سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۰۱- Oct. 21, 2003
ليگ قهرمانان اروپا
بزرگان در مسلخ
013278.jpg

اشكان نعمت پور- روز سوم از مرحله گروهي ليگ قهرمانان امشب و فرداشب از سر گرفته خواهد شد و تيم ها با برگزاري ستيزهايي حساس، دور رفت مسابقات را به پايان خواهند برد تا اندك اندك برخي از بزرگان نظير رئال مادريد صعود خود به دور بعد را جشن بگيرند و آينده بعضي ديگر مانند منچستر يونايتد و چلسي، بيش از پيش در هاله اي از ابهام فرو رود. حساس ترين بازيهاي باشگاهي جهان بار ديگر در آستانه تجربه جديدي خواهد بود. امروز تيم هاي چهار گروه نخست و فردا نيز چهار گروه دوم بازيهاي خود را برگزار خواهند كرد.
گروه A 
ليون- بايرن مونيخ حساس ترين بازي اين گروه به شمار مي رود.
جوواني البر فصل پيش بهترين گلزن بايرن شناخته شد اما مديران باشگاه پس از خريد روي ماكاي با بي رحمي او را به ليون فروختند تا اكنون مهاجم گلزن برزيلي تنها به انتقام بينديشد. شكست دادن بايرن در فرانسه نه تنها انتقام البر را از غول ژرمن خواهد گرفت و سزاواريهايش را به رخ هيتسفلد مي كشد بلكه مي  تواند قهرمان فرانسه را يك گام به صعود از گروه اول نزديك تر سازد. پس از شكست سنگين در اسكاتلند، مردان سرزمين گل به اين برد نيازي حياتي دارند در غير اين صورت بايرن وسلتيك به زودي از آنها فاصله خواهند گرفت.
اندرلشت نيز امشب در حالي پذيراي سلتيك است كه تساوي هفته پيش برابر ژرمن ها اعتماد به نفس آنان را دو چندان ساخته، اگر مدافعان بلژيكي بتوانند مردان خط آتش مارتين اونيل، مهاجمان پرتواني چون كريس ساتن و آكن تامسون را مهار كنند، آن گاه گشودن دروازه رقيب چندان دشوار نخواهد بود.
گروه B 
آرسنال بحران زده در ليگ قهرمانان، به اوكراين سفر كرده تا برابر ديناموكيف، نماينده شايسته اين كشور صف آرايي كند. نمايش ضعيف و غيرقابل قبول توپچي ها برابر لوكوموتيو در مسكو نشان داد شاگردان آرسن ونگر هنوز به شخصيت لازم براي نبرد در اروپا دست نيافته اند. مشكل اصلي مردان لندني را ذهنيت آنان مي دانند كه عليرغم بهره  بردن از ستاره هاي بسيار، حتي درهايبوري هم نمي توانند حريفان اروپايي را به زانو درآورند. در مقابل دينامو هميشه در اروپا پرتوان ظاهر شده و با ارائه فوتبالي برخاسته از شرق، براي نام هاي بزرگ نيز دردسرساز شده اند. در دور پيش، آنها تنها با بداقبالي مغلوب اينتر شدند. مردان ايتاليايي  هم امشب راهي روسيه شده اند تا با كسب هر سه امتياز بازي با لكوموتيو، عملاً صعود خود به دور بعد را با به كف آوردن سه پيروزي پياپي مسجل سازند. اينتر اين فصل با جذب چند مهره كارآمد، تيمي خطرناك ساخته و پرداخته كه داعيه صعود به مراحل بالاتر بازيها را در سر مي پروراند.
گروه C
نبرد بزرگان گروه سوم امشب در ورزشگاه ريازورلاكرونيا برگزار خواهد شد و موناكو، صدرنشين گروه كه تا اين برهه بسيار پرصلابت ظاهر شده به مصاف دپورتيوولاكرونيا، يكي از بهترين هاي اروپا در چند ساله اخير خواهد رفت.
احتمالاً مبارزه اين دو تيم، با توجه به بازيهاي پرفروغ مهاجمان آنها در هفته هاي گذشته بسيار پرگل خواهد بود. فرانسوي ها با تكيه بر فزناندو مورينتس، ماشين گلزني خود كه در اين فصل فوق العاده ظاهر شده و لاكرونياي هميشه محتاط با بهره جستن از پاس هاي ويرانگر خوان والرن، كه بار ديگر شرايط آرماني اش را باز يافته، به قصد پيروزي پاي به ميدان خواهند نهاد هر چند كه حتي يك تساوي هم براي موناكو برابر اصلي ترين رقيب خود بسيار با ارزش خواهد بود.
در ديگر ديدار اين گروه آيندهوون نگون بخت كه بر خلاف تمامي انتظارات تا به حال دو شكست پياپي را پذيرفته ميهمان آ.ا.ك خواهد بود.
گاس هيدينك به هر سه امتياز اين مسابقه نيازي حياتي دارد در غير اين صورت تيم هلندي وداعي زودهنگام با جام قهرمانان خواهد داشت.
گروه D 
013280.jpg

شگفتي ساز بزرگ فصل قبل لاليگا در اروپا هم يكه تازي مي كند. سوسيه داد تا اكنون شانه به شانه يووه در گروه چهارم پيش آمده و حالا برگزاركننده يكي از حساس ترين بازيهاي ليگ قهرمانان امشب در دل آلپي تورين است. چه كسي گمان مي برد سوسيه داد بتواند بدين سان گالاتاسراي را در تركيه به زانو درآورد و اينك مردان اسپانيايي با بهره جستن از تك  خال هايي نظير داركو كواچه ويچ، ژابي آلونسو و نيهات قهوچي در انديشه خلق شگفتي ديگري هستند. بي ترديد همچون هميشه و در غياب الكس دل پيرو، پاول ندود خطرناك ترين سلاح ليپي خواهد بود كه مهار او مي تواند روند حركتي يووه را دچار اختلال سازد، كاري كه المپياكوس در عين شايستگي در انجام آن ناكام ماند و ثمره اش را نيز ديد. در جهنم يونان المپياكوس مي توانست يووه را به زانو درآود. اما در پايان پذيراي باختي ديگر شد تا بدون كسب حتي يك امتياز و با وضعيتي مشابه گالا در قعر جدول جاي بگيرد. شايد با وجود كارمبئو، جوواني و جورجويچ، المپياكوس با يك امتياز از استانبول به خانه باز گردد اما رفته رفته صعود به دور بعد براي هر دو تيم تنها به يك وهم تبديل مي شود.
گروه E
رنجرز- منسچتر يونايتد... و سرانجام روز موعود فرارسيد. الكس فرگوسن را عاشق رنجرز مي دانستند اما ناكامي او در گلاسكو، همواره انديشه انتقام را در ذهنش پرورانده و اكنون بهترين زمان براي فتح دژ رنجرز فرا رسيده، قطعاً به زانو درآوردن تيم اسكاتلند در خانه براي آلكس فرگوسن بسيار نويدبخش خواهد بود. از ديگر سو پس از شكست شگفت انگيز مقابل اشتوتگارت شياطين سرخ براي سامان بخشيدن به اوضاع آشفته خود در گروه به اين پيروزي، مقابل صدرنشين گروه احتياج دارند، برد در ايبروكس براي سرخ پوشان كه تقريباً تمامي چهره هاي خود را آماده حضور در ميدان مي بينند چندان دور از دسترس نيست.
اشتوتگارت، تيمي كه هم در بوندس ليگا و هم در جام قهرمانان- خصوصاً بعد از مغلوب كردن يونايتد- چهره اي درخشان داشته، در خانه ميزبان پاناتينايكوس است. يوناني ها در دو بازي قبلي خود شش گل دريافت كرده اند، با وجود چنين خط دفاعي فليكس ماگات نيازمند تدبير چنداني براي برتري بر حريف نخواهد بود. وقتي به ياد بياوريم كوين كوراني امسال خط آتش ژرمن ها را خطرسازتر از همه زمان ديگري ساخته، مي توانيم به پيروزي ساده خانگي آنها اطمينان داشته باشيم.
گروه F
تيم برگزيده ستاره هاي دنيا فرداشب در سانتياگو برنابئو پذيراي پارتيزان  بلگراد خواهد بود. قوهاي سپيد مادريد اگرچه در كارهاي دفاعي چندان موفق نيستند اما از چنان خط آتش پرتواني سود مي جويند كه هيچ تيمي را ياراي مقاومت برابر آنها نيست. زدن هفت گل و دريافت سه گل در تنها دو ديدار، نشان مي دهد رئال همواره در پي ارائه نمايشي دلپذير براي هواداران فوتبال است. از اين رو شايد مردان صرب بتوانند در مادريد دروازه ميزبان را بگشايند اما قطعاً خط دفاع آنها يكي از بدترين روزهاي خود را سپري خواهد كرد. رئال با زدن سه گل به پورتو- قهرمان فصل پيش جام يوفا- در پرتغال نشان داد كه توقف ناپذير است.
مارسي، تيم روياها، نيز در مسابقه دوم اين گروه در ورزشگاه ولودروم پذيراي پورتو است.
پس از هت تريك ديديه دروگبا برابر پارتيزان، مارسي سه امتيازي به شكست دادن پورتو براي صعود از اين گروه مي انديشد. بي ترديد رئال عنوان نخست گروه ششم را به خود اختصاص خواهد داد و ستيز اين دو تيم، در نهايت به معرفي دومين صعودكننده از اين مجموعه خواهد انجاميد. مارسي به تكرار روزهاي خاطره انگيز گذشته مي انديشد.
گروه G
013282.jpg

فرداشب ورزشگاه استمفورد بريج شاهد حساس ترين ديدار اين دور از رقابتها خواهد بود. شكست باورنكردني آبي پوشان در خانه برابر بشيكتاش، در حالي كه حريف از دقيقه پنجاهم ده نفره به بازي ادامه مي داد، نشان داد آنها هنوز به آن ميزان از هماهنگي براي كاموري در اروپا دست نيافته اند.
به هر روي وجود چهره هاي نامداري چون هرنان كرسپو، آدريان موتو، دهين داف، كلود ماكه له له، مارسل دسايي، كارلو كوديچيني، جيمي فلويد و خوان سباستين ورون مي  تواند كاميابي يك تيم در هر ديداري را تضمين كند، چلسي براي صعود به دور بعد ناچار به شكست دادن لاتزيو است، تيمي كه عليرغم تمام بحران هاي مالي، در دو فصل اخير به مدد درايت روبرتو مانچيني بسيار باصلابت ظاهر شده و براي ادامه روند صدرنشيني خود قصد كسب امتياز از لندن را دارد.
اسپارتا پراگ در دور اول بازيها در خانه مغلوب چلسي شد اما با كسب تساوي دو بر دو در رم ثابت كرد از فوتبال شرقي و روان چك، نشان دارد.
فردا شب اسپارتا و بشيكتاش دو شگفتي ساز دور قبل نبردي تماشايي و مهيج را در پراگ آغاز خواهند كرد.
گروه H 
ميلان بازيكنان بزرگي را در تركيب خود گردآورده اما اين تيم هيچ گاه آن گونه كه بايد نمايش روان و زيبايي را ارائه نداده است. شايد بخت با آنچلوتي همراه بوده كه او توانسته كاكا را به خدمت بگيرد، حضور تك  خال برزيلي روح تازه اي را در كالبد تيم دميد. اما با وجود چنين مزايايي پسران سن سيرو در روز قبل ديدارها در اسپانيا در گشودن دروازه سلتاويگو ناتوان نشان دادند تا توان آنچلوتي در به كارگيري اين همه ستاره هجومي زير سؤال برود. شايد مدافع عنوان قهرماني بازيها بتواند در خانه بروژ بلژيك را شكست دهد، اما در مراحل بالاتر، مقابل تيم هاي بزرگ تر، اين مشكل گريبانگير تيم خواهد شد.
آژاكس هم كه پيش تر موفق به پيروزي بر بروژ شده بود در خانه ميزبان سلتا است تا از ميان اين دو باشگاه ديگر تيم مدعي صعود از گروه چهره بنمايد.
ديدارهاي امشب
گروه A
اندرلشت- سلتيك
ليون- بايرن مونيخ
گروه B
ديناموكيف- آرسنال
لوكوموتيو مسكو- اينتر
گروه C 
آ.ا.ك- آيندهوون
لاكرونيا- موناكو
گروه D 
گالاتاسراي- المپياكوس
يوونتوس- رئال سوسيه داد
ديدارهاي فرداشب
گروه E
گلاسكو رنجرز- منچستر يونايتد
اشتوتگارت- پاناتينايكوس
گروه F
مارسي- پورتو
رئال مادريد- پارتيزان بلگراد
گروه G 
چلسي- لاتزيو
اسپارتاپراگ- بشيكتاش
گروه H
آژاكس- سلتا ويگو
ميلان- بروژ

خبرها و نگاه ها
خواهران ويليامز
مسيح فرزانه - پس از درگذشت خواهر بزرگ تر خواهران ويليامز، حالا اوضاع اين خانواده همچنان به هم ريخته است. «سرنا ويليامز» اعلام كرده است كه به دليل مصدوميت و عمل جراحي به روي زانويش نمي تواند تا يك ماه در ميادين ورزشي حضور پيدا كند. وي در اين باره گفت: فعلاً به دليل مصدوميت نمي توانم، در مسابقات شركت كنم و هرگاه احساس كنم، كه پس از جراحي حالم رو به بهبود است و از لحاظ بدني كاملاً آماده هستم به مسابقات بازمي گردم و از تمام هوادارانم كه هميشه  مرا مورد تشويق خود قرار مي دهند، بسيار تشكر مي كنم. خواهر وي، «ونوس» نيز كه ۴ سال پيش در فينال مسابقات «ويمبلدون» شكست خورد، امسال چشم به مسابقات قهرماني «فيلادلفيا» و «لس آنجلس» دارد. همچنين «ليندزي داوون پورت» چهارمين تنيسور برتر دنيا نيز به دليل عمل جراحي، هنوز نمي تواند به رقابت ها باز گردد.
حرف رانيري را باور ندارم!!!
013288.jpg

«تيري آنري» هنوز گيج است. او مي گويد: از اينكه «راينري» گفته است به من در چلسي نياز دارد، واقعاً تعجب مي كنم، مگر يك تيم چقدر مهاجم مي خواهد، اين تيم داراي بازيكنان خوبي است ، البته بايد روي اين مسأله فكر كرد، من يك بازيكن هستم و وظايفم كاملاً مشخص  شده است و شايد روزي از اين باشگاه به جاي ديگري بروم، اما هم اكنون در «آرسنال» مي مانم. اما «كلوديو رانيري» در اين مورد اظهار داشت: فكر مي كنم افرادي اطراف او هستند، كه او را از اين تصميم منع مي كنند، اميدوارم بتوانيم براي قوي  كردن تيم او را به جمعمان اضافه كنيم، ما امسال رقابت سخت و فشرده اي را در برابر، منچستر، آرسنال و ليورپول خواهيم داشت. ما اين فصل به دنبال قهرماني در ليگ و حضور موفق در جام قهرمانان هستيم و براي رسيدن به اين اهداف نياز به بازيكناني نظير «آنري» داريم.
بازگشت زاناردي
«الكسي زاناردي» راننده ايتاليايي مسابقات كارت كه دو سال پيش در سري مسابقات اتومبيل راني در همين رشته در يك سانحه دلخراش دوپايش را از دست داد، مجدداً در پيست «مونترا» با پاهاي مصنوعي به پشت فرمان نشست و تمرين كرد. خود وي در اين مورد گفت: از بازگشت مجدد به دنياي ورزش خوشحالم، بسيار شادمانم از اين كه مي توانم مجدداً پشت فرمان اتومبيل بنشينم و باز هم مدال بگيرم، البته امروز براي تفريح به اين پيست آمدم، اما در آينده اي نزديك و با دستور پزشكان حتماً مجدداً تمريناتم را شروع خواهم كرد. البته براي حضور در مسابقات هنوز آماده نيستم، امروز پس از مدت ها پشت فرمان ماشين نشستم و فشار پدال هاي ترمز كمي مرا اذيت كرد. وي در ادامه گفت: هنگامي كه ماشين را روشن كردم، از آمدن به وسط پيست و سرعت دادن به اتومبيلم بسيار مي ترسيدم و در كناره هاي پيست حركت مي كردم، اما كم كم ترسم ريخت. وي در مورد تعجب طرفدارانش را بازگشت مجددش گفت: بله خوب، بايد تعجب كنند، وقتي ۲ سال پيش در آن حادثه، ماشينم از وسط كاملاً نصف شد و دوپايم را از دست دادم، هيچ كس فكر نمي كرد كه من زنده بمانم، چه برسد، به نشستن پشت فرمان، اما انسان ها بايد هميشه در زندگي و در سخت ترين شرايط روحيه شان را از دست ندهند و اميد داشته باشند.
ليگ برتر را نجات دهيد
013290.jpg

«آرسن ونگر» سرمربي فرانسوي آرسنال از كوره به در رفته است، او مي گويد: مسئولان پزشكي ليگ برتر بايد، نحوه عملكرد و ديدگاه خود را نسبت به بازيكنان عوض كنند. من به درستي مي دانم كه آنها در قبال همه بازيكنان و وضعيت جسماني آنها مسئول هستند. اما با اين برخوردهايشان به همه توهين مي كنند، موادي كه «ريو فرديناند» استفاده كرده است، جزء مواد غيرمجاز نيست و داروهايي است كه اكثر مردم و ورزشكاران از آن استفاده مي كنند، ولي عقيده كلي من اين است كه بايد با دوپينگ مبارزه و براي اين كار بايد فوتبال را از اين مسايل پاك كرد. وي در ادامه گفت: من نه دكتر تغذيه هستم و نه متخصص مسايل پزشكي، اما اين را مي دانم كه هر ورزشكاري، بالاخره بايد از داروهاي انرژي زا البته مجاز استفاده كند
يونان در پرتغال به ميدان مي رود
پرتغال ميزبان دورنهايي جام ملت هاي اروپا ۲۰۰۴ از تيم يونان به مربيگري اوتو ره هاگل براي انجام ديداري دوستانه در روز ۱۵ نوامبر دعوت به عمل آورده است.
پرتغال در ورزشگاه
ماني سيپال دوآويرو به مصاف يونان مي رود، جايي كه تابستان آينده مسابقات جام ملت هاي اروپا در آنجا برگزار خواهد شد. رويارويي با يونان كه هفته قبل با پيروزي در گروه ۶، حضور خود را در اين جام مسجل نموده، براي تيم اسكولاري اولين ديدار از دو ديدار تداركاتي طي پنج روز مي باشد.
روز ۱۹ نوامبر هم تيم كويت در ليريا ميهمان پرتغال خواهد بود تا ورزشگاه جديد دكتر ماگال  هاس پسوآ را افتتاح كنند.
كشور ميزبان جام ملت هاي اروپا در خرداد ماه سال آينده سه ديدار تداركاتي ديگر نيز براي سال جديد ميلادي مقابل انگليس، ايتاليا و سوئد در برنامه دارد.

سايه روشن ورزش
فرهنگ فوتبال
معراج مژده- علي فتح اله زاده مديرعامل سابق تيم استقلال تهران پيرامون وجود گروه بندي ها و تقسيمات ناسالم در برخي تيم ها كه باعث آسيب هاي فرهنگي و ورزشي مي شود گفت: بهترين راه براي حل اين ساختارها و سنت هاي غلط بررسي علمي و نموداري مكانيزم فوتبال دنيا و دستيابي به نتايج مورد نظر در اين زمينه مي باشد. فتح اله زاده يادآور شد حالا كه ما گام در فوتبال حرفه اي گذشته ايم مي بايستي مقررات و قوانين حرفه اي را هم رعايت كنيم شايد كلي از اين قوانين براي ما نامأنوس باشد ولي ما بايد سعي در اصلاح آن داشته باشيم مثلاً براي نمرده دادن به يك بازيكن و يا تيم مي توان با يك تحليل آگاهانه از يك تيم در يك بازي، شاخص ها و انتظارات از بازيكنان به آنها نمره داد و آنها را ارزيابي كرد. در اين راستا است كه ما از بازيكن سالاري و سنت هاي غلط كه بيشتر امري سليقه اي است و ما را مجبور به تحمل و استفاده از برخي بازيكنان مي كند كه وجودشان براي تيم جزء ضرر چيزي ديگر ندارد، مي كند. فتح اله زاده افزود: به عنوان مثال وحيد هاشميان كه يك بازيكن مستعد و جوان در باشگاههاي آلمان مي باشد بايد در خدمت تيم ملي باشد. عدم دعوت اين بازيكن با انگيزه يا عناد با وي براي چيست؟ يا رفيق بازي و باج دادن به ديگران چه معنايي دارد؟ فتح اله زاده در پايان اظهار داشت: پاره اي از مشكلات در فوتبال ما به فرهنگ اشتباه فوتبال ما بازمي گردد. اگر تيمي ببازد، سريعاً مديرعامل يا مربي را مورد انتقاد قرار مي دهند ولي اگر پيروز شود هيچ كس سراغي از آنها نمي گيرد، اين در حالي است كه در فوتبال روز دنيا، حتي تيمي هم كه آخر مي شود از تمامي جهات بررسي مي شود تا مقصر و عامل واقعي بازدارنده تيم را پيدا كنند.
حراج افتخارات
013284.jpg

سرگذشت اين جناب جرج بست مرد افسانه اي فوتبال ايرلند و منچستريونايتد در دهه شصت مي تواند براي بسياري از قهرمانان آموزنده باشد. سرگذشت جرج بست را ديروز در اين صفحه خوانديد. او در شرايط فعلي تصميم گرفته است كه جايزه ويژه مرد سال فوتبال اروپاي خود را كه در سال ۱۹۶۷ به دست آورد طي يك حراج به مبلغ ۱۶۷هزار و ۲۵۰ پوند بفروشد. اين بازيكن سابق منچستريونايتد كه اكنون ۵۷ سال دارد در دهه شصت يكي از بهترين گلزنهاي اروپا بود. بست در مقابل بنفيكا قهرمان دو دوره جام باشگاههاي اروپا با گل زيبايش باعث قهرماني منچستريونايتد در اروپا شد، اما اكنون سرنوشت او به گونه اي رقم خورده است كه مجبور است بهترين جايزه خود را به حراج بگذارد تا اموراتش بگذرد. اين هم از ندانم كاريهاي يك قهرمان بزرگ در فوتبال است. در مقابل مي توان به بابي چارلتون، بكن باوئر و بقيه همطرازان او در فوتبال نگاه كرد كه چه زندگي راحت و با آرامشي دارند.
توسعه ورزش
013286.jpg

آخرين يافته ها و دست آوردهاي علمي نشان دهنده آن است كه توسعه ورزش در دنياي امروز با ميزان آگاهي و اطلاعات ورزشكاران ارتباط مستقيمي دارد و بزودي روزي فرا خواهد رسيد كه هيچ موفقيتي بدون دانايي و آگاهي كامل ورزشكاران حاصل نخواهد شد.
خوشبختانه در كشور ما نيز گام هاي اوليه در جهت دست يازيدن به اصول علمي و اطلاعاتي مورد توجه قرار گرفته و اقدامات اوليه در برقراري مسيري صحيح در فعاليت هاي موجود برداشته شده است.
آخرين حركت انجام شده حضور دكتر محمدرضا شريف پزشك مسئول كميته ملي المپيك در هفتمين كنگره جهاني المپيك ioc در علوم ورزش در شهر آتن يونان است. دست آوردهاي حضور در اين كنگره چنين است:
در اين كنگره كه در فاصله روزهاي ۱۵ تا ۱۹ مهر ماه ۸۲ برگزار شد ۵۵ مقاله از ۴۶۲ پژوهشگر در سراسر جهان به صورت مقالات دعوت شده، سخنراني كلامي، پوستر و سمپوزيوم ارائه شد. اين در حالي است كه موضوع كنگره مراقبت هاي جسماني، رواني و تغذيه اي ورزشكاران در قرن ۲۱ بود.
دست آوردهاي حاصله نيز چنين بود:
۱- آشنايي با آخرين و به روزترين پژوهش هاي علوم ورزشي در شاخه هاي علوم رفتاري، پزشكي، فن آوري اطلاعات و تربيت بدني.
۲- ارتباط رسمي با نخبه ترين پژوهشگران علوم ورزشي در سطح جهان كه در زمان واحد در مكان واحد گرد هم آمده بودند.
۳- نشست هاي سودمند با رؤساي كميسيون پزشكي فدراسيون هاي جهاني.
وي كه با دست پر از اين كنگره در يونان به كشور بازگشته است برپايي نمايشگاه تجهيزات پزشكي در حاشيه اين كنگره را يكي از مهم ترين بخش هاي كنگره جهاني المپيك در علوم ورزش قلمداد كرده و بازديد از محصولات شركت هاي توليد كننده در زمينه تجهيزات پزشكي را در افزايش ميزان آگاهي شركت كنندگان را سخت مورد توجه قرار داده است.
چه نيكوست در نشستي عمومي و همگاني آخرين اطلاعات كسب شده از اين كنگره را با برنامه ريزي و مديريت مسئولين ذيربط بصورتي گسترده در اختيار ورزشكاران، مربيان و دست اندركاران ورزش قرار دهد. البته سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك خيلي جدي بايد براي انجام چنين كاري برنامه ريزي هاي اوليه را انجام دهند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
مدارا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  مدارا  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |