يكشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۸۶ - Oct.5, 2003
رئيس شوراي شهر:
تغيير ساعت كار، ۱۲ درصد از حجم ترافيك تهران مي كاهد
طرح تغيير ساعت كار در تهران طي روزهاي گذشته كنجكاوي بسياري از شهروندان را برانگيخته است.
براساس اين طرح قرار است كه شهروندان نه همگي با هم در ساعت هفت صبح، بلكه با قدري تاخير و به تدريج به خيابانها بيايند. در اين صورت هم گلوگاه هاي ترافيكي فرصت تردد به انبوه خودروها را خواهند داد و هم با كشاندن لحظات پرتراكم ترافيك به لحظاتي گرم تر از روز، تاثير وارونگي دما بر آلودگي هوا كاهش خواهد يافت.
رئيس شوراي شهر تهران ابراز اميدواري كرده است هيئت دولت به زودي اين طرح را تصويب كند.
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: درصورت اجراشدن طرح تغيير ساعت كار در تهران، ۱۲ درصد از ترافيك درون شهري تهران كاسته خواهد شد.
«مهدي چمران» ديروز در گفت وگو با ايرنا، افزود: اين طرح تأثيرات بسيار مطلوبي در كاهش ترافيك تهران دارد و تا حد بسياري از سنگيني ترافيك تهران كم كرده و بر روان شدن آن مي افزايد. وي اظهارداشت: عده اي از مسئولان معتقدند كه اين طرح مشكلات زيادي را به همراه دارد، ازجمله راهنمايي و رانندگي مشكلات اجرايي اين طرح را اعلام كرده است و كارشناسان نيز نظرات خود را بر روي آنها اعمال كرده اند.
وي تصريح كرد:  پيشنهاد شوراي شهر تهران اين است كه اين طرح به طور آزمايشي به مدت ۱۵ روز انجام شود تا كارشناسان بر روي آن نظر بدهند.
چمران تأكيد كرد: بعد از اجراي آزمايشي اين طرح بايد يك نظرسنجي و آمار گرفته شود و با استفاده از مباني علمي نظر بر ادامه يافتن آن داده شود.
وي گفت:  اجراي اين طرح بدون همكاري و همدلي تمام دستگاه هاي دولتي ميسر نيست و همه دستگاه ها بايد با تعاملي مشترك سعي در بهتر اجراشدن اين طرح داشته باشند.
وي افزود: اين طرح هم اكنون در كميسيون هاي زيربنايي هيأت دولت درحال بررسي و اعمال نظرات نهايي است و اميدواريم مورد تصويب هيأت محترم دولت قرار گيرد.
به گفته وي، درصورت تصويب و اجراي اين طرح،  زمان خروج از خانه شهروندان به نسبت تغيير كرده و شاهد متعادل شدن ترافيك تهران در تمامي ساعات روز خواهيم بود. چمران ابراز اميدواري كرد با تصويب اين طرح در هيأت دولت و اجراي هرچه سريع تر آن در كنار اجراي ديگر طرح هاي ترافيكي، مشكل ترافيك تهران تا حد مطلوبي تعديل شود.

ضرورت توسعه فرهنگ امدادرساني در تهران
رانندگان خودروهاي عمومي بايد دوره امداد اوليه را فرا گيرند
016390.jpg
گروه شهري: كارشناسان امور حمل و نقل و ترافيك با اتكا به آمار كشته شدگان و مجروحان حوادث رانندگي، بر فراگيري و آموزش رانندگان خودروهاي عمومي به امدادهاي اوليه و تجهيز خودروها به جعبه كمك هاي اوليه درماني تأكيد مي  كنند.
شماري از اين كارشناسان مي گويند: با توجه به سرعت و شتاب زياد خودروهاي نسل جديد، متأسفانه آمار تصادفات و كشته شدگان سوانح رانندگي به ويژه در تهران رو به افزايش است، لذا ضرورت دارد تمهيداتي انديشيده شود تا ضمن كاهش ميزان تصادفات از هدر رفت ميلياردها تومان خسارات جاني و مالي ناشي از سوانح رانندگي جلوگيري شود.
خبرنگار ما در گزارشي مي نويسد: براساس آمارهاي ارائه شده از سوي نهادهاي رسمي،  شمار كشته شدگان در تصادفات رانندگي حدود ۲۱ هزار نفر در سال است كه ۵ هزار نفر از آ نان در صحنه تصادفات فوت مي كنند.
سردار رويانيان- رئيس مركز و فرماندهي و كنترل ناجا اخيرا گفته است كه تصادفات رانندگي ۳۴ درصد و به عبارتي يك سوم از توان نيروي انتظامي را به خود اختصاص مي دهد و همين موضوع موجب مي گردد تا اين نيرو نتواند به نحوه مطلوب به ارائه ساير خدمات خود بپردازد.
حامد ياسميني- كارشناس امور تصادفات رانندگي با بيان اين مطلب كه فرهنگ امدادرساني در تهران و ساير شهرها بايد فراگير شود، مي گويد: بررسي ها بر روي آمار كشته شدگان در حوادث رانندگي نشان مي دهد كه درصد قابل توجهي از سانحه ديدگان رانندگي به هنگام انتقال به مراكز درماني و پزشكي كشته مي شوند و اين در حالي است كه با انجام امدادهاي اوليه درماني مي توان آمار كشته شدگان را به حداقل رساند.
اين كارشناس مي افزايد: با توجه به اينكه حداقل زمان رسيدن نيروهاي امدادي و اورژانس به صحنه تصادفات رانندگي به طور متوسط ۱۵ دقيقه مي باشد و از سويي به دليل فعاليت رانندگان خودروهاي عمومي نظير تاكسي و اتوبوس هاي شركت واحد در تمامي نقاط شهرها، به نظر مي رسد براساس يك طرح كوتاه مدت، مي توان به برپايي دوره هاي آموزشي امدادهاي اوليه و تجهيز خودروهاي عمومي به امكانات كمكهاي اوليه مبادرت ورزيد.
اين كارشناس مي افزايد: در صورت بروز سانحه رانندگي، معابر عمومي دچار ترافيك سنگين شده و همين مسأله موجب دير رسيدن نيروهاي امدادي مي شود و اين در حالي است كه به احتمال بسيار زياد،  راننده تاكسي و يا اتوبوس در همان نزديكي حضور دارند و اين افراد مي توانند به ارائه امدادهاي اوليه مبادرت ورزند.
در همين زمينه يك شهروند، ضمن تأكيد بر انجام اين مهم مي گويد:  در جريان يك سانحه رانندگي در بزرگراه حقاني، يك راننده تاكسي كه دوره امدادهاي اوليه را در دوران جنگ تحميلي فرا گرفته و جعبه كمك هاي اوليه را در تاكسي داشت، توانست دو تن از سانحه ديدگان را امدادرساني كند.
او مي افزايد: زماني كه نيروهاي اورژانس به صحنه تصادف رسيدند ضمن اظهارخرسندي از تلاش تاكسيران، بيان كردند اگر افراد ناآشنا مبادرت به اين امداد مي  كردند،  يكي از سانحه ديدگان دچار قطعي نخاع مي شد و از سويي انجام امداد اوليه در لحظات نخست تصادف،  موجب  رهايي اين شهروند از مرگ حتمي شد.
خبرنگار ما در ادامه گزارش خود مي نويسد: با توجه به اهميت موضوع امداد فوري به سانحه ديدگان رانندگي، بايد ترتيبي اتخاذ شود كه فراگيري امدادهاي اوليه درماني جزو الزامات فعاليت در حمل و نقل عمومي باشد و از سويي با توجه به ورود تاكسي و اتوبوس هاي جديد به ناوگان حمل و نقل عمومي، ضرورت دارد كه هر يك از خودروها به جعبه كمكهاي اوليه تجهيز شوند.

آمبولانس هاي اورژانس مستهلك و فرسوده هستند
016394.jpg
رئيس  مركز فوريت هاي  پزشكي  كشور،گفت : از مجموع  هزارو ۵۳۷ آمبولانس  موجود در اورژانس  ۱۱۵ كشور، اكثر آنها مستهلك  و نياز به تعميرات  اساسي  دارند.
دكتر «محمود رضا فياض» ديروز درگفت  و گو با ايرنا خاطرنشان  كرد: به  منظوربازسازي  و تجهيز ناوگان  اورژانس  كشور، وزارت بهداشت اقدام  به خريد بيش  ازيكهزار و ۱۰۰ دستگاه  آمبولانس  جديد از خودروسازان داخلي  و خارجي  كرده  است .
فياض افزود: موافقتنامه  خريد ۶۰۰ دستگاه  آمبولانس  امضاء شده و قرار است  اين  تعداد آمبولانس ، از آذرماه امسال ، وارد ناوگان  اورژانس  كشورشود.وي  همچنين  با اشاره  به  برگزاري  مناقصه اي  براي  خريد آمبولانس  از خارج كشور،اظهارداشت : اين  مناقصه  براي  خريد ۵۵۰ دستگاه  آمبولانس  ديگر صورت  گرفت و پيش بيني  مي شود، اين  آمبولانس هانيز پس  از اتمام  مراحل  و تشريفات  خريد،از اسفند ماه  امسال  وارد ناوگان  اورژانس  كشور شود.فياض  گفت : بر اساس  توافق  وزارت  بهداشت  با سازمان  بهداشت  جهاني ، مبلغ ۲۳ ميليون  دلار از وامي كه  براي  برنامه هاي  بهداشتي  به  ايران  اختصاص  يافته بود، براي  خريد ۵۵۰ دستگاه  آمبولانس  درنظر گرفته  شده  است .

نگاه
016392.jpg
افشين سبوكي

ترافيك تهران با تصميمات مديريتي قابل حل نيست
رئيس  كميسيون  عمران  شوراي  شهر تهران ، گفت : ترافيك  تهران با تصميمات  مديريتي  قابل  حل  نيست .
دكتر حسن  زياري ديروز در گفت وگو با  ايرنا  افزود: مساله  ترافيك  تهران ، معضلي  است  كه  به  زودي  انتظار حل  آن نيست ، اما كنترل  آن براي  بدتر نشدن ، اولين  قدم  است . وي  تصريح  كرد: فعاليت هاي  انجام  شده  درچند ماه  اخير، ترافيك  تهران  را روانتر كرده  است .
وي با اشاره  به  روند رو به  گسترش  ورود خودرو به  سطح  شهر ، گفت : آيا به   اين  نسبت  بزرگراه  و معابر در تهران  ايجاد مي شود.
زياري  افزود: با ورود روز به  روز خودرو، بايد انتظار بدتر شدن  ترافيك تهران  را داشت .

انتشار آلاينده ها موجب افزايش بيماريهاي قلبي و سرطان مي شود
انتشار سالانه گاز گلخانه اي co2 كه نيمي از آن مربوط به بخش حمل و نقل است در حدود ۵۰ ميليون تن و مقدار ذرات معلق در حدود ۶۵۰ هزار تن است.
طبق آمار وزارت بهداشت تخمين زده مي شود مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي مربوط به آلودگي هوا در حدود ۶۲ مورد در هر صد هزار نفر ساكنان شهرنشين است و مقدار سرطان نيز بالغ بر ۵۲ مورد از هر صد هزار نفر ساكنان شهري است.
بر مبناي جمعيت ۵/۷ ميليون نفري ساكن تهران در سال ۱۳۹۴ برآورد مي شود كه انتشار آلاينده ها موجب افزايش مرگ و ميرناشي از بيماريهاي قلبي به ۴۶۵۰ نفر و سرطان به ۳۹۰۰ نفر در سال برسد.

تدارك براي برگزاري باشكوه جشن هاي انقلاب
جشن هاي انقلاب باشكوه تر از هر سال در تهران برگزار مي شود
گروه شهري: با تشكيل ستادهاي منطقه ا ي و سازماني بزرگداشت دهه فجر در شهرداري هاي مناطق و سازمان ها و شركت هاي تابعه شهرداري تهران، جشن هاي بيست و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب با همكاري مديريت شهري و شهروندان باشكوه تر از هر سال در تهران برگزار خواهد شد.
همايون حميدي- مديركل هماهنگي امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران- با اعلام اين مطلب از تقويت روحيه شادي و نشاط در كنار ا يجاد روحيه همدلي و همراهي در شهروندان به عنوان دوويژگي اساسي در نيل به شهري زنده و پويا با شهرونداني كارآمد و مشاركت جو ياد كرد كه در جشن هاي دهه فجر امسال مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وي با اشاره به اهميت زماني دهه فجرسال جاري ضرورت ارتقاي كمي و كيفي آيين هاي دهه فجر سال جاري در جهت افزايش شادابي و اميد در برنامه هاي پيش بيني شده را مورد تأكيد قرار داد.
حميدي از تشكيل ۱۲ كميته اجرايي به منظور مشاركت همه جانبه مديريت شهري با ستاد مركزي دهه فجر خبر داد.

ديدار شهردار با شهروندان منطقه ۱۹ تهران
گروه شهري: شهردار تهران روز پنج شنبه (۱۷/۷/۸۲) با شهروندان منطقه نوزده ديدار عمومي دارد.
روابط عمومي شهرداري تهران، طي اطلاعيه اي از شهرونداني كه فقط درباره مسايل مربوط به شهرداري منطقه نوزده درخواست ملاقات حضوري با دكتر احمدي نژاد شهردار تهران را دارند، دعوت كرد در روز پنج شنبه به شهرداري منطقه نوزده، واقع در خيابان خاني آباد نو - خيابان ميعاد - بلوار ميلاد مراجعه كنند.
شهروندان منطقه نوزده به منظور تكميل فرم ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر، لازم است از ساعت ۹ تا ۱۲ روزهاي دوشنبه و سه شنبه همين هفته به روابط عمومي شهرداري منطقه نوزده مراجعه كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |