دوشنبه ۱۶تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۹ - July . 7, 2003
با مشروط كردن آزادي زندانيان فلسطيني
مانع تراشي اسرائيل بر سر راه اجراي قرارداد آتش بس آغاز شد
كمتر از يك هفته پس از اعلام آتش بس توسط گروههاي فلسطيني جهاد اسلامي، حماس و فتح، اشكال تراشي اسرائيل در راه اجراي يكي از مفاد اصلي قرارداد آتش بس آغاز شد.
002880.jpg

به گزارش ايرنا از بيروت به نقل از راديو تل آويو، اسرائيل براي آزادي زندانيان فلسطيني شرايطي تازه قائل شده است كه عملا بسياري از مبارزان فلسطيني را از شمول قرارداد خارج مي كند.
اين راديو ديروز به نقل از منابع سياسي در قدس گزارش داد كه مسئولان اسرائيل براي آزادي زندانيان و بازداشت شدگان فلسطيني معيارهايي را در نظر گرفته اند. به گفته اين راديو، فلسطيني هاي وابسته به حماس، جهاد اسلامي و جبهه خلق و نيز افرادي كه به اتهام كشتن اسرائيلي ها محكوم شده اند يا افرادي كه گمان مي رود پس از آزادي، فعاليتهاي خود را از سر مي گيرند آزاد نخواهند شد.
منابع امنيتي رژيم تل آويو گفتند اينك شش هزار فلسطيني در اسرائيل زنداني يا بازداشت هستند و «آوي ديختر» رئيس سازمان امنيت (شاباك) درباره موضوع آزادي زندانيان فلسطيني ديروز با آريل شارون نخست وزير پيش از نشست هفتگي كابينه ديدار و گفت وگو كرد.
ديختر در اين ديدار فهرستي از زندانيان فلسطيني كه قرار است آزاد شوند تسليم شارون كرد تا او نيز آن را با اعضاي كابينه در ميان بگذارد.
002885.jpg

«الياكيم روبشتاين» مشاور حقوقي كابينه به مسئولان دستگاه هاي امنيتي توصيه كرد اسامي زندانيان فلسطيني را ۴۸ ساعت پيش از آزادي منتشر نمايند تا اگر خانواده هاي اسرائيلي اعتراضي دارند به دادگاه شكايت كنند.
محافل حقوقي فلسطين كه به موضوع اسيران رسيدگي مي كنند دولت خودگردان را از قبول معيارهاي اسرائيل براي آزادي اسيران برحذر داشتند.
در بيانيه هايي كه گروههاي فلسطيني هفته گذشته، منتشر كردند تصريح شده است كه اجراي آتش بس مشروط به آزادي همه فلسطيني ها، توقف تهاجم اسرائيل به شهرهاي فلسطيني، قطع محاصره عرفات و توقف شهركسازي است.
در همين حال، شماري از خانواده هاي زندانيان فلسطيني ديروز در نوار غزه عليه اسرائيل شعار دادند. اين خانواده ها از مجامع جهاني خواستند براي رهايي فلسطينيان دربند تلاش كنند.
ديدار ابومازن با شيخ ياسين
محمود عباس نخست وزير حكومت خودگردان فلسطين شنبه شب با شيخ احمد ياسين، بنيانگذار و رهبر روحاني جنبش مقاومت اسلامي حماس ديدار كرد. اسماعيل هانيه يكي از مسئولان حماس در اين باره به خبرگزاري فرانسه گفت: ديدار محمود عباس از شيخ ياسين تشريفاتي بود و هيچ موضوع سياسي در اين ديدار مطرح نشد.
002805.jpg

عباس پنجشنبه گذشته با محمود الزهار و اسماعيل ابوشنب از رهبران برجسته حماس ديدار كرد. به گفته يك منبع رسمي حكومت خودگردان فلسطين هدف از اين ديدارها «پيشرفت گفت وگو ميان گرو ه هاي فلسطيني و تقويت آتش بس» است. پس از ديدار پنجشنبه طرفين نتيجه مذاكرات را مثبت ارزيابي كردند.

هشت تبعه سعودي به دليل سخنراني مذهبي در هند دستگير شدند
سفير عربستان سعودي در دهلي نو از دستگيري هشت تبعه اين كشور به دليل سخنران مذهبي بدون مجوز، در استان گجرات در غرب هند خبر داد.
روزنامه «الوطن» چاپ عربستان ديروز به نقل از «صالح الغامدي» نوشت: اين عده با رواديد گردشگري وارد هندوستان شده بودند.
وي افزود: سفارت عربستان در دهلي نو براي بررسي اتهام اتباع خود اقداماتي را صورت داده است. برخي از دستگيرشدگان به بمبئي منتقل شده اند.

خبرگزاري فرانسه:
انتفاضه تغيير شكل مي دهد اما پايان نمي يابد
002810.jpg
پيمان آتش بس كه هفته گذشته از سوي چند جنبش فلسطيني اعلام شد، رئيس ستاد ارتش اسرائيل را بر آن داشت كه ادعاي پيروزي بر انتفاضه را بكند، اما چنين ادعايي خام و زودرس و يك خطاي سياسي است.
ژنرال موشه يالون در مصاحبه اي كه هفته گذشته منتشر شد گفت:« فرصت خوبي پيش آمده و احتمال زيادي وجود دارد كه خشونت در روزهاي آينده به پايان برسد؛ ارتش، تروريسم را شكست داد».
اين سخنان با انتقاد شديد شائول موفاز وزير دفاع تندرو اسرائيل روبرو شد. او سخنان يالون را غير مسئولانه خواند و گفت: همه چيز تمام نشده است. وضعيت شكننده است و چنين سخن گفتن از پيروزي تنها مي تواند اوضاع را پيچيده تر كند.
بعد از ۳۳ ماه درگيري، تصوير دست دادن آريل شارون نخست وزير اسرائيل و محمود عباس نخست وزير فلسطين در بيت المقدس كه بعد از نشستي براي گفتگو در باره شرايط احياي همكاري و مذاكرات سياسي انجام شد، طرفداران روند صلح را اندكي اميدوار كرد.
اين نشست دو روز بعد از آن برگزار شد كه جنبش هاي فلسطين از جمله جنبش فتح متعلق به ياسر عرفات و همچنين حماس و جهاد اسلامي با توقف موقت همه حملات ضداسرائيلي خود موافقت كردند به شرط اينكه اسرائيل نيز حملات خود را متوقف كند، زندانيان را آزاد نمايد و به سرزمين هاي فلسطيني وارد نشود.
ارتش اسرائيل همچنين متعهد شد شهر بيت لحم در كرانه باختري را به نيروي امنيتي فلسطين بازگرداند و از نقاطي از شمال غزه عقب نشيني كند. اما با همه اين پيشرفت ها شرايط و اتفاقات هم نشان دهنده شكننده  بودن پيمان آتش بس فلسطينيان است.
چهارشنبه هفته گذشته ارتش اسرائيل يكي از رهبران گروه شهداي الاقصي را به نام محمود شوا در غرب شهر قلقيليا به ضرب گلوله كشتند. اين گروه مسلح با فتح مرتبط است اما با آن اختلاف دارد و به توافق آتش بس اعلام شده از سوي ديگر گروه هاي فلسطيني بي اعتناست.
چند ساعت بعد از اين واقعه، اين گروه با انتشار بيانيه اي از غزه پيمان آتش بس فلسطينيان را امضا كرد.
اما يكي از رهبران اين گروه در شمال كرانه باختري هرگونه آتش بس را رد كرد و گفت: پيمان آتش بس تنها وقتي برقرار مي شود كه اسرائيل هم بخشي از آن باشد و مشروط به اينكه اسرائيل به طور كامل از مناطق اشغالي سال ۱۹۶۷ عقب نشيني كند.
يك تحليلگر فلسطيني مي گويد: سخنان ژنرال يالون رئيس ستاد ارتش اسرائيل درباره پيروزي يك اشتباه بود و نشان داد كه او فرهنگ خاورميانه را نمي داند. در فرهنگ خاورميانه و فلسطين يا فرهنگ عربي، شكست وجود ندارد حتي در سال ۱۹۶۷، هيچگاه كسي نپذيرفت كه شكست خورده است. يالون اين موضوع را درك نمي كند.
رئيس جامعه دانشگاهي مطالعه امور بين المللي در فلسطين مي گويد: اسرائيل پيروزي بدست نياورده است. وقتي كسي خواستار توافق آتش بس مي شود، اين به معناي پيروزي يك نفر و شكست طرف ديگر نيست.
او انتفاضه را فصلي از مقاومت فلسطينيان براي آزادي و استقلال خواند و گفت:  حتي با وجود مذاكره و آتش بس اين مقاومت تنها وقتي پايان مي يابد كه فلسطيني ها به استقلال برسند.
تحليلگران اسرائيلي مي گويند، آتش بس نشان دهنده اين است كه مبارزه مسلحانه موفق نشده است. استراتژي فلسطينيان اين بود كه با درگيري، اسرائيل را از نظر سياسي به زانو درآورند، اما آنها نيز تأييد مي كنند كه اين پايان مبارزه مسلحانه نيست.
اسرائيلي ها هم خوش بين نيستند. نظرسنجي اي كه اخيراً روزنامه اسرائيلي يديوت آهارنوت منتشر كرده نشان مي دهد كه ۶۲ درصد اسرائيلي ها به ادامه توافق آتش بس اطمينان ندارند.

اروپا در برابر برلوسكني
سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا كه كشورش روز سه شنبه رياست دوره اي اتحاديه اروپا را به عهده گرفت، پيش از سخنراني در پارلمان اروپا، به انتقادهاي شديدي كه طي روزهاي اخير در مطبوعات و محافل اروپايي از او شده است پاسخ داد.
برلوسكني در مقاله اي در روزنامه تايمز چاپ لندن نوشت: هيچ كس حق ندارد به ايتاليائي درس اخلاق بدهد؛ مؤدبانه مي گويم: هيچ كس نبايد به دولتي كه منتخب مردم ايتالياست درس اخلاق بدهد.
او با تأكيد بر اينكه ايتاليا براي اجراي نقش جديد اروپايي اش در موقعيت خوبي قرار دارد نوشت: برنامه ما براي اين دوره، ادامه روند سابق نيست. جنگ عليه تروريسم بين المللي و تلاش مشترك اروپا و آمريكا با همكاري روسيه براي استقرار صلح پايدار در خاورميانه بخش هايي از اين برنامه است.
اعضاي حزب سبز در پارلمان اروپا قصد دارند همزمان با سخنراني برلوسكني دست به اعتراض بزنند. آنها پارچه نوشته هايي را آماده كرده اند كه بر روي آن نوشته شده: قانون براي همه يكسان است. ساعاتي پيش از آنكه ايتاليا رياست اتحاديه اروپا را به عهده بگيرد، دادگاه ميلان براساس قانون جديد كه در پارلمان تصويب شده محاكمه او را به اتهام رشوه خواري، به حال تعويق در آورد.
پرونده قضايي برلوسكني و قانون مدنيت قضايي براي او در پارلمان ايتاليا كه بعد از برگزاري چند جلسه محاكمه به تصويب رسيد در كانون انتقادات و حملات محافل اروپايي عليه نخست وزير ايتاليا قرار دارد. ماه گذشته هفته نامه انگليسي اكونوميست در مقاله اي نوشت، برلوسكني صلاحيت رياست اتحاديه اروپا را ندارد. مطبوعات آلمان ديروز نوشتند، در بروكسل كسي با ميل و رغبت دست برلوسكني را نمي فشارد.
روزنامه فرانسوي ليبراسيون او را «خطري براي اروپا» خواند و لوموند از مواضع آمريكايي او ابراز نگراني كرد.
برلوسكني احياي روابط خوب ميان آمريكا و اروپا را از اولويت هاي خود در دوره رياست بر اتحاديه اروپا اعلام كرده است.
برگزاري كنفرانس در سطح دولت ها درباره قانون اساسي جديد اروپا، تلاش براي برقراري صلح در خاورميانه از طريق برگزاري كنفرانس صلح در سيسيل، دستيابي به توافق جديد براي تقويت طرحهاي زيربنايي در اروپا، مهاجرت، و نظام بازنشستگي از ديگر اولويت هاي برنامه ايتاليا براي اروپا در شش ماه آينده عنوان شده است.
برلوسكني در اين دوره بايد با رمانو پرودي رئيس پارلمان اروپا همكاري نزديك داشته باشد.
پرودي نخست وزير سابق ايتاليا و از كساني است كه برلوسكني در دادگاه از او به عنوان متهم اصلي پرونده اش نام برده است. پرودي يكي از رقباي عمده سياسي برلوسكني در ايتالياست.
اروپا در زمان به قدرت رسيدن برلوسكني و انتخاب وي به نخست وزيري ايتاليا نيز واكنش مثبتي نشان نداد. محافل و رسانه هاي اروپايي اين واقعه را با پيروزي راست هاي افراطي در انتخابات چهار سال پيش در اتريش مقايسه كرده و آن را زنگ خطر ديگري براي دولت هاي اروپايي به دليل قدرت يافتن راست هاي افراطي در اروپا توصيف كردند.
اين ميليونر ۶۶ ساله كه مالك چندين راديو، تلويزيون و روزنامه و چند شركت بزرگ تجاري و ورزشي است، سالهاست كه در مظان اتهامات گوناگون تجاري و اقتصادي قرار دارد.
ثروت او ۱۳ ميليارد دلار تخمين زده مي شود و سومين مرد ثروتمند اروپاست. خود او موفقيت هاي تجاري و بازرگاني اش را يكي از دلايل عمده اقبال مردم و پيروزي در انتخابات مي داند. او اكنون در رأس يك دولت راست ميانه قرار دارد. اين دومين تجربه او در قدرت است. دوران اول نخست  وزيري اش در سال ۱۹۹۴، هفت ماه بيشتر دوام نياورد.
خبرگزاري رويتر

اسلامگرايان در انتخابات پارلماني كويت پيروز شدند
اسلامگراها و متحدان قومي و قبيله اي آنها در انتخابات پارلماني كويت اكثريت كرسي ها را از آن خود كردند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، اسلامگراها كه مخالف نفوذ غرب و طرفدار اجراي قوانين حكومتي اسلامي هستند با شكست ليبرال هايي كه در پي استقرار دولتي به شيوه غربي هستند، در اين انتخابات به پيروزي رسيدند و يك سوم كرسي هاي پارلمان ۵۰ نفره كويت را به دست آوردند. طرفداران خاندان سلطنتي صباح نيز آراء زيادي به دست  آوردند و در مقابل مخالفاني كه اصلاحات سياسي را در كانون تبليغات انتخاباتي قرار داده بودند شكست خوردند. در همين حال، گزارش ديگري حاكيست، زنان كويتي كه از شركت در انتخابات محروم هستند روز شنبه همزمان با انتخابات پارلماني در يك انتخابات نمادين و نمايشي در محل انجمن مطبوعات كويت رأي دادند. در حالي كه حوزه هاي رأي  گيري با حضور اندك مردان حاكي از استقبال سرد رأي دهندگان كويتي از انتخابات بود، حضور زنان در انجمن مطبوعات كويت بسيار گسترده بود.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |