سه شنبه ۶ آبان ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۰۸- Oct. 28, 2003
بيكسنته ليزارازو
رئيس تنها
000252.jpg
مريم دري منش- بيكسنته ليزارازو متولد ۹/۱۲/۱۹۶۹ در فرانسه است كه از سال ۱۹۹۷ تا ۱۹۸۹ در ژيروندن بوردو فرانسه و از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۶ در اتلتيكو بيلبائو اسپانيا توپ مي زده است. وي از تاريخ ۱/۷/۱۹۹۷ رسماً به بايرن مونيخ پيوست و تا تاريخ ۳۰/۶/۲۰۰۴ نيز با اين تيم قرارداد دارد. وي تاكنون با پيراهن بايرن مونيج ۱۳۲ بازي در بوندسليگا انجام داده و ۶ گل نيز به ثمر رسانده است. آخرين گفت وگو با مدافع با تجربه فرانسوي بايرن مونيخ را مي خوانيد:
* آقاي ليزارازو، بايرن مونيخ انتظار چه چيزي را در جام باشگاه هاي اروپا دارد؟
- ما در آخر مي خواهيم قهرماني را كسب كنيم و نشان دهيم كه بايرن تيم قدرتمندي است.
* آيا براي يك فصل طولاني وجود سه مهاجم براي بايرن كفايت مي كند؟
- ما هميشه در جلو با دو نفر بازي مي كنيم كه اگر يك نفر مصدوم شود كار خيلي دشوار مي شود. براي اين فصل احتمالاً به يك نفر ديگر نياز داريم. صحبت از آمدن ته وز آرژانتيني براي زمستان است.
* بايرن مونيخ در حال حاضر چقدر قدرت دارد؟
- بايد در نيم فصل اول بوندسليگا در مكان اول تا سوم قرار بگيريم ولي از همه مهم تر رسيدن به مرحله يك هشتم نهايي باشگاه هاي اروپاست. ما اين توان را داريم كه دوباره قهرماني را از آن خود كنيم. در اين جام رئال، يوونتوس تورين، ميلان و منچستر يونايتد رقباي سرسختي هستند. ما در آلمان قويترين تيم هستيم، فقط بايد آن را نشان دهيم.
* در فصل جاري چه مقدار از توانتان را نشان داده ايد؟
- تا الان ۷۰ يا ۸۰ درصد آن را بكار برده ايم كه در حال حاضر كافي است، اما تا آخر فصل بايد از تمام توان استفاده كنيم.
* البر معتقد است كه بايرن هنوز براي موفقيت هاي بين المللي آماده نيست چون بازيكنان جديد بايد خود را با بقيه هماهنگ كنند.
- سال قبل اين يك مشكل بود، وقتي بالاك، زي روبرتو و دايسلر آمدند، الان ديگر نه.
* آيا اختلاف در تيم بر سر روش و شيوه صحيح بازي حل شده است؟
- من فكر مي كنم كه بايد دفاعي تر بازي كنيم. سه، چهار سال قبل تهاجمي تر بازي مي كرديم، پس از آن تحول بزرگي ايجاد شد، يك بازگشت به سمت دفاع بيشتر و بعد قهرماني در باشگاه هاي اروپا. آن موقع تيم خوب بازي نمي كرد ولي خوب مي جنگيد. الان دوباره كمي هجومي تر بازي مي كنيم. ما مي خواهيم مثل رئال، موفقيت و بازي زيبا را با هم به نمايش بگذاريم، ولي بايرن از فرهنگ ديگري پيروي مي كند، فوتبال يك جنگ است بخصوص در اينجا.
* شما ايراد گرفته ايد كه در بايرن مونيخ تمرينات خيلي سختي دنبال مي شود.
- بله گاهي اوقات خيلي سخت است حتي بدتر از خود بازي، بخصوص وقتي يك نفر بيرون باشد. ولي در مجموع فوتبال فقط هنگام داشتن توپ نيست بلكه نداشتن توپ هم هست. ما اغلب در ابتداي فصل با يك هافبك دفاعي بازي مي كنيم، چون مي خواهيم دفاعي تر بازي كنيم. براي آن يك نفر خيلي سخت است كه همه فضاها را ببندد. اين كار در مقابل تيم هاي معمولي انجام شدني است ولي در مقابل حريفان قوي نمي شود. هميشه مي خواهيم براي تماشاگران نمايش خوبي بدهيم ولي فوتبال فقط نمايش نيست. در روش بازي دفاعي اگر اين اصل فراموش شود مشكل ساز مي شود. فوتبال خوب تركيبي از تكنيك و جنگندگي است.
* آيا بازي بايرن با وجود اين همه ستاره بين المللي متأثر از فرهنگ آلماني است؟
- دقيقاً همينطور است. مربي، مديريت و تماشاگران همه ريشه آلماني دارند. بعد به اينها عناصري از آمريكاي جنوبي يا فرانسه هم اضافه مي شوند و اين براي مربي مشكل است كه بين اينها توازن را برقرار كند. اصل، دفاع است ليكن مهاجمان خيلي به آن اهميت نمي دهند.
* ماكاي به جاي البر و در سال ۲۰۰۲ بالاك به جاي افنبرگ آمد. چه تفاوتي بين بالاك و افنبرگ مي بينيد؟
- به هيچ وجه نمي توان اين دو را با هم مقايسه كرد، دقيقاً مثل بالاك و زيدان. بالاك جوان است و زمان زيادي پيش رو دارد. زيدان موفقيت هاي بزرگي را پشت سر دارد. سال هايي زياد در بالاترين سطح.
* شما به تازگي گفته ايد كه بالاك نه شماره ۱۰ است و نه شماره ۶، بلكه يك شماره ۸ است. منظورتان چيست؟
- قبلاً در فوتبال شماره ۸ كسي بود كه نه بازيساز بود و نه هافبك دفاعي. مثل بالاك. او چيزي بين اين دو است و البته نسبت به زيدان خطرناك تر براي دروازه ها.
* از بالاك خواسته مي شود كه خود را به عنوان بازيكن رهبر مطرح كند. چنين صحبت هايي در فرانسه هم وجود دارد؟
- اين صحبت ها مرا شگفت زده مي كنند و مربوط به فرهنگ ما نيستند. اين حرف ها اصلاً خوب نيست.
* چرا خوب نيست؟
- ما به رئيس احتياج نداريم. در بايرن هر كس كارش را به بهترين شكل انجام مي دهد، هر كس خصوصيات خودش را دارد، همه مهم هستند. اينجا ضرورتي ندارد كه عنوان شود كان رئيس شماره يك است، يك نفر ديگر رئيس شماره دو و به همين ترتيب.
* خوب هر شركتي هم يك رئيس دارد.
- ولي تيم فوتبال چيزي غير از يك شركت است. زيدان يكي از بهترين فوتباليست هاي دنياست ولي هيچ گاه راجع به نقش رئيس صحبت نمي كند، بدون شك اوليوركان بازيكن بزرگي است ولي وقتي تيم خوب بازي نكند او هم نمي تواند به تنهايي كاري از پيش ببرد. اينكه مي خواهند بالاك بيشتر صحبت كند به نظرم اصلاً ضرورتي ندارد. او بايد همانگونه كه هست رفتار كند. آيا بايد يك فوتباليست موفق رئيس باشد؟ من موفقيت هاي زيادي داشته ام ولي هيچ گاه خودم را ممتايز از بقيه نمي دانم كه بگويم اين بد است و اين خوب است. اگر بازيكني فكر مي كند كه بايد چيزي بگويد، بايد قدرت بيان مناسب با آن را نيز داشته باشد.
* يعني معتقديد كه سلسله مراتب در تيم زائد است؟
- بديهي است كه سلسله مراتب وجود دارد، بر اساس سن، موفقيت...
* آيا شما خودتان رهبر خط دفاعي نيستيد؟
- من از اين چيزها متنفرم. من فقط كارم را انجام مي دهم بدون اينكه زياد صحبت كنم. من تجربياتم را در تيم با حرف نشان نمي دهم بلكه با بازي خود اين كار را مي كنم. من چيزهاي زيادي درباره بازي دفاعي مي دانم.
* چندي پيش در فرانسه گفته ايد كه شما در اف.ث.بايرن به عنوان حامي دفاع زنجيره اي فعاليت مي كرديد مثلاً چه كار مي كرديد؟
- آن زمان يعني چهار سال پيش خيلي با مربي صحبت كردم و به او گفتم كه دفاع زنجيره اي بهترين سيستم است. الان ما با اين شيوه بازي مي كنيم و بايرن اولين باشگاه در آلمان است كه اين سيستم را به كار گرفته است. دفاع زنجيره اي رفتارهاي تاكتيكي خيلي بيشتري را مي طلبد. وجود ليبرو و دو دفاع كناري به معني نبردهاي دو نفره بيشتري است.
* مزيت اين سيستم را در چه مي بينيد؟
- اگر با هوش باشي مجبور نيستي زياد بدوي. هميشه يك نفر مقابل يك نفر بازي نمي كند. وقتي مهاجم روبه روي من از راست به چپ مي رود، هم تيمي من با او يارگيري مي كند و من برمي گردم و نقش ليبرو را ايفا مي كنم. در مجموع فضاها بهتر پوشش داده مي شوند. البته در اين سيستم بايد به خوبي با هافبك دفاعي تيم هماهنگي وجود داشته باشد.
* امسال هفتمين سالي است كه در بايرن هستيد؟
- باور نكردني و فوق العاده است. هميشه هنگام تمديد قرارداد، بايرن بهترين گزينه بود.
* آيا آلمان را به عنوان كشوري كه در آن كار مي كنيد مي بينيد؟
- جنوب غربي فرانسه وطن من است، جايي كه آن را دوست دارم و به آن مي بالم. اما در مونيخ فوتبال بازي مي كنم، البته با كمال ميل. اينجا مشكلي وجود ندارد. طرز تفكر خوبي بر تيم ما حاكم است. بايرن مونيخ باشگاه من است مثل ژيروندن بوردو.
* شما در زمره فوق حرفه اي ها هستيد؟
- من سعي مي كنم تا خودم را به بهترين نحو ممكن آماده كنم تا سطح آمادگي مطلوب را حفظ كنم. براي اين  كار ورزش هاي پايه مثل يوگا و تمرينات تمدد اعصاب انجام مي دهم. وقتي زياد بازي مي كني احتياج به آرامش و توازن صحيحي داري تا انرژي ات را به درستي مصرف كني و استرس را از خود دور كني.
* اين گفته درست است كه شما بازيكن منزوي اي هستيد؟
- بله مجبورم اين انتقاد را قبول كنم.
* ولي اينكه انتقاد نيست.
- من اين رويه را تغيير نمي دهم، مي خواهم اين طوري باشم چون به اين لحظات نياز دارم. حتي در خانه به تنهايي با قايق به دريا مي روم، البته گاهي هم دوستانم را دور خودم جمع مي كنم. اما اينجا كاملاً روي فوتبال تمركز كرده ام و با نظم زندگي مي كنم. اين مربوط به تمركز مي شود نه خودخواهي و دوري از ديگران، شايد هم يك رئيس تنها هستم. (با خنده)
* به باشگاه هاي شبانه هم مي رويد؟
- علاقه اي ندارم.
* ورزش تيمي براي شما چه معنايي دارد؟
- من بازيكني كاملاً در اختيار تيم هستم. به يارانم كمك مي كنم و براي اين بازي نمي كنم كه خودم را نشان بدهم.
* چند سال ديگر براي بايرن بازي خواهيد كرد؟
- تا دو سال ديگر كه مشكلي نيست، ولي در حال حاضر به اين مسأله فكر نمي كنم، قبل از هر چيز به پايان فصل مي انديشم، بعد هم كه مسابقات اروپا فرا مي رسد، جايي كه بايد در آن ناكامي جام جهاني را جبران كنيم.
* پس از سال ۲۰۰۴ با تيم ملي ادامه مي دهيد؟
- در حالت عادي بعد از آن موقع از تيم ملي كناره گيري مي كنم، ولي به اين موضوع هم الان فكر نمي كنم.
* كي تصميم مي گيريد كه پس از ژوئن ۲۰۰۴ چه شغلي داشته باشيد؟
- شايد در ماه مارس
* و اين تصميم به چه چيز بستگي دارد؟
- اينكه بايرن با من مشكلي نداشته و من هم از آن فصل راضي باشم. همه چيز امكان دارد: اينكه اينجا ادامه بدهم، به فرانسه يا جاي ديگري بروم. در جزاير مالديو غواصي كنم و يا اينكه در هائيتي قايق سواري كنم .
منبع : كيكر

جام شوكران
000258.jpg

اشكان نعمت پور - پس از زيرپاگذاشتن چكمه، از شمال تا جنوب، سرانجام آلبرتو زاكه روني به خانه اش رسيد. در دوران كودكي، همه او را به عنوان طرفدار پروپاقرص اينتر مي شناختند. پدرش،  آدامو،  از دوستان جورجيو گتزي، دروازه بان آن روزهاي اينتر به شمار مي رفت و حتي نام «آمبروزيانا» كه اسم اصلي سياه و آبي پوشان است را بر هتل خود نهاده بود. آدامو همه گاه براي يافتن پسرش راهي حيات پشتي خانه يا ساحل مي شد، جايي كه آلبرتوي جوان به دنبال توپ، روياي بازي پيشاروي هزاران هوادار اينتر را درسر مي پروراند.
او پيش تر به عنوان مربي ميدان، جو حاكم بر سن سيرو را تجربه كرده اما ستاندن جام زهر از ماسيمو موراتي، طعم ديگري دارد!
موراتي به هيچكس اعتماد نمي كند
نمايش رشك برانگيز والنسيا در اسپانيا و پس از آن اروپا كه با دو حضور پياپي تيم در ديدار نهايي جام قهرمانان به سال هاي ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ همراه بود، اگرچه فرجام قهرماني در پي نداشت اما براي موراتي كه در پي يافتن مربي زبده اي براي اينتر بوده بسنده مي كرد و بدين سان مرد آرژانتيني به يازدهمين مربي اينتر در طول شش سال رياست او تبديل شد (لوچيانو كاستيلني و روي هاجسون دوبار براي هدايت تيم برگزيده شدند)، همانگونه كه موراتي نابخردانه زاك را به عنوان دوازدهمين سكاندار تيمش در عرض تنها هشت سال منصوب كرد.
000254.jpg

تنها جرمي كه اسباب رانده شدن كوپر، اين مربي محجوب و آرام را فراهم آورد. ناتواني او در رساندن اينتر بزرگ ترين ناكام ايتاليا در چند سال گذشته، به اسكودتو بود. اگرچه به سادگي مي توان در قبال طرفداران تملق گو و بدانديش اينتر كه بويي ازجوانمردي نبرده اند جانب كوپر را گرفت، اما سرانجام موراتي پس از نمايش منفعلانه و  نابسمان، آبي و سياه پوشان در دربي ميلان تصميم نهايي خود را گرفت، اگرچه تا پس از ستيز برابر برشا، ديداري كه نراتزوري شكست دو بر صفردر آن را با تساوي دو بر دو عوض كرد تا فاصله اش با يووه به هفت امتياز افزايش يابد، آنرا عملي نساخت و بدينگونه چندين ماه مصيبت بار براي كوپر و اينتر پاياني منطقي يافت،  اگرچه راه «منطق» و «اينتر» به ندرت به يكديگر ختم مي شود.
اكثر مديران اينتر بر اين عقيده استوار بودند كه كوپر بايستي در همان پنجم مي ۲۰۰۲، هنگامي كه اينتر با نتيجه چهار بر دو برابر لاتزيو زانو زد و در ديگر سو، يوونتوس دو بر صفر اودينزه را شكست داد تا اسكودتو از آن تيم توريني شود، بركنار مي شد.
000256.jpg

همان روز كه آشكار شد موراتي ديگر به كوپر اعتماد ندارد اما رييس به خوبي مي دانست كوپر ازپس نگاه داشتن اينتر در جمع بالانشينان برخواهد آمد، از اين رو ماشه را در همان فصل اول نچكاند، از ديگر سو كوپر نهمين چهره اي بود كه اين ثروتمند بي تدبير در عرصه فوتبال، در اندك زمان (حدود يك سوم دوران مربيگري الكس فرگوسن بزرگ در منچستريونايتد) براي هدايت تيمش برگزيده بود از اين رو بر آن شد تا تردد مربيان در سن سيرو را پايان بخشد و به قابليت هاي مردي كه از مبارزه با دشواري واهمه اي به خود راه نمي داد، اطمينان كند.
در همين دوران بود كه رونالدو، با اعتماد به نفس از جام جهاني بازگشت اما در ميان شگفتي دريافت كوپر هنوز هم هيچ اعتقادي، به توانايي هايش ندارد. درگيري بين اين دو چنان جنجال برانگيز شد كه جدايي روني را درپي داشت؛ پس از مصدوميت هاي متوالي، رونالدو در اوج اينتر را ترك كرد تا انزجار دوستداران اين تيم را برانگيزاند، اگرچه اكنون اعلام كرده با جدايي كوپر حاضر است دوباره به سن سيرو باز گردد.
جدايي رونالدو و بعدها شكست اينتر در نيمه نهايي جام قهرمانان برابر ميلان، بسياري را متقاعد كرد دوران كوپر به سر آمده اما قلب موراتي در نهان به او نهيب مي زد كه كوپر قادر است اينتر را به كسب يك جام رهمنون شود و همين سبب مي شد تا از اخراج مربي آرژانتيني سرباز زند. بنابراين تابستان سرمايه لازم براي خريدهاي موردنظر كوپر را دراختيارش نهاد.
او مدت ها در انتظار فرارسيدن چنين روزي بود تا بتواند سياق ۲-۴-۴ مورد علاقه اش را با بازيكناني جسور اجرا كند. اندي ون درميده و كيلي گونزالس،  بهترين ها براي شيوه موردنظر او بودند كه توانايي هاي خود را در هايبري، برابر آرسنال، به وضوح نمايان ساختند اما شكست حقيرانه برابر ميلان و نمايش ضعيف اين دو و ياس دوباره از رسيدن به آرزوي چهارد ه ساله قهرماني در سري A، حكم اخراج هكتور كوپر را امضا كرد.
شمارش معكوس براي زاك
بي ترديد روبرتو مانچيني محبوب ترين فردي است كه موراتي مشتاق بود روي نيمكت اينتر بنشيند اما مانچو براي يكسال ديگر قراردادش با لاتزيو را تمديد كرد تا قرعه به نام زاكه روني بيفتد.
زاك در فصل ۹۹-۹۸ ميلان رقيب بزرگ اينتر را به سوي قهرماني سري A رهنمون شد اما پس از اينكه لاتزيو در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ او را اخراج كرد تاكنون هدايت هيچ تيمي را برعهده نداشته اما چندي پيش اين زاك بود كه با لبخندي مليح بر لب از اتاق موراتي بيرون آمد، كرواتش را محكم كرد و در ميان خبرنگاران سمج ايستاد: «به خوبي از فضاي حاكم بر باشگاه و اشتياق موراتي براي رسيدن موفقيت آگاه هستم، حالا تيمي بسيار خوب در اختيار دارم.»
موراتي دست خود را به نشانه پايان جملاتش برابر ميكروفون ها مي گيرد و در مقام آخرين جمله مي افزايد: «پيشنهادي بود كه نمي توانستم آن را نپذيريم.»
خبرنگاران آن قدر روي پله هاي ساختمان منتظر باقي مي مانند تا موراتي هم دفتر كارش را ترك كند. چهره او همچون هميشه سنگواره اي در هم و خشك را نشان مي دهد كه به سرعت قصد ترك محل را دارد اما عبور از ميان خيل خبرنگاران چندان ساده نيست، سرانجام موراتي چندجمله اي هشدارگونه بر زبان مي راند و سريع، زودتر از آن هنگام كه آمده بود، مي رود: «بستن قرارداد با زاكه روني پيامي واضح براي همه، خصوصا بازيكنان در برداشت، كه من اميدهايم براي رسيدن به قهرماني را از كف نداده ام.
ديگر نمي توانيم منتظر نمايشي شبيه به آنچه برابر برشا ارايه كرديم باشيم.از ديد من هنوز زمان براي دگرگون ساختن اوضاع در اين فصل داريم.»
... و حالا زاك، مربي پنجاه ساله اي كه دلبستگي او به روش ۳-۴-۳ شهره است، ممكن است خيلي زود با بازيكنان كنار بيايد، خصوصا كارايي كريستين ويري كه معمولا در پيشاني خط آتش تنها است.با بازي در كنار ون درميده و كروز يا ركوبا افزون تر خواهد شد اما سواي مسايل تاكتيكي،  زاكه روني ناچار است بنايي را روي آنچه از كوپر باقي مانده بسازد كه در ايتاليا سر به آسمان بسايد در غير اين صورت آتيه اي چونان سلفش انتظار او را مي كشد.
طعنه آميز است كه زاك در سال ۹۸، پس از طي دوراني درخشان در اودنيزه هم نامزد برعهده گرفتن مربيگري اينتر بود اما جي جي سيموني با كسب برتري سه بر صفر مقابل لاتزيو، راه راه پوشان را به حضور در ديدار نهايي جام يوفا سوق داد تا موراتي تنها تا چند ماه بعد به او اعتماد كند و ديگر آن زمان، رييس نمي توانست زاك را به خدمت بگيرد.راستي مي دانيد مربي لاتزيو در روز تقدير، آن هنگام كه اينتر برابر آبي پوشان رمي شكست خورد تا يووه جام قهرماني ايتاليا را به دست بياورد، چه كسي بود؟ آلبرتو زاكه روني.

سايه روشن ورزش
اشتباه صنام
000244.jpg

علي شاكري ـ صنامي ها دوباره دچار اشتباه شدند و دعوت كويتي ها را درست به هنگامه آغاز بازيهاي ليگ برتر لبيك گفتند. نتيجه سفر هم همانطور كه مي دانيد آن شد كه اين تيم مدعي و پرمهره كه به نوعي مي توان از آن به عنوان تيم ملي ياد كرد پس از بازگشت مغلوب پاس شد. خوب شد كه با همكاري و موافقت فدراسيون واليبال اين بازي ۴۸ ساعت به تعويق افتاد وگرنه اگر اين تيم در پي بازگشت از كويت روز چهارشنبه برابر پاس مي ايستاد شايد سه بر صفر مي باخت!!
آخر كسي نيست به مسئولان تيم صنام و ساير تيمهاي ليگي يادآوري كند كه رفتن به سفر شرايط و ملزوماتي دارد، كه عدم رعايت آنها مي تواند تاوان سختي در پي داشته باشد. صنام در پي از دست دادن عنوان قهرماني سال پيش در رقابت با پيكان اين فصل با خانه تكاني مفصل و جذب چندبازيكن ملي پوش در صدد جبران مافات بود كه معلوم نيست با اين شكست غافلگيرانه چگونه مي خواهد در كورس قهرماني باقي بماند.
كافي است يك نگاه به اسامي تيم پاس بيندازيد و نگاهي هم از سر تعمق به اسامي پرطمطراق تيم صنام داشته باشيد تا بهتر متوجه حرف ما شويد.
صنام چند سال پيش نيز فريب سفر به كويت را به بهانه هماهنگي بازيكنانش خورد كه حاصلش از كف رفتن قهرماني بود و حالا بايد ديد اين تيم در ادامه بازيهاي ليگ برتر چگونه مي تواند و مي خواهد اين شكست غيرقابل پيش بيني را جبران كند. بماند كه رقيب قديمي صنام، پيكان هم، هم اكنون در سفر روسيه بسر مي برد و اين تيم نيز كم و بيش با چنين مشكلي روبروست.
تهديد ملي پوش سابق
000248.jpg

علي خبارگه بازيساز سابق تيم واليبال جوانان ايران در راستاي پيوستن به تيم جديدش فولاد سبا تعريف مي كرد كه با عبور از هفت خوان توانست به تيم اصفهاني بپيوندد. ملي پوش پيشين جوانان كه سال گذشته عضو تيم شهرداري همدان بود مي گفت رئيس هيات اين شهر پا را در يك كفش كرده و با باركردن بد و بيراه نمي خواست كه من بتوانم در تيمي غير از شهر همدان بازي كنم. اما هر چه بود، همكاري سامري مديرعامل باشگاه شهرداري و برق لشگري باعث شد تا بتوانم با گرفتن رضايت نامه به تيم جديد منتقل شوم.
خبارگه كه چندسال پيش به عنوان يك بازيساز مستعد در واليبال ايران مطرح شده بود چند فصلي بدليل بازي تيمهاي متوسط از نگاه ها و توجه افتاد.
حرف هاي شجاع پور
000250.jpg

تيم بسكتبال ايران نارا شگفتي ساز رقابت هاي فصل پيش در اين فصل فاصله فراواني با سال پيش پيدا كرده و فاقد آن صلابت هميشگي است.
رضا شجاع پور سرمربي ايران نارا يكي از دلايل اين افت را ناشي از رفتن چهار مهره كليدي از جمله فرخ نيا، آيدين نيكخواه بهرامي، عليرضا هنردوست و كامران جمشيد وند مي داند.
هنگامي كه اين تيم تهراني در سفر به ماهشهر مغلوب ميزبان خود در هفته سوم شد، شجاع پور محروميت بهنام افرادي برادر بهزاد افرادي كاپيتان تيم ملي را هم دليل ديگري براي ناكامي تيمش برمي شمارد و مي گويد كم مشكل داشتيم كه با مشكل جديد بر مشكلات تيم ما اضافه هم شده است. وي براي حق خواهي بزودي با مسئولان فدراسيون بسكتبال به گفتگو مي نشيند. جالب آنكه در نشست مسئولان فدراسيون بسكتبال و هيات بسكتبال استان تهران براي بررسي مشكلات پيش آمده در بازي تيمهاي صباباطري و پيكان همه  كاسه و كوزه ها بر سر بهنام افرادي شكست كه عضو هيچ يك از دو تيم درگير نبود و فقط در حين بازي به دفاع از برادرش وارد ماجرا شد!
البته قصد دفاع از بهنام افرادي نيست،اما معلوم نيست چرا ساير بازيكنان دو تيم درگير بازي از جريمه معاف شدند؟!

نگاه ها و خبر ها
شمشيربازي را نجات مي دهم
000246.jpg

گروه ورزشي: در حالي كه حدود ۱۵ قهرمان شمشيربازي و همچنين اكثر مربيان و پيشكسوتان اين رشته به دليل مديريت غلط و پر از حاشيه فدراسيون گذشته از رشته محبوب خود دور افتاده بودند اما انگار بازهم حاشيه سازان قصد دارند شمشيربازي را دچار بحران كنند.
دكتر فضل ا... باقرزاده سرپرست فدراسيون شمشيربازي نكاتي از اين فدراسيون و همچنين حذف سه نفر از شمشيربازان عنوان نمود كه مي خوانيد:
با در پيش  بودن  مسابقات  شمشيربازي  قهرماني  آسيا، كميته  فني  فدراسيون  در صورت جلسه  مورخ  ۱۵/۰۶/۸۲ با هدف  انتخاب  شايسته ترين  قهرمانان  و براساس آخرين  رده  بندي  كشور، ۱۹ تن  از شمشيربازان  كشور را كه  نام  احسان  محمدزاده ، هادي  محمدزاده ، رضا خالقي  و حامد خالقي  نيز در آن  ذكر شده  بود جهت شركت  در مسابقات  انتخابي  اسلحه  سابر كه  در روزهاي  ۵ تا ۷ مهر ماه  در تهران  برگزار شد، به  اردوي  تيم  ملي  دعوت  كرد.
باقرزاده  همچنين  گفت : براساس  نامه  شماره  ۱۰۵۸/۲۵۸ مورخ  ۱۸/۰۶/۸۲ از۱۹ تن  از شمشيربازان  كشور با هدف  انتخاب  شايسته ترين  قهرمانان  و براساس رده بندي  كشور، در اسحله  اپه  نيز به  اردوي  تيم  ملي  دعوت  شدند و همچنين  براساس  نامه  شماره  ۱۰۵۷/۲۵۸ مورخ  ۱۸/۰۶/۸۲ از ۲۰ تن  از شمشيربازان  اسلحه  فلوره  با هدف  انتخاب  شايسته ترين  قهرمانان  و براساس  رده  بندي  كشور دعوت بعمل  آورده  شد كه  نام  «امير شبكه ساز» در رده  سوم  اين  دعوت  نامه  بود.
سرپرست  فدراسيون  شمشيربازي  گفت : «هادي  محمدزاده » عضو تيم  ملي  شمشيربازي  با ارسال  نامه اي  به  فدراسيون ، اعلام  داشت  با توجه  به  شركت  در مسابقات جهاني  شمشيربازي  در كوبا از شركت  در مسابقات  انتخابي  عذرخواهي  كرده  و خواستار اين  گرديد كه  به  كميته  فني  اعلام  شود.
باقرزاده  در مورد امير شبكه  ساز گفت: ايشان  نيز بر اساس  نامه اي  كه به  فدراسيون  ارسال  نموده  است  و در فدراسيون  موجود مي باشد، از عدم  حضور خود در مسابقات  انتخابي  به  دليل  تألمات  روحي  و بيماري  مادرشان  عذرخواهي كردند.
وي  گفت : مسابقات  انتخابي  سه  اسلحه  در چند مرحله  برگزار شد و نهايتا۱۲ شمشيرباز در سه  اسلحه  انتخاب  و به  مسابقات  شمشيربازي  قهرماني  آسيا اعزام  شدند.
سرپرست  فدراسيون  شمشيربازي  افزود: سياست  فدراسيون  كنوني  براساس  اصل شايسته  سالاري  است  و نفراتي  به  رقابتهاي  برون  مرزي  اعزام  خواهند شد كه بتوانند در صحنه  رقابتها آماده  تر باشند.
باقرزاده  در مورد كسب  بيش  از دو مدال  اظهار داشت : كسي  در فدراسيون اعلام  نكرده  است  كه  حتما در رقابتهاي  شمشيربازي  قهرماني  آسيا مدال  كسب  كندو حضور شمشيربازان  كشور در اين  پيكارها در اصل  بمنظور ايجاد انگيزه  بود.
وي  گفت : مگر ما انتظار داشتيم  كه  هادي  محمدزاده  در رقابتهاي  جهاني كوبا مقام  كسب  مي كند و به  رده  بندي  بالاتر صعود خواهد كرد. ما از اول  هم مي  دانستيم  كه  ايشان  حذف  خواهد شد ولي  با توجه  به  اين  مساله  وي  اعزام  شد و در اين  رقابتها شركت  كرد.
باقرزاده  گفت : بعد از عدم  اعزام  شمشيربازان  به  بازيهاي  آسيايي  بوسان ، انگيزه  ورزشكاران  كاملا از ميان  رفته  و ما براي  اينكه  بتوانيم  شرايط روحي و رواني  آنان  را به حد مطلوب  برسانيم ، شمشيربازان  را به  رقابتهاي  قهرماني آسيا اعزام  نموديم .
سرپرست  فدراسيون  شمشيربازي  گفت : يك  سال  حضور در اردوي  آمادگي  و سپس عـدم  اعزام  آنان  به  بـازيهاي  آسيايي  و در حاليكه  ميليونهــا تومان  خرج اردوهاي  آمادگي  آنان  شده  بود، شرايط حاد روحي  رواني  را ايجاد نموده  است كه  بايد اين  شرايط بد از ميان  برود.
000242.jpg

«تنيس جهان»
آخرين رده بندي تنيسورهاي برتر زن جهان در حالي اعلام شد كه «ژاستين هنين ماردن» بلژيكي با ۶۶۶۷ امتياز در صدر جاي گرفت.
در مكان دوم نيز «كيم سيليستر» با ۶۵۸۴ امتياز، سرناويليامز با ۴۴۰۰ امتياز، ليندزي «داوون پورت» با ۳۰۵۷، جنيفر كاپرياتي با ۲۸۰۹، ونوس ويليامز با ۲۵۰۷ در مكان هاي دوم تا ششم جاي گرفتند. در ادامه نيز آملي مائورسو، النادمنتيوا، آناستازيا ميسكينا و «چانداروبين» آمريكايي نيز در عنوان هاي ۷ تا دهم جاي داشتند.
«فرشته نجات ونگر»
آرسنال به دنبال يك خريد بزرگ است و پاتريك كلايورت اولين انتخاب خواهد بود. او در بارسلونا راحت نيست، پيشنهاد پول بيشتر و حقوق هفتگي بيشتر او به لاپورتا فايده اي نداشته است و حال بعد از رفتن فيگو، ريوالدو و ريكلمه نوبت «كلايورت» رسيده است. اما «ونگر» مي گويد: او را تا «ژانويه» به «هايبري» خواهم آورد، ما به او نياز داريم و همكاري او و «آنري» در خط حمله، آتش حمله تيم ما را قوي تر مي كند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
مدارا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  مدارا  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |