دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۷۴ - Sep.22, 2003
با پيشنهاد شهرداري و تصويب كميسيون ماده ۵
مشاعات ساختماني از محدوديت تراكم مبنا خارج شد
گروه شهري: كليه مشاعات ساختماني از محدويت تراكم مبنا خارج شدند.
شهرداري تهران در اطلاعيه اي اعلام كرد: نظر به اين كه محاسبه سطح مشاعات از قبيل راه پله، نورگير، هال، ورودي ساختمان و همچنين مساحت مربوطه به ديوارها و ستون ها به عنوان تراكم مبنا موجب تقليل مساحت سطوح مذكور و در نتيجه ايجاد فضاهاي غيرمفيد و غيراستاندارد گرديده است و به منظور رفاه حال شهروندان، شهرداري تهران به كميسيون ماده ۵ پيشنهاد داد تا كليه مشاعات در ساختمانها از محدوديت تراكم مبنا خارج شوند كه مورد تصويب اين كميسيون قرار گرفت.
براساس گزارش روابط عمومي شهرداري تهران از اين پس همه متقاضيان از احداث ساختمان هاي مسكوني مي توانند نقشه هاي معماري خود را براساس مصوبه مذكور طراحي و به شهرداري مناطق ارائه كنند.
اين گزارش مي افزايد: شهرداري تهران براساس مصوبه فوق از متقاضيان ساخت و ساز و مهندسين معمار خواسته است كه در طراحي ساختمانها سطوح مناسب و كافي جهت فضاهايي همچون راه پله، نورگير، هال و ديگر مشاعات در نظر بگيرند تا شرايط مطلوبي براي فضاهاي عمومي ايجاد شود.
* دنكوب يزدي مهندس شهرسازي و معماري در اين باره به خبرنگار ما گفت: با تصويب اين مهم، حداقل وضعيت راه پله ها به يك سرانجام قطعي مي رسد چرا كه تا پيش از اين مقوله راه پله در ساخت و سازها شرايط مشخصي نداشته است. از سوي ديگر با خارج شدن مشاعات ساختماني از محدوديت تراكم مبنا، امور اداري اين بخش با سرعت بيشتري در شهرداريها انجام مي شود.
مهندس دنكوب يزدي گفت: اعمال اين مصوبه در مستغلات، داراي آثار بلندي نيست، بلكه بايد اين مقررات را در انبوه سازي به ويژه در مجتمع هاي مسكوني وتعاوني هاي مسكن لحاظ كرد، چرا كه مقوله مشاعات در چنين تيپي از ساخت و سازها مصداق مي يابد.
وي گفت: تجزيه و تحليل مصوبه اخير نشان مي دهد كه ساخت و سازها به ويژه در مجتمع غيرمرتفع رونق مي گيرد. مهندس دنكوب يزدي در خاتمه گفت: به رغم اينكه اين مصوبه بايد به لحاظ زماني خيلي پيشتر صورت مي گرفت، مي توان اميدوار بود كه گره از مشكلات بسياري از شهروندان كه در حال حاضر پرونده آنها در شهرداريها فعال و جاري است، به نتيجه روشن و قطعي مي رسد.

ايستگاه بزرگ عرضه گاز به اتوبوسها افتتاح شد
015568.jpg

گروه شهري: بزرگترين جايگاه سوختگيري و نخستين جايگاه سوخت گاز طبيعي به همراه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز ديروز در منطقه ۷ شركت واحد اتوبوسراني افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در اين مراسم بحث حفظ محيط زيست و رفع آلودگي هوا را از مهمترين مسايل شهر تهران برشمرد و گفت: براي اصلاح وضعيت زيست محيطي ،تهران نيازمند تصميمات بزرگ و جدي است كه از آن جمله تغيير نوع سوخت وسايل نقليه است. وي از تمام سازمانها خواست با همه وجود اين ضرورت را باور كرده و با هماهنگي با يكديگر انجام اين كار را اولويت نخست اقدامات خود قرار دهند.
به گفته وي رفع بخشي از معضل آلودگي هوا در دست شهرداري و ناوگان حمل و نقل عمومي است و شهرداري تهران در حد توان بنا دارد رفع آلودگي هوا را در اولويت نخست كار خود قرار دهد. احمدي نژاد افزود: علي رغم فشارهاي سنگيني كه به دلايل مختلف بر بودجه شهرداري وارد شده است، همچنان حاضريم در جهت توسعه شبكه گازسوز كردن ناوگان حمل و نقل عمومي سرمايه گذاري كنيم و قطعاً هرجا زمين مناسب براي احداث جايگاه هاي سوخت گاز طبيعي شناسايي شود سريعاً دراختيار سازمان بهينه سازي مصرف سوخت قرار خواهيم داد و اميدواريم آنها هم حداكثر تا پايان امسال كار احداث شش جايگاه ديگر را به اتمام برسانند.
وي از كارخانه هاي توليد خودرو نيز خواست به منظور تأمين امنيت مردم با دقت خطوط توليد خودروهاي گازسوز خود را كنترل كنند تا خداي ناكرده بعضي نواقص فني مردم را دچار مشكل نكند. وي همچنين از كارشناسان شركت واحد تقاضا كرد اين مسئله را جدي گرفته و ضمن سرعت در كار كيفيت فني اتوبوسهاي گازسوز را قبل از ورود به چرخه خدمت رساني كنترل و از ضريب بالاي ايمني آنها اطمينان حاصل كنند.
احمدي نژادي ادامه داد، براساس گزارش شركت مطالعات و تحقيقات شهرداري تهران با آغاز سال تحصيلي جديد ۲۵۰ هزار سفر در ساعات اوج (صبح زود) به ترافيك شهر اضافه خواهد شد. وي به منظور كاستن از فاصله ميان رشد نيازها با تسهيلات و امكانات مربوط به معابر و حمل و نقل عمومي گفت: حتي اگر طبق قراردادهاي شركت هاي سازنده خودرو با شهرداري تهران، تا آخر امسال دوهزار دستگاه اتوبوس جديد وارد ناوگان حمل و نقل عمومي شود باز هم از نيازها و تقاضاي موجود عقبيم و تنها در صورت ورود ۵ هزار دستگاه اتوبوس گازسوز اضافه مي توان اميدوار به افزايش سهم حمل و نقل عمومي و كاهش مصرف سوخت و بهبود وضعيت آلودگي محيط زيست و حتي ثابت نگهداشتن و يا كاهش قيمت بهاي بليت اتوبوسهاي شركت واحد بود.
وي در اين باره خواستار هماهنگيهاي لازم از جانب نهادهاي تصميم گيرنده شد تا بدين وسيله مديريت شهري بتواند از محل صرفه جويي مصرف سوخت براي بهبود و رفع معضل ترافيك بهره برداري كند.
015572.jpg

مهدي هاشمي مديرعامل سازمان بهينه سازي مصرف سوخت نيز در اين مراسم استفاده از سيستم «سي.ان.جي» را براي كشور امري حياتي دانست و گفت: متأسفانه مصرف بنزين و گازوئيل در عرصه حمل و نقل عمومي بسيار بالاست و خوشبختانه در حال حاضر بحث گازسوز كردن اتوبوسها به دليل آلودگي محيط زيست و مصرف بالاي سوختهاي فسيلي به صورت جدي در شهرداري تهران مطرح شده است.
به اعتقاد وي به همين دليل ظرف مدت ۴۰ روز با صرف هزينه اي حدود ۵/۱ ميليون دلار هزينه نخستين جايگاه سوخت گاز طبيعي در اين محل ساخته و راه اندازي  شد در حالي كه زمانبندي اجراي چنين پروژه اي در دنيا ۷ تا ۸ ماه است.
هاشمي خبر داد: تا آخر امسال تمام ايستگاه هاي شركت واحد با ظرفيت ۵ هزار دستگاه اتوبوس به سيستم سي.ان.جي مجهز خواهند شد و ظرف ۱۵ روز آينده نيز ايستگاه ياقچي آباد هم مورد افتتاح و بهره برداري قرار خواهد گرفت.
محمود طرفين مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه نيز طي سخناني گفت: پروژه گازسوز كردن اتوبوسها از سال ۱۳۷۰ در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفت و در سال ۱۳۷۲ نيز نخستين اتوبوسهاي گازسوز «ال.پي.جي» نيز مورد بهره برداري قرار گرفت كه متأسفانه موفق نبود.
وي خبر داد: قرار شده است با كمك سازمان بهينه سازي مصرف سوخت قيمت گاز مصرفي اتوبوسهاي گازسوز ۱۰ درصد قيمت معادل گازوئيل محاسبه شود.
وي همچنين گفت: تاكنون ۱۵ هزار متر مربع زمين براي ساخت ايستگاه هاي گاز طبيعي به سازمان بهينه سازي تحويل شده است و به زودي دو مركز سوختگيري ديگر در مناطق ۵و۴ شركت واحد با ظرفيت سوخت رساني به ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس افتتاح خواهد شد.

عكس
داوود كاظمي
015554.jpg

شهردار تهران:
بهاي بليت اتوبوس را ثابت نگاه مي داريم يا كاهش مي دهيم
شهردار تهران  گفت : در صورت  اضافه  شدن  پنج  هزار اتوبوس  به  ناوگان  شركت  واحد، بهاي  بليت اتوبوس  را ثابت  نگه  داشته  يا كاهش  مي دهيم .
به  گزارش  روابط عمومي شهرداري  تهران ، دكتر «محمود احمدي نژاد» گفت : با تحقق  اين  مساله ، گامي  مؤثر در كاهش  آلودگي  هوا و مصرف  سوخت برداشته  مي شود.
وي  تغيير مصرف  سوخت  را تصميم  بزرگي  خواند و افزود: شهرداري  تهران  به  رغم  مشكلات  مالي ، آماده  همه گونه  همكاري  براي  راه اندازي  ايستگاه هاي  گاز است .
شهردار تهران  از شركت هاي  خودروسازي  خواست  توليد اتوبوس هاي  گاز سوز را جدي  بگيرند.
وي  گفت : كارشناسان  شركت  واحد، بايد براي  ورود اتوبوس هاي  گازسوز به  شبكه  حمل  و نقل ، كنترل  بيشتري  داشته  باشند، هر چند كه  اين  كنترل  مضاعف ، باعث  تأخير در كار شود.

اتوبوس هاي رايگان براي دانشجويان و دانش آموزان
استفاده از اتوبوس هاي شركت واحد در روزهاي اول و سوم مهرماه براي دانش آموزان و دانشجويان رايگان اعلام شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، در پي دستور «محمود احمدي نژاد» شهردار تهران به شركت واحد اتوبوسراني مبني بر ارائه تسهيلات به دانش آموزان و دانشجويان، اين مسأله در آخرين جلسه ستاد مهر مطرح شد. در اين جلسه مقرر شد استفاده از اتوبوس هاي شركت واحد براي كليه دانش آموزان و دانشجويان در دو روز آغاز سال تحصيلي رايگان باشد.
همچنين شهرداري تهران آمادگي اوليه خود را براي ارائه بليت نيم بها به دانش آموزان و دانشجويان اعلام كرد و خواستار همكاري نهادهاي ذيربط از جمله آموزش و پرورش در اين زمينه شد.

ديروز ترافيك خيابانهاي تهران براي كلاس اولي ها روان بود
گروه شهري: هشتاد و پنج هزار دانش آموز كلاس اولي در تهران صبح ديروز بدون مشكل ترافيكي و به موقع وارد مدارس خود شدند. به گزارش واحد مركزي خبر،شهروندان ضمن ابراز رضايت از روان بودن ترافيك در خيابانهاي تهران به حضور مؤثر ماموران راهنمايي و رانندگي در تقاطع ها و ميدانهاي شهر اشاره و تاكيد كردند، ادامه اين روند در روزهاي آينده از نگراني مردم و دانش آموزان مي كاهد.

يك ميليون نفر در ايران به بيماري هاي كليه مبتلا هستند
گروه شهري: از هر يك ميليون نفر جمعيت ايران هر سال ۴۵ نفر كليه هاي خود را از دست مي دهند و سالي ۳ هزار نفر از جمعيت كشور ما نيازمند استفاده از دياليز مي شوند و در حال حاضر نيز يك ميليون نفر بيمار كليوي در ايران داريم.
به گزارش خبرنگار ما هشتمين كنگره انجمن نفرولوژي، دياليز و پيوند كليه كه قرار است ۴ لغايت ۷ مهرماه در تهران برگزار شود، بر آن است كه از طريق رايزني و تبادل اطلاعات و يافته هاي پژوهشي با پزشكان و دانشمندان جهاني كه شماري از آنان در اين كنگره حضور بهم مي رسانند، راههاي پيشگيري از بيماري هاي كليوي را به ويژه از طريق گسترش فرهنگ عمومي مبتني بر شناخت اين بيماري ها به جامعه ما انتقال دهد.
مسئولين اين كنگره خاطرنشان كردند با توجه به اين واقعيت كه حداقل تا ۲۰ سال ديگر شمار مبتلايان به بيماري هاي كليوي در ايران از رقم ۱۶ هزار نفر كنوني حداقل به ۵۰ هزار نفر بالغ خواهد شد ضرورت تعميم فرهنگ و روش هاي پيشگيري از بيماري هاي كليوي ضرورت پيدا مي كند، به خصوص كه اين بيماري ها هزينه هاي بسيار سنگيني نيز به همراه دارند.

پناهگاه حيات وحش ميانكاله در آتش
به دنبال وقوع حريق عمدي در محدوده پناهگاه حيات وحش ميانكاله، حدود ۵/۳ هكتار از اراضي ساحلي تالاب بين المللي ميانكاله در آتش سوخت.
به گزارش قلم سبز ايران، حريق كه از روز جمعه آغاز شده بود تا بامداد روز شنبه ادامه يافت و در نتيجه آن بخش هايي از زيستگاه قرقاول ايراني در حاشيه تالاب بين المللي ميانكاله در آتش سوخت.

خيابان پاكستان به بزرگراه مدرس وصل شد
گروه شهري: با احداث معبري در انتهاي خيابان پاكستان دسترسي جديدي به بزرگراه مدرس حدفاصل خيابان شهيد بهشتي و تقاطع غيرهمسطح رسالت ايجاد شده و بزودي مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه هفت: با اجراي اين دسترسي خيابان پاكستان از بن بست خارج و بخشي از تراكم ترافيك در خيابان شهيد بهشتي كاسته مي شود، در حال حاضر نود درصد از عمليات احداث اين معبر جديد اجرا و تا قبل از بازگشايي مدارس به روي خودروها گشوده مي شود. به اين ترتيب آن دسته از رانندگاني كه قصد دارند از خيابان شهيد بهشتي وارد بزرگراه مدرس شوند مي توانند از طريق ورود به خيابان پاكستان از اين معبر جديد استفاده نمايند و در مسير جنوب به شمال اين بزرگراه به حركت خود ادامه دهند.
خيابان شهيد بهشتي از جمله مسيرهاي پرتردد بويژه در ساعات اوج ترافيك (ظهر و عصر) به شمار مي آيد. معبر ايجاد شده ۳۰۰ متر طول دارد و با رفع معارض ظرف مدت پانزده روز به اجرا درآمده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |