده  است .وي افزود: براي  كاهش  سوانح  هوايي  در كشور بايد سياست هاي ايمني  اين  بخش  با استانداردهاي  جهاني  مطابقت  داشته  باشد.وي  گفت : مديريت  ناوگان  هوايي  كشور براي  ايمني  هرچه  بيشتر بخش  حمل  و نقل هوايي  بايد به  اجراي  دستورالعمل هاي  سازمان هاي  بين المللي  در اين  بخش  ازجمله  ايكائو توجه  جدي  كند.وي  تأكيد كرد، هرچند هر ساله  سازمان  ايكائو براي  افزايش  ايمني  مسافرت هاي  هوايي  در جهان  از كشورهاي  عضو نظرخواهي  مي كند اما بررسي هاي  موجودنشان  مي دهد تاكنون  از سوي  ايران  هيچ  پيشنهادي  براي  رعايت  نكات  ايمني هوايي  به  اين  سازمان  ارسال  نشده  است .
وي  به  چند نمونه  از سوانح  هوايي  سال هاي  اخير در كشور اشاره  كرد و گفت :هنوز هم  عامل  بسياري  از اين  سوانح  معلوم  نشده  و يا اين كه عمده  دلايل  آن ، خطاي  انساني  (خلبان ) اعلام  شده  است .وي  خاطرنشان  كرد: با اين  حال  سازمان  هواپيمايي  كشوري  براي  پيشگيري  ازسوانح  احتمالي  هوايي  در كشور هيچ  دوره  اجباري  آموزشي  را براي  خلبانان برگزار نكرده  است .وي  توجه  به  تخصص  در مديريت  ناوگان  هوايي  و شركت هاي  هواپيمايي  كشور راضروري  دانست  و افزود: اين  امر سبب  خواهد شد هزينه هاي  صنعت  هوايي  كشوركاهش  و سود آن افزايش  يابد.
مجيد دهبيدي پور دبير همايش  صنعت  و حمل  و نقل  هوايي  كشور نيز گفت : دراين  همايش  سه  روزه  چالش هاي  حمل  و نقل  هوايي ، مزيت  نسبي  كشور در صنعت تعمير و نگهداري  هواپيما با توجه  به  فرصت ها و تهديدهاي  آن توسط متخصصان اين  بخش  مورد بررسي  قرار مي گيرد.
وي  گفت : دراين  همايش  علاوه  بر بررسي  توان  ساخت  هواپيماهاي  كوچك  در كشور، نقش  اينگونه  هواپيماها در توسعه  صنعت  هواپيمايي  نيز مورد بررسي  قرار مي گيرد.

افزايش مسافرت با هواپيما
پس از فروكش كردن شيوع بيماري سارس و پايان جنگ در عراق مسافرت با هواپيما در جهان رونق پيدا كرده است.
به گزارش ايلنا به نقل از روزنامه استراليا تايمز، در حال  حاضر ميزان پروازهاي بين المللي نسبت به سه ماه گذشته افزايش قابل توجهي پيدا كرده است، به طوري كه اين ميزان در كشورهاي اروپايي ۶/۳ درصد، ۴/۱۹ درصد در خاورميانه، ۶/۱ درصد در جنوب شرق آسيا و ۶/۳ درصد در آمريكاي شمالي افزايش يافته است.همچنين ياتا در اين زمينه اعلام كرده است كه پس از بهبود اوضاع در كشورهاي جنوب شرق آسيا و پايان جنگ، وضعيت شركت هاي هوايي در مقايسه با سال گذشته ۹/۲ درصد در فصل تابستان بهتر شده است.

حمل و نقل
اقتصاد
بازار
بانك و بورس
بين الملل
ساختمان و مسكن
رويداد
|  اقتصاد  |  بازار  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  ساختمان و مسكن  |  حمل و نقل  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |