يكشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۲۵- Aug, 3, 2003
دسترسي بدون دردسر
زير ذره بين
شايد بدترين روش اين باشد كه آنها را تحقير كنيد و از آنها بخواهيد از اين كارهاي بيهوده دست بردارند و به درسشان بپردازند.
گاهي اوقات لازم است در احساسات آنها شريك شد و حتي همراه با آنها گفت وگو (chat) و بازي كرد. با فرزندان در مورد اينترنت و گشت زني در سايتها صحبت كنيد و از آنها بخواهيد شما را در جريان كارهايشان قرار دهند.
003875.jpg
مصطفي قوانلو قاجار- رايانه به يكي از وسايل ضروري زندگي خانواده هاي ايراني تبديل شده است، از اواسط دهه هفتاد اين وسيله به عنوان وسيله اي تزييني مطرح شد. هر خانواده ثروتمندي بر خود واجب مي دانست كامپيوتر بخرد تا از دوستان و اقوام خود عقب نيفتد. كم كم تب و تاب خريد رايانه همه گير شد. والدين از طريق فرزندان تشويق يا احتمالاً تحت فشار قرار مي گرفتند تا يك رايانه شخصي براي خود داشته باشند. با همه گيرشدن خريد رايانه اكنون درصد بالايي از طبقه متوسط جامعه داراي رايانه هستند. اين مسئله در ميان خانواده هايي كه داراي فرزندان نوجوان و جوان هستند بيشتر ديده مي شود. متاسفانه همانطور كه برخورداري از رايانه مثل بسياري از وسايل ديگر روي چشم هم چشمي شكل گرفت هيچ وقت فرهنگ استفاده صحيح از آن نيز ميان خانواده هاي ايراني جا نيفتاد. در ايران فرزندان بهتر از پدر و مادرهايشان از اينترنت و كامپيوتر مي دانند. همين مسئله باعث مي شود تا اساساً والدين با فرزندانشان بيگانه باشند. والديني كه كامپيوتر نمي دانند خود را از نظر روحي تحقير شده مي يابند و فرزندان را در موقعيت بهتري مي بينند به همين دليل سعي مي كنند تا از فرزندان خود موقع كار با رايانه فاصله بگيرند. آنها گمان مي كنند فرزندانشان از هوش سرشاري برخوردارند و چون سني از آنها گذشته قادر به يادگيري كار با رايانه نيستند، غافل از اين كه يادگيري مسائل ابتدايي رايانه كمتر از يك روز صورت مي پذيرد.
فاصله گرفتن پدر و مادر از فرزندان كه كاربر رايانه هستند از چند جهت قابل بررسي است.
۱-انزوا گرايي فرزندان
فرزنداني كه ساعات طولاني پاي كامپيوتر مي نشينند از محيط اجتماعي فاصله مي گيرند. بازي و تفريح با رايانه قطعاً لذت بخش تر از شركت در مهماني و صحبتهاي دسته جمعي بزرگترها خواهد بود، همين امر عاملي است كه فرزندان را از فعاليتهاي اجتماعي دور مي كند و بين فرد و جامعه فاصله مي  اندازند.
۲- عدم استفاده صحيح فرزندان از رايانه و اينترنت
وقتي فرزندان والدين خود را ناتوان از يادگيري و دسترسي به رايانه و اينترنت مي بينند، براحتي مي توانند كارهاي خود را زير پوشش فراگيري علم و دانش انجام دهند. آنها به والدين خود مي گويند در حال يادگيري درسشان هستند در حالي كه پنجره مخصوص بازي را مي بندند و پنجره اي از يك صفحه با لغات انگليسي باز مي  كنند. و يا اينكه در اينترنت مشغول چت كردن هستند و با ورود پدر و مادر به اتاقشان به سرعت قطع ارتباط مي كنند. شايد در روزنامه ها خوانده باشيد كه براثر بي توجهي والدين چگونه يك جوان ساده دل گمراه شده و يا يك دختر چگونه بر اثر يك اشتباه ناشيانه و در اختيار گذاشتن عكسش براي ديگران در اينترنت آبروي خود را بر باد رفته ديده است. قطعاً فراهم آوردن محيطي صددرصد امن براي فرزندان در هيچ جاي جهان ميسر نيست. اما با رعايت بعضي نكات تا حدودي مي  توان از بروز مشكلات جلوگيري كرد.
مسلماً نمي توانيد از فرزندانتان بخواهيد كه از كار با رايانه منصرف شوند و يا آنها را از اينترنت محروم كنيد. چرا كه آنها مي توانند از طريق كافي نت يا مواقعي كه شما در خانه نيستيد به رايانه دسترسي داشته باشند. براي بيشتر نوجوانان امكان (Chat) يا گفتگوي اينترنتي جذاب است. گروهي ديگر علاقه به وبگردي در اينترنت و پرسه زدن در سايتهاي مختلف را دارند. گروهي ديگر از جوانان جذب بازيهاي (online) مي شوند. شايد بدترين روش اين باشد كه آنها را تحقير كنيد و از آنها بخواهيد از اين كارهاي بيهوده دست بردارند و به درسشان بپردازند. اما شايد بهتر باشد كه با دنياي نوجوانان و بازيها و تفريحاتشان آشنا شويم و در جريان كار آنها قرار بگيريم. لزومي ندارد خود را تافته جدابافته حس كنيم. گاهي اوقات لازم است در احساسات آنها شريك شد و حتي همراه با آنها (chat) و بازي كرد. با فرزندان در مورد اينترنت و گشت زني در سايتها صحبت كنيد و از آنها بخواهيد شما را در جريان كارهايشان قرار دهند ، در آن صورت نوجوان حس مي كند كه والدين دوست و همراه او هستند و او مي تواند علاقه منديهاي خودش را به پدر و مادرش نشان دهد. در اين حالت مي  توانيد او را به كارهاي بهتر و سازنده تر تشويق كنيد. به طور مثال كنار او بنشينيد و با فردي به زبان انگليسي (chat) كنيد. به او كمك كنيد تا ارتباطي سالم برقرار كند. او وقتي ناتواني خود را در ارتباط برقرا ركردن مي بيند سعي مي كند زبان انگليسي را فرا بگيرد. شما با اين كار هم او را تحت كنترل در آورده ايد هم او را تشويق براي استفاده درست از رايانه كرده ايد. يك راه ديگر اين است كه محل كامپيوتر را در اتاقي در دسترس همه قرار دهيد. قراردادن كامپيوتر در اتاق شخصي و در محلي دور از دسترس والدين كاري اشتباه است.
بد نيست به او در حين كار با رايانه سر بزنيد و از او بخواهيد به شما بياموزد. والدين نبايد خيال كنند يادگرفتن رايانه كار پيچيده ايست، همچنين نبايد مغرور شد كه چرا فرزندان بيشتر از والدين از رايانه مي دانند. تبادل اطلاعات و گفتگو با فرزند باعث مي شود او ميل به همگرايي بيشتري پيدا كند. هيچ كس نمي تواند انكار كند كه اينترنت جذابترين امكان زندگي جديد است. چرا كه به ما امكان ارتباط با علاقه مندي  ها و حتي آرزوهاي دست نيافتني را در دنياي مجازي مي دهد. اما مانند بسياري از ابزارهايي كه بشر استفاده كرده هم مي تواند به شكل منفي و هم مثبت استفاده شود. استفاده از رايانه و اينترنت در صورتي كه بدون نظارت والدين انجام شود مسلماً مثبت نيست اما در صورتي كه يك نوجوان حاضر باشد در حضور والدين خود به سايتهاي مختلف سرك بكشد نه تنها مانعي ندارد بلكه كاري ارزشمند و بسيار مفيد است.
خانواده ها بايد بدانند هرگز نمي توان با گذاشتن (password) براي ورود به رايانه يا قراردادن فيلتر براي سايتهاي ضداخلاقي و مستهجن، به طور كامل اطمينان يافت كه جلوي دسترسي به سايت هاي مضر گرفته شده است. چرا كه نوجوان با جستجو گري خود به راحتي اين محدوديتها را دور مي زند. اگر رابطه والدين و فرزندان دوستانه باشد آنها براحتي مسائل خود را مطرح مي كنند. والدين بايد به فرزندان بياموزند تحت هيچ شرايطي آدرس، شماره تلفن و عكس خود را براي ديگران به نمايش نگذارند. چون اينترنت مكاني است كه نمي توان در آن هيچ چيز را مخفي نگاه داشت. هر چقدر هم كه بگويند اينترنت امنيت دارد باور نداشته باشيد.
والدين نبايد اجازه دهند فرزندانشان از طريق اينترنت با افرادي ديگر وعده ملاقات بگذارند. مگر اين كه اين ملاقات در حضور آنها انجام شود. هيچ عيبي ندارد كه شما هم همراه فرزندانتان به قرارهاي عمومي اينترنتي برويد در اين صورت فرزندتان آرامش بيشتري احساس خواهد كرد.
به نظر مي رسد چنانچه والدين خود با اينترنت به حد كافي آشنا باشند و سايت هاي مفيد را بشناسند مي توانند به عنوان مطمئن ترين راهنما فرزندان خود را در دنياي بي كران اطلاعات در اينترنت راهبري كنند.

لينكستان
شاه ماهي ايراني گوگل
003880.jpg
هفته نامه تايم در شماره اخير خود به موفقيتهاي گوگل و تأثير معاون ارشد رئيس شركت گوگل كه يك ايراني است اشاره كرده. اميد كردستاني، معاون ارشد رئيس گوگل در زمينه ارايه خدمات جهاني خريد و فروش كالا، سود فراواني را نصيب بخش خصوصي اين سايت اينترنتي كرده است.
به گفته لورا لاك نويسنده مجله تايم، گوگل در حال حاضر بهترين سايت جستجوگر دنيا محسوب مي شود كه روزانه، نتيجه بيش از ۲۰۰ ميليون جستجوي اينترنتي را ارائه مي دهد.
تلاش هاي اين فرد ايراني، بزرگترين سايت جستجوگر دنيا را به داغ ترين بازار تبليغاتي شبكه اي تبديل كرده كه فقط در ظرف ۱۸ ماه توانسته است از بيش از ۱۰۰ هزار آگهي كننده تبليغاتي سبقت بگيرد. طبق محاسبات تحليل گران، ماليات بر درآمد حاصل از اين آگهي هاي تبليغاتي تا پايان سال جاري يك ميليارد دلار سود مالي نصيب گوگل خواهد كرد.
۴ سال پيش زماني كه اميد كردستاني ۴۰ ساله از شركت «نت اسكيپ» به گوگل پيوست، خريد و فروش از طريق جستجوگرها به ندرت انجام مي شد، اما وي با اجتناب از آگهي هاي تبليغاتي پر دردسر و محدوديت هاي مشكل زا، از روش اشتراكي استفاده كرد. اين روش ساده اولين بار توسط كمپاني رقيب گوگل به نام اوورتور استفاده شد.
در اين روش شركاي تبليغاتي مبلغي را براي حق استفاده از واژه هاي كليدي پرداخت مي كنند هنگامي كه هر كاربر واژه كليدي را وارد مي كند آگهي اشتراكي مربوطه در پي صفحه اي كه جستجو مي شود بر روي صفحه مونيتور باز مي شود. با وجود موفقيت اين شيوه گوگل به دنبال كسب سود مالي نبوده است.
كردستاني يك بار از يك قرارداد چند ميليون دلاري به دليل عدم رضايت متقاضي ها از نتيجه كار صرف نظر كرد.
وي مي گويد: در گوگل اكثر اوقات ماليات بر درآمدها ارجاع داده مي شود، چرا كه فقط به كيفيت و مراجعه مجدد مشتري در نتيجه رضايت توجه مي شود. همكاران آقاي كردستاني به وي عنوان شاه پيام رساني فوري را داده اند. وي ۱۰۰ هزار كارمند گوگل را در سراسر دنيا زير نظر دارد و براي استخدام افراد تازه كار خود شخصا از آنها امتحان ورودي مي گيرد.

كارشناس آموزش مجازي نداريم
003900.jpg
دانشگاه مجازي قرار بود تا پايان سال جاري در كشور راه اندازي شود كه اين امر به علت ضابطه مندي بيش از حد تاكنون محقق نشده است.
علي اكبر جلالي استاد دانشگاه علم و صنعت ايران در اين باره مي گويد: وزارت علوم كارشناس متخصص آموزش مجازي را ندارد، زيرا در غير اين صورت تاكنون براي ده ها دانشگاه مجازي موافقت تأسيس صادر كرده بود.
جلالي در ادامه گفت: مسئولان، دانشگاه مجازي را مانند دانشگاه سنتي مي بينند، در حالي كه دانشگاه مجازي بايد كاملا باز بوده و به دور از هرگونه ضابطه مندي باشد تا هر كس با توجه به توانايي خود در آن آموزش داده و آموزش ببيند و در پايان دوره هاي آموزش نيز از دانشجويان اين دانشگاه، آزموني به عمل آيد و برگزيدگان اين آزمون مدرك رسمي دريافت كنند.
وي افزود: متأسفانه دانشگاه اينترنتي ايرانيان عليرغم اعلام ظرفيت از سوي سازمان سنجش، هنوز درگير مقررات دولتي است و به اين ترتيب امسال نيز نمي تواند دانشجو بپذيرد، در حالي كه دولت بايد به هر كس كه توان گشايش دانشگاه مجازي را دارد اجازه فعاليت دهد. به گفته استاد دانشگاه علم و صنعت اگر دولت مي خواهد بر روند فعاليت دانشگاه هاي مجازي نظارت داشته باشد مي تواند براي اعطاي مدرك از فارغ التحصيلان اين دانشگاه آزمون به عمل آورد.
دكتر جلالي خاطرنشان كرد: دانشگاه هاي مجازي در كشورهاي پيشرفته، دانشگاه هايي كاملا باز هستند و سيستم آنها به نحوي نيست كه به همه فارغ التحصيلان خود مدرك ارائه كند، بلكه پس از برگزاري آزمون به كساني كه حد نصاب نمره را كسب كرده اند مدرك مي دهد، وزارت علوم نيز مي تواند فارغ التحصيلان دانشگاه هاي مجازي را با سيستمي مشخص ارزيابي كرده و ميزان موفقيت و سطح علمي اين دانشگاه هاي مجازي را بسنجد. در آموزش هاي مجازي مي توان جوانان راه نيافته به دانشگاه را آموزش داد.
عضو هيأت علمي دانشگاه علم و صنعت ايران در پايان با بيان اينكه دولت بايد با ايجاد دانشگاه مجازي علاوه بر اينكه فرصتي براي علاقمندان به تحصيل ايجاد كند خاطرنشان كرد دولت حس رقابتي ميان دانشگاه ها ايجاد كند تا تنها افراد با كيفيت علمي بالا موفق به اخذ مدرك دانشگاهي شوند اين مسأله بايد در دستور كار دولت و وزارت علوم قرار گيرد.ما با صرف كمترين هزينه كودكان را با اينترنت و تجارت الكترونيكي آشنا كنيم و از آنها در آينده تاجران بزرگ الكترونيكي بسازيم. اينكه ما بيائيم و تاجران بزرگ را دعوت كنيم و به آنها بگوييم كه تجارت الكترونيكي خوب است ثمري ندارد. چرا كه اين افراد با روش هاي قديمي خاص خود بزرگ شده اند و تغيير روش براي آنها دشوار است.

لغو خريد زهره از روسيه
003915.jpg
با تصويب شوراي اقتصاد، انحصار خريد ماهواره زهره از روسيه لغو شد و كميته ۵نفره عقد و اجراي قرارداد رسما منحل و اجراي پروژه به صورت سرمايه گذاري مشترك نيز در دستور كار قرار گرفت.
علي اكبر موسوي خوئيني نائب رئيس كميته مخابرات و ارتباطات مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با ايسنا، اعلام كرد: موضوع عقد قرارداد با شرايط نامطلوب فني و اقتصادي با يك شركت واسطه و بدون تضمين هاي رسمي و معتبر دولت روسيه، در سال گذشته اعتراضات برخي از كارشناسان و نمايندگان مجلس از كميسيون تخصصي را نسبت به عملكرد وزير پست و تلگراف و تلفن برانگيخت، و وزير از قانع كردن نماينده سئوال كننده در صحن علني مجلس و كميته بررسي كننده سئوال بازماند.
نايب رئيس كميته ارتباطات مجلس راهكار سرمايه گذاري مشترك ايران با صاحبان تكنولوژي ماهواره (سازمان (ITU را ضامن منافع ملي دانست و گفت: ايران با داشتن نقاط مداري ثبت شده ماهواره در بين المللي مخابرات و افزايش پوشش بين المللي آن با مشاركت و سرمايه گذاري ديگر كشورها مي تواند موفقيت هايي را كسب كند، چرا كه در اين صورت كشور سرمايه گذار براي اجراي مناسب پروژه از بعد فني، افزايش سرعت در بهره برداري و بازاريابي مناسب تلاش مضاعف خواهد كرد.
اين كميته مركب از سازمان مديريت و برنامه ريزي، بانك مركزي، سفير ايران در روسيه و وزارت پست و تلگراف و تلفن بود.عضو كميسيون صنايع و معادن ادامه داد: با گذشت بيش از ۲ دهه و صرف هزينه هاي گزاف،  ضعف مديريت، امكان پيشبرد و اجراي صحيح اين پروژه را به مخابرات و وزارتخانه  متبوع نداده، و امروز بسياري از صاحب نظران گزينه خريد را فاقد توجيهات كارشناسي و موجب اتلاف منابع ارزيابي مي كنند.

سايه روشن اينترنت
اينترنت به جاي تلويزيون
بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد زماني را كه جوانان و نوجوانان به كار كردن با اينترنت اختصاص مي دهند، بيش از ساعت هايي است كه بيننده  تلويزيون هستند. به گزارش رويترز بررسي هاي ياد شده توسط مؤسسه هاي تحقيقاتي مستقل Harris Interactive, Teenage Research Unlimited در اواخر خرداد انجام شده است. در اين همه پرسي، پژوهشگران از ۲۶۱۸ جوان و نوجوان بين ۱۳ تا ۲۴ سال نظرخواهي كرده اند. افرادي كه پاسخگوي بررسي هاي ياد شده بوده، ابراز كرده اند كه صرف نظر از زمان خواندن و ارسال نامه هاي الكترونيكي، به طور متوسط هفته اي ۱۷ ساعت با اينترنت كار مي كنند و گفتني اين كه، آنها تنها هفته اي ۱۴ ساعت بيننده تلويزيون هستند و حتي زمان كمتري كه در حدود ۱۲ ساعت در هفته است به گوش فرا دادن به راديو اختصاص مي دهند. همچنين بيشتر نوجوانان مورد بررسي، اشاره كرده اند كه ترجيح مي دهند هم زمان با استفاده از اينترنت، از انجام دادن كارهايي چون گوش فرا دادن به راديو و صحبت كردن با تلفن لذت ببرند.
«و.هريس ميلر» مدير فروش ياهو اشاره كرده: «نوجوانان و جوانان تمام كارهاي خود را به وسيله اينترنت انجام مي دهند و اينترنت براي آنها محور اصلي وسايل ارتباط جمعي است. دلايل بي شماري در اين باره وجود دارد كه نشان مي دهد در نظر نوجوانان دنياي امروز، اينترنت وسيله اصلي براي به دست آوردن اطلاعات گوناگون در زمينه هاي مختلف است.» وي افزود:« هيچگاه نسل جوان براي باخبر شدن از برنامه سينما به روزنامه رجوع نكرده و ترجيح مي دهد از اينترنت اطلاعات مورد نياز خود را به دست آورد.»
اين بررسي هاي نشان مي دهد، اگر چه گروه هاي سني ديگر مايل اند كه تنها از يك نوع وسيله ارتباط جمعي استفاده كنند، اما نوجوانان و جوانان از فراواني گونه هاي رسانه هاي ارتباط جمعي دچار سردرگمي نشده و حتي بيشتر احساس توانمندي مي كنند. همچنين استفاده از گونه هاي پر تعداد رسانه هاي ارتباط جمعي، فرصت انجام چند كار در يك زمان را براي نوجوانان عصر حاضر فراهم مي كند.

003885.jpg

مجذوبان بازيهاي آن لاين
تاجر تايلندي مشغول بازي آن لاين Ragnarok در يك مركز بازي در شهر بانكوك است. بازي «راگناروك» كه توسط كمپاني Gravity كره جنوبي ساخته شده است يكي از پرطرفدارترين بازيهاي آن لاين در تايلند است بطوريكه كه حتي اين تاجر تايلندي را هم مجذوب خود كرده است.
شخصيتهاي افسانه اي اين بازي در جهاني فانتزي ساخته شده اند. كاربر با خلق شخصيتهاي تازه و با كشتن هيولاهاي افسانه اي به مراحل بالاتر مي رود. اخيرا يك كمپاني تايلندي با موافقت دولت تايلند دادخواستي را براي بستن اين سايت آن لاين بازي «راگناروك» ترتيب داده تا جلوي ضررهاي شركت خود را بگيرد. در تايلند كودكان وقت زيادي را براي اين بازي اينترنتي صرف مي كنند.

003890.jpg

۱۰۰ ميليون دلار اشتراك اينترنتي
بيش از ۴۵ ميليون آمريكايي مشتركان اينترنت در ماه مي (خرداد) هستند. به گزارش خبرگزاري فرانسه براساس آخرين آماري كه پس از پايان هر ماه از مشتركان سايتهاي اينترنتي جمع آوري مي شود مشتركان سايتهاي اينترنتي در آمريكا صد ميليون دلار براي اشتراك خود پرداخت كرده اند. اين در مقايسه با رقم ۱۰ ميليون دلار در دو سال گذشته افزايش قابل توجهي را نشان مي دهد.

003895.jpg

۶۸ ميليون كاربر اينترنتي چيني
جوان چيني بازي آن لاين فوتبال را در يك كافه اينترنتي در شهر پكن دنبال مي كند. به گزارش خبرگزاري شين هوا چين ۶۸ ميليون كاربر اينترنتي تا پايان ماه ژوئن دارد. اين رقم ۹/۸ ميليون بيشتر از شش ماه گذشته است كه پانزده درصد رشد نشان مي دهد. چين پس از كشور آمريكا بالاترين آمار كاربران اينترنتي را در اختيار دارد.

003905.jpg

افغانستان قدم در راه اينترنت
در افغانستان سازمان ملل براي كمك به يادگيري اينترنت اقدام به راه اندازي كافه هاي آن لاين كرده است. كشور افغانستان سالها نه تنها از اينترنت بلكه از ديگر وسايل ارتباط جمعي دور بود اما سازمان ملل با سرمايه  گذاري در افغانستان قصد دارد تا طريقه استفاده از اينترنت را به جوانان افغاني بياموزد. در كابل چندين كافه اينترنتي آن لاين برپا شده است.

003910.jpg

امنيت شرط اول در اينترنت
كاربران اينترنت در يك كتابخانه عمومي در فيلادلفيا به استفاده از اينترنت مشغولند. در ايالتهاي مختلف آمريكا كتابخانه ها كافي نتها و مراكز جستجوي شغلي از كاربران عمومي اينترنت پر مي شود. به گزارش رويترز استقبال عمومي از اينترنت باعث مي شود تا بعضي مواقع خطراتي براي سيستمهاي شبكه اي به وجود آيد. كارشناسان اينترنت احتياط و در نظر داشتن امنيت سايتها و شبكه ها را براي مصارف عمومي مورد توجه قرار مي دهند. چرا كه وقتي از يك پايانه عمومي براي اينترنت استفاده مي شود نرم افزارهايي هم وجود دارند كه رمزها را ثبت كرده و از آن سوءاستفاده مي كنند.

رفع مشكل وبلاگها به زودي
سرويس  هاي وبلاگ باز هستند هيچ مشكلي از اين جهت روي سرويس دهندگان اينترنتي وجود ندارد. به گزارش آي تي ايران صدري مدير امور مشتركان ديتاي مخابرات اعلام كرد:  تنها چند وبلاگ براي مسدود سازي اعلام شده بود اما اشتباه پارس آن لاين اين بود كه به جاي بستن آدرس هاي اينترنتي اقدام به مسدود كردن آماده سازان خدمات اينترنت (Ip) كرد و اين موضوع باعث بسته شدن همه وبلاگ ها شد. اين در حالي است ، زماني كه وبلاگهاي پرشين بلاگ و بلاگ اسپات بسته شدند علاوه بر پارس آن لاين چندين اي اس پي بزرگ ديگر از جمله كاوش، البرز و... دست به محدودسازي وبلاگها زدند.

روزنت
ادبيات
اقتصاد
زندگي
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  روزنت  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |