دوشنبه ۱۹خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۱ - jun . 9, 2003
مقدمات ثبت دربند در فهرست آثار ملي، آغاز شد
017825.jpg
گروه علمي فرهنگي: مراحل مقدماتي و گزارش ثبت محور تاريخي و طبيعي دربند در فهرست آثار ملي، توسط ميراث فرهنگي استان تهران آغاز شد.
به گزارش «ميراث خبر»، مهندس «اسكندر مختاري»، معاون حفظ و احياي ميراث فرهنگي استان تهران با بيان اين مطلب گفت: «با انجام مراحل مستندسازي محور تاريخي و طبيعي دربند، مطالعات كتابخانه اي و تحقيقاتي آن شروع و پس از تهيه و تكميل، گزارش ثبت آن به شوراي ثبت منطقه اي آثار ملي و مركزي ارجاع مي شود.»
«مختاري» تصريح كرد: «پس از ثبت محور تاريخي و طبيعي دربند در فهرست آثار ملي، ضوابط مرتبط با ساخت و ساز در حريم اين محور تاريخي تعريف خواهد شد و براساس اين ضوابط، اصالت ميراث طبيعي و تاريخي دربند به عنوان بخشي از ميراث فرهنگي شهر تهران، تحت حمايت و حفاظت قرار خواهد گرفت.»
معاون حفظ و احياي ميراث فرهنگي استان تهران همچنين با انتقاد از ساخت و سازهاي بي رويه و خارج از ضوابط شهرسازي در منطقه دربند گفت: «در حال حاضر هيچ نشانه اي از تعادل، زيبايي هاي بصري و انضباط در ساخت و سازهاي چند سال اخير در اين منطقه به چشم نمي خورد و بسياري از بناهاي جديد اين منطقه جايگزين ويرانه هايي شده كه ازتخريب ميراث فرهنگي و آثار تاريخي اين منطقه بر جاي مانده است.»
مهندس مختاري در همين حال، عدم تدبير و سوءمديريت شهري جهت صدور پروانه و مجوزهاي ساخت و ساز را مهم ترين عامل تغيير بافت تاريخي منطقه دربند عنوان كرد و افزود: «دربند بخشي از خاطرات گذشته همه نسلهاي ساكن تهران است كه متأسفانه شواهد موجود نشان از سلطه منافع اقليتي بر منافع جمع دراين منطقه دارد كه بدون در نظر گرفتن ارزشهاي فرهنگي اين منطقه، اصالت تاريخي آن را مخدوش كرده اند.» مهندس «مختاري» همچنين با ابراز نگراني از وضعيت فعلي منطقه دربند، حفاظت همه جانبه از آن را از جمله برنامه هاي آتي ميراث فرهنگي استان تهران دانست.

وزير آموزش و پرورش:
شوراي عالي آموزش و پرورش مرجع نظام آموزشي كشور است
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش  و پرورش  گفت : شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  ،مرجع  نظام  آموزشي  كشور است  و مصوبه هاي  آن  قانون  و يا مقدمه  تبديل  به  قانون  به  شمار مي آيد.
به  گزارش  روز يكشنبه  روابط عمومي  وزارت  آموزش  و پرورش  ، «مرتضي  حاجي » در مراسم  معارفه  «مهدي  نويد ادهم » دبيركل  جديد شوراي  عالي  آموزش  و پرورش افزود: تمامي  طرحها و لايحه ها بايداز مجراي  اين  شورا عبور كند تا از نظر علمي  و تخصصي  و ميزان  كارآيي  مورد بررسي  همه  جانبه  قرار گيرد.
حاجي  با اشاره  به  وظيفه اصلي  ستاد آموزش  و پرورش  در طراحي  و برنامه ريزي  درسي  گفت : ستاد آموزش  و پرورش  بايد محيطي  علمي  و تخصصي  و محلي  براي مطالعات  عميق  آموزشي  باشد و بقيه  امور را بايد در وهله  نخست  به  مدارس  و سپس  به  مناطق  و استانها سپرد.
بنابر اين  گزارش  در اين  مراسم، دبيركل  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  در سخناني  گفت : ارتقاي  ساختار شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  فرصت  مغتنمي  است  تا آموزش  و پرورش  بتواند مشكلات  برون  سازماني  خود را رفع  كند.
نويد ادهم  افزود: اگر تحليل  دقيق  و روزآمدي  مطابق  با شرايط زمان  ومكان  از آموزش  و پرورش  نداشته  باشيم، نظام  آموزشي  كشور راه  به  جايي نخواهد برد، لذا شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  بايد در اولويت  نخست  ، نگاه  به آموزش  و پرورش  را با تعريف  متناسب  و به  روز تغيير دهد.
اين  گزارش  مي افزايد: «هادي  عزيز زاده »، دبيركل  پيشين  اين  شورا نيزدر سخناني  با ابراز نگراني  از نبود جايگاهي  در آموزش  و پرورش  براي  هماهنگي  طرحها و مصوبه ها ، خاطرنشان  كرد: مصوبه هاي  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  بايد داراي  پشتوانه  علمي  و منطقي  و همسو با ساير طرحها و لايحه هاي  مصوب  باشد.
مدارس در تابستان فعال هستند
از سوي ديگر وزارت  آموزش  و پرورش ، با اعلام  فعاليت ها و برنامه هاي  تابستاني  واحدهاي آموزشي ، بر فعال  بودن  مدارس  در تابستان  با هدف  انجام  كارهاي  پرورشي  تاكيدكرد.
روابط عمومي  وزارت  آموزش  و پرورش  روز يكشنبه  گزارش  داد كه  برنامه هاو فعاليتها با توجه  به  شرايط و بافت  فرهنگي -اجتماعي  هر منطقه  و استفاده از امكانات  پرورشي  و آموزشي  موجود ارائه  مي شود.
اين  فعاليتها در بخشهاي  ادبي ، فرهنگي ، هنري ، ورزشي ، علمي  و اجتماعي در قالب  شعر، خاطره ، نويسندگي ، مسابقات ، هنرهاي  تجسمي ، سينمايي  آوايي  ونمايشي ، صنايع  دستي ، ورزشهاي  عمومي ، آموزش  مهارت  ، گردشگري  و مجامع  بحث  و گفت  و گو برگزار مي شود.
بر اين  اساس  ، كانونهاي  دانش آموزي  به  عنوان  مراكز ثابت ، مدارس  پويا (مدارس  وابسته  به  كانونها در ارايه  فعاليت ها) دارالقرآن ها، كتابخانه هاي فعال  مدارس ، اردوگاهها و كانونهاي  ورزشي  عهده دار اين  فعاليتها خواهند بود.
همچنين  براي  دانش آموزان  برنامه  متمركز پرورشي  در نظر گرفته  شده  كه شامل  اردوهاي  قطبي  براي  دانش آموزان  مناطق  محروم ، روستايي  و عشايري، گردشگري  با عنوان  بچه هاي  ايران  زمين  و برگزاري  چهار همايش  ملي  جوانان براي  پسران  و دختران  دوره  سني  متوسطه  و راهنمايي  مي شود.
براساس  اين  گزارش  اين  فعاليتها زير نظر كميسيوني  در هر استان  با نظارت  سازمان  دانش آموزي  صورت  مي گيرد.

جلسه هيأت امناي دانشگاه تربيت مدرس
با حضور دكتر عارف برگزار شد
گروه علمي فرهنگي: بيست و پنجمين جلسه هيات امناي دانشگاه تربيت مدرس روز يكشنبه با حضور دكتر محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري و رئيس هيات امنا در محل اين دانشگاه برگزار شد.
در اين جلسه دكتر مصطفي معين وزير علوم، تحقيقات و فناوري، دكتر مسعود پزشكيان و مهندس ميرحسين موسوي از اعضاي هيات امناي دانشگاه تربيت مدرس نيز حضور داشتند. واگذاري، فروش و بهينه سازي تعدادي از خوابگاه هاي مستهلك، گسترش برخي از دانشكده ها و مشكلات اجرايي از مباحث مورد بحث در جلسه هيات امناي دانشگاه تربيت مدرس بود. دكتر سعيد سمنانيان رئيس دانشگاه تربيت مدرس در اين جلسه از فرسودگي برخي از خوابگاه هاي دانشجويي اين دانشگاه انتقاد كرد.
وي گفت: بسياري از خوابگاه هاي دانشجويي قديمي بوده و از استاندارد مناسب برخوردار نيستند و چهار تا پنج دانشجو در يك اتاق زندگي مي كنند.

گزارشي از نمايشگاه ۷۰۰۰ سال تاريخ و هنر ايران در سوئيس (بخش پاياني)
سرزمين دموكراسي
017695.jpg
بخش اول و دوم از گزارش برپايي نمايشگاه ۷۰۰۰ سال تاريخ و هنر ايران در سوئيس اين هفته در صفحه فرهنگي به چاپ رسيد.
امروز و در بخش پاياني اين گزارش مطالبي درباره روزنامه شهر بازل و جاذبه هاي گردشگري شهر برن به چاپ رسيده است. اين گزارش در پي مي آيد.
داخل ساختمان روزنامه بازل زايتونگ و كنار تحريريه، رستوراني كوچك واقع شده است كه اعضاي تحريريه از ميهمانان شان در اين رستوران پذيرايي مي كنند. ضمن اين كه اعضاي هيأت تحريريه، ناهارشان را در اين محل صرف مي كنند. البته ساعت خاصي براي ناهار اعضاي تحريريه در نظر گرفته نشده است و هر كسي براساس حجم كاري خود، زمان خاصي را براي ناهار خوردن در نظر مي گيرد.
اما يك نكته جالب درباره خبرنگاران رسانه هاي سوئيس اين است كه كارت خبرنگاري همه خبرنگاران سوئيس يكسان است و كارت همه خبرنگاران توسط تشكل صنفي سراسري روزنامه نگاران سوئيس صادر مي شود و روزنامه هاي سوئيس به طور جداگانه كارت شناسايي صادر نمي كنند.
دومنيك  هاتيز مي گفت: قبلاً تشكل صنفي روزنامه نگاران سوئيس تسهيلات خاصي را در اختيار خبرنگاران قرار مي داد، مثلاً هميشه با كارت خبرنگاري مي  توانستيم به رايگان از مترو و اتوبوس استفاده كنيم؛ ولي در حال حاضر به خاطر مشكلات اقتصادي، اين تسهيلات محدود شده است. وقتي از دومنيك درباره ميزان درآمد خبرنگاران سوئيس سؤال كردم و خواستم بگويد كه يك خبرنگار پس از چند سال كار كردن مي تواند يك خانه بخرد. وي ، سوئيس را كشور خانه هاي اجاره اي توصيف كرد. دومنيك مي گفت: اگر يك زوج جوان هر دو شاغل باشند و روزنامه نگار هم نباشند بعد از سالها كار كردن مي توانند خانه بخرند. به گفته اين روزنامه نگار ارشد، تنها يك سوم مردم سوئيس صاحب خانه هستند و بقيه آنها مجبور به اجاره نشيني هستند. نكته ديگر اين كه تحريريه روزنامه بازل زايتونگ، فاقد نظام تشويق و تنبيه است. دومنيك در اين باره توضيح داد. همه جا آدم هاي منظم و نامنظم، مسئول و غيرمسئول وجود دارند. اينجا كسي به خاطر فعال يا غيرفعال بودن تشويق يا تنبيه نمي شود. در واقع دستمزد خبرنگاران در رده هاي مختلف سازماني كاملاً يكسان است. بنابراين ممكن است دو نفر كه يكي از آنها پركار و يكي ديگر كم كار است و هر دو در يك رده قرار دارند، حقوق يكسان بگيرند. ولي اگر پست معاون گروه يا دبير گروه خالي شود، قطعاً فرد پركار براي احراز آن پست انتخاب مي شود.
دومنيك به مطلب ديگري اشاره كرد و اين كه، خبرنگاران ثابت بازل زايتونگ حق نوشتن براي ساير روزنامه ها را ندارند. ولي خبرنگاران آزاد مي توانند. براي خبرنگاران آزاد يك سقف مالي با مطالب تعيين شده، در نظر گرفته شده است. اگر خبرنگاران آزاد بيشتر از سقف تعيين شده بنويسند، حق التحرير بيشتري مي گيرند.
جاذبه هايي براي گردشگران
شهر زيباي «برن» آخرين جايي بود كه در پايان سفري چهار روزه از آن بازديد كرديم. در برن ميهمان «مجيد تخت روانچي» سفير ايران در سوئيس بوديم واز نقاط ديدني شهر برن با راهنمايي او ديدن كرديم. خانه ساده «اينشتن» اولين جايي بود كه قصد ديدارآن را داشتيم، ولي متأسفانه آن روز نمي شد خانه اينشتن را ديد.
خانه اينشتن در طبقه دوم عمارتي با پلكاني مدور قرار داشت كه بالا و پايين رفتن از آن، نيازمند دقت فراوان بود. سپس از برج ساعت برن كه برجي رفيع و قديمي است و تقريباً در مركز شهر برن قرار دارد،ديدن كرديم. شهر بزرگ برن از بالاي برج ساعت، واقعاً چشم انداز زيبايي داشت،شهري كه بسياري از خانه ها، خيابان ها و مغازه هايش قديمي و ديدني است.
با هماهنگي سفارت ايران توانستيم از ساختمان پارلمان قديمي سوئيس ديدن كنيم. ساختمان بزرگ و مجللي كه امر قانونگذاري در آن انجام مي شود. بازديد ما از اين محل طولاني شد.
در جريان بازديد، راهنماي ما درباره تاريخچه پارلمان سوئيس همراه با معرفي بخش هاي مختلف ساختمان پارلمان سوئيس توضيح  داد.
بر اساس توضيحاتي كه راهنماي ما داد در سوئيس قوه مقننه يا مجمع فدرال ، نهادي است كه امر قانونگذاري در سطح فدرال را در سوئيس به عهده دارد. مجمع فدرال، داراي دو مجلس است كه يكي را مجلس شوراي ملي و ديگري را مجلس ايالت ها مي گويند. مجلس شوراي ملي داراي دويست عضو است كه از سوي مردم براي چهار سال برگزيده مي شوند. تعداد نمايندگان هر ايالت نيز بستگي به تعداد جمعيت آن دارد. در شوراي ايالتي، هر ايالت داراي دو نماينده و هر نيمه ايالت داراي يك نماينده است. از اين رو مجلس شوراي ايالتي داراي ۴۶ عضو است و مدت نمايندگي هر يك از اعضاي اين مجلس توسط ايالت مربوطه تعيين مي شود.
وقتي از ساختمان پارلمان بيرون آمديم، به جايي رفتيم كه مردم برن علاقه ويژه اي به آن محل داشتند. «چاله خرس»، محلي است كه دو خرس در آن نگهداري مي شوند و مردم برن علاقه ويژه اي به اين خرس ها دارند. خرس ها درون محوطه بزرگي نگهداري مي شوند. سال گذشته يكي ازخرس هايي كه در اين «گودال بزرگ» زندگي مي كرد، مرد و مردم برن مراسم باشكوهي براي اين خرس برگزار كردند. چون عقيده داشتند خرس  هاي شهر برن تأثير فراواني در جذب گردشگران خارجي و بهبود وضعيت اقتصادي برن داشته اند. مردم برن بلافاصله خرس ديگري را جايگزين مي كنند تا خرسي كه زوج خود را از دست داده بود، تنها نماند. يكي از تفريحات مردم برن، غذا دادن به اين خرس ها است. غذا را از بالاي گودال به پايين مي اندازند و خرس ها نيز در هوا غذا را مي گيرند.
هنوز شب نشده بود كه بايد با قطار بين شهري از برن به زوريخ مي رفتيم تا به پروازمان برسيم. سوئيس كشور زيبايي است كه نقاط ديدني فراواني دارد. اما نقاط ديدني اين كشور قابل مقايسه با جذابيت هاي ايران نيست، ولي به رغم اين موضوع، گردشگران خارجي كه از اين كشور ديدن مي  كنند، قابل مقايسه با آن تعدادي كه به ايران مي آيند،  نيست.

مرور يك كتاب
افزايش كارايي معلم
پژوهشگر: پروفسور لورين دبل يو اندرسون
ترجمه: دكتر علي رؤوف- منيره رضايي
ناشر: آييژ- تهران
كتاب «افزايش كارايي معلم» از مجموعه ۳۹ جلدي «مباني برنامه ريزي آموزشي» انتخاب و ترجمه شده است كه توسط مؤسسه بين المللي برنامه ريزي آموزشي- IIEP -در سال هاي آخر قرن بيستم تهيه شده و يونسكو آن را عرضه داشته است.
پروفسور لورين دبل يو اندرسون، در اين كتاب يافته هاي انبوهي از تحقيقات انجام شده در زمينه «افزايش كارآيي معلم» را با شيوه اي بسيار آسان و شفاف مورد تجزيه و تحليل قرار داده است. اين فراتحليل از آن جهت با ساير اثرهاي تحقيقي تفاوت دارد كه از يك جامعيت جهاني برخوردار است.
اندرسون در اين فراتحليل، چارچوبي براي شناخت كارآيي معلم به دست آورده است كه در آن ويژگي هاي «معلم كارآ»، عواملي كه در كارآيي او مؤثرند و نيز شيوه هاي بهبود كارآيي معلمان مشخص شده است.
حاصل مطالب كتاب، گوياي اين حقيقت است كه پژوهش ها نشان داده اند، در هر حال، كيفيت آموزش و پرورش همواره و به شدت بستگي به كيفيت آموزشي دارد كه معلمان فراهم مي آورند. در واقع، كارآيي آموزش در درجه اول- و تا آخرين درجه- به كارايي معلمان وابسته است.
در خلال هشت فصل كتاب و چهارده پيوست كاربردي كه مجموعه اي از ابزارهاي ساده عملي و اجرايي است، طرز بهره برداري از داده هاي اطلاعاتي را پيشنهاد كرده است تا در حيطه افزايش كارآيي معلمان مورد استفاده قرار گيرد.
محتواي اين كتاب مي تواند توسط معلمان به طور انفرادي و نيز در كارگاه هاي آموزشي ويژه اي كه براي بهبود كيفيت فعاليت هاي ياددهي، يادگيري معلمان تشكيل مي شود، مورد استفاده قرار گيرد.

دوره جديد سوره منتشر شد
اولين شماره از دوره جديد ماهنامه فرهنگي- تحليلي سوره ويژه ارديبهشت ماه ۱۳۸۲ منتشر شد.
در اين شماره مي خوانيم: انسان برايش پروژه نبود (شهيد آويني از ديدگاه سيد صالح موسوي)، نه مي ترسيد نه ملاحظه مي كرد (سيد مرتضي آويني از نگاه نادر طالب زاده)، ما خيلي داريم سكوت مي كنيم (هنر انقلاب و مديريت فرهنگي در ميزگردي با حضور: علي رضا قزوه، علي رضا كمري، محمدحسين نيرومند)، ناخني كه ديواره زندان را مي خراشد يا انگشتي كه با لب هاي نوزاد بازي مي كند (شطحي در ماجراي شعر و شاعري روز ما)، گفت وگو با سياوش سرمدي كارگردان «ادواردو»، كمدي سلطه (از بوش و باربي تا كوئيلو و سارا)، سوگند بخوريد به كاپيتاليسم وفاداريد، اتفاقي كه نيفتاده است، خيلي ها باور نكردند (گفت وگو با حجت الاسلام نكونام)، چراغ قوه اي به سمت شرق (گفت وگو با الكسيس كورس كارگردان فيلم «بدون دخترم») و چند مطلب خواندني ديگر.
ماهنامه «سوره» به صاحب امتيازي حوزه هنري و سردبيري وحيد جليلي در ۷۰ صفحه و با قيمت ۲۵۰ تومان به روي دكه مطبوعات آمده است.

نشريه موزه ها و مطالب ويژه كميته ملي ايكوم
017685.jpg
سي و چهارمين شماره نشريه «موزه ها» و ضميمه ۷۸ صفحه اي آن ويژه كميته ايكوم و روز جهاني موزه منتشر شد.
ماهنامه موزه ها به صاحب امتيازي سازمان ميراث فرهنگي كشور و مدير مسئولي سيدمحمود افتخاري منتشر مي شود. سردبير اين ماهنامه فرامرز طالبي است.
ميراث فرهنگي و موزه شناسي، نقش موزه هاي تاريخ طبيعي در حفاظت از محيط زيست، ممتاز الملك و اولين موزه در ايران، بررسي ساختاري مفرغ هاي لرستان در موزه رضا عباسي و ... از جمله مطالب ماهنامه موزه ها ويژه روز جهاني موزه و كميته ملي ايكوم است.

شكوه پايداري
017700.jpg
زندگينامه داستاني شهيد حاج مهدي عراقي، با عنوان شكوه پايداري از سري كتاب هاي مفاخر ملي- مذهبي كارگاه فيلمنامه نويسي حوزه هنري منتشر شد.
اين كتاب به قلم معصومه انصاريان تأليف و توسط شركت انتشارات سوره مهر منتشر شده است. اين كتاب در ۱۵۲ صفحه با قيمت ۸۰۰ تومان و شمارگان ۴۴۰۰ نسخه به بازار كتاب عرضه شده است.

سهند و سندباد
017690.jpg
رمان «افسانه سهند و سندباد» نوشته داريوش عابدي است كه ويژه رده سني نوجوانان منتشر شده است.
اين رمان با نثري روان و ساده،  حكايت نوجواني به نام سهند را روايت مي  كند كه همراه سندباد به سفرهاي پرماجرا و افسانه اي مي رود.
در اين رمان ، نويسنده براي قرابت بيشتر ماجراهايي كه به نوعي سند باد آنها را تجربه كرده است ، نوجواني به نام سهند را وارد ماجرا مي كند و روايتي امروزي تر از سند باد نامه را به دست مي دهد .
اين كتاب در ۱۶۸ صفحه با قيمت ۱۰۰۰ تومان و در شمارگان ۴۴۰۰ نسخه توسط شركت انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

گلستان قرآن منتشر شد
شماره يكصد و پنجاهم نشريه تحليلي، خبري و پژوهشي گلستان قرآن در زمينه فعاليت ها و مطالعات قرآني در ۵۴ صفحه منتشر شد.
گلستان قرآن كه زير نظر احمد مسجد جامعي منتشر مي شود، در آخرين شماره خود از مطالب متنوعي چون تفسير عرفاني قرآن كريم در انديشه امام خميني(ره)، قرآن و پاسخگويي به دغدغه هاي نسل حاضر، كاربرد آيات و روايات در شعر عطار نيشابوري، جايگاه مرد و زن در خانواده و اجتماع از ديدگاه قرآن و ... برخوردار است.

علمي فرهنگي
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |