شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۱ - Aug. 9, 2003
سخنگوي دولت:
مقام معظم رهبري و مديريت اجرايي به آينده كشور اميدوارند
عبدالله رمضان زاده، سخنگوي دولت كه در جلسه شوراي برنامه ريزي استان خراسان سخن مي گفت، افزود: مقام معظم رهبري و مديريت اجرايي كشور به طور كم سابقه اي نسبت به آينده  كشور اظهار اميدواري مي كنند.
به گزارش ايسنا وي با بيان اينكه بايد شمشيرهايي را كه به روي يكديگر كشيده ايم، غلاف كنيم، يادآور شد: نگاه ساختاري به نحوه مديريت كشور، تغيير كرده است و بايد نسبت به هدر ندادن نيروهاي حاضر و متمركزكردن نظام تصميم گيري توجه كنيم.
سخنگوي دولت با انتقاد از اين كه هيچ كس به فرصت هاي  ايجادشده در كشور اشاره نمي كند، افزود: بياييد به يكديگر اميد دهيم، چرا كه اين اميد، خودافزايي به همراه دارد. ضمن اين كه نبايد دروغ گفت زيرا اگر اميدواري را در جامعه ايجاد كنيم، شرايطي فراهم مي شود كه دوباره حضور مردم را خواهيم داشت.
وي با اشاره به فرصت هاي  ايجادشده در كشور اظهار كرد: هنوز از يك فرصت مجازي بزرگ كشور كه توان تك تك مديران كشور است، غفلت كرده ايم.
سخنگوي دولت ادامه داد: با توجه به توانايي هاي حاضر و گذشته توانسته ايم به رشد ۴/۷ اقتصادي در سال ۸۱ برسيم ولي امروز با فرصت هاي بسيار جديدي روبه رو هستيم كه رسيدن به حد مالزي در ۱۰ سال آينده را براي ما ممكن مي سازد.
وي همچنين جذب پنج ميليارد دلار سرمايه  خارجي طي سه سال گذشته و جذب سرمايه هاي سرگردان مردم در بورس را از ديگر فرصت هاي پيش روي كشور عنوان كرد.
سخنگوي دولت با اشاره به اين كه قدرت ريسك پذيري مديريت كشور بالا رفته است، به سرمايه گذاري در منطقه  عسلويه اشاره كرد و گفت: در آينده نيز در مناطق مشابه شاهد سرمايه گذاري خواهيم بود.

آيت الله جنتي: روزنامه نگاران خبري را منتقل كنند كه خير مردم در آن باشد
008165.jpg
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: آيت الله جنتي، دبير شوراي نگهبان، با تبريك روز خبرنگار گفت: اي كاش ما مي توانستيم با جامعه خبرنگاري مان از نزديك حرف بزنيم و بگوييم قسمت زيادي از ناآرامي هاي مملكت زير نظر برخي از اين خبرنگاران است.
خطيب جمعه تهران ديروز در خطبه دوم نماز جمعه ياد و خاطره خبرنگار و ديپلمات هاي ايراني كه در سال ۷۷ در مزار شريف به شهادت رسيدند را گرامي داشت و افزود: خبرنگاران عزيز! حساب اين را نكنيد اگر فلان خبر رابدهيد، چقدر شنونده دارد يا چقدر بيننده دارد و چقدر استقبال مي شود. ببينيد اين خبر چقدر ضرر و يا چقدر نفع به حال مردم دارد.
عضو فقهاي شوراي نگهبان تصريح كرد: خبرنگاري يك كار فرهنگي و تبليغي است. خبرنگار بايد متدين باشد و در خبرش ببيند كه اين خبر چقدر به نفع مردم است، اگر خير مردم است خبر را منتقل بكند و بعداً هم پخش كند و اگر به ضرر مردم است محض رضاي خدا از اين خبر بگذرد و اين خبر را نقل نكند.
دبير شوراي نگهبان اظهار داشت: مگر هرچيزي را بايد گفت و افكار مردم را مشوش كرد، مردم ما احتياج به آرامش دارند.
خطيب جمعه تهران افزود: مقام معظم رهبري نيز در ديدار اخير خود با مسئولان نظام به اين مسئله تأكيد كردندكه چه در انتخابات چه غيرانتخابات اعصاب و فكر مردم بايد آرام باشد.
دبير شوراي نگهبان از خبرنگارن داخلي خواست كه در نقل خبر دقت كنند و خير و صلاح مردم را در نظر بگيرند و نه مسائل جنبي ديگر را.
خطيب جمعه تهران از وضعيت مردم عراق و مستندسازان صدا و سيما كه توسط نيروهاي آمريكايي در عراق دستگير شده اند و نيز زندانيان عراقي ابراز نگراني كرد و افزود: شما كه از آزادي دم مي زنيد اگر كارتان غلط است چرا انجام مي دهيد و اگر غلط نيست چرا جلوي آن را مي گيريد.
آيت الله جنتي ديدار مسئولان نظام با مقام معظم رهبري را ديداري باصفا توصيف كرد و گفت: اينكه مسئولان نظام در حسينيه جمع شوند، روي زيلو بنشينند و در فضايي عاطفي و پرمهر و محبت گفت و شنود كنند، خود حائز اهميت است.
وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در تدوين برنامه چهارم توسعه گفت: اگر در تدوين برنامه چهارم دقت شود، مي توان وضعيت زندگي مردم را تا حدي بهبود بخشيد.

ديدگاه
مردم ايران زنده اند
جواد وعيدي
۱- روزنامه لس آنجلس تايمز سه شنبه گذشته در سرمقاله خود نوشت: «از شاه گرفته تا آيت الله ها، تقاضاي ايران براي دستيابي به تكنولوژي هسته اي ۳۰ سال دوام داشته است.»
۲- روزنامه كريستين ساينس مانيتور چاپ آمريكا نوشت: مسئله دستيابي ايران به قدرت هسته اي موجب بي ثباتي منطقه مي شود. البته اسرائيل هم ساكت نخواهد نشست تا ناظر بر توسعه برنامه هسته اي ايران باشد. اسرائيل در سال ۱۹۸۱ به برنامه هسته اي عراق حمله كرد. ايالت متحده هم ساكت نخواهد نشست. زمان نشان داده كه واشنگتن برنامه هاي احتمالي براي حمله به تأسيسات اتمي ايران دارد.
۳- روز ۱۴مرداد۸۲ برق بسياري از مناطق تهران و شهرها و شهركهاي اطراف آن به طور مكرر قطع شد و ساعتها زندگي مردم را مختل ساخت و بر نارضايتي ها افزود. كشور پهناور ايران با توجه به موقعيت جغرافيايي همواره با تابستانهاي گرم روبروست و سال جاري يكي از طاقت فرساترين تابستان هابود كه متوسط گرماي دماي بسياري از شهرهاي آن تا آستانه بحراني اعلام كردن وضعيت پيش رفت و اين در حالي است كه برق رفتن متوالي به دليل جهش رشد مصرف برق به بيش از ۱۲ درصد و كمبود توليد انرژي الكتريكي مردم سراسر كشور ايران را كلافه و بي طاقت نموده است.
۴- وزير محترم نيرو روز ۱۴ مرداد ۸۲ در جريان مراسم افتتاح هفتمين نمايشگاه بين المللي صنعت برق ايران از دو برابر شدن مصرف برق ايران سخن گفت.
و اما:
- از زمان اميركبير تا به امروز هرگاه ايران خواسته، قدرت و توان ملي خود را ارتقاء دهد، مورد هجوم قدرت هاي بزرگ نظام بين المللي قرار گرفته است. امروز هم كه جمهوري اسلامي ايران با تكيه بر دانشمندان و متخصصان ايراني در حال دسترسي به تكنولوژي هسته اي براي افزايش توان ملي و رفاه و آسايش آحاد مردم ايران است، توسط آمريكا، اتحاديه اروپا و اسرائيل تهديد مي شود.
- اگر مسئله دستيابي ايران به تكنولوژي و قدرت هسته اي، به دليل ظرفيت فوق العاده زياد استراتژيك آن، توسط بيگانگان تبديل به يك موضوع امنيتي مي گردد، جاي تعجبي نمي باشد. اما معلوم نيست چرا نيروهاي سياسي در داخل كشور، اين موضوع كاملاً مربوط به منافع ملي را هم قصد دارند خرج رقابت هاي سياسي داخلي خود كنند و براي يك دستمال (حذف رقيب)، قيصريه (مصالح ملي) را به آتش بكشند!
برخورداري ايران از تكنولوژي و دانش هسته اي آن هم با تكيه بر دانشمندان و متخصصين ايراني يكي از مهمترين عوامل «توسعه پايدار» ايران خواهد بود و اين قابل معامله با بيگانگان و يا ملعبه رقابت هاي سياسي داخلي نيست.
- از يك طرف موقعيت ژئوپوليتيك و ژئواستراتژيك و يادمان تاريخي ايران و از سوي ديگر قابليت هاي فرهنگي، علمي، سياسي و اجتماعي ايرانيان همواره موجب گرديده است كه ايران به طور بالقوه ظرفيت تبديل شدن به «قدرت برتر منطقه اي »را داشته باشد. نظام جمهوري اسلامي ايران با تكيه بر تمامي عوامل فوق الذكر و نيز با بهره گيري از قابليت هاي پوياي «مكتب اهل بيت»، مي تواند زمينه ساز تبديل اين «ظرفيت بالقوه» به «واقعيتي بالفعل» گردد. تلاش براي رشد دانش و علم بومي جهت دسترسي به تكنولوژي هسته اي گامي بلند و استراتژيك براي آينده درخشان ايران و تأمين رفاه و آسايش ايرانيان خواهد بود.
فراموش نكنيم همه كشورها مي توانند برنامه «توسعه پايدار» داشته باشند، اما هر كشوري نمي تواند با پيمودن مسير توسعه پايدار تبديل به «قدرت برتر منطقه اي» شود. به عنوان مثال كشور سوئد با در نظر گرفتن شاخص هاي وضعيت عمومي اقتصاد، سرانه توليد ناخالص داخلي، نرخ تورم، صادرات صنعتي، تراز تجاري، نرخ بيكاري و... نيز برخورداري از تكنولوژي و تأسيسات هسته اي يك كشور پيشرفته با مدل توسعه پايدار در اروپا است ليكن سوئد به دليل فقدان ظرفيت هاي ديگر هيچگاه نمي تواند در جايگاه «قدرت برتر منطقه اي» در اروپا قرار گيرد.
- پيوستن به پروتكل الحاقي ۲+۹۳وسيله و ابزاري براي ممانعت از دستيابي ايران به تكنولوژي و قدرت هسته اي است و مسئله جلوگيري از دسترسي ايرانيان به دانش و علم هسته اي به نوبه خود به منظور «مهار ارتقاء و توان ملي ايران» است كه نظام جمهوري اسلامي از اين طريق نتواند «ظرفيت بالقوه ايران» را تبديل به «قدرت برتر منطقه اي ايران» نمايد. اين همان واقعه اي است كه قدرت هاي جهاني همواره نسبت به آن در چارچوب «ارتقاء قدرت و توان ملي ايران» ظرف يكصد سال اخير از زمان اميركبير تا به حال حساس بوده اند.
- در جهان امروز موضوع «صلاحيت» جايگزين «حق» در تعيين جايگاه كشورها و قدرت هاي منطقه اي و بين المللي شده است. «صلاحيت» يك كشور براي تعيين جايگاه خود در سطح منطقه اي و نظام بين المللي ناشي از «قدرت و توان ملي» آن خواهد بود.
-ظرفيت بالقوه ايران ناشي از جمعيت، وسعت، موقعيت جغرافيايي، يادمان تاريخي و پارامترهاي ديگر همگي به معناي تكيه بر «اهميت» ايران است و اينها همه متعلق به «گذشته و حال» است. اگر مي خواهيم به «آينده» نگاه كنيم و براي ايرانيان رفاه و آسايش و افتخار و اعتبار درخور منزلت آنان بدست آوريم، بايد «اهميت» را تبديل به «قدرت» نمائيم و مهمترين پايه ارتقاء «قدرت ملي» ايران عدم پيوستن به تعهداتي است كه موجب ممانعت دسترسي ايرانيان به تكنولوژي هسته اي و جلوگيري از پيمودن مسير «توسعه پايدار ايران» خواهد شد.
-در رابطه با موضوع تهديد و فشار بيگانگان براي پيوستن ايران به معاهداتي مانند پروتكل الحاقي ۲+۹۳ بايد از دستگاه ديپلماسي كشور سئوال كرد كه ما به ازاء پيوستن به اين معاهدات چيست و با اين پيوستن چه چيزهايي را از دست خواهيم داد؟
تازه آمريكا به اين هم بسنده نمي كند و اعلام مي كند امضاء پروتكل كافي نيست و ايران مي بايست همه فعاليتهاي هسته اي خود را تعطيل كند. بايد همين جا يادآور شد كه مردم ممكن است از عملكرد مجلس يا از بي كفايتي بعضي از وزراء، از وضعيت عملكرد بعضي از دستگاه ها ،از عملكرد قوه قضائيه و شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام ناراضي باشند، ولي هرگز راضي نمي شوند وطن شان در معرض خطر قرار گيرد.روي هم رفته در يك جمع بندي مي توان اين گونه نتيجه گيري كرد كه آمريكا و اسرائيل كه محرك اصلي اعمال فشار بر ايران هستند و اروپا و ژاپن نيز كه تحت تأثير آنها تحريك شده اند بهتر است درك كنند كه:
- همانگونه كه رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهور محترم كراراً تأكيد كرده اند ايران به دلايلي كه ريشه هاي آن در فرهنگ ديني ماست هيچگاه به دنبال سلاح هسته اي نبوده و نمي باشند، ليكن برخورداري ايران از تكنولوژي و تأسيسات هسته اي «حق» مردم ايران است.
- ايرانيان نمي توانند «اهميت» خود را در «گذشته و حال» فراموش كنند و نه حاضرند «قدرت» هسته اي خود را براي برنامه ريزي و ساختن «آينده» فرزندانشان به نفع بيگانگان به حراج بگذارند.
- هرگونه اقدام احمقانه در حمله به تأسيسات اتمي ايران، از جانب مردم ايران به معناي تهاجم مستقيم به مصالح، منافع، رفاه و امنيت تمامي شهروندان ايراني محسوب خواهد شد. در چنين شرايطي عكس العمل ايرانيان براي دفاع از خودشان، براساس تجربه هشت سال دفاع مقدس، غيرقابل پيش بيني خواهد بود.
- اما نيروهاي سياسي و قواي سه گانه كشور هم بايد توجه داشته باشند:
اول) از نظر بيگانگان تحميل الحاق ايران به پروتكل ۲+۹۳ زمينه ساز جلوگيري از دستيابي ايران به تكنولوژي هسته اي و نه ممانعت از توليد سلاح هسته اي مي باشد.
گفتار برخي از مقامات اروپايي از جمله يوشكا فيشر وزير خارجه آلمان مبني بر اينكه حتي امضاء پروتكل ۲+۹۳ از سوي ايران نيز كافي نخواهد بود، كاملاً بيانگر آن است كه تهديد و فشار براي «امضاء بدون قيد و شرط اين پروتكل» نه براي اخذ اطمينان امنيتي آمريكا و اروپا بلكه براي «تحقير ملي» ايرانيان و آغازي براي پايان نظام جمهوري اسلامي ايران با زمينه سازي تسليم آن است.
دوم) با جلوگيري از سياسي شدن «موضوع پيوستن به پروتكل الحاقي ۲+۹۳» در سطح داخلي و ملي مي بايست از اينكه اين امر ملعبه اي جهت رقابت هاي بين جناح هاي موجود كشور براي حذف رقيب شود، ممانعت به عمل آيد و تلاش براي دستيابي به تكنولوژي هسته اي به منظور ارتقاء توان ملي تبديل به «اجماع ملي»  گردد.

گفتگوي دانشجويان با خبرنگاران پس از آزادي از زندان
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي:
۷ تن از دانشجويان كه در جريان ناآرامي هاي اخير در تهران بازداشت شده بودند، عصر روز پنجشنبه پس از آزادي با خبرنگاران گفتگو كردند.
به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، اين دانشجويان با تشكر از مقام معظم رهبري به علت عفو آنان و با تشكر از حجج  اسلام ابوترابي و قمي به علت تلاش براي آزادي آنان افزودند كه با اپوزيسيون خارج از كشور هيچ ارتباطي نداشته اند.
مرتضي صفايي نائيني دانشجوي مترجمي زبان اسپانيولي دانشگاه علامه گفت: هدف ما از شركت در اين ناآراميها اعتراض بود، اما در آن شبها اندكي تندروي هايي داشتيم.
وي گفت: دانشجويان نبايد انتقادشان را با ابزار ناپسند همراه كنند.
اين دانشجوي آزاد شده گفت كه جنبش دانشجويي با تمام انتقاداتش در حوزه بين الملل هيچ اشتراكي با اپوزيسيون خارج كشور ندارد و اگر نيروهاي خارجي و آمريكا قصد دست اندازي به كشور، دينمان و دموكراسي اسلامي را داشته باشند خود دانشجويان در صف اول مقابله با آنان مي ايستند.
اميرحسين اعتمادي بزرگ دانشجوي مهندسي مكانيك دانشگاه تهران نيز گفت: قسمت اعظم ناآراميها به تندروي هاي غيردانشجويان برمي گردد.
وي افزود: انتقاد دانشجويان به دور از شعار غيرمعقول و سنگ پراني بود ولي متأسفانه يك سري از بيرون در جمع دانشجويان آمدند و متأسفانه دانشجويان هم بي فكري كردند و شايد بازيچه افراد ديگر شدند و اگر كمي فكر مي كرديم در آن شرايط اين اتفاقها نمي افتاد.
اعتمادي بزرگ خاطر نشان كرد:دانشجويان دنبال انتقاد دموكراتيك هستند و دنبال مسايل غيرعقلاني نمي روند.
ميثم رشيدي دانشجوي اقتصاد دانشگاه تهران نيز گفت: دانشجويان دنبال دموكراسي ديني و تحقق آن بودند ولي اشتباه اين بود كه براي اعتراض، نادرست ترين روش ممكن را برگزيديم در حالي كه مي شد بهتر عمل كرد.
وي افزود: ما حاضريم براي كشور و بهتر شدن وضع كشورمان هر كاري را بكنيم و هيچ وقت با اپوزيسيون خارج كشور همراه نبوده و نخواهيم بود.
رضا عامري نسب دانشجوي پزشكي دانشگاه شيراز و عضو مركزي دفتر تحكيم وحدت نيز گفت: اتهامات من مجموعه مصاحبه هاي مطبوعاتي، نامه اي كه شوراي مركزي دفتر تحكيم به دبيركل سازمان ملل نوشت، اقدام عليه امنيت ملي و تبليغ عليه نظام بود. وي افزود: ما پذيرفتيم، نامه اي كه به يك نهادخارج از كشور نوشتيم اشتباه بوده است و محتواي نامه  و استنادات ما غيرقابل دفاع بود و علت هم عصبيت مجموعه دانشجويي، عملكرد بد ما و برخوردي كه با جريان دانشجويي شده بود، مي باشد.
عامري نسب تصريح كرد: تصور ما اين بود كه مجموعه حركتهاي ما قانوني است و شايد حساسيتهاي كشور را خيلي لحاظ نكرديم.
وي با بيان اينكه مجموعه دانشجويي بايد مستقل باشد، گفت: اگر نقدي است بايد از موضع دانشگاه و كلان نگاه كرد و نبايد وارد منازعات گروههاي سياسي كه معطوف به قدرت هستند، شد.
وي گفت: شايد اگر به مسايل جاري كشور نقدي داشتيم بهتر است از موضع آكادميك به آن نگاه كنيم.
عامري نسب خاطرنشان كرد: ما در خيلي از موارد تند رفتيم و علت آ ن نپختگي و عدم بلوغ سياسي بود.
وي اضافه كرد: برخورد قوه قضائيه، برخورد قابل دفاعي بود و برخورد بازجوها و مسئولين پرونده با ما مناسب بود.
عبدالله مومني دانشجوي جامعه شناسي دانشگاه علامه طباطبايي و دبير دفتر تحكيم وحدت نيز گفت: بايد مجاري صحيح در درون دانشگاهها باشد تا دانشجويان در انتقادات و اعتراضات ملعبه قرار نگيرند و مطالبات دانشجويان مسالمت آميز و در چارچوب روش اصلاحي باشد چرا كه شاخص اعتبار و قدرتمندي نظام سياسي اين است كه دانشجويان معترض و منتقد باشند.
مهدي شيرزاد دانشجوي جامعه شناسي دانشگاه تهران نيز گفت: اتهام من اقدام عليه امنيت ملي و شركت در تجمعات غيرقانوني و خروج از دانشگاه بود كه من هيچكدام از اين اتهامات را نپذيرفتم و نقشي در اين مسايل نداشتم.
وي افزود: عملكرد من در مواردي تندروي دارد ولي معتقدم كه با تندروي نمي توان به ساحل نجات رسيد.
شيرزاد گفت: حركت ملت ما به سمت آزاديخواهي زمانمند و تدريجي است و كم صبري ما موجب برخي تندرويها شده است كه شايد كمتر به نفع ما و كشورمان باشد و بخشي از تندرويها به ضعف تئوريك ما برمي گردد و ما بايد خوب درس بخوانيم و دانشجو باقي بمانيم.
احمد كريمي دانشجوي ادبيات دانشگاه تهران نيز گفت: من اتهام اقدام عليه امنيت ملي خود را قبول ندارم. وي افزود: من شوراي صنفي را عامل اغتشاشات مي دانم. آنها در كوي بيانيه تندي درباره خصوصي سازي پخش كردند. وي خاطرنشان كرد: چون دانشجو افسرده است و از وعده و وعيدها نتيجه اي نگرفته است، حال اعتراض ندارد و پرخاشگر شده است.
درهمين حال محمدحسن ابوترابي فرد نماينده مجلس و عضو كميته پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشتي، پس از آزادي ۹ دانشجوي بازداشتي در محل زندان اوين در جمع خبرنگاران گفت: دانشجوياني كه در بازداشت هستند همگي در اختيار قوه قضائيه هستند و با قرار وثيقه آ زاد خواهند شد.
وي در پاسخ به سئوالي پيرامون چگونگي همكاري وي با صفايي فراهاني در كميته پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشتي گفت: ما شاهد اين بوديم كه دانشجويان بازداشت شده در زندان اوين عموما شرايط بسيار مناسب داشتند و بر خطاهايي كه مرتكب شده اند هم اقرار مي كردند و از اشتباهات خود هم پشيمان بودند و تصميم جدي هم دارند كه در آينده اشتباهات و تقصيرات خود را جبران كنند.
وي تأكيد كرد: «مقام معظم رهبري با نگاه ويژه اي كه به مجموعه دانشگاه دارند و به تعبير دكتر معين كه گفتند، بهترين كسي كه فضاي دانشگاه و دانشجو را مي شناسد شخص مقام معظم رهبري است، لذا ايشان با يك نظر مثبت و گويا و عنايت ويژه زمينه آزادي اين عزيزان را فراهم كردند و اميدواريم كه با حركت خوب دانشجويان كه از بازداشتگاه آزاد شدند در آينده شاهد تأثيرات مثبت آ نها در جامعه باشيم.»
نماينده مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي در خصوص آزادي بقيه دانشجويان بازداشتي گفت: تصميم دادستان، قوه قضائيه، اطلاعات و دستگاههايي كه دفتر مقام معظم رهبري دستور معظم له را به آنها ارجاع دادند، در اين است كه در كوتاهترين زمان ممكن بستر آزادي دانشجوياني كه زمينه آزاديشان فراهم هست، آماده بشود كه در روزهاي آينده آزادي آنها را شاهد خواهيم بود.
محسن صفايي فراهاني نماينده مجلس و ديگر عضو كميته پيگيري وضعيت دانشجويان بازداشتي نيز گفت: به زودي بقيه دانشجويان بازداشتي نيز آزاد مي شوند.
وي گفت: با توجه به تعداد دانشجويان و تعداد كساني كه مسايلشان را رسيدگي مي  كردند، كار آزادي آنها طول كشيد.
نماينده تهران افزود: ۲۶ نفر از دانشجويان در بازداشت باقي مانده اند كه اينطور كه دادستان و رئيس دادگاه مي گفتند امروز (شنبه) بقيه كساني كه پرونده هايشان و كيفرخواست آنها صادر شده و به دادگاه رفته است، رسيدگي مي شود و انشاءا... سريعا وسيله آزادي آنها هم فراهم مي شود.
وي، روند كار را مثبت ارزيابي كرد و گفت: از ابتدا كه ما وارد قضيه شديم تا به امروز تعداد دانشجويان بازداشتي از ۷۵ نفر به ۲۶ نفر رسيده است.
وي تصريح كرد: با بررسي هايي كه شد و كاري كه آقاي ابوترابي كردند و با اكثر دانشجويان حضورا صحبت كردند، متوجه شدند مسئله خاصي نيست در نتيجه شرايط آزادي شان فراهم شد.

درگيري و سقوط بالگرد در روسيه
در درگيري بين نيروهاي مسلح روسي و شورشيان چچني و همچنين سقوط دو فروند بالگرد «ام آي ۸» در چچن و ساراتف ۷ تن كشته و ۹ نفر ديگر مجروح شدند.
خبرگزاري ايتارتاس به نقل از يك مقام وزارت كشور اينگوش اعلام كرد كه بر اثر حمله نيروهاي شورشي چچني به يك خودرو نظامي نيروهاي مسلح روسي در نزديكي روستاي «كاساك» واقع در مرز چچن و اينگوش نيز ۶ تن كشته و ۷ نفر ديگر مجروح شدند.
اقدامات لازم براي يافتن و بازداشت مهاجمين فراري در جنگلهاي اطراف ادامه دارد.مجروحان اين حادثه به بيمارستان «سانزا» منتقل و تحت مداوا قرار گرفتند.
اين خبرگزاري در گزارش ديگري از سقوط يك فروند بالگرد «ام آي ۸» در روستاي ديشنه و دنو چچن خبر داد.
بر اثر شليك موشك نيروهاي چچني به اين بالگرد خلبان آن كشته و ۲ خدمه ديگر مجروح شدند.
سقوط هواپيماي جنگنده
در سيبري
از سوي ديگر نيروي هوايي روسيه از سقوط يك فروند هواپيماي جنگنده اين كشور در منطقه سيبري و كشته شدن دو خلبان آن خبر داد.
الكساندر دروبيشفسكي سخنگوي نيروي هوايي روسيه با اعلام اين خبر خبرگزاري اينترفكس يادآور شد كه يك هيأت از وزارت دفاع براي بررسي علت اين حادثه كه روز پنجشنبه روي داد عازم منطقه شده است.اين هواپيما كه از نوع «سوخوي-۲۴» بود، هنگام انجام يك پرواز عادي شبانه و در حال فرود در پايگاه هوايي «بودا» در منطقه چيتا سقوط كرد.

آيت الله اميني:
پيوستن به كنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان مشكل بانوان را حل نمي كند
گروه سياسي: آيت الله ابراهيم اميني در خطبه هاي ديروز نماز جمعه قم، ديدار مسئولان نظام با مقام معظم رهبري را مورد توجه قرار داد و گفت: تشكيل اين جلسه در شرايط كنوني، لازم و ضروري بود.
به گزارش ايسنا وي تأكيد كرد: مقام معظم رهبري، سخنان ارزشمند، اميدواركننده و خوبي بيان كردند، همچنين براي وضع موجود و آينده، توصيه هاي خوبي داشتند.
خطيب جمعه قم، با اشاره به توصيه هاي ايشان در رابطه با ايجاد اشتغال، كاهش تورم، توليدات كشاورزي و تعديل ثروت ها ادامه داد: اميدواريم گوش شنوايي باشد و مسئولان توجه جدي به اين سخنان داشته باشند.
وي ابراز اميدواري كرد كه سخنان مقام معظم رهبري و رئيس جمهور، سبب ايجاد حركتي در جامعه باشد.
آيت الله اميني، در ادامه بسياري از مواد كنوانسيون رفع كليه اشكال تبعيض عليه زنان را مخالف نص صريح قرآن و فقه اسلامي دانست و گفت: به همين جهت، تصويب آن در مجلس با تحريم مراجع تقليد مواجه شد.
اميني ادامه داد: من نمي دانم نمايندگان محترم مجلس كه خود مسلمانند و بايد مراقب احكام و قوانين شرع باشند، چگونه و با چه مجوزي اين قانون را تصويب كرده اند؟! آيا مردم ايران اين اشتباه را فراموش كرده و خواهند بخشيد؟
آيت الله اميني خاطرنشان كرد: اگر هدف، دفاع از حقوق زنان است، بايد بدانند الحاق ايران، مشكل بانوان ايراني را حل نمي كند، بلكه آن را مضاعف مي سازد.
مگر عمل به اين قانون، مشكل زنان غرب را حل كرده است؟ البته به آنها آزادي هايي داده ولي بنيان خانواده ها را متزلزل ساخته و بر آمار زنان و مردان مجرد افزوده است.

هشدار فرمانده نيروي زميني  ارتش نسبت به ترددهاي غيرقانوني به عراق
گروه سياسي: فرمانده نيروي زميني ارتش نسبت به خطرات احتمالي ترددهاي غيرقانوني به عراق هشدار داد.
به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي نيروي زميني ارتش، امير سرتيپ محمدي فر، فرمانده نيروي زميني ارتش در مراسم بيست و دومين دوره فارغ التحصيلي دانشجويان پايور آموزشگاه نظامي نزاجاگفت: به عنوان يك سرباز از هموطنان ايراني تقاضا مي كنم تا قانونمند شدن تردد به كشور عراق از عزيمت به مرزهاي غربي كشور به دليل وجود ميادين متعدد مين باقي مانده از زمان جنگ تحميلي و همچنين گرماي طاقت فرسا و ناامني در آن سوي مرزهاي كشور پرهيز كنند.
وي افزود: در حال حاضر متأسفانه قاچاقچيان و سودجويان تعدادي از زائرين را با ترفندهاي مختلف در مناطق مرزي رها مي كنند كه طي روزهاي گذشته شاهد فوت و يا مجروحيت شديد تعدادي بر اثر انفجار مين و گرسنگي و تشنگي در خطوط مرزي كشور بوديم.
وي خاطرنشان كرد: نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران به منظور تأمين امنيت مرزهاي كشور ضمن هوشياري كامل و براساس دستورات ابلاغ شده به اين نيرو، موظف به كنترل دقيق و ممانعت از هر گونه تردد و تحرك غيرقانوني در مرزهاي غربي و جنوبي كشور است.

سخنگوي دولت در واكنش به ادعاي روزنامه الوطن:
ايران و آمريكا مذاكره محرمانه نمي كنند
گروه سياسي: عبدالله رمضان زاده با رد مطالب منتشر شده در يك روزنامه عرب، تأكيد كرد كه اگر قرار باشد از ناحيه دولت ايران مذاكره اي با آمريكا صورت گيرد، حتما همه ملت از آن مطلع مي شوند.
دبير هيأت دولت درباره ادعاهاي روزنامه الوطن مبني بر مذاكرات سري ايران و آمريكا در ژنو به ايسنا گفت: بعد از بحران افغانستان مسائلي وجود داشت كه ما در ژنو، در چارچوب سازمان ملل با همه طرف هاي درگير در افغانستان و سازمان ملل گفت وگوهايي داشتيم كه آمريكايي ها هم بودند و اين چيزي است كه قبلا هم گفته شده بود.
رمضان زاده درباره ادعاي ديگر اين روزنامه مبني بر اينكه يكي از نزديكان رئيس جمهوري نظرات وي را به پاول منتقل مي كند و او نيز تحت پيشنهاداتي اين نظرات را به بوش انتقال مي دهد، اظهار داشت: چنين چيزي به هيچ وجه در دولت مطرح نشده است.
سخنگوي دولت همچنين درباره شروط دو جانبه مطرح شده در روزنامه مذكور براي ادامه گفت وگو بين ايران و آمريكا در خصوص گروه القاعده و گروه منافقين تأكيد كرد: ما در دولت بحثي راجع به اين مسائل نداشتيم.
وي همچنين تأكيد كرد: سياست مسئولان در مقابل آمريكايي ها هماهنگ است و اگر قرار باشد رابطه اي ايجاد شود، از مجاري قانوني خواهد بود.

سازمان ملل خواستار محاكمه جنايت كاران جنگي ليبريا شد
برتي رامچاران جانشين كميسر عالي سازمان ملل متحد در ا مور حقوق بشر ديروز خواستار رسيدگي به جرايم جنگي احتمالي در خلال جنگ در ليبريا شد و اعلام كرد آن دسته از شورشيان يا نظاميان دولتي كه مرتكب جنايات جنگي شده اند بايد به دست عدالت سپرده شوند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ژنو رامچاران خاطرنشان كرد بايد قانون در باره همه افراد، چه دولتي و چه شورشي، اجرا شود. دفتر رامچاران با تسليم گزارشي در خصوص جنايات جنگي و نقض حقوق بشر در ليبريا به كميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد تصريح كرد جامعه بين المللي بايد به مردم رنج ديده ليبريا اطمينان دهد كه آنها نيز مي توانند مانند قربانيان جنايات جنگي در ساير كشورهاي جهان جنايت كاران را محاكمه كنند.

آيت الله سيستاني:
حركت شوراي حكومت انتقالي بايد برآيند خواست ملت عراق باشد
ايلام - خبرگزاري جمهوري اسلامي: آيت الله علي سيستاني در ديدار رئيس دوره اي شوراي دولت انتقالي عراق در شهر نجف اشرف گفت: فرياد مردم عراق بايد بالاتر از هر فرياد دخالت گري باشد، زيرا كه فرياد اين مردم بي شك اشغالگران را در خود هضم مي كند.
تلويزيون اطلاع رساني عراق ديشب با اعلام اين مطلب به نقل از آيت الله العظمي سيستاني افزود: نبايد اجازه داد كه فرياد مردم عراق با دخالت ديگران شنيده نشود و آنان براي اين مردم تصميم گيرنده باشند.
آيت الله سيستاني افزود: هر حركت شوراي دولت انتقالي بايد برآيند خواست ملت عراق باشد و بايد تلاش كرد مردم عراق را از محنت نجات داد.
وي از ابراهيم الجعفري رئيس دوره اي اين شورا خواست در تدوين قانون اساسي دقت شود تا مبنا خواست مردم عراق و اصول حاكم بر اين كشور باشد.
تلويزيون عراق همچنين به نقل از رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق گزارش داد: قانون اساسي عراق بر پايه دمكراسي و آزادي تدوين مي شود.
تلويزيون عراق افزود: الجعفري با هدف آگاه شدن از ديدگاه هاي آيت الله محمدباقر حكيم و  آيت الله سيستاني به نجف سفر كرده است.

آزادي بيان و انديشه بايد به همه داده شود
رئيس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها گفت: جامعه اي مي تواند رشد و توسعه پيدا كند كه توليد علم و انديشه در آن، مقدس باشد و مردم، ارزش علم را باور داشته باشند.
به گزارش ايسنا حجت الاسلام والمسلمين قمي كه در كنگره  سراسري جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي كشور در دانشگاه تبريز سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب افزود: در شرايط امروزي، اقامه احكام اجتماعي امكان پذير نيست، مگر در سايه اتحاد تمدن اسلامي، اما ايجاد اين تمدن مستلزم وجود علم و انديشه است. وي در پايان با اشاره به حوادث اخير دانشگاه ها اظهار داشت: تلاشمان بايد اين باشد كه به جاي صرف هزينه هاي هنگفت براي سركوب آشوب ها، هزينه ها را صرف اصلاح فضاي دانشگاه ها كنيم تا آزادي بيان و انديشه به همه داده شود و كار به آشوب نكشد،  هم چنين فرصت براي افراد سودجو فراهم نشود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |