دوشنبه ۱۹خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۱ - jun . 9, 2003
ديروز به صورت همزمان رخ داد:
جنگ، كودتا و شورش در ۴ كشور آفريقايي
چهار كشور آفريقايي موريتاني، ليبريا، سومالي و كنگو ديروز به طور همزمان صحنه جنگ،  كودتا و شورش بودند.
017750.jpg

به گزارش خبرگزاري فرانسه از نواكشوت، پايتخت موريتاني، نظاميان اين كشور از جمعه شب به كودتايي به قصد سرنگوني «مائوييا اولدتايا» رئيس جمهوري اين كشور دست زدند، اما كودتا پس از چند ساعت درگيري خنثي شد. مقام هاي بيمارستاني گفتند در درگيري ها چند نفر كشته و زخمي شده اند، اما شمار تلفات را ذكر نكردند.
دولت و رسانه هاي دولتي موريتاني درباره اين كودتا سكوت كرده اند و هنوز معلوم نيست كدام بخش از ارتش در كودتا شركت داشته است.
شورش در ليبريا ديگر كشور آفريقايي نيز كه پريروز تشديد شده بود ديروز گسترش بيشتري يافت و چارلز تيلور رئيس جمهور اين كشور را به ترك كاخ رياست جمهوري و به دست گرفتن فرماندهي مستقيم ارتش وادار كرد.
به گزارش سي.ان.ان، شورشيان ليبريا پريشب موفق شدند با عبور از يك پل استراتژيك وارد «مونروويا» پايتخت ليبريا شوند اما با يورش نيروهاي دولتي و كشته شدن دهها نفر، به عقب رانده شدند.
براساس اين گزارش «جان ريچاردسون» مشاور امنيتي ملي ليبريا مي گويد: رئيس جمهور و فرمانده نظامي نيروهاي مسلح ليبريا براي جنگيدن هيچ خوفي به دل راه نمي دهد.
در همين حال خبرگزاري فرانسه از ابيجان گزارش داد: شورشيان مخالف تيلور گفته اند در مذاكرات صلح با دولت كه هفته گذشته در غنا جريان داشت اما بر اثر جنگ نيمه كاره ماند شركت خواهند كرد. شورشيان كه نيمي از ليبريا را در اشغال دارند به تيلور چهار روز مهلت داده اند كه از قدرت كناره گيري كند. اين ضرب الاجل فردا پايان مي يابد.
017765.jpg

همزمان با كودتا و شورش در موريتاني و ليبريا ديروز كنگو و سومالي نيز ناآرام بود. در كنگو درگيري بين دو قبيله رقيب در شهر جنگزده بونيا به مرگ ۳۰ نفر انجاميد. درگيري ها در شهر بونيا كه در شمال شرقي كنگو و در منطقه ايتوري واقع است چند هفته پيش و در پي خروج نيروهاي اوگاندا از اين منطقه آغاز شد. روز جمعه شماري صلحبان فرانسوي و انگليسي براي برقراري آرامش وارد اين منطقه شدند.
از سومالي نيز گزارش مي رسد، نيروهاي آمريكايي به صورت اعلام نشده به بخش هايي از اين كشور از جمله موگاديشو پايتخت وارد شده اند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر به نقل از روزنامه «صنعا ساندي» چاپ سومالي نيروهاي آمريكايي با حمايت واحدهايي از نيروهاي اتيوپي در جستجوي عناصر سازمان القاعده، به روستايي در شمال شرق پايتخت سومالي نفوذ كرده اند.
برخي منابع مطبوعاتي اعلام كردند، همزمان با اين اقدام نيروهاي آمريكايي، برخي ديگر از اين نيروها به داخل شهر «بولوحاو» در مرزهاي سومالي و كنيا نفوذ كردند.

رئيس مجلس شوراي عربستان سعودي وارد تهران شد
گروه سياسي: «شيخ  صالح  بن  حميد» رئيس  مجلس  شوراي  عربستان  سعودي  روز گذشته در راس يك  هيات  پارلماني  وارد تهران  شد و در فرودگاه  مهرآباد مورد استقبال مهدي  كروبي رئيس  مجلس  قرار گرفت .
به گزارش ايرنا وي  در فرودگاه  مهرآباد در گفت  و گو با خبرنگاران ، هدف  از سفرش  به تهران  را بررسي  راههاي  گسترش  همكاري  پارلماني  و تقويت  هرچه  بيشتر روابط بين  دو كشور عنوان  كرد.
بن حميد گفت : هم  اكنون  شاهد پيشرفت  روابط بين  دو كشور در زمينه هاي مختلف  هستيم  و به  اين  پيشرفت  روابط نيز افتخار مي كنيم .
رئيس  مجلس  شوراي  عربستان  سعودي  به  شرايط كنوني  منطقه  و جهان  اشاره كرد و گفت : اين  شرايط ايجاب  مي كند تا مسئولان  دو كشور در زمينه هاي  مختلف با هم  تبادل  نظر و همفكري  داشته  باشند.

درگيري در چچن ۲۰ كشته بر جاي گذاشت
درگيري بين نظاميان روس و شورشيان در جنوب چچن ۲۰ كشته و تعدادي زخمي برجاي گذاشت.
شبكه تلويزيوني سي ان ان ديروز با اعلام اين خبر افزود:  در جريان درگيري ميان نظاميان روس و شورشيان در منطقه اي در جنوب چچن، حداقل
۲۰ تن جان خود را از دست دادند و تعدادي نيز زخمي شدند. اين شبكه خبري يادآوري كرد: دولت روسيه به شورشيان چچن پيشنهاد كرده بود در صورتي كه دست از مخاصمه بردارند و خود را تسليم كنند، به آنان امان داده خواهد شد.

در پي عمليات بيت حانون رخ داد
تشديد تدابير امنيتي در سرزمين هاي فلسطيني
در حمله مبارزان فلسطيني به نيروهاي اسرائيلي چهار اسرائيلي كشته و سه فلسطيني شهيد شدند
017810.jpg

در پي عمليات ديروز فلسطيني ها عليه يك پست بازرسي ارتش اسرائيل در نوار غزه، رژيم تل آويو گذرگاههاي مرزي بين غزه و اسرائيل را بسته اعلام كرد و بر دامنه تدابير امنيتي در سراسر كرانه باختري افزود.
به گزارش ايرنا به نقل از تلويزيون الجزيره در حمله صبح ديروز مبارزان فلسطيني به پست بازرسي اسرائيلي ها در بيت حانون (نوار غزه) چهار اسرائيلي كشته و دست كم چهار نفر ديگر زخمي شدند. سه فلسطيني عامل اين حمله نيز به شهادت رسيدند.
گروه هاي فلسطيني گردانهاي عزالدين قسام، الاقصي و القدس با صدور بيانيه مشتركي مسئوليت اين حمله را به عهده گرفتند.
ساير تحولات
* محمود عباس نخست وزير حكومت خودگردان فلسطين در پي عمليات بيت حانون سفر خود را به نوار غزه كه هدف از آن ديدار با شوراي عالي اجرايي جنبش فتح براي گفت وگو درخصوص تحت فشار قرار دادن گروه هاي فلسطيني مخالف مذاكره با اسرائيل بود، به تعويق انداخت.
017815.jpg

* ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين از تلاشهاي هيأت فلسطيني به رياست محمود عباس، نخست وزير تشكيلات خودگردان در جريان نشست هاي عقبه و شرم الشيخ ستايش كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، عرفات در جريان نشست روز شنبه كميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين اعلام كرد: در جريان نشست عقبه به ابومازن اجازه داده نشد بيانيه خود را بطور كامل قرائت كند.
* پايگاه اينترنتي «القنات» روز شنبه به نقل از منابع آگاه در اردن از نشست قريب الوقوع ميان مذاكره كنندگان فلسطيني و اسرائيلي در اردن خبر داد.
القنات نوشت: نمايندگان فلسطيني و اسرائيلي در حاشيه همايش اقتصاد جهاني كه در منطقه بحر الميت اردن از ۲۱ لغايت ۲۳ ماه ژوئن جاري برگزار خواهد شد،  ديدار خواهند كرد.

حاكم آمريكايي عراق:
نيروهاي آمريكايي براي برخورد شديد با فدائيان صدام آماده مي شوند
017805.jpg
پل برمر حاكم غيرنظامي آمريكايي در عراق تأكيد كرد افراد تحت امر وي قصد دارند براي مقابله با ظهور خشونت و حملات عليه نيروهاي آمريكايي، با خشونت رفتار كنند.
به گزارش ايرنا به نقل از شبكه تلويزيوني العربيه، وي با اشاره به اينكه حملات عليه نيروهاي آمريكايي در دو روز اخير افزايش يافته است، گفت: اين نيروها خود را براي مقابله با حملات آماده مي كنند و اطلاعات ما حاكي از آن است كه مهاجمان بقاياي رژيم صدام هستند كه فدائيان ناميده مي شوند.
برمر اظهار داشت:  در واقع خطري كه آنها براي ما دارند به اندازه خطري كه براي مردم عراق دارند نيست.
وي گفت: اين حملات راه دستيابي به امنيت و ثبات در عراق را خدشه دار مي كند و ما با اين گروهها با شدت برخورد خواهيم كرد.
در همين حال عبدالعزيز حكيم  يكي  ازاعضاي  كادر رهبري  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  در رابطه  با هجوم  نيروهاي آمريكايي  به  دفتر اين  مجلس  گفت  : شش  تن  در عمليات  هجوم  نيروهاي  آمريكايي مجروح  شدند.
وي  در گفتگوي  تلفني  با شبكه  تلويزيوني  المنار افزود: اين  اقدامات  منحصر به  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  نمي شود بلكه  نيروهاي  آمريكايي  وانگليسي  همواره  اقدام  به  اين  گونه  عمليات  در مورد برخي  از دفاتر
به خصوص دفاتر وابسته  به  جناحهاي  اسلامي  مي كنند.
از سوي ديگر ائتلاف آمريكا و انگليس روز شنبه به مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق هشدار داد كه گردان بدر شاخه مسلحانه خود را خلع سلاح كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد، آمريكايي ها تصريح كردند كه رهبران مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق قول مساعد داده اند كه شاخه نظامي تشكيلات خود را خلع سلاح كنند ولي آنها مايلند كه شاهد اجراي اين قول باشند.
كشف گور جمعي جديد
دست كم ۱۵۰ جسد در يك گور گروهي كه به تازگي در منطقه سلمان پاك نزديك بغداد كشف گرديده، دفن شده است. به گفته تلويزيون بي بي سي اين اجساد متعلق به جوانان شيعه است كه در ماه آوريل پس از آغاز حمله آمريكا و انگليس به عراق اعدام شدند.
براساس اين گزارش گروههاي شيعه عراق سرگرم بيرون آوردن جنازه ها از درون اين گور بزرگ هستند.

خارجي
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |