سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۶۸
Infor.htm
Nero ، Easyرا شكست داد
DVD
001680.jpg
كم كم جاي خود را ميان كاربران رايانه پيدا كرده است. بعداز همه گير شدن فيلم هاي DVD كه با امكانات و كيفيت بسيار عالي بازار سي دي هاي معمولي فيلم را تعطيل كردند، هم اكنون نوبت استفاده كردن از DVDدر تمام زمينه ها به جاي سي دي هاي معمولي است.
در ميان نقش نرم افزارهاي ضبط اطلاعات بر روي DVD بسيار مهم و حياتي است. به دليل اينكه تمام DVD- Romها قابليت خواندن سي دي هاي معمولي را نيز دارند بنابراين تصميم گرفتيم مقاله امروز را به بررسي و مقايسه دو برنامه مطرح ضبط اطلاعات به روي DVD و سي دي اختصاص دهيم.
Roxio Easy CD Creator 6.0
تقريباً تمام حرفه اي ها نام اين نرم افزار را به دفعات شنيده اند. نسخه ۵ اين نرم افزار بدون شك شاهكار بزرگي بود كه در زمان خود تمام نگاهها را به سوي easycd خيره كرده بود. حتي مايكروسافت وقتي تصميم گرفت قابليت ذخيره اطلاعات به روي سي دي را در ويندوز xp بگنجاند وظيفه اين كار را به عهده شركت Roxio محول كرد. اطمينان شركت مايكروسافت به Roxio نشان مي داد كه اگر Roxio بهترين نباشد حداقل در ميان بهترين ها قرار دارد. در همين ابتدا بايد گفت اگر شما جزء كاربران نسخه ۵ اين نرم افزار هستيد و از برنامه نيز راضي مي باشيد به هيچ وجه سعي نكنيد نسخه ۶ نرم افزار را امتحان كنيد زيرا كنجكاوي براي استفاده از امكانات جديد كه مشكلات عجيبي را همراه خود براي اين برنامه به ارمغان آورده اند احتمالاً شما را كلافه خواهد كرد.
001675.jpg

نصب برنامه بسيار ساده است. نسخه جديد ابتدا easy CD ۵ را از روي سيستم شما پاك مي كند و سپس نسخه جديد برنامه را نصب مي كند. البته در حين نصب كردن برنامه رايانه شما بايد يك بار Reset شود كه البته يك نكته منفي براي نرم افزار به شمار مي رود.
نسخه جديد برنامه تقريباً از تمام فرمت هاي DVD و سي دي پشتيباني مي كند. بنابراين مي توانيد اطمينان داشته باشيد حتي عجيب ترين دستگاههاي پخش DVD نيز از DVD شما پشتيباني خواهند كرد. اما با يك نگاه متوجه خواهيد شد كه ظاهر اين برنامه تغييرات زيادي كرده است. علاوه بر سه بعدي شدن دكمه ها نحوه چيدن و ارتباط بين منوها كاملاً تغيير كرده است. متأسفانه با اين كه منوها زيباتر و كامل تر شده اند اما تغييرات ايجاد شده به هيچ وجه كاربرد نرم افزار را ساده تر نكرده است.
مسئله بسيار عجيب در مورد طراحي رابط گرافيكي نرم افزار اين است كه در پاره اي مواقع شما مي توانيد يك قابليت را در ۲ و يا ۳ منوي مختلف پيدا كنيد. اين اشتباه عجيب از سوي شركت Roxio كه شايد بسياري از برنامه نويسان آماتور هم مرتكب آن نمي شوند تعجب بسياري از كارشناسان را برانگيخته است.
از رابط گرافيكي برنامه كه بگذريم به امكانات مربوط به ذخيره اطلاعات بر روي DVD و يا سي دي مي رسيم امكانات easycd نسبتاً كامل است. علاوه بر آن ابزارهايي مانند DVD Builder به شما كمك مي كند فيلم هايي كه بر روي سي دي نگهداري مي كنيد بر روي DVD منتقل كنيد. اين ابزار تقريباً تمام امكانات يك نرم افزار تدوين را البته در حد آماتور دارد.
اگر به ياد بياوريد easy cd امكاني را براي كپي فايل ها به صورت Drag and Drop در نسخه ۵ خود ارائه كرده بود. در نسخه جديد برنامه نيز اين امكان موجود است كه فايلها را مستقيماً از طريق مرورگر فايل مايكروسافت روي سي دي كپي كنيد ولي در مورد DVD اين قابليت هنوز به طور صحيح و اصولي كار نمي كند بخصوص وقتي بخواهيد يك فايل بزرگ را از روي سي دي به DVD منتقل كنيد. اما مشكل ديگر اين نرم افزار در مورد DVD و سي دي هاي RW است. امكاناتي مانند DVD Builder و برخي امكانات ديگر هنگامي كه شما از يك رسانه RW استفاده مي كنيد بدون هيچ دليل خاصي كار نمي كنند. سايت Roxio هم به اين مشكل اعتراف كرده است و گفته در نسخه بعدي حتماً آن را رفع خواهد كرد.
001690.jpg

اگر شما از آن دسته كاربران هستيد كه روزانه يك و يا حداكثر دو سي دي ضبط مي كنند استفاده از easy چندان هم خالي از لطف نيست منوهاي بسيار زيبا نيز در حين كار توجه شما را به نرم افزار جلب خواهند كرد ولي اگر قصد داريد روزانه تعداد زيادي سي دي ايجاد كنيد بهتر است سراغ Nero برويد. Easy cd6در اكثر بررسي هاي انجام شده نتوانسته است نمره بيشتر از ۵/۶ از ده را كسب كند و طبق يك آمار گيري در سايت CNet بيش از ۵۶% كاربران از اين نرم افزار ناراضي هستند.
Nero Burning Kom 5.5.9
www. Nero.com
انتخاب اول بسياري از كاربران Nero است. Wizard معروف Nero كه حتي كاربران تازه كار را قادر مي سازد تا به راحتي به ضبط اطلاعات بر روي CD بپردازند را همه به خاطر دارند. به قول جان جكوبي اديتور سايت Zdnet هنگامي كه صحبت از قدرت، سرعت و سادگي باشد Nero به راحتي easy cd را از ميدان به در مي كند.
نسخه جديد Nero در دو سي دي و يا يك DVD عرضه مي شود. سي دي اول شامل برنامه اصلي و ابزارهاي اوليه برنامه است و سي دي دوم شامل برنامه هاي كمكي براي تدوين فيلم و موسيقي است.
اگر شما نسخه اصلي برنامه را نصب كنيد امكانات اضافي آن را مي توانيد از سايت شركت دريافت كنيد. نصب برنامه بسيار ساده است گرچه باز هم يك بار راه اندازي مجدد براي نصب كامل برنامه لازم است. اما رابط گرافيكي Nero گرچه از نظر گرافيك به پاي easy نمي رسد ولي بسيار كارآمدتر و منطقي تر است.
به طور كلي شما مي توانيد از سه رابط گرافيكي مختلف (Wizard, Express, Standard) استفاده كنيد با توجه به نياز و سطح معلومات شما از برنامه بايد توسط خودتان انتخاب گردد. مي توان تنها مشكل رابط گرافيك صفحه را كافي نبودن اندازه پنجره هاي مربوط به مرور فايلها و مرور دايركتوريهاي سي دي  و يا DVD دانست كه احتمالاً طراحان اين شركت با تغيير روش كپي كردن فايلها مي توانستند اين مشكل را برطرف كنند. البته احتمال دارد آنها به دليل عادت نداشتن كاربران و گيج نشدن آنها در حين كار با برنامه فعلاً از تغيير رابط گرافيكي صرف نظر كرده باشند.
001685.jpg

اما در مورد امكانات برنامه مي توان گفت Nero از اين بابت هيچ گونه ضعفي نسبت به easy ندارد و كاملاً قدرت رقابت در اين زمينه را دارد. امكان ذخيره اطلاعات بر روي انواع رسانه ها وجود دارد.
مشكلاتي كه هنگام كار كردن easy با رسانه هاي RW وجود داشت هنگام استفاده از Nero وجود ندارد. اما امكانات بسيار وسيع Nero براي كار كردن با Image File براي آرشيو كردن اطلاعات بسيار مفيد است و در پاره اي مواقع سرعت كار را نيز بسيار بالا مي برد. Nero همچنين از انواع فرمت هاي Mp3 و WMA هم پشتيباني مي كند.
اما ابزار تدوين و ايجاد تغييرات در صدا و فيلم نيز در سيستم نرم افزاري Nero وجود دارد. گرچه اين ابزارها چندان قوي نيستند ولي براي كاربران خانگي استفاده كردن از آنها بسيار ساده تر از نرم افزارهاي پيچيده اي مانند Primier است.
نسخه جديد Nero ابزاري به نام Video Captureبراي ضبط فيلم هاي شما به صورت مستقيم بر روي سي دي دارد كه البته اين ابزار مشكلات كوچكي دارد كه احتمالاً با يك Patch رفع خواهند شد. برتري Nero نسبت به easy كاملاً واضح است. در اكثر مرورهاي انجام شده روي اين نرم افزار نمره ۸ از ۱۰ به برنامه تعلق گرفته است و ۷۰ درصد كاربران نيز استفاده از اين برنامه را توصيه كرده اند.

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
001670.jpg
* چگونه مي توان يك subdomain براي سايت خودمان ايجاد كنيم؟
احسان پورمند
ايجادSubdomain جزو امكاناتي است كه شركت ميزبان سايت شما بايد برايتان فراهم كرده باشد.
معمولاً در كنترل پنل سايتمان مي توانيد به ابزار مناسب براي مديريت Subdomain سايت دست يابيد.
* من يك دستگاه رايانه پنتيوم ۲ دارم كه پس از نصب ويندوز XP بعضي از سخت افزارها مانند كارت صداو... درست كار نمي كند.
مهدي
البته با مشخصاتي كه شما از رايانه خودتان براي ما ارسال كرده ايد توصيه مي كنيم از ويندوز XP كه نياز به سخت افزارهايي با قابليت هاي بيشتر دارد استفاده نكنيد. ولي به هر ترتيب اگر در استفاده از ويندوز XP اصرار داريد، بهترين مكان براي يافتن درايوهاي مناسب سايت زير است.
001695.jpg

www. Windows xp-drivers.com
گرچه اين سايت رسمي نيست و مجموعه اي بزرگ از درايوهاي مخصوص ويندوز XP را در خود جمع آوري كرده است.
* چگونه مي توان در نرم افزار Frontpage يك فايل فلش را در صفحه سايت قرار داد؟
محمدي
براي اين كار دو روش موجود است. اول اينكه با استفاده از كدهاي HTML آدرس فايل فلش را به قسمت Html نرم افزار بدهيد تا فايل فلش در صفحه شما قرار گيرد.
اما راه بسيار ساده تر اين است كه به منوي Insert برويد. Webcomponent را انتخاب كنيد و در قسمت Advanced controls گزينه Plugin را بزنيد. هم اكنون در مقابل شما پنجره اي وجود دارد كه مي توانيد با وارد كردن آدرس فايل فلش و يا انواع ديگر Plug in ها آن را درصفحه سايت خود قرار دهيد.
در اين پنجره كنتر ل هاي ديگري براي تعيين اندازه و حتي پيغام  براي كساني كه نرم افزار لازم براي ديدن فايل هاي شما را ندارد در اختيار شما قرار مي گيرد.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |