پنج شنبه۱۹ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۲ - July . 10, 2003
رئيس جمهوري در ديدار رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي:
ايران به هيچ وجه درپي دستيابي به سلاح اتمي نيست
خاتمي: ايران همكاري مي كند اما تسليم فشار نمي شود
البرادعي: استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حق ايران است
003534.jpg

محمد البرادعي  رئيس  آژانس  بين المللي  انرژي  هسته اي  ديروز با سيد محمد خاتمي  رئيس  جمهوري  ديدار كرد.
به  گزارش  اداره  كل  اطلاعات  و اخبار دفتر رياست  جمهوري،  خاتمي  دراين  ديدار با تأكيد مجدد بر آمادگي  تهران  براي  همكاري  جدي  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي ، گفت : بايد بين  نگرانيهاي  جهاني  از گسترش  سلاحهاي هسته اي  و كشتار جمعي  با بهانه گيريهاي  زورگويانه  بعضي  از قدرتها تفاوت  قائل  شد.
رئيس  جمهوري  افزود: ما خود را قرباني  سلاحهاي  كشتار جمعي  مي دانيم  وبه  هيچ  وجه  در پي  دستيابي  به  سلاح  اتمي  نيستيم  و در استراتژي  دفاعي  ماجايي  براي  سلاحهاي  كشتار جمعي  نيست .
وي ، هياهوها و جنجالهاي  ايجادشده  به  بهانه  فعاليت  هسته اي  ايران  رامغرضانه  توصيف  كرد و گفت : ما در پي  حفظ منافع  و امنيت  ملي  خود هستيم  ولي  اطمينان  مي دهيم  كه  براي  كسب  اين  اهداف  نياز به  سلاح  اتمي  نداريم .
رئيس  جمهور درخصوص  فشارهاي  وارده  بر ايران گفت : از آنجا كه  ادعاهاي  انجام  شده  عليه  ايران  خيرخواهانه  نيست ، هر اقدامي  كه  ايران  بكند تضميني  نيست  كه  بهانه هاي  ديگري  براي  فشار بر ايران  جعل  نشود.
آقاي  خاتمي  تصريح  كرد: جرم  جمهوري  اسلامي  ايران  تنها اين  است  كه  تصميم گرفته  مستقل  باشد و روي  پاي  خود بايستد.
وي  اظهار داشت : دانش  استفاده  صلح آميز از انرژي  هسته اي  را فرزندان  اين  مرز و بوم  با شايستگي  و بدون  كمك  از كشورهاي  ديگر و با وجود تحريمهاي  بين المللي  بدست  آورده اند و حق  مسلم  جمهوري  اسلامي  ايران  است  كه  از اين  دانش  برخوردار باشد.
رئيس  جمهوري  افزود: ما حق  داريم  از اين  دانش  هسته اي  برخوردار باشيم  و شما نيز حق  داريد كه  اطمينان  يابيد اين  دانش  در خدمت  مقاصد صلح جويانه  است .
وي  ادامه  داد: بدون  ترديد جمهوري  اسلامي  ايران  در عين  همكاري  با آژانس  بين المللي  انرژي  هسته اي  و تلاش  براي  رفع  سوء تفاهم ها، از عزت  و امنيت و مصالح  ملي  خود دفاع  مي كند و تسليم  بهانه جويي ها و فشارهاي  غيرخيرخواهانه  نمي شود.
در اين  ديدار كه  غلامرضا آقازاده  رئيس  سازمان  انرژي  اتمي  و صالحي  نماينده  دائم  جمهوري  اسلامي  ايران  در آژانس  بين المللي  انرژي  هسته اي  نيز حضور داشتند، البرادعي ، با اعلام  اين  كه  برخورداري  از تكنولوژي  هسته اي  صلح آميز حق  همه  كشورهاي  عضو است ، خواستار همكاري  بيش  از پيش  ايران  با اين  آژانس  به  منظور رفع  نگراني هاي  موجود شد.
وي  با اشاره  به  اينكه  جمهوري  اسلامي  ايران  به همراه  پنج  كشور ديگر غير از قدرتهاي  اتمي  از دانش  چرخه  سوخت  هسته اي  برخوردارند، بر لزوم  شفافيت  اين  فعاليتها تأكيد كرد و امضاء پروتكل  الحاقي  را در بلندمدت  به نفع  ايران  ارزيابي  كرد.
مديركل  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  بر تداوم  همكاريهاي  فني كارشناسان  آژانس  بين المللي  انرژي  هسته اي  با كارشناسان  سازمان  انرژي  اتمي  ايران  تأكيد كرد و گفت : ما خواستار پيشقدم  شدن  جمهوري  اسلامي  ايران  در همكاري ها و گفت وگوهاي  سازنده  با كشورهاي  جهان  به منظور تامين و استمرار صلح  در جهان  پر تنش  امروز هستيم .
توافق بر سر ادامه مذاكره
در همين حال خبرگزاري فرانسه اعلام كرد در مذاكرات مقام هاي ايراني با البرادعي توافق شده است كه درباره الحاق ايران به قرارداد الحاقي معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي مذاكرات ادامه يابد و ايران اين موضوع را بررسي كند.
البرادعي افزود: هيچ ضرب الاجلي براي امضاي قرارداد توسط ايران تعيين نشده است. ايران قبلا اعلام كرده بود كه آماده است در فضاي شفاف اين قرارداد را امضا كند.
003543.jpg

استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي
حق ايران است
محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز در ديدار با كمال خرازي وزير امور خارجه با تأكيد بر اينكه موضوع فعاليت هسته اي ايران بايد غير سياسي و تخصصي شود، گفت: آژانس بين المللي انرژي اتمي معتقد به گفت وگوي دو طرف براساس تعهدات است و بايد تلاش كنيم روند همكاريها تقويت شود و گسترش يابد.
به گزارش ايرنا البرادعي افزود: ايران حق دارد از انرژي اتمي و فن آوري در جهت صلح آميز استفاده كند و آژانس خواهان جلب اعتماد بيشتر است.
در اين ديدار خرازي نيز با تأكيد بر اينكه تصميم ايران براي همكاري با آژانس قطعي است، گفت: تهران آماده گسترش و تعميق اين همكاري است و ما اميدواريم اين سفر به اعتماد متقابل كمك كند.
خرازي افزود: جمهوري اسلامي ايران به حقوق مشروع خود پافشاري مي كند و البته به مسئوليت هاي خود واقف است و به تعهدات خود با شفافيت كامل عمل مي كند.
وزير خارجه در اين ديدار با تفكيك همكاري تخصصي و حرفه اي از اغراض و اهداف سياسي تصريح كرد: افكار عمومي جمهوري اسلامي ايران به اين مسئله حساس است و قانع كردن مردم ايران و سياستمداران تنها براساس تأمين منافع كشور عملي است.
البرادعي پس از اين ديدار در يك كنفرانس خبري با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي گفت: فكر مي كنم براي ايران ضروري است كه حداكثر شفافيت را در فعاليت هاي هسته اي خود مراعات كند و به اين وسيله اعتمادها را جلب كند. وي افزود: در اين صورت است كه فكر مي كنم ايران حق دارد از انرژي اتمي و فن آوري آن در جهت صلح آميز استفاده كند.
البرادعي در پاسخ به اين سئوال كه آژانس بين المللي انرژي اتمي تا چه حد تحت فشار آمريكا عمل مي كند، گفت: اين مسئله را رد مي كنم. ما تحت فشار نيستيم بلكه مستقل هستيم و مستقل عمل مي كنيم.
وي با مثبت و سازنده توصيف كردن مذاكراتش با خرازي گفت: در حال حاضر مسائل مهمي مطرح است كه براي حل آن با خرازي بحث و گفت وگو كرديم.
خرازي نيز در اين گفت وگوي خبري اظهار اميدواري كرد در چارچوب همكاريهاي ايران و آژانس پرسشهايي كه در زمينه هاي مختلف مطرح است پاسخ داده شود تا زمينه همكاري بيشتر ميان ايران و آژانس گسترش يابد.
وي با بيان اينكه البرادعي با مسئولان ايران گفت وگو خواهد كرد گفت: مذاكرات وي با رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي در جوي مثبت صورت گرفت.
خرازي در اين مصاحبه در خصوص اتمي بودن اسرائيل و عدم فشار به آن كشور از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: اين سئوال در ذهن همه وجود دارد كه در زمينه انرژي اتمي معيارهاي دوگانه بكار رفته است و در حاليكه اسرائيل از انواع سلاحهاي كشتار جمعي و اتمي برخوردار است و عضو هيچ پروتكلي هم نيست، كسي به او فشار نمي آورد كه عضو معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان.پي.تي) شود.
وزير خارجه بار ديگر تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران برنامه هسته اي پنهان ندارد.
در همين حال حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه از اظهار نظر درباره محتواي مذاكرات البرادعي و خرازي خودداري كرد و گفت: بگذاريد مذاكرات تمام شود آنگاه مي توان درباره آن صحبت كرد.
سخنگوي دولت نيز ديروز در گفتگوبا خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش كه آيا سفر البرادعي ايران را به امضاي پروتكل الحاقي نزديكتر خواهد كرد، گفت: طبعا اين سفر به نزديك تر شدن ديدگاههاي دو طرف و اعتمادسازي كمك خواهد كرد.
وي با بيان اينكه ايران به تمام تعهداتش عمل كرده اما طرف مقابل چنين اقدامي انجام نداده است گفت: اعتماد ما را جلب كنند تا ما در مذاكرات ايجابي برخورد كنيم.

با پيام رئيس جمهوري ايران آغاز شد
كنفرانس بين المللي گفتگوي تمدن ها در هند
كنفرانس بين المللي گفتگوي تمدن ها ديروز با پيام رئيس جمهوري ايران و نطق آتال بيهاري واجپايي نخست وزير هند، در دهلي نو آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، واجپايي در نطق افتتاحيه اين كنفرانس از كشورهاي جهان خواست اختلافات خود را با مخالفان داخلي از طريق گفتگو حل كنند.
وي همچنين از ملت هاي جهان خواست با تلاش در جهت كسب نابرابري هاي بين المللي و گفتگوي تمدن ها، فرهنگ گفتگو را ترجيح دهند.
در پيام سيدمحمدخاتمي رئيس جمهوري ايران نيز كه توسط هادي خانيكي خوانده شد، آمده است:
گفت و گو اقدامي مشترك  براي  دستيابي  به  بينش ، دانش، ارتباط و امكان  افزون  تر انساني  و اجتماعي  است  كه  مي تواند جهان  واقعي  را از مهلكه هاي  فراواني  دور كند.
وي  تأكيد كرد: اگر قادر شويم  در صورتي  جمعي  و جهاني ، معاني  را بين  خود مشترك  سازيم ، مي توانيم  به  واقع  از تشريك  مساعي  سخن  بگوييم .
به گزارش ايرنا خاتمي در پيام خود با يادآوري  اينكه  هزاره  سوم  ميلادي  با اين  اميد و اين  رويكرد آغاز گرديد و سال  ۲۰۰۱ از سوي  سازمان  ملل  به اتفاق  آرا سال  «گفت  وگوي تمدن ها» ناميده  شد، گفته  است :
متأسفانه  سايه هاي  جديدي  از تروريسم ، خشونت و جنگ ، جهان  را پس  از آن به  موقعيت هاي  هراس  انگيزي  كشاند و خطر سيطره  نظام هاي  تك گفتاري  و يك جانبه، گفت  و گوي  ميان  تمدن ها را با دشواري  مواجه  ساخت .
در پيام  رئيس جمهوري  آمده  است: من  در عرصه  سياست  پس  از آن كه  درپي حادثه  ضد انساني  ۱۱سپتامبر امواج  نگراني  و ياس  و وحشت  جهان  را فرا گرفت و از سوي  آمريكا ائتلاف  براي  جنگ  مطرح  شد، ائتلاف  جهاني  براي  صلح  بر پايه  عدالت  را به منظور پيشبرد امر گفت  وگو در همه  سطوح  و عرصه هاي  ملي ، منطقه اي و بين المللي  ضروري  دانستم .
  خاتمي تأكيد كرد: امروز هم  كه  جهان ، به ويژه  در منطقه  ما از جنگ  و اشغال  و تروريسم  و خشونت  لطمه  فراوان  ديده  است  مايلم  باز بگويم  ائتلاف براي  صلح  عليه  هيچ  كشور يا قدرت  خاصي  نيست، ائتلافي  واقعي  و پايدار براي  محو خشونت، تروريسم  و جنگ طلبي  در عرصه  جهاني  است .
خاتمي با اشاره  به  اينكه  امروز همه  ما نياز داريم  كه  چشم  به ره آورد همه  تمدن هاي  نو و كهن  بگشاييم،  گفت : آنان  كه  نتوانند از تمدن هاي  ديگر بشنوند يا در برابر آن شكيبايي  داشته  باشند، بهره اي  جز شناخت  يكسويه، منطق  يك جانبه  و رفتار آمرانه  ندارند و اين  بهره  جز تقليل  معنا، ركود فرهنگ  و ناكارايي  علم  در جهان  نيست .
به گفته  وي  ديدگاه هاي  يك  جانبه  سر از معيارهاي  دوگانه  و تبعيض آميز در عرصه  سياست  بين الملل  در مي آورد و تحكم  گفتماني  را بجاي  گفت  وگوي  تمدن ها مي نشاند.

شوراي نگهبان طرح نحوه انجام همه پرسي را تأييد كرد
شوراي نگهبان مصوبه مجلس در مورد نحوه انجام همه پرسي را تاييد كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري اين قانون روز گذشته از سوي مهدي كروبي رئيس مجلس امضا و براي اجرا ابلاغ شد.
نمايندگان در طرح اوليه خود كه جهت مشخص كردن راهكار نحوه بررسي درخواست همه پرسي در مجلس، ارائه شده بود پيش بيني كردند كه كميسيون ويژه اي مركب از ۱۵ نماينده مجلس كه با راي مستقيم انتخاب مي شوند تشكيل شود و موضوع همه پرسي را بررسي كند.
در تبصره يك اين طرح پيش بيني شده بود كه درخواست همه پرسي بوسيله رئيس جمهور و يا حداقل ۱۰۰ نفر از نمايندگان قابل ارائه به مجلس خواهد بود.
شوراي نگهبان نسبت به اين تبصره ايراد گرفته و اعلام كرده بود كه رئيس جمهور نمي تواند درخواست همه پرسي به مجلس ارائه كند. بلكه اين درخواست بايد توسط دولت و در قالب لايحه باشد. همچنين منوط كردن ارائه طرح همه پرسي توسط ۱۰۰ نفر نيز مورد ايراد قرار گرفته بود.
شوراي نگهبان ارائه طرح توسط ۱۵ نفر نماينده را قانوني اعلام كرد. در آئين نامه داخلي مجلس ارائه طرح از سوي نمايندگان با امضاي ۱۵ نفر مجاز شناخته شده است.
مجلس شوراي اسلامي براي رفع ايرادهاي شوراي نگهبان متن تبصره يك را كلا حذف كرد. زيرا در قانون نحوه انجام همه پرسي كه در مجلس سوم به تصويب رسيده و مورد تاييد شوراي نگهبان هم قرار گرفت رئيس جمهور راسا قادر به ارائه درخواست همه پرسي است و نمايندگان نيز با امضاي ۱۰۰ نفر مي توانند طرح همه پرسي ارائه دهند.
با حذف تبصره يك قانون گذشته كماكان به قوت خود باقي خواهد ماند.علت تاكيد مجلس بر ضروري بودن موافقت ۱۰۰ نماينده با ارائه طرح همه پرسي به دليل مهم بودن موضوع همه پرسي و جلوگيري از ارائه طرحهاي متعدد همه پرسي با جمع آوري امضاي ۱۵ نماينده بود.
در مصوبه مجلس پيش بيني شده طرح همه پرسي به صورت يك شوري بررسي مي شود.
منظور از بررسي يك شوري طي شدن سير عادي و بدون اولويت طرح است با اين تفاوت كه كليات و جزئيات آن در يك جلسه مورد بررسي قرار مي گيرد. نمايندگان مي توانند براي بررسي فوريتي آن (خارج از نوبت) تقاضا بدهند.
مجيد انصاري رئيس كميسيون تدوين آئين نامه داخلي مجلس به خبرنگار ما گفت: اساس اشكال شوراي نگهبان بر تبصره ۵ طرح بود كه آن را مهم خوانده و خواستار تصريح اين نكته بود كه تقاضاي همه پرسي پس از تصويب در مجلس مانند قوانين عادي براي تاييد به شوراي نگهبان فرستاده شود.
وي اضافه كرد: ما براي رفع ايراد شوراي نگهبان تاكيد كرديم كه منظور ما از همه پرسي موضوع اصل ۵۹ قانون اساسي است.
مجيد انصاري گفت كه براي تاييد مصوبه مجلس توسط شوراي نگهبان رايزني هاي متعددي بويژه با دبير شوراي نگهبان داشته است.
طرح همه پرسي در تاريخ بيست و پنجم خردادماه گذشته به تصويب نهايي مجلس رسيد و شوراي نگهبان آن را در چهارم تيرماه مورد تاييد قرار داد.

كاهش اميدواري دولت از تصويب لوايح رئيس جمهوري
گروه سياسي: معاون حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري و سخنگوي دولت ديروز طي دو مصاحبه جداگانه با خبرنگاران از كاهش اميدواري دولت نسبت به تصويب نهايي لوايح دوگانه رئيس جمهوري خبر دادند.
به گزارش ايرنا محمدعلي ابطحي كه پس از پايان جلسه هيات دولت به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ مي داد در اين باره گفت: درباره لوايح چيز جدي رخ نداده و آن اميدواري كه دولت در گذشته داشت كمتر شده است.
وي با ابراز تاسف از اينكه جلسات دوجانبه شوراي نگهبان براي بحث درباره لوايح تشكيل نشد، خاطرنشان كرد: در آخرين جلسه اي كه درخصوص لايحه تبيين و حدود اختيارات رياست جمهوري با شوراي نگهبان داشتيم مقرر شد بحث هاي دوجانبه اي هم ميان دولت و شوراي نگهبان انجام شود كه اين جلسات متاسفانه هنوز تشكيل نشده است.
عبدالله رمضانزاده سخنگوي دولت نيزديروز در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش كه آيا اميدواري دولت نسبت به تصويب لوايح دوگانه كاهش يافته است، گفت: شرايط فعلي به گونه اي نيست كه دلخواه دولت باشد. وي افزود: از نظر دولت چون اين لوايح شرعي و قانوني است نيازي نمي بيند كه آنها را به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع دهد.

به دعوت جمهوري اسلامي
گزارشگر ويژه سازمان ملل در زمينه آزادي بيان به ايران مي آيد
سازمان ملل - خبرگزاري جمهوري اسلامي: گزارشگر ويژه  سازمان  ملل  در زمينه  ارتقاء و محافظت  از حقوق  آزادي  افكار و بيان  كميسيون  حقوق  بشر سازمان  ملل  به  دعوت  دولت  ايران  از روزهاي ۱۷ تا ۲۷ ژوئيه  (۲۶ تير تا ۵ مرداد) از ايران  ديدار خواهد كرد.
براساس  اطلاعيه اي  كه  ديروز در مقر سازمان  ملل  در نيويورك  منتشرشد آمبئي  ليگابو در هنگام  ديدار خود از ايران  با مقامهاي  ايراني  رؤساي  دادگاهها و نمايندگان  سازمان  ملل  ديدار خواهد كرد.
وي  همچنين  در نظر دارد كه  گردهمايي  را با نمايندگان  جامعه  مدني  ازجمله  اعضاي  رسانه هاي  گروهي  و استادان  دانشگاه ها برگزار نمايد.
برنامه  ارتقاء و محافظت  از حقوق  آزادي  افكار و بيان  توسط كميسيون  حقوق  بشر سازمان  ملل  در سال  ۱۹۹۳ ايجاد شد.
گزارشگر ويژه  اطلاعات  مربوطه ازجمله  تبعيض  و تهديد و يا استفاده  از خشونت  و آزار عليه  افراد از جمله شاغلين  در حوزه  اطلاع رساني  را به  منظور اعمال  و يا ارتقاء اعمال  حق  آزادي افكار و عقايد جمع آوري  مي كند.
آمبئي  ليگابو،   شهروند كنيا  به عنوان  گزارشگر ويژه  در ۲۶ اوت  ۲۰۰۲ انتخاب  شده  است .

سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي:
نمي توانيم به اسرائيل فشار بياوريم
گروه سياسي: مارك  گوازدكي  سخنگو و مدير روابط عمومي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  ديروز در تهران  تأكيد كرد كه  اين  آژانس  نمي تواند به  اسراييل براي  امضاي  قرارداد «ان پي  تي» فشار وارد آورد.
به گزارش ايرنا وي  در پاسخ  به  پرسشهاي  مكرر خبرنگاران  در خصوص  اينكه  چرا آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  از اسراييل  نمي خواهد اين  پيمان  را امضا كند، گفت :كشورهايي  همچون  اسراييل ، هند و پاكستان  تاكنون  قرارداد «ان پي  تي » را امضا نكرده اند بنابر اين  مجبور نيستند قوانين  سازمان  را رعايت  كنند.
گوازدكي  افزود: آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  نمي تواند اين  كشورها را وادار به  امضاي  اين  پيمان  كند.
سخنگوي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  گفت : تنها شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد مي تواند اين  كشورها را به  امضاي  قرارداد «ان پي تي»  وادار كند.

خبرهاي كوتاه
* بنابر اعلام روابط عمومي لشكر ۲۷ محمد رسول الله(ص) پيكر پاك ۳۰۰ شهيد دفاع مقدس يكشنبه آينده از مصلاي بزرگ امام خميني(ره) تا معراج شهدا تشييع خواهد شد.
همچنين مراسم «ميثاق با فدائيان فاطمه سلام الله عليها» با همكاري كليه نهادها و ارگان ها به مدت سه روز و شب در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) برگزار مي شود.
* آيت الله مكارم شيرازي با صدور اطلاعيه اي ضمن محكوم كردن فاجعه قتل عام شيعيان در كويته پاكستان، از دولت جمهوري اسلامي خواست، اقدامات مؤثري در برابر اين جنايت انجام دهد.
* آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي دبيرخانه اجلاس جهاني و شبكه ملي اشتغال جوانان، جذب سرمايه هاي بزرگ و كوچك و هدايت آنها در مسير صحيح و بورس را از مهمترين راههاي ايجاد اشتغال عنوان كرد.
به گزارش ايرنا، وي نيروي انساني را ركن توسعه پايدار ذكر كرد و افزود: بايد از سرمايه  عظيمي كه در دانشگاه ها در حال تحصيل هستند در مسير سازندگي كشور استفاده كرد و تجربه نشان داده است كه گام برداشتن در مسير سازندگي و اهتمام به آن مي تواند كارآفريني كند.
* سخنگوي دولت ديروز در پاسخ به اين سئوال كه همسر ابوغيث، سخنگوي القاعده گفته است اگر وي در دست ايراني هاست او را به كويت تحويل دهند، گفت: هنوز چنين كسي را شناسايي نكرده ايم.
* به گزارش ايسنا دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي در نامه اي خطاب به رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي امنيت ملي، خواستار پيگيري و جلوگيري از رفتارهاي خلاف قانون در برخورد با متهمان پرونده هاي سياسي و اخذ و انتشار اعترافات و اقارير بازداشت شدگان با هدف بهره برداري هاي سياسي شد. در بخشي از نامه محمدرضا خاتمي آمده است: متأسفانه در يكي دو سال اخير در موارد متعدد مشاهده شده است كه افرادي فارغ از توجه به اتهام و ارتكاب جرم در بازداشت هاي طولاني مدت و در زندانهاي انفرادي نگهداري شده اند، منازل و دفاتر شخصي آنان بازرسي و تفتيش شده است و خانواده هاي آنان به شيوه هاي گوناگون تحت فشار و مورد تهديد قرار گرفته اند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |