پنج شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۲۳- July, 31, 2003
هر كامپيوتري ابر كامپيوتر مي شود
دانشمندان اخيراً دستاوردي در عرصه شبكه هاي كامپيوتري كسب كرده اند كه از زمان اختراع وب جهان گستر توسط تيم برنرزلي انگليسي در سال ۱۹۸۹ مهمترين رويداد در اين عرصه محسوب مي شود. گروهي از دانشمندان در شهر ژنو اعلام كردند ۱۰ آزمايشگاه در سراسر جهان مي توانند از توان كامپيوتر هاي هم استفاده كنند.
003695.jpg
در عصر ارتباط ديجيتال با سرعت بالا شايد اين تحول مهمي به نظر نرسد. اما اين گام كوچك سرآغاز مفهوم تكنولوژيك تازه اي است، يعني نسل بعدي وب كه grid (شبكه) نام دارد. دانشمندان معتقدند طولي نخواهيد كشيد كه گريد همه چيز را تغيير خواهد داد، از انجام تحقيقات علمي تا امور بازرگاني تا اطفاي آتش و رزرو هتل براي تعطيلات و حتي چگونگي تماشا و ساخت فيلم هاي سينمايي.
در حال حاضر اينترنت از سرويس  دهنده هاي بزرگي تشكيل شده است كه در برگيرنده اطلاعات موجود در صفحات وب است كه روي صفحه كامپيوتر ظاهر مي شود. ميزان حافظه و توان پردازش هر كامپيوتر آنچه را كه كاربر مي تواند با آن اطلاعات انجام دهد، معين مي كند. با استفاده از گريد، توان كامپيوتر ديگر بي معناست. صرف نظر از آن كه كامپيوتر شما ضعيف و ابتدايي است، مي توانيد به بيش از قدرت كامپيوتري دست يابيد كه هم  اكنون در پنتاگون وجود دارد.
راجر كش مور مدير تحقيقات درآزمايشگاه فيزيك ذره اي(سرن) در نزديك ژنو گفت: «فقط كافي است بگوييد اين را مي خواهم، گريد تشكيل مي شود و مي رود چيز مورد نظر را برايتان مي آورد و اين كار را امكان پذير مي كند.»
ستون فقرات گريد از مراكزي تشكيل خواهد شد كه هزاران كامپيوتر شخصي در آن به هم متصل شده اند. كاربران مي توانند طوري از برنامه ها، توان پردازش يا فضاي ذخيره استفاده كنند گويي تمام اينها روي كامپيوتر خودش وجود دارد. به علاوه اين قابليت يكپارچه است، يعني هر كس مي تواند از هر كامپيوتري در هر جاي جهان از آن استفاده كند.
تأثير گريد بر زندگي ما به اين زودي مشخص نخواهد شد. در حال حاضر، گريد براي كمك به تحقيقات علمي اختراع شده است، درست مانند وب. سرن در حال ساخت برخورد دهنده بزرگ هادرون(LHC) است، نوعي ميكروسكوپ عظيم كه از آن براي تحقيق در خواص ماده استفاده مي شود. اين دستگاه سرعت پروتونها را به نزديكي سرعت نور مي رساند و آنها را به هم مي كوبد و از اين طريق اطلاعات بسيار گسترده اي را به دست مي آورد. ظرف يك سال، اين دستگاه ۵۰۰ تا ۸۰۰ ميليون گيگا بايت داده توليد مي كند. به گفته كش مور، ذخيره اين ميزان اطلاعات نيازمند ميليونها سي دي به ارتفاع برج ايفل است. استفاده از اين كوه اطلاعات نيازمند راهي براي تشخيص اطلاعات سودمند از اطلاعات غيرسودمند است. اين كار مستلزم حجم عظيمي از توان كامپيوتر است. اينجاست كه گريد به درد مي خورد.
ايان برد يكي از دست اندركاران ساخت گريد در سرن گفت: «به طور خلاصه، هدف مورد نظر از كاربرد گريد اين است كه كاربر نوع داده را تعيين كند، مكان ذخيره داده ها را مشخص كند و نوع كاري را كه مي خواهد با آن انجام دهد، روشن كند.» وقتي درخواست به گريد برسد، نرم افزار خاص موسوم به ميانجي منبع كار را عهده دار مي شود.
ميانجي منبع مانند عامل كاربر در شبكه عمل مي كند و بهترين مكان را براي انجام كار با بهترين قيمت انتخاب مي كند و مراقب است تا كار به خوبي صورت بگيرد. به اين شكل توان كامپيوتر مانند سهام به يك كالا تبديل مي شود. كاربران مي توانند هر وقت خواستند آن را بخرند. باب جونز مدير طرح گريد در سرن مي گويد: اين قابليت كاربرد فراواني در زيست شناسي دارد، چرا كه با تعيين توالي حجم زيادي از ژنومها، انبوهي از اطلاعات به دست مي آيد. به گفته وي، گريد بهترين راه براي تجزيه و تحليل و مبادله داده هاست. مانند شبكه برق، توان كامپيوتر بنابر تقاضا عرضه خواهد شد. اما استفاده از آن فقط به فيزيك ذرات محدود نمي شود. با استفاده از اين قابليت، يك كامپيوتر كوچك دستي با اتصال از طريق تلفن همراه به اينترنت به يك ابركامپيوتر تبديل مي شود. فيلمها را مي توان روي كامپيوتر دستي ديد و اديت كرد. به علاوه مي توان با آن به يك برنامه واژه پرداز در هر كامپيوتر در شبكه  جهاني اينترنت دسترسي پيدا كرد.
استفاده عمومي از گريد مستلزم عرضه همگاني است. اتحاديه اروپا در حال بررسي طرح ساخت شبكه اي از كامپيوتر هاست كه در اختيار مردم باشد. استفاده از توان چند ابركامپيوتر مي تواند ثمرات عظيمي داشته باشد. مثلاً مي توان ساختمانهايي را طراحي كرد كه طرح آن بسيار پيچيده تر از طرحي باشد كه با فن آوري امروز قابل توليد است. يك نمونه ديگر از كاربرد گريد كه در حال بررسي است، فايرگريد نام دارد. مالكم اتكينسون مدير مركز دانش الكترونيك در ادينبورو در انگليس است كه متصدي انجام برنامه هاي مربوط به كاربرد گريد در اين كشور است. وي گفت در هنگام آتش سوزي دوكار است كه بايد انجام داد. ابتدا مردم را بايد از محل تخليه كرد. آتش نشانان بايد بدانند كجا بروند. اگر آنان بتوانند اطلاعات را از دستگاه هاي ردياب درون ساختمان بگيرند، كامپيوترها مي توانند الگوي چگونگي گسترش آتش سوزي را معلوم كنند و بهتر با حريق مقابله كنند.
باب جونز مي گويد هشت سال طول كشيد تا اينترنت همه گير شود. اين دفعه دولتها و دانشمندان در جريان هستند و نتيجه كار بسيار سريع تر روشن خواهد شد. جونز گفت: «مانند وب خواهد بود. وقتي به آن دسترسي پيدا كنيد، تعجب مي كنيد چگونه بدون آن كار و زندگي مي كرديد.»
منبع: گاردين ۳ جولاي ۲۰۰۳

گرم شدن آب و هوا سرماي گزنده و گرماي سوزنده
003710.jpg
امسال برخي كشورها يكي از گرمترين تابستانهاي تاريخ خود را سپري مي كنند. اين در حالي است كه نقاط سرماخيز جهان با سرماي بي سابقه اي روبه رو بوده اند. كارشناسان معتقدند افزايش توليد دود و گازهاي گلخانه اي توسط خودروها و كارخانجات باعث ايجاد پوششي در اطراف كره زمين و در نتيجه بالا رفتن دما شده است. اما ايجاد نقاط به شدت سرد در كشورهايي همچون چين و كانادا باعث شگفتي آنان شده است.
راجندرا پاچائوري رئيس كميته كارشناسي سازمان ملل در امور دگرگوني آب و هوا گفت: «ما كل نظام آب و هوايي را برهم زده ايم. ظاهراً  كل كره زمين يكسان گرم نمي شود.» به گفته وي علائم گرم شدن آب و هواي زمين كاملاً  آشكار است. وي به موج گرما در هند اشاره مي كند كه دماي ۴۹ درجه باعث مرگ ۱۵۰۰ نفر شد، يا خشكسالي طولاني در استراليا.
به همين اندازه در الگوي سرماي هوا نيز ناهنجاري ايجاد شده است. به عنوان مثال در سالهاي دهه ۱۹۹۰ حجم يخچالهاي نروژ افزايش يافت. اين امر با توجه به تصوير كلي تر گرم شدن آب و هوا قابل توضيح است. جوزفينو كوميو دانشمند ارشد مركز پرواز فضايي «ناسا» گفت: «وقتي اقيانوسها گرم تر مي شود، تبخير و در نتيجه تشكيل ابر بيشتر مي شود. در اين حالت نزولات جوي بيشتر مي شود كه در برخي نقاط به صورت برف است.» اين حالتي است كه در نروژ رخ داده است.
تحقيقات وي نشان مي دهد لايه برف در مناطق مرتفع گرينلند ضخيم تر شده است. يخ و برف در برخي نقاط قطب جنوب نيز بيشتر شده است. اما در برخي نقاط ديگر وضع برعكس است. مثلاً  يخچال بريكدال در غرب نروژ از سال ۲۰۰۰ تا به حال ۱۳۰ متر عقب نشسته است. البته در قرن هفدهم اين يخچال ۵/۱ كيلومتر طولاني تر از حالا بود.
كارشناسان آب و هوا معتقدند گرماي بيشتر در تابستانهاي سالهاي اخير يخها را ذوب مي كند، هر چند كه ريزش برف در زمستان بر حجم كلي يخچالها مي افزايد. بنابر اعلام سازمان هواشناسي جهان وابسته به سازمان ملل،  سال ۱۹۹۸ از سال ۱۸۶۰ كه ثبت دماي جهان آغاز شد، گرمترين سال بوده است و پس از آن به ترتيب سالهاي ۲۰۰۲ و ۲۰۰۱ قرار دارند. به گفته اين سازمان، افزايش ميانگين دماي سطح زمين از سال ۱۹۰۰ متجاوز از ۶/۰ درجه است.
امسال دماي هوا در بسياري نقاط بالا بوده است. سازمان هواشناسي اعلام كرد ميانگين  دماي زمين در ماه ارديبهشت در رتبه دوم ثبت در تاريخ قرار دارد. مثلاً  دماي هوا در سوئيس در خلال خرداد ماه در ۲۵۰ سال گذشته بي سابقه بود.
از سوي ديگر، گروهي از دانشمندان با ديدگاه پاچائوري درباره نقش فعاليتهاي انساني در ايجاد گرم شدن آب و هوا مخالف هستند. آنان معتقدند آغاز يك دهه يخبندان جديد پس از يك دوره طولاني سرما در دهه ۱۹۷۰ پيش بيني شده بود.
اين دسته از دانشمندان معتقدند كميته كارشناسي سازمان توجه بيش از حدي را به عواملي همچون توليد
دي اكسيد كربن توسط انسان، فعاليتهاي آتشفشاني و چرخه ۱۱ ساله آفتاب مبذول داشته و از عواملي همچون چرخه هاي تغيير دراز مدت در فعاليتهاي خورشيدي غافل مانده است.
هاگن استاد يخچال شناس در دانشگاه اسلو خاطرنشان مي كند: بيشتر يخچالها از آلاسكا تا هيماليا در حال آب شدن هستند. وي گفت: «تا يك صد سال ديگر مي توان انتظار داشت حجم يخهاي قطب شمال به علت افزايش ريزش برف افزايش يابد.»
لين رزنتراتر دانشمندان اقليم شناس قطب شمال گفت:آب اقيانوسها در خلال قرن جاري با بالا رفتن دما افزايش مي يابد. به علاوه آب شدن يخچالها در آلاسكا، كانادا و اسكانديناوي به حجم آب اقيانوسها مي افزايد.

چگونه اطلاعات مربوط به همايشهاي علمي را پيدا كنيم؟
معرفي سايت
003720.jpg
وحيد رضا نعيمي
يكي از الزامات پيشرفت و گسترش علم، وجود ارتباط بين دانشمندان است. افكار و آرا علمي جز در برخورد با يكديگر صيقل نمي خورد و نقاط ضعف و قوت آنها آشكار نمي شود. در گذشته ارتباط بين دانشمندان در بهترين حالت با مكاتبه صورت مي گرفت. اما در عصر ارتباطات كه ويژگي آن انفجار اطلاعات و راههاي ارتباط و مبادله اطلاعات بوده است، برخورد انديشه هاي علمي ابعاد جديدي به خود گرفته است.
همايشهاي علمي در كنار نشريات علمي مهمترين مكان انتشار فرضيات و نظريات علمي و آشنايي دانشمندان با آرا و انديشه هاي همديگر است. هر سال دهها همايش بين المللي در رشته هاي گوناگون علمي در كشورهاي مختلف برگزار مي شود. معمولاً همايشهاي سابقه دار در سطح جهاني شناخته شده هستند اما برخي ديگر از شهرت كمتري برخوردار هستند و همه از آن با اطلاع نمي شوند.
پيدايش اينترنت اين امكان را براي دانشمندان و اساتيد دانشگاهي فراهم كرده است كه با سهولت و سرعت بيشتري همايشهاي علمي در رشته هاي مورد نظر خود را شناسايي كنند و در مدتي كوتاه درخواست شركت خود را براي آن ارسال كنند.
در اين جا دو سايت معرفي مي شود كه با مراجعه به آن مي توانيد از تعداد زيادي از همايشهاي علمي در كشورهاي مختلف مطلع شويد.
سايت  http://all-conferences.net نخستين سايتي است كه به آن مي پردازيم. اين سايت درواقع يك راهنماي اينترنتي درباره كنفرانسها، كنوانسيونها، نمايشگاههاي تجاري و غيرتجاري، كارگاهها و ساير رخدادها است. اين سايت اطلاعات لازم را درباره اين قبيل رخدادها در اختيار علاقه مندان قرار مي دهد. به علاوه برگزاركنندگان سمينارها مي توانند از خدمات سايت براي ثبت نام شركت كنندگان استفاده كنند.
اين سايت داراي موتور كاوشي است كه امكان جستجو را در بانك اطلاعات آن فراهم مي كند. در بخش كاوش پيشرفته سايت، مي توان كليه واژه هايي مانند كشور، عنوان همايش، شهر محل برگزاري، تاريخ و موضوع  همايش وارد كرد.
موضوعات سايت به طور كلي به هفت دسته تقسيم شده است، ازجمله هنر و علوم انساني (شامل هنرمندان، معماري، هنرها و صنايع دستي) بازرگاني (تبليغات، كشاورزي، انرژي، مالي، اينترنت، مديريت، بازاريابي و فروش، انتشار، مخابرات و ترابري)؛ كامپيوتر و اينترنت (هوش مصنوعي، پايگاههاي داده، تجارت الكترونيك، اينترنت، چند رسانه ها و واقعيت مجازي)؛ بهداشت (معلوليتها، آموزش، محيط زيست، پزشكي، عصب شناسي، پرستاري و تغذيه)؛ علم و فن آوري (زيست شناسي، ستاره شناسي، شيمي، الكترونيك، مهندسي، جغرافيا، رياضيات، هواشناسي، اقيانوس شناسي، نانوتكنولوژي و روانشناسي)؛ آموزش (يادگيري از راه دور، آموزش عالي، زبانها، كتابخانه ها، امنيت مدارس و سواد آموزي) و علوم اجتماعي (جامعه شناسي).
http://atlas-conferences.com سايت ديگري است كه به معرفي همايشهاي علمي در كشورهاي مختلف مي پردازد. اين سايت دربرگيرنده يك پايگاه داده ها درباره فراخوان همايشهاي علمي است. اين فراخوان بر اساس موضوع، تاريخ و كشور دسته بندي شده است. اين سايت داراي بخش سازماندهي چكيده هاي سمينار است كه علاقه مندان به بررسي چكيده مقالات ارائه شده در كنفرانسها بپردازند و يا چكيده مقاله خود را كه براي كنفرانسي فرستاده اند، در آن بگنجانند. برگزار كنندگان همايشها مي توانند فراخوان خود را در اين سايت ثبت كنند.

فرار مغزها از اروپا
003730.jpg
كميسيون اروپا در گزارش اخير خود اعلام كرد كشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي برابري قدرت نوآوري علمي در آمريكا و ژاپن به ۷۰۰۰۰۰ پژوهشگر ديگر نياز دارند. اين كميسيون اعلام كرد نبود امكان جابجايي شغل بين شركتها و دانشگاهها و مشكلات پژوهشگراني كه مي خواهند در دانشگاههاي خارجي فعاليت كنند، از جمله عوامل خروج محققان اروپايي از اين قاره است.
اروپاييان بيشتر از آمريكايي ها مدرك دكتري مي گيرند، اما تعداد كمتري از آنان به پژوهش مي پردازند و اين امر باعث عدم تحقق هدف كميسيون اروپا براي افزايش هزينه تحقيق وتوسعه در اروپا به سطح سه درصد توليد ناخالص داخلي مي شود.
بنابر اعلام اين كميسيون، اروپا به ازاي هر ۱۰۰۰ نفر شاغل، ۳۶/۵ نفر پژوهشگر دارد. اين رقم در آمريكا ۶۶/۸ و در ژاپن ۷۲/۹ نفر است.

دنياي شگفت انگيز ماهواره ها- ۳
تأثير ماهواره ها بر انسان
نويسنده: جان فلمينگ
مترجم: وحيد رضا نعيمي
در سال ۱۹۹۲ نشريه نيوزويك گزارش داد كه «با استفاده از ابزارهاي جديد نيرومند كه درون جمجمه را مي بينند و مغز را هنگام كار نظاره مي كنند، دانشمندان عصب شناس مي خواهند به سرچشمه افكار و عواطف و پيدايش هوش و زبان پي ببرند.» در يك كلام آنان اميدوارند ذهن افراد را بخوانند. در سال ۱۹۹۴ يك دانشمند ابراز داشت كه «فنون تصويربرداري موجود مي تواند رخدادهاي فيزيولوژيك را در مغز كه همراه درك حسي و فعاليت فيزيكي و نيز شناخت و كلام است، نشان دهد.براي برخورداري از توان ذهن خواني ماهواره  اي، فقط كافي است نوعي ابزار شبيه به الكتروانسفالوگراف را روي ماهواره نصب و آن را با كامپيوتري كه داراي تحقيقات مربوط به نقشه برداري از مغز است، ارتباط داد. به اعتقاد من ماهواره هاي مراقبتي
ذهن خواني را از اوايل دهه ۱۹۹۰ آغاز كردند. برخي ماهواره ها در واقع مي توانند ذهن شخص را از فضا بخوانند.
بخشي از فن آوري ماهواره شامل «Neurophone » است كه توانايي آن براي دستكاري در رفتار غيرقابل توصيف است. در رمان «جهان كاملاً جديد»، هاكسلي ساخت نوروفون را پيش بيني كرده بود. نوعي ابزار مانند نوروفون براي استفاده در ماهواره ساخته شده است كه مي تواند رفتار را در حيطه شنوايي تا حدي ظريف تغيير دهد، هر چند كه اصل كاربرد آن متفاوت است.
003715.jpg

نوروفون پس از تبديل صوت به تكانه هاي الكتريك، امواج راديويي را به پوست منتقل مي كند. اين امواج با كنار گذاشتن گوش و عصب شنوايي گوش در جمجمه به مغز مي رسد و باعث مي شود تا مغز يك الگوي عصب شناختي را به عنوان نوعي ارتباط شنيداري درك كند، هر چند كه اين كار در سطح نيمه آگاه صورت مي گيرد. شخصي كه با اين ابزار برانگيخته مي شود، به شكل كاملاً  متفاوتي مي شنود. نوروفون مي تواند ناشنوايان را به شنيدن وادارد. هنگامي كه مخترع دستگاه خواست امتياز نوروفون بهبود يافته را به نام خود ثبت كند، سازمان امنيت ملي آمريكا كوشيد اين دستگاه را تصاحب كند كه ناكام ماند.
افزون بر اين، ماهواره مراقبت مي تواند كلام انسان را شناسايي كند. باروز معتقد است ماهواره ها مي توانند حتي مكالماتي را كه در اعماق ديوارهاي كرملين صورت مي گيرد، استراق سمع كنند. ديوار، پشت بام و طبقات هيچ كدام مانع شنود مكالمه از فضا نمي شود. حتي اگر در آسمانخراش باشيد كه ۱۰ طبقه در زير شما و ۱۰ طبقه بالاي شما باشد، مراقبت شنيداري ماهواره بر كلام شما مخدوش نخواهد شد. ماهواره اي كه در فضا و در مداري مطابق با وضعيت گردش زمين(ماهواره ها به رغم آن كه ثابت به نظر مي رسند، مطابق با گردش زمين مي چرخند) پارك شده است، مي تواند كلام انسان را در بيرون يا درون خانه، در هر آب و هوا، در هر مكان روي زمين و در هر ساعت روز شناسايي كند. ظاهراً فقط زماني مي توان از شنود شنيداري ماهواره در امان بمانيد كه در ساختمان مستحكمي كه ديواره هاي سربي دارد، پنهان مي شويد.
ماهواره ها توانايي هاي مختلف ديگري دارند، همچون دستكاري در ابزار الكترونيك مانند آژير، ساعتهاي الكترونيك، تلويزيون، راديو، دستگاههاي دودياب و شبكه برق خودرو، مثلاً زنگ ديجيتال ساعت هر چقدر هم كه كوچك است، ممكن است از صدها كيلومتر دورتر توسط ماهواره اي در فضا فعال شود و حباب لامپ را مي توان با شليك ليزر از ماهواره سوزاند. به علاوه چراغهاي خيابان و بيرون منازل را مي توان به خواست كسي كه كنترل ماهواره را به دست دارد، خاموش و روشن كرد. اين كار با تاباندن اشعه
الكترو مغناطيس انجام مي شود كه تمايل قطبي نور را برعكس مي كند. فرق نمي كند نور زير سقف عادي يا پوشش بتن باشد، با ليزر ماهواره مي توان آن را دستكاري كرد. انواع ليزر شامل ليزر الكترون آزاد، ليزر اشعه ايكس، ليزر پرتو ذره خنثي، ليزر يد-اكسيژن- شيميايي و ليزر شيميايي پيشرفته ميان زير قرمز است.
يكي ديگر از توانايي هاي غريب ماهواره حمله فيزيكي به شخص است. پرتو ماهواره الكترونيك مي تواند ضربه اي شديد به شخص وارد كند. انرژي مورد نياز براي اين كار به مراتب كمتر از انرژي لازم براي منفجر كردن موشكهاي هسته اي در حين پرواز است. پرتو ليزر مي تواند روي هدف انساني قفل شود و در اين حالت قرباني نمي تواند با دويدن يا دور زدن از مهلكه بگريزد. ماهواره مي تواند با اعمال فشار مثلاً بر مغز فشار آورد. شدت ضربه وارده از فضا دقيقاً مشخص نيست، اما اگر امكان قتل كسي از اين طريق تا به حال پيدا نشده است، بي شك اين امر به زودي صورت تحقق به خود خواهد گرفت. در مطالب مربوط به ماهواره تا به حال به قتل از طريق ماهواره اشاره نشده است، اما اين امكان بايد هشداري به جهانيان باشد.
يك قدرت غيرعادي ديگر كه برخي ماهوار ه ها در اختيار دارند تغيير ذهن افراد با نوعي پيام شنيداري ناخودآگاهانه (يعني صدايي كه آنقدر آرام است كه به گوش آگاهانه نمي شنود اما بر ضمير ناخودآگاه تأثير مي  گذارد). بنابراين فرقي نمي  كند كسي كه مي خواهيد كار مورد نظر شما را انجام دهد، بيدار باشد يا خواب. با پيامي خاص مي توانيد وي را به گفتن چيزي واداريد كه مايليد بگويد. اين كار به قدري ظريف صورت مي گيرد كه نمي توان تشخيص داد شخص ديگري آن جمله را توليد كرده است. افكاري كه مي توان به اين طريق به شخص القا كرد، حد و مرزي ندارد. به افراد اطراف هدف را مي توان طوري القا كرد كه به وي دشنام بگويند. فرد خوابيده در وضع آسيب پذيرتري قرار دارد و مي توان وي را واداشت به جاي آن كه چيزي بگويد، كاري خاص را انجام دهد، مثلاً از تختخواب پا شود و در حالت خلسه در اتاق بگردد. با اين حال، فرد خوابيده فقط حدود يك دقيقه و اندي ممكن است اين كار را انجام دهد، چرا كه وي بيدار مي شود و اثر القا از بين مي رود.

سايه روشن دانش
هزينه افزايش آلودگي هوا در شهرهاي آسيا
003700.jpg

شهرهاي بزرگ آسيا با مشكل شديد آلودگي هوا روبه رو هستند كه اگر فكري به حال آن نشود، ساليانه ميلياردها دلار هزينه بهداشتي و توليد اقتصادي از دست رفته دربرخواهد داشت. كيفيت هواي چندين شهر آسيايي مانند جاكارتا و مانيل معيارهاي سازمان تجارت جهاني را برآورده نمي كند و حدود دو سوم از ۸۰۰۰۰۰ نفري كه هر سال بر اثر آلودگي هوا در سراسر جهان مي ميرند، در اين منطقه هستند.
مطالعات نشان مي دهد صنعت حمل و نقل بزرگترين منبع آلودگي هوا در آسياست. گسترش سريع جابجايي مردم در اين قاره كه نياز به وسايل حمل و نقل را افزايش داده است، باعث افزايش دود توليد شده از خودروهاست. شركتهاي نفتي بزرگ جهان مانند رويال داچ شل، شوران تكزاگو و اگزان موبيل همگي براي حل اين معضل با همكاري دولتها اعلام آمادگي كرده اند.
كارشناسان معتقدند گسترش شهرنشيني و رشد طبقه متوسط كه مايل به داشتن خودرو يا موتورسيكلت هستند، عامل اصلي آلودگي هواي شهرهاي آسياست. در صورت تداوم اين وضع شمار افرادي كه زودهنگام مي ميرند، افزايش خواهد يافت.
003705.jpg

عمر انسان طولاني مي شود؟
دانشمندان اعلام كردند پيشرفتهاي علمي روزي به انسان اين اجازه را خواهد داد كه چندين دهه بيش از آنچه اكنون حد طبيعي عمر قلمداد مي شود، زندگي كند. مايكل زي نويسنده دو كتاب درباره آينده گفت به اعتقاد وي تا سال ۲۰۷۵ چنين امري محقق خواهد شد.
دونالد لوريا استاد دانشگاه نيوجرزي در حاشيه كنفرانس ساليانه انجمن آينده جهان گفت پيشرفتهاي صورت گرفته در عرصه علم ژنتيك و سلولها و نيز ناتو تكنولوژي سبب خواهد شد تا انسانها در آينده بيش از گذشته زندگي كنند. وي افزود عمر انسان مي تواند به حدود ۱۲۰ تا ۱۸۰ برسد و حتي برخي مي گويند اصولاً عمر انسان حدي ندارد و مي تواند تا ۲۰۰ يا ۳۰۰ يا حتي ۵۰۰ سال باشد.
البته در بيرون از اين كنفرانس، بسياري از دانشمندان معتقدندچنين چيزي حقيقت ندارد و بدن انسان طوري طراحي شده است كه بيش از ۱۲۰ سال عمر نكند. اين عقيده توماس پرلز مدير طرح مطالعه سالمند ترين سالمندان آمريكاست. وي گفت تلاش براي رساندن عمر انسان به ۱۸۰ مانند تلاش براي رساندن فضاپيماي رفت و برگشت به پلوتون است.
گروهي ديگر از كارشناسان خاطرنشان مي كنند افزايش عمر انسان به تغيير آغاز ناتواني هايي بستگي دارد كه همراه با سالخوردگي پديدار مي شود. اين كار احتمالاً با تغيير ساختار ژنتيك انسان محقق مي شود، امري كه به اين زودي ها صورت نخواهد گرفت. دانشمندان همچنين در مورد كيفيت زندگي انسان پس از مثلاً ۱۲۰ سالگي اتفاق نظر ندارند.
003725.jpg

صندلي چرخدار كنترل ذهن به بازار مي آيد
دانشمندان سوييسي و اسپانيايي در حال كار روي نوعي صندلي چرخدار هستند كه با نيروي مغز حركت مي كند. اين صندلي چرخدار تحولي بزرگ در زندگي معلولين شديد جسمي است. فن آوري ياد شده شامل پوششي است كه روي سر قرار مي گيرد و پيامها را از مغز توسط چند الكترود به كامپيوتري منتقل مي كند كه آن را به دستور قابل اجرا براي صندلي چرخدار تبديل مي كند.
نشريه نيوساينتيست با درج اين مطلب نوشت آزمايشهاي اوليه نشان مي دهد دو روز آموزش اوليه كافي است تا شخص استفاده از اين صندلي را فرا بگيرد. اين صندلي طرح مشترك مؤسسه دال مول در هوش مصنوعي حسي در شهر مارتيني سوئيس، مؤسسه فدرال فن آوري سوئيس و مركز تحقيقات زيست پزشكي در بارسلون است. اين صندلي مي تواند فرامين چرخش به راست، چپ و حركت مستقيم را اجرا كند و به علاوه از برخورد با ساير اشيا جلوگيري كند. گروه علمي دست اندركار اكنون در حال افزايش حالتهاي ذهني است كه سيستم صندلي چرخدار مي تواند تشخيص دهد.

علم
ادبيات
اقتصاد
زندگي
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |