شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۱ - Aug. 9, 2003
سهم مردم در اداره امور كشور پايين است
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: معاون امور مديريت و منابع انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: گسترش بيش از حد دولت موجب ناكارآمدي نظام دولتي و كاهش سهم مردم در اداره امور كشور شده است.
«محمود عسگري آزاد»، در گفتگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي با اشاره به اينكه يكي از شاخص هاي تعيين  اندازه دولت نسبت هزينه هاي دولت به توليد ناخالص داخلي است، افزود: اين نسبت در ايران در سال ۱۳۶۶ ، ۵/۳۸ درصد بود كه با يك سير صعودي در سال ۸۰ به ۴/۷۰ درصد رسيد.
وي، سپس به مقايسه نسبت هزينه هاي دولت به توليد ناخالص داخلي بين  ايران و كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي و توسعه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا پرداخت و گفت: اين نسبت در كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي و توسعه در ۱۳۸۰ به طور متوسط ۴/۳۷ درصد و در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا ۴/۴۵ درصد بود.
عسگري آزاد گفت: آمار كاركنان دولت از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۸۰، چهار برابر شده و از ۵۵۶ هزار نفر به ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر افزايش يافته است. تعداد پست هاي مديريتي نيز در دو دهه گذشته۶۰درصدرشد نشان مي دهد.وي افزود تعداد شركتهاي دولتي در مقايسه با سال ۱۳۵۸ از ۱۶۸ شركت به ۵۰۲ شركت در سال ۱۳۸۰ رسيد كه رشدي حدود سه برابر را نشان داد.
تعداد موسسات دولتي نيز در مقايسه با سال ۱۳۵۷ از ۲۳۴ موسسه به ۵۵۰ موسسه در سال ۱۳۸۱ رسيد.
وي، يكي ديگر از شواهد بزرگي دولتي را شاخص نسبت شاغلان بخش عمومي به كل شاغلان كشور عنوان كرد و افزود: نسبت شاغلان بخش عمومي به كل شاغلان كشور در سال ۱۳۵۵ ، ۱۹ درصد بود كه اين نسبت در سال ۱۳۸۰ به ۷/۳۳ درصد رسيد.
معاون امور مديريت و منابع انساني سازمان مديريت وبرنامه ريزي كشور گفت:با توجه به شاخص موجود اندازه دولت در ايران بيش ازحد مطلوب ميباشد وتلاش سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و هدف برنامه سوم توسعه حركت به سمت متعادل كردن حجم دولت است.
عسگري آزاد افزود: در برنامه سوم توسعه اين هدف با محدودكردن استخدام دولتي، خصوصي سازي شركت ها و واگذاري مديريت و تصدي بخش هاي فرهنگي و اجتماعي به بخش خصوصي دنبال مي شود.

نخستين قطار مسافري بخش خصوصي در ايران تا پايان امسال فعاليت خود را آغاز مي كند
تبريز- خبرگزاري جمهوري اسلامي: مدير عامل  راه آهن  جمهوري  اسلامي  ايران  گفت  نخستين  قطار مسافري  بخش  خصوصي  در كشور تا پايان  سال  جاري  فعاليت  خود را آغاز خواهد كرد.
محمد سعيدنژاد، در همايش  دو روزه  شوراي  هماهنگي  مديران  راه آهن  افزود :سياست  كلي  راه آهن  تشويق  و حمايت  از بخش هاي  غيردولتي  براي  سرمايه گذاري  در صنعت  حمل  و نقل  ريلي  است .
وي ، در مورد تشكيل  شركت هاي  حمل  و نقل  خصوصي  ريلي  گفت : تا پايان  سال  جاري  با واگذاري  اين  بخش  به  شركت هاي  غيردولتي  حمل  و نقل  كالا به  طور كامل  از راه آهن  جدا خواهد شد.
سعيدنژاد افزود :با اجرا و تداوم  اين  سياست ها مسئوليت  راه آهن  فقط به  حفظ و نگهداري  و سياست گذاري هاي  كلان  در بخش  شبكه  ريلي  خلاصه  خواهد شد.
به  گفته  وي ، هم اكنون  پنج  شركت  خصوصي  مسافربري  و چهار شركت  خصوصي  باربري در بخش  حمل  و نقل  ريلي  در سطح  كشور فعاليت  دارد.
مدير عامل  راه آهن  با اشاره  به  نقش  اقتصادي  راه آهن  در كشور، گفت : ضرورت  توسعه  ايجاب  مي كند تا توجه  جدي  به  صنعت  حمل  و نقل  و بويژه  راه آهن  اعمال  شود.
مديرعامل  راه آهن ، نبود تناسب  بين  تجهيزات  و شبكه  موجود را از مشكلات  اصلي  راه آهن  ايران  عنوان  كرد و اظهار داشت : اين  مشكل  باعث  شده  است  تا ميزان  بهره برداري  از خطوط راه آهن  به  ۴۰ درصد كاهش  يابد.

وام ۱۵ ميليون توماني براي هر شغل
براساس  مصوبه  ستاد ويژه  اشتغال  و با هدف  استفاده  از ظرفيت  هاي بلااستفاده  ، كارگاههاي  داراي  كمتر از ۲۵ نفر كارگر مي توانند به  شرط داشتن ۲۰ درصد ظرفيت  بلااستفاده  به  ازاء دريافت  ۱۵۰ميليون  ريال  وام ۵ نفر را استخدام  كنند.
فاضلي  مدير كل  دبيرخانه  شوراي  عالي  اشتغال  در مصاحبه  با خبرنگاراقتصادي  واحد مركزي  خبر با اعلام  اين  مطلب  گفت : منابع  مالي  اين تسهيلات  از محل  موضوع  ماده  ۵۶ قانون  برنامه  سوم  توسعه  تامين  مي شود.
وي  افزود: پيش  از اين  و در چارچوب  طرح  ضربتي  اشتغال  به  هركارفرمايي كه  يك  فرصت  شغلي  ايجاد مي كرد ۳۰ ميليون  ريال  وام  اعطا مي شد امابررسي  عملكرد سال  گذشته  نشان  داد براي  افزايش  اثر بخشي  تسهيلات اشتغالزا بهتر است  تا سقف  ۱۵۰ ميليون  ريال  به  ازاء ايجاد ۵ فرصت  شغلي وام  پرداخت  شود.
مديركل  دبيرخانه  شوراي  عالي  اشتغال  درباره  ميزان  اين  اعتبارات  گفت :علاوه  بر سه  هزار ميليارد ريال  باقي  مانده  از محل  طرح  ضربتي  اشتغال مبلغ  پنج  هزار ميليارد ريال  ديگر نيز بطور بالقوه  و از محل  بازگشت وام  كارفرماياني  كه  به  تعهد خود براي  اشتغال زايي  اقدام  نكردند به  اين  امراختصاص  داده  مي شود.فاضلي  تصميم  جديد ديگر ستاد ويژه  اشتغال  را تخصيص  تسهيلات  جهت ساخت  و ساز در مناطق  روستايي  ذكر كرد و گفت : اين  اقدام  علاوه  بركمك  به  مقاوم  سازي  خانه  هاي  روستايي  موجب  ايجاد فرصت  هاي  شغلي  زودبازده  و جلوگيري  از مهاجرت  روستاييان  مي شود.

يادداشت
افشاگري مفيد
محمدصادق جنان صفت
«افشاگري» در ادبيات سياسي رفتاري از سوي يك فرد، يا حزب و گروه سياسي براي تضعيف رقيب تعريف شده و عموماً مفهوم نكوهش شده اي دارد.
«افشاگري» يا «فاش كردن»، اما جنبه هاي مثبت نيز دارد و نبايد آن را يكسره نفي و طرد كرد. افشاگري درباره كارنامه سازمانها و دستگاه ها و مؤسسه ها و نهادهاي دولتي و بخش عمومي به ويژه در عرصه اقتصاد به دليل اينكه آنها «پول مردم» را دراختيار دارند و بايد به «كارآمدترين شيوه» از آن استفاده كنند، اقدامي پسنديده به شمار مي آيد.مناظره وزير اقتصاد و رئيس سازمان تأمين اجتماعي در روزهاي گذشته را بايد مناظره خوب در مسير روشنگري تلقي كرد كه اگر از حد حرف گذشته و جامه عمل پوشد براي مردم مفيد است.
طهماسب مظاهري در نامه اي سرگشاده خواستار افشاي كارنامه مالي سازمان تأمين اجتماعي شده و در مقابل رئيس سازمان تأمين اجتماعي نيز خواستار افشاي كارنامه سازمانهاي تحت پوشش وزارت اقتصاد-گمرك، سازمان امور مالياتي، سازمان خصوصي سازي و... شده است. با توجه به اينكه سازمان تأمين اجتماعي و سازمانهاي تحت مديريت وزارت اقتصاد، علاوه بر اينكه هزاران ميليارد تومان از منابع مردم را دراختيار دارند و از طرف ديگر با اقشار مختلف سر و كار دارند، افشاي كارنامه مالي آنها و مقايسه با سازمانهاي مشابه در جهان مي تواند منشأ خير باشد.مردم از آشكار شدن دخل و خرج و مديريت مالي سازمانهايي كه پول آن ها را دراختيار دارند، خرسند خواهند شد.
گروه اقتصادي روزنامه همشهري آمادگي درج جزييات كارنامه مالي سازمان تأمين اجتماعي، سازمان خصوصي سازي، گمرك و... را دارد.

ايران و جمهوري آذربايجان تفاهم نامه همكاري گمركي امضا كردند
باكو خبرگزاري جمهوري اسلامي : «مسعود كرباسيان» و «كمال الدين حيدراف» رئيسان كل گمرك ايران و جمهوري آذربايجان روز جمعه در باكو تفاهمنامه همكاري گمركي امضا كردند.
به موجب اين تفاهمنامه، گمركات دو كشور در زمينه ايجاد تسهيلات براي گسترش گردشگري، مبادله اطلاعات براي مبارزه با قاچاق كالا و مواد مخدر و نيز ايجاد تسهيلات گمركي جهت جلوگيري از وقفه در تردد كاميونها همكاري خواهند كرد.
بر اين اساس طرفين توافق كردند كه ايرانيان مقيم جمهوري آذربايجان بتوانند از تسهيلات ورود موقت با خودروهاي شخصي خود به ايران با كمترين تشريفات گمركي بهره مند شوند.
رئيس كل گمرك ايران گفت: با اجراي مفاد اين تفاهمنامه بسياري از مسايل مرزي دو كشور حل و فصل خواهد شد.
كرباسيان در پايان سفر سه روزه خود به باكو همچنين با «ضياء محمداف» وزير حمل و نقل جمهوري آذربايجان ديدار و در رابطه با مسايل مورد علاقه گفت وگو كرد.

تا پايان برنامه چهارم
حداقل به سه و نيم ميليارد دلار سرمايه گذاري براي افزايش ظرفيت نيروگاهها نياز داريم
گروه اقتصادي: حدود پنجاه هزار روستاي كشور به شبكه برق سراسري متصل است. به گزارش ستاد خبري هفتمين نمايشگاه بين المللي صنعت برق،مهندس چيت چيان معاون انرژي وزارت نيرو امروز در دومين ميزگرد تخصصي نمايشگاه با «عنوان برق و سرمايه» با اعلام اين مطلب افزود: اين رقم در كشورهاي در حال توسعه، پيشرفت قابل توجهي است.
وي با اشاره به ظرفيت سي هزار مگاواتي نيروگاههاي وزارت نيرو پيش بيني كرد، ظرفيت اين نيروگاهها تا پايان برنامه چهارم توسعه به چهل هزار مگاوات برسد.
معاون انرژي وزارت نيرو تاكيد كرد، با توجه به اين افزايش ظرفيت، سرمايه گذاري در اين بخش در برنامه چهارم توسعه حداقل سه ونيم ميليارد دلار بايد افزايش يابد كه اگر علاوه بر توليد، به توزيع برق نيز توجه شود اين رقم بايد به هفت ميليارد دلار برسد. آقاي چيت چيان خاطرنشان كرد: در سالهاي اخير همه سرمايه گذاريها در بخش برق از محل دولتي بوده كه بخشي از آن با فروش برق تامين شده است اما به توجه به يارانه اختصاص يافته، اين اقلام تكاپوي سرمايه گذاري در زمينه برق را نمي كند . معاون انرژي وزارت نيرو كمبود منابع مالي و بهره وري كم فعاليت هاي اقتصادي را از مشكلات دولتها در زمينه سرمايه گذاري برق خواند و تاكيد كرد، اگر اين فعاليتها توسط بخش خصوصي صورت گيرد، قيمت محصولات و برق كاهش مي يابد كه اين كار به اقدام دولتها به بسترسازي مناسب نياز دارد.
وي گفت، كاهش نياز دولتها به سرمايه گذاري، كاهش هزينه ها و افزايش رقابت و توليد از مزاياي مشاركت بخش خصوصي در اين زمينه است. مهندس چيت چيان كاهش اتلاف برق را از ديگر مزاياي اين اقدام برشمرد و خاطرنشان كرد، درحال حاضر بيست درصد از برق توليدي در شبكه برق، اتلاف مي شود در حالي كه در صورت فعاليت توليدكنندگان كوچك، كارايي در اين زمينه افزايش مي يابد و از اتلاف برق جلوگيري مي شود.

احمد خرم:
۷۰ درصد پست هاي سازماني وزارت راه و ترابري مازاد بر نياز است
تهران -خبر گزاري جمهوري اسلامي ايران :احمد خرم وزير راه و ترابري در نخستين كميته هاي استاني اين وزارتخانه گفت بيش از ۷۰ درصد از پست هاي سازماني وزارت راه مازاد بر نياز است. وزارت راه ۲۸ هزار پست سازماني دارد كه فقط ۷۸۰۰ پست سازماني مورد نياز است واز بقيه نيروها بايد در ساير جاها استفاده شود.وي گفت: وزارت راه مصمم است تا اين وزارتخانه از كارگري به تخصصي مبدل شود. حضور نيروهاي غيرمتخصص و محدوديت تعداد افراد كارآمد، موجب نابودي كشور و اقتصاد ملي خواهد شد.خرم با اشاره به اينكه ۸۰ درصد نيروهاي اين وزارتخانه ديپلم و زيرديپلم هستند، افزود: حضور گسترده نيروهاي غيرمتخصص موجب شده، تا مسئولان به جاي اين كه به برنامه ريزي، سياستگذاري و نظارت بر طرح ها بپردازند، بيشتر وقت خود را صرف مسايل كارگري كنند.
وزير راه و ترابري تصريح كرد: هر كسي كه با كوچك سازي دولت مخالف باشد و يا به تكاليف تعيين شده خود به موقع عمل نكند، به كشور لطمه مي زند و اين امر بخشودني نيست.
خرم با بيان اين كه بيشتر اعتبارات اين وزارتخانه صرف امور جاري مي شود، گفت: سال گذشته فقط از ۱۵ درصد اعتبارات در بخش عمراني و بقيه ۸۵ درصد در بخش جاري استفاده شد.وي گفت: چنانچه نتوانيم از اعتبارات موجود در بخش عمراني و اقتصادي به درستي استفاده كنيم، فرصت ها را از دست خواهيم داد.
وزير راه و ترابري با انتقاد از طولاني شدن مدت اجراي طرح هاي عمراني گفت: تا قبل مدت اجراي طرح ها ۵/۲ سال بود اما اين زمان اكنون به طور ميانگين به ۸/۱۰ سال افزايش يافته است و طولاني شدن مدت اجراي اين طرح ها ناشي از حجيم شدن دولت است و بايد زمان اجراي طرح ها را با شيوه هاي جديد، كوتاه كرد.

حق بيمه صادره بيمه ايران در سال گذشته ۴۹ درصد رشد داشته است
گروه اقتصادي:  مجموع حق بيمه صادره شركت بيمه ايران در سال ۱۳۸۱ بالغ بر ۵۱۱۲ ميليارد ريال بوده كه در مقايسه با سال قبل (۳۴۲۷ ميليارد ريال) معادل ۱۶۸۵ ميليارد ريال يعني حدود ۴۹ درصد رشد داشته است. پيش بيني مي شود كه با اين روند ميزان حق بيمه تا پايان سال جاري از مرز ۸۰۰۰ ميليارد ريال فراتر رود.
حق بيمه صادره توسط نمايندگي هاي بيمه ايران در خارج از كشور در محاسبه عملكرد منظور شده است.
مجموع خسارت پرداختي شركت در سال ۱۳۸۱ مبلغ ۳۱۷۵ ميليارد ريال بوده كه در مقايسه با سال قبل (۲۳۹۰ ميليارد ريال) مبلغ ۷۸۵ ميليارد ريال معادل ۳۳ درصد افزايش داشته است.
خسارت پرداختي توسط نمايندگي هاي خارج از كشور در محاسبات منظور نشده است.
همچنين شبكه فروش شركت از ۲۱۹ شعبه و مجتمع (مستقيم) و ۲۹۳۸ نمايندگي حقيقي و حقوقي (غيرمستقيم) تشكيل شده كه از كل بيمه نامه هاي صادره در سال ۱۳۸۱ تعداد ۱۱۳/۸۴۳/۵ بيمه نامه يعني ۸۱درصد توسط نمايندگان حقيقي و حقوقي (غيرمستقيم) فروش رفته و ۱۹درصد مربوط به شعب و مجتمع ها بوده است. مقايسه اين ارقام با ارقام مربوط به سال ۸۰ كه سهم بخش غيرمستقيم ۷۲درصد و مستقيم ۲۸درصد بوده حاكي از افزايش سهم فروش در بخش غيرمستقيم مي باشد.
از كل حق بيمه هاي دريافتي در سال ۱۳۸۱ حدود ۷۰۷/۲ ميليارد ريال يعني ۵۳درصد آن مربوط به بخش غيرمستقيم و ۴۷درصد بخش مستقيم بوده است كه در مقايسه با ارقام سال ۸۰ كه به ترتيب ۱/۵۰درصد و ۹/۴۹درصد بوده نشان دهنده افزايش سهم حق بيمه دريافتي در بخش غيرمستقيم مي باشد.
ميزان كل كارمزد و هزينه صدور پرداختي به نمايندگان (حقيقي و حقوقي) در سال ۱۳۸۰ حدود ۱۸۹ ميليارد ريال و در سال ۱۳۸۱ حدود ۲۹۹ ميليارد ريال بوده است.
كارمزد و هزينه صدور پرداختي به نمايندگان خارج از كشور در اين محاسبات منظور نشده است.

بهره برداري از دو طرح ذوب آهن با حضور رئيس جمهوري
۸۰۰ هزار تن برظرفيت توليد فولاد افزوده شد
008170.jpg

دو طرح  بزرگ  صنعتي «مجتمع  فولاد سبا» در شركت  سهامي  ذوب  آهن  اصفهان  و«كارخانه  توليد ورق  قلع  اندود» در مجتمع  فولاد مباركه  در سفر آقاي  خاتمي  رئيس  جمهوري  به  استان  اصفهان  مورد بهره برداري  قرارمي گيرد.
سيد محمد خاتمي  رئيس  جمهوري  امروز در سفري  يكروزه  به  استان  اصفهان  علاوه  بر افتتاح  طرح هاي  يادشده ، با مردم  شهرهاي  لنجان  و مباركه  نيز ديدار خواهد كرد.
براساس  اعلام  شركت  سهامي  ذوب  آهن  اصفهان ، «مجتمع  فولاد سبا» با ظرفيت  توليد ۷۰۰ هزار تن  ورق  در گام  اول  و قابل  توسعه  به  ۴/۱ميليون  تن  در گامهاي  بعدي  احداث  شده  است . اين  طرح  توليدي  با ۹۳۰ ميليارد ريال  هزينه  ريالي  و ۳۷۷ ميليون  دلار هزينه ارزي  و با بهره گيري  از ۷۰ درصد تجهيزات  داخلي  و ۳۰ درصد تجهيزات  خارجي  ايجاد شده  است .
محصولات  اين  مجتمع  توليدي  شامل  فولادهاي  كيفي  و ضد زنگ  است  كه  در صنايع  شيميايي ، غذايي  و لوازم  خانگي  كاربرد دارد.
008175.jpg

با راه  اندازي  مجتمع  فولاد سبا از خروج  ۵۰ ميليون  دلار ارز در سال  جلوگيري  مي شود و همچنين  امكان  توليد تختال  نازك  به  ضخامت  ۵۰ ميلي  متر در كشور فراهم  شد.
همچنين  طبق  اعلام  مجتمع  فولاد مباركه ، «كارخانه  توليد ورق  قلع  اندود» با ظرفيت  ۱۰۰ هزار تن  در سال ، برابر با نيمي  از نياز كشور به  اين  فرآورده  فولادي ، آماده  بهره  برداري  شده  است .
اين  واحد توليدي  با مشاركت  كشور ايتاليا و با هزينه  ارزي ۶۰ و۲۵۰ ميليون  دلار احداث  شده  است .
ورق  قلع اندود براي  اولين  بار در كشور توليد شده  و اين  محصول  در صنايع  غذايي ، بسته  بندي  و برخي  ديگر از صنايع  توليدي ، كاربرد دارد.

وزير جهاد كشاورزي:
توليد گندم ۱۰ درصد افزايش يافت
سنندج - خبرگزاري جمهوري اسلامي: وزير جهاد كشاورزي گفت كه كشور با محدوديت ظرفيت ذخيره گندم رو به رو است.
محمود حجتي در آيين بهره برداري از سد خاكي گلبلاغ بيجار در استان كردستان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: دولت با حمايت مجلس شوراي اسلامي تلاش مي كند موضوع ذخيره سازي گندم در كشور را ساماندهي كند.
وي بدون اشاره به ظرفيت فعلي ذخيره سازي گندم و ميزان كمبود آن در كشور، ادامه داد: در زمينه توليد گندم امسال نسبت به سالهاي گذشته وضعيت بهتري داريم.
حجتي بدون ذكر آماري پيش بيني كرد امسال در مقايسه با سال گذشته توليد گندم در كشور ۱۰ درصد افزايش يابد.
وي گفت: با توجه به اين مقدار افزايش توليد، وزارت جهاد كشاورزي نياز كشور به واردات گندم در سال جاري را كمتر از يك ميليون تن پيش بيني مي كند.
وزير جهاد كشاورزي در ادامه گفت: با توجه به محدوديت منابع آبي كشور، اجراي طرحهاي كوچك و زود بازده مهار آب در اقتصاد و افزايش توليد كشور مؤثر است.

محمدستاري فر اعلام كرد:
۶/۲ ميليارد دلار درآمد مازاد نفتي در چهارماهه اول امسال
مشهد - خبرگزاري جمهوري اسلامي: رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: در چهارماهه اول سال جاري دو ميليارد و ۶۰۰ هزار دلار درآمد مازاد نفتي عايد كشور شده است.
دكتر ستاري فر روز جمعه در جلسه شوراي برنامه ريزي استانداري خراسان گفت: در صورتي كه وضعيت قيمت نفت با روند كنوني ادامه داشته باشد اين مازاد نفتي نيز با مجوز به صندوق مازاد ارزي واريز مي شود.
وي افزود: ميزان درآمد ارزي در سال ۸۱، هشت ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار بوده است كه دولت با مجوز رسمي چهار ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار آن را براي بخشهاي اشتغال زايي و توليد درنظر گرفته است.
وي ادامه داد: تاكنون حدود پنج هزار ميليارد دلار تقاضا از سوي بخش خصوصي براي استفاده از اين اعتبار به سازمان مديريت و برنامه ريزي ارسال شده است.
به گفته وي تاكنون براي دو ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار آن قرارداد براي بخش هاي مختلف اقتصادي منعقد شده است.
معاون رئيس جمهوري تصريح كرد: همچنين تاكنون براي يك ميليارد دلار نيز گشايش اعتبار شده است.
به گفته وي ۷۰۰ پروژه براي استفاده از اين اعتبار به سازمان مديريت و برنامه ريزي ارسال شده است.
وي تصريح كرد: استان كرمانشاه تاكنون توانسته ۴۰۰ ميليون دلار از صندوق مازاد ارزي استفاده كند كه در منطقه عسلويه هزينه كرده است.
دكتر «ستاري فر» تأكيد كرد: در صورتي كه طرح هاي منطقه عسلويه به بهره برداري برسد حدود ۱۰ ميليارد دلار درآمد دارد.
وي با اشاره به حساب ذخيره ارزي و برخي مشكلات موجود در خراسان در زمينه اعتباري، خواهان بهره گيري اين استان از درآمد ارزي براي بخش هاي توليدي و اشتغالزاي منطقه شد.
ستاري فر به تدوين برنامه چهارم توسعه كشور اشاره كرد و گفت: اين برنامه بزودي در دستور كار هيأت دولت قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: در اين برنامه برغم ساير برنامه هاي گذشته، اتكاي اصلي به منابع اعتباري ندارد بلكه تغيير تفكر، در اتكا صرف به منابع اعتباري دارد.
وي معتقد است: ما در كشور فرصت هاي زيادي داريم كه بايد از اين فرصت ها براي توسعه بهره بگيريم و بسياري از اين فرصت ها نياز به اعتبار ندارد.
وي يادآور شد: سازمان مديريت و برنامه ريزي در اين برنامه آمادگي بستر سازي اعتباري در مورد فرصت هاي موجود را دارد.

اقتصادي
اجتماعي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |