پنج شنبه۱۹ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۲ - July . 10, 2003
معاون وزير بازرگاني در گفتگو با خبرگزاري فارس:
واردات خودرو از اول مهرماه آغاز مي شود
وزير صنايع و معادن:اميدوارم واردات خودرو صنعت داخلي را فلج نكند
003519.jpg
خبرگزاري فارس:  معاون وزير بازرگاني گفت: با فراهم شدن بسترهاي قانوني، واردات خودرو از ابتداي مهرماه آغاز مي شود.
مجتبي خسروتاج افزود: كميته فني، شرايط و استانداردهاي لازم جهت واردات خودرو را مشخص و به هيأت دولت ارائه كرده است. اما هنوز نوع خودروهاي وارداتي تعيين نگرديده است.
وي اظهار داشت: كميته اي متشكل از مسئولين و دست اندركاران امر، موظف شده اند، ظرف دو ماه نوع و اسم خودروهاي مجاز جهت واردات را مشخص كنند.
معاون وزير بازرگاني با بيان اين كه از فرصت مشخص شده جهت تعيين نوع خودروهاي مجاز جهت واردات ۴۵ روز باقي مانده، اظهار داشت: تا اوايل مهر واردات خودرو با اعلام نظر كميته فوق رسما آغاز خواهد شد.
خسروتاج در ارتباط با تعرفه هاي مشخص شده جهت واردات خودرو گفت: اين تعرفه ها از ۱۷۰ درصدي براي خودروهاي با ارزش ۵ هزار و پانصد دلار شروع شده و به ازاي هر ۲۵۰۰ دلاري كه بر ارزش خودروها اضافه مي شود، ده درصد بر ميزان تعرفه افزوده خواهد شد.
وي افزود: هيچ اختلافي بين وزارت بازرگاني و صنايع و معادن در خصوص تعرفه  هاي تعيين شده وجود ندارد.
خسروتاج گفت: تنها اختلاف نظري كه بين وزارت بازرگاني و وزارت صنايع و معادن در ارتباط با واردات خودرو وجود دارد، قيمت پايه (سي كي دي) هاي وارداتي جهت تعيين تعرفه واردات است.
معاون وزير بازرگاني اظهار داشت: هنوز اين اختلاف حل نشده است، لذا مقرر شده تا در جلسه كميسيون ماده يك در اين خصوص بحث و تبادل نظر صورت گيرد.
خسروتاج در ارتباط با محدوديت واردات گفت: تنها مكانيزم كنترل تعداد واردات خودرو، تعرفه هاي تعيين شده است.
وي افزود: اين تعرفه ها به گونه اي تعيين شده تا از واردات بي حد و حصر خودرو جلوگيري شود.
معاون وزير بازرگاني بالابودن تعرفه واردات خودرو را به منظور حمايت از توليدكنندگان داخلي عنوان كرد و گفت: سمت و سوي اين تعرفه ها به گونه اي تعيين شده تا توليدكنندگان داخلي در شرايط فعلي با مشكل مواجه نشوند.
خسروتاج با اشاره به شايعه دادن مجوز واردات به تعاوني ها افزود: هيچ تصميمي در اين خصوص گرفته نشده است.
اظهارات وزير صنايع و معادن:
وزير صنايع و معادن گفت: اميدوارم واردات خودرو بازار اشتغال را از بين نبرد و صنعت داخلي را فلج نكند.
به گزارش خبرنگار امور دولت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس اسحاق جهانگيري، امروز پس از پايان جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص آزادسازي واردات خودرو گفت: تعرفه ها و ضوابط آزادسازي واردات خودرو مشخص شده است و شركت هايي كه نمايندگي رسمي در داخل كشور دارند، مي توانند واردات خود را انجام دهند كه قرار شده با دادن آگهي،  نمايندگي هاي رسمي آمادگي خود را اعلام كنند تا ما نيز بررسي و نظر خود را اعلام كنيم. جهانگيري در پاسخ به اين پرسش كه آيا واردات خودرو بازار اشتغال را از بين نمي برد و صنعت داخلي را فلج نمي كند، گفت: اميدوارم اين گونه نشود.
وي، افزود: در اين زمينه راهكارهاي خود را اعلام كرده ايم و تعرفه ها را نوشته ايم و مسائل فني را نيز بررسي كرده ايم كه هم بتواند در رقابت پذير شدن خودروسازي تأثير داشته باشد و هم به توليدات داخلي ضربه نزند كه براساس آن اين كارها انجام شده است.

تأكيد عنان بر بهره مندي يك ميليارد جوان از خدمات بهداشتي و اطلاع رساني
003480.jpg
تهران- ۱۸ تيرماه (مركز اطلاعات سازمان ملل متحد): دبير كل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني جمعيت ۱۱ جولاي ۲۰۰۳ برابر با ۲۰ تيرماه ۱۳۸۲ ضمن اعلام اينكه بيش از ۴۰درصد جمعيت زير ۲۰ سال در كشورهاي در حال توسعه را جوانان تشكيل مي دهند خواستار بهره مندي ايشان از بهداشت، اطلاعات و خدمات گرديد.
كوفي عنان ضمن اشاره به موضوع روز جهاني جمعيت امسال كه «يك ميليارد نوجوان حق دسترسي به بهداشت، اطلاعات و خدمات» است بر نياز به حمايت از جوانان در تلاشهاي ايشان به سوي زندگي ايمن و رضايتمند و سهيم بودنشان در بهزيستي خانواده ها و جوامع آنان تاكيد كرد. وي گفت: در سراسر جهان ميليون ها دختر و پسر از تحصيل محرومند كه اين امر به گونه اي گسترده به فرصت و توفيق هاي شخصي آنان و جامعه خدشه وارد مي كند. در بعضي از كشورها نيمي از دختران قبل از سن ۱۸ سالگي ازدواج كرده اند كه غالباً موجب بارداري هايي مي شود كه خطرات جدي سلامتي براي مادر و كودك به بار مي آورد. تجربه نشان داده است كه زنان تحصيل كرده غالباً ديرتر ازدواج مي كنند و كودكان سالمتر و تحصيل كرده تر دارند كه اين امتيازات را از نسلي به نسل ديگر انتقال مي دهند. تحصيل و اطلاعات بر تعداد فرزندان تاثير مي گذارد. اگر زني به جاي سن ۱۸ سالگي در سن ۲۳ سالگي اولين فرزند خود را به دنيا آورد، اين امر به تنهايي رشد جمعيت را تا ميزان ۴۰درصد كاهش مي دهد.
دبير كل در ادامه پيام خود اظهار داشت اطلاعات و خدمات براي مبارزه با بيماري ايدز و تلاش گسترده براي بهداشت مناسب حياتي هستند. جوانان بايد بدانند كه ويروس بيماري ايدز چگونه انتقال مي يابد و چگونه مي توانند از آلوده شدن به آن جلوگيري نمايند. اين امر در همه جا مهم است اما در كشورهايي كه ميزان آلودگي به ايدز بالا و سريعاً در حال افزايش است به شدت حياتي است. خدمات بهداشت باروري و اطلاعات واقعي راجع به بهداشت باروري به جوانان كمك مي نمايد تا از رفتار مخاطره آميز و باروري ناخواسته اجتناب كنند و به طور كلي بهداشت ضعيف نداشته باشند. در نواحي درگيري، جايي كه خشونتها و سوءاستفاده هاي جنسي به طور وحشتناكي زياد است، جوانان نيازمند خدمات مناسب و حساس براي بهبودي مجدد و مشاركت در بازگرداندن كشورشان به وضعيت زندگي عادي هستند.
كوفي عنان ضمن تاكيد بر دستيابي به اهداف توسعه هزاره گفت اگر قرار است جهان به اين اهداف دست يابد و برنامه اقدام كنفرانس بين المللي جمعيت و توسعه كه در شهر قاهره به سال ۱۹۹۴ تصويب شد را اجرا نمايد، موثرترين اقدام درگيرنمودن خود جوانان است. آنها هستند كه مي توانند به بهترين نحو نيازهاي خود را مشخص و بهترين برنامه ها را براي رفع نيازهاي خودشان طراحي كنند.
دبير كل در خاتمه پيام خود گفت از هر ۶ نفر در كره زمين، يك نفر نوجوان است. در جهان در حال توسعه بيش از ۴۰ درصد جمعيت زير ۲۰ سال سن دارند و تصميماتي كه اين جوانان مي گيرند جهان ما و دورنماي نسلهاي آينده را شكل مي دهد. در اين روز جهاني جمعيت اجازه دهيد حقوق آنان براي بهره مندي از بهداشت، اطلاعات و خدماتي كه به آنها نياز دارند و سزاوار آنها هستند را به رسميت بشناسيم.

وزير اقتصاد:
عمليات بانكي در ايران غيرربوي است
003477.jpg
پاسخ به آيت الله مصباح يزدي
مظاهري: نظام بانكي كشور بر پايه عمليات بانكي بدون ربا است
گروه اقتصادي: وزير امور اقتصادي و دارايي، اظهارات اخير يكي از سخنرانان پيش از خطبه هاي نماز جمعه هفته گذشته در تهران را غيركارشناسي دانست و اطمينان داد كه نظام بانكي كشور بر پايه عمليات بانكي بدون ربا است كه به تأييد مجلس شوراي اسلامي و فقها و حقوقدانان شوراي نگهبان رسيده است.
آيت الله مصباح يزدي در نماز جمعه گذشته تهران از آنچه كه وي آن را «ترويج رباخواري در سياست هاي اقتصادي كشور ناميد»، انتقاد كرد و گفت كه نظام جمهوري اسلامي رباخوارترين نظام هاي عالم شده و كساني دلشان خوش است كه اقتصاد رشد قابل توجه داشته است.
«طهماسب مظاهري» وزير اقتصاد در پايان جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران با تأكيد بر اينكه ارزيابي آيت الله مصباح يزدي دقيق و كارشناسي نبوده است، گفت: عمليات بانكي بدون ربا براساس اصول فقهي و شرعي است، اگر ايشان يك مورد خارج از عمليات بانكي بدون ربا سراغ دارند، آن را بيان كنند.
مظاهري همچنين رشد اقتصادي كشور را مطلوب خواند و گفت: آمارها نشان مي دهد كشور رشد اقتصادي خوبي داشته است.
وزير اقتصاد و دارايي ابراز اميدواري كرد در صورت عدم تغيير بهاي نفت، رشد اقتصادي به مراتب افزايش يابد.
وزير اقتصاد تأكيد كرد :دولت با كاهش نرخهاي مالياتي، افزايش توليد، روان تر كردن عمليات تجاري با اطمينان بخشي به صاحبان سرمايه توانست به اين رشد اقتصادي برسد.
وي يادآور شد: برنامه هاي اصلاح ساختار اقتصادي و تصميماتي كه در قالب برنامه سوم توسعه گرفته شده است، زمينه را براي سرمايه گذاري فراهم كرده است.
مظاهري خاطرنشان كرد: زمينه براي دستيابي به رشد اقتصادي بالاتر فراهم است. وي سخنان آيت الله مصباح را موجب ناديده گرفتن زحمات دولت و كساني دانست كه در اين زمينه فعاليت كرده اند.
وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين گفت: ايشان به احتمال قوي اين سخنان را با هدف خير بيان كرده اند و هدفشان ايجاد ياس و نااميدي نبوده است.

ستاري فر:
قيمت  روغن  و آرد بزودي به  حالت  اول  باز مي گردد
محمد ستاري  فر رييس  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور گفت : با اختصاص ۳ هزار ميليارد ريال  يارانه ، قيمت  روغن  و آرد مجددا به  حالت  قبل  ازافزايش  قيمتها باز مي گردد. وي  كه  پس  از پايان  جلسه  هيات  دولت  در جمع  خبرنگاران سخن  مي گفت  ، افزود: اين  اعتبار علاوه  بر ۲۵ هزار ميليارد ريالي  است  كه دولت  در بودجه  امسال  به  عنوان  يارانه هاي  دولتي  اختصاص  داده  بود.وي  خاطرنشان  كرد: دولت  در يك ماه  گذشته  حدود ۱۵هزار ميليارد ريال  از منابع  خود را براي  كاهش قيمتهااختصاص  داده  كه  بزودي  و پس  از كاهش  قيمتهاي  روغن  و آرد براي  كاهش  قيمتهاي كالاهاي  ديگر هم  تصميم گيري  مي شود.
وي  به  تلاش  دولت  براي  هدفمند كردن  يارانه ها اشاره  كرد وافزود: دولت  براي  انسجام  بين  قلمروهاي  مختلف  امور حمايتي  كشور، لايحه اي  رابا عنوان  رفاه  و تامين  اجتماعي  به  مجلس  تقديم  كرده  است  كه  اگر تصويب  شودپرداخت  يارانه ها قانونمند مي شود.
معني  رفاه  در اين  لايحه  همان  يارانه هايي  است  كه  دولت  پرداخت  مي كند ومنظور از تامين  اجتماعي  همان  امور بيمه  گري  است . ستاري فر در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  هدف  از برنامه هاي  ارائه  شده  كاهش حجم  دولت  است ، اما بر اساس  اين  لايحه  يك  وزارتخانه  جديد تشكيل  مي شودگفت : در لايحه  دولت  آمده  است  كه  تا پايان  سال  ۸۳ يك  وزارتخانه  از مجموع وزارتخانه هاي  كشور كم  مي شود اما هدف  اين  برنامه  فقط وزارتخانه  نيست ،يعني  اگر حلقه  مفقود شده اي  در اين  ميان  باشد، بايد پر شود.
وي  افزود: هم  اكنون  ۲۸ نهاد و سازمان  در امور رفاهي  و تامين  اجتماعي كار مي كند كه  در آنها تداخل  كاري  زيادي  وجود دارد.

عضو هيات مديره شركت ملي گاز :
نرخ تصاعدي گاز مصرفي حذف شد
خبرگزاري فارس- عضو هيات مديره شركت ملي گاز گفت: نرخ تصاعدي گاز بهاي مصرفي حذف شد و لذا امسال زمستان ديگر مصارف براساس نرخهاي تصاعدي محاسبه نمي شود و يكنواخت محاسبه خواهد شد.
حميدرضا عراقي افزود: گازبهاي مصرفي براي هر متر مكعب در مصارف خانگي به ۷۵ ريال، در نانوايي ها و گرمابه ها از ۳۰ ريال به ۲۱ ريال و مصارف عمومي از ۹۰ ريال به ۸۸ ريال كاهش پيدا كرد.
وي اظهار داشت: هزينه اشتراك پذيري گاز نيز به ازاي هر يك متر مكعب ظرفيت، ده هزار ريال كاهش يافت. يعني هزينه انشعاب پذيري از ۱۳۵ هزار ريال به ازاي هر يك متر مكعب ظرفيت به ۱۱۵ هزار ريال (حدود ده درصد) كاهش يافت.
وي گفت: گاز بهاي مصرفي و حق انشعاب در روستا و شهر يكنواخت شده است.
مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران گفت: در حال حاضر ۱۸۹ شهر بيش از ۹۵ درصد كار گازرساني شان تمام شده است و ۲۵۳ شهر نيز پيشرفت ۸۵% دارند كه تا اول مهرماه اين تعداد شهرها به پيشرفت صددرصد خواهند رسيد و به عنوان شهر سبز، يعني شهرهايي كه فقط از گاز شهري استفاده خواهند كرد معرفي خواهند شد.
وي در خصوص گازرساني به روستاها گفت: در حال حاضر ۶۷۵ روستا بهره مند از گاز مي باشند كه از اين تعداد ۲۶۰ روستا در سال ۸۱ گازرساني شده اند.

پرتيراژترين روزنامه مطرح كرد:
نخست وزير ژاپن خواهان ادامه مذاكرات ميدان نفتي آزادگان با ايران شد
خبرگزاري فارس: پرتيراژترين روزنامه ژاپن نوشت: كوايزومي نخست وزير ژاپن خواهان ادامه مذاكرات با ايران درخصوص توسعه ميدان نفتي آزادگان است.
آساهي شيمبون امروز گزارش داد: كوايزومي به صورت رسمي به وزير امور خارجه و آژانس منابع طبيعي و انرژي اعلام كرده كه پروژه توسعه ميدان نفتي آزادگان از اهميت فراواني برخوردار است، لذا مذاكرات بايد با دقت بيشتري پيگيري شود.
بنا بر اين گزارش، «يوكيو آمانو» مديركل كنترل نظامي و امور علمي وزير امور خارجه ژاپن شنبه به ايران سفر خواهد كرد.
به گزارش آساهي هدف از اين سفر، متقاعد كردن ايران براي امضاي پروتكل الحاقي است.
اين روزنامه به نقل از يك منبع آگاه نوشت: ژاپن از آمريكا مي خواهد درخصوص تحريمهاي اقتصادي آمريكا برضد ايران، مانند رفتار اروپا با اين كشور رفتار شود. زيرا شركتهاي اروپايي بدون دردسر در نفت و گاز ايران سرمايه گذاري مي كنند كه ژاپن فاقد اين مزيت است.
آساهي شيمبون نوشت: توكيو علاقه مند است مسائل مربوط به توسعه ميدان نفتي آزادگان و مشكلات مربوط به الحاق ايران به پروتكل الحاقي از يكديگر جدا شود.

سهام سه شركت بيمه از نيمه دوم امسال وارد بورس مي شود
خبرگزاري فارس، معاون كل وزير امور اقتصاد و دارايي گفت: سهام سه شركت بيمه از نيمه دوم امسال وارد بورس مي شود.
مهدي كرباسيان در گفتگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس افزود: آيين نامه ورود اين شركتها در شوراي عالي بورس به تصويب رسيده و شركتهاي بيمه در حال فراهم كردن زمينه ارائه سهام خود هستند.
كرباسيان خاطرنشان كرد: لازمه ورود شركتهاي بيمه به بورس، تجديد ارزيابي سرمايه اين شركتها است كه اين كار با مجوز صورت گرفته، انجام شده است.
وي يكي از اقداماتي كه بايد در اين زمينه صورت بگيرد را تبديل شركتهاي بيمه از سهامي خاص به سهامي عام دانست و افزود: براي رسيدن به اين امر نيز اقدامات لازم صورت گرفته است.
معاون كل وزير امور اقتصادي و دارايي سه شركت البرز، دانا و آسيا را شركتهايي دانست كه قرار است سهام آنان در بورس ارايه شود.
كرباسيان در خصوص بيمه ايران گفت: بيمه ايران اكنون يك بيمه دولتي محسوب مي شود.
وي خاطرنشان كرد: از آن جا كه صندوق ذخيره فرهنگيان ۱۵ درصد سهام خود را باز فرستاده است، بنابراين اكنون ۶۰ درصد سهام بيمه ايران در اختيار دولت است و كماكان دولتي است.

معاون اقتصادي سازمان مديريت و برنامه ريزي:
مشكل گراني با راهكارهاي مقطعي حل نمي شود
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: ريشه يابي عوامل گراني و افزايش قيمت ها و اصلاح آن بايد به صورت علمي انجام شود.
دكتر حميدرضا برادران شركا، معاون اقتصادي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: مسئله گراني در كشور بايد با شناسايي ريشه ها و عواملي كه موجب آن شده اند برطرف شود و نه اين كه با تجويز راهكارهاي كوتاه مدت و مقطعي با آن برخورد كنيم. وي گفت: ريشه يابي عوامل گراني و افزايش قيمت ها و اصلاح آن بايد به صورت علمي انجام شود. وي از جمله راهكار غلبه بر تورم در تمام دنيا و از جمله كشورهاي غرب و شرق آسيا را افزايش رشد اقتصادي دانست و افزود: تجربه كشورهاي جنوب شرق آسيا نشان مي دهد، مي توان نرخ تورم را در سطح يك يا دو درصد تثبيت كرد. بنابراين اگر بتوانيم قدرت خريد مردم را بالا ببريم و در عرضه و تقاضا و سطح دستمزدها و قيمت ها تعادل ايجاد كنيم؛ در واقع باعث تثبيت اصلاح ساختار و تثبيت اقتصاد كشور و كنترل آن خواهيم شد.
معاون اقتصادي سازمان مديريت و برنامه ريزي درباره برداشت از حساب صندوق ذخيره ارزي گفت: ايجاد چنين صندوقي در برنامه سوم در مجامع و سازمان هاي بين المللي تأثير بسيار مثبتي داشته و موجب تضمين امنيت اقتصادي و امنيت سرمايه گذاري در كشور شده است؛ بنابراين لازم است كه اين صندوق تقويت شود و سعي كنيم كه نقش اساسي آن حفظ شود.
شركا در ادامه اظهار داشت:  ديد همه جانبه و سيستمي مشكلات بيكاري، اشتغال ، رفاه و مسائل ديگر را حل خواهد كرد؛ چون منابع موجود در كشور براي حل چنين مشكلاتي كافي به نظر مي رسد. بنابراين بايد به طور مطلوب از آن ها بهره برداري كرد.
وي با اشاره به طرح هدفمند كردن يارانه ها اظهار داشت: استفاده از مزيت نسبي از برخي كالاهاي صادراتي، افزايش كارايي و بهره وري در بخش هاي دولتي و استفاده بهينه از هزينه هاي جاري و عمراني، كوچك كردن دولت و توانمندسازي بخش خصوصي كه از محورهاي برنامه چهارم توسعه نيز هست، بايد مورد توجه بيشتري واقع شود.

بعضي ارگانهاي ناشناس لوازم خانگي را بانفوذ خود وارد مي كنند
بعضي از ارگان هاي ناشناس لوازم خانگي را به صورت محموله اي و با استفاده از نفوذ و امكانات داخلي وارد كشور مي كنند.
مهدي اشجعي، مديرعامل شركت تحقيقات صنايع لوازم خانگي، با بيان اين مطلب اظهار داشت:  قاچاق لوازم خانگي در ايران موجب بروز مشكلات بسياري شده است .با درنظرگرفتن حجم كالا، دردسر قاچاق آن نيز به بازار لوازم خانگي آسيب مي رساند. چون لوازم كوچكتر را مي توان به راحتي قاچاق كرد، اما در مورد وسايلي مانند يخچال اين امكان فراهم نيست.

تشكيل سنديكاها مشروط به پذيرش تشكلهاي كارگري و كارفرمايي است
قزوين - خبرگزاري جمهوري اسلامي: وزير كار و امور اجتماعي گفت در جهت اجراي بيانيه تشكيل تشكلهاي كارگري، پذيرش مدل و سازماندهي مورد نظر سازمان بين المللي كار از سوي تشكلهاي كارگري و كارفرمايي شرط اصلي است.
صفدر حسيني، در گفت وگو با ايرنا افزود: براساس تجربه گذشته در وزارت كار و گفت وگوهايي كه با سازمان بين المللي كار داشتيم،  بيانيه را امضا كرديم.
وي اظهار داشت :هفته گذشته شوراي كار سه جانبه ملي با حضور تشكلهاي عالي كارگري و كارفرمايي و دولت تشكيل و اين موضوع در دستور كار كميته هاي تخصصي قرار گرفت.
حسيني گفت: پس از اينكه نظرات جامع كارگري و كارفرمايي در اين زمينه دريافت شد، اين موضوع به صورت لايحه تقديم دولت مي شود.
وي در رابطه با آخرين وضعيت شكل گيري تشكلهاي كارگري افزود: موضوع سنديكاها در حال بررسي هاي كارشناسي توسط جوامع كارگري و كارفرمايي و دولت است و هر زمان كه اين تصميم به صورت سه جانبه اتخاذ شود، در مسير اصلي خود قرار مي گيرد.
وي خاطرنشان ساخت سازمان بين المللي كار با امضاي بيانيه موافقت خود را با اين طرح اعلام نموده است.
ايران به عنوان يكي از اعضاي باسابقه سازمان بين المللي كار به جز سه مقاوله نامه ۸۷ ، ۹۸ و ۱۳۸ به همه مقاوله نامه هاي مربوط به حقوق بنيادي كار ملحق شده است.
مقاوله نامه ۸۷ سازمان بين المللي كار به موضوع آزادي انجمنها و حمايت از حق نهادينه شدن تشكلها مي پردازد و براساس اين مقاوله نامه همه كارگران و كارفرمايان بدون هيچ گونه تبعيضي حق تشكيل انجمن را دارند.

سرمايه گذاري ۶/۱ ميليارد يورويي گردشگري در كيش
گروه اقتصادي: صنعت گردشگري يكي از عرصه هاي ايجاد شادابي و فرصت هاي شغلي زياد در كشور است و ايران چهارراهي است كه شرق و غرب را به هم متصل مي كند.
حسين نصيري  مشاور رئيس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري- صنعتي در گفتگو با ايسنا با بيان اين نكته اظهار داشت: كشور ما داراي تنوع محيطي، تاريخي و فرهنگي زيادي است كه مي تواند ما را در اين عرصه به شكوفايي برساند.
وي افزود: ما به لحاظ مديريتي، در بسياري از صحنه ها فرصت را از دست داده ايم و از سامان دادن به اجزاي مرتبط با هم يا غفلت كرده ايم و يا نتوان بوده ايم و از طرفي نيز به دليل فراگيرنشدن اهميت موضوع گردشگري و ترديد سرمايه گذاران نتوانسته ايم در اين زمينه چندان پيشرفت كنيم.
دبير شوراي عالي مناطق آزاد تسريع كرد: تا زماني كه يك اراده اي جمعي و تصميمي قاطع در اين خصوص گرفته نشود، نمي توانيم در توريسم به موفقيت برسيم.
وي تصريح كرد: براي خلق يك مزيت تازه، بايد تكاپوي بيشتري ايجاد كنيم و در اين ارتباط، كساني كه ادعاي حفظ ارزش ها را دارند، بايد حمايت خود را از راه هاي مختلف نشان دهند. آنها بايد توانايي معرفي ارزش ها و نشان دادن پويايي هاي آن را داشته باشند.
نصيري افزود: عده اي حفظ منافع را در گوشه نشيني و كناره گيري مي يابند، در حالي كه فرهنگي مي تواند بالنده باشد كه با تدبير با تحولات جهاني مواجه شود و همواره راهكارهاي جديد ارائه نمايد.
وي افزود: كيش، يكي از جمله مناطق خاصي ا ست كه نظر سرمايه گذاران را نسبت به خود جلب كرده و وجود ۵۴ هتل ساخته شده و ۱۰ هتل در دست ساخت و اجراي پروژه ۶/۱ ميليارد يورويي «گل شرق» حاكي از اين مطلب است.
مشاور رئيس جمهور تأكيد كرد: به هر ميزان كه ما در انجام وظايف خود كوتاهي كنيم نمي توانيم قابليت هاي بالقوه توريسم را بالفعل كنيم، به همان اندازه كشورهاي ديگر از اين فرصت استفاده مي كنند.
نصيري در پايان گفت: در حقيقت موفقيت ديگر كشورها، خصوصا كشورهاي همجوار خليج فارس در جلب جهانگردان، به غفلت ما از اين صنعت بزرگ جهاني بازمي گردد.

معاون برنامه ريزي مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي :
سود و زيان پالايشگاه هاي فعلي مشخص نيست
گروه اقتصادي: پالايشگاه هاي فعلي اگر چه به صورت شركتي اداره مي شوند ولي به صورت مشخصي سود و زيان آنها معين نيست.
به گزارش شبكه تحليلگران تكنولوژي ايران، معاون برنامه ريزي مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي افزود: يكي از مشكلاتي كه در سر راه خصوصي سازي پالايشگاه هاي كشور وجود دارد، مشخص نبودن روابط و
داد و ستد پالايشگاه هاي بخش خصوصي با بخش دولتي است.
باقرزاده، ادامه داد: يارانه هايي كه دولت براي محصولات پالايشي پرداخت مي كند، عرصه رقابت براي بنگاه هاي خصوصي را نامشخص كرده است. وي افزود: از يك طرف، اين قيمت بازار داخلي براي بخش خصوصي جذاب نيست و از سوي ديگر دولت نمي تواند بار مالي حاصل از خريد محصولات شركت هاي خصوصي و پرداخت مابه التفاوت تا قيمت يارانه اي را بپذيرد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه ايجاد زيرساخت هاي قانوني و اقتصادي زمان زيادي خواهد گرفت، گفت: شايد بتوان به صورت بهره مالكانه اين كار را انجام داد. يعني دولت ماده خام را در اختيار بنگاه خصوصي قرار دهد. اين واحد ماده خام را پالايش كند و به بازارهاي داخلي يا خارجي عرضه مي كند. دولت علاوه بر ماليات بر درآمد حاصل، درصدي را به عنوان بهره مالكانه خود برمي دارد.

۱۰ ميليارد تومان تسهيلات ويژه براي متخصصان و فارغ التحصيلان
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: جزييات  دستورالعمل  اجرايي  اعطاي  تسهيلات  بند «پ » تبصره  ۳ قانون  بودجه سال  ۸۲ كشور (ويژه  اجراي  طرح هاي  متخصصان  و اشتغال  فارغ التحصيلان  دانشگاهي ) اعلام  شد.
بر مبناي  قسمت  آخر بند «پ» تبصره  ۳ قانون  بودجه  سال  ۸۳ كل  كشور و آئين نامه  اجرايي  اين  تبصره  كه  به  تصويب  هيأت  دولت  رسيده ، مبلغ  يكصد ميليارد ريال  از تسهيلات  بانكي  به  منظور ايجاد اشتغال  مولد جهت  متخصصان  و فارغ التحصيلان  دانشگاهها و جذب  نخبگان  اختصاص  يافت .
سود بانكي  اين  تسهيلات  مطابق  مصوبه  شوراي  پول  و اعتبار ۱۵ درصد براي  بخش كشاورزي ، ۱۶ درصد براي  بخش  صنعت  و ۲۱ درصد خدمات  بوده  و زمان  بازپرداخت  آن  با احتساب  زمان  اجراي  طرح  حداكثر ۸ سال  است .
اين  تسهيلات  پس  از بررسي  و تصويب  كميته  مزبور از طريق  بانك  عامل  پرداخت  خواهد شد.
كارآفرينان  و متخصصان  واجد شرايط و يا شركت ها و موسسات  حقوقي  غير دولتي  كه  بخشي  از مالكيت  آنها در اختيار متخصصان  باشد، مي توانند با دبيرخانه اين  كميته  واقع  در دفتر همكاريهاي  فناوري  رياست  جمهوري  تماس  بگيرند و پس از دريافت  و تكميل  پرسشنامه ، طرحهاي  خود را ارسال  كنند.

۱۰۰ درصد سهام شركت هواپيمايي آسمان به بخش خصوصي واگذار شد
مدير امور مجامع  و شوراهاي  عالي  وزارت  راه  و ترابري  از واگذاري  صددرصدي  سهام  شركت  هواپيمايي  «آسمان » به  بخش  خصوصي  خبر داد.
سعيد  ايزديان  روز چهارشنبه  گفت : وزارت  راه  و ترابري  در راستاي اجراي  قانون  برنامه  سوم  توسعه  مبني  بر كاهش  تصدي گري  دولتي  و خصوصي سازي، كار واگذاري  صددرصدي  سهام  دولتي  در شركت  خدمات  هوايي  كشور آسمان  به  صندوق  بازنشستگي  كشور را به  پايان  رساند.
وي  تأكيد كرد: وزارت  راه  و ترابري  براساس  قانون  بودجه  سال  گذشته 
(بند ك  تبصره  ۵) اقدام  به  واگذاري
 ۵۱ درصد مالكيت  دولتي  هواپيمايي  جمهوري  اسلامي ايران  (هما) در شركت  سهامي «گروه  هتلهاي  هما» به  صندوق  بازنشستگي  كشور و سازمان  تأمين  اجتماعي  كرده  است .
ايزديان  در خصوص  ديگر برنامه هاي  وزارت  راه  و ترابري  گفت : واگذاري  باقيمانده  سهام  گروه  هتل هاي  هما تا سقف  ۸۰ درصد به  سازمان  تأمين  اجتماعي و صندوق  بازنشستگي  كشور به استناد بند «ذ» تبصره  قانون  بودجه  سال  ۸۲ كل كشور در دستور كار قرار دارد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۲۷۳۰
۵۷۳۳۵
۲۱۲۱۲
خدمات انفورماتيك
۵۱-
۳۸۴۹
۱۷۲۱۴
شهد ايران
۱۱۰
۴۸۱۰
۴۵۰۷۴۵۹
مارگارين
۱۴۰-
۳۱۶۰
۱۰۶۰۰
قند مرودشت
۱۶۰-
۵۰۰۰
۱۰۲۴۴۹
توليدي مهرام
۷-
۸۵۴۴
۴۵۴۵
ساسان
۱۲۰
۴۰۲۰
۴۹۹۴
ايران مرينوس
۵۲
۲۱۰۲
۲۲۰۰۰
فيبر ايران
۲۳۴-
۴۴۶۶۵
۱۱۳۱۹
نفت بهران
۱۲۱-
۹۹۵۶
۲۱۴۷
داروسازي جابربن حيان
۲۸۲
۱۱۱۰۳
۷۷۵۳
پارس دارو
۳۰۸-
۵۸۵۵
۸۲۰۰
كارخانجات داروپخش
۱-
۳۳۰۲
۲۰۰۹۲۸
كف
۱۰۲-
۳۱۰۰
۱۰۴۱۶۶
پاكسان
۶
۱۸۱۲
۷۸۰۰۰
ايران تاير
۱۸-
۶۷۵۰
۵۰۸۹
لاستيك دنا
۵۰-
۱۱۹۰۰
۹۰۵۶
شيشه قزوين
۲۶-
۴۹۷۴
۲۴۰۰
آبگينه
۱۲۳۲
۶۷۵۱۴
۶۴۱۵
سيمان شمال
۷۰
۴۸۲۷۵
۳۸۹۷۰
سيمان كرمان
۹۹۵
۹۸۰۰۱
۹۵۵۷
سيمان صوفيان
۱۲۵۲
۲۶۳۱۱
۸۰۸۶۶۲
سيمان فارس و خوزستان
۱۰۰۰
۲۵۰۰۰
۷۰۹۶۹
حق تقدم سيمان فارس و خوزستان
۶۶۶-
۷۳۴۸۸
۵۵۹۴۶
سيمان سپاهان
۲۲-
۳۹۹۵
۳۰۰۰
نورد و قطعات فولادي
۱۵
۱۹۱۶
۳۴۴۱
حق تقدم ماشين سازي اراك
۱۲
۴۷۶۳
۷۰۶۴
لاميران
۵۱-
۲۴۵۰
۶۱۸۵
سرماآفرين
۳۴۷
۷۲۹۲
۱۳۰۱۶۹۴
تراكتورسازي ايران
۶۰-
۵۱۸۰
۱۹۲۲۵
موتوژن
۳۸۵
۱۲۹۵۰
۱۳۸۴۵
كابل البرز
۵۵-
۳۳۶۲
۸۴۱۲۲
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۲۵۸
۵۴۲۸
۳۱۲۶۹۲۷
ايران خودرو
۱۴۱
۵۶۶۱
۴۰۸۵۱۳
گروه بهمن
۱۵
۳۸۶۵
۸۳۸۲
حق تقدم گروه بهمن
۳۲۶
۱۴۱۰۰
۵۳۷۹۹۳
سايپا ديزل
۷۷۸
۱۶۳۵۰
۴۲۲۶۷۵
سايپا
۴
۴۱۰۰
۳۳۶۰۷۱
محورسازان ايران خودرو آهنگري
۲۵۰
۷۳۵۰
۳۳۹۲۵
تراكتورسازي ايران
۱۵۲۲
۳۱۹۷۲
۴۰۸۸۳۶
صنعتي دريايي ايران
۵
۱۶۰۳
۳۱۷۰۲
شركت ساختمان اصفهان
۲۶۳
۵۵۳۴
۲۰۹۵۰۰
بانك كارآفرين
۲۰
۴۳۲۰
۱۷۴۴۴
سرمايه گذاري البرز
۴۰-
۲۶۸۰
۲۵۳۴۵۵
توسعه صنايع بهشهر
۲۵
۳۲۸۰
۹۱۰۷۲۵
سرمايه گذاري ملي ايران
۴
۱۹۸۴
۵۷۹۷۲۵
سرمايه گذاري سپه
۵-
۱۷۶۹
۳۲۶۰۶۷
سرمايه گذاري پتروشيمي
۲۱۳
۴۴۷۸
۲۷۹۶۸۶
سرمايه گذاري رنا
۱۴۳-
۳۷۵۰
۵۳۸۸۹۷
سرمايه گذاري غدير
۹۰-
۳۰۰۰
۳۱۸۹۳
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۹۱
۱۹۱۹
۱۳۶۸۶۲
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱۲۰
۲۵۲۵
۴۰۰۰
سرمايه گذاري صنعت نفت
۶۴۲
۶۶۹۵
۱۰۰۰۰
قند نقش جهان
۱۶۱
۳۵۴۳
۲۹۷۳۷
صنايع كاغذسازي كاوه
۱۳-
۶۸۶
۱۰۰۰۷
پارسيلون
۲۸۵۲
۵۹۹۰۶
۲۷۷۰
سيمان قائن
۹۰۰
۳۴۴۰۰
۲۳۰۳۲
سيمان دورود
۷۹۲
۱۶۶۴۷
۴۲۰۰۰۰
سيمان هكمتان
۶
۴۵۰۰
۵۷۹۰
صنعتي مهرآباد
۱۷-
۹۳۳
۴۵۲۲
پارس الكتريك
۴۷۳-
۹۰۰۴
۱۰۰۰۰
مرتب
۱۶۸
۳۵۳۵
۲۱۳۴۲
رادياتور ايران

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۲۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۷۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۲۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۲۱۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۳۱۳

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |