جمعه ۱۸مهر۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۱
مروري بر نقش برانكو در تغيير شيوه بازي ايران
... آمده تا روح باشد
004524.jpg
هومن كواكبي
حداقل نام حريفاني كه در آسيا از ايران شكست خورده اند مطرح تر از حريفاني است كه نيوزيلند بر آنها غلبه كرده. چند نفر از شما نام جزاير سولومون را شنيده ايد؟ مشهورترين حريف نيوزيلند در رقابت هاي Offcup استراليا بود كه حذف شد و حالا عصر يكشنبه ايران نماينده قاره بزرگ در برابر نيوزيلند خواهد بود.
***
تا دو هفته پيش ايراني ها نتيجه اين مسابقه را بر حاشيه ها ترجيح مي دادند اما حالا شرايط كاملاً متفاوت است. نتيجه اي كه تيم ملي به دست خواهد آورد زير مجموعه اي از نقطه تمركز در گوشه زمين است. برانكوايوانكوويچ پس از ماه ها روي نيمكتي مي نشيند كه تا همين چند روز پيش جاي همايون شاهرخي بود. حالا سرهنگ بازنشسته در مكان ديگري مسابقه را دنبال مي كند. مكاني كه او را از تيررس انتقادات مستقيم دور خواهد كرد.
براي توده، برانكو يك نام دوست داشتني است. قهرماني در بوسان آخرين خاطره به جا مانده از او در ذهن مردم است و هشت ماه دوري از ايران نتوانست اين رابطه ذهني دو طرفه را قطع كند. بسياري عقيده دارند حضور مرد ملقب به پروفسور بر روي نيمكت مربيگري تيم ملي، شروعي تازه نيست بلكه ادامه روندي است كه هشت ماه پيش متوقف شد يا شايد هم تغيير كرد.
نتيجه مسابقه يكشنبه هر چه كه باشد به نفع برانكو خواهد بود. پيروزي به نام او تمام مي شود و شكست باعث چرخش نگاه ها به فعاليت هاي انجام شده در زمان غيبت ايوانكوويچ مي شود.
اما آيا اين يك تلقي عمومي مبتني بر واقعيت است؟
روزي كه دستيار محجوب ميروسلاو بلاژويچ جاي اين مربي بزرگ را گرفت ناخودآگاه شرايط جديدي را پيش روي خود ديد. اين شرايط بيشتر به يك فرصت شبيه بود تا چيز ديگر.
و برانكو از اين فرصت نهايت استفاده را كرد. اوج هنر او در زمان غيبت پيش بيني نشده علي دايي به دليل فوت پدر مشخص شد. پروفسور و جوانانش آن قدر خوب درخشيدند كه جاي حرف باقي نماند ولي مدتي بعد و در حالي  كه گمان مي شد فدراسيون فوتبال قرارداد خود را با اين مربي تمديد مي كند اتفاق ديگري افتاد. اتفاقي كه علي رغم گذشت چند ماه هنوز زواياي تاريك آن مشخص نشده است. هر چند روز چهارشنبه اي كه گذشت حرف هاي صفايي فراهاني، رياست سابق فدراسيون فوتبال، برگه هاي اين پرونده را قطورتر كرد تا سؤالات بي پاسخ بيشتري توليد شود اما به هر حال او رفت و همايون شاهرخي آمد. مردي كه با مكتب فوتبال پاس خو گرفته بود و اگر مي توانست رضايت عمومي را در قالب تيمي ملي برآورده سازد آن وقت شايد داستان مربيان خارجي تا سال ها فراموش مي شد.
فعلاً مهم نيست
دلايل مختلف كه برخي از آنها به هيچ وجه فني نبودند باعث كم شدن اعتماد جمعي به شاهرخي شد و سرانجام در آستانه بازي بين قاره اي بار ديگر برانكو به تهران بازگشت و چگونگي آمدن دوباره اش به ايران مانند رفتنش در هاله اي از ابهام قرار گرفت، با اين همه مهم حضور مردي بود كه حداقل موافقان قدرتمندي نسبت به مخالفان داشت. نظر مساعد افكار عمومي، عنوان ابزار اصلي گروه موافقان لقب گرفت تا همه چيز دموكرات مابانه به نظر برسد!
كارشناسان معتقدند حضور برانكو در پروسه زماني فعلي بيشتر بر اساس بازگرداندن رضايتمندي از فوتبال ملي در ميان مخاطبان پرشمار آن انجام شده است. شخص ايوانكوويچ از تمام دلايل فراهم شدن شرايط حضورش در ايران آگاه است و خوب مي داند كه حداقل براي بازي ها در زمان كوتاه مدت كار چنداني از دستش ساخته نيست. اما او علي رغم اين آگاهي آمد تا بار ديگر از ايران خودش را به آسيا و شايد جهان معرفي كند. واقعيت اين است كه برانكو به اين اثبات نياز دارد و شايد به همين دليل ريسك پذيرفتن هدايت تيم پرسروصداي ايران در اوج رقابت هاي مقدماتي جام ملت هاي آسيا را پذيرفته است.
اگر برانكو روز يكشنبه شكست بخورد به دليل آگاهي داشتن از شرايطي كه تيم ملي در آن قرار داشت، مقصر است و اگر پيروز شود حتماً از كساني كه او جانشينشان شده،تشكر خواهد كرد.
ايوانكوويچ اخلاق حرفه اي را مي داند و روح تنوع طلب جامعه فوتبال ايراني با تكيه بر حضور دوباره مردي كه يك بار آنها را قهرمان كرده ناگهان متحول خواهد شد.
پيش بيني اينكه ايران برابر نيوزيلند بازي دلپذيري ارايه خواهد كرد چندان دشوار نيست. اين خاصيت فوتبال كشوري است كه عادت تغييرات شگفت انگيز خود را بيشتر از يك منبع روحيه اي مي گيرد تا فيزيكي و برانكو آمده است تا آن روح باشد. البته فعلا!
آغاز روز احساسات
با تمام اينها - چه درست و چه غلط - پيروزي ايران بر نيوزيلند براي ايران لازم است و برانكو نقش اصلي ابزار انجام اين لزوم را برعهده دارد.
ميك ويت، سرمربي نيوزيلند، تيم خود را با تاكيد اين نكته كه «بازي يكشنبه براي ما مهم است»،آماده كرده و مي داند قاره ملقب به قاره آبي بايد از هر فرصتي براي اثبات لياقت فوتبال خود استفاده كند و اينك اين فرصت روي دوش نيوزيلند سنگيني مي كند. هرچند ۱۰ بازيكن از فهرست ۱۸ نفره آنها در ليگ هاي اروپايي بازي مي كنند و ۵ بازيكن در ليگ آمريكا كه همين نشان مي دهد آنها زياد هم آماتور نيستند. شكست دادن استراليا در آخرين بازي «offcup» كار كمي نبود ولي به نظر مي رسد نتيجه اين مسابقه را چيز ديگري مشخص كند. ادبيات فوتبال ايران در نوع خود قابل احترام است اما حريف ۴۸ ساعت ديگر تيم ملي،انرژي مثبت خود را از حسي مي گيرد كه به دليل ارزش فوتبال اروپا شكل گرفته است.
در روزي كه ايران به دليل تغيير سرمربي خود بيشترين انگيزه را براي ارايه يك فوتبال زيرپوستي دارد، نيوزيلند در واقع جمع شدن ۱۱ نفر كنار يكديگر است كه كمتر در كشور خود زندگي كرده اند و به همين دليل آنچه را كه نمايش خواهند داد برمبناي اصولي مي باشد كه در فوتبال حرفه اي شكل گرفته است.
شايد اگر روز ديگر و شرايطي ديگر بود اين دليل براي تفوق قابل پيش بيني ايران جاي سؤال داشت اما حالا...
حالا احساسات بر همه چيز رجحان دارد. البته فعلاً!

آنچه يك صبح جمعه را دلپذير مي كند
آوازخواندن در حمام
004560.jpg
مجيد عاصمي
گزارش تحقيقي سياه نمايي در مطبوعات ارايه شده از سوي معاونت امور مطبوعاتي و تبليغاتي مركز مطالعات و تحقيقات رسانه ها - كه از زيرمجموعه هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به شمار مي آيد - در پايان هفته گذشته منتشر شد و از سوي پژوهشگران مورد توجه قرار گرفت. اين گزارش با محور قرار دادن انتقادات مخالفان دولت به گونه اي تنظيم شده است كه ديدگاه هاي مديران اجرايي جامعه به مقوله مهم و تاثيرگذاري چون رسانه هاي ورزشي را به راحتي براي استخوان خردكرده هاي اين حوزه و جوانان تازه فعال شده در آن روشن مي سازد؛ ديدگاهي كه با صدايي رسا اعلام مي دارد: رسانه هاي ورزشي، شما وجود نداريد! اين برآيند نهايي اين ديدگاه هاست و در آن هيچ شكي نداشته باشيد،اما براي برطرف ساختن هرگونه شبهه احتمالي مي توانيد به اين نكته ها نيز توجه كنيد:
۱ـ «منظور از سياه نمايي وضعيت جامعه و فعاليت هاي دولت آن دسته از مطالبي است كه نگرش منفي در انعكاس مقولاتي نظير امور سياسي، امور اقتصادي، امور قضايي، امور نظامي و دفاعي، امور فرهنگي، علوم پزشكي و بهداشت و... را باعث شده است و موجب ذهنيت و نگرش منفي از... فضاي جامعه مي شود. اين مطالب متكي بر صفات، داراي بار ارزشي منفي، توصيف هاي نامطلوب و ناخوشايند، بزرگ نمايي، نارسايي ها و مشكلات و ضعف و امثالهم است.»
اين تعريف كه در همان گزارش ارايه شده از سوي زيرمجموعه معاون وزير آورده شده است در شكل و پوسته ظاهري خود نشان مي دهد كه از ديد اين مركز مطبوعات ورزشي اصلاً ديده نمي شوند و تاثيري هم در نوع نگرش ها و اصلاح ديدگاه ها و بقيه مسايل - حداقل در حوزه كاري خودشان - ندارند.
بحث توجه غيرمستقيم رسانه هاي ورزشي به سياه نمايي يا پاك و بري بودن آنها از اين مقوله از اساس موضوع ديگري است كه در جايي ديگر هم البته مي تواند مورد توجه قرار گيرد اما وقتي يك مركز دولتي در تحقيقي مطبوعاتي (كه حتماً براي دستيابي به دستاوردها و اهدافي خاص هم صورت گرفته است!) صرفاً به حوزه هايي چون فرهنگ و اقتصاد و سياست و حتي پزشكي مي پردازد و از درك تاثيرگذاري ورزش - به ويژه فوتبال - در جامعه اي با خصوصيات جامعه كنوني ما غفلت مي كند و خود را بي خبر نشان مي دهد، آيا چنين به نظر نمي رسد كه كل مطبوعات ورزشي اين مملكت به يك شكلي در يك خلا كاملاً قابل لمس و احساس شدني در حال كار و فعاليت هستند؟ گمان اصلي بسياري از كساني كه در حوزه ادبيات ورزشي فعاليت دارند، براين است كه اين گونه است و نگرش مركز مطالعات... نيز به حوزه فوتبال از همين زاويه قابل ارزيابي است وگرنه حداقل يك نسخه از يكي از روزنامه هاي ورزشي اين كشور در آن تحقيق ضرورت دار وزارتخانه اي چون ارشاد كه از قضا خود متولي مطبوعات است، جايي - هرچند كوچك و محدود - را به خود اختصاص مي داد.
يكي از مديران اجرايي همين مطبوعات ورزشي خودمان با ارايه توصيفي دقيق از نگاه مديران جامعه به اين حوزه حرفه اي، اعتقاد داشت كه كار در دايره بسته ادبيات ورزشي - به ويژه فوتبال - به آواز خواندن در حمام مي ماند. فقط خودمان را خوش مي آيد و با توجه به شرايط كنوني نيز چنين به نظر مي رسد كه چندان پربيراه هم نمي گويد.
براي درك راحت تر اين موضوع كافي است همين قضيه بستن قرارداد دوباره از سوي فدراسيون فوتبال با برانكو ايوانكويچ را براي حضور در كادر فني تيم ملي فوتبال ايران مورد توجه قرار دهيم. بعد از آن شكست - به هرحال - تلخ در امان، چنان موجي از تلخي و شكست و سياه نمايي در حوزه فوتبال اين مملكت به راه افتاد كه اگرچه هم سنگ پس آمدهاي بعد از شكست تيم ملي در منامه نبود اما براي مدتي همه تصميم گيري ها، همه برنامه ريزي ها و همه ديدگاه هاي فدراسيون فوتبال و سازمان تربيت بدني را تحت تاثير قرار داد. اين موج به هيچ وجه - حتي اگر در يك پروسه زماني در محدوده اي قرار مي گرفت كه چارچوب تعيين شده براي پژوهش تحقيقي مركز مطالعات... را به وجود آورده - از سوي حوزه هاي خارج از فوتبال مورد توجه قرار نگرفت. گويي كه اصلاً هيچ چيزي از فوتبال ما كه بتواند خود را به يك شكلي به مركز توجه آن دسته از دولتمردان كه همه چيز را از زاويه سياست مورد ارزيابي قرار مي دهند نزديك كند، ارزش يك بررسي هرچند گذرا و انجام يك كار پژوهشي نداشته است.
چقدر تلخ است وقتي انسان درمي يابد، كاري را كه با شور و عشق و گرما در حال انجام دادن آن است به آوازي ظاهراً خوش صدا مي ماند كه شور و گرما و عشق خود را از بخار داخل حمام گرفته باشد! مثل همين كاري كه ما الان داريم انجام مي دهيم و در اين صبح جمعه پاييزي شما را به شنيدن آن صداي ناخوشايند دعوت كرده ايم.

ورزش روستاها و حسرت فرصت سوزي
اركيده غفارپور
آنچه كه تحت عنوان طرح توسعه ورزش روستاها به عنوان يك برنامه جدي در دستور كار سازمان تربيت بدني قرار گرفته است را مي توان دومين پروژه عظيم ورزشي پس از طرح جامع ورزش دانست.جامعه روستايي ايران به دليل شرايط اقليمي و متنوع فرهنگي از بستري بسيار مناسب براي تلفيق سنت هاي ارزشمند و يك پديده جهاني به نام ورزش برخوردار است. نگاه ضعيف رسانه ها و در پي آن افكار عمومي به توانايي آنچه در روستاها وجود دارد باعث دست كم گرفتن چيزي شده كه سال هاست در بطن جامعه ايراني وجود دارد.سومين جلسه اعضاي شوراي طرح توسعه ورزش روستايي، در حالي هفته گذشته با حضور مردان قدرتمند ورزش ايران و در راس آنها محسن مهر  عليزاده در محل سالن همايش هاي سازمان برگزار شد كه به نظر مي رسد دولت قصد دارد اين مقوله را جدي تر از تمام سال هاي گذشته دنبال كند.حركت آغاز شد، به شرطي حركت خوبي است كه هر چه سريع تر از قالب شعارهاي مرسوم و عادت به برگزاري جلسات مقطعي خارج شود و وارد فاز اجرايي خود گردد.اعضاي اصلي شوراي طرح نمي توانند فراموش كنند زيرساخت هاي منابع انساني در روستاها ذاتاً بر يك شرايط فيزيكي مناسب استوار است و آموزش صحيح همراه با راهبري تا مرز قهرمان سازي خواهد توانست بخش فراموش شده ورزش ايران را فعال كند.در سال هايي كه گذشت هيچ گاه شاهد توجه جدي به اين بخش نبوده ايم و اگر از كنار تك  ستاره هايي كه به واسطه حل شدن در امكانات جامعه شهري از سكوهاي بين المللي بالا رفته اند بگذريم حركت خاص ديگري نمي بينيم.طرح پيشنهادي سپاه ورزش شايد بتواند رابطه حرفه اي روستا و ورزش را كمي بهبود بخشد، اما به هيچ وجه كافي نيست. گام قابل تقدير سازمان در همين مراحل جنيني بايد بر اصولي استوار شود كه بعدها حسرت فرصت سوزي را نخوريم.روزي كه بدنه اصلي جامعه ورزش شامل متوليان رسانه ها و افكار عمومي باور كنند توجه به ورزش روستاها يك لطف نيست بلكه انجام وظيفه اي است كه بايد پيش از اين انجام مي شده،آن گاه مي توان به راحتي ذخيره گرانقيمت استعدادها را كشف كرد و بهره برد. شوراي طرح توسعه ورزش روستايي وظيفه بسيار سنگيني دارد. بسيار سنگين تر از آنچه كه در شروع شاهد آن بوده ايم.

خبرهاي كوتاه
همايش  بين المللي  تاثير ژنتيك
  بر ورزش  در آتن  گشايش  يافت
همايش  بين المللي  تاثير ژنتيك  بر ورزشكاران  روز چهارشنبه  با شركت  جمعي  از متخصصين  ژنتيك  و پزشكان  مناطق  مختلف  جهان  در آتن  گشايش  يافت .
در آيين  گشايش  اين  همايش  سه  روزه  خانم  «يانا انگلوپول » رييس  كميته  اجرايي  بازي هاي  المپيك  ۲۰۰۴ آتن  گفت : ورزشكاران  سالم ، ورزش  سالم  و اخلاق  سالم  را در خلال  بازي هاي  المپيك  ارايه  خواهند كرد.
وي  با تاكيد بر به كارگيري  علم  و به خصوص  علم  پزشكي  در ورزش  گفت : علوم  در تمام  زمينه هاي  اجتماعي  و صنعتي  نقش  بسزايي  ايفا مي كنند و مي توانند در روند توسعه  ورزش  نيز نقش  مهم  و اساسي  داشته  باشند.
در اين  همايش  بين المللي  كه  تا امروز  ادامه  خواهد داشت ، پزشكان  و كارشناسان  شركت كننده  مقالاتي  در مورد تاثيرات  ژنتيك  در روحيه  ورزشكاران  ارايه  خواهند كرد.
دكتر «جان  كيلي » از دانشگاه  «واشنگتن » طي  سخناني  در اين  همايش  گفت : طي  چند سال  آتي  با مطالعه  در ژن هاي  افراد، از بدو تولد توانايي  ورزشي  آنها مشخص  خواهد شد.
وي  افزود: ممكن  است  يك  ورزشكار با نداشتن  ژن  مناسب  براي  ورزشي  خاص  بتواند تا حدي  در اين  رشته  ورزشي  پيشرفت  كند ولي  هرگز نخواهد توانست  يك  ورزشكار جهاني  شود.
وي  با اشاره  به  پيشرفت هاي  علم  ژنتيك  در دهه  اخير گفت : با مطالعه  سيستم  ژنتيك  كودكان  مي توان  بهترين  و موفق ترين  ورزشكاران  را از دوران  كودكي  انتخاب  كرد.

۲۸ درصد ژاپني ها
ورزش  مي كنند
آخـــرين  نظرسنجي  روزنامه  ژاپني  آساهي  نشان  مي دهد كه  تنها ۲۸ درصد مردم  اين  كشور ورزش  مي كنند و ۷۲ درصد ژاپني ها ورزش  نمي كنند.
اين  نظرسنجي  كه  نتيجه  آن  روز پنجشنبه  منتشر شد، حاكي  است  كه  شمــار ژاپني هايي  كه  ورزش  مي كنند نسبت  به  ۲۲ سال  پيش  چهار درصد افزايش  يافته  است .
براساس  نتايج  اين  نظرسنجي ، رشته هاي  گلف ، پياده روي ، شنا، تنيس  و دو و ميداني  به  ترتيب  بيشترين  محبوبيت  را ميان  ورزشكاران  ژاپني  دارد و رشته هاي  بيس بال ، فوتبال ، كشتي  سنتي  سومو، واليبال  و گلف  به  ترتيب  ورزش هايي  هستند كه  ژاپني ها دوست  دارند آن  را از تلويزيون  تماشا كنند.
نتيجه  اين  نظرسنجي  همچنين  نشان  مي دهد كه  ورزش  كردن  ميان  ژاپني هاي  مسن  در سال هاي  اخير رو به  افزايش  بوده  است ، به طوري  كه  اكنون  ۳۰ درصد افراد در سطح  ۵۰ سال  و ۲۶ درصد افراد در سطح  ۶۰ سال  ژاپني  ورزش  مي كنند.
اين  نظرسنجي  نشان  مي دهد كه  بيشتر ژاپني ها براي  تندرستي  و برطرف  كردن  فشارهاي  رواني ، ورزش  مي كنند.
اين  نظرسنجي  نشان  مي دهد كه  وقت  نداشتن  بزرگ ترين  عامل  بازدارنده  ژاپني ها در ورزش  نكردن  است .
روزنامه  آساهي  اين  نظرسنجي  را در طول  دو روز از سه  هزار نفر ژاپني  بالغ  در سراسر ژاپن  انجام  داده  است .

تيم رحمان شكست  خورد
تيم  مسينا كه  «رحمان  رضايي» ملي پوش  فوتبال  ايران  را در اختيار دارد، چهارشنبه شب  در هفته  هفتم  رقابت هاي  فوتبال  قهرماني  دسته  دوم  باشگاه هاي  ايتاليا مقابل  تيم  ليورنو شكست  خورد و در قعر جدول  رده بندي  اين  رقابت ها قرار گرفت .
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از رم ، در اين  ديدار كه  در زمين  تيـــــم  ليورنو برگزار شد، اين  تيم  با نتيجه  ۳ بر صفر بر تيم  مسينا غلبه  كرد.
در ساير ديدارهاي  ديشب  نتايج  زير به دست  آمد:
اسكولي  يك  جنوا يك 
آتالانتا صفر ونيز صفر
پالرمو يك  پياچنزا يك 
پسكارا صفر فيورنتينا صفر
ترنانا ۲ ورونا صفر
تورينو صفر سالرنيتانا يك 
ترويسو ۲ البينولفه  يك 
تريستينا ۲ اوه لينو يك 
ويچنزا يك  باري  يك 

پيروزي  تيم  ملي  ژاپن
  مقابل  تونس 
تيم  ملي  فوتبال  ژاپن  چهارشنبه شب  در ديداري  دوستانه  مقابل  تيم  تونس  به برتري  دست  يافت .
به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از تونس ، در اين  ديدار كه  در حضور بيش  از ۹ هزار تماشاگر در ورزشگاه  شهر تونس  برگزار شد، تيم  ژاپن  با يك  گــــل  ميزبان  خود را شكست  داد.
«اتسوشي  ياناگيساوا» در دقيقه  ۳۹ تك  گل  تيم  ملي  فوتبال  ژاپن  را به  ثمر رساند.

بازديد مهرعليزاده  از دانشكده
  ورزش  روسيه 
محسن  مهرعليزاده ، معاون  رييس  جمهوري  و رييس  سازمان  تربيت  بدني  و هيات  همراه  در ادامه  ديدار خود از روسيه  پيش  از ظهر ديروز از دانشكده  دولتي  ورزش  اين  كشور بازديد و با مسئولان  آن  ديدار و گفت وگو كرد.
رييس  سازمان  تربيت  بدني  و هيات  همراه  در اين  بازديد كه  بيش  از دو ساعت  به  طول  انجاميد از قسمت هاي  مختلف  دانشكده  مذكور و از جمله  واحد تخصصي  طب ورزشي  ديدن  كرده  و هر يك  از پزشكان  توضيحات  لازم  در مورد فعاليت  اين  بخش  را ارايه  دادند.استادان  دانشكده  دولتي  ورزش  روسيه  نيز در جريان  ديدار هيات  ايراني  از اين  دانشكده  فعاليت هاي  آموزشي  آن  را تشريح  و از نحوه  تحصيل  دانشجويان  ايراني  شاغل  در اين  دانشكده  ابراز رضايت  كردند.
آنها ابراز اميدواري  كردند كه  ادامه  روند حضور و آموزش  دانشجويان  ايراني  در اين  دانشكده  به  گسترش  همكاري هاي  فرهنگي  و به ويژه  ورزشي  دو كشور كمك كند.

دستور فدراسيون به آرمناك
فدراسيون فوتبال ايران از «آرمناك پطروسيان» دروازه بان تيم فوتبال ذوب آهن اصفهان خواست تا هرچه سريع تر نسبت به تسويه حساب با باشگاه فولاد مباركه سپاهان اقدام كند.
فدراسيون فوتبال با ارسال نامه اي كه به امضاي «علي اكبر عرفانيان دانشور» دبير اين فدراسيون رسيده، از دبير سازمان ليگ برتر ايران خواسته است به آرمناك پطروسيان ابلاغ كنند تا نسبت به اخذ برگ تسويه حساب با باشگاه سپاهان اقدام كند.

تيم  فوتبال  زير ۱۷ سال
  تركمنستان  عازم  ايران  شد
 تيم  فوتبال  زير ۱۷ سال  تركمنستان  براي  شركت  در مسابقات  مقدماتــــــي  نوجوانان  قهرماني  آسيا در گروه  پنجم  ديروز (پنجشنبه ) از طريق  مرز باجگيران  عازم  ايران  شد.
سرپرست  اين  تيم  در مصاحبه  با خبرنگار ايرنا در عشق آباد گفت : تيم  فوتبال  نوجوانان  تركمنستان  با ايران  و تاجيكستان  در گروه  پنجم  قرار دارد و مسابقات  اين  گروه  از روز ۱۱ اكتبر (۱۹مهر) در تهران  آغاز مي شود.
«الدار رمضانف» افزود: تيم  فوتبال  زير ۱۷ سال  تركمنستان  در روز ۱۹ مهر با تيم  ايران  ديدار مي كند و روز ۲۱ مهر با تيم  ملي  تاجيكستان  روبه رو مي شود.
وي  افزود: در آخرين  روز اين  مسابقات  در روز ۲۳ مهر تيم هاي  ايران  و تاجيكستان  به  مصاف  هم  مي روند و تيم  سرگروه  به  عنوان  يكي  از تيم هاي  صعودكننده  به  مرحله  نهايي  مسابقات  قهرماني  آسيا شناخته  مي شود.

توجه  به  ورزش 
دانشجويان  دختر
مدير كل  تربيت  بدني  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  گفت : توجه  ويژه  به  ورزش  دانشجويان  دختر يكي  از راهبردهاي  برنامه  چهارم  توسعه  است .
«مهرزاد حميدي » در گفت وگو با ايرنا تحكيم  و تقويت  زيرساخت هاي  ورزشي ، تداوم  واگذاري  اختيارات  به  دانشگاه ها و استقرار نظام  جامع  تربيت  بدني  در ورزش  دانشجويي را  به عنوان  سياست هاي  برنامه  چهارم  توسعه  در اين  بخش  ذكر كرد.
وي  تصريح  كرد: هفتمين  المپياد ورزشي  درون  دانشگاهي  براي  اولين  بار به  صورت  بين المللي  مردادماه  سال  آينده  در شهر اصفهان  برگزار خواهد شد.
وي  اظهار داشت : اين  رقابت  با تغييرات  جزيي  در محتواي  ششمين  المپياد ورزشي  به  اجرا درمي آيد.
حميدي  خاطرنشان  كرد: دانشگاه هايي  كه  مي خواهند در هفتمين  المپياد ورزشي  دانشجويي  شركت  كنند، مورد شناسايي  قرار مي گيرند سپس  اردوهاي  تداركاتي  خود را در بهار ۸۳ برگزار خواهند كرد و تيم هاي  خود را به  مكان  برگزاري  مسابقات  اعزام  مي كنند.
وي  پيش بيني  كرد: در سال  آينده  در رشته هاي  مختلف  و در رقابت هاي  بين المللي  دانشجويي  شركت  كنيم .حميدي  از دانشگاه ها خواست  تا موافقت  خود را به عنوان  مجري ، سازمان دهنده ، تدارك كننده  و اعزام كننده، اعلام  كنند.

تهران  به  مقام  قهرماني  بيليارد باشگاه هاي  ايران  دست  يافت
تيم  تهران  الف  عنوان  قهرماني  دومين  دوره  مسابقات  بيليارد قـــــهرماني  باشگاه هاي  ايران  در رشته  ايت بال  را از آن  خود كرد.
رييس  هيات  بيليارد فارس  گفت : تيم هاي كرمان  و باشگاه  پادير شيراز از فارس  در رده هاي  بعدي  قرار گرفتند.
دادور كياني  افزود: براساس  برنامه ريزي  انجام  شده  قرار بود اين  رقابت ها كه  از روز سه شنبه  شروع  شده  بود تا امروز  ادامه  يابد، اما به  دليل  سرعت  بالاي  بازيكنان ، رقابت ها در دو روز برگزار شد.
وي  گفت : جوايز باشگاه هاي  صاحب  عنوان  چهارشنبه شب  پس  از خاتمه  ديدارها به  آنها اهدا شد.
در اين  دوره  از مسابقات  كه  در مجتمع  آموزشي  احسان  شيراز برگزار شد، ۲۸ تيم  از ۲۳ استان  كشور شركت  داشتند.

ورزش پر طرفدار در دنيا
اسكيت در نيمه شب
نسيم جاويد
004520.jpg

وزنت را به چرخ هاي كوچكي مي سپاري تا حركت كني، حالا دوپا يكديگر را دنبال مي كنند و در اين فاصله است كه مي تواني پرواز كني و به اوج برسي.
اسكيت، پرداختن به يكي از علاقه هاي مشترك يعني سرعت است. يك جفت كفش اسكيت با چرخ هايي جادويي براي پرواز كردن. ورزش مفرح اسكيت از زمان پيدايش تا به امروز تغييرات بسياري داشته است. اما نكته جالب در تاريخچه آن، گسترش و كسب تنوع در آن است. بذر كوچك ورزش اسكيت ديروز، امروز تبديل به درختي پرشاخ و برگ شده است. اسكيت با ريشه دواندن در سرزمين ورزش هاي ديگر تحولي عظيم در تاريخ خود به وجود آورده است. تسلط و هماهنگ شدن با حركات اين رشته قدم به قدم خلق و توسعه پيدا كرد. رشد اين ورزش در گام هاي اول به ورطه صرفاً تفنن بودن، افتاد؛ شايد اين روند طبيعي بود چرا كه خلق هر حركت،ابداعي تازه به حساب مي آمد و حركات هنرمندانه و گاهي خارق العاده اجتناب ناپذير بود.
امروز ساقه هاي پيوند خورده اسكيت در سرزمين ورزش هايي چون دو ماراتن، بسكتبال، هاكي و... سربرآورده و روز به روز نيز شاخه و برگ بيشتري پيدا مي كند. تنها يك جفت كفش اسكيت و قوانين ثابت. تنوع در انواع و اقسام اسكيت آن را به ورزشي جديد و قابل پيشرفت تبديل كرده است. يكي از انواع آن اسكيت در شب است كه تجلي نشاط و هيجان، كاملاً در اين نوع آشكار است.
004522.jpg

نيمه هاي شب و اسكيت
سال ۱۹۸۹- سان فرانسيسكو. در اين سال زلزله اي شديد به اغلب اماكن عمومي، ساختمان ها و بزرگراه ها آسيب رساند. علاقه و اشتياق به اسكيت در اين دوران در اوج بود و طرفداران خاص خود را داشت. گروه ها و تيم هاي كوچك محلي و رهبري آنها از جمله اقدامات اساسي براي شروع و گسترش اين ورزش بود. بازسازي شهر آغاز شد. بزرگراه ها از جمله اماكني بودند كه به منظور جلوگيري از ترافيك و ازدحام زودتر از ساير بخش ها ترميم شدند. اين مكان ها از جمله بهترين فضاها براي تمرين اسكيت و برقراري مسابقات بود. بازي ها از سر گرفته شد؛ هرچند زمين ناهموار و نامناسب بود اما شروعي مجدد براي بقاي اين ورزش به حساب مي آمد.
004518.jpg

اعضاي يكي از اصلي ترين گروه ها - گولدن كيت پارك - با اصرار و پافشاري خود سهم مهمي در بازسازي بزرگراه ها داشتند. بهترين زمان براي تمرين كردن شب ها بود كه تردد ماشين ها به حداقل مي رسيد. هر جمعه شب، وعده ثابت تمرين هاي گروه گلدن پارك بود. وعده هاي يك شب در هفته به تدريج به شب هاي متوالي در شهرهاي مختلف تبديل شد. فيلادلفيا، نيويورك، واشنگتن دي سي، ميامي و... از جمله شهرهايي بودند كه در آنها اسكيت شب پديد آمد. تاريكي، سرعت و هيجان، عصاره هاي اصلي اين شاخه بودند كه مهمترين عوامل در جذب تعداد روزافزون اين رشته به حساب مي آيند.
اروپايي ها نيز نتوانستند در مقابل هيجان و جذابيت هاي اسكيت شب مقاومت كنند. اين رشته، سرانجام به اروپا نيز تسري پيدا كرد؛ هرچند در مقايسه با چند صد اسكيت باز ايالت متحده تفاوت زيادي داشت.
علاقه مندان به اين ورزش به سرعت از تنوع آن استقبال كردند به طوري كه تنها در مدت زماني كوتاه، در آمستردام هزارنفر، پاريس ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار نفر و ركورد آن در برلين با ۴۵ هزار نفر به اين شاخه روي آوردند.
نيمه هاي شب و تاريكي. امنيت در اين شاخه چگونه است؟ سازماندهي اسكيت بازها و نقشه يابي از اصول اساسي در اين رشته است. آگاهي داشتن از مسير به آرامش اسكيت باز كمك مي كند و از خطرات احتمالي نيز مي كاهد. از طرفي اسكيت در شب به صورت گروهي برگزار مي شود كه اين گروه ها از چندصدنفر تا ۱۰ الي ۱۲ نفر متغير است. اين ويژگي سبب مي شود اسكيت بازها به راحتي براي ماشين هاي معدود در حال تردد قابل رويت باشند؛ همچنين در يك دور بزرگ، اسكيت بازهاي متعددي كل جاده را پر مي كنند و در بسياري موارد نيروهاي پليس آنها را اسكورت مي كنند. پس با اين اوصاف اگر به يكي از كشورهاي فوق مسافريد، كفش هاي اسكيتتان را فراموش نكنيد.

ماراتن و اسكيت
004516.jpg

۴۲ كيلومتر براي دويدن. ورزش دو، مادر ورزش هاست و ماراتن شاخه اي از آن. همان طور كه پيشرفت هر كشور با توسعه صنعت آن سنجيده مي شود، دو نيز ملاكي است براي سنجش قوت ورزش آن كشور. اين رشته يكي از پرطرفدارترين ورزش هاست و انواع و اقسام مسابقات مختلف در اقصي نقاط دنيا برگزار مي شود.
تلفيق اسكيت و ماراتن دنياي تازه اي ساخته است، دنيايي كه هم در آن هيجان و فرح بخش بودن حركات اسكيت وجود دارد و هم قابليت هاي دوي ماراتن.
تعداد فراواني اسكيت باز، به چرخ هايي كوچك پا مي زنند، از هم سبقت مي گيرند و پرشتاب به سوي خط پايان مي تازند.
دو دنياي پرجاذبه، تلفيقي شگفت انگيز است. مسابقات برگزار شده اسكيت و ماراتن روزبه روز در حال افزايش است و تاكنون يازده مسابقه رسمي در جنوب آمريكا و كره برگزار شده است.
آنچه كه ماراتن را به ورزشي مقبول و ايده آل تبديل كرده است، انرژي صرف شده و فعاليت در آن است كه سبب مي شود ماهيچه ها در نهايت شكل ايده آل خود بمانند و توان بدني افزايش يابد. يك اسكيت باز مي تواند شور و هيجان اسكيت را در كنار فردي ديگر تجربه كند. پاها به شدت يكديگر را دنبال مي كنند. گام هايي بلند و پرشتاب. صحنه هيجان آوري است. خطوط رنگي بازيكن ها يكي بعد از ديگري كشيده مي شوند و خط پايان به استقبال آنها مي رود.
004514.jpg

فدراسيون بين المللي اسكيت (FIRS) با برگزاري مسابقات و دوره هاي قهرماني متعدد به شعله ور شدن آتش اين رشته كمك فراواني مي كند. از جمله اين مسابقات كه عده زيادي انتظار آن را مي كشند صحنه هاي مبارزه اي خواهد بود كه در سال ۲۰۰۴ از ۱۶ تا ۱۹ ژانويه برگزار مي شود.
افزايش تعداد تماشاچي ها نيز يكي از امور هويداي روند رشد اين رشته است. جمعيت معدود ليگ اسكيت ماراتن در شمال آمريكا امروز به چندين هزار تماشاچي تبديل شده است كه فرياد مي كشند و خطوط رنگي را در جاده هايي روبه خط پايان تشويق مي كنند.
مايك كافرين و ماريلين فرانزن دو قهرمان اسكيت و از پايه گذاران اسكيت و ماراتن هستند.
ماريلين كه از روند رشد اين رشته خشنود است مي گويد: «وقتي ايده تلفيق ماراتن و اسكيت مطرح شد مي دانستم چه غوغايي برپا مي شود بنابراين امروز در مقابل جمعيت چندهزار نفري طرفدار و بازيكن شگفت زده  نشدم.»
اين دو ستاره تيم مينياپوليس آمريكا زحمات فراواني براي خلق و بقاي اين رشته انجام داده اند.
004512.jpg

مايك مي گويد: «صنعت و ماراتن در تعامل بايكديگرند و اتصال اسكيت با ماراتن بذر كوچكي است كه رشد خواهد كرد.»
تعداد روزافزون طرفداران اين شاخه - علاوه بر جذابيت آن - ريشه در عواملي چون برنامه ريزي و استمرار در مسابقات و حمايت هاي مستمر فدراسيون ها و باشگاه هاي مختلف دارد.
خط هاي رنگي به آرامي شكل مي گيرند و هريك تبديل به اسكيت بازهايي مي شوند كه در لباس هاي رنگي و شاداب خود به خط پايان رسيده اند.

گذري در اسكيت
مراقبت از ماهيچه ها و پرورش صحيح آنها از اصول اساسي در ورزش اسكيت است.
استفاده از روش هاي دستگاهي و حتي يك پياده روي ساده و كوهنوردي كمك شاياني به اين منظور مي كند.
وزن،عامل محرك در حركت چرخ هاي اسكيت است. كافي است وزنتان را به روي چرخ ها بيندازيد. زانوهايتان را صاف كنيد و آنها را به هم بچسبانيد و در اين حالت شانه هايتان را به آرامي رها كنيد و با حركات دست ها تعادل برقرار كنيد. حالا تنها كافي است به روبه رو چشم بدوزيد. بعد از كمي تمرين متوجه مي شويد كه مقاومتتان افزايش پيدا كرده و زانوهايتان با قوت عمل مي كنند و ماهيچه ها نيز به شكل ايده آل خود درآمده اند.
يكي از مشكلات رايج، ضعيف شدن زانوهاست كه با تمرين ها و حركات معين مي توان قوت و تواناييش را استمرار بخشيد. فعاليت و جنب وجوش در اين ورزش از امور قابل توجه است چرا كه با آگاهي يافتن از مقدار كالري مصرف شده بايد اقدام به جبران و تقويت قواي بدني كرد. تمرين مستمر و تمرين مستمر، شعار اسكيت بازان اين است. اسكيت بازهايي كه با هيجان و آرامش اين ورزش درگيرند.
فرض كنيد چرخ هاي شما پشت يك خط قرار دارند، حالا زانوها را باهم به سمت جلو حركت دهيد -زانوبندها را فراموش نكنيد - وزنتان را به روي چرخ ها بيندازيد و حركت كنيد. اين تمرين سبب تقويت زانوها و حركات تعادلي مي شود.
چند مانع براي خود در نظر بگيريد. اصطلاح «بوسه پنجه پا» را فراموش نكنيد. اين اصطلاح يعني در ارتباط بودن حركات پنجه پا با حركات كفش هايتان. شروع كنيد. تمرين خوبي است. به آرامي سرعتتان را افزايش دهيد. بهتر است درصورت امكان از فضاهاي باز استفاده كنيد. يك پا جلو و پاي ديگر به دنبالش. حالا يك خط رنگي بسازيد. اسكيت يعني سرعت و هيجان.

اسكيت در ايران
تولد اسكيت در ايران با استقبال فراواني مواجه شد. شادي، نشاط و هيجان بافته شده در اين ورزش از امور جذب كننده اين رشته بود. ساخت اماكن محدود و مشخص و رشد باشگاه ها و تعليم و آموزش اسكيت در جلسات متعدد از جمله عكس العمل ها در مقابل تولد و رشد آن بود. امروز اين ورزش بيشتر با جهت گيري به دنياي نوجوانان و جوانان، قشر خاص و سن و سال مشخصي را جذب خود كرده است. با اين حال بقا و حيات اين رشته در دنياي ورزش ما نيز وجود دارد. تيم ها و باشگاه هاي متعدد و همچنين مسابقات قهرماني مختلف زنان و مردان حاكي از اين روند است. از جمله آخرين مسابقات برگزار شده، مسابقات انتخابي اسكيت سرعت بانوان استان تهران را مي توان نام برد كه در تاريخ هشتم مهرماه برگزار شد.
اسكيت در هر كشوري كه تولد مي يابد ديري نمي گذرد كه با سرعتي شگفت انگيز شروع به رشد مي كند. هيجان و سرعت؛ عصاره هاي محبوبيت دنياي اسكيت.

خبرهاي كوتاه
زندان هاي  كشور با كمبود فضا و امكانات  ورزشي  مواجهند
رييس  سازمان  زندان هاي  كشور گفت  : كمبود اعتبار دربخش هاي  فرهنگي  و ورزشي  اين  سازمان  باعث  شده  تا زندانيان  ورزشكار از نظر فضا و امكانات  ورزشي  در تنگنا قراربگيرند. «سيد مرتضي  بختياري » كه  براي  شركت  در جشنواره  فرهنگي ، ورزشي  واليبال  زندان هاي  سراسركشور به  ساري  سفر كرده  بود،  به  خبرنگار ايرنا افزود: ركن  اصلي  كار سازمان  زندان ها اصلاح  وتربيت  است . وي  گفت  : بودجه  فرهنگي  ما كم  است  و نمي تواند پاسخگوي  امور فرهنگي ، تربيتي، ورزشي  و آموزشي  باشد. وي  ابراز اميدواري  كرد : در برنامه  پنج  ساله  چهارم  كه  دردست  تدوين  است ، توجه  ويژه اي  به  اين  بخش  شود.
وي  اظهارداشت  : يكي  ازبرنامه هاي  سازمان  زندان ها درراستاي  اصلاح  وتربيت ، فعال  نمودن  برنامه هاي  تربيت  بدني  در زندان هاي  سراسر استان هاست  و اين  امر تحقق  نخواهد يافت  مگراين كه  دولت  وافراد خير در زمينه  مالي  مساعدت  كنند. وي  تصريح  كرد : بيش  از ۲۲۵ زندان ، كانون  اصلاح  و تربيت  و اردوگاه هاي  كارآموزي  و كاردرماني  در سطح  كشور وجود دارند كه  بيشتر آنها از سالن  و امكانات  ورزشي  محروم  هستند . بختياري  درخصوص  تشويق  مددجويان  ورزشكار گفت  : براساس  آيين  نامه  و مقررات  سازمان  زندان هاي  كشور به  هر زنداني  كه  درمسابقات  ورزشي ، فرهنگي  و هنري  مقام  كسب  كند، پنج  روزمرخصي  تشويقي  و تقديرنامه  كتبي  داده  مي شود. وي  اضافه  كرد: امتيازدادن  به  مددجويان  باعث  خواهد شد تا مددجويان  براي  شركت  در رقابت هاي  فرهنگي  و ورزشي  رغبت  و شوق  بيشتري  داشته  باشند.

نظرات نماينده
فدراسيون جهاني دوچرخه سواران
نماينده  فدراسيون  جهاني  دوچرخه  سواري گفت : پليس  لازم  براي  برگزاري  روند خوب  مسابقات  دوچرخه سواري «ميلاد دو نور» بسيار ناكافي  بود. «ديويد لاپارتيانت » در گفت  و گو با ايرنا افزود: كار پليس  را در اين  مسابقات  افراد ديگري  انجام  مي دادند در صورتي  كه  در سطح   مسابقات  بين المللي  بايد پليس  به  اندازه  لازم  تامين  شود. وي  گفت : يكي  از مشكلات  اين  رشته  ورزشي  در ايران  فاصله  زياد دوچرخه سواران  خوب  با دوچرخه  سواران  انتهاي  جدول  است  كه  براي  رشد دوچرخه سواري  بايد اين  فاصله  كم  شود. لاپارتيانت  افزود: در مجموع  اين  مسابقات  به  نحو خوبي  برگزار شد. وي  از مهمان  نوازي  خوب  ايراني ها قدرداني  كرد. نماينده  فدراسيون  جهاني  و مسئولان  فدراسيون  دوچرخه سواري  كشور از قسمت هاي  مختلف  بيت  تاريخي  امام  خميني  (ره ) نيز ديدار كردند. رقابت هاي  تور دوچرخه سواري  «ميلاد دو نور» به  مدت  شش  روز در شهرهاي  مختلف  استان  مركزي  برگزار شد.

اسب تركمن يك سرمايه ملي
مدير مجموعه سواركاري بندر تركمن گفت: اسب اصيل تركمن در حقيقت به عنوان يك سرمايه ملي و بومي در ايران است كه منشا اصلي اسب هاي شرقي است.
«قربانعلي پورمند» در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: قدمت و پيشينه اسب هاي اصيل تركمن به پنج هزار سال پيش باز مي گردد.
به گفته وي متاسفانه در حال حاضر در كشور شاهد انقراض نسل اسب هاي اصيل تركمن هستيم كه بايد از سوي مسئولين تمهيداتي براي حفظ اين ثروت ملي در نظر گرفته شود.وي با بيان اين كه هم اكنون ۱۵۰۰ راس اسب اصيل تركمن در استان وجود دارد،تصريح كرد: از اين تعداد ۶۰۰ راس آن در گنبد، ۵۰۰ راس در آق قلا و بقيه در بندرتركمن هستند.وي ادامه داد: صنعت توليد و پرورش اين نوع اسب از صنايعي است كه مي تواند نقش بسزايي را در كشور و اقتصاد اين منطقه ايفا كند.
پورمند گفت: در حال حاضر اغلب كشورهاي خارجي به دليل داشتن قابليت هاي نژادي اسب هاي اصيل تركمن خواهان به خدمت گرفتن آن هستند كه متاسفانه هيچ راهي براي صادرات اين اسب ها وجود ندارد.وي افزود: با صادرات اين گونه اسب ها به شرط آن كه در جلوگيري از انقراض آنها كوشا باشيم مي توانيم ارز وارد كشور كنيم و يك نوع اشتغال زايي ايجاد شود.
به گفته وي با توجه به اين اصل توجه به صادرات اسب و حمايت از پرورش دهندگان آنها از مسايل مهمي است كه مسئولان بايد به آن توجه خاصي كنند.وي خاطرنشان كرد: در ايران به تازگي مشاهده مي شود كه اسب هاي خارجي به راحتي و به وفور در بازار يافت مي شوند، اين در حالي است كه اسب هاي ايراني تنها به منظور استفاده هاي داخلي به كار برده مي شوند.
مدير مجموعه سواركاري بندرتركمن ادامه داد: علاوه بر قابليت هاي اقتصادي مي توان از اسب ها در زمينه هاي ورزشي مانند اسب دواني، پرش با اسب، چوگان و ديگر رشته هاي ورزشي مفرح و پرطرفدار استفاده كرد.به گفته وي در ايران به خصوص در استان گلستان ورزش سواركاري در رشته اسب دواني از سوي عموم مردم استقبال گسترده اي شده و از جايگاه ويژ ه اي در نزد مردم منطقه برخوردار است.وي افزود: براي حفظ اين ميراث بزرگ ملي و بومي مي توان جشنواره ها و رقابت هاي مختلفي برگزار كرد و با اهدا جوايز به پرورش دهندگان، به آنان روحيه داد تا در جهت پرورش اسب اصيل تركمن سعي و تلاش گسترده اي انجام دهند.پورمند گفت: رقابت هاي بزرگ اسب دواني استان گلستان كه در شهرهاي گنبد و بندرتركمن برگزار مي شود به كورس هاي بهاره و پاييزه نامگذاري مي شود كه در پايان هر دوره اسب برتر از سوي فدراسيون سواركاري جمهوري اسلامي انتخاب مي شود.

آموزش
پوزيسيون ايستادن و حركت
محل: محوطه باز و صاف ولي صيقلي نباشد.
ايجاد حركت به سمت جلو
۱- تمام وسايل ايمني را ببنديد.
۲- با آرامش بايستيد و زانو و قوزك پا را به سمت جلو خم كنيد.
۳- وزن را روي پاي چپ انتقال دهيد.
۴- با پاي راست ضربه بزنيد و روي پاي چپ سر بخوريد.
۵- پاي راست را به زير بدن برگردانيد.
۶- وزن روي پاي راست.
۷- با پاي چپ ضربه بزنيد و روي پاي راست سر بخوريد.
۸- پاي چپ را به زير بدن برگردانيد.
۹- سر خوردن را زماني متوقف كنيد كه روي هر دو اسكيت احساس تعادل مي كنيد.

ترمز كردن
موقعيت بدن و اسكيت
محل: سطح غير سر (چمن يا فرش)
۱- به جلو نگاه كنيد و به شي اي ۲ تا ۳ متر جلوتر تمركز كنيد.
۲- شانه ها را در جهتي كه نگاه مي كنيد صاف نگه داريد.
۳- دست ها را بالا مقابل بدن ببريد.
۴- در حالت موازي كه پاي راست كمي جلوتر است بايستيد.
۵- وزن را به پاي چپ انتقال دهيد و باسن را كمي پايين بياوريد.
۶- پنجه  پاي راست را بالا بياوريد تا لنت ترمز به زمين فشار بياورد.
۷- تعادلتان را در اين حالت حفظ كنيد.
۸- اين حالت را از ابتدا چندين بار انجام دهيد.

توقف كردن با ترمز
محل: سطح صاف و باز
۱- تمام لوازم ايمني را بپوشيد.
۲- حركت كنيد و سپس به حالت موازي برويد به طوري كه پاي راست كمي جلوتر باشد.
۳- وزن را به پاي چپ انتقال دهيد و باسن را كمي پايين بياوريد.
۴- پنجه  پاي راست را بالا بياوريد تا لنت ترمز به زمين فشار بياورد و فشار را در انتهاي اسكيت راست حس كنيد.
۵- متوقف شويد.
۶- اين تمرين را چندين بار انجام دهيد و به مرور سرعتتان را افزايش دهيد.

برنامه تمرين سرعت
برنامه زير يك برنامه تمرين شش هفته اي است كه شما را براي شركت در مسابقه سرعت آماده مي كند. دو علامت اختصاري در برنامه وجود دارد:
LI: long interval si: short interva
به معني اسكيت كردن با وقفه كوتاه مدت و با وقفه هاي طولاني

هفته اول
روز اول: ۶۰ دقيقه اسكيت كنيد.
روز دوم: بدن سازي .
روز سوم: ۴۵ دقيقه اسكيت كنيد.
رو چهارم: استراحت.
روز پنجم: ۶۰ دقيقه اسكيت كنيد.
روز ششم: بدن سازي.
روز هفتم: استراحت.
هفته دوم
روز اول: ۶۰ دقيقه اسكيت كنيد.
روز دوم: بدن سازي.
روز سوم: ۶۰ دقيقه اسكيت كنيد.
روز چهارم: بدن سازي.
روز پنجم: ۹۰ دقيقه اسكيت كنيد.
روز ششم: بدن سازي.
روز هفتم: استراحت.
هفته سوم
روز اول: ۷۵ دقيقه اسكيت كنيد.
روز دوم: بدن سازي.
روز سوم: LI اسكيت كنيد.
روز چهارم: بدن سازي.
روز پنجم: ۹۰ دقيقه اسكيت كنيد.
روز ششم: بدن سازي.
روز هفتم: استراحت.
هفته چهارم
روز اول:۹۰ دقيقه اسكيت كنيد.
روز دوم: بدن سازي.
روز سوم: LI اسكيت كنيد.
روز چهارم: استراحت.
روز پنجم: ۶۰ دقيقه اسكيت كنيد.
روز ششم: بدن سازي.
روز هفتم: استراحت.
هفته پنجم
روز اول: ۶۰ دقيقه اسكيت كنيد.
روز دوم: SI اسكيت كنيد.
روز سوم: بدن سازي.
روز چهارم: اسكيت سرعتي.
روز پنجم: استراحت.
روز ششم: ۹۰ دقيقه اسكيت كنيد.
روز هفتم: استراحت.
هفته ششم
روز اول: ۶۰ دقيقه اسكيت كنيد.
روز دوم: SI اسكيت كنيد.
روز سوم: استراحت.
روز چهارم: اسكيت سرعتي.
روز پنجم: استراحت.
روز ششم: اسكيت سبك ۲۰ تا ۳۰ دقيقه.
روز هفتم : روز مسابقه!!!
اين برنامه را آقاي مارك پاول قهرمان اسكيت آمريكا پيشنهاد مي كند. اميدوارم به كار ببريد و نتيجه آن را هم ببينيد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جامعه
رسانه
زمين
شهر
عكس
علم
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |
|  علم  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |