پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۷
بازار برق    و جذب  سرمايه
000152.jpg
مهمترين  هدف  بازار برق ،حذف انحصار و ايجادرقابت  سالم   براي  توليدكنندگان  و مصرف كنندگان  برق است
معاون  هماهنگي  و نظارت  بر بهره  برداري  شركت  توانير گفت : ايجاد بازاربرق  سبب  رقابت  و جذب  سرمايه گذاري  در بخش  توليد برق  كشور مي شود.
مهندس  عبدالحسين  فضل  اللهي  در گفت وگو با ايرنا افزود: باراه اندازي  بازار برق  در كشور (از اول  ابان  ماه  ۸۲)، اكنون  از ۱۶ شركت  برق منطقه اي  و ۱۰ شركت  آب  منطقه اي ، سازمان  آب  و برق  خوزستان  وشركت  توسعه منابع اب  و نيروي  ايران  انرژي  الكتريكي  به  شيوه  رقابتي  خريداري  مي شود.
وي  گفت : راه اندازي  بازار برق  در زمان  حاضر هيچ  تاثيري  روي  تعرفه هاي  برق كشور ندارد، زيرا اين  تعرفه ها هر سال  براساس  مصوبات  مجلس  شوراي  اسلامي  وشوراي  اقتصاد تصويب  و به  وزارت  نيرو ابلاغ  مي شود.
معاون  شركت  توانير تصريح  كرد: از حدود ۱۵ سال  قبل  برخي  كشورهاي  جهان  باحذف  انحصار و تجديد ساختار صنعت  برق  خود زمينه  حضورعلاقه مندان  به  توليدبرق  را فراهم  كردند.
در ايران  نيز از سال  ۷۳ به  موجب  عقد قراردادي  ميان  شركت  توانير و مشاورخارجي ، مطالعاتي  براي  تجديد ساختار صنعت  برق  كشور انجام  شد به  طوري  كه  درهمايشهاي  مختلف  و بررسي  گزارش هاي  مربوط به  تجديد ساختار صنعت  برق  كشورهاي مختلف ، كارشناسان  ايراني  با اجراي  اين  مهم  اشنا شدند.در همين  حال  تلاش شد كه از ديدگاه هاي  كارشناسان  رده  بالاي  ايراني  در سايركشورها نيز استفاده شود.
به گفته  وي ، پس  از مطالعات  بسيار و بررسي  شرايط ايران ، دريك  برنامه  زمان بندي  شده  با صدور آيين نامه  تعيين  روش ، نرخ  و شرايط خريد و فروش  در شبكه برق  كشور كه  به تصويب  وزير نيرو رسيده ، بازار برق  كشور راه  اندازي  شده  وانرژي  الكتريكي  به  صورت  رقابتي  خريداري  مي شود.
فضل  اللهي  مهمترين  هدف  بازار برق  كشور را خارج  كردن  انحصاربرق  و ايجادرقابت  سالم  براي  توليدكنندگان  و مصرف كنندگان  ذكر كرد.
وي  در مورد نحوه  فروش  برق  در بازار يادشده  گفت : بر اساس  منحني  بارروزانه اي  كه  در اختيار فروشندگان  برق  قرار مي گيرد، آنها مجاز هستند كه نرخ  هر ساعت  از روز را ۷۲ ساعت  قبل  پيشنهاد دهند.
معاون  شركت  توانير افزود: طبق  اين  برنامه  يك  نرخ  پايه  تعيين  مي شود وفروشندگان  مي توانند تا ۵۰ درصد بيشتر يا كمتر، قيمت  ارايه  كنند.
طبيعي است  فروشندگاني  كه  با منحني  بار اشنايي  دارند و مي دانند كه  در نيمه  شبهامصرف  به  حداقل  مي رسد و در ساعت  اوج  مصرف  (پيك ) كه  به  بالاترين  ميزان  مي رسد، متناسب  با ميزان  مصرف ، قيمتها را در ساعات  مختلف  روز پيشنهاد مي كنند.وي  تأكيد كرد، از اول  ماه  مبارك  رمضان  شاهد افزايش  بار شبكه  برق  به هنگام  سحر هستيم ، از اين  رو فروشندگان  با آگاهي  از اين  وضعيت  قيمتهاي مناسب  را حتي  در نيمه  شب  پيشنهاد مي دهند.فضل  اللهي  گفت : طبق  سيستم  نرم افزاري  كه  در واحد بازار در معاونت هماهنگي  و نظارت  بر بهره برداري  شركت  توانير نصب  شده  است ، اقتصادي ترين تركيب  توليد براي  ساعات  مختلف  شبانه روز ارايه  و در اين  تركيب  شرايط خاص شبكه  و محدوديت هاي  احتمالي  در آن لحاظ مي شود.
وي  تأكيد كرد، اين  مهم  به  مديران  نيروگاهها اين  فرصت  را مي دهد كه  دراين  بازار رقابت ، با توليد بيشتر، شرايط بهينه  توليد را داشته  باشند.
همچنين  بخشي  از هزينه  فروش  برق  بابت  امادگي  نيروگاهها اختصاص  مي يابدكه  در ساعات  اوج  مصرف (پيك  ) با ضريب  ۵، ۲ نسبت  به  پايه  و در ساعات  نيمه  شب با ضريب  ۲۵ صدم  نسبت  به  پايه  تنظيم  مي شود.
از اين  رو نيروگاهها تلاش مي كنند كه  با حداكثر آمادگي  بخصوص  در ساعات  اوج  مصرف  در شبكه  حضور داشته باشند.به  گفته  وي ، با ايجاد بازار برق  در كشور، در شرايط كنوني  علاوه  بر زبان فني  بين  نيروگاهها و شبكه ، زبان  مالي  نيز مورد توجه  قرار گرفته  است .
به طوري  كه  بحث  اقتصادي  و رقابت  در ارايه  قيمت هاي  مناسب  نقش  اصلي  را در اين بازار دارند.
معاون  شركت  توانير در مورد وظايف  هيأت  تنظيم  بازار برق  افزود: براساس آيين نامه  يادشده  و با حكم  وزير نيرو، هيأت  تنطيم  بازار تعيين  شده  است  ووظيفه  آن هدايت  ونظارت  بر حسن  اجراي  كار و رسيدگي  به  اختلافات  احتمالي  بين بازار، خريداران  و فروشندگان  است .
فضل  اللهي  افزود: در آيين نامه  يادشده  پيش  بيني  شده  كه  در اينده  خريد وفروش  برق  به صورت  مستقيم  ميان  توليدكنندگان  و مصرف كنندگان  انجام  خواهدشد و خريداران  برق  نيز مي توانند بخشي  از نيازهاي  خود را با نرخ  رقابتي تامين  كنند.وي  در مورد اين  سئوال  كه  در مواقعي  كه باكمبود برق  مواجه  هستيم ، بازاربرق  چگونه  عمل  خواهد كرد ؟، گفت : هر سال  ۸۷۶۰ ساعت  است  و بعيد به  نظر مي رسد كه  بيش  از ۳۰۰ ساعت  در طول  سال  با كمبود توليد مواجه  باشيم .
بنابر اين بيش  از ۹۷ درصد زمان ، امكان  رقابت  وجود دارد.
فضل  اللهي  در پايان  گفت : با توجه  به  اين كه در بازار برق  كشور حداكثرنرخ  پيشنهادي  در نظر گرفته  مي شود، بنابراين  هيچ  زمينه اي  براي  افزايش  قيمت برق  در ساعات  احتمالي  كمبود برق ، وجود ندارد.

بازار
اقتصاد
بانك و بورس
بين الملل
ساختمان و مسكن
حمل و نقل
رويداد
|  اقتصاد  |  بازار  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  ساختمان و مسكن  |  حمل و نقل  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |